Annons:
Etikettspiritualism
Läst 1710 ggr
Kyllan56
5/24/13, 11:08 PM

Hjälp från andra sidan.

I mitt första inlägg här på SIF berättade jag om hur jag i ottan den dagen jag skulle opereras luktar min farmors bröddoft, vilket får alla min oro inför operationen att försvinna. Min älskade farmor som varit död i trettio år. Hon var min andra "mamma" och jag tillbringade upp till vuxen ålder mycket tid med henne. Trots att vi inte bodde på samma ort. 

Men historien börjar inte där. Den börjar med att den ena tråkiga händelsen efter den andra drabbar mig. Människor i min omgivning kan inte förstå hur man kan ha sådan "otur" som jag har. Vissa drar sig undan och jag blir ganska ensam. Men en som finns för mig är min farmor, men det tar tid innan jag förstår att hon är där. 

Under flera månader röjer min bror och jag vårt föräldrahem som ska säljas. Hemmet som den dagen det såldes, hade varit i min familjs ägor i exakt på dagen ett halvt sekel.  

Mamma - eller oma (mormor/farmor på tyska) som hon var för sina barnbarn dokumenterade hela sitt och våran familjs liv. Det blev min uppgift att gå igenom allt. under tiden jag läste varenda ett brev farmor skrivit till mig pratade jag inom mig med henne. Bland annat sa jag att jag ångrade att jag inte frågat henne mer om sin barndom och uppväxt. Att jag skulle vilja veta så mycket mer än vad jag visste då. 

Inte långt därefter bestämde jag mig för att forska i hennes familjs rötter. Det var som om något utanför min kontroll drog mig till datorn, så starkt att även om jag velat låta bli, hade jag inte kunnat det. Så startar en resa utan dess like. Ett smörgårdsbord av anfäder passerar revy. De mest fantastiska historier om olika anfäders vardag och bravader blev jag varse om.  Nästan alla impulser/idéer jag följer leder mig rätt. Det är så många - som jag benämnde det då - sammanträffande som sker att det övertygar mig om att farmor visar mig vägen. Två månader senare får jag mitt "bevis" som är farmors bröddoft.

Åtta veckor senare får jag mitt nästa "bevis"när jag ska köpa ny bil. För att inte bli lurad beger jag mig till en märkesfirma och faller för en fin färgglad bil. Tänker att den ska jag ha. Det tar tid innan jag ser bilens registreringsskylt, men när jag gör det trillar nästan mina ögon ur sina hålor och min mun är ett ända stort O. OMA står det på den. OMA som på tyska är FARMOR, och dessutom är min tyskfödda mamma också OMA. Farmor får ju inte plats på en svensk registreringsskylt så det fick bli på tyska. För mig råder inget tvivel om att det är farmor som haft sitt gröna finger med i spelet. Hon hade helt makalöst hand om växter.

Numerologiskt är jag 11/2 och en ganska typisk sådan. OMA omräknat i siffror blir 11, de tre registreringssiffrorna på skylten om man räknar ihop dem blir 11 och Fordon- och Transportsstyrelsens egna tre sifferkombinationer bli 11. Så den bilen blev min. 17 dagar senare dör min mamma.

Idag vet jag att på min farmors sida härstammar jag från tre generationer starka kvinnor som sysslade med örter och var vad man idag kallar "kloka gummor" och att medialitet härstammar från dem på kvinnornas sida i släkten.

Idag mår jag bra, men om inte min farmor hjälpt mig vet jag inte om jag skrivit dessa rader nu. Så att våra nära och kära kan hjälpa oss från andra sidan är jag övertygad om. Bara man är lyhörd för signalerna.

Historien slutar inte här. Det som händer två månader senare är nästan ännu osannolikare. Men det tar jag en annan gång.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Jane-Lyzell
5/24/13, 11:36 PM
#1

Oj så intresant läsa dina inlägg - spännande och så tydliga tecken du får - ser fram emot läsa nästa del i din historia .

När det synkroniseras på detta sätt blir livet lite mera magiskt - härlig kvinnokraft du har på din sida - vilket också bevisar att du är i kraften r🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
5/26/13, 6:41 AM
#2

Kyllan56 Vilken Underbar berättelse ur livet! ❤️ Tack!

Elpida
5/26/13, 6:34 PM
#3

Tack Kyllan för att du delar med dig! Måste kännas fint att ha Oma med digGlad

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Kyllan56
5/27/13, 8:58 AM
#4

❤️-tack!

# 3 Ja det känns underbart och tryggt!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Älvan
5/27/13, 10:27 AM
#5

Tänk vad fantastiska upplevelser du har med din OMA.  Vilka starka kvinnor det finns och då räknar jag in dig Kyllan!

lizaohman
5/27/13, 11:09 AM
#6

Nävanu, det har gått 3 hela dagar medan vi väntar här med andan i halsgropen, så nu får du baske mig berätta vidare, kära Kyllan56 😂

Annons:
Kyllan56
5/27/13, 4:01 PM
#7

# 5 Tack för dina värmande ord!

# 6 Fortsättningen skrev jag igår. "Hjälp från andra sidan. Del 2"

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Tarotstollan
5/27/13, 6:54 PM
#8

Tack för en fin berättelse.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: