Annons:
Etikettvägledning
Läst 2159 ggr
lizaohman
2013-05-21 18:34

Etik

Efterlyser en etikdiskussion inom healing- och mediumskapsområdena. Gärna bra och dåliga exempel samt etiska dilemman.

Jag kan börja med att erkänna att jag och min man sände healing (några minuter bara) till en gammal kvinna som brukar stå mitt på en bro i Budapest. Det  var svinkallt (December) och hon hade dragit upp ett byxben för att visa ett skadat ben. Detta gjorde vi utan lov 🤐

Annons:
Jane-Lyzell
2013-05-21 23:50
#1

Vilket bra inlägg - ja det behövs diskuteras - tror det var okay för den gamla damen - nu är det sent men jag får återkomma med ffler inlägg på detta spännande ämne i morgon😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

millam
2013-05-22 00:07
#2

Damen tror jag inte tog illa upp..det känns helt ok för mig.

När det gäller nära släkt.. som i mitt fall dotter, som jag gärna vill ge healing till, men vet att hon inte förstår riktigt vad det handlar om. Att fråga känns ibland lite svårt, det går helt enkelt inte att diskutera.

Skicka healing utan lov.. ? Till henne har jag sänt kärlek.. och bett hennes guide hjälpa henne. Det är väl OK utan lov? Skulle ni sända healing i såna fall?

lizaohman
2013-05-22 09:09
#3

Millam: jamen, det är ju en strålande idé att ta den vägen - och kanske också något som hjälper mer i längden (att be Andra sidan hjälpa å en annans vägnar menar jag). Det är ju i princip samma sak som bön, eller va? Jag har bett för en släkting i kyrkor runt om i världen i många år innan jag ramlade in på mediumskap och healing. Nu ska jag genast göra som du! Jag har bett den personens mamma, som finns på andra sidan, att vaka men det gör hon ju förstås ändå. Nu till knutpunkten Millam: tror du att det är en "genväg" som faktiskt fungerar? De på Andra sidan är ju bundna ifall man inte ber om hjälp, eller va?! - måste man be själv eller kan någon annan göra det åt en? Det finns ju människor som inte KAN be om hjälp - för att de inte tror, för att de inte är mentalt eller fysiskt kapabla eller för att de inte har en aniiiing om att man kan göra det. Och om personen inte VILL ha hjälp, är det etiskt fel att be om det då?

Jag har inte skickat healing utan lov i något annat fall än gumman på bron (gjorde det 2 gånger, varje gång jag gick over bron). Min känsla var att de blev glada på Andra sidan, jag kan inte förklara det bättre.

millam
2013-05-22 22:45
#4

Jag tror att det hjälper. Sänder även ljus.. Min dotter omger jag med ljus, skydd av olika slag, diamanter, allt jag hittar på. Rätt eller fel..

Jag anser att så länge vi inte med säkerhet vet hur det fungerar på andra sidan bör vi kunna göra så som det känns rätt. Jag håller med dig, det borde ju vara samma som bön.. Och be får man ju! Ju flera och mera, desto bättre! Så vad är skillnaden?

Man kan alltid be dom på andra sidan göra det dom kan och får för att hjälpa på bästa sätt, be uppriktigt, mena det.. Jag kan inte se nåt negativt i det. Tvärtom. Bevisligen har det hjälpt i de fall jag känner till.🌺 Om man sen ber guiden, anförvanter, jag tror att den bönen går fram oavsett.

lizaohman
2013-06-11 22:26
#5

Nu till en knäckfråga som jag lurat länge, länge på. Det verkar fult att ta betalt för att hjälpa. Men det kostar många pluringar att gå på kurser. Böcker är dyra. Min tid är lika dyrbar som andras tid. Och jag har ingen inkomst. Hur ställer ni er etiskt till detta inte ovanliga dilemma??

Jane-Lyzell
2013-06-11 22:43
#6

5 du kan inte ta betalt för healingen - men du kan ta betalt för den tid du lägger ned - rimmliga kostnader anser jag 🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
millam
2013-06-11 23:35
#7

Personligen tycker jag man får ta betalt, det som är rimligt. För den tid man lägger ner.. och när det gäller healing får man ta det lite från fall till fall.

Vet man att nån absolut inte har råd.. undantag kan man alltid göra! Men man kan ju informera att normalt kostar min tid X kr, men jag gör ett undantag med dig för att osv..

Ians
2013-06-13 16:10
#8

Risken är väl också stor att man inte värderar det som är gratis? Det blir liksom inte på riktigt.

Något att tänka på när man tvekar inför att ta betalt. För som sagt all den tid och pengar, man lägger ner i runt ikring saker som kurser, litteratur kostar faktiskt.

millam
2013-06-13 18:14
#9

Det är sant, man skall värdera sitt arbete och ta betalt. När jag tänker efter kan följden bli också att man nervärderar sig själv annars. Och man har ju räkningar att betala också. 

Det är inte alldeles lätt att avgöra hur man ska göra. Kanske klokt att ha en taxa och följa den-  sen om man vill göra undantag nån gång må vara hänt..

Elpida
2013-06-14 11:22
#10

Tycker nog att man kan ta betalt för sin tid, det gör ju alla andra inom sina yrken. Sen behöver man ju inte ta ut absurda summor som en del gör….

Man får inte sända healing utan att be om lov, och inte vid vilken tidpunkt som helst. Kom överens om en tid så att mottagaren kan ha det lugnt och skönt under tiden. Och framför allt så att personen inte sitter och kör bil eller något annat som kan bli farligt. Man vet aldrig hur healingen påverkar i stunden. Sen har ni ju redan tagit upp att man kan sända tankar och bön till de man vill hjälpa, tex lilla gumman på bron. Det är en kanonfin gest tycker jag som vi skulle kunna använda lite oftare😉Medmänsklighet och kärlek kan aldrig skada.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Jane-Lyzell
2013-06-14 14:00
#11

Nu är det frågan då Elpidia om det ska vara ett yrke!? - på det sättet som vilket yrke som hälst - jag anser inte det!

Om det är meningen man ska arbeta heltid med detta så går debet o kredit ihop- utan ansträngning - men om man måste jaga x antal healing behandlingar eller sittningar - för att kunna betala lokalhyran och mat på bordet etc…..- då gör man det av fel intention- anser jag.

Det får inte vara pengarna som driver det andliga arbetet - det blir fel!

Det ska vara det andliga arbetet som per automatik genererar i pengar så man klarar sig🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2013-06-14 14:05
#12

Ians - ja den risken finns - men det är en fråga om sitt egen värde och vist kan personer inte värdera gratis högt - men om arbetet /resultatet är bra/gott - spelar det ingen roll om det är gratis eller inte - !

Det är alltid hur man själv ser på sig själv i värde - gratis kan vara lika mycket värt som 1 miljon 😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Elpida
2013-06-14 19:43
#13

Förstår hur du menar Jane, men jag förutsätter att man ALLTID gör det med intention att hjälpa och göra ett andligt arbete. Annars kan man ägna sig åt andra saker. Personligen har jag aldrig tagit betalt för healing, men det beror på att jag inte har det som ett jobb utan som en …. bisyssla när jag har tid och ork. Sedan fungerar ju tjänst och gentjänst rätt bra😉. Har man det som yrke där det ingår i "firman" är det inte konstigt att man vill ha lite betalt. Speciellt om man har lokalhyra. Däremot, som jag skrev innan, har jag väldigt svårt att förstå att man tar tex 850kr för healing, för typ 40 min, vilken healing det än må vara. Då handlar det verkligen om pengar, men det är MIN åsikt. De som behöver det mest har aldrig råd att betala de pengarna😮.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Annons:
silverviol
2013-06-19 20:05
#14

Jag tycker inte en ska sända healing eller ljus eller be för människor utan att ha frågat först. Först tycker jag att det är viktigt att människor får bestämma över sin egen kropp och sinne och tycker det känns olustigt att sända healing eller skicka energi utan att ha hört om det är önskvärt först, (skulle förstås göra ett undantag för detta ifall ett läge var kritiskt och personen i fråga inte har förmåga att ge tillstånd). 

Sedan tycker jag inte om ideen eftersom det kan ställa sig i vägen för personens egen tro/spiritualitet. Jag skulle inte vilja att någon bad över mig tex. eftersom jag kanske inte vill att den eller den guden/gudinnan/ängeln ska uppmärksamma mig. 

Det är alltid bäst att fråga först. Sedan tycker jag att det är helt rätt att ta betalt för att healing, det är trots allt en tjänst du utför och energi du lägger ner på det :) Dock brukar jag bli lite misstänksam när en ser vissa healares priser, uppemot tusen kronor för ca en timme (eller mindre!).

[Sol69]
2013-06-19 22:54
#15

En fundering? 🤔

Ni som tycker att man ska ta betalt för att tex sända healing till andra. Vad anser ni att det ska kosta på ett ungefär?? 

Skulle vara intressant att veta vilket pris ni tycker att det är värt..🙂

I dagsläget så ger jag tex healing gratis, när jag känner att jag har tid och energi att lägga ned på det. Men jag kan inte tänka mig att ta betalt för att jag hjälper en annan medmänniska. Inte i dagsläget i alla fall som jag känner det nu🙂

Jane-Lyzell
2013-06-20 12:00
#16

Sol69 som spiritualist kostar distanshealing ingen ting - sådan som kallas healingminut - där man sänder till flera samtidigt!

Om du gör distanshealing behandling (vilket är skillnad och är exakt som en vanlig kontakt healing) - så om du då tar betalt och lägger ned lika mycket tid som en vanlig behandling - så bör summan vara lika eller något under vid kontakthealing!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

lizaohman
2013-06-20 13:05
#17

 Tycker ni att man tar lika mycket betalt oavsett hur många som sänder healing? Vi är ofta 2 som samarbetar. Jag tycker ju det borde bli samma taxa. Eller ska mottagaren välja själv? Nu är det inte aktuellt för oss att börja ta betalt, ska sägas även om vi är arbetslösa båda två. Men ifall man börjar med kontakthealing så tror jag att våra bådas gemensamma ansträngning ska gälla för en fullgod healing. Ev uppföljning kan ju kosta gratis. Och absolut ifall jag ska investera i ett "behandlingsrum" och ytterligare utbildning, så måste jag ta betalt åtminstone för kontakthealing. Kanske uppföljning per distans, som jag vet att du föreslog någon gång, Jane.

Om man följer diskussionen här så tolkar jag det som att även medium-tid ska betalas när det är en sittning. Jag brukar inte ta betalt för distans-sittning :)  Vi har inte haft någon personlig sittning ännu, vi bara tränar på varann - och distans.

PS. Jag har förresten sett att det är vanligt att man överlåter beslutet om betalning (healing) till mottagaren. Jag är inte riktigt förtjust i det. Känns inte professionellt ifall man nu ska höja statusen på medium/helare. Men visst förstår jag tanken, den är ju kärleksfull.

[Bettanbop]
2013-06-20 23:10
#18

Jag tar inte heller betalt för min healing eller tiden jag lägger ner,

Och kan erkänna att även jag har skicka healing till någon utan att fråga först, men så tycker jag att det är skillnad på healing och healing.

Ja jo…jag vet att healing är healing, men det är skillnad på vad man skickar och i vilket syfte och till vem.  🙂

Elpida
2013-06-22 16:48
#19

Det man inte får glömma i diskussionen etik är även ansvaret för att informera om att healing kan starta en process hos mottagaren, väcka upp känslor som mottagaren kan behöva hjälp att hantera. Att följa upp healingen man gett och att kanske råda personen att ta hjälp att lösa ev. knutor, känslor etc som kommer upp med någon proffessionell, om du inte är utbildad själv vill säga.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Upp till toppen
Annons: