Annons:
Etikettlänkgalleri
Läst 979 ggr
Jane-Lyzell
2013-05-21 13:36

NÄL-läkaren Arvin: Vården förfaller

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5533545&play=4556487&playtype=Ljudklipp

Sjukvården i Sverige är sjuk. Nu kommer vittnesmål inifrån vården – från personal, patienter och anhöriga och de ger en skrämmande bild av en sjukvård som är i fritt fall. Det är en mörk och dyster sanning menar ortopedläkaren Arvin Yarollahi.

– Bakom fasaderna av den vårdapparat som vi alla en gång var så stolta över gömde sig en annan verklighet. En mörk och dyster sanning, säger ortopedläkaren Arvin Yarollahi, som arbetar på Näl.

– Som läkarkandidater fick vi av våra professorer och lärare höra att patienten alltid kom först. Patienten var helig. Patienten var enda anledningen till att vi alla kämpade så hårt med att bli läkare, samhällets mänskliga skyddsnät, säger läkaren Arvin Yarollahi.

Men på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg, som var hans första arbetsplats, blev han snart varse att det var en bild som inte stämde överens med verkligheten.

– Jag fylldes av desperation och en känsla av svek. Det enda jag ville göra var att ställa mig upp och skrika ut mina tankar och känslor till de som inte hade en aning om vad som egentligen försiggick under ytan.

Lyssna och läs mer i länken….

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Kyllan56
2013-05-21 15:09
#1

Det är en stor skandal! 

Jag har själv arbetat inom vården, även haft med den att göra som patient och en av mina bästa väninnor, som arbetar på en operationsavdelning, vittnar stundtals om kaos.  Jag önskar ofta att ingen ska behöva blir sjuk på sommaren. Med den akuta brist som råder på sjuksköterskor och platser på landets sjukhus, behöver man paradoxalt nog vara frisk för att klara av att vara sjuk. 

Det finns många underbara människor som brinner för de patienter de vårdar och gör allt för att patienterna ska få så bra bemötande och vård som möjligt. Men de känner ofta en stor vanmakt och hjälplöshet, inför sin oförmågan att påverka den ohållbara situationen. Det leder alltför ofta till stress och i sin tur till utbrändhet. Att inte vara sedd och att känna att man inte kan påverka är nog bland det värsta en människa kan råka ut för.

I mångt och mycket är sjukvården idag en stor "Grottekvarn", som i en aldrig sinande ström maler fram politikernas misslyckande. Om en anställd faller byter man bara ut det mot en ny. Eller i värsta fall är det bara en mindre att avlöna. Både patienter och personal blir lidande. Vi lever i en cynisk värld, där i allt högre grad Mammon är den ända guden som dyrkas. 

Hur försöker politikerna lösa krisen inom sjukvården? Jo, på samma sätt som man gjort oräkneliga gånger genom historiens gång. Omorganisationer!

För kris inom den offentliga sektorn leder osökt till omorganisationer.

Romaren Petrorius Arbiter - som dog 66 e Kr - tillskrivs nedanstående citat. Kloka ord väl värda att begrunda! 

"Vi övade hårt, men varje gång vi började få fram fungerande grupper skulle vi omorganiseras. Senare i livet lärde jag mig att vi är benägna att möta varje ny situation med omorganisation, och också vilken underbar metod detta är för att skapa illusionen av framsteg medan den åstadkommer kaos, ineffektivitet och Demoralisering." 

INGET HAR ÄNDRATS PÅ SNART 2000 ÅR. Det kunde vara skrivet igår!

Ja, det här är verkligen ett ämne som engagerar och får igång mig.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Jane-Lyzell
2013-05-21 15:16
#2

1 Tack för det bästa citat jag läst på länge :-)

Romaren Petrorius Arbiter - som dog 66 e Kr - tillskrivs nedanstående citat. Kloka ord väl värda att begrunda! 

"Vi övade hårt, men varje gång vi började få fram fungerande grupper skulle vi omorganiseras. Senare i livet lärde jag mig att vi är benägna att möta varje ny situation med omorganisation, och också vilken underbar metod detta är för att skapa illusionen av framsteg medan den åstadkommer kaos, ineffektivitet och Demoralisering." 

INGET HAR ÄNDRATS PÅ SNART 2000 ÅR. Det kunde vara skrivet igår!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2013-05-21 15:18
#3

Ja fler o fler läkare börjar säga ifrån nu - tex Dr Bhrant - uppsala-

Det behövs🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

mayolica
2013-05-22 17:13
#4

Han är bra Arvin ❤️ Jag såg honom i debatt och har läst flera artiklar som han har varit med och skrivit. Det behövs fler som han jag hoppas verkligen att flera hänger på och gör något aktivt.

~ mayolica ~

Upp till toppen
Annons: