Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2866 ggr
[Yllhilda]
5/4/13, 1:22 AM

Indigo och kristallbarn

Eftersom detta föll i grovsaltad jord i 'andlig utveckling' tänkte jag pröva lyckan här istället.

Jag pratade med min mamma för ett tag sen om indigobarn, något jag hört pratas om sedan jag var barn. Det finns flera sidor som pratar om detta och det finns böcker om ämnet. Nu är nyaste skriket att man kan uppdatera sin aura till kristall eftersom det nu har kommit 'kristallbarn'.

Men jag är en smula skeptisk till detta. Hur vet man om allt detta egentligen stämmer?

Annons:
Cahira
5/4/13, 1:24 AM
#1

Vad är indigo och kristallbarn?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Jane-Lyzell
5/4/13, 9:35 AM
#2

Ja du Yllhilda

Inte lätt i dessa new age tider vet a vad som är vad  i allt - komm ihåg at dessa benämningar på dessa barn kommer ifrån människans medvetande - alltså - människan har satt dessa ord på dessa barn……

Tyvärr har det enligt min mening misstolkats grovt och Nej jag tror inte på att du kan uppdatera din ura på det sättet 😉

Tyvärr ser man at många föräldrar med barn med särkilda problem olika bokstavskombenationer - ser ett svar för varför deras barn har just dessa problem - vilket i mitt sätt se det mycket olyckligt.

Tror inte det är så enkelt - som new age rörelsen vill få det gällande - så tycker du ska fortsätta vara kritisk!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
5/4/13, 2:51 PM
#3

Samma här, jag är mycket kritisk till detta. hur har de tänkt att man kan uppdatera sin aura? Dvs hur det skall gå till rent praktiskt?

Låter skumt!

[Yllhilda]
5/4/13, 2:53 PM
#4

#1 Indigobarn ska såvitt jag förstått vara "den nya tidens barn". Bättre och mer i harmoni med naturen, i grova drag.

#2 Vad skönt att du tycker så. 🙂 Ja, bokstavskombinationer verkar bli viktigare ju mer vi inte tillåter att vi skiljer oss från varandra.

[MikeW]
5/4/13, 2:58 PM
#5

Jag vet inte vad jag ska tro. Jag säger ju själv att jag är ett indigo barn för allt stämmer in på mig. Och när jag kollar på min aura så ser jag indigo.

Gick även till en affär där man kan köpa kristaller o grejer, så kom en kvinna där (som är medium, healer och sånt) så sa hon att min aura var indigo och att jag var ett indigo barn..

Jag kan bara tro, men förstår att man kan vara skeptisk, jag är själv lite det. Fast med tanke på att jag ser min aura som indigo och är vän med en tjej som även är det, och att den kvinnan sa det, så kan jag bara tro på att indigo barn & kristall barn finns.

#3 Det är nog inte att man uppdaterar sin aura, det är mer att man höjer sitt medvetande.

Hellas
5/4/13, 3:43 PM
#6

Jag blir alltid lite ledsen när barn får en etikett på sig, även om den är i all välmening och med kärlek placerar man in dem i ett fack som talar om att det är så här just du är och det är dessa egenskaper du har.

Det finns inga "Nya tidens barn", utan det finns barn kort och gott med olika egenskaper och förutsättningar.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Ians
5/4/13, 3:58 PM
#7

Exakt Hellas!

Jane-Lyzell
5/4/13, 10:41 PM
#8

Alla är unika på sitt sätt☀️

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

AnnikaIII
5/5/13, 4:17 PM
#9

Ursäkta men det där med Indigo och Kristallbarn är trams, ett hittepå sedan 1970-talet. Någon om på nåt en flummig kväll och gjorde sig en hacka genom att skapa nån ideologi som inte är förankrad i något alls, bara trams och farligt om det används som diagnoser på barn med särskilda behov.

http://en.wikipedia.org/wiki/Indigo_children här kan man läsa om begreppet och då inser man snabbt att det finns ingen grund alls för det här utan endast ogrundade påståenden som man kan tro på om man vill men att det skulle ligga nån sanning i det är nonsens.

Man ska kanske inte tro allt, undersök själv och värdera det du lär dig efter att du lyssnat på dig själv…

Carpe momento

[Yllhilda]
5/5/13, 8:57 PM
#10

#9 Vissa saker har kanske ingen vetenskaplig grund, dock betyder det inte i varje fall att det inte är en fungerande metod. Men jag tror du har rätt i att detta med indigo mer är taget från en hippiemysig filosofistund än någon verklig eftertanke.

[MikeW]
5/5/13, 9:59 PM
#11

Asså jag vet inte vad jag ska tro! Jag vill helst tro på er för jag litar på er. Fast varför ser jag min aura som indigo då?

Loris M
5/5/13, 10:42 PM
#12

#11 Men jag läste någonstans att aura färger förändras hela tiden beroende på sinnesstämning, hälsotillstånd m.m. Menar du att din aura är indigofärgad hela tiden och har inga andra färger? Frågar för att jag är nyfiken och kan inte så mycket om det, men tycker att det är så intressant!🙂

[MikeW]
5/6/13, 9:02 AM
#13

#12 Jag har bara sett indigo. Ser aldrig någon annan färg när jag kollar på den. Och sen så var jag ju också i en affär som säljer kristaller och grejer och den kvinnan som jobbar där som är en healer och medium och några andra saker, hon sa också till mig att min aura var indigo.

Annons:
[Yllhilda]
5/6/13, 9:55 AM
#14

#13 Kanske att du ofta är i samma spirituella känslotillstånd? :) Kan vara en positiv grej, till exempel att du har lätt att hitta din emotionella balans. Fast det är bara mina egna spekulationer förstås. :p

Zadkiel
5/6/13, 10:27 AM
#15

Jag fick veta av andevärlden (min mormor) att en av mina döttrar var ett kristallbarn. Mediumet som förmedlade detta är en vän och hittar inte på egna saker utan säger bara det som andevärlden berättar.

Skulle andevärlden ljuga? 😉

Sedan tycker jag att det är viktigt att vi alla tror på det som känns som rätt för en själv (så länge det inte skadar någon, inkl sig själv).

Jag läste naturligtvis informationen som fanns på nätet då jag innan aldrig hört talas om varken indigobarn eller kristallbarn… Och visst…allt stämde in på det jag läste.

Men jag behandlar inte min yngsta dotter annorlunda på något sätt efter den informationen och det är inget som jag pratar om heller. För jag hade redan upptäckt den personligheten som fanns hos henne som jag bemöter på det bästa sättet jag kan.

Däremot är jag också skeptisk till att kunna "uppgradera sig"… Jag tror inte att man kan ändra sin aura på det sättet. Det är något som man genom utveckling gör själv.

Vi är alla olika individer med samma värde. ❤️

Kram

🌺Susanna

Loris M
5/6/13, 11:32 AM
#16

#15

Sedan tycker jag att det är viktigt att vi alla tror på det som känns som rätt för en själv (så länge det inte skadar någon, inkl sig själv).

Håller med! 👍Tycker inte om när en del utrycker sig så hårt och skriver att det är trams och hittepå. Har ingen speciell åsikt just om indigobarn då jag är för dåligt insatt för att kunna uttala mig, men ibland känns det som att det finns gränser för vad man får tro inom andligheten. Vi borde inte göra skillnad på tro och tro. Som vi vet finns det de som tycker att andevärlden inte existerar och att det bara är trams. Vi är många som "vet" att den finns… så tycker bara att "vi som tror" borde vara mera ödmjuka inför varandras tro. Speciellt om denna tro skänker mig glädje, mening, gör mig till en bättre människa och medmänniska.

Hellas
5/6/13, 12:54 PM
#17

#16 Jag tycker det är hårt och nästan elakt att sätta etikett på barn.
Jag skulle bli riktigt arg om någon sade att mina barn är kristallbarn eller vad det nu skulle kunna vara. Sedan spelar det ingen roll om det är en vän eller obekant.

Problematiken i att sätta ettikett på barn är att det finns föräldrar som underlåter att behandla sina barn för allvarliga sjukdomar som de faktiskt kan få hjälp med på grund av att ett medium eller spådam/herre har sagt att deras barn är dittan eller dattan.
Det handlar då inte längre om en TRO utan om ett agerande som sätter barnens häsla på spel.

Jag tycker det är illa om ett ett Forum med andlig inriktning på något vis uppmuntrar den här typen av idéer.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Ians
5/6/13, 1:32 PM
#18

Bra sagt Hellas! ❤️

Naturligtvis får var och en tro det de vill tro, och på det sätt de vill. Men barn med speciella behov/ känslighet behöver ofta hjälp för att kunna gå ut i vuxenlivet som hela människor. Att inte söka den hjälpen för att man accepterar en tveksam förklaring till barnets behov, är inte ok.

I den bästa av världar finns det acceptans för alla, men så länge vi lever i denna världen så gör vi bäst i att försöka ge våra barn möjlighet att klara sig på de villkor som ges. Att de senare i livet väljer en annan väg att gå, är deras eget val.

Jag menar inte nu att man skall ta ifrån varje barn dess unika gåvor, men man bör se till att de får en stabil grund att stå på, och inte sväva ut allt förmycket innan de är vuxna nog att ta konsekvenserna av detta. Och förstå vad det innebär, eller förstå vad de sysslar med.

Att vara dåligt grundade och jordade, leder ofta till stora problem senare i livet. Och till att man faktiskt kan utveckla psykiska störningar.

Så först en bra grund med mycket "bondförnuft", utan att man för den skull tar ifrån dem deras tro på andevärlden. Sedan kan de utveckla ett sunt förhållande till det andliga.

Då har de alla möjligheter att utveckla sina andliga sidor utan att bli lurade in i saker som snarare bryter ner än bygger upp. Chans att analysera och se rimligheten i det de stöter på under sin vandring här. Allt är inte andligt och bra bara för att någon säger det, man bör ha förmåga att sålla vetekornen från agnarna också. För att kunna må bra och utveckla ett sunt förhållande till andlighet.

Therese.G
5/6/13, 1:39 PM
#19

Ska jag vara ärlig så känns det mer som att folk som säger att dom är kristall/indigo barn vill känna sig lite mer speciella än resten av oss.

Personligen ser jag det lite nedlåtande att säga att alla andra som inte är kristall/indigo barn är sämre än dem, iom att dom ska vara såpass mycket bättre än oss andra "vanliga".

- Therese

AnnikaIII
5/6/13, 2:04 PM
#20

# 17 och #19…kunde inte ha skrivit det bättre själv….❤️ 

Ok, nä andevärlden ljuger inte men men bara för att det säjs komma från andevärlden betyder inte att den som tar emot budskapet inte bör (ska) tänka till lite innan man levererar det. Det är väl en självklarhet…

Ja, man får tro vad man vill….men det är inte samma sak att allt det man tror på är korrekt, bra, bäst, sant, självklart osv osv utan endast en information om "att det här tror jag på" inget annat.

Bebreppet indigo och kristall barn är något nytt…något årtionde innan dess var man man Walk in´s, Starpeople, Starseed, reinkarnation av nåt högt uppsatt väsen…..för att inte tala om alla de gånger någon är 
UTVALD….långt kommen, har en gammal själ, har en speciell uppgift osv osv osv. Det har alltid funnits en extraordinär förklaring till det mesta inom de så kallade "andligt troende" men det gör det inte mer sant för det.

Om man nu vill tro på Indigobarn eller Kristallbarn så får man det MEN då tillkommer ett extremt ansvar att verkligen se till barnets bästa i alla sammanhang (som förhoppningsvis alla vuxna gör) och inte luta sig för mycket mot sådana här upplysningar som inte har någon förankring än  och ingen källhänvisning, ingen forskning, ingen uppföljning, inge som helst bevis andliga eller vetenskapliga att det ligger något i det. 

Om man upplever att ens aura (om man tror på en sådan/alla gör inte det) är indigofärgen enligt klassisk tolkning betyder det att man tänker mycket, har "stressiga" tankar, är mycket i huvudet, nervöst lagd…mm. Lätt för att fastna i tanken, svårt för att ändra fokus och vill gärna att andra ska förstå vem man är och hur man tänker utan att man kanske har berättat så mycket om sig själv.
Kan även betyda att man har lätt för att få spänningshuvudvärk och kanske har anlag för migrän. 

Det är en färg som rör sig väldigt snabbt och ~ 790–700 THz =
Tera hertz…

T=Biljon1 000 000 000 000

  så många svängingar per sekund…vilket gör att färgen är snabb/stressig.

Hertz = enheten för frekvens   1 Hz är 1 händelse per sekund

Bara för att belysa vad ljusets hastighet är, även när det gäller vår aura…som enligt tro består av rörigt ljus som aldrig är stilla och skiftar hela tiden…då auran är en blåkopia av vårt inre liv.

Carpe momento

Annons:
Zadkiel
5/6/13, 3:22 PM
#21

#17 Av ren nyfikenhet, vad för ev allvarlig sjukdom är det som skulle behöva behandlas om man får höra att ens barn är ett kristallbarn? Självklart tycker jag att om man är orolig för sitt barn på något sätt inte ska bortförklara det hela med att barnet är ett kristallbarn, utan söka hjälp. Nu vet jag iof inte kopplingen mellan en ev allvarlig sjukdom och kristallbarn. Jag tyckte att det som stämde in på min dotter var bla att hon bryr sig oerhört mkt om andra & känner av om ngn mår dåligt, & då kramar hon gärna den personen, hennes hud är väldigt känslig, m.m. Minns inte allt utan tyckte mest det var lite spännande & läste kort igenom det som fanns på nätet. Jag är definitivt inte orolig för min dotter på något sätt, hade jag varit det hade jag sökt läkarhjälp och inte vänt mig till ett medium i första hand. Detta om kristallbarn kom upp av en händelse. Det som känns rätt för mig grundar sig på sunt förnuft. Jag tar gärna till mig vad andra tror och tänker och kan om det känns rätt ändra min inställning till en del av det som är min verklighet. Man lär sig något nytt varje dag. ;) Mvh Susanna

AnnikaIII
5/6/13, 3:44 PM
#22

# 21 
Du har kanske missuppfattat lite….😉
Det är ingen sjukdom som ska behandlas bara för att  man får höra att ens barn är t.ex kristallbarn utan i stället är det så, det händer mer än ofta, att föräldrar som har barn som som har särskilda behov som t.ex autism, ADHD, Aspbergers, Damp och liknande får höra att deras barn är Indigobarn, Kristall barn och speciellt utvalda, födda in i en ny tid, är framtidens hopp, osv osv och förvånansvärt många föräldrar söker då inte ens hjälp åt sina barn utan tror genom t.ex medium, föreläsningar  böcker, nätet….att det är sant det de hör. 
Vad som också kan ingå i det är nonsenset är att även allergier, matvägran, för högt ensamhetsbehov, sömnstörningar, mardrömmar, kontrollbehov mm också skulle vara något som ett indigobarn/kristallbarn har som något naturligt och att det försvinner när de är större…jag kan inte inte ens komma ihåg allt nonsens jag läst om det här. 
Mycket av det som det säjs att "kristallbarn" har tillskrev man Starpeople i slutet av 80-talet men det säljer väl inte längre utan nu måste man hitta en ny målgrupp, smårbarnsföräldrar….

Carpe momento

Zadkiel
5/6/13, 4:33 PM
#23

#22 He, he…då förstår jag. :-)

AnnikaIII
5/6/13, 4:44 PM
#24

#23 😉

Carpe momento

Lilla Stjärna
5/7/13, 12:15 PM
#25

Instämmer helt i vad flera har skrivit här ovan! Kunde, som sagt var, inte ha uttryckt mej bättre själv.

Jag blev själv inlurad i New Age-smeten, med allt sånt här, genom bl a folk som titulerade sig medium (jag tror att alla är mediala). De flesta medium är helt omedvetna om att det inte alltid är t ex en död farmor som kommer med budskapen.

De här så kallade testerna, där man får veta om man själv eller ens barn är "starseeds" eller "indigobarn", är framställda så att de ska stämma ganska bra på alla. Sånt här är ett stort bedrägeri som sveper runt hela den här planeten, tyvärr. Hör eller läser jag ord som; kristallbarn, frekvenshöjning, uppstigning(-symptom), moder jord, ljusarbetare osv, så lägger jag numera benen på ryggen, kan jag säja!!!

Denna kommentar har tagits bort.
Lilla Stjärna
5/7/13, 1:11 PM
#27

#11 Mike W och #20 AnnikaIII! Tre gånger har jag sett personer, som under långa stunder hade delvis väldigt massiva indigofärgade partier i sina auoror. Två av dem var i övre tonåren och den ena hade bett mig att "titta" på hennes auora. Jag såg att båda tänkte väldigt starkt på sin andlighet och existens.

En annan person, som var vuxen, kände jag av att han sörjde och liksom sökte efter en avliden anhörig. Mitt "seende" kopplades på spontant när jag satt och pratade med de två som inte bett mig kolla dem.

Jag har sett kraftigt indigo i min egen auora i en del stunder också, då i väldigt stressade andliga situationer.

Annons:
Jane-Lyzell
5/7/13, 1:17 PM
#28

Alla färger har en + och en - sida av dess olika intensitet - alla personer har alla färger i sin aura - en del färger mer dominerande en andra och fluxiva. För mycket Indigo - Lila kan stå för ett stort EGO.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
5/7/13, 1:40 PM
#29

Eller kan man säga, för stor själv centration Jane?

I perioder snurrar vi kanske för mycket runt vår egen axel. Mycket vanligt bland väldigt unga människor 🤫😉 Det hör till sakens natur när man håller på att finna sin roll i vuxenlivet, skulle Jag vilja påstå. Utan att därmed döma eller värdera det mer.

[MikeW]
5/7/13, 2:45 PM
#30

#28 men jag har ju inte alls ett stort ego =S

Hellas
5/7/13, 5:57 PM
#31

#30 Det tror inte jag heller att du har, däremot, om du smakar lite på tanken att du kanske inte ser alla färger?

Jag säger inte att du ser fel men det är svårt att egentligen kunna se hela sin egna Aura med alla dess färger.
Vem vet, Indigo kanske inte är den dominanta färgen när allt kommer omkring 😉!

Ps. Det behöver inte vara negativt att ha ett stort ego så länge man inte glömmer bort att det finns andra medmänniskor runtomkring sig men lagom är alltid bäst.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[MikeW]
5/7/13, 8:09 PM
#32

#31 Det kan ju vara så att jag inte ser alla färger.

Men, hon mediumet/healern eller det, hon borde ju kunna se alla färger, eller iaf fler.. Hon sa att min aura var indigo och nämnde ingen annan färg.

=/

Hellas
5/7/13, 8:27 PM
#33

#32 Det är långt ifrån alla medium/healer som ser aurafärger 😉!

Dessutom kan det ju vara så att just då i den stunden så var du i "Indogo stämning" så att den färgen var lite starkare för tillfället.

Men du, vi ses ju i helgen, det finns baddare till goa deltagare som är jätteduktiga på att se aura 😃!

Ps. Jag är inte en av dem, jag ser endast färgerna ibland men aldrig när jag vill 🤔

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[MikeW]
5/7/13, 10:12 PM
#34

#33 "vi ses ju i helgen" gör vi? xP menar du?

Annons:
Hellas
5/7/13, 10:32 PM
#35

Ska inte du till forumträffen, hade för mig det men kanske blandar ihop med annat namn 😃

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
5/7/13, 11:33 PM
#36

30 sa inte du hade det 😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
5/7/13, 11:35 PM
#37

32 säger som Hellas- inte alla medium som ser auror!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[MikeW]
5/8/13, 7:52 AM
#38

jag tänkte gå till forumträffen, men det ligger lite långt bort.

Jane-Lyzell
5/10/13, 1:09 AM
#39

38 vad synd 🎈

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

orsakverkan
5/10/13, 10:21 AM
#40

#17 Bra kommentar!

Kan du se att liknande risker även finns i andra situationer när barn (men även vuxna) kategoriseras eller bemöts alltför "okritiskt"? Tänker på barn/unga som t ex säger sig se spöken och får detta okritiskt bekräftat av vuxna. Ibland uppmuntras barnen till och med. Problemet enligt mig är att dessa upplevelser kan bero på t ex psykiatriska sjukdomar, stress, osv.

Jane-Lyzell
5/10/13, 10:36 AM
#41

40 Jag kan svara på det - Absolut - det ska vara erfarna medium som ska bekräfta sanningen i sådant anser jag- som förälder (om man inte är medial själv) till barn med mediala upplevelser ska man naturligtvis se till andra faktorer först - vilket jag tror de flesta "Normala" föräldrar gör.

Om ett barn är psykiatriskt sjuk så märks det och de får den vård de ska ha. - Tror ingen förälder till ett barn med dessa problem skulle skylla på att barnet är medial - som i fall med bokstavskombenationer o Indigo barn.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Starman]
5/12/13, 4:26 PM
#42

#41

Förutom i en tråd här på ditt forum där en mor menar att hennes son ser spöken (och uppenbarligen lider av detta då han blivit extremt skärrad av sina upplevelser). Där tycker jag du du gör helt rätt i att hänvisa till psykiatrin i första hand. Men mamman verkar inte vilja veta av att hennes sons problem kan vara av psykologisk natur.

Alla föräldrar vet faktiskt inte vad som är bäst för deras barn. Se på antroposoferna som ytterligare ett exempel.

Hellas
5/12/13, 6:14 PM
#43

#40

Kan du se att liknande risker även finns i andra situationer när barn (men även vuxna) kategoriseras eller bemöts alltför "okritiskt"?

Absolut ser jag risker och jag har ofta ställt mig kritisk till de "råd" som ges på forum både då det gäller vuxna och barn.
Under de år jag varit aktiv på forum (sedan 2007) så har jag dessutom stött på människor som varit svårt sjuka och som tyvärr fått råd utav både lekmän och yrkesverksamma.

Tänker på barn/unga som t ex säger sig se spöken och får detta okritiskt bekräftat av vuxna. Ibland uppmuntras barnen till och med.

Jag tycker inte att man ska uppmuntra barn eller förstärka deras rädslor, jag har aldrig gjort det själv med mina ungar.
Barn ska framförallt leva här och nu och där tror jag det är ytterst viktigt att man som vuxen lotsar dem rätt.

Problemet enligt mig är att dessa upplevelser kan bero på t ex psykiatriska sjukdomar, stress, osv.

Visst kan det bero på det även om jag nog mer tror på extremt livlig fantasi som sedan späds på utav vuxna som i all välmening inte tänker på konsekvenserna. Tyvärr finns det föräldrar som dessutom uppmuntrar barnens ev. andliga upplevelser utan att de har kunskap i ämnet. De tycker det är roligt att ha mediala barn!

Dessutom, jag tror faktiskt inte att Spöken gömmer sig under sängen…..om man nu ska prata om logik så finns det liksom ingen vits med det eftersom de ändå kan göra sig osynliga även för de människor som kan se dem.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
5/12/13, 8:46 PM
#44

42 Jag själv är ett barn som är uppvuxen med mässlingen och röda hund- kikhosta-charlakansfeber- påsjuka, vattkoppor osv….

och man brukade låta barnen få det när dom var små - jag har överlevt dem alla och mina kompisar med mig - att en o annan blir jätte sjuk av dessa sjukdommar gör det inte befogat att vaccinera alla anser jag.

Mennu är vi ur topic- så starta gärna en ny tråd om ddu ska svara på detta eller jag kanske ska starta en ny :-)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Starman]
5/12/13, 9:20 PM
#45

#44

Men dina barn är väl vaccinerade, eller hur?

Hellas
5/12/13, 9:23 PM
#46

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: