Annons:
Etikettandlighet
Läst 3648 ggr
Henrik93
2013-04-11 12:34

Besök av jehovas vittnen

Till att börja med vill jag tala om att jag är homosexuell, men jag har aldrig varit aktivt deltagande på något sorts evengemang där man verkar för homosexualitet eftersom jag anser att det är lika normalt som att vara heterosexuell.

Och jag vill också klarlägga att jag inte vill svartmåla eller på något sätt vara nedlåtande mot Jehovas vittnen.

Jag såg att någon närmade sig ytterdörren och öppnade innan de hann knacka, det var en farbror och en medelålders man som stod där, finklädda och välfriserade, med portföljer och stela leenden.

"Jag ville prata med dig lite om du tror på gud och universum" sade den äldre mannen.

Ja, faktum är att jag är att jag faktiskt tror på en högre makt, just universum. Men jag tror inte att vi har någon sorts gud. Eftersom jag så starkt kopplar ihop "gud" med bibeln, bibeln för mig är något liknande en lagbok, faktum är att den innehåller lagar/regler, kärlek, hat och fula nedlåtande ord och meningar.

Jag berättade för männen att jag är ett medium, och att jag tror på universum och återfödelsen.

Att jag tror att en del av en själ går igenom många liv för att bli hel. Genom att samla på sig olika erfarenheter. För att ha en helhetsuppfattning helt enkelt.

Männen jämförde min syn på livet med Jesus vän som dog och återuppstod efter 4 dagar, och jag svarade att _"ja det låter ungefär som återfödelsen, men jag tror på att själen går vidare till ett annat liv."
_

De började sedan tala om en textrad ur bibeln som var viktig för dom:

"Lyckliga är de som stiftar fred" (Ur bibeln, Matteus 5:9)

Då måste jag säga att jag faktiskt tände till lite, jag blev arg och tänkte "då skulle ni ha bränt upp eran bibel för länge sedan", men jag höll tyst och log samtidigt som jag instämde att de som stiftar fred är lyckliga och tänkte på mig själv.

min fundering är då, är man fredlig om man menar att gud hatar samkönade relationer? Samtidigt som det faktiskt står att gud älskar alla lika mycket? Då drar jag slutsatsen att den här mannen som noterade ur Matteus 5:9 faktiskt måste vara en rätt olycklig man. Då på grund utav att han inte accepterar en människa som mig.

Jag tänkte också på en brev vän som kom ut som homosexuell i Jehovas, han blev utkastad på gatan, och hans föräldrar ville aldrig mer träffa honom.

Är inte då den här religionen eller sekten väldigt grundad på hat och olycklighet då?

Männen frågade om jag bodde här ensam (jag är hos min pojkvän) men jag sade att jag var hos min vän (med tanke på deras religion så stiftade jag fred, eftersom jag är en lycklig människa som tänker på andra! *ler*) Jag hade inte lust att göra dom upprörda, det vill jag aldrig att någon ska bli.

Sedan fick jag ett par broshyrer "vakttornet . förkunnar jehovas kungarike" och "VAKNA! - slut på våld i hemmet" där man bland annat skylller grov kvinnomisshandel på att man kollar på komedi serier. Och att man är en hemskt dålig och fruktansvärd människa om man lyssnar på 80-tals rock, och är lika ytlig som en artist är.

Menar dom alltså att jag då på samma gång som jag är felkonstruerad homosexuell, hatad av gud och även är en fruktansvärd och olycklig människa?

Ja, det här blev en riktig funderare för mig som håller på balans, harmoni och likgiltighet. De tackade för en trevlig pratstund, och även för att dom fick träffa en sådan trevlig person. Hade jag varit lika välkommen i deras sällskap om jag hade berättat att jag var hemma hos min pojkvän?

Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, och hoppas att ni tycker att inlägget hamnade på rätt kategori.

_Mvh Henrik
_

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Annons:
[stass]
2013-04-11 12:47
#1

He he he, förlåt men jag har råkat ut för det för mycket =)

I deras ögon är jag djävulsdyrkare eftersom jag vänder mig till förkristna makter.

Det värsta var nog när de kikade förbi ytterdörren och såg några tavlor med hedniska motiv och började föreläsa om hur viktigt det är att rädda sig från synd, att inte leva i synd och satans alla avbilder man ska hålla sig ifrån i livet.

Enligt deras broschyrer går det inte särskilt bra för mig själ.

Henrik93
2013-04-11 13:14
#2

Nej, enligt deras broshyrer mår inte heller jag så bra, homo, lyssnar på japansk metal musik, och är medium.

Det stod även i en av broshyrerna att man absolut inte får använda sig utav behandlingar av ockult sort. "Gud godkänner heller inga behandlingar som har med ockultism att göra" - ur "VAKNA! - Ett slut på våld i hemmet".

Jaha, jag var på transhealing kurs i helgen, ännu mer fruktansvärt?

Blir lite ledsen när jag ser att människor som står och predikar om att hatet och saligheterna i syrien och hatet i nord-korea är fruktansvärt. När dom själva svärtar ner människor som inte tycker precis som dom.

Jag tycker att det är helt okej att dom har sin religion, men en önskan som jag har är att de slutar att knacka dörr. verkar det som att dom får fler medlemmar?

Jag blev engagerad i det spiritualistiska/övernaturliga genom att jag upplevt saker, inte för att något medium kom och knackade dörr och sade att det fanns en massa elaka andar i mitt hem. Jag tycker att det dom gör genom att komma fram till någon och tala om att tex homosexualitet eller hedniska motiv är synder, det är kränkande!

Låt de som vill komma ta sig dit, och lämna de som går sin egen väg ifred. och precis som det stod i bibeln "man blir en lycklig människa om man stiftar fred."

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Illusion
2013-04-11 13:32
#3

Men nu vet vi ju alla att jehovas vittnen inte är riktigt kloka i huvudet :) ursäkta mina hårda ord men jag är en stor motståndare inför nästan alla religioner som inte låter vettiga.. Människan vrider och vänder på orden så dom kan kontrollera människor och det gör mig så ledsen och arg. Och just detta att alla i sina religioner tror sig veta att dom har så rätt har skapat en oro inom mig själv.. Min medialitet kanske också bara är hjärnspöken och slumpen. När jag ser folk som säger sig få bevis på att Gud finns börjar jag smått inse att det kan vara samma sak med mina bevis, dom kan vara lika mycket lögn dom.. Jag menar inte att ni mediala ska börja tänka så nu, det handlar om min egen rädsla och jag har nog lyssnat lite för mycket på skeptiker ett tag nu.. Jag trodde hade förmågan att bli medium men nu vet jag inte om jag kan det.. Usch det går upp och ner hela tiden.. Förlåt om jag hamnade ot men ni förstår nog hur det hänger ihop..


☮ and ❤ among each other ✿

Henrik93
2013-04-11 13:42
#4

#3 jag förstår precis vad du menar, jag tror på en högre makt, men inte på gud som ett speciellt föremål eller varelse. Jag tror det handlar om att olika människor har olika uppfattningar om vad den här högre makten är.

Därmed förstår jag att dom har en egen religion som är grundad på hur dom har växt upp, vad folk har talat om för dom och den livsåskådning dom har.

Dom får absolut tro på det som dom vill, men när dom då använder "guds ord" på ett negativt sätt och kränker människor så tycker jag att dom gör övertramp. 

Jag har också lyssnat på skeptiker, men jag har idag också lyssnat på jehovas, men min livsåskådning tillhör fortfarande spiritualismen. Man ska inte vara rädd och tro att det man faktiskt tror på är sanning, men man ska heller inte tala om för andra att något dom gör är fel.

Men i det här fallet så tycker jag att jehovas gör något väldigt felaktigt när dom kränker människor.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Illusion
2013-04-11 13:53
#5

Tack för svaret :) ja jehovas gör verkligen jätte fel där.. Finns ingen kärlek eller frid i dom människorna. Hade jag inte vetat bättre hade jag bett en präst att göra en exorsism på hela församlingen!


☮ and ❤ among each other ✿

[*Maggan*]
2013-04-11 13:53
#6

Fyn vad arg jag blir över dessa inskränkta och självrättfärdiga människor.

Om man lever ett liv som gör en lycklig och där man inte skadar någon annan behöver man inte försvara sig för någon.

Diskutera aldrig med Jehovas Vittnen, de får oss bara att må dåligt.

Sätt upp en skylt på dörren om de besvärar dig igen, för jag vet att de kommer tillbaka till dem som en gång släppt in dem.

Annons:
Illusion
2013-04-11 13:55
#7

Haha cool skylt, när jag får en lägenhet ska jag lätt sätta upp en sån där :)


☮ and ❤ among each other ✿

Henrik93
2013-04-11 13:59
#8

#5 Nej inte alls. Jag tycker att dom här människorna lever i fullständig rädsla för att gud ska bestraffa dom.

hua mig!

#6 Skulle jag någonsin möta de här två personerna en gång till, och om jag hade tid så skulle jag släppa in dem, och jag skulle själv ge förslag från bibeln och fråga dom varför dom gör tvärt emot.

också skulle jag ifrågasätta "man blir lycklig om man stiftar fred".

Och jag skulle även tala om för dom att jag är homosexuell, och fråga om jag plötsligt blev en annan människa. Om jag blev en ondskefull människa.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Jane-Lyzell
2013-04-11 14:31
#9

Uj o fy för alla dogmer i regionens namn :( Har tyvärr bara dåliga erfarenheter av sådant - hur kan "Gud" gilla en religonsutövare och inte den andra ? Samma med vilken sexuell läggning man har. ! Vi lever 2013 o fortfarande bråkade om vem som tolkar eller har riktigas skrifter - fast det är väll ingen större skillnad hur det ser ut i dag. Se bara i politiken - eller hur det ser ut på nätet :(

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[*Maggan*]
2013-04-11 14:33
#10

#8

Henrik såg du Jonas Gardells TVserie Torka aldrig tårar utan handskar?

Den handlar visserligen mest om Aids men Jehovas Vittnen har en stark roll i historien. Den är dessutom helt sann och har hänt i verkligheten.

"_Benjamin är Jehovas vittne. Ivrigt går han från dörr till dörr för att predika om Gud. Ingenting kan rubba honom i hans tro. Tills den dag han ringer på hos Paul, den varmaste, roligaste och bitchigaste bögen Gud någonsin skapat.

Så på julaftonskvällen, när det snöar över staden, träffas Rasmus och Benjamin, och inget blir som förr igen." http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113043927_

Det slutar med att Benjamins föräldrar inte bara vänder honom ryggen utan de faktiskt "begraver" honom också.

Du väljer givetvis själv vad du tror är värt att lägga tid på, men om en son inte ens kan få förståelse från sina föräldrar, så är det högst osannolikt att en fullständig främling skulle få det.

De knackar bara på våra dörrar för att omvända oss till deras tro och få pluspoäng av "Gud"

Henrik93
2013-04-11 16:58
#11

Ja, jag har sett den. Har även ett par vänner som blivit utkastade ur sin familj å de varit Jehovas och kommit ut. #jane, jag längtar till nästa gång dom kommer. Då ska jag ifrågasätta dom lite, och kanske dela med mig av broschyrer om spiritualism?;)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

[*Maggan*]
2013-04-11 18:17
#12

#11

Man behöver inte ens "komma ut" för att bli utkastad, det räcker att bli ihop med någon som inte är Jehova så smäller dörren igen. Jag har sett några exempel på det.

Men det är bra, då vet du vad för slags folk det är 😕

PS

OM de kommer fler gånger så dela gärna med dig om hur det gick 😉

[*Maggan*]
2013-04-11 18:48
#13

En fråga angående Jehova; Har någon sett till deras "aktivism" på nätet?

Eller är det bara gammaldags fysiskt fotarbete och dörrknackning som gäller?

Annons:
Evisen
2013-04-11 19:02
#14

Alla är saliga av sin tro..

Jag tycker att man får ha sin tro, men man ska inte komma och pracka på den på andra.

Minns att min fd pojkvän L fick Jehovas vittnen som knackade på och började predika. L. avbröt och sa: Jaha och vad tycker ni om personer som har genomgått blodbyte(ngt som är tydligen mkt fel för Jehovas). De två som hade knackat på hos L började predika att det var fel osv, varmed L. avbröt igen: Hade jag inte genomgått blodbytet hade jag varit död nu…

De fick rätt bråttom iväg efter den kommentaren.

Vad vill jag med detta säga? Jo att du behöver inte vara artig när någon kommer hem till dig för pracka på en religion.  Du behöver inte ens lyssna på svamlet ;-).

[*Maggan*]
2013-04-11 19:52
#15

#14

Vad man ska vara medveten om är att dessa stackars människor inte knackar på våra dörrar av eget fritt val. Det gör det därför att det krävs av dem från "högre ort".

Jämför med försäljare som ringer oss på telefon för att få ihop till brödfödan… man kan å ena sidan bli djävligt less på dem - men å andra sidan ha en förståelse för deras situation och bemöta dem artigt.

själv brukar jag köra med ett (med sats från tårna) NEJ tack jag är inte intresserad.

Evisen
2013-04-11 20:06
#16

#15 Absolut!, ska man möta människor med respekt! Men jag skrev nog lite dumt där*erkänner*, och glömde nog att skriva att man kan vara vänlig men bestämd typ: Nej tack, jag har inte tid. Nej, jag är inte intresserad. Osv osv..

Men med telefonförsäljare kan man juh använda sig av nix-telefoni. Utmärkt sak:).

[*Maggan*]
2013-04-11 20:18
#17

#16

Mitt inlägg var inte menat som kritik mot dig Evisen - sorry om jag formulerade mig så att du kanske trodde det.

Du skrev ingenting dumt alls🙂

Evisen
2013-04-11 20:59
#18

#17 Det är lugnt:).

Upp till toppen
Annons: