Annons:
Etikettom-sajten
Läst 2952 ggr
Jane-Lyzell
3/29/13, 1:50 AM

Privata PM

Är inte privata pm just privata ?

Om privata Pm läggs ut i forum hur ska man ens våga skicka pm!?

Vad tycker ni andra?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[MikeW]
3/29/13, 8:36 AM
#1

Det ska verkligen vara privata. Pm står ju för "private message" så då borde det vara privat :P

Sen beror det ju även på ifall man har frågat den andra personen om det är lugnt om man skriver det man har pratat om tillsammans offentligt.

Fast har man inte pratat om det eller den andra personen tycker att det får han/hon inte göra, då ska man verkligen inte lägga ut det offentligt.

Illusion
3/29/13, 8:50 AM
#2

Vad har jag missat? Pm är väll privata?


☮ and ❤ among each other ✿

Delfinen
3/29/13, 10:27 AM
#3

Pm betyder ju Privat medelande och skall inte vara något annat än Privat. Skulle aldrig kunna varken vara medlem på ett ställe eller överhuvudtaget skriva något om jag inte kunde vara säker på att om jag skriver ett Pm till någon att det stannar mellan mig och den jag skriver till. Ett Pm kan innehålla mycket känsligt och privat som skulle kunna få svåra konsekvenser om det hängdes ut.

Iceland
3/29/13, 11:16 AM
#4

Det är väl klart att pm ska vara just ett privat medelande. Vad är annars vitsen med den funktionen?

http://isabellarun.weebly.com/

Jane-Lyzell
3/29/13, 1:36 PM
#5

Jag håller verkligen med er - men vissa verkar inte tycka så!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
3/29/13, 1:56 PM
#6

I min värld så är det privat och det är avsändaren som avgör om det ska visas offentligt eller ej.
Det handlar inte om innehållet, det brukar oftast inte vara så hemligt egentligen utan det handlar om att man som avsändare/skribent själv vill avgöra vad som visas offentligt eller ej.

Är det av brottslig natur ska det givetvis anmälas till polismyndighet men då kommer vi ju in på andra detaljer.

Dessutom, om jag skulle råka få ta del av en privat dialog mellan två andra personer så skulle jag inte sprida den vidare offentligt, jag tycker det är fel. Anledning till det är att jag inte har med dialogen att göra  samt att jag troligtvis inte har bägge parternas tillåtelse till att sprida det vidare. Undantag är om jag tycker eller tror att det är en polisiär eller hälsovådlig fråga som en av parterna pga. rädsla inte vågar ta tag i.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
[Sol69]
3/29/13, 7:07 PM
#7

Privat är privat och ska så vara. Är det så att man vill gå ut med något så väljer man de själv. de bestämmer inte andra över.

leWolf
3/29/13, 7:30 PM
#8

Absolut ska dom vara privata och som MikeW skriver är det ju just private message.

Men tyvärr brister det i det här och måste hålla med Hellas i att är det en polisiär  sak så ska man inte tveka att exempelvis föra det vidare till polis.

Tyvärr har ju pm utnyttjats på så många sätt,hur vi kan få stopp det vet jag inte men vi kan kämpa och en fördel med i fokus är att man kan blockera men det hindrar ju inte att nån skapar nick på nytt och gör sina dumma försök igen.

Jag tror vi är många som råkat ut för dom och som blivit baktalad och det är ju hur sorgligt som helst för man vill ju att just pm dom ska vara privata inget annat och absolut inte läggas ut i öppna forum.

Så frågan är ju,vad kan vi göra för att få stopp på spridningen av just PM ?

Tarotstollan
3/29/13, 7:46 PM
#9

Självklart att det skall vara privat. Är det något man vill dela med andra så lägger man det i trådarna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

TezzD
3/29/13, 8:09 PM
#10

PM = PRIVAT MEDDELANDE alt PERSONLIGT MEDDELANDE----- säger allt tycker jag

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Maikailoa
3/29/13, 11:50 PM
#11

Förtroliga meddelanden har väl inte så stor benägenhet att missbrukas, så dom är nog inte något större problem, men låt säga, för rättvisans skull, att man själv skickar ett pm till någon med olagligt eller otrevligt innehåll; Är man då inte medveten om att mottagaren förstår att det är olagligt eller otrevligt och kan tänkas vita åtgärder?

Skall man hålla på den självskrivna regeln att pm inte skall spridas i det fallet?

Ni talar om att polisanmäla innehållet i ett pm, det verkar rätt så avancerat tycker jag. Handlar det om planer på en statskupp t.ex. så kan man undra varför man fick det meddelandet över huvud taget.

Denna kommentar har tagits bort.
TezzD
3/30/13, 7:49 AM
#13

Men herregud man får ju ha lite moralt tänk när det kommer till hur privat det ska vara, får man ett mordhot eller kränkning så ska man ju självklart sprida det… /anmäla det…

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Annons:
Ians
3/30/13, 9:11 AM
#14

Privata meddelanden skall vara privat om inte båda parter anser att det är ok att sprida information från pm.

Däremot så tycker jag att rent hotande pm, skall anmälas precis som #13 skriver.

Men då går man till polisen!

[Sol69]
3/30/13, 9:55 AM
#15

Tyvärr har det alltid funnits de som inte har lärt sig vad etik och moral är.. och hur man ska bete sig mot andra. tyvärr! 😢

Men tror att de flesta har lärt dig sen de va små.. har alltid sagt till mina barn att jag ska kunna ha ett brev framme och de inte läser det. eller att min väska är privat och de frågar om lov innan de gå i den..

Min son brukar ringa mig på jobbet eller messa och fråga om han får ta godiset i skåpet innan han tar det. så lite går in om man börjar när de är små. 👍

Tuva-Lena
3/30/13, 10:05 AM
#16

Självklart Privat, precis som förkortningen antyder.🤐

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Delfinen
4/1/13, 3:31 AM
#17

#11 Vet inte hur det just på iFokus men när det gäller internet och olika forum är det inte så ovanligt som man skulle kunna hoppas att förtroenden inte missbrukar. Har sett det fler gånger än vad jag skulle vilja och även upplevt det själv.

Jane-Lyzell
4/1/13, 8:06 PM
#18

Ja tyvärr verkar det vara något som man får räkna med på nätet - men i min regelbok lägger man inte ut PM - det är privat och skall så förbli - att använda pm för att svärta ned andra - som kanske i stundens hetta varigt lite överila - det ska inte ut på nätet.- vi är alla människor med synnerliggen normala känslor oavsett andligt eller inte.

Jag tycker dem som lägger ut pm ska fundera på vad deras agenda är för att göra det - inte tror jag det är för att vara snälla 🎧

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

mayolica
4/2/13, 12:19 PM
#19

Att skicka PM  betyder väll att man skickar ett privat meddelande till någon? står det inte i reglerna vad som gäller ?  Den här frågan borde inte ens behöva tas upp och diskuteras i en tråd såhär.😕

När jag läser sånt här blir min fråga, varför någon har behov av att lägga ut pm och visa öppet.?🤔

~ mayolica ~

jaerven
4/2/13, 1:33 PM
#20

PM är ett privat meddelande, och läggs bara ut om både avsändare och mottagare är överens om det. Enligt min åsikt.

Annons:
db-2
4/2/13, 1:57 PM
#21

Kan utan tvekan se minst ett tillfälle då jag tycker det är ok att man lägger ut pm.

A skickar pm till B med ett visst innehåll (oavsett i stundens hetta eller ej), men uppger att B ljuger om detta. Jag skulle lägga ut det direkt istället för att tolerera att kallas lögnare.

Jane-Lyzell
4/2/13, 2:06 PM
#22

21 tråkigt du tycker så…. och vad det verkar tycker fler som du där i internett världen!- Pm är just Pm och ska inte vara ett stridsverktyg anser jag 😕

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

db-2
4/2/13, 2:10 PM
#23

#22 Då kanske man inte skall använda det som ett sådant dvs skriva saker som man sedan vägrar stå för offentligt. 

När man gör sådana saker och tror att man kan göra det "ostraffat", så blir det ju just det; ett stridsverktyg. Skriver man saker man inte kan stå för får man väl göra avbön och/eller erkänna att man gjort fel.

Jane-Lyzell
4/2/13, 2:13 PM
#24

23 Njae - privat är privat - inget som ska ut i forum.

Handlar det verkligen om rätt eller fel om 2 bråkar i pm - det som säjs i pm ska stanna där och inget som ska ut på forum - alla människor kan säga fel saker eller bli arga - och det ska inte användas emot dem i forumet , anser jag

Enda gången är om det är en polis sak - men då ska det till polisen.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

imke
4/2/13, 2:16 PM
#25

Nu vet ju inte jag riktigt vad det handlar om just i det fallet du beskriver. Men använder man PM för att smutskasta någon så får det ju stå för dennes handling. Gör man en motaction och lägger ut det offentligt så är man ju inte direkt någe bättre själv….

Kanske man kan ta till en admin till hjälp om något sådant skulle hända? För att motverka att något sådant händer igen.
Istället för att ta till stridsmetoder kan ju kanske någon vara den bättre personen?


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

db-2
4/2/13, 2:19 PM
#26

#24

Då är vi oense i frågan. Finns ingen anledning för någon att bli oskyldigt anklagad av någon annan på ett forum när sanningen lätt kan påvisas via ett PM. De enda PM jag sätt på forumen har varit just utifrån den typen av frågor. Tänk först skriv sedan är väl ett allmänt gott råd.

Klarar man inte av att erkänna att man har fel och/eller ljugit (säga fel saker) så kanske man inte ska skriva överhuvudtaget.

Jane-Lyzell
4/2/13, 2:24 PM
#27

26 njaeo - Det är väl det som det kan tvistas om - "Vad sanningen är"

Jag ser det mycket olyckligt att pm läggs ut - då mister pm sin funktion- att vara just privata medlelanden - tycker inte medlemmar på forum ska behöva vara rädda för att deras pm lämnas vidare till andra eller hängs ut på forum  "Etik o Moral " borde vara en självklarhet.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
jaerven
4/2/13, 2:29 PM
#28

Jag tycker ändå att det skall vara OK att lägga ut ett PM om både mottagare och avsändare har godkänt det.

db-2
4/2/13, 2:32 PM
#29

#27

Sanningen i vad någon sagt eller inte blir rätt uppenbar om man lägger ut det.

Etik och Moral bör i mina ögon ingå i de första skeendena dvs när man postar PM;et och när man ljuger om det och/eller innehållet på forumet.

Personligen känner jag ingen som helst rädsla för att något skulle läggas ut. Skulle inte falla mig in att skriva något som jag inte vågar stå för. 

Känns mer och mer i det du skriver är hur jag upplever mer slutna forum där man ej tillåter "kritik". Där blir det desto lättare att mobba/trakassera personer eftersom de inte ens kan försvara sig med sanningen.

[Sol69]
4/2/13, 3:16 PM
#30

Även om jag inte ljuger eller säger dumma saker i pm.

Kan visa saker kännas privat och jag föredrar att skriva det lite mera privat. Men de är ju likadant om jag skulle skicka ett sms till någon, de är ju också adresserat till just den personen.

Jag ska inte behöva säga. lova mig att detta stannar mellan oss och berätta det inte för någon 🙂

Utan de som jag berättar något för vill jag kunna lita på att det stannar hos. skriver nu allmänt om vad jag anser om privat och offentligt. 😉

Illusion
4/2/13, 3:42 PM
#31

man kan inte lita på folk Sol69… dom flesta människor är elaka 😕


☮ and ❤ among each other ✿

[Sol69]
4/2/13, 3:49 PM
#32

Jo de finns de man kan lita på.. 🙂men de finns de som är falska. 

Men de tar ett tag innan man ser vilka man vågar lita på. Livet skulle bli bra tråkigt om du gick omkring och misstrodde allt och alla 😉

Men ibland går man naiv och godtrogen och går på en nitlott. men du lär dig ju även av det negativa. Så man får ta lärdom av det och ta vara på det som man kan vända till något positivt. 🤔

Jag har blivit mobbad hela min skolgång. men jag har lärt mig hur det känns att bli mobbad och känna mig utanför. så jag behandlar alla lika och tänker på vad jag skulle känna i deras ställe. 🤗

[*Maggan*]
4/2/13, 4:16 PM
#33

Privat bör vara privat, men det är bara konstatera att inte alla ser det så…

Själv skulle jag aldrig skicka PM med känsligt innehåll till någon jag inte vet säkert att jag kan lita på.

Har man däremot info man VILL ska spridas är det bara PM:a värsta skvallerbyttan (om man inte vill vara det själv) så vet man att det snart är ute 🎧

Jane-Lyzell
4/2/13, 4:39 PM
#34

29 Det förutsäger att båda talar sanning db2- Sanning är en sanning med modefickation många gånger - 2 personers sanning kans skillja sig mycket… så inte så enkelt att låta andra avgöra ut pm inlägg vad som är sannning o inte sanning - sen beror det ju på vilket forum det läggs ut på och i vilket syfte…….

Tyvärr visar senaste tidens sandlåda - att det använder pm som att rättfärdiga sig själva - vilket inte är okay. rent ut sagtr barnsligt!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
4/2/13, 4:42 PM
#35

33 ha ha ha ja exakt Maggan - tyvärr är det så🤔

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

mayolica
4/2/13, 8:02 PM
#36

Men om det är någon tvist mellan personer och man vill ta hjälp av någon utomstående person reda ut problemen så borde det gå att lösa utan att lägga ut pm öppet på ett forum. Är man ute efter att få bekräftelse av alla i hela världen då? eller varför är det så viktigt att visa upp så att alla ska få se vad som står i ett pm vad handlar det egentligen om?

~ mayolica ~

Jane-Lyzell
4/2/13, 9:57 PM
#37

36 exakt - det borde vara privat!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

db-2
4/3/13, 9:23 AM
#38

#36

Det är inte längre privat om en person ljuger om vad som utspelat sig i PM;et ett öppet forum.

Jane, jag är ledsen, men allt jag läser in i det du skriver är att du tycker det är ok att säga/skriva vad som helst (bära sig både ohederligt och oetiskt/omoraliskt åt) i ett PM då man aldrig behöver ta ansvar för det öppet.  Mobbing/trakasserier/kränkningar etc etc är lika illa vare sig de förekommer i det fördolda (PM) eller i det öppna forumet.

Inlägget redigerat på grund av kränkning av vår medlems åsikter//Jane

imke
4/3/13, 9:46 AM
#39

Jag blir ledsen av att läsa detta….  😕


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

piotrr
4/3/13, 11:48 AM
#40

På en sajt…har en "AVIDENTIFIERAD UPPGIFTSLÄMNARE 2013-02-19" lämnat ut PM till en tredje part -  Mottagaren av dessa PM -  - vet givetvis vem den personen är. Det finns inget annat sätt för XXX att ha fått tag i dessa uppgifter och de har inte lämnats ut av XXX 

/Redigerat inlägget - ingen hetsjakt här inne tack //Jane

Det är helt OK att tycka att det finns situationer där det är helt OK att lämna ut direktmeddelanden man fått från andra medlemmar. Det är däremot inte OK att å ena sidan påstå att det alltid är helt fel, och sedan göra det själv. 

* XXXhar länkat till denna sajt tidigare, till exakt denna sida tidigare, här: XX trots att den innehåller utlämnade PM, vilket hon nu säger alltid är fel. 

Se citatet: "Njae - privat är privat - inget som ska ut i forum." och hela inlägg #18 i den här tråden.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[*Maggan*]
4/3/13, 12:34 PM
#41

#40

XXXX har länkat till denna sajt tidigare, till exakt denna sida tidigare, här: XXX …trots att den innehåller utlämnade PM, vilket hon nu säger alltid är fel

// Redigerat namn o länk//Jane

Hade hon inte gjort det hade hon sannolikt blivit avkrävd bevis för sina anklagelser.

Damn if you do and damned if you dont och svansen bak igen 😮

Annons:
Jane-Lyzell
4/3/13, 12:51 PM
#42

38 absolut inte - handlar det om mobbing - ska det ut naturligtvis - men man ska vara bra säker på att det är det med - risken är annars pm används som ett verktyg att skapa mobbing och hets emot oliktänkande - så får det inte bli……

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

piotrr
4/3/13, 12:52 PM
#43

Länken styrker inte hennes anklagelser. 

Hon valde frivilligt att anklaga. 

Hon valde frivilligt att applicera olika regler för sig själv och för andra. 

Det är ingen annans fel om hon befinner sig i en situation där hon måste erkänna minst ett fel oavsett hur hon gör.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Denna kommentar har tagits bort.
[*Maggan*]
4/3/13, 2:13 PM
#45

#44

En Sajtvärd kan moderera hur hen än vill och kasta ut folk utan förvarning eller förklaringar av vilka skäl som helst. Jag har både gjort det och råkat ut för det.

Det händer överallt hela tiden. Lev med det och sluta gnäll!

Denna kommentar har tagits bort.
piotrr
4/3/13, 3:18 PM
#47

Jag har inte sagt någonting om modereringen. Jag diskuterar frågan om Privata PM, hur och när det är befogat att lämna ut dem.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[*Maggan*]
4/3/13, 3:46 PM
#50

poff

Jane-Lyzell
4/3/13, 3:55 PM
#51
  • O-tolerans av "skeptiker" och andra internett troll - sidan är till för troende- sökande som vill lära mer inom området Spiritualism , mediumskap,healing, andlig folosofi och urkraft!

  • Vi Välkomnar alla med ett öppet sinne och vi vill att våra medlemmar ska känna sig trygga att ventliera sina upplevelser utan påhop och ifrågasättande av personer som verkar se det som sin mission att förstöra så mycket som möjligt - därför har vi stramat åt reglerna för dem som är skeptiker. Ett kritiskt sinne tycker vi är bra och anser de flesta troende har det och vi behöver ingen hjälp av skeptiker till att se detta. Vi har vår fulla rättighet att vara Andligt troende!

  • Sidan är en intresse sajt - inte något annat.
    *

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Denna kommentar har tagits bort.
[*Maggan*]
4/3/13, 4:14 PM
#53

#47

jag kanske hade fel när jag trodde att bakgrunden till denna tråd har ett samband mellan både att offentliggöra PM och SpiFs moderering.

Sorry my mistake.

Denna kommentar har tagits bort.
Jane-Lyzell
4/3/13, 11:11 PM
#55

53 ingen fara als

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
4/4/13, 8:35 PM
#56

Dessa ofenligande av pm - har gjort ialla fall att jag inte vill svara på pm - hur är det för er- särskilt då det har med skeptikerna att göra!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[*Maggan*]
4/4/13, 8:54 PM
#57

Svårt att svara på… skeptiker PM:ar aldrig mig då jag förmodligen inte är en tillräckligt "stor fisk" för att vara värd mödan.

Av någon anledning PM:ar jag aldrig dem heller….

JonasDuregard
4/4/13, 10:01 PM
#58

#56 Om du innan hade för vana att skriva hemliga saker till människor som du inte litar på så är det nog positivt att du ändrat ditt beteende (även om det är synd att du inte svarar på PM då). En sak som jag tänker kunde fungera är att alltid svara som att det vore i en offentlig tråd.

redigerat/Jane

Denna kommentar har tagits bort.
Jane-Lyzell
4/5/13, 12:07 AM
#60

58 Handlar inte om att skriva hemlisar - det handlar om att jag vill inte se mina pm inlägg offentligt utlagda i pm. Har inget med mitt betenende att göra - vilket du nu är välldigt nära att gå på mig som person nu!- varning!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

JonasDuregard
4/5/13, 12:11 AM
#61

#60 Du skrev att du slutat svara på PM, det var bara det jag syftade på när jag pratade om ändrat beteende.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Delfinen
4/5/13, 8:28 AM
#63

Med tanke på att det tydligen finns dom som tycker det är okay att lägga ut PM offentligt kommer jag att bli otroligt försiktig både med att svara på PM och att skicka PM.

Forumet handlar om andlighet, att dela med sig av upplevelser, att kunna känna att man kan dela med sig utan att bli misstrodd eller förlöjligad. Vissa saker kan vara så djupa att man vill diskutera privat med någon. Ibland följer det med saker som kan vara väldigt personliga. Då vill jag vara säker på att motparten jag diskuterar med låter innehållet bli privat och inte riskera att få det utfläkt hur som helst.

Då jag nu känner att jag inte kommer att våga diskutera saker via Pm om/när jag känner att jag behöver det för rädslan att det skall bli offentligt blir mina funderingar nu om jag överhuvudtaget har hamnat på rätt forum. För mig är trygghet a och o. Att kunna veta att man tryggt kan diskutera oavsett offentligt eller privat.

Hellas
4/5/13, 8:44 AM
#64

Delfinen, det har inte med oss som forum att göra, jag skulle vilja våga påstå att de allra flesta sajter på iFokus har samma inställning som oss på Spiritualism iFokus, dvs. det är inte ok med att lägga ut PM.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

leWolf
4/5/13, 11:16 AM
#65

Har haft samma tankar som dig Delfinen men nu är det ji inte just den här sajten utan del gäller ju hela i fokus nätverk att pm sprids till höger och vänster.

Man får helt enkelt vara försiktig med vad man skriver och inte vara för öppen många gånger.

På den tiden jag var Sajtvärd för några öppna sajter var det inte ovanligt att man fick pm i förtroende från medlemmar och jag vet jag tänkte ibland att en del vågade öppna sig som dom gjorde till mig dom inte alls känner men det stannade alltid mellan mig och medlemmen men det finns ju faktiskt inga garantier utan så lätt hänt nån pratar bredvid mun.

Sen har vi en till baksida och det är att man kan vara förtrolig med någon och sen händer det att en osämja uppstår och då är det lätt att i ilska plocka fram saker som sagts privat bara för att nita den andre.

Så nej jag anser pm ska vara helt privat och att man får vara försiktig med det man skriver.Jag har haft lätt för att vara öppen men sånt här lär mig att jag får ta saker på ett ytligt plan framöver men samtidigt känns det inte heller snällt gentemot så många jag lärt känna sen jag blev medlem första gången 2008,människor som är underbara och ställt upp så det man får göra är att sortera och vara väldigt säker på att en person verkligen är att lita på.

Dom finns här inne men som alltid finns den där skaran som ska skapa oro och förstöra för andra.Det kommer vi tyvärr aldrig ifrån.Så att vara vaksam är tydligt och klart nödvändigt men tragiskt att behöva vara på sin vakt just för att några förstör för dom som verkligen är äkta medmänniskor.

Jane-Lyzell
4/5/13, 12:42 PM
#66

63 Du behöver inte vara orolig för vårt forum - här får man inte lägga ut pm i forumet - men tyvärr görs det i andra iFokus forum - vilket är just det jag protesterar emot i denna tråden - det är inte okay😕

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Sol69]
4/5/13, 6:31 PM
#67

Tycker inte alls det är okej att lägga ut det man skriver privat och skulle bli väldigt besviken om någon gjorde det. och man ska kanske tänka sig för när man skriver privata pm. men borde inte vara så alls.

Men de har alltid varit de som inte förstår etik och moral. för det handlar om värderingar och vad man anser är privat.

Fast det är väl så att man kan lägga ut privata pm om man vill? Det är väl värdarna som plockar bort dem?? Kan man inte ordna en funktion så man inte ens kan lägga ut privata pm på forumet?? Är inte data freak. men de vore väl det bästa?? ☝️

Joppo
4/5/13, 10:22 PM
#68

#67 En sån funktion vore omöjlig tror jag. Då skulle man behöva ha något slags filter som jämför all text som publiceras här med med varenda PM som skickats på iFokus. Det skulle antagligen bli rätt slött och antagligen filtrera bort en massa saker som inte är av "farlig karaktär". Säg till exempel att någon skrivit "Blåbär är gott" i ett PM. Om man använder det filter som jag skrev om tidigare så skulle ju denna meningen censureras, vilket vore mindre önskvärt. Dessutom skulle man antagligen enkelt kunna lura ett sådant filter genom att ändra om lite i texten eller byta ut vokalerna mot "*"-tecken.

Precis som i riktiga livet gällande hemligheter, så får man vara försiktig med vad man skriver i PM. Jag personligen brukar gå efter devisen att inte skriva något i PM som jag inte kan stå för publikt. Det är ju egentligen en ganska enkel regel att leva upp till och då gör det heller inget om PM:en läggs ut.

Sen tycker jag väl inte att man ska posta PM hursomhelst, men i vissa fall då det handlar om lögner eller påhopp tycker jag allt att det kan vara motiverat. Om PM-skrivaren hävt ur sig en massa dumheter så får den väl stå sitt kast.

Jane-Lyzell
4/6/13, 12:30 AM
#69

Verkar inte finnas rakryggade människor i dag med etik o moral i ryggraden- det verkar vara vääldigt få i alla fall😕

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Maikailoa
4/6/13, 12:24 PM
#70

#69

Tyvärr ett dokumenterat fenomen som förföljt mänskligheten genom historien.

Vi har att stå på oss emot dessa individer som kämpar för moralens upplösning.

JonasDuregard
4/6/13, 4:28 PM
#71

#69 Så illa är det väl inte 🙂. Även om man inte tycker precis som du om PM så kan man ha etik och moral.

[Sol69]
4/6/13, 10:59 PM
#72

Beror ju vad man anser att etik och moral är.. 🙂

Men jag har lärt mina barn att min plånbok och väska är min och den går man inte i utan lov. och att mina brev även sms etc. är mina och de läser man inte även om de skulle ligga framme. För att det är mitt och privat. 🙂

Så de beror nog på hur du själv tänker. Om jag skriver något privat anser jag att det inte är rätt att lägga ut det i en öppen tråd. likaså skulle jag aldrig lägga ut privata saker som andra skriver till mig.

Denna kommentar har tagits bort.
[Sol69]
4/7/13, 10:23 AM
#74

Nej om jag fick pm som jag inte kände jag ville ha skulle jag inte svara. och kom det rent dumma pm skulle jag kontakta iFokus och polisanmäla det. För då är det ju ett personangrepp mot mig som person.

Men än så länge har jag bara mött godhjärtade människor här 🙂

Så en stor kram till alla er underbara människor på forumet 🤗

Denna kommentar har tagits bort.
[Sol69]
4/7/13, 10:59 AM
#76

Det går bra att pma mig.. 🙂

Har inget emot att prata med dem som är frågande till det andliga heller så länge det ej är smutskastning och urartar och börjar bli en hård ton. Du kan skriva samma sak på hundra olika sätt. hur det tolkas beror på hur du uttrycker dig.. 👍

Va på ett annat forum ett lite tag. och de fanns en kille där som va skit jobbig och jag vet att alla tyckte det. för att veckla in sig i sina egna ord och skulle alltid ha rätt. Och han kunde få fina pikar och nästan rakt skrivet att ge dig nu är det inte roligt att läsa längre. Men han förstod inte att han blev jobbig och att folk tröttnade på att skriva med honom då. 🤐

Annons:
[*Maggan*]
4/7/13, 11:57 AM
#77

Den som skadas mest av att lägga ut privata PM är den som gör det själv.

Risken är stor att man förlorar andras respekt och förtroende - men gör man det ändå så bedömer man väl vinsten som viktigare.

JoHo
4/7/13, 11:59 AM
#78

#76

Har DM:at dig länk.

> Har inget emot att prata med dem som är frågande till det andliga heller så länge det ej är smutskastning och urartar och börjar bli en hård ton. Du kan skriva samma sak på hundra olika sätt. hur det tolkas beror på hur du uttrycker dig..

Jag skulle säga att det beror oftast på hur det tolkas från paranormalisternas sida…

jaerven
4/7/13, 2:41 PM
#79

Om PM skall vara helt förbjudet att lägga ut, finns det någon annan funktion att skicka meddelanden till varandra som får läggas ut? Om jag t.ex. skulle skicka ett meddelande till Jonas för att han vid ett senare tillfälle skulle lägga ut det? Om utläggande skulle vara helt förbjudna, så skulle både jag och Jonas bli prickade i så fall.

[Moa-]
4/7/13, 5:43 PM
#80

Jag delger min åsikt i frågan jag med.

Skriv inget du inte kan stå för, inte till någon, någonsin. Det finns inget syfte med att göra detta. (Vissa skall med andra ord ej skriva i affekt.) Är det något du vill hålla hemligt/inte offentligt så skriv det endast till personer du känner förtroende för och litar på. Tänk även på att internet är en plats där många inte är den de utger sig för, så var selektiv med vilka du litar på online.

Och sammanfattningsvis; skriv inget du inte kan stå för.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Hellas
4/7/13, 8:14 PM
#83

Eftersom ursprungsfrågan helt och hållet börjar försvinna och istället handla om exemplifieringar med namngivna personer dristar jag mig att  räta upp tråden ingen.

Att dra upp sådant som redan inträffat är totalt ointressant.
Vi är endast intresserad av vad du tycker gällande nedanstående frågor.

Frågan som ställs i den här tråden är kort och gott:

Är inte privata pm just privata ?

Om privata Pm läggs ut i forum hur ska man ens våga skicka pm!?

Vad tycker ni andra?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
[Moa-]
4/7/13, 8:48 PM
#84

Hellas; dock, var inte mitt inlägg väldigt nära kopplat till just de två frågorna? (Och även Johns inlägg?) 

Att våga skicka PM - som sagt, skriv aldrig något du inte kan stå för. Jag kan omöjligen se att någon kan motivera rätten att skicka meddelanden gällande saker som du inte kan stå för till personen du uppenbarligen inte litar på… Så det är ju inte nära vänner som diskuteras, där väl ju en intern uppgörelse gälla.

[Zeffe]
4/7/13, 8:58 PM
#85

Jag hade inte tänkt mig att ramla in på denna tråd, men jag gör ett inlägg i vilket fall. Jag förstår inte riktigt problematiken med PM.

Är det inte självklart att PM just är PRIVAT och INTE kan läggs ut i öppna trådar hur som helst. Jag skulle inte skicka PM till någon om jag ville att alla andra ska få ta del av det. I det fallet vore det bättre med en öppen tråd. Själv förutsätter jag att det som skrivs i ett PM görs i förtroende och inget annat. Om någon sedan skulle vilja lägga ut delar av det som är skrivet i ett PM i en öppen tråd vore väl det självklara valet att PM:a tillbaka till den som skrivit och be om lov att få göra så.

Bygger inte hela tillvaron på ömsesidig respekt för varandra även om åsikterna ibland går isär och det rejält. Ser inte att det kan bli en tolkningsfråga av det hela. 

Men jag kan ha helt FEL 🤔

Hellas
4/7/13, 9:36 PM
#86

#85 Zeffe, jag håller med dig idet du skriver och jag upplever att de flesta egentligen tycker detsamma :)

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Maikailoa
4/7/13, 11:59 PM
#87

Även om jag ju inte kan veta vad andras PM innehåller så kan man anta att om de läggs ut offentligt så handlar det om någon sorts osämja.

Det finns folk som vill skapa osämja.

Om vi ser till detta svaret utav medlem JohnHoudi:

"

#78 skrivetav JohnHoudi 

#76

Har DM:at dig länk.

> Har inget emot att prata med dem som är frågande till det andliga heller så länge det ej är smutskastning och urartar och börjar bli en hård ton. Du kan skriva samma sak på hundra olika sätt. hur det tolkas beror på hur du uttrycker dig..

Jag skulle säga att det beror oftast på hur det tolkas från paranormalisternas sida…

"

Kan man sakna förmågan till att förstå att andra tolkar det man säger annorlunda, även när man observerat att dom gör det?

Kan det rent av vara så att man medvetet väljer att uttrycka sig så att det skall kunna tolkas annorlunda, för att hålla igång en evig osämja?

Jane-Lyzell
4/8/13, 1:26 AM
#88

87 håller verkligen med dig - man undrar ju !

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Sol69]
4/8/13, 9:09 AM
#89

Det finns alltid de som vill bråka och skapa osämja eller retar sig på saker. tyvärr. 😕

Jag skulle inte svara om jag fick pm som va av den karaktären. För då ger du näring till den som vill bråka. 🙂

Men de flesta här inne tror jag tänker samma sak. 😃

JohannaEkroth
4/8/13, 10:21 AM
#90

Privata PM är just privata om inte bägge parter går med på att lägga ut PM:et öppet eller skicka det till någon annan.

Blir man trakasserad och utsatt för förtal eller mobbning så går man till polisen. Får personen en anmälan på sig, blir det knappast värre för då kan personen fällas för grövre brott.

Men det som de flesta som retas och håller på vill ha; är just en reaktion, så det är bättre att ignorera och blockera personen från att skicka PM.

Yohio har väldigt bra tips om man blir mobbad.

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/yohio-om-rollen-som-f%C3%B6rebild-2315158

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
[*Maggan*]
4/8/13, 12:18 PM
#91

#87

 Kan det rent av vara så att man medvetet väljer att uttrycka sig så att det skall kunna tolkas annorlunda, för att hålla igång en evig osämja?

Houdi gör ingenting omedvetet. Hela hans yrkeskarriär bygger på Illusionistens förmåga att manipulera sin publik och dra dem åt det håll han önskar.

Upp till toppen
Annons: