Annons:
Etiketterurkraftartikel
Läst 1371 ggr
AnnikaIII
3/26/13, 4:18 PM

Vit tisdag.....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

VITA TISDAG, Fettisdag……

Vita tisdag ja denna dag ska nyslaktade grisarnas fötter kokas och ätas, så inga problem med middagstips idag.
Sist upp ur sängen den här dagen kallades för "fetgrisen". Jag var först uppe så det blir inget av med det.

Namnet fettisdag är bildat av "fet" och "tisdag", där fet syftar på all god mat som brukade ätas på fettisdagen. Ordet är belagt sedan 1594. Så svulla på bara, följ traditionen. I England och många andra engelsktalande länder, kallas dagen för "Shrove Tuesday", en dag då man äter pannkakor till middag.

Förr risade man varandra med fastlagsris enligt en sed från 1600-talet. Det innebar att husfadern piskade familjemedlemmarna med riset, antingen på Fettisdagen eller Långfredagens morgon. Det skulle vara en symbolisk påminnelse om Jesu lidande. Risningen har även påståtts vara livsbefrämjande och lyckobringande. Har man ingen husfader kan man nog be nån annan eller vara hygglig och ställa upp själv.
Kanske därför man satt fjädrar i riset så att det inte skulle göra ont?

Ja, de blir ju en rolig dag, fet mat, pannkakor och semlor och så lite smisk på det….jösses …tur att man inte har en gris som måste slaktas.

Carpe momento

  • Redigerat 9/10/20, 12:06 PM av Niklas
Annons:
Kryddis
3/26/13, 7:03 PM
#1

Du blandar ihop Fettisdagen - som var sista dagen före fastan och firades för 6 veckor sedan - och Vita tisdagen som är en dag i Stilla veckan d v s den här veckan. Vita tisdagen infaller då fastan inför påsk fortfarande råder och, som sagt, under Stilla veckan så något frossande förekommer traditionellt defintivt inte.
Jag hoppas att du inte planerar att göra samma misstag med Askonsdagen och Dymmelonsdagen vilka en del också brukar blanda ihop.

Jane-Lyzell
3/26/13, 9:20 PM
#2

Kanon inlägg tack för info😃bägge två…..

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

AnnikaIII
3/27/13, 11:15 AM
#3

Kryddis, här blandas inget….utan båda gäller beror på vem du pratar med och om du vill så skriv gärna ett eget inlägg och vad du ser och hittat om denna dagen….Vita tisdagen var i går, punkt, och en del kallar gärna det för Fet-tisdag också precis som för några veckor sedan….och om du läser på lite på te.x nätet så frossade man en hel del…men det är klart finns väl undantag antar jag, men inte vad jag hittat.
Jag har redan skrivit om Dymmelonsdag, vet inte om den texten passar dig men den ligger inte här inne …..så du kan inte läsa.
 

Om man gogglar på dessa dagar så ser man att jag inte har fel….

😃

Carpe momento

Jane-Lyzell
3/27/13, 12:29 PM
#4

3 låter bra😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Kryddis
3/27/13, 4:48 PM
#5

😃

(Kör en J L som svar)

Elpida
3/28/13, 12:12 PM
#6

Tackar för info, att "feta" till sig är inte svårt den är högtiden. Men sen sätter jag punkt och tänker i sommarbanor😛

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: