Annons:
Etikettlänkgalleri
Läst 4573 ggr
Jane-Lyzell
2013-03-20 00:09

Terry V/S Näthat

http://terryevansmedium.se/

19 MARS, 2013

My story / Min berättelse

Mitt namn är Terry Evans. Jag skulle vilja prata om internet mobbing och näthat som verkar vara ett aktuellt diskussionsämne i media för tillfället. Jag har själv varit utsatt för en väldigt aggressiv form av internetmobbing under många år. Mitt syfte med denna artikel är inte att attackera någon eller försvara mig, utan enbart berätta min historia från ett spiritualistiskt mediums perspektiv.

Min väg till mediumskapet startade när jag var 22 år gammal. Som medium tror jag på ett liv efter döden, vilket med enkla termer betyder att människans själ, efter att döden inträffat färdas till en annan dimension som för en spiritualist är känd som andevärlden. Vår tro är att dessa bortgångna själar kan kommunicera genom ett mediums sinne. Detta kallas mentalt mediumskap och det är mitt sätt att tro på Gud.

Under alla de år jag har arbetat med mediumskap har människor från alla samhällsskikt konsulterat mig för vägledning och med en önskan om att få kontakt med nära och kära. På det sätt som jag arbetar som medium innebär att det inte är jag som avgör slutresultatet. När jag arbetar är jag enbart en neutral kanal; jag förmedlar informationen jag får från andekontakten och sedan är det mottagarens val att acceptera informationen eller ej.

Mediumskapet och relaterade områden har alltid ansetts som kontroversiella. Att konsultera någon som mig anses vara tabu och genom historien har diskriminering av dessa företeelser alltid existerat. Diskrimineringen av medium och människor som arbetar med alternativa saker fortsätter än idag trots att otaliga människor konsulterar personer som jag för att få hjälp. Arbetet jag och många andra gör kommer aldrig att utplånas. Det många skeptiker inte vill förstå är att människor har en egen vilja och rättighet att välja själva. Sanning är ett individuellt val.

Vetenskapen står ännu inför utmaningen att motbevisa andevärldens existens. Det enda de har just nu är antaganden.

Första gången jag blev medveten om näthatet var i Sverige, när jag fick höra att en av mina storseanser (clairvoyant demonstration) hade filmats i hemlighet och lagts ut på internet av så kallade skeptiker. När jag en kort tid därefter började arbeta för TV- programmet ”Förnimmelse av mord” startade skeptikernas korståg mot mig på allvar. Mitt namn nämndes ofta i olika sammanhang ute på nätet, i synnerhet av medlemmar ur två välkända organisationer. Dessa två organisationer är nära associerade och en del av deras medlemmar har under lång tid bedrivit en slags hatkampanj på internet för att smutskasta min trovärdighet både som medium och som person. De använder internet som sitt verktyg och många av dem verkar under pseudonymer för att skydda sin identitet, men det finns även dem som är ärliga nog och visar sin verkliga identitet, men det förändrar inte det faktum att de fortfarande är involverade och konspirerar att skrämma andra som inte tänker som dem.

De har smutskastat mig i chat-rum, de har hånat mig på olika hemsidor, smygfilmat och spelat in mina storseanser och sedan lagt upp materialet på internet, attackerat min facebooksida “Terry Evans Vänner” och tills nyligen fans även en sida kallad “Terry Evans Ovänner”, som plötsligt stängdes ner.

De har även försökt sig på vidare sabotage genom att kontakta människor, skolor, organisationer och andra lokaluthyrare som jag använder i mitt arbete och ifrågasatt varför medium får använda dessa resurser för sitt offentliga arbete.

De har till och med använt filmklipp från mitt arbete på teve, manipulerat klippen på ett riktigt otrevligt sätt och sedan lagt ut dem på Youtube för att uppnå sitt mål: förnedring.

Jag har blivit anklagad för många olika saker; att jag profiterar på dem som är i sorg, att jag är en charlatan, en bedragare, en cynisk lögnare, en avskyvärd bluffmakare etcetera. Jag har till och med blivit jämförd med Adolf Hitler. De säger även att människorna som kommer till mina offentliga evenemang och besöker mitt kurscenter är outbildade människor som inte kan tänka själva. Enligt min mening påvisar det en väldigt trångsynt och nedlåtande attityd, som lämnar en stark lukt av elitism.

Jag har pratat med många människor som fallit offer för denna elitism, inte bara medium, utan människor från alla slags samhällsskikt och yrkesgrupper vars liv har påverkats på ett negativt sätt på grund av skeptikers nättrakasserier.

Jag anser verkligen att det är viktigt att människor ifrågasätts och jag anser att konstruktiv kritik spelar en väldigt viktig roll i våra liv, men när övergår kritiken till terrortaktik och mob-mentalitet?

Näthat är vår tids sjukdom och eftersom teknologin har utvecklats så snabbt verkar det som om det inte funnits någon närmare tanke på konsekvenserna av ett öppet forum som internet. Finns det någon lösning? Kan vi implementera lagstiftning som skyddar de mänskliga rättigheterna för individen även på internet?

Konsekvenserna av näthatet stirrar oss redan i ansiktet. Till exempel tonåringen som tar sitt eget liv på grund av internetmobbing eller individen som blir psykologiskt nedbruten och berövad sin livskvalitet.

Vad har hänt med etiken och moralen hos organisationer eller individer som använder sig av dessa mobbingmetoder? Vad har hänt med deras självrespekt när de anser det nödvändigt att pervertera tillgänglig information för att sprida sin propaganda?

Jag skulle vilja uppmuntra dem av er som också har blivit utsatta för mobbing och trakasserier på internet att kliva fram och berätta er historia, för en kollektiv röst är mycket starkare än en ensam röst. På så vis behöver vi inte längre stå ensamma och vara offer för vår rädsla. När vi är rädda ger vi översittarna kontroll, vi ger dem den makt de behöver och det är vad som motiverar dem. När denna rädsla tar över blir vi oförmögna att ta ställning och värna om våra mänskliga rättigheter.

Jag tror att ditt bidrag skulle kunna ta denna debatt ett steg längre. Som grupp kommer människor lyssna på oss, men om vi gömmer oss kommer ingen någonsin få veta vår historia och de som gjort sig skyldiga till näthatet kommer aldrig att behöva stå till svars. Det jag har blivit utsatt för har påverkat mitt liv, jag skulle ljuga om jag sa att det inte hade gjort det och därför känner jag att det är dags att agera och berätta min historia. Om jag gömmer mig ger jag dem bara tillåtelse att fortsätta. Detta är mitt val och jag kommer inte ge efter för deras mobbingtaktik. Jag kommer inte överlämna min värdighet genom att försvinna. Kommer du göra det?

Jag har följt lagen och inlämnat en anmälan till polisen. För dem av er som behöver stöd och råd finns alternativ. Ni kan bland annat vända er till den nya organisationen Nätvaro (http://du2.pentagonvillan.se/index.php/projekt/naetvaro), men det finns även andra resurser tillgängliga.

Det är dags för oss att sluta oss samman och bli till en enad röst, för då kan vi kollektivt ta nästa steg.

Jag ser fram emot era bidrag.

Terry Evans

Del 2 ligger här :

http://spiritualism.ifokus.se/discussions/514e322dce12c40909009942-terry-vs-nathat-del2?discussions-1

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[akumas7]
2013-03-20 02:37
#1

Det jag tror om Terry kommer nog inte alla hålla med om men ni får tycka vad ni vill om saken. Jag känner inte att jag kan fast ställa om han har gåvan eller ej. Jag har blandade känslor om saken. Jag vet dock att till största del så använder han sig av metoden cold reading. Och det är i sig en konst att kunna, och inte vem som hällst som vet hur man gör en korekt cold reading. Men om han har kontakt med andar eller ej kan jag inte utala mig om, ibland kan jag tro att han har det, ibland känns det inte som att han har det. Hur som hällst så får han människorna att må bätre och få lungnare runt sig och då kanske det inte spelar någon roll vilken metod man använde sig av? det hjälpte ju hur som hällst. Men jag vet inte och jag känner inte häller att jag behöver veta.

Jag kommer att gå på öppna storseanser med Terry i framtiden, allt man mår bra av ska man göra. Vad spelar det för roll om han är en cold reader om jag kommer ut ifrån seansen och känner mig lyckligare och gladare för stunden. Kan även tänka mig att gå kurser hoss honom. Jag tror dock inte att jag någonsin skulle vilja ha en privat seans innan jag visste om han värkligen hade gåvan eller ej :)

JoHo
2013-03-20 07:38
#2

En annan syn på Terrys blogg är väl Tiso på VoF:s forum som skriver (återger det här då jag tror att länkar till VoF:s forum inte är tillåtna?): Nu har (känsligt ord borttaget) TE kommit ut med en ny blogg http://terryevansmedium.se/2013/03/story-min-berattelse/, förmodligen inspirerad av sina vapendragare Sassersson och Peratt. Det är lätt att känna igen "Perattsvamlet" när man läser TE:s yviga påståenden om näthat, mobbing och sabotage. Ibland blir det rent komiskt, t ex när TE med sin djupaste insikt säger att "Vetenskapen står ännu inför utmaningen att motbevisa andevärldens existens." Vow! Ibland blir det också riktigt obehagligt, som t ex när TE försåtligt försöker koppla ihop fallet med den 13-åriga flickan i Kumla som begick självmord efter nätmobbing (där det nu börjar framkomma uppgifter om sexuellt utnyttjande) med min och andras rätt att i tal och skrift ifrågasätta och syna medier som inte bara i all enkelhet påstår att de pratar med döda människor, utan också går ut offentligt i olika medier för att ytterligare promota sin affärsverksamhet. TE nämner också kort, och utan ytterligare förklaring, att han lämnat in en polisanmälan Ska bli intressant att höra mer om detta; mot vem/vilka, på vilka grunder osv… Gällande "attacken" på Terrys FB-sida skriver Calle555: Jag tycker att "… reagerat när jag bad mina 5000+ Facebook-följare sprida starkt skeptiker-kritiska artiklar …" hade varit en bättre beskrivning av vad som hände. Där bar en länk till sanningen och bakgrunden och vad som EGENTLIGEN skedde på Terrys FB-sida. Länken går till en tråd på VoF:s forum som jag gärna ger ut om jag får för Jane Lyzell?

Jin Ling
2013-03-20 11:23
#3

#1 Så du menar att det spelar ingen roll om du blir lurad, du blir glad ändå och det är bra och räcker

Jane-Lyzell
2013-03-20 11:27
#4

bloggen är bara för ni ska se vad ni gör i eran hets - Terry är inte ensam om att ha jagats i nu över 10 års tid - Tyck gärna vad ni vill men gå inte in på person- det är ärekränkning!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2013-03-20 11:43
#5

2 du har ju en personlig vendetta med peratt o sasserson - så nej - det är inte okay lägga ut vof länk.- vi talar utifrån troende här inne - du får tala skeptiskt på era skeptiker sidor inte här!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

JoHo
2013-03-20 11:43
#6

#4

Men Jane. Du kan inte jämföra "hets" och "jagas" med ifrågasättande!

Terry är en offentlig person och får förvänta sig att han blir ifrågasatt om han påstår att han t ex kan prata med döda (och de döda pratar tillbaka). 

Du - och andra - måste lära er skilja på sak och person. Man "attackerar" inte någon person om man ifrågasätter någons påstående. Det är ju inte PERSONEN Terry Evans som ifrågasätts utan det är hans påståenden.

Att jämföra ifrågasättande av någons påståenden med den mobbade trettonåringen som tog sitt liv är oerhört smaklöst.

Annons:
JoHo
2013-03-20 11:47
#7

#5

> du har ju en personlig vendetta med peratt o sasserson - 

Njae, det är snarare de som har en vendetta mot mig då jag avslöjade Peratt när han hotade skeptiker.

> så nej - det är inte okay lägga ut vof länk.- vi talar utifrån troende här inne - du får tala skeptiskt på era skeptiker sidor inte här!

Helt ok. Vill man inte (eller; vill du inte att andra ska) läsa båda sidors åsikter är det upp till dig och jag respekterar din åsikt och val.

Hellas
2013-03-20 11:49
#8

Tack Terry för din uppriktighet, det känns att den kommer från ditt hjärta och jag är glad över att få läsa din berättelse ur ett sådant perspektiv och jag kan ta till mig texten och jag blir berörd.
Det är fler med dig som mobbas på det här viset på grund av sin andliga tro och jag kan inte förstå att det  i sverige år 2013 råder ett klimat som gör att andligt troende måste gömma sig bakom nickname och smyga med sin tro på sina arbete.

Det som skrämmer mig är att det blivit en systematisk förföljelse, välplanerad och attacker kommer från flera håll samtidigt.
Ena stunden är det Terry, andra stunden är det Jane eller något annat medium de attackerar. Däremellan drabbas även mer eller mindre privatpersoner vars "brott" är att ha en tro på livet efter detta och som vistas på forum bland likasinnade.

I mångt och mycket liknar Skeptikernas framfart ett försök att driva in vuxna, intelligenta människor i ett och samma bås där vi inte har ett fritt val att välja om vi vill betala och gå ett medium eller inte.
På 70 talet skulle svenska folket stöpas i samma form och helst ha samma åsikt som sittande regering, kanske någonting att tänka på.

Det jag i just det här fallet med Terry kan tycka är att det hela eskalerat till att bli riktigt pinsamt, tröttsamt och nästintill larvigt.
Det är sandlådenivå där barnen kastar grus i ögonen på varandra och tjafsar om vem som gjorde vad och när………som om någon egentligen bryr sig 😴!
Jag är inget fan av  Sassersson och Peratt och det jag hitintills sett av dem är inte speciellt imponerande, i vissa fall är det rent ut av förskräckligt det de skriver, men å andra sidan är inte de värsta vapendragarna  i VoF och Humanisterna särskilt imponerande de heller, kanske det är så att lika barn leka bäst?

Ge f-n i oss skulle jag vilja säga, det är löjeväckande att privatpersoner lägger ner så mycket tid på att förfölja Medium i sverige……..
Har ni inget eget liv att leva utan måste lägga sig i andra människors liv och leverne vilket är riktigt oklädsamt.
Ni kan inte branschen tillräckligt bra för att göra det ni gör, då hade ni hanterat detta på ett helt annorlunda sätt.

Jag med flera är väl medvetna om att branschen som den idag ser ut inte är vad den borde vara men hur vore det att låta andligt troende hantera det själva, behövs hjälp av en skeptiker så är andliga kapabla till att självmant ta kontakt.

Mvh. Helena

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
2013-03-20 11:50
#9

6 Du /Ni ifrågasätter vårat Yrke/kall som bluff - när vi säger vi vet att vi talar med döda - så säger ni nej det går inte , för ni tror inte det!

Ha gärna er åsikt men nedvärdera inte det vi gör och oss som personer. Det är skillnad på att ifrågasätta och att i över tio års tid förfölja medium , med samma frågor om o om igen - vi svarar men ni nöjer er aldrig med de svar vi ger. det är hets och fanatsikt sådant från er sida -  många mediala och medium har svarat tålmodigt om o om igen på era frågor - men nej…….

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2013-03-20 11:52
#10

7 Det beror på hur man ser det! om vendettan!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

lizaohman
2013-03-20 11:54
#11

Terry går på offensiven, men jag tror inte det spelar så stor roll vad han än säger och gör. Kritikerna får ju tycka och tro vad de vill - och gör det - i vilket fall som helst. Jag reagerade också illa på det JohnHoudi tog upp; det känns inte rätt att dra upp flickan som tog sitt liv pga av en nätpedofil. Men om man bara ser till Terrys intention, att belysa näthat och hur många som vågar visa sitt rätta jag under ett nick, då är det ett lysande exempel i debatten om både det fria ordet och människans egentliga ansikte. Alla som har haft erfarenhet av detta må göra sin röst hörd. Det är egentligen inte klokt att man får påstå vad som helst om vem som helst utan att visa vem man är. Det ger helt fel signaler till unga människor. Men det kommer nog lagstiftning snart att man måste visa upp foto från pass, personnummer och skostorlek. På både gott och ont :)

Jane-Lyzell
2013-03-20 11:55
#12

8 kanon inlägg instämmer i varige ord!

Det är larvigt på hög nivå!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Jane-Lyzell
2013-03-20 12:00
#14

11 Nät hatet - är 2013 talet största akillishäl + att det får försekomma anonyma näthatare - det borde vara förbjudet!

Om alla var oannonyma- skulle klimatet inte vara i närheten av vad det är i dag - det finns tillomed servrar som skyddar de alra västa näthatarnas bloggar - att det får vara lagligt 2013 går över mitt förstånd🤪

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2013-03-20 12:06
#15

John Pm eller mail är inte okay lägga ut offentligt! - därför tas din tråd bort!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Denna kommentar har tagits bort.
JoHo
2013-03-20 12:11
#17

#15 Ok. Det är du som vinklar debatten som du vill. Är det alltså mot reglerna att publicera mail och PM? Vad sker om man gör det? Men då kanske jag kan ställa frågan om Terry Evans mail till Gesus, som nämnts tidigare, är ett näthat eller näthot från Terry Evans? Eller är det en vänlig gest?

Jane-Lyzell
2013-03-20 12:13
#18

17. Pm och Mail är inte okay lägga ut offentligt - det är privat. - läs våra sajt regler!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2013-03-20 12:14
#19

17 .

Men då kanske jag kan ställa frågan om Terry Evans mail till Gesus, som nämnts tidigare, är ett näthat eller näthot från Terry Evans? Eller är det en vänlig gest?

Vem kom först "Hönan eller ägget"

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

JoHo
2013-03-20 12:18
#20

#18 Ajdå. Vad sker om man lägger ut mail och PM från iFokus på annan plats än SiF? Blir man varnad eller avstängd?

_Not. Se våra regler som gäller för det här forumet.
Vi har våra regler och gillas de inte är Du varmt välkommen att lämna Spiritualism iFokus. Ifrågasättande av våra regler sker via PM till Sajtvärd och inte i den här tråden.

//Hellas (medarbetare)_

Annons:
JoHo
2013-03-20 12:21
#21

En annan fråga:

Om nu ni paranormalister anser er blivit "trakasserade" när ni ifrågasätts. Är det då rätt att bemöta skeptiker med "öga för öga, tand för tand-retorik"?

Är det alltså rätt att trakassera, hota, förtala, smutskasta skeptiker bara för att ni anser att ni blivit det?

inlägget redigerat!

//Jane

Denna kommentar har tagits bort.
Hellas
2013-03-20 12:35
#23

Sandlååååda   ♪ ♫ ♪ ♪ ♫ ♫  tadidadidamdamdidu 🥳

Vi skiter i vad och vem som sagt vad och när………….det finns spaltmeter med sådant på annat forumGäspar

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
2013-03-20 13:06
#24

AliennaII s inlägg #16 är bortmodererat
En onödig kommentar som är helt oväsentlig i sammanhanget

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

AliennaII
2013-03-20 13:22
#25

#24

Njaa… "Onödig och oväsentlig" skulle nog inte Jag kalla den…

Jag postade den för att påvisa att man inte ALLTID måste ta parti för någon person eller grupp. Möjligheten att istället välja att helt enkelt ta parti för Sanningen - emot Lögnen - är alltid ett valbart alternativ! Detta oavsett vilken konflikt det handlar om. Oavsett vad konflikten gäller.

Den åsikten röstades bort snabbt…

Jane-Lyzell
2013-03-20 13:28
#26

21 i högsta grad männskligt att gå i försvar!- efter över 10 års skymfanden kan bägaren rinna över……

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2013-03-20 13:32
#27

25 det beror på vem som anser sig ligga ine med **sanningen
**

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
JoHo
2013-03-20 13:45
#29

#26

> i högsta grad männskligt att gå i försvar!- efter över 10 års skymfanden kan bägaren rinna över……

"Skymfandet" är väl ifrågasättande och inget annat? 

Men även om det skulle vara så: Är det rätt väg att gå efter dessa år att då attackera skeptiker "med samma mynt"? Är det alltså OK att näthata som hämnd?

Hellas
2013-03-20 13:49
#30

#25 Det var inte riktigt så du skrev och det är svårt att gissa sig till vad någon menar då det står någonting annat.

Självfallet är det så att sanningen finns inom varje individ vilket gör att förföljelsemani på oliktänkande blir ett sjukligt beteende som kanske borde undersökas utav professionella yrkesutövare 🤔

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
2013-03-20 13:50
#31

29 Hur ska du ha det först så näthatar inte skeptiker enligt dig sen så gör dom det!? då du beskriver att troende ger tillbaks med samma mynt!

Nät hat är aldrig okay oavsett sida man står på-

**men mer förstårligt om det blir det efter över 10 års trackaserier!
**

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

JoHo
2013-03-20 13:54
#32

#31

> Hur ska du ha det först så näthatar inte skeptiker enligt dig sen så gör dom det!? då du beskriver att troende ger tillbaks med samma mynt!

Det är ett scenario jag målar upp. Om du TROR att du är trakasserad, mobbad etc; är det då RÄTT av dig att använda samma mynt mot de du anser "mobbar dig"?

Är det t ex RÄTT av Terry Evans, Peratt m fl att använda förtal, smutskastning, lögner, trakasserier, förföljelser etc bara för att de anser sig själva ha blivit utsatt för detta?

> Nät hat är aldrig okay oavsett sida man står på-

Kloka ord.

> men mer förstårligt om det blir det efter över 10 års trackaserier!

Så dina kloka ord ovan är inte vatten värd om man själv anser sig blivit utsatt för trakasserier?

Så efter 10 års "trackasserier" är det alltså rätt att trakassera tillbaka. Har jag förstått din ståndpunkt rätt här?

Denna kommentar har tagits bort.
Jane-Lyzell
2013-03-20 14:01
#34

32 Jag sa inte det var okay - jag sa det var mer förstårligt😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
2013-03-20 14:03
#35

John dina inlägg har blivit bortagna för det är irrlevant i diskutionen och har du en annan åsikt så får du förklara för mig i pm - allvarligt talat vet jag inte vad du pratar om!

_//Jane
_

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
2013-03-20 14:05
#36

#29 Som sagt:

Sandlååååda   ♪ ♫ ♪ ♪ ♫ ♫  tadidadidamdamdidu Partajar

Men som svar:
Varför skulle det vara fel att efter flera års tålamod säga ifrån?
Skulle det bara vara en rättighet som Du själv och CO kan ta sig?
Varför tror du att DU och dina vänner är förmer och har rätt att göra som ni vill utan att tillslut få igen med samma mynt!

Själv hånskrattar jag åt självpåtagna fanbärare, oavsett om de kommer från skeptiskt eller troendes håll. Skaffa er en egen låst sandlåda på ett forum och fortsätt och träta därinne så vi alla andra slipper ta del av larvet. Det känns som maniskt och ett sjukligt beteende att samma människor under 10 års tid har hackat på varandra fram och tillbaka gällande en TRO som en stor del av världens befolkning har.

OBS! Vill återigen poängtera att jag tycker bägge sandlådegängen uppför sig lika vidrigt men jag har en viss förståelse för att bägaren runnit över för några av de som är påhoppade.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[Mr Tea]
2013-03-20 14:17
#37

#9 Hade det inte varit enkelt för de [text borttagen] mediummen att visa att deras förmågor och tjänster som de tar betalt för verkligen finns

Jag vet ingen annan bransch där man kan bara [text borttagen] saker och ta betalt för det utan någon som helst kontroll

Om de visar att de kan vad de säger så kan ju inte skeptiker och andra påstå att det är bedrägeri heller. Jag förstår inte varför medium inte bara gör det!

Jag kan inte heller se var förföljelser och mobbing förekommer, jag ser ifrågasättande och det är väl bara bra annar kan det ju spåra ur totalt.

Not. Text redigerad, det här är en Spriritualistisk sida där vi har en tro på ett liv efter detta och där saker ska benämnas utefter vad de heter //Hellas, Medarbetare

JoHo
2013-03-20 14:25
#38

#36

> Varför skulle det vara fel att efter flera års tålamod säga ifrån?

Nej, det är ju det demokrati och frihet går ut på. Att man ska ha rätt att säga vad man vill och utrycka sig som man vill. 

Den andra sidan av demokratin och friheten är att man ska ha rätt att ifrågasätta det som någon skriver eller uttrycker sig om. Goes both ways.

> Varför tror du att DU och dina vänner är förmer och har rätt att göra som ni vill utan att tillslut få igen med samma mynt!

Ingen som tror sig "förmer" än någon annan. Det handlar om diskussioner på ett diskussionsforum.

Sedan förstår jag inte vad du menar men jag antar att det är någon sorts validering av att "har man blivit ifrågasatt i så många år har man rätt att trakassera tillbaka", eller har jag missförstått dig?

> Själv hånskrattar jag åt självpåtagna fanbärare, oavsett om de kommer från skeptiskt eller troendes håll. 

En sådan kommentar från en skeptiker skulle knappast ses med blida ögon här, va?

> Skaffa er en egen låst sandlåda på ett forum och fortsätt och träta därinne så vi alla andra slipper ta del av larvet. 

Är inte idén att man ska kunna diskutera med varandra? Det är ett diskussionsforum och jag är intresserad av de psykologiska orsakerna bakom det som gör att folk upplever spöken och att de kan tala med dem.

> Det känns som maniskt och ett sjukligt beteende att samma människor under 10 års tid har hackat på varandra fram och tillbaka gällande en TRO som en stor del av världens befolkning har.

Nu har jag inte hållit på så länge, men är inte själva idén med diskussionsforum att man ska kunna dela sina tankar och frågor?

> OBS! Vill återigen poängtera att jag tycker bägge sandlådegängen uppför sig lika vidrigt men jag har en viss förståelse för att bägaren runnit över för några av de som är påhoppade.

Så med den "viss förståelse" anser du att det är rätt att "öga för öga, tand för tand-princiopen" används? En viktig fråga som jag verkligen skulle vilja höra ditt svar på.

JoHo
2013-03-20 14:30
#39

#37

Håller med dig till punkt och pricka.

Jag skulle bli oerhört fascinerad om det var otvetydigt att det finns paranormala fenomen. Varför annars söker jag och letar och diskuterar för att förstå?

Jag kan heller inte se denna förföljelse och mobbing som alla talar om. Har sett några fåntrattar (från båda sidor) som utmärkt sig, men de flesta försöker diskutera på normal nivå.

Peratt/Sassersson för ju en makalös förtalstaktik med mail till arbetsgivare och hot mot skeptiker etc, men detta verkar vara helt OK från den paranormalistiska sidan. Man förvånas var all humanism då tar vägen för även skeptiker är människor…

Jane-Lyzell
2013-03-20 14:52
#40

37 Det gör vi var gång vi har en seans eller sittning!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
2013-03-20 14:54
#41

#37 skrivet av Mr Tea 

Skriv INTE "Påstådda medium" härinne på ett Spiritualistiskt forum, det heter Medium och ingenting annat, man kan även sätta "Spiritualistiskt" framför medium om man vill förtydliga hur mediumet arbetar.

Vad är det som får dig att tro att obetydliga skeptiker, som inte har inte ens har kunskap i ämnet, ska ha rätt att genom förföljselse, smutskastning, lögner och förtal få medverka till att ta fram bevis.

Vad är det som får dig att anta att det idag inte pågår verksamheter gällande bevisföring

Vad är det som får dig att tro att andligt troende INTE skulle vilja få fram klara bevis?

Vad är det som får dig att tro att just SKEPTISKA organisationer ska få medverka och få information kring en sådan här viktig fråga?

Lägg er inte i överhuvudtaget, jag lovar att om någon vill att en skeptiker ska få reda på någonting eller delta i några experiment så kommer en andligt troende att ta kontakt och fråga.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
JoHo
2013-03-20 14:54
#42

#40

> Det gör vi var gång vi har en seans eller sittning!

Varje gång, verkligen?

JoHo
2013-03-20 15:05
#43

#41

Nu var inte denna menad till mig men jag är nyfiken på att få svar på några saker du nämner här:

> Skriv INTE "Påstådda medium" härinne på ett Spiritualistiskt forum, 

Så de påstår inte att de är medium?

> Vad är det som får dig att tro att obetydliga skeptiker, som inte har inte ens har kunskap i ämnet, ska ha rätt att genom förföljselse, smutskastning, lögner och förtal få medverka till att ta fram bevis.

Oj, HÄR har vi däremot både halmgubbar, att man drar alla över en kam, härskarteknik, förminskning av meningsmotståndare mm i full blom.

Anser du verkligen att om en skeptier skrivit något liknande att det skulle vara respektfullt?

Kan du inte visa var skeptiker "förföljer, smutskastar, ljuger och förtalar" är du snäll?

> Vad är det som får dig att anta att det idag inte pågår verksamheter gällande bevisföring

Det gör det säkert. Men som du skriver så "pågår det" och är inte klart. Alltså finns ännu inga bevis, eller?

Kan du peka på sådana i så fall?

> Vad är det som får dig att tro att andligt troende INTE skulle vilja få fram klara bevis?

Tja, jag skulle kunna få ut den tanken bara genom att se hur du skrev denna post ocgh din syn på skeptiker och hur bevis ska tas fram.

> Vad är det som får dig att tro att just SKEPTISKA organisationer ska få medverka och få information kring en sådan här viktig fråga?

Det är det väl INGEN som påstått heller. Det ska objektiva forskare göra genom dubbelblinda test och falsifiering.

DÄREMOT kan skeptiska organisationer hjälpa de paranormalister som önskar göra en preliminär test. 

> Lägg er inte i överhuvudtaget, jag lovar att om någon vill att en skeptiker ska få reda på någonting eller delta i några experiment så kommer en andligt troende att ta kontakt och fråga.

Absolut. Men tills dess så är det allas plikt att ifrågasätta påståenden som kommer. Det är så det fungerar i en demokrati. Hur skulle  det politiska systemen fungera i demokratier om man inte ifrågasatte politiska ståndpunkter?

Jane-Lyzell
2013-03-20 15:07
#44

43 Parapsykologerna har evidens för er att ta del av😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2013-03-20 15:14
#45

Tyvärr ser ni skeptiker det som en mission att vara bror duktig över andra människor och ni alla är medlemmar av någon skeptisk organisation- som har eran guru som ledstjärna "RandI"

Låt oss troende ha vår tro ifred - fokusera istället på er vetenskap.- som felar lite nu och då…….men den är ju sann tills motsattsen framkommit 😉

Allvarligt talat fattar jag inte er hets emot oss - är ni rädda?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
2013-03-20 15:15
#46

#38 Orkar inte svara upp på alla dina kommentarer men jag kan svara på den du tyckte kändes viktigast.

Självfallet tycker jag inte att det är en bra utväg vilket jag trodde jag varit tydlig på i hela tråden.
Jag tycker att det liknar skit på ren svenska och det är det som kallas för sandlådenivå, pajkasting osv.
Jag har även tidigare mycket öppet skarpt kritiserat tillvägagångssätt att angripa människor på ett privat plan så att familjer eller deras arbetsgivare på ett eller annat sätt drabbas.

<Är inte idén att man ska kunna diskutera med varandra? Det är ett diskussionsforum och jag är intresserad av de psykologiska orsakerna bakom det som gör att folk upplever spöken och att de kan tala med dem.>

Idén med Spiritualism iFokus är att träffa LIKASINNADE och diskutera likheter/olikheter och utvecklas inom det gemensamma intresseområdet.

Idén är INTE att stöta och blötas med skeptiker som inte har med saken att göra överhuvudtaget om de inte har en möjlig tro på att vi faktiskt kan ha rätt. Men då går man in för att delta i trådarna, berätta om egna andliga funderingar och erfarenheter. kanske deltar i övningar mm.

För övrigt är även jag som troende och medial intresserad av de psykologiska orsakerna men jag tror inte på att man genom ett forum kan diskutera det friktionsfritt. Ett forum där man bara ser en platt text utan nyansering.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Denna kommentar har tagits bort.
JoHo
2013-03-20 15:25
#48

#44

> Parapsykologerna har evidens för er att ta del av

Jasså? Är det en ny upptäckt för de övriga parapsykologerna kommit fram till har inte varit direkt godkänt. Kan du visa var?

#45

> Tyvärr ser ni skeptiker det som en mission att vara bror duktig över andra människor 

Är detta verkligen det du tror om skeptiker? Vilken människosyn du har i så fall.

Återigen handlar det (oftast) om att DU säger att du kan göra något och skeptiker frågar då om du kan göra detta under kontrollerade former. Inget mer eller mindre. DÄREMOT är det kanske din subjektiva känsla att när någon ifrågasätter och frågar så tror du att det är bror duktig-mentalitet?

> och ni alla är medlemmar av någon skeptisk organisation- som har eran guru som ledstjärna "RandI"

Långt ifrån alla. MEN Randi har utvecklat ett testprotokoll för att undvika fusk (medvetet eller omedvetet) och det ska han ha all hedera av.

> Låt oss troende ha vår tro ifred - fokusera istället på er vetenskap.- som felar lite nu och då…….men den är ju sann tills motsattsen framkommit 

Njae, du vet verkligen inte vad vetenskap är, verkar det som. var "felar vetenskapen" enligt dig? vet du vad falsifiering är?

> Allvarligt talat fattar jag inte er hets emot oss - är ni rädda?

Oj, DET gamla argumentet igen. Nej, tvärt om. Jag skulle t ex tycka det skulle vara fantastiskt om det fanns åtminstone ETT paranormalt fenomen som bekräftats.

Men för att det ska kunna bekräftas måste alla parter vara nyfikna och de som påstår att de har paranormala krafter bör göra allt de kan för att visa sina krafter så vi får det bekräftat.

Både du och jag vet av fuskare i er bransch

Så frågan är nog VEM av OSS som är mest rädd och av vilken orsak…

Annons:
[Mr Tea]
2013-03-20 15:25
#49

#40 Varför visar dessa medium inte att det fungerar för de som tvivlar istället. Annars är det ju bara som att predika för kören!

Visa dem som inte tror på det istället, så löser det väl alla problem.

Ändrade att skriva skeptiker till tvivlare, för jag märker att skeptiker är tydligen lika med att skriva Satan i kyrkan här.

Jane-Lyzell
2013-03-20 15:29
#50

48 När jag gick kurs för Parapsykologerna - såg jag ingen av er skeptiker där!? Ni vill ha allt serverat på nätet helst i silverfat- ta kontakt med dem själv och be dem om deras bevis http://parapsykologi.se/

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
2013-03-20 15:30
#51

Ett Medium är ett Medium och ingenting annat.
Är det inte ett medium så kallar man inte heller personen för "Medium".

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[Mr Tea]
2013-03-20 15:30
#52

Nej det är tydligen inget öppet diskussion eftersom mina inlägg raderas trots de inte bryter mot några regler här!

redigerat //Jane

JoHo
2013-03-20 15:34
#53

#46

Bra att du motsätter dig näthat som kommer från paranormalistiskt håll också. Ett bra steg i rätt riktning. 

> Idén är INTE att stöta och blötas med skeptiker som inte har med saken att göra överhuvudtaget om de inte har en möjlig tro på att vi faktiskt kan ha rätt. Men då går man in för att delta i trådarna, berätta om egna andliga funderingar och erfarenheter. kanske deltar i övningar mm.

Ja, det håller jag med dig om. Detta är er plats på nätet. men jag ÄR intresserad och vill veta mer och lära mig och jag anser att jag gör det bäst på plats där paranormalister diskuterar och inte på skeptiska forum.

> För övrigt är även jag som troende och medial intresserad av de psykologiska orsakerna men jag tror inte på att man genom ett forum kan diskutera det friktionsfritt. Ett forum där man bara ser en platt text utan nyansering.

Där har du helt rätt. Problemet är att det är här detta diskuteras och inte på andra öppna platser där folk bor. Det är givetvis därför man söker sig till paranormalistforum och det är ju för att lära sig mer. Jag undviker de flesta debatter men i detta fallet handlar det om något som intresserar mig. I synnerhet eftersom jag nyss läste Torbjörn Sasserssons bloggpost på sin blogg Newsvoice där han förtalar, förminskar och smutskastar mig (igen) med anledning av Terrys bloggpost.

Däremot håller jag med dig att det ofta kan missförstås det som skrivs. Det är därför jag är övertygad att det ni kallar "trakasserier" är nyfikna frågor och ifrågasättande av påståenden som missuppfattas. Det har INTE (vad jag sett) någonting med själva personen som ifrågasätts att göra.

Jane-Lyzell
2013-03-20 15:36
#54

53 ""

Däremot håller jag med dig att det ofta kan missförstås det som skrivs. Det är därför jag är övertygad att det ni kallar "trakasserier" är nyfikna frågor och ifrågasättande av påståenden som missuppfattas. Det har INTE (vad jag sett) någonting med själva personen som ifrågasätts att göra."""

i tioårs tid nyfikna frågor - snacka om efterhängsett!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2013-03-20 15:38
#55

52 - du bryter emot våra regler hela tiden!- därför blir dina inlägg modererade eller bortagna- har aldrig sett dig här inne förut och jag antar du inte är medlem på vårt forum för ditt intresse i det mediala!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
JoHo
2013-03-20 15:38
#56

#54

i tioårs tid nyfikna frågor - snacka om efterhängsett!

Tja,det är väl knappast samma personer hela tiden? Dessutom påstår du och Terry väl fortfarande samma saker i dag som då? Givetvis ifrågasätts man då. Sådant görs t ex inom politiken hela tiden.

JoHo
2013-03-20 15:40
#57

#55

Kan du inte meddela Mr Tea vad denne gör fel i stället så denne kanske förstår vad denne skriver för fel?

Jane-Lyzell
2013-03-20 15:40
#58

56. ""Tja,det är väl knappast samma personer hela tiden? """

 åjo - vad gos around comes arournd.😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

JoHo
2013-03-20 15:41
#59

#58

Får jag fråga vad du menar med det du skrev där?

Hellas
2013-03-20 15:42
#60

#40

Varför visar dessa medium inte att det fungerar för de som tvivlar istället. Annars är det ju bara som att predika för kören!

Varför skulle Medium behöva göra det 😮, räcker det inte med att de som tror gör det av egen fri vilja.
Vem är kravställare, skeptiska rörelsen är då rakt inte en behörig kravställare som ens har rätten att försöka diktera villkor för hur den Andliga rörelsen ska drivas.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

JoHo
2013-03-20 16:12
#61

#60

> Varför skulle Medium behöva göra det, räcker det inte med att de som tror gör det av egen fri vilja

Tja, för att dela med sig av denna upptäckt som skulle förändra hela världen för alla människor kanske?

Synd att hålla inne sådant världsomvälvande för att i stället prioritera storseans i Säffle…

> Vem är kravställare, skeptiska rörelsen är då rakt inte en behörig kravställare som ens har rätten att försöka diktera villkor för hur den Andliga rörelsen ska drivas.

"Kravställare" är väl mänskligheten om inte annat. Och varför ska inte skeptiker kunna ställa krav på påståenden? Du vill kanske mena att opositionen inte får/bör ifrågasätta Alliansens politiska agenda?

Så länge ingen skadas psykiskt eller fysiskt, något bedrägeri eller andra olagligheter pågår eller skattepengar används så får väl paranormaliströrelsen tro och tycka vad de vill. 

Och det tror jag de flesta skeptiker anser också.

Glöm inte att jag hjälpt många paranormalister. Bl a att hjälpa Per Ola Tornell med avslöjandet av Anders Åkessons fysiska seans. Där har du ett tecken på ett bra samarbete över gränserna, eller hur?

AliennaII
2013-03-20 16:18
#62

Alltså… Jag blir aningen snurrig i mitt försök att hänga med här.

Kan jag få fråga: Talar ni om 1) faktiska reella verkligheten, eller 2) en TRO OM denna faktiska verklighet?

Alltså:1) Faktiska existerande andar, eller 2)endast en TRO på att sådana existerar?

När jag läser ser jag "äpplen och päron" blandade lite hur-som-helst… (En fråga om äpplen, kan besvaras med päron - och vise versa, upplever jag det som.)

Annons:
Hellas
2013-03-20 16:34
#63

#62 Relevant fråga!

Tråden handlar ju egentligen om den faktiska verkligheten as is.
Dvs. Nättrakasserier som jag tror alla är överens om att det sker/har skett från många håll och kanter.

Men sedan svänger den någonstans och börjar även komma in på själva TRON.

Problematiken ligger mycket i att dessa går hand i hand vilket gör det svårt att hålla fokus på sakfråga.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
2013-03-20 16:48
#64

#61 Man kan aldrig kräva någonting utan man måste förtjäna att få information.

De flesta sluter sig som små musslor om det kommer helt okända personer som dels ifrågasätter deras tro och samtidigt inbillar sig att de ska få ta del av spännande information kring en bransch de baktalar.

Det lustiga är att Skeptikerna ofta riktar in sig på "fel" saker och personer vilket jag inte fattar. Om det nu ska bedrivas en behjärtansvärd insatts som ska rädda svenska folket från att bli totalt lurade så finns det hur mycket arbete som helst att lägga ner på det som finns mitt framför näsan. Det är så otroligt uppenbart men ser man bara motorvägen utan att titta på avfarterna så blir det omöjligt att finna dessa avarter.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jin Ling
2013-03-20 16:48
#65

Kan någon visa exempel på dessa nättrakasserier, så man får se hur det ser ut?

[Mr Tea]
2013-03-20 16:49
#66

På vilket sätt och hur bryter jag mot era regler här?

[Mr Tea]
2013-03-20 16:50
#67

#60 Om dessa medium har problem med att folk inte tror på dem för att de inte visar att deras förmågor verkligen finns.

Varför då inte bara visa att de finns, så slipper någon ifrågasätta, då vet alla att det inte är fusk. Kan det bli enklare!

JoHo
2013-03-20 17:02
#68

#64

> Man kan aldrig kräva någonting utan man måste förtjäna att få information.

Givetvis. Men man har rätt att avkräva belägg för påståenden. ta påståenden om trakasserier och mobbing som det skrivits om i denna tråd. Jag har vid flera tillfällen bett om belägg för detta men det har inte kommit något. SÅ mycket som ni påstår att ni blir "trakasserade" så måste det finnas tusentals källor att visa upp?

> De flesta sluter sig som små musslor om det kommer helt okända personer som dels ifrågasätter deras tro och samtidigt inbillar sig att de ska få ta del av spännande information kring en bransch de baktalar.

Du försöker få tron på spöken det till någon sorts religiös "tro". Det är det inte. 

Skilj på "FAITH" och "BELIEF", som det heter på engelska. 

Sedan; Om jag går ut och säger att månen är bevisligen gjord av ost, så vill du nog ha ett belägg för ett sådant påstående?

> Om det nu ska bedrivas en behjärtansvärd insatts som ska rädda svenska folket från att bli totalt lurade så finns det hur mycket arbete som helst att lägga ner på det som finns mitt framför näsan. 

Nu bygger du halmgubbar igen. Det handlar inte om att "skydda svenska folket" från något. Det handlar om att ta reda på om det finns eller inte finns paranormala fenomen. Personligen skulle jag bli upprörd över t ex en bluffare som Anders Åkesson (och det finns många, många fler som honom som blivit avslöjade). Det är ju DE som förstör för ER!

Sedan har du ingen aning om vad jag gör för undersökningar själv eller vad jag studerar och kontrollerar gällande det paranormala fenomen som påstås finnas.

> Det är så otroligt uppenbart men ser man bara motorvägen utan att titta på avfarterna så blir det omöjligt att finna dessa avarter.

Vem syftar du är "avarter" i sammanhanget?

Hellas
2013-03-20 17:07
#69

#67 skrivet av Mr Tea

**
**

Nu vet jag inte riktigt hur du menar, Medium har inga problem med att det finns folk som inte är troende**.
**

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Ians
2013-03-20 17:15
#70

Hinner inte läsa allt i denna tråd just nu. Men det Jag framför allt reagerar på är "belackarnas" sätt att framställa människor som går på seanser, eller tror på alternativa metoder…som outbildade och lätt ledda människor. Som helt är i de penningtörstiga mediernas klor. Helt utan kunskap och i behov av att läxas upp av de som Vet hur det egentligen är!

Naturligtvis är syftet bara gott när man kallas både det ena och det andra!

Om Jag skriver ex om alternativa metoder för att jag tror på Det i mångt och mycket, istället för att belasta sjukvården med ganska harmlösa sjukdomstillstånd……och ifrågasätter Läkemedelsföretagen agenda i mångt och mycket. Så händer samma sak….Jag är illa sinnad och vill vilseleda stackars krakar som inte vet sitt bästa, då heller. För visst är läkemedelsföretagen de goda som Enbart är ute efter att hjälpa människor!

Trots att det gång på gång visat sig att de inte alls har rent mjöl i påsen. Och inte alltid är benägna att tala sanning om sina brygder. Allt i Big Farmas eget intresse.

Men DET är enbart elakt förtal och de som tror att man kan ta kosttillskott och örter för mycket av våra välfärds sjukdomar…är förvirrade och lågutbildade idioter som bör räddas från sin egen idioti!

Inte samma område som TE talar om men samma reaktioner från de som Vet hur det egentligen skall vara 😉

Kränkande och visar en übermentalitet av sällan skådat slag! Utan tillstymmelse till respekt för människor bakom tro av vad det vara må, som inte stämmer med den agenda som de vetenskaps troende har.

Vetenskap är bra och den har fört oss från digerdöden och risken att dö i en simpel lunginflammation…..men gamla huskurer var inte enbart av ondo utan är suveräna om man använder dem med förnuft. Blåbär funkar på mask imagen fortfarande 😉

Jane-Lyzell
2013-03-20 17:17
#71

68 inlägg som ditt här är påhopp - ni sitter på internett och kastar skit på medium och mediala det är näthat.mot oss alla- både dem som går till medium och dem som är medium.

Ni kan inte skilja äpplen från päron för ni har inget genuint intressa av att mediumskap fungerar -ni går på fel kategori av medium- just för ni inte kan skilja på vad som är vad.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2013-03-20 17:19
#72

65 bara gå in på Sif - den är överfull av angrepp på oss medium och alternativare.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

JoHo
2013-03-20 17:40
#73

#70

> Men det Jag framför allt reagerar på är "belackarnas" sätt att framställa människor som går på seanser, eller tror på alternativa metoder…som outbildade och lätt ledda människor. Som helt är i de penningtörstiga mediernas klor. Helt utan kunskap och i behov av att läxas upp av de som Vet hur det egentligen är!

Oj, det var mer än jag visste. Makalös halmgubbe du bygger. "Belackare" också (hur skulle det låta om skeptiker skrev det om paranormalister?). 

Kan du visa belägg för dina påståenden?

#71

> inlägg som ditt här är påhopp 

Berätta för mig av vilken anledning det är ett påhopp?

> ni sitter på internett och kastar skit på medium och mediala det är näthat.mot oss alla- både dem som går till medium och dem som är medium.

Var då? Ser du inte att flera har frågat efter detta bara i denna tråd? 

Och hur kan ifrågasättande och önskan om belägg vara "näthat"?

> Ni kan inte skilja äpplen från päron för ni har inget genuint intressa av att mediumskap fungerar -ni går på fel kategori av medium- just för ni inte kan skilja på vad som är vad.

Och det är ju för att LÄRA sig man besöker en plats som denna. Inser du inte att de flesta som ifrågasätter och frågar efter belägg på påståenden, vill veta mer och är nyfikna?

Jag har lärt mig oerhört mycket på de få år som jag diskuterat med paranormalister både på forum och via direktkontakt.

Hellas
2013-03-20 17:58
#74

#73

Du kan inte LÄRA dig andlighet genom att få belägg. Speciellt inte då de mer eller mindre tvingas fram. Dessutom blir det lite sjukt när man ser trevliga John härinne som sedan tar med sig information till andra forum, länkade eller kopierade, där du och vännerna gör er roliga på någons bekostnad.
Man behöver själv skaffa sig erfarenhet och uppleva, först då kan man säga bu eller bä.

Det låter jättebra, kanske du skulle ha lärt dig ännu mer med en annan typ av framtoning (bara en tanke) 😉

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[Mr Tea]
2013-03-20 18:29
#75

#69 Det skrivs här i tråden att skeptiker mobbar och näthatar m.m. Vad jag förstår så är det ifrågasättande av dessa mediums förmågor det handlar om.

Om då dessa medium visar att deras förmågor inte är fusk, så har väl dessa skeptiker inget att ifrågasätta. Vad är det som hindrar mediummen att göra det, så det blir slut på ifrågasättandet och som det sägs mobbing m.m?

Jag kan inte hitta eller se någonstans att det förföljs eller mobbas någon, men visa mig gärna, för jag har inte fördjupat mig så mycket. Vad jag ser är folk som inte tror att medium har några förmågor och ifrågasätter det.

Jag brukar inte delta här, mest bara läsa, men här tycker jag det vinklas konstigt.

Jane-Lyzell
2013-03-20 18:50
#76

75 Njae inte endast ifrågasättanden - den här tråden är endast en bråkdel av över 10 års hets emot vad vi medium och mediala gör-om man vill undersöka vad vi gör - var med på våra senser(mer en en smyginspelning eller två) försök förstå - läs litteratur gå kurser eller scirklar - men skrik inte rakt ut om något ni inte vet vad det är som osanning - läs gärna mitt inlägg om de 344 st medlemmarna….😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
AliennaII
2013-03-20 18:56
#77

#74 Du kan inte LÄRA dig andlighet genom att få belägg.

Jag tror inte att någon skeptiker varit intresserad av att lära sig ANDLIGHET. Det dom ställer frågor om brukar väl röra sig om Andar/Spöken o. Mediums förmåga att förmedla information från Andar.

Vad "andlighet" har med saken att göra (annat än att även det ämnet behandlas i detta forum) kan jag inte se. Skeptiker struntar väl i andlighet … har jag förstått. 

(Om någon undrar… - Nej. Jag är inte mindre snurrig, snarare MER…;)

[Mr Tea]
2013-03-20 19:00
#78

Jag förstår inte riktigt. Menar du att det i denna tråden hetsas och mobbas m.m. Eller kan du inte annars visa någonstans det görs, så jag kan se, för jag hittar inget sådant själv. VAd jag hittar är bara att folk inte tror på dessa medium och att dom har dom förmågor dom säger.

Jag förstår inte heller varför inte dessa medium bara visar att deras förmågor inte bara är fusk! Varför vill inte mediummen visa detta, det kan väl inte vara något problem?

Jane-Lyzell
2013-03-20 19:12
#79

78 Jag orkar faktiskt inte gå den svängen igen efter över 10 års nedvärdering - har jag fott nog liksom Terry och andra medium med - jag är inte ute efter att bevisa någon ting för skeptiker- när de börjar behandla oss med respekt - ska jag fundera på det………

Denna oändliga trampning på oss troende är endast trötsamt - det är vår tro låt oss hållas med det- om vi  tror/vet vi talar med dom döda - så gör vi det. Ni behöver inte tro som oss. vi medium ger bevis hela tiden , på seanser i sittningar etc….- det är ni skeptiker som inte tycker de bevisen räcker- för oss räcker dom.😴

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

JoHo
2013-03-20 19:12
#80

#74

> Du kan inte LÄRA dig andlighet genom att få belägg. Speciellt inte då de mer eller mindre tvingas fram. 

Jo, det är ju det man gör (ge belägg) för påståenden man har och sprider vitt och brett. Ingen som tvingas (vilket man kan se i denna tråd där massor av frågor om belägg för skeptikers "trakasserier" ignoreras).

> Dessutom blir det lite sjukt när man ser trevliga John härinne som sedan tar med sig information till andra forum, länkade eller kopierade, där du och vännerna gör er roliga på någons bekostnad.

Nu förstår jag inte vad det samt ett personligt påhopp på mig har att göra med denna tråd?

Dessutom är det ju fakta och jag tror (vet) att många är intresserade hur Terry Evans bloggposter och Sasserssons lögner och förtal utläses av paranormalister (som lever i sin egna bubbla utan att få till livs båda sidors historia).

Sedan är det lustigt att du läser på skeptiska forum då du tidigare i denna tråd skrev med riktning till skeptiker:

"Ge f-n i oss skulle jag vilja säga, det är löjeväckande att privatpersoner lägger ner så mycket tid på att förfölja Medium i sverige…….."

Varför "förföljer" du skeptiker då på andra forum? Varför "ger du inte f-n i oss"?

LOL!!

> Man behöver själv skaffa sig erfarenhet och uppleva, först då kan man säga bu eller bä.

Och det får man som skeptiskt lagd enbart på skeptiska forum???

> Det låter jättebra, kanske du skulle ha lärt dig ännu mer med en annan typ av framtoning (bara en tanke) 

Vad menar du här? Menar du att man måste hålla med och ropa "ljus och kärlek" på ALLT som paranormalister skriver för att man ska anses vara "snäll"?

Som jag ser det finns det flera paranormalister som heller inte håller med alla paranormalister. Redigerat //Jane

JoHo
2013-03-20 19:16
#81

#79

Du skriver bl a "Denna oändliga trampning på oss troende"… Det måste finnas TUSENTALS exempel som du kan peka på. Varför inte hjälpa Mr Tea… eller är det svårt att hitta belägg för dessa påstådda trakasserier och förföljelser?

Jane-Lyzell
2013-03-20 19:18
#82

81 har ingen lust orkar inte och det är inte det tråden handlar om - utan terrys blogg inlägg. och du john du o jag har tagit den här svängen sååå många gånger vi behöver inte gå ett varv till!😴

pst dessutom har jag ingen lust länka till era skeptiska sidor💣

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

JoHo
2013-03-20 19:30
#83

#82

Fast… denna tråd handlar ju om mobbing och näthat…. Konstigt att du, eller någon annan, kan lägga fram belägg för trakasserier. Tror många hade velat se det.

Men om man inte kan/orkar komma med belägg för påståenden så kanske man ska vara försiktig med att använda det i debatter. Det är bara oärligt, Jane.

Annons:
Jane-Lyzell
2013-03-20 19:40
#84

83 åter igen John - det är ni som debatterar - jag har ett forum som diskuterar vad vi tror på och är - STOR SKILLNAD🐶- kanske min lilla liknelse i tråden om de 344 st medlemmarna kan få dig förstå🤤

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

JoHo
2013-03-20 19:43
#85

#84

Fast DENNA tråd på DETTA forum har ju en titel som du själv döpt till "Terry v/s Näthat". Tycker du då inte att det är rimligt att vi diskuterar trådens ämne?

Jane-Lyzell
2013-03-20 19:46
#86

85 - Terrys v/s Näthat!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
2013-03-20 19:46
#87

Men för att återgå till Terrys inlägg, det är fint i alla fall att han förmedlar sin upplevelse av det som sker runtomkring honom, det tackar vi för!
Jag tycker inte att någon medmänniska oavsett om det är en skeptiker, troende eller byggnadssnickare skulle behöva skriva ett sådant öppet brev med det innehållet. Det visar på hur nätet ser ut idag och jag tror att alla kan skriva under på att klimatet inte är trevligt.

Ps. John självfallet läser jag även skeptiker forum även om jag inte ger mig in i grytan. Det skulle vara fel av mig att inte hålla mig uppdaterad.
För övrigt har jag läst dina kommentarer som du gjort kring mina inlägg, några av dem tar jag till mig.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Ians
2013-03-20 20:08
#88

Om man vänder på det. …vilka bevis har de som häcklar medier för att det de säger är Sant? Pch inte ens då får man i öppna forum säga precis Vadsomhelst! Vilka åsikter o ord val man har på sin kammare, är ju vars o ens eget val. Men man får inte som sagt uttrycka sig i tal o skrift hur som helst officiellt om en person.

[Sol69]
2013-03-20 20:27
#89

Varför känns det som om vissa tycker det är roligt skriva såna inlägg bara för att andra ska bli ledsna eller irriterade tillbaka? De blir ju bara tråkigt att läsa 😕 kan man inte skriva på ett roligare sätt 🤔

JoHo
2013-03-20 20:29
#90

#87 > Ps. John självfallet läser jag även skeptiker forum även om jag inte ger mig in i grytan. Det skulle vara fel av mig att inte hålla mig uppdaterad. Varför är det då fel av skeptiker att hålla sig uppdaterade? > För övrigt har jag läst dina kommentarer som du gjort kring mina inlägg, några av dem tar jag till mig. Du ser. Det är ju lysande. #88 Har nu läst din post ett par gånger… Vad menar du? Kan du försöka bena. Ut det du skrev så att alla förstår vad du vill säga?

Annons:
AliennaII
2013-03-20 22:08
#91

#27 det beror på vem som anser sig ligga ine med sanningen

Om A påstår XYZ, och B påstår FGH - om ett visst faktum, och endast den ena partens påstående är med verkligheten överensstämmande …

Då är det Den, vars påstående överensstämmer med verkligheten, som "ligger inne med sanningen" - om just det specifika påståendet. Den andra partens påstående är då Lögn - eftersom det inte är Sanning.

OM faktumet är XYZ, i exemplet ovan, är det A som står för sanningen.

Vid ett annat tillfälle/påstående, kanske det är B som har sanningen… 

Det beror alltså inte alls på vem som ANSER sig ligga inne med sanningen. Det beror på VAD (saken) frågan gäller. Det beror på vad som är det faktiskt föreliggande sakförhållandet.

Jane-Lyzell
2013-03-20 23:41
#92

mmmmmmm……😴

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2013-03-20 23:42
#93

Intresant det var just om näthat på tv3 /efterlyst

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Joppo
2013-03-20 23:44
#94

Vågar man fråga vad ni andligt troende i denna tråd har för åsikt om Terry? Har han kontakt med andevärlden eller använder han sig av cold reading och barnumuttalanden?

Det skulle vara intressant att veta.

Hellas
2013-03-21 10:19
#95

#94 Hej Joppo,

Visst får man fråga men jag tycker det är bättre att du söker på tidigare trådar, om jag inte missminner mig finns det andra trådar där frågan kommit upp. Rent generellt så är det som med alla andra Medium, en del säger Bu och andra säger Bä.
Själv har jag aldrig sett eller träffat Terry så mina tidigare antaganden är gjorda på grundval av det jag sett på TV vilket självklart inte blir en riktigt rättvis bedömning.

Det har dock ingenting med att han känner sig trakasserad.

Vi ska anstränga oss att inte blanda in apelsiner med i den här redan röriga tråden med äpplen och päron som AliennaII uttryckte det.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

AliennaII
2013-03-21 10:52
#96

Jag har inte heller någon annan erfarenhet av TE, mer än det jag sett på TV - och webben . . .

Redigerat /Jane

Joppo
2013-03-21 11:10
#97

#95 Jag känner inte till dina tidigare antaganden gällande Terry, vilket innebär att jag inte fick svar på min fråga. Men vill du inte svara så ska jag inte tjata.

Anledningen till att jag frågar beror på att jag anser att frågan om Terry är en bedragare eller inte, är en viktig del i diskussionen. Det är såklart beklagligt att han anser sig vara utsatt för näthat/trakasserier, men samtidigt är det ju inte så konstigt att han blir ifrågasatt eftersom väldigt många anser att han är en medveten bedragare.

Det är ju onekligen moraliskt tvivelaktigt att försörja sig på att medvetet lura personer att man har kontakt med deras döda anhöriga.

#96 Tack för ditt svar.

Annons:
[Mr Tea]
2013-03-21 11:15
#98

#79 Jo men det klagas över att folk inte tror på och ifrågasätter medium och förmågor dessa säger sig ha.

Kan det bli enklare än att visa att dessa förmågor finns, så behöver det inte ifrågasättas och mediummen behöver inte klaga på att det ifrågasätts.

För mig är det hur enkelt som helst.

Sen vet jag inte om det här med respekt. Menar du att någon ska kunna säga att dom kan vad som helst och ska få respekt för det när dom inte ens visar att dom kan det dom säger sig kunna.

Jag får inte ihop det.

Om till exempel en idrottsman säger att hen klarar att hoppa 9 meter i längdhopp och någon ifrågasätter det. Hen kan ju inte säga att det behöver hen inte bevisa men ska behandlas med respekt. Det är ju bara att hoppa 9 meter och visa att hen kan vad hen säger sig kunna, alla problem lösta. Hen visar att hen kan vad hen säger och får troligtvis respekt för det! Det är nog svårt att få respekt för något man bara säger sig kunna.

Sen verkar det som det blandas ihop att tro och vad medium säger sig kunna. Jag kan som jag sagt tidigare inte hitta någonstans där någon mobbas med mera för att dom tror på något!

Men återigen om någon kan visa var detta görs hade det varit bra. Eftersom det sägs att det händer hela tiden så borde det inte vara svårt att visa några exempel på det.

Jag kan endast hitta ifrågasättande och det är knappast näthat och mobbing det blir ett slag i ansiktet på folk som verkligen blir mobbade m.m.

Du säger att det ges bevis hela tiden varför ser inte dessa skeptiker det? Är dom inte med på dessa sittningar och seanser då?

Jag vet inte vilka som menas med skeptiker men har förstått att det är några hemska människor tydligen. Du titulerar mig skeptiker också ser jag hur kan du göra det du vet inget om mig!

Man blir ju också förundrad varför inlägg som man skriver här plockas bort helt utan grund det verkar mer som det ska döljas något i mina ögon. Jag är intresserad av detta med det paranormala men det verkar vara mycket känsligt att fråga saker om det. Det var inte vad jag hoppades hitta här utan mer saker som kunde visa på att det fanns något.

Så igen jag kan inte se varför inte visa att man kan vad man säger och få slut på alla problem. Du till exempel skriver att du blivit nervärderad i 10 år varför inte bara visa att dom har fel?

Denna kommentar har tagits bort.
Hellas
2013-03-21 11:32
#100

#98 skrivet av Mr Tea

Bästa Mr Tea,

Det börjar lika Spam från din sida

25

Se till att själv läsa på, jag kan inte vara mer tydlig!
Vi har uppmärksammat att Du vill att någon annan ska göra arbetet åt dig och som svar har du fått att det kommer inte ske.
Det finns ingen anledning till att du upprepar din frågeställning eller ger förklaring på anledning till varför du vill få svar.
Att tjata och upprepa samma sak innebär bara extra merjobb och trasar sönder tråden.

Är du missnöjd med regler eller det här forumet så går det bra att lämna platsen.

Jag tar bort ytterligare klagomål och tjat som handlar eller tangerar att handla om den frågan. Se detta även som en varning, jag har varken tid eller lust att raderaSPAM inlägg från vuxna människor. Fortsätter det så kommer du inte vara välkommen hit!

Mvh Hellas, medarbetare

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

JoHo
2013-03-21 12:32
#101

#98 Bra skrivet. Att Hellas ser det som Spam förvånar mig faktiskt då jag anser att det ligger i trådens ämne det du skriver. Du skriver t om "Jag kan endast hitta ifrågasättande och det är knappast näthat och mobbing det blir ett slag i ansiktet på folk som verkligen blir mobbade m.m.".

skycap
2013-03-21 12:38
#102

javascript:nicTemp();

Ett klipp som på ett mycket bra sätt(enligt mig) förklarar hur en skeptisk människa resonerar kring sånna här frågor!

Jin Ling
2013-03-21 12:44
#103

#88 Redigerat / Jane

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Jane-Lyzell
2013-03-21 13:10
#105

98 - 78 Jag orkar faktiskt inte gå den svängen igen efter över 10 års nedvärdering - har jag fott nog liksom Terry och andra medium med - jag är inte ute efter att bevisa någon ting för skeptiker- när de börjar behandla oss med respekt - ska jag fundera på det………

Denna oändliga trampning på oss troende är endast tröttsamt - det är vår tro låt oss hållas med det- om vi  tror/vet vi talar med dom döda - så gör vi det. Ni behöver inte tro som oss. vi medium ger bevis hela tiden , på seanser i sittningar etc….- det är ni skeptiker som inte tycker de bevisen räcker- för oss räcker dom.Somnar

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
2013-03-21 13:11
#106

Sandlååååda   ♪ ♫ ♪ ♪ ♫ ♫  tadidadidamdamdidu Partajar

Även idag ger vi tusa ni vad och vem som sagt vad och när………….det finns spaltmeter med sådant på annat forum.

Acceptera att det finns fanatiker hos både skeptiker och andliga.

Stäng in dem i ett ljudisolerat rum så kommer nog alla forum se betydligt trevligare ut 😉

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
2013-03-21 13:17
#107

Mr Tea

http://spiritualism.ifokus.se/users/50e80a1688f472717b0023d6-mr-tea

personer med denna meritlista som "hemlis" - brukar vara skeptiker - säger inte alla - men som doldis har man ju något att dölja anser jag.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

AliennaII
2013-03-21 13:24
#108

Är det inte ÄMNET i trådstarten vi skall diskutera…??

Om inte… VAD är då diskussionsämnet för denna tråd?

*Fattar Noll…*

Jane-Lyzell
2013-03-21 13:28
#109

Ok jag stänger tråden nu - då den invaderats av skeptiker - vi diskuterar utifrån vår spiritualistiska tro och tråden var ämnad för våra medlemmar- Det verkar inte funka då skeptikerna fullständigt spammar tråden och våra egna medlemmar inte vågar skriva - rekomenderar er skeptiker att fortsätta er skeptiska kampanj på erat eget forum.Där ni kan säga vad ni vill o 😈

_//Jane
_

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: