Annons:
Etikettmeditation
Läst 1522 ggr
TezzD
2/17/13, 8:41 AM

Meditera första gången

Hej alla fina människor!

Som ni säkert förstått så är jag 3 dagar "gammal" på detta forum, men har varit för det spirituella sen jag kan minnas och då jag fått så mkt intryck, råd, tips och händelser som virvlat runt mig och mitt huvud nu de senaste dagarna så känner jag att jag nu behöver rensa mig lite.

Slappna av lite och eventuellt meditera? Kan det hjälpa mån tro?

Igår kväll när jag la mig försökte jag att visualisera det blå¨ljuset som en kupol runt mit huvud som sedan ökade och blev större och större för att sedan fylla hela lägenheten med ljus för att trycka ut "dåliga" och alla energier… men jag har såå svårt för att fokusera och verkligen "känna" att det sker.. 

Hjälp till detta uppskattas verkligen :) 

Jag är en tänkare och kan inte sluta! Hur långt in i mig själv jag än går så slutar inte tankarna snurra och jag har alldeles för lätt för att börja tänka på helt andra saker.

Hur ska jag göra för att på enklast sätt meditera och bli lite lugnare i tankarna? 

tack :) Kram

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Annons:
TezzD
2/17/13, 8:44 AM
#1

Vill tillägga att jag under detta TROR att en vägledare var nära… Men mina tankar bad denna att gå… egentligen ville jag inte, men som vanligt blev jag lite rädd…

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Hellas
2/17/13, 9:16 AM
#2

Hej och välkommen,

Det finns väldigt många knep, det jag tror på är regelbunden meditation  som genomförs samma tid, samma dag varje vecka och att man inte blir för ivrig och gör dem för svåra och för långa.

Jag tror att då det handlar om meditation ska man skynda långsamt, speciellt om man har problem med att fokusera längre stunder.

Avsluta dina meditationer när de är som bäst, innan du börjar fladdra iväg för mycket i tankarna. Gör dem inte så långa och sätt ner kraven på det du vill uppnå.
kanske du ska börja med att skapa ett eget rum som du långsamt möblerar upp genom visualisering?

Ha dessutom en plan innan du påbörjar meditationen där det finns en start och stopp. Använd gärna vägledd meditation :)

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

TezzD
2/17/13, 9:36 AM
#3

Tack Hellas :)
Är kanske lite sen men vad är "vägledd meditation"

Jag har svårt att få tid till sånt pga barnen som sover på obestämda tider och kan vakna mitt i natten, mitt på kvällen, dagen, ja när som så det är väldigt svårt att få tid över om man säger så.

Kan man meditera i t.ex duschen/badet kanske? 🤪

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Ians
2/17/13, 11:38 AM
#4

#3 Absolut kan du det! Som småbarnsmamma måste man utnyttja den tid man faktiskt har, och inte stirra sig blind på hur andra gör.

Vet själv hur det var när jag hade det så.  Då fick jag vara "ifred" på dass! Och när jag sov

Så då gällde det att utnyttja den tid som en satt på toa 😉 till mer än en sak! Annars hade jag Aldrig fått egentid. Så var det då o jag lyckades få till det på det sättet…idag är det annorlunda…barnen är stora nu, de flesta iaf. Och sitter själva på dass o har egentid 😂och förstår mycket väl varför jag satt så länge på burken på den tiden.

Allt som funkar i ens vardag är det bästa man kan göra just nu mao!

TezzD
2/17/13, 11:48 AM
#5

Tack Ians! Då ska jag försöka få lite egentid på dass 😃

Mitt största "bekymmer" är nu då att försöka koppla av och fokusera o inte tänka på en massa "Strunt" haha, jag ska testa Hellas förslag att möblera ett rum :)

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Jane-Lyzell
2/18/13, 6:23 PM
#6

Välkommen in och lycka till😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Trollvind
2/19/13, 10:33 AM
#7

Jag tror inte vi nånson kommer att kunna sluta tänka, och jag tror inte det är meningen heller. Meditation innebär däremot att disciplinera tankarna. Att träna sig i att bara tänka på det jag har bestämt i förväg, mitt fokus.

När mina tankar irrar iväg brukar jag se till att ha en fast punkt att fokusera på. Det kan vara att räkna andetag till exempel. En, två, tre, fyra och så om igen. Det krävdes rätt lång träning innan jag lyckades räkna till fyra utan att tappa fokus i början haha 🥵

Annat som har varit till hjälp för mig är att fokusera på en prick, ett föremål, en ljuslåga  i rummet. Eller en bild för mitt inre öga.

Att disciplinera tankarna tror jag är en bra och viktig början. Det är en bra grund att ha med sig när man sen ska utöka övningarna till att meditera aktivt. Det är annars lätt att tro att man mediterar aktivt fast man i själva verket bara låter tankarna fara som de vill och kallar det aktiv meditation. 

I en aktiv meditation har man också ett förutbestämt fokus, men man låter sig ledas i en viss riktning och kan också hålla igång en fokuserad tvåvägs-kommunikation med t.ex. guiden eller det högre jaget.

TezzD
2/19/13, 11:25 AM
#8

#7 TACK! Jag ska försöka komma ihåg detta 😃

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Hellas
2/20/13, 8:20 PM
#9

#7 Jättebra tankar, tack!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: