Annons:
Etikettandlighet
Läst 1343 ggr
Jane-Lyzell
2012-11-27 14:02

Tror du på Gud?

 Tror du på Gud? Vad är då Gud? - tror du på en straffande och belönade gud?

Är det en person eller en energi ?

Vad tror du?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
2012-11-27 14:04
#1

Jag tror på Gud som är;

Jag tror på en större kraft/energi som är både fader o moder till allt - i den energin mynnar vi barn- som en del av den skapande energin- Den energin är varken straffande eller belönande - endast skapande!- att be till gud är att be till sin egen posetiva del inom sig- det som vi personifierar med gud. Alla är kraften och av den - så alla är en del av gud/den stora anden.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Geru
2012-11-27 14:04
#2

Jag är lite av inställningen att jag inte bryr mig. Hela konceptet med gud är ju att han inte visar sig, och därav kommer jag inte bry mig om en sådan. Ingenting som finns får respekt, alltså tilltro(tro), av mig utan anledning. Samma sak gäller gud.

Det är alltså inte en fråga om han finns eller inte för mig, utan en fråga om han förtjänar min uppmärksamhet eller inte. Alla andra människor och djur får jobba för den, lika så han då.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Zoriba]
2012-11-27 14:38
#3

Svarade att jag tror på Gudsenergin men just ordet Gud finns ju många namn för beroende på vilke tro eller kultur man har.Däremot tror jag vi alla menar samma men använder olika namn.

Straff absolut inte när det kommer till Gud,Gud Fader och Moder kan inte vara både straffande och samtidigt renaste kärlek det går inte ihop i min värld.Här har människan satt sina spår att skapa en Gud som straffar inte Gudomen själv som är ren kärlek Glad

vresrosen92
2012-11-27 20:32
#4

Jag svarade att jag tror på guds energi. Dock gillar jag inte att benämna det Gud, det känns så uttjatat för mig. Vad jag tror på är liksom en "oförklarlig" energi och universums kraft..

Don´t worry, Be happy!

[MikeW]
2012-11-27 21:07
#5

Gud för mig är den som skapade allting, alla dimensioner och allt som finns (ALLT) jag vet inte om det är en person eller en energi eller så. Jag tror att gud är allting.

Jag tog guds energi. Fast gud för mig är bara ett ord som beskriver det som skapade allting, jag gillar inte att använda ordet "gud" för det kommer vell ifrån en religon. Jag föredrar "skaparen" eller "källan"

När man säger gud då tror människor att man är kristen, jag frågade min bror en gång vad det första som kom in i hans huvud var när jag sa "gud" då svarade han: en snubbe som sitter på ett moln som inte finns som kristendomen har hittat på.

Så eftersom han svarar så då tror jag att fler också gör det. Därför säger inte jag gud, utan skaparen. :)

Och jag tror inte att skaparen straffar. Jag tror att skaparen är kärlek och förlåter en för vad man än gör, jag tror att den enda som dömmer än, är sig själv.

Jenahbella
2012-11-30 15:02
#6

för nåt år sen hade jag sagt nej, 
men idag säger jag ja.
Gud för mig är hjälpmedel att ta sig vidare i livet när det är svårt, när man kanske saknar hopp och tro på sig själv.
Jag själv ser inte Gud som en person, mer som en kraft inom mig själv isf. och absolut inget religöst.
bara en hjälpmedel som påminner om att livet blir som de blir och är vad man gör det till :)
allting ordnar sig alltid och det man ger får man nån gång tillbaka :)

Annons:
AnnikaIII
2012-12-02 00:43
#7

Svarade nej, Gud är och förblir den Kristna Guden, vad man än försöker lägga till eller dra ifrån den ursprungliga man lärde sig i skolan/under sin uppväxt. 
Frågar man människor ute på stan så får man oftast 2 svar, Ja men inte som det står i bibeln men hallå, det ÄR i bibeln det står om Gud.
Eller nej, för jag gillar inte vad som står i Bibeln.

Det finns ett tredje alternativ och det är att man behåller titeln Gud men ger det en ny tolkning som man tycker passar bättre med den tror man säjer sig ha. Jamen då är det inte Gud man pratar om längre utan ett helt nytt väsen/koncept, då kanske man skulle hitta ett nytt uttryck, för hur man än gör så är Gud just Gud.

Jag själv vänder mig till en Gudinna…den stora MODERN i allt levande…..nä så jag tror inte på Gud eller rättare sagt Gud ingår inte i min tro och jag sätter ingen tilltro till Honom men jag tror på den krafta Gudar och Gudinnor representerar.

Ha det fint därute…

Carpe momento

yamher
2012-12-02 09:10
#8

väldigt bra skrivet även om jag skulle placera Gud som Gud och den man han är bland alla andra gudar, med sitt egna ansvarsområde.

väldig bra poäng!

Alis volat propriis Oskyldig

mayolica
2012-12-02 16:10
#9

Jag valde att tro på Gud som energi, eftersom det ligger närmast mitt sätt att tro. Samtidigt vill inte avfärda tron på en Gud som person som något som  inte finns ,både en Gud eller flera Gudar o Gudinnor som personer finns det plats för med mitt sätt att tro. Jag väljer att lämna frågan öppen o tänker, att möjligtheten att det kan finnas sådana Gudar? är kanske inte omöjlig? Jag vet inte något säkert,för mej är möjligheten att alla sorts gudar kan finnas lika stor. Hur skulle jag kunna veta, att något jag inte vet något inte finns?varför välja att tro mer på att något inte finns, än tro på möjligheten att det kan finnas?

~ mayolica ~

[Pandette]
2012-12-04 10:51
#10

Svårt att svara på den frågan.

retep
2012-12-04 12:02
#11

Jag svarade att, Jag tror på Gud!

Tänker att Allt är ju Gud och Gud är ju allt!

Gud Är bara! Men samtidigt också den gudomliga energin!

Är personlig och opersonlig!

Är både tro och ikke tro!

Hur skulle det kunna vara att Gud inte är allt detta…allt det vi inte kan föreställa oss?

Men erfara!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Jane-Lyzell
2012-12-04 12:15
#12

så mycket bra fundringar om Gud - ja det tål att tänkas påFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

retep
2012-12-04 14:10
#13

Ja, det tål att tänkas påFlört

Men saken är ju den, tänker jag, att med tanken kommer vi inte så långt, med vår föreställning om vad Gud, den, det, allsmäktig är.

Tänker att spirit och spiritual i meningen ande och andlighet, är vår öppning och utvecklingsväg till medvetenhet om Gud.

Anden i sig erfar alltid Gud, medan själen utvecklar sin medvetenhet om Gud.

Så vår medvetenhet om Gud, vår närvaro i och upplevelse av Gud, inträder då vi utvecklat vår själsmedvetenhet…till vår medvetna närvaro i Anden…till Medvetenheten Gud.Glad

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Jane-Lyzell
2012-12-04 14:24
#14

13 kanon inläggSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

retep
2012-12-04 14:58
#15

Tack Jane!Glad

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Upp till toppen
Annons: