Annons:
Etikettfilm-tv
Läst 1856 ggr
[Harry Lulja]
11/15/12, 12:13 PM

Vad tron kan göra

Varning för starka bilder!

Ett klipp från Kenya där fem häxor bränns levande. I mobben finns byns präst och flera barn

Var går gränsen för att tro?

Redigerat bort youtube klippet då det anses inte lämpligt för minderåriga att se den

//Jane

Annons:
Hellas
11/15/12, 8:44 PM
#1

#0 Jadu Harry Lulja, det är därför så viktigt att få en acceptans för vår tro.
Det är skrämmande hur skeptiker jagar oss med blåslampa även i sverige Skrikandes!
Nu vill jag förstås inte jämföra det som händer i sverige med Kenya då skeptiker endast använder sig av verbala vapen men visst är vi jagade även här.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

spirit33
11/15/12, 9:25 PM
#2

#1

Att häxor bränns på bål har ingenting med ifrågasättande att göra, eller för all del skeptisism. Hade tron att häxor lierar sig med djävulen skeptiskt ifrågasatts… Då hade det inte bränts några häxor alls.

Bara för att vi tror på en andevärld så finns det ingen vits att vi utelämnar all logik i vårt resonemang. Jag förstår till 100% varför våra troendes påståenden ifrågasätts. Man behöver inte ens vara en uttalad skeptiker för att ifrågasätta det… utan en helt normal människa med normal utbildning och ett normalt jobb, en alldaglig människa med allt vad det kan innebära.

De flesta av oss troende vill och och hoppas jag har ha en sund inställning till sin tro. Det innebär för mig att påstår jag mig kunna kontakta andevärlden eller änglar m.m. så följer det med det, ett personligt ansvar att inse att det kommer att ifrågasättas hur det är möjligt och hur jag vet det… Det är fullkomliga normalt och sunt att alla undrar och frågar hur det är möjligt

Framförallt så är det fullkomligt normalt att i dessa tiders vilja av framgång att lyckas till varje pris… Att en extra gång fråga sig själv och vederbörande vad det finns för påtagliga tecken att det är som det påstås. Power of fame, är en kraft som ger uppmärksamhet och som ibland åsidosätter all logik.

En sund tro är för mig, är en tro som uttrycks,"Jag tror att…"

Ni kan fundera på vad det gör för trovärdigheten vid t.ex. en husrensning av jordbundna andar. "Jag tror att du har en ande som har fastnat här och jag tror kanske att jag kan hjälpa dig". Istället för:

"Jag känner att du har en jorbunden ande här och jag kan hjälpa dig att få bort den."

Det är oftast en psykologisk grej, hur mottagaren uppfattar saker och ting… Och det vet de flesta medier om vill jag lova.

[Harry Lulja]
11/16/12, 10:10 AM
#3

#1 Du förstår inte detta va?

Det är inte några skeptiker som gör detta, det är folk som tror att häxor finns.

Shakti
11/16/12, 12:19 PM
#4

Ja så länge man inte tror att man behöver döda en annan människa får man väl tro på vad man vill tycker jag. Att tro att någon är en häxa är en helt annan sak än att tro att man måste döda en häxa.

Sen kan man ju fråga sig vad en häxa innebär. Är det en gumma som samlar örter med syfte att hjälpa folk eller är det trollgumma som står i förbindelse med djävulen och förhäxar folk…  Det är ju ofta religösa fanatiker som anser att en häxa är någon som använder sig av satansmakter medan folk som inte är religösa kanske ser en häxa som en örtgumma…

[Harry Lulja]
11/16/12, 4:54 PM
#5

#4 Man kan fråga sig mycket

Här är det folk som tror att häxor är på riktigt och dödar dom för det, antagligen för att dom är rädda för häxorna som sägs kunna göra övernaturlga saker.

Dvs tron gör att dom dödar Om dom vetat att häxor inte finns så hade dom inte dödat någon.

yamher
11/16/12, 6:02 PM
#6

det kanske handlar om var i deras mognad de är - vi dödade också i tron att det fanns häxor som kunde skada/straffar andra osv.

Vi kanske inte ens behöver gå längre tillbaka till all diskussion om pedofiler på 90 talet, för om vi haft dödsstraff kvar då hade de inte stenats? Hur många visade sig inte vara oskyldiga?

Och när jag skrev mognad så kan man väll inte rakt av jämföra de afrikanska länderna med hur vi är idag utan snarare som hur vi var på 1500-1600 talet i så fall??

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
groblad
11/17/12, 12:07 PM
#7

#1

"Det är skrämmande hur skeptiker jagar oss med blåslampa även i sverige Skrikandes!"

Eh, är det inte troende som bränner barnen? Precis som det var under häxbärnningen är det troende som fantiserar ihop något, och sedan bränner de man tror har magiska krafter.

Skeptiker tror inte sådana saker.

Om du anser att du är jagat med blåslampa, så kan anledningen vara att ni just bränner personer som ni får för er har magiska krafter. Skeptiker försöker helt enkelt få er att tänka rationellt.


groblad
11/17/12, 12:13 PM
#8

#6

"det kanske handlar om var i deras mognad de är - vi dödade också i tron att det fanns häxor som kunde skada/straffar andra osv.

Vi kanske inte ens behöver gå längre tillbaka till all diskussion om pedofiler på 90 talet, för om vi haft dödsstraff kvar då hade de inte stenats? Hur många visade sig inte vara oskyldiga?

Och när jag skrev mognad så kan man väll inte rakt av jämföra de afrikanska länderna med hur vi är idag utan snarare som hur vi var på 1500-1600 talet i så fall??"

Men jösses, pedofiler finns och vissa sysslar med övergrepp på små barn, att vilja ta dom av daga är inget konstigt, även om det är en dålig lösning. Att vilja bränna och döda någon som man tror har magiska krafter är långt ifrån samma sak. Det ena handlar om verklighet, det andra om någons fantasi.


Shakti
11/17/12, 12:21 PM
#9

#5

Ja så är det med all religiös fanatism. Endel bränner "häxor", andra stenar äktenskapsbrytare till döds eller spränger sig själva i luften för att döda andra som dom anser höra till satan. Satan som person existerar inte men om man ska ge satan en symbolisk betydelse som står för det onda, så är det alla dom som dödar andra människor av religiösa anledningar som står i pakt med satan och då är det religionerna som är satans verktyg.

groblad
11/17/12, 12:29 PM
#10

Än en gång:

Vad är problemet, förstår man verkligen inte att det är troende som dödar andra som kanske inte tror som dom, eller som man tror har magiska krafter som man vill förhindra?

Hur otroligt okunnig är man om man tror att det här är vad skeptiker gör? Förstår man verkligen inte? Otroligt skrämmande.


Shakti
11/17/12, 4:26 PM
#11

#10

Varför tror du att jag tror att det är vad skeptiker gör?

groblad
11/17/12, 6:01 PM
#12

#11

Det var en förlängning på mitt svar till #1.


yamher
11/17/12, 6:48 PM
#13

jag jämförde jakten på pedofilerna på nittiotalet med jakten på häxorna i sverige. Tillväga gång sättet var samma oavsett om man brände någon eller hamnade i fägelse. Inte huruvida pedofiler finns eller inte, eller var människas önskan.

Jakten utgår ifrån uppmärksamhet, tron att man ser skyldiga. Exakt vad det gäller har ingen som helst betydelse. Följ hur det skedde; det var främst barn som angav häxkandidater och det var många barn som gjorde det under hysterin under 90 talet. (och inte alla som anklagas för att vara pedofil utan just hysterin under 90talet).

Helt plötsligt såg vuxna hur barn hade blivit utsatta på var o varannat dagis. Är det en verklighet med så många utsatta? Sätt dig in i det istället…

Förövrigt är det troende som är rädda som huvudsakligen bränner häxer på bål. Det är dem som är skrämda för "häxornas" makt o straff. Skeptiker, tja det finns väll en o annan som har gjort sitt också, precis som átt det finns utövare som har gjort det också…

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
Shakti
11/18/12, 1:43 PM
#14

Men visst är det troende som dödar andra här. Det det ju religiösa fanatiker som tror att satan som person existerar på riktigt och att somliga jobbar för honom. Enligt kyrkan är en "häxa" en person som har försvurit sig med satan och som träffar honom regelbundet för att lära sig magi av honom. Nu tror jag dock inte, att det finns sådana religiösa fanatiker på den här sajten som anser det, utan snarare kanske det finns någon här som plockar örter, samlar kristaller eller kanske finns det någon här som dansar naken under fullmånen och gör fullmåneritualer och kallar sig för häxa. Men inte betyder det att hon är i pakt med satan för det, som många religiösa fanatiker tror.

Som jag ser på saken ligger alltså inte det största problemet i tron på om "häxor" finns eller inte, utan snarare är det som spirit33 skrev, att om tron på att häxor lierar sig med satan starkt skulle ha i frågasatts skulle inga häxor ha bränts i hjäl. 

Man behöver ju inte titta så långt bort som till Kenya för att se, att det även i Sverige och än i dag finns religiöst troende människor som tror att den som går en nyandlig väg (som sysslar med NEW AGE t.ex) har vänt gud ryggen och försvurit sig samman med satan. Här blir man tack och lov inte dödad för det, men utpekad som satansdyrkare blir alldeles för många.  

Kanske är det det som gör ämnet lite problematiskt att snacka om på en sajt som denna och att det skulle varit bättre att ställa frågan på en religiös sajt  i stället T.ex kunde man ju på Jesussajten fråga dem troende där, varför dom anser att new agare är i pakt med satan.

groblad
11/18/12, 2:43 PM
#15

#14

"Kanske är det det som gör ämnet lite problematiskt att snacka om på en sajt som denna och att det skulle varit bättre att ställa frågan på en religiös sajt  i stället T.ex kunde man ju på Jesussajten fråga dem troende där, varför dom anser att new agare är i pakt med satan."

Jo, att tro att skeptiker skulle anse att häxor har en pakt med satan blir en paradox utan dess like. Skeptiker anser nämligen inte att häxor eller satan finns, men det kanske inte har framkommit?


Shakti
11/18/12, 2:50 PM
#16

#15

Men tror någon verkligen det, att skeptiker skulle anse att häxor har en pakt med satan?

"Skeptiker anser nämligen inte att häxor eller satan finns, men det kanske inte har framkommit?"

Men det är väl helt självklart?

groblad
11/18/12, 3:25 PM
#17

#16

Du kan väl berätta det för de som anser att skeptiker bedriver "häxjakt" på troende, att det är en paradox utan dess like.


Shakti
11/18/12, 3:40 PM
#18

#17

Vem anser det?

Shakti
11/18/12, 4:25 PM
#20

#19

Men nu står det ju "hetsjakt" och inte "häxjakt" på den där länken. Det är inte riktigt samma sak.

Annons:
groblad
11/18/12, 5:06 PM
#21

Du får väl läsa lite noggrannare :-)   (tryck Ctrl + F och sök på sidan)


Shakti
11/18/12, 5:23 PM
#22

Men även om nu ordet häxjakt förekommer i den där diskussionen några gånger så tror du väl inte på allvar att någon verkligen tror att skeptiker jagar häxor?

Som jag nu förstår eller tolkar det så ser jag de "troende"  här som trötta på att inte få ha sin "tro" i fred.  Är det inte religiösa fanatiker som tror dom är i pakt med satan så är det "skeptiker" som kallar dem för Woowoos eller vad det nu kallas för. Jag tror faktiskt inte att någon här på rikigt tror att skeptiker jagar häxor…

groblad
11/18/12, 5:41 PM
#23

#22

Jag tror faktiskt att en del inte fattar att den häxjakt man en gång bedrev bland annat i Sverige, bedrevs av andra troende. Skeptiker bedriver ingen häxjakt, det är det troende som gör. Varför då påstå att det är häxjakt?


[Harry Lulja]
11/18/12, 8:16 PM
#24

#22 så ser jag de "troende"  här som trötta på att inte få ha sin "tro" i fred.

Så du tycker att dom troende som bränner levande människor här, ska få ha sin tro ifred?

Shakti
11/19/12, 10:37 AM
#25

Men nu är det ju inte de "troende" som på finns på den här sajten som bedriver häxjakt, utan snarare är det religiösa fanatiker som bedriver häxjakt på dem. Personerna här är alltså snarare offer än gärningsmän. Det är ju just människor som har en annan tro än den religionerna lär ut, som går en helt annan väg och kanske samlar kristaller, plockar örter i syfte med att hjälpa andra eller lägger tarot som blir beskyllda av religionerna att vara i pakt med satan och blir stämplad som häxa som ska brännas i hjäl. Personerna här är inga religösa fanatiker som tror att en tarotläggare t.ex försvurit sig med satan, utan det är vad de religiösa fanatikerna tror om dem…. Därför skulle det nog vara bättre att föra diskussionen med gärningsmännen än med offren.

Shakti
11/19/12, 10:58 AM
#26

#23

Kanske är "häxjakt" här symboliskt menat. Ta det inte ordagrant. Att histiorien upprepar sig men i olika kostym uppfattade jag faktiskt som att det förr var av religiösa fanatiker som ville döda dem och att det i dag är av annat folk, som kanske inte vill döda dem, men göra något annat med dem…

Att det finns religiösa fanatiker som tror "häxor" försvurit sig med satan kan ju inte de "troende" på denna sajt rå för.

Hellas
11/19/12, 8:18 PM
#27

Jag funderar på varför en skeptiker överhuvudtaget lägger en sådan här tråd inne på ett Spiritualistiskt forum.
Men visst är det hemskt, liksom det är fruktansvärt med all slags förföljelse som har med tro, levnadssätt och övertygelser.

I sverige blir troende också förföljda, framförallt av skeptiker även om det inte sker genom rena avrättningar.
Att bli förföljd, förlöjligad är en hemsk situation och tyvärr är det oehört många svenskar idag som är andligt troende i smyg på grund av att samhället är som det är. Inte gör det saken bättre att troende inte ens får vara ifred på forum utan förföljs, förlöjligas och i värsta fall, idiotförklaras.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
[Harry Lulja]
11/21/12, 7:46 PM
#28

#27 Du förstår fortfarande inte va?

Det är dom troende som dödar

För att dom tror att häxor är riktiga

Upp till toppen
Annons: