Annons:
Etikettlänkgalleri
Läst 2783 ggr
Jane-Lyzell
2012-11-05 23:57

Spökvåg drar in över Sverige

http://www.dn.se/kultur-noje/catia-hultquist-en-spokvag-drar-in-over-sverige--samtidigt-bryr-vi-oss-allt-mind

Catia Hultquist: En spökvåg drar in över Sverige – samtidigt bryr vi oss allt mindre om våra döda.

Christer Sandelin har levt ihop med en spökflicka, Kalle Moraeus talar med sina döda katter och var femte svensk kan tänka sig att besöka ett medium. Intresset för andevärlden verkar bli allt större.

Känner du som ett kallt drag utmed ryggen? Om ja, kryssa för alternativ 1) om du tror att det hänger ihop med vanligt ämligt höstrusk och 2) om du tror att det beror på att en ande försöker ta kontakt med dig.

läs mer i länken!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Trollvind
2012-11-06 09:25
#1

Jag håller med artikelförfattaren om att det där med spöken och andra sidan börjar bli något "trendigt". Media har en stor roll i att upplysa massorna om vad de "förväntas tycka och tro". Se bara på svininfluensan, hur media fick hela landet att tänka åt ett visst håll.

Jag tycker det är tråkigt att det blivit så ytligt. Ju mer det blir trender, kändisskap och underhållning av det andliga arbetet, desto mer vill jag liksom dra mig tillbaka och kuckelura för mig själv. Vilket ju är jättetråkigt.

Jag skulle önska att media använde sin stora potential att påverka, till något gott och vettigt, i stället för att som nu ägna mycket kraft åt att förminska, förytliga och förlöjliga.
Vad hände med "upplysning, kunskap, information"? Det har kanske inget underhållningsvärde nu för tiden. DET är det verkligt sorgliga tycker jag.

Artikeln avslutar med att vi bryr oss allt mindre om våra döda eftersom det finns så många misskötta gravar numera.

Men om det har jag en annan tanke. Förr bodde man hela livet på samma plats, eller i alla fall inom ett ganska begränsat geografiskt område. Idag har vi hela världen till förfogande, många flyttar många gånger under en livstid. Så vi har inte samma tillgång till våra näras gravar längre och kan inte vårda dem lika enkelt som förr. Och därmed kanske våra relationer till de som gått före inte heller är lika enkla att vårda.

Kanske är det ett av skälen till att fler medium behövs idag.

Jane-Lyzell
2012-11-06 14:00
#2

Ja nog är människorna media styrda alltid - hualigen Rynkar på näsan och jag håller med dig Trollvind - att det får inte bli ett media jippo!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

mayolica
2012-11-06 14:03
#3

Jag tror inte alls att vi bryr oss mindre om våra döda anhöriga nu för tiden,men vi kanske bryr oss kanske om dom på andra sätt? Om man tror att dom lever vidare och kan vara med oss hemma och överallt där vi är blir det inte så viktigt att gå till en grav.

~ mayolica ~

Jane-Lyzell
2012-12-17 00:50
#4

3 Ja så kan det vara !

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

yamher
2012-12-17 09:35
#5

de har ju också lyckats idiot förklara allt o alla ett tag också för bara nämna ordet spöke, ande eller medium. Lagom är bäst.

tycker det har blivit en hel del kommersiellt med detta med grav också…

lagom är bäst!!

Alis volat propriis Oskyldig

mayolica
2012-12-17 21:00
#6

Jag har inga problem med "medial underhållning" "spökprogram" i TV mm. Kan förstå att det blir många som tar illa vid när saker vinklas på sätt som dom upplever vara opassande och överdrivet.  ibland blir det väldigt känsligt o svårt att ta för oss när andra förlöjligar något man själv tar väldigt seriöst o på stort allvarObestämd Men även om mycket som visas inte faller i min smak så ser jag det hela som en naturlig del av en utvecklingen.  Jag ser ett återkommande mönster.    När något i samhället håller på att förändras brukar det under en period kunna bli väldigt stort och överdrivet innan det lägger sej till rätta.

För inte så längesen var den allmänna uppfattningen i"sammhället"att spöken finns inte på riktigt. Nu håller hela den gamla verklighetsuppfattningen mer o mer på att falla sönder i samhället?  Många är osäkra o vet inte vad dom själva ska tro? hur ska man förhålla sej till  andra som tror på "spöken" plötsligt har dom blivit så många? det gamla sättet funkar inte längre? Det är inte bara att klassa alla som "dumma i huvet" när fler o fler med status börjar påstå saker?  Att skämta o göra underhållning  kan vara ett sätt att hantera det för några.Obestämd

~ mayolica ~

Annons:
jaerven
2012-12-18 13:06
#7

Jag tycker inte det är något paradoxalt i att vi bryr oss mindre om gravar när vi tror att själen lever vidare. I graven finns ju bara ett använt skal. Själen, som är den vi bryr oss om, är ju någon annan stans.

[skymningsaga]
2012-12-19 14:49
#8

jag tänker såhär. Alla var ni nybörjare och nyfikna en gång i tiden . samt med tiden lärde vi oss mer. Visst det är många som är nybörjare och nyfikna nu men de kommer nog en dag utvecklas de också.

Finns alltid ett första stadie. Tidigare visste vi inte hur illa elektriciteten och alla kemikalier skulle påverka vår gjord när vi först upptäckte det…Då var det superbra och spännande. idag använder många tygkassar de återanvänder för att inte främja plastkassen. Men när man började få gratis plastkassar sa alla jippi…..det jag vill säga att det kommer utvecklas.

Upp till toppen
Annons: