Annons:
Etikettandlighet
Läst 2604 ggr
[Monyette]
2012-10-25 12:40

Vilka själar är det som fastnar?

Jag tänkte på det här med människor vars själar har fastnat mittemellan livet på jorden och den andra sidan, som av någon anledning inte kan gå vidare eller inte vet att hon/han är död. På "Det Okända" i måndags sa mediumet att de flesta jordbundna själar han stött på är män, och jag undrar isåfall varför det skulle kunna vara så? Vilken typ av människor är det som fastnar och inte vill eller kan inse att de är döda? Om man är troende på ett liv efter döden, fastnar man inte då eller kan man göra det ändå? Ingen kan ju veta med säkerhet, men vad tror ni?

Annons:
Jane-Lyzell
2012-10-25 13:05
#1

Ja du - Nu kommer jag gå strikt emot dessa programs trams om själar som fastnar!

det är så ovanligt att det nästan inte existerar - det är ialla fall välldigt få som väljer vara kvar - ingen fastnar!Rynkar på näsan

alla människor föds i anden och dör i anden - alla människor har ett vist mått av medialitet (även skeptikerna) Just för att de ska hitta tillbaka hemGlad

Barnet som föds hittar sin väg i födelsen - likadant hittar själen tillbaks i döden!

Nä medium gör sig för behövda i dessa program och generellt!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Choklad
2012-10-25 14:36
#2

jag har också aldrig riktigt förstått detta med att andar "fastnar"..

jag tänker att anden väljer själv om den vill stanna kvar eller gå till sitt hem, till det vi kallar för ljuset / andra sidan osv..

Obestämd

U R us

[Monyette]
2012-10-25 19:21
#3

Okej, ja, det låter faktiskt mest logiskt det ni skriver! Jag hoppas att det är så iallafall.

mayolica
2012-10-25 20:10
#4

Själar som går vilse och sitter fast mellan världar och behöver vägledning av ett medium för att hitta till något man kallar ljuset? Det verkar nästan som en modern variant av himmel-helvete.Obestämd

~ mayolica ~

[Monyette]
2012-10-25 20:28
#5

#4 mayolica

Ja, det är ju hemskt om det är så. Har verkligen ingen lust med att virra runt i någon mellanvärld och vänta tills någon tillkallar ett medium.

Hellas
2012-10-25 20:39
#6

Jag är också övertygad om att ingen "fastnar" mellan världarna, de som stannar gör det av egen fri vilja av olika orsaker.
Jag tycker det är skamligt att skrämma människor med att man själv eller kanske nära och kära inte "hittar" till ljuset.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
mayolica
2012-10-26 01:26
#7

Det verkar för onaturligt för mej att tro på att hela vår värld skulle svämma över av en massa vilsna andar som blivit kvar och irrar omkring i fel värld?

# 6 jo visst det skulle kunna bli riktigt skamligt om inte folk börjar tänka till utan låter det få skena iväg.

Det låter ju för hemskt, tänk om vi skulle börja gå och oroa oss för att dö på grund av rädsla för att kanske hitta fel väg och inte kunna ta oss över till andra sidan?  Det käns inte så sunt att tro så. För mej verkar det som ett sätt att skrämma upp folk, göra sej stor, få makt och käna pengar?

Jag skulle inte bli jätteförvånad om någon får för sej att starta kurser för såna som vill försäkra sej om att komma över och lära sej att hitta till ljuset.

Jag tror absolut inte att vi behöver söka upp något medium som måste hjälpa oss att kunna hitta till något ljus. Jag tror att vi kommer rätt på ett naturliga sätt, att det är ordnat så att allt flyter på och sköter sej av sej själv.

~ mayolica ~

Elpida
2012-10-26 08:12
#8

Men vad ÄR det då som gör att vissa själar inte kommer till ro i ljuset, eller väljer att inte gå in i det (vad vet jag).. Beror det på att det de upplevt på platsen är så dramatiskt att de inte är färdiga med upplevelsen eller vad är det egentligen? Eller vill de bara få sin historia uppklarad, visa oss vad som faktiskt hände… Alla program handlar ju inte om själar som fastnat heller för den delen utan om att de bara tycker om att vistas i huset där de bott en gång i tiden.. eller fastnat för människorna…

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Choklad
2012-10-26 10:50
#9

Jag har själv mött andar som bett om hjälp att få "gå över" och jag har hjlpt dem.

Men de har sagt bl a att de är trötta på vara här, eller vandra omkring mm. Jag har aldrig behövt tvinga någon utan de flesta har själv velat "gå över".

Men jag tycker ändå det är ett konstigt fenomen att de fastnar…

Kanske de som Elpida säger, har fastnat för de vill inte lämna sina kära på denna sidan? eller att inte förstått att de är "döda"..

vem finns att tala om det för dem?

sedan finns det (eller jag har hört att det finns) s.k "lodisar" som bara vandrar omkring och liksom inte bryr sig om vare sig det ena eller andra..

kanske det är de som har fastnat?

U R us

[Monyette]
2012-10-26 11:19
#10

#9 Choklad

Spännande. Men alltså, det där med att vissa inte insett att de är döda, hur ser de på sin så kallade vardag? Jag menar, hur samtalar de med levande människor och hur gör de till exempel när de ska äta, sova etc? Förstår att du säkert inte har svaret på detta, men det känns bara så obegripligt. Då kan ju jag också vara död nu utan att jag vet om det.

När du hjälper själar som är trötta på att vara här, är det de som insett att de är döda men inte velat gå vidare? Klarar de efter ett tag inte alls att hitta ljuset på egen hand?

Hellas
2012-10-26 12:21
#11

#10 De behöver ingen "hjälp" av oss levande människor med att gå över till andra sidan. De har massor med nära och kära på andra sidan som hanterar den biten.
Det de eventuellt kommer till oss och vill få hjälp med jordliga förehavanden som här den levande världen till.

Oftast vänder de sig då till en av de räddningsciklar som finns verksamma runtomkring i världen och som arbetar i skymmundan.
De går inte till TV 4+ och ber om hjälp, varför skulle de göra det?

Så släpp allt det här med att de behöver få hjälp av oss eller att de har fastnat!

Jag tycker det är grymt och inte det minsta kärleksfullt att påstå en sådan sak.
Vid närmare eftertanke så kan jag inte fatta att Medium har mage att proklamera för att man kan "fasta" och irra runt som en osalig ande.
Det liknar ju den skrämselpropagande som prästerna förr skrämde sin församling med.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
2012-10-26 12:50
#12

9 Håller med både Hellas och Monyette i deras inlägg

Det du får fråga dig är - är det din föreställning om att de behöver hjälp som föranleder din känsla att de behöver det?

Jag har upplevt "riktiga sk räddningar" och de sker i väl etablerade cirklar oftast trans cirklar eller fysiska cirklar - där det sitter dedikerde sitters som suttit i många år.

Det är inget av det vi ser på Tv som sker där :-)

Det är oftast själar som får hjälp av sina guider /hjälpare att förstå vilket tillstånd de är i. Detta sker om inte själen släppt helt o fullt från Jorden inom den 3 dygns perioden det tar för anden att lämna kroppen.

Guiderna för alltså de själarna till en sådan cirkel så de en sista gång kan få tala med fysiska människor och få en förståelse för att de inte längre har en fysisk kropp! Dessa andar tror oftast att de är i en drömm(vilket kanske kan uppfattas så att vara i sitt medvetande)

När de förstår det inte drömmer eller att de inte längre är i en fysisk kropp - går de tillsammans med sin guied helt o fullt över till det som vi kallar andra sidan.

Ibland får man lova dem lämna en hälsning till någon som det varit tufft för dem att skiljas ifrån fysiskt.

Detta är välldigt kärleksfullt och sköts helt o fullt av andevärlden - det vi behövs för är att de får tala med oss - inget annat!

ande världen tar hand om de sina på andra sidan - vår uppgift som medium är ta hand om de våra på denna sidan - alltså få människor till förståelse.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Monyette]
2012-10-26 22:54
#13

#11 Hellas

Jag vet inte om det är mig du riktar dina ord åt, jag har absolut ingen kunskap i hur det funkar med övergången till den andra sidan, jag skrev bara om det jag har hört och läst vilket jag nu har förstått kanske inte stämmer efter era förklaringar. Jag har inte påstått att det är si och så, det är just därför jag vände mig hit för att få veta mer.

#12 Jane-Lyzell

Tack för detta inlägget, det gav mig väldigt mycket mer förståelse och insikt i hur det funkar. Det du beskrev om Drömmar får mig att tänka på när jag var på seans för några år sedan, då mediumet fick kontakt med min mormor och sa att det tog några dagar innan hon insåg att hon var död eftersom hon trodde att hon drömde.

Annons:
Choklad
2012-10-29 11:04
#14

Jane och Hellas (om det är till mig 9.an i # 12  riktas) det jag skrev i #9  är enbart min egen erfarehet och jag vet ju inte hur andra gör eller upplever detta med att hjälpa andar över

De kommer då de själva vill ha hjälp. Det liksom bara sker …

Och det jag skrev att jag aldrig har tvingat någon ande över, det var ju felbeskrivet eftersom jag inte vet om det går att tvinga andar  överhuvudtaget ..

men som sagt, jag skrev bara vad jag själv har upplevt och gjort.

Jag tror inte att man ska "mysticiera" detta med att man har kontakt och eller hjlper andra över för varför skulle inte de behöva hjälp av en jordevarelse som vi är just nu?

Och varför skulle bara vissa kunna hjälpa dem över? Eftersom man ju som medium "bara" är ett redskap som passar in just då för stunden?

Kanske det behövs öppnas kanaler från alla håll, båder från nedan och från ovan?

Vad vet jag ?

U R us

Jane-Lyzell
2012-10-29 13:32
#15

Ska ger er något att tänka på när det gäller själar / anden Skrattande

Vi vet ju det fins det vi kallar UKU - eller NDU - alltså astal resor utan för kroppen!

Jag själv vet jag är en hjälpare andligen på jorden vid olika händelser(katastrofer och annat)

Och vi kliver ju ur kroppen när vi sover(andligen) alla - så i princip (då vi alla är hjälpare till varandra)

Vad är det som säger att det människor tror är spöken . kanse är levande människors andar som gör sina nattliga turer för att hjälpa till eller annat!

Jag menar hela planeten sover ju inte samtidigtSkrattande

Jag personligen är med i många människor Drömmar och personer ser mig på olika platser - det är ju jag andligen, så……..Cool

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: