Annons:
Etikettspiritualism
Läst 627 ggr
Jane-Lyzell
10/24/12, 6:03 PM

Spiritualismens Grundprinciper Nr 2

Vi fortsätter diskutera runt Spiritualismens grund prinsiper - här  i länken hittar du första principens diskution!

 http://spiritualism.ifokus.se/discussions/4ee8a14c88f4725b45009c47-diskutera-grundprincip-1?discussions-2

2. Vi är alla bröder och systrar

Om vi accepterar att vi kommer ifrån den allomfattande universella anden, följer det sig naturligt att vi alla är skapade ur detta och vi alla är barn ifrån denna kraft. Vi är då all systrar och bröder i samma familj, oavsett ras- tillhörighet eller hudfärg. Det innebär att vi alla har ett ansvar gentemot alla människor att stödja och uppmuntra varandra och dela glädje likväl bördor. Att lära oss att ge, inte bara materiella ting utan själslig/andlig hjälp också. En del behöver ett uppmuntrande ord, andra mer kärlek och omtanke! I vår moderna värld, med så många olikheter och klyftor mellan rik och fattig - Stark och svag är det lätt att finna någon att dela med sig till , andligt eller materiellt. Viktigt är här också att lära sig se och ta emot egen hjälp , när hjälp kommer till dig själv. Om vi skulle låta denna omtanke sprida sig utanför vår egen familj, vår egen stad, vårt eget land och sträcka sig ut i världen, så skulle hunger och lidande, krig och elände höra till det förgångna och vi skulle uppnå frid på jorden. Människan som andlig varelse här på jorden är odödlig och broder och systerskapet sträcker sig även till de andliga sfärerna, således medför Spiritualismen därför en ny och högre mening med vårt gemensamma oberoende och vårt broder och systerskap.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Maikailoa
10/25/12, 11:49 PM
#1

Så, om jag blir först till att svara, och jag egentligen inte är någon spiritualist, kan jag även förlika mig väl med även denna principen.

Dock med det undantaget att jag erkänner inte frid på jorden som något ideal. Strävan hör det fysiska livet till. Genom strävan och motgång kan vi utvecklas, men med frid på jorden, avsaknad av hunger och lidande, blir vi lata och bekväma, då utvecklas vi lätt åt fel håll, destruktivt, med mental och fysisk tillbakagång.

Men i övrigt håller jag med.

Jane-Lyzell
10/26/12, 12:59 PM
#2

1 Nja det tror jag inte att vi blir lata och bekväma - då finns det andra utmaningar i kärlekFlört Människan strävar alltid framåt och i utveckling!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: