2012-10-22 15:51 #0 av: Jane-Lyzell

En fråga som växer sig allt starkare som lärare jag är - då jag ser mina elever och hur de utvecklar sin medialitet (min egen med)

Få verkar veta varför det utvecklar sig och i vilket syfte!?

Biten att "vara i service" verkar ramla bort eller bli sekundär!?

Egot och den egna viljan tar mer mark en andevärldens vilja - hmm... varför då undrar ju jag då?

Vad tror du själv om detta ?

Alla vill vara "Medium" Helst TV Medium - och de som vill det vill inte lägga ned särskilt mycket arbete utan de vill helst trycka på en knapp så ska medialiteten ramla i knät på dem!?

Mediumskap är hårt arbete under många långa år i och utanför den egna hemcirkeln.

När elever börjar förstå det hårda arbetet - så antingen förstår det och lägger manken till - fast  alltför många prövar då"snabb fixar" istället- sånt som inte går att bevisa och förstärker egot och magin.

Ramsbergsgården skaffades in av spiritualistiska riksförbundet 1968 och 1969 invigdes det - som en rekreation för gamla utslitna medium- att vila upp sig på!(senare blev det kurser med)

Då fans kanske 1-2 handfulla medium - som reste land och rike och norden runt i tjänst för Riksförbundet och andevärlden. De blev kallade.

Idag har du 10 sk medium minst i varige ort i Sverige- som lever på att vara Medium. Mediumskap har blivit en branch - inte ett kall.Rynkar på näsan

Förr var mediumen betalda av Riksförbundet och de bestämde vart deras tjänster behövdes- det var blygsamma pengar + rese ersättning.

Idag efter Riksförbundets förfall  är det higshapparall och egna priser som gäller. En del Medium tar hutlösa kostnader för att hålla storseanser.

Om vi gämför med England som spiritualismen verkligen fick fäste med spiritualistiska kyrkor i varige ort - de medium som arbetar i kyrkorna får fortfarande i dag - små summor för sin  service.

Pengar lockar allt fler Medium och priserna stiger - ska det vara så!?

Är de i andevärldens tjänst då - när det tar upp emot 10 000 kr för att hålla en seans !?

Något att fundera på också i allt detta i Sverige - då vi fullkomligt svämar över med utländska medium - särskilt från England(i england är det viktigt vara ett internationellt medium) och pengarna de kan tjäna på sitt mediumskap i Sverige är mer en dubbelt av vad det får i sitt egna land! Därför lockas många av dessa medium av pengarna och hur många som igentligen gör det för kallet - ja det kan man undra!

Är engelska medium eller andra Bättre en de Svenska ?

Nej Absolut inte blir mitt svar!

Vad tycker du?