Annons:
Etikettoff-topic
Läst 4703 ggr
Jane-Lyzell
2012-08-28 17:12

Donera organ?

Donera organ eller inte ?

Ja det är frågan - hur tänker du själv?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
2012-08-28 17:14
#1

När jag var yngre så skulle jag nog svarat första allternativet - men med åren stiger kunskapen om efterlivet och all problematik som en del har från att ha fått donerade organ.

Så säger jag idag - Nej till donation!

Jag baserar det på min andliga kunskap om livetKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

ellen1960
2012-08-28 18:41
#2

Dette er et spørsmål som jeg egentlig slipper å ta stilling til Da jeg var ung hadde jeg hepatitt og da kan mann hverken donere organ eller gi blod.

[mia-38]
2012-08-28 19:02
#3

Jag donerar gärna.

Kan någon räddas så får de gärna ta mitt då jag är borta.

Solum_Luna
2012-08-28 20:09
#4

Jag håller med mia-38. Om det finns en möjlighet att jag kan rädda någon annans liv så vill jag gärna göra det.

När jag var yngre trodde jag att man var tvungen att vara hel för att kunna komma till "livet efter detta" men med åldern så har jag bildat mig uppfattningen att själen och den fysiska kroppen är skiljda ifrån varandra på det sättet att själen kan vara hel trots att den fysiska kroppen inte är det. Jag tror inte att man ger en liten del av sin själ till någon annan genom ett organ, helt enkelt! :)

Jane-Lyzell
2012-08-28 20:33
#5

4 Nu är det ju inte själen man donerar utan fysiska kroppsdelar eller organ!

Många som får te x ett hjärta - rapporterar om personlighetsförändringar och cell minnen tycks påverka ifrån det donerade hjärtat.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-08-28 20:35
#6

finns ju också accpekten av att ska man förlänga liv!?? - gör man människan en tjänst eller en björntjänst!?

Vem säger att ett långt liv i fysisk form är bra!?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
mindless
2012-08-28 21:01
#7

Jag brukar kunna respektera de flesta ställningstaganden även om jag själv är av en annan åsikt. Att inte vara villig att donera sina organ är inte ett av dem.

#1 Hur menar du att livet efter detta påverkas av organdonation?

Solum_Luna
2012-08-28 21:30
#8

5,6: Klart att man kan undra om det är en björntjänst eller inte, men jag kan inte riktigt se vad som skulle vara dåligt med att t.ex. ge en tioåring en bit av ens lever, eller ge en småbarnsförälder möjligheten att se sina barn växa upp, eller att ge en äldre dam möjligheten att gå på sitt barnbarns student. Det är vackra gåvor jag gärna ger någon! Och jag tror nog att även om det sker en liten personlighetsförändring så ändras inte hela personen till någon annan, och jag tror inte heller att detta är något som förmörkar allt det andra. Men det är vad jag tror, och det är vad jag skulle göra!

Att någon annan tycker något annat, det är nästan självklart. Men detta är min syn på det hela i alla fall! :) (och det jag skrev om själen var mer en förklaring till hur jag tror nu i direkt jämförelse till det jag trodde som barn).

Solum_Luna
2012-08-28 21:35
#9

En vidare tankeställning är då: Om man inte ska förlänga en människas liv (om det nu är så att det ska vara meningen att man dör när man dör eller vad det nu var du kan tänkas mena med det du skrev i snlägg #6) så är väl egentligen allt som har med medicin och läkekonst helt onödigt? Ska man förhindra sjukdomar och dödsfall på bästa sätt? Eller ska man låta allt "ha sin gång"?

Maikailoa
2012-08-28 22:11
#10

Jag är helt emot organdonation.

Både av andlig och fysisk anledning. Man kan tänka på hur kroppen stöter bort det som den inte vill befatta sig med, och t.ex. hur man kan ha fantomkänslor där man har amputerade delar.

Reservdelsmänniskan är inget för mig.

Jane-Lyzell
2012-08-28 22:20
#11

9 Ja du det finns mycket att fundera kring detta!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

mindless
2012-08-28 22:51
#12

#10

Kan du utveckla det där? Att ge bort något man inte behöver för att rädda någons liv känns som så givet att det är helt obegripligt att man kan ställa sig negativ till det.

Kopplingen mellan organdonation och reservdelsmänniska är inte heller den helt given.

#9

Jag vet inte riktigt vad det är att fundera på? Ska jag dra upp en person som håller på att drunkna eller inte? Är det inte självklart?

Hellas
2012-08-28 23:22
#13

Jag kommer inte ha någon nytta av mina organ då jag vandrar vidare så vill någon återanvända delar så är det helt ok.

Jag brukar tänka som så att är man själv villig att ta mot organ, till sig själv eller sina barn, så ska man nog också vara villig att donera.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Ians
2012-08-29 02:23
#14

kenpig fråga detta…inte att ställa men att ta ställning till.

egentligen skulle man vilja svara Ja absolut…för det är vad en snäll människa gör.

Men Och det finns många men…. så mitt svar blir Vet inte.

mindless
2012-08-29 08:50
#15

#14

Vilka "men" tänker du på? Jag kan nämligen inte komma på någon invändning alls.

Ians
2012-08-29 09:01
#16

#15 Det är väll ändå min ensak! Frågan om donation eller inte är ju ett beslut man tar Helt utifrån sin egen känsla.

Trots att svaret borde av humanitära skäl vara ett Rungande Ja! Så är det tragiskt nog inte så alltid…själv har jag många om o men i mitt sinne…..utan att för den skull vara en elaker person.

JonasDuregard
2012-08-29 09:25
#17

Jag tycker det är beklämmande att Jane propagerar mot något så livsviktigt som organdonation på det här viset och sprider så medeltida uppfattninar som att transplanterade organ leder till personlighetsförändringar Rynkar på näsan (att Maikailoa kastar ur sig sådana saker känns mer väntat).

Tack alla ni andra som orkar bemöta det Glad. Framför allt glädjande att se att flera "troende" på det mediala kan se igenom snacket.

#16 "Det är väll ändå min ensak!"

Om du inte vill tala om dina "men", varför nämner du dem då i ett öppet diskussionsforum? Det verkar nästan oundvikligt att någon frågar vad du menar då, så det är knappast något att ryta till för.

[mia-38]
2012-08-29 09:27
#18

För mej är det en självklarhet att donera.
Kan någon räddas av mina organ, så varsegod.
Jag har gett mitt tillstånd till det.

Alla tycker vi olika.
Vill man inte så vill man inte.

mindless
2012-08-29 09:28
#19

#16

Bortsett från att det naturligtvis inte är din ensak huruvida döende människor får tillgång till organ eller inte, så var det ett oerhört märkligt svar i sig. Jag trodde givetvis att du hade konkreta skäl som du kunde dela med dig av. Men där hade jag tydligen fel.

För övrigt har jag svårt att se varför självbestämmandet över den egna kroppen skulle utsträcka sig till efter döden. Jag inser naturligtvis att det är ogörligt, men i princip tycker jag det borde vara fritt fram att plocka de organ man behöver.

Maikailoa
2012-08-29 10:33
#20

#17

Organdonation är inte livsviktigt, och inte höll man väl på med organdonation på medeltiden.

Ur ett materialistisk perspektiv kan det synas självklart att försöka hålla igång kroppen så länge som möjligt, då ju det är allt som existerar för materialisten.

Men för befolkningen, och på sikt, är organdonation degenererande.

Försök även att acceptera att andra har en annan uppfattning än dig. Varken Jane eller jag har propagerat eller "kastat ur oss" någonting.

För att yttrandefriheten skall kunna fungera behöver du dämpa dina aggresioner.

Annons:
Ians
2012-08-29 11:08
#21

#19….. hu om de som tycker som Du fick vara allena rådande.

Dessutom tycker jag att Jane o maikailoa uttrycker sin rätt att tycka …ser det inte som någon propaganda.

Vi har alla olika motivationer för eller emot organdonation. Och så länge vi äger rätten att bestämma själv över våra kroppar så gör vi det!

ett obligatorisk donations scenario känns Väldigt fel…i min värld….även om det tycks både mest humant o ok i någon annans värld.

Du har din fulla rätt att tycka också….men behöver inte presentera dina åsikter med en sådan agressiv framtoning.

mindless
2012-08-29 11:29
#22

#21

Jag kan inte se att jag vare sig haft en aggresiv framtoning eller att jag nekat något rätten att ha en egen åsikt. Jag tycker bara det är märkligt att först implicera att det finns skäl mot organdonation, för att sedan inte vilja dela med sig av dessa.

För övrigt yttryckte jag en principiell ståndpunkt kring självbestämmandet över den egna kroppen, inte hur jag skulle vilja att systemet inrättades. Att ha ett system där organdonation förutsätts om inget annat uttrycks, tycker jag dock är en självklarhet.

mindless
2012-08-29 11:32
#23

#20

Eftersom människor dör i väntan på organdonation, känns påståendet att det inte är livsviktigt som lite märkligt.

För övrigt är det lustigt hur alla invändningar mot ett resonemang av vissa tolkas som aggressioner. Tror ni inte att man kan vara av en annan åsikt utan att för den skull vara arg?

Solum_Luna
2012-08-29 11:52
#24

#20

Det var mycket inom medicin och läkekonst man inte höll på med på medeltiden. Medelåldern på människan har ju ökat en hel del sedan dess och det tror jag att vi har framstegen inom just läkekonsten att tacka för.

Anser du att allt annat också är onödigt och icke livsviktigt som upptäckts på "senare år"? Som t.ex. vaccinet mot polio? Bromsmediciner för HIV? Behandlingarna mot cancer? Pencillin? Antibiotika?

Medicin och läkekonst går framåt precis som alla andra områden och vem av oss har egentligen makten och kunnandet att slå fast helt att "Nu har vi gått för långt!" Gick vi för långt nu med organdonation, eller gick vi för långt när vi kom på pacemakern, eller gick vi för långt när vi började med hudtransplantation för brännskadeoffer?

Det är mycket att tänka på och fundera kring, och jag hoppas inte att du ser detta som ett påhopp! Var bara en fundering kring det du skrev. :) Säger som tidigare att alla tycker olika, men är bara intressant att få höra varför och vända och vrida lite på saken. :)

mindless
2012-08-29 12:34
#25

#20

Nu har jag grunnat på det här så länge att jag måste fråga.

>"Ur ett materialistisk perspektiv kan det synas självklart att försöka hålla igång kroppen så länge som möjligt, då ju det är allt som existerar för materialisten."

Hur i hela fridens namn drar du denna slutsats? Det finns väl ingenting i den materialistiska positionen som har som sin logiska följd att det enda som existerar är att man ska hålla igång kroppen så länge som möjligt? Hur menar du?

Jane-Lyzell
2012-08-29 13:08
#26

17du får tycka vad du vill om mitt inlägg - men det är mitt synsätt - säger som Maikailoa  ni ser det endast ur ett materialistiskt synsett - där leva länge är erat måttoGlad Jag själv ser att vi lever förevigt och det endast är det fysiska höljet som dör/bryts ned.

Frågan blir då ska ett fysiskt liv vara länge eller kort - ja det får vi nog svar på den dagen vi går över till andra sidan:-))

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

mindless
2012-08-29 13:29
#27

#26

Då ställer jag samma fråga till dig: varför skulle leva länge vara ett motto som följer ur ett materialistiskt synsätt?

Vidare undrar jag, precis som Solum_Luna, hur du ställer dig till all annan typ av vård som syftar till att rädda liv. Ska vi sluta med all sjukvård, då du menar att vi ändå lever för evigt?

Annons:
Hellas
2012-08-29 13:51
#28

Jag har full respekt för de som är tveksamma eller säger direkt nej till Donation.

Men jag sätter även likhetstecken mellan Givande och Tagande.

Är man mot Donation så säger man även nejtack till att ta mot ett organ.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Solum_Luna
2012-08-29 14:12
#29

#26

Jag tror också på ett liv efter detta, men jag funderar ofta på om, och i så fall varför, det livet skulle vara viktigare än det vi har nu? Är inte detta livet värt att kämpa för, värt att behålla så länge som möjligt, värt att förlänga om det går? Vad är det som gör att det här livet i så fall skulle vara så pass meningslöst att man slutar kämpa för det?

Jag tror att detta livet, precis som alla som i så fall varit innan och kommer att vara, är lika mycket värt och därför ser jag inga problem med att försöka ha det kvar så länge som möjligt. :) Men jag förstår vad du menar!

Maikailoa
2012-08-29 14:24
#30

#24

Jag anser att det är inte livsviktigt nu därför att det var inte livsviktigt förut, och det är heller inte förekommande bland djuren och växterna.

Vid ställningstagande i liknade frågor kan jag se till naturen.

Naturen är äldre och visare än vad jag är.

JonasDuregard
2012-08-29 14:43
#31

#20 "Organdonation är inte livsviktigt"

Jo. Allt som man dör om man inte får är livsviktigt.

"och inte höll man väl på med organdonation på medeltiden."

Jag känner till det Glad. Det är ett talesätt. Man kallar saker som är otidsenliga och bakåtsträvande för "medeltida" - inte för att medeltiden var så länge sen utan för att medeltiden var en tid av stagnerad kulturell och intellektuell utveckling i vår del av världen.

"Ur ett materialistisk perspektiv kan det synas självklart att försöka hålla igång kroppen så länge som möjligt, då ju det är allt som existerar för materialisten"

Jag är materialist, men det finns många andliga som tycker det är olyckligt att människor dör - och som är glada att få leva länge och med fungerande organ. Det är alltså inte det materialistiska synsättet som är grunden för mitt ställningstagande snarare ett humanistiskt.

"Men för befolkningen, och på sikt, är organdonation degenererande."

Hur kan du säga så? Även om du hade haft rätt (jag vet inte ens vad du menar), skulle du neka ett svårt sjukt barn en ny njure och därmed skriva på dess dödsdom för att "det är degenererande"?

"Försök även att acceptera att andra har en annan uppfattning än dig. Varken Jane eller jag har propagerat eller "kastat ur oss" någonting."

Jag använde inte "propagera" som något normativt. Jag propagerar för organdonation och ni propagerar mot. Byt ut det mot "aktivt förespråkar/avråder från organdonation" om du tycker det känns mindre laddat.

Däremot använder jag "kasta ur sig" normativt, men bara om dig och bara för att jag anser att du ofta kastar ur dig saker som är helt orimliga.

Visst accepterar jag att du har en annan uppfattning, men då får du nog acceptera att jag tycker att dina uppfattningar oftast är struntprat. Eller gäller respekten bara åt ena hållet?

"För att yttrandefriheten skall kunna fungera behöver du dämpa dina aggresioner."

Jag tror yttrandefriheten klarar sig bra ändå, och jag har inga aggressioner Oskyldig. Det jag uttryckte var väl snarare en slags sorgsenhet över hur lättfärdigt Jane avfärdar organdonation som något hemskt, och över vilka konsekvenser det kan få.

Men huvudpoängen var att jag var glad att de flesta inte håller med er Glad.

mindless
2012-08-29 14:47
#32

#30

Det är klart att man kan trolla med ord om man vill det; livsviktigt torde rimligen betyda att något är viktigt för att upprätthålla liv, och i den betydelse är organdonation självklart livsviktigt. Sedan behöver man kanske inte tycka att det är viktigt att upprätthålla liv, men det är ju en annan sak. Vi kan givetvis sluta att ge folk akutvård, slopa mediciner, avstå från operationer och så vidare, med någon vag referens till vad man tycker sig se i naturen och inte.

Jag föredrar dock att vi räddar våra medmänniskor till rika och friska liv i de fall vi kan, och vi är nog tillräckligt många som anser så för att detta ska fortsätta vara den rådande meningen.

Ians
2012-08-29 15:00
#33

#22

I inlägg #19 kopierar jqg följande:

[För övrigt har jag svårt att se varför självbestämmandet över den egna kroppen skulle utsträcka sig till efter döden. Jag inser naturligtvis att det är ogörligt, men i princip tycker jag det borde vara fritt fram att plocka de organ man behöver ]

skall man tolka detta uttalande som att du bara är för organ donation i all allmänhet? Eller faktiskt som vad det är….en ordentlig råsop till dem som är emot donation…så till den grad att Du tom tycker att man kan ta bort självbestämandet över den egna kroppen…det kan ju faktiskt tolkas lite agressivt i debatten!

I inlägg #22 skriver du :

För övrigt yttryckte jag en principiell ståndpunkt kring självbestämmandet över den egna kroppen, inte hur jag skulle vilja att systemet inrättades.

Här tar du tillbaka ditt uttalande från inlägg #19….o kallar det ett principiellt uttalande…som du inte egentligen vill ha i realiteten….

Lite olika åsikter i samma fråga!

JonasDuregard
2012-08-29 15:10
#34

#33 Ehh, va? Du citerar ju själv "i princip anser jag […]", hur får du det till att inte vara en principiell ståndpunkt?! Förvånad

Annons:
Ians
2012-08-29 15:14
#35

I min värld så tolkar jag …i princip…som att det är något som den som säger det helst vill se förverkligat.

Speciellt när resten av texten lyder

Jag inser naturligtvis att det är ogörligt, men i princip tycker jag det borde vara fritt fram att plocka de organ man behöver

Då tolkar jag det som Mindless helst hade velat att det gick att genomföra…men pga politiska beslut som nu råder gör det omöjligt…..Jag tolkar även att OM en sådant val fanns så hade mindless inte haft något emot det utan röstat för en sådan lag.

mindless
2012-08-29 15:14
#36

#33

Jag är ledsen om det är oklart, även om jag faktiskt har svårt att se vari oklarheten ligger. Men jag ska försöka bena ut meningen ut dig:

"Jag inser naturligtvis att det är ogörligt [det låter sig alltså inte göras och det är alltså inget system jag vill införa], men i princip [här använder jag alltså ordet "princip", exakt samma ord som återkommer senare i formen "principiellt"] tycker jag det borde [borde, inte skall; jag talar fortfarande om den princip jag tycker borde vara den rimliga] vara fritt fram att plocka de organ man behöver."

Blev det tydligare nu?

mindless
2012-08-29 15:19
#37

#35

Det skulle jag också, i den bemärkelsen att jag skulla vilja att människor insåg att självbestämmandet över den egna kroppen inte kan utsträcka sig till efter döden. Men eftersom så inte är fallet går det inte att förverkliga ett sådant system med mindre än att man fick köra över människors vilja med stor obehag som följd. Därför förspråkar jag det inte.

Hellas
2012-08-29 15:20
#38

#31 JonasDuregard, jag ber dig tänka över dina ordval då du tangerar gränsen för personligt angrepp.

Däremot använder jag "kasta ur sig" normativt, men bara om dig och bara för att jag anser att du ofta kastar ur dig saker som är helt orimliga.

Du är själv petig med hur andra uttrycker sig och att påstå någonting sådant är ett personligt angrepp.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Ians
2012-08-29 15:20
#39

Ja så ser det mycket tydligare ut vad Du egentligen menar….TACK

Som det ser ut från början så lämnar det mycket till läsaren att tolka in där.

Nu åter till TS mina kära vänner!

Solum_Luna
2012-08-29 16:33
#40

#30

Håller med ett föregående inlägg om att ordet livsviktigt betyder "viktigt för att kunna leva" och i den bemärkelsen så ÄR det livsviktigt.

Men jag förstår vart du kommer ifrån, att du menar att vi borde kunna klara oss om resten av naturen också gör det i och med att vi är ett med den på det viset.

Men alla varelser på jorden har utvecklats olika, har olika förutsättningar och olika förmågor (bra som dåliga). Det får man inte glömma.

Det finns ju en hel del flockdjur som gör sig av med spridning av sjukdomar på helt andra sätt (som att döda den svage/sjuke eller lämna den). Jag vet inte om du då tycker att det är ett bättre sätt, eller vad du menar skulle vara ett bättre alternativ?

Vår strävan efter att ta död på sjukdomar och spridning av dem har ju att göra med överlevnadsinstinkt vilket djur och växter också har på sitt sätt. Vad gör vårat sätt att hantera det på sämre än deras? Angående donation då först och främst, i och med att det är det ämnet handlar om. ^^

Solum_Luna
2012-08-29 16:56
#41

Får väl tillägga att jag hoppas att ingen tar alla mina motfrågor som något negativt. ^^ Jag är faktiskt genuint intresserad. :) Är med andra ord inga retoriska frågor, utan jag vill faktiskt ha svar på dem.

Brukar säga att jag alltid lär mig mer av dem som inte tycker som jag än från dem som gör det. ^^

Annons:
jaerven
2012-08-29 16:56
#42

Jag tycker att vad som händer med min kropp efter min död huvudsakligen berör mina efterlevande. Vad jag vill säga är att jag har inget emot om ev. användbara delar av min kropp eller mina övriga efterlämade tilhörigheter kommer till nytta, så har jag inget att invända.

Pelle Långlös
2012-08-29 16:59
#43

Jag vill donera organ men jag vet inte om jag får pga av Blödarsjukan som jag har.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Jane-Lyzell
2012-08-29 17:06
#44

Härligt nu är tråden tillbaks till TS - låt den vara så nuGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Aestus]
2012-08-29 17:42
#45

Jag är för organdonation. Finns det något som går att använda den dag jag inte behöver dem, så får de ta dem.

Men jag undrar ni som är emot donation. Hur ställer ni er om er om era barn skulle behöva ett organ? Skulle ni neka donation? Även om barnet dör?

Vet ni, jag tror inte att en förälder skulle neka om det fanns en donator eller ett organ som ert barn skulla överleva om de får.

Jane-Lyzell
2012-08-29 17:48
#46

45 Ja svår fråga och hypotetisk - troligen skulle man gå med på det- men om man gör en tjänst eller björntjänst är en annan fråga! som vi troligen inte får svar fören i efterlivet!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
2012-08-29 17:54
#47

#45 kanske är det så att man den dagen omvärderar även sitt eget beslut eller tveksamhet till organ donation ….

För visst är det så att kommer det riktigt nära så, har man en annan frågeställning att deala med.

Min egentliga motivation är väll först ofrämst att jag tycker de är en stor sorg att någon måste dö för att någon annan skall överleva… Dessutom rena snaskigheter i branchen….där det tom finns de som säljer sina organ pga av fattigdom..till dem här som vill leva.

därför är jag mycket misstänksam till organ donation i det stora hela.

Det är alltså ett av mina no till detta det finns fler.

Klass
2012-08-29 18:38
#48

#47

>"Min egentliga motivation är väll först ofrämst att jag tycker de är en stor sorg att någon måste dö för att någon annan skall överleva…"

Men om alternativet är att båda dör, då? Jag vet inte om jag förstår exakt hur du menar. Menar du när donatorn är hjärndöd och livsuppehålls med respirator utan chanser på att komma tillbaka?

Jag resonerar i sådana fall som att antingen dör båda eller också bara den ena.

Annons:
Maikailoa
2012-08-29 18:43
#49

#40

Där är många aspekter på det hela.

Om man säger att organdonation är allena positivt hur skall man då ställa sig till frågan om ett ökat användande av donation är bättre än ett miskat?

Ett ökat användande kan leda till att befolkningen blir sjukare, man önskar och bygger in ett fel i människorna. Medans ett miskat användande kan leda till att befolkningen blir friskare, man arbetar bort ett fel i människorna.

Jag förmodar att hade donation varit uppbyggande så att det efter en viss tid kunde fasats ut och försvunnit så kunde det ha varit acceptabelt, i mitt tycke.

Och vad är den enskildes tillfälliga fysiska liv värt?

De enskilda dör ständigt.

Ians
2012-08-29 18:44
#50

#48 det resonemanget får stå för dig!

Den delen av mitt resonemang har ingen annan bas än det rent känslomässiga…och jag har rätt att känna så precis som du har rätt att tycka det du tycker.Flört

Klass
2012-08-29 19:16
#51

#50

Ja? Självklart har du rätt att känna som du känner! Man kan ju inte styra sina känslor.
Men man kan styra sina åsikter och sitt resonemang. Jag var bara nyfiken på hur du resonerade och om jag gissade rätt angående detta. Men har du inget svar så behöver du naturligtvis inte svara.

Jag brukar skilja på mina känslor och på mitt förnuft (d.v.s. subjektivt och objektivt), och dessa två sammanfaller inte alltid, som tur är. Glad

mindless
2012-08-29 19:24
#52

#44 Jag måste ha missat de inlägg som inte diskuterade organdonation.

#46 Kan du utveckla hur du menar att man skulle göra folk en björntjänst genom att rädda dem till livet? För mig är det en helt obegriplig position. Menar du att de som fått nya organ inte skulle leva fullvärdiga liv?

#47

>"Dessutom rena snaskigheter i branchen….där det tom finns de som säljer sina organ pga av fattigdom..till dem här som vill leva."

Men frågan gällde väl att donera sina egna organ? Hur kopplar du det till dessa snaskigheter? Om något vore det väl i så fall ett argument för att donera sina organ; genom detta minskar man efterfrågan.

mindless
2012-08-29 19:26
#53

# 49

Hur menar du när du säger att organdonationer gör befolkningen sjukare? Det är ju helt obegripligt. Organdonationer räddar liv och ökar livskvaliten för oerhört många människor. Det är väl ändå ett trivialt faktum?

Jane-Lyzell
2012-08-29 20:18
#54

52 Ja du - du är just nu inne på et troende forum och din tro på efterlivet stämmer nog inte överens med min- så du kommer nog inte förstå hur jag menarFlört

Men något som vore välldigt intresant är om det finns undersökningar på dem som fått organ och hur deras känsloliv och personlighet har förändrats - eller inte!

Finns mycket att fråga sig i denna fråga!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

mindless
2012-08-29 20:35
#55

#54

>"din tro på efterlivet stämmer nog inte överens med min- så du kommer nog inte förstå hur jag menar"

Det stämmer nog att vår tro på efterlivet skiljer sig åt, men det betyder knappast att jag inte skulle förstå hur du menar. Så blanda gärna in efterlivet i svaret på min fråga.

>"Men något som vore välldigt intresant är om det finns undersökningar på dem som fått organ och hur deras känsloliv och personlighet har förändrats - eller inte!"

Det finns det, men även här är det oklart varför det skulle spela någon roll. Även om de som fått nya organ skulle uppleva personlighetsförändringar är det väl rätt uppenbart att de har gynnats av donationen. Eller?

Annons:
Jane-Lyzell
2012-08-29 21:23
#56

55 Tänker inte svara mer en jag gjort om efterlivet- så sluta fråga!

Håller inte med dig i o om undersökningens betydelse - jag tänker ur ett högre perspektiv - om de skulle gått över (om deras tid var inne) Hur känns det då att vara kvar här - rent känslomässigt och själsligt!

är de mycket deppretioner etc…. det skulle vara intresant ta del av - hur dessa människor mår både andligt , själsligt och fysiskt! och mentalt!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

mindless
2012-08-29 21:30
#57

>"Tänker inte svara mer en jag gjort om efterlivet- så sluta fråga!"

Inte alls menar du? Helt okej med mig, trodde bara att du kunde utveckla vad du menade.

>"Håller inte med dig i o om undersökningens betydelse - jag tänker ur ett högre perspektiv - om de skulle gått över (om deras tid var inne) Hur känns det då att vara kvar här - rent känslomässigt och själsligt!"

Jag skriver samma sak igen, så får du gärna förtydliga om du inte håller med: Även om de som fått nya organ skulle uppleva personlighetsförändringar är det väl rätt uppenbart att de har gynnats av donationen. Eller?

Jane-Lyzell
2012-08-29 21:32
#58

57 Nej inte ur mitt perspektiv att se saken - men uppenbarligen ur din vinkel, som ser det fysiska livet som en måttstock för bra eller dåligt!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

JonasDuregard
2012-08-29 21:49
#59

#49 Maikailoka: "Och vad är den enskildes tillfälliga fysiska liv värt?

De enskilda dör ständigt."

Det där är nog det näst mest skrämmande jag läst på iFokus. Förvånad

Ser du inte vilka slags brott man kan rättfärdiga med precis de orden?

Denna kommentar har tagits bort.
mindless
2012-08-29 23:26
#61

#58 Nej, min måttstock är hur dessa personer upplever sina liv. Och jag har aldrig hört eller läst något som tyder på att de personer som fått nya organ önskade att de inte fått det. Om du har annan information tar jag gärna del av den.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Jane-Lyzell
2012-08-30 00:20
#63

62 Nu skärper du dig - Detta är en varning

//Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

millam
2012-08-30 10:43
#64

Jag vill absolut donera.. varför inte? Är man död behöver man dom inte själv längre..

Jane-Lyzell
2012-08-31 00:00
#65

Glad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-08-31 00:01
#66

en tanke - vi är den enda rasen på jorden som kan donera organ- av egen fri vilja.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
2012-08-31 10:58
#67

#49 Maikailoa, jag förstår inte riktigt vad du menar.

Är inte en enskilld individs fysiska liv värt så mycket?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
2012-08-31 11:18
#68

Följdfråga finns i den här undeersökningen: Ta mot donerade organ

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

lizaohman
2012-08-31 11:25
#69

31 Hej hopp, nu vaknade historikern i mig. Medeltiden var långt från mörk och okulturell! Men det var inte det vi skulle diskutera förstås. Organdonation? Jodå, jag har krafsat på något papper någon gång att de får ta det som fortfarande duger av min kropp. Visst är jag medveten om cellminnen osv, men ifall nu kroppen är ett skal man kastar av sig, så mår jag inte dåligt av lemlästandet efter min död. Skadas den som tar emot mina avlagda delar med cellminnen och allt? Kanske jag har en dålig påverkan om jag var en psykopatisk massmördare med smak för kannibalism (vilken mat/dryck man föredrar är en av de förändringar man märkt) men jag är rätt ofarlig. Så jag fortsätter nog att ge det jag kan. Nu till den stora frågan för MIG: skulle jag ta emot ett nytt hjärta/lever osv för att rädda mitt liv? Nej, det skulle jag inte. Och det är väl däri den gordiska knuten ligger. Enligt mig så så ligger beslutet hos MOTTAGAREN snarare än hos givaren. Det är alltså inte jag som givare som ska ta beslutet för någon annans räkning.

Men det skulle vara intressant att höra tvekarna utveckla på vilket sätt man skadar mottagaren? För det är ju inte det som är meningen med donation - att skada, alltså!

Annons:
Maikailoa
2012-08-31 11:26
#70

#67

Eller är det värt mycket?

Vad är den enes fysiska liv värt jämför med den andres?

T.ex. en rökare förkortar sitt liv kanske med 10 år, detta är något vi kan eller skulle kunna göra något åt. Är rökaren fysiska liv av annat värde än den njursjukes?

De som sysslar med healing kan förstå att även sjukdomar har ett syfte, allting har ett syfte.

Skall man göra allt som man kan göra? Styrkan kan ligga i att motstå frestelsen. Att inte röka om man känner eller förstår att detta är fel, att inte donera organ om man känner eller förstår att detta är fel.

Den som kan ser utanför materialismens hank och stör lär få en annan syn på livet.

Hellas
2012-08-31 14:20
#71

#69 Tack, det är lite så jag också tänker.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

jaerven
2012-08-31 14:41
#72

Jag tror på reinkarnation, och skall man resonera utifrån det så är den här kroppen något jag använder en stund för att sedan kasta av den och gå vidare. Att vägra organdonation skulle kännas lite som att inte vilja låta någon ta knapparna från en kostym jag skall kasta. Inte riktigt min sak, men har mina efterlevande problem med donation så är det mer upp till dem att att neka. Mig gör det inget.

Skulle ev. minnen föjla med ett organ, då hoppas jag att jag levt mitt liv så att jag inte har några minnen någon skulle ha för stora problem med.

Jane-Lyzell
2012-08-31 15:19
#73

Tyckte mig läsa att organdontationer får endast dem som är icke rökare och - det ges inte alkoholister eller narkomaner t ex… Hmmm - kanske en klass fråga!?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
2012-08-31 15:26
#74

#73 Det har nog med läkningskapaciteten att göra. En rökare och kanske även missbrukare har ett betydligt sämre läkningsförmåga.

Jag har för mig att de som röker och vill göra plastikoperationer riskerar att få jättefula ärr pga. att de inte läker som de ska.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Joppo
2012-08-31 15:27
#75

#73 Hur menar du nu? Det finns ju alkoholister, narkomaner och rökare i alla samhällsklasser. Det rimliga är väl att det handlar om att ge organen till människor med högre överlevnadschans och som tar hand om sina kroppar. Hur du får det till en klassfråga förstår jag inte.

Jane-Lyzell
2012-08-31 15:42
#76

75 värdering om destruktivt leverne eller inte , eller?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Joppo
2012-08-31 15:59
#77

Jag antar det. Jag är ärligt talat inte så insatt, men jag skulle bli förvånad om det tas med i beräkningarna. Det finns väl bara en viss mängd organ som är tillgängliga och då gäller det väl att se till att de hamnar där de gör mest nytta.

Maria
2012-08-31 16:27
#78

Många gånger kräver man rökstop numera inför vissa operationer också på grund av läkningsförmågan bl.a.

Själv slutade jag röka en tid innan min hjärnoperation på eget bevåg och jag fick mycket riktigt frågan om jag var rökare eller inte.

Organdonationer är komplicerade ingrepp och jag kan tänka mig att man som läkare/kirurg inte vill utsätta varken patient eller sig själv för risker eller komplikationer som kan undvikas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Winta
2012-08-31 16:31
#79

Skulle gärna ge bort det. Jag kan inte ens tänka mig låta de sjuka folk dö när de har chans att leva vidare. Det finns möjligheter så varför kan man inte ta det? Det var bara en tanke..

Geru
2012-08-31 16:57
#80

Men ang det här med att "gör man människor en tjänst eller björntjänst" genom att donera organ som gör att dom överlever, om man har synsättet att allt är förutbestämt, borde inte dom människor som tycker så då inte ta mediciner alls över huvudtaget? Jag menar, organdonation är en del av den moderna vården som, i dagsläget, bygger till stor del på att rädda människors liv och göra dom längre.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Jane-Lyzell
2012-08-31 17:03
#81

80 en milsvid skillnad anser ju jagFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Geru
2012-08-31 17:05
#82

#81 Tror du missade vad jag sa. Om det är så att du anser att det är förutbestämt att du ska dö, varför ta mediciner i så fall? Det är ju på ett rent generellt plan, och organ donationer är ju bara yttligare en form av att reparera "det yttre skalet w/e"

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Jane-Lyzell
2012-08-31 17:13
#83

82 är det förutbestämt så dör du oavsett hjälpmedel - sorryFlört

Nej jag missade inte!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Geru
2012-08-31 17:19
#84

#83 Men dåså, varför skulle det då vara en björntjänst att använda organ för att överleva? Det är ju uppenbarligen inte ens tid då, eftersom man överlever…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Jane-Lyzell
2012-08-31 17:24
#85

84 kanske - men till att karva ut organ och andra delar är som sagt milsvid emmelan att medecinera - gillar inte medeciner heller - borde tittas på helheten - kost etc istället och livs stil!

Blir kroppen sjuk beror det på något - och det är det man behöver jobba runt - inte proppa i kroppar medeciner eller donera organ.

Jag tror inte vi löser frågan härGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[mia-38]
2012-08-31 17:26
#86

Ibland hjälper det inte att leva sunt….tyvärr. Man kan få dödliga, obotliga sjukdomar ändå. :-(

Jane-Lyzell
2012-08-31 17:31
#87

86 njae- kanske det beror på vad - vi är vad vi äter håller jag verkligen med om!

Det vi stoppar i oss + miljö förstöringar är nog den största boven!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Geru
2012-08-31 17:31
#88

#85 Du är medveten om både bakterier och virus då, antar jag? Även saker som Cancer, som inte går att förebygga? Bakterier är riktigt otrevliga saker, samma sak med virus, och båda dom struntar i om du ätit ordentligt och så. Du är inte i tip-top alltid. För att kroppen ska må bra måste man träna, och tränar man så blir man svag, när kroppen är svag blir den utsatt lättare.

Sen finns det bakterier och virus som egentligen ska vara direkt dödligt, men som dagens mediciner kan stoppa, men som kroppen aldrig skulle kunna stoppa naturligt.

Läs gärna om smittkoppor. Eller en lunginflammation. Två exempel på sjukdomar som dödar.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Jane-Lyzell
2012-08-31 17:34
#89

88 allt det du räknat upp beror på vad vi äter och vår närmiljö!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Geru
2012-08-31 17:44
#90

#89 Suck… Jadu, det får du anse i så fall. Människans immunförsvar har begränsningar.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
jaerven
2012-08-31 17:58
#91

Är det förutbestämt kanske det finns en lärdom att få av att först bli "dödsdömd", och sedan få livet åter genom att någon valt att donera det organ man behöver för att förlänga jordelivet.

Pagan
2012-08-31 23:00
#92

Nu har jag hoppat in i tråden lite sent och inte orkat läsa allt, men för mig så är donation helt rätt. Jag önskar donera allt som går den dagen jag gjort mitt och så önskar jag alla tänkte.

Hade ett av mina barn behövt en njure, ja då hoppas jag att andra tänkte som jag för jag skulle ivra föratt mina barns organ kom andra till del om det var möjligt.

Cellminnen däremot har jag funderat en del kring, vad följer med från organet så att säga, men om kroppen väljer att stöta bort, ja då är det väl ett cellminne som inte är kompatibelt med mitt eget och det spelar ingen roll hur mycket kemiska produkter jag försöker använda. min kropp vill helt enkelt inte befattas med de minnen det organet har. Men då har jag iallafall försökt och jag tror att min livsuppgift är att leva livet till fullo, men alla de medel som finns att tillgå som känns rätt.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Geru
2012-08-31 23:02
#93

#92 Inte så det funkar. Om det blir bortstött är det immunförsvaret som anser att organet som blev transplanterat är en fara, och ser det som en inkräktare. Då anfaller kroppen det donerade organet.

Cellminnen är ingenting som jag ens har hört om. Du får gärna beskriva mer vad det skulle vara för någonting?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Pagan
2012-08-31 23:08
#94

Geru Har du aldrig hört talas om cellminnen?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Geru
2012-08-31 23:17
#95

#94 Ah. När jag googlade det förstår jag varför. Det är ett "paranomalt" förhållningsätt till muskelminne, verkar det som.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Pagan
2012-08-31 23:42
#96

Muskleminne, nja, för mig är det mer än så

Min övertygelse ang regression och själavandring är ju givet baserat på mitt svar, har vi inte samma övertygelse gällande det så kommer vi inte förstå varann.

Jag tror inte att kroppen stöter bort p.g.a. av immunförsvaret eller felmedicinering, jag tror att min kropp är lite visare än så. Eller rätare sagt min själ vet bättre. Som bekant tar det längre tid att lära känna sig själv än alla andra, och sitt inre jag tar ytterligare tid att lära sig känna, för att då inte tala om de cellminnen vi har sedan tidigare liv. vi ihar en del att jobba på. Kanske därför vi lever längre nu för tidenFlört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Mads
2012-09-02 11:03
#97

# 0 Absolut ja till organdonation. Vad ska man med organen till när man är död ? Och icke tror jag att själen och vår personlighet sitter i våra organ heller för då skulle själen då med dem om man då väljer att inte donera. Framför allt tänker jag om mitt barn någon gång skulle behöva ett nytt organ, så oerhört tacksam jag skulle vara för att någon annan gjort valet att donera. Kan aldrig vara fel att rädda liv.

Amor Vincit Omnia

Annons:
[MikeW]
2012-09-13 19:04
#98

Inte säker! jag vill fast det beror på.. När min kropp är död då lever ju jag så klart vidare eftersom min fysiska kropp har dött, fast jag vet inte om ett utav mina organ i min kropp lever i någon annan så kanske jag inte riktigt kan gå vidare för att min fysiska kropp fortfarande lever (på ett sätt)

Jag vill inte vara fast nästan i den personen. Om jag kan gå vidare efter det fast något organ lever vidare i någon annan då vill jag gjärna ge bort mina organ!

AnnikaIII
2012-09-14 11:02
#99

Nej, vill inte donera, tror inte det är vad männskligheten ska syssla med.

Carpe momento

Geru
2012-09-14 14:38
#100

För att vara en massa människor som säger sig stå för ljus och kärlek så fyller ni inte riktigt upp kraven, tycker jag.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Jane-Lyzell
2012-09-14 14:39
#101

100 det beror ju på hur man ser det:-))

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Geru
2012-09-14 14:41
#102

#101 Nej, inte direkt. Antingen hjälper man alla, eller så gör man inte det. Det finns liksom ingen "skuggsida" där. Svart på vitt, just i det här fallet.

Så jag säger nog att det är en väldigt stor dos dubbelmoral.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Jane-Lyzell
2012-09-14 14:42
#103

102 Det är ditt sett att se det - men inte mitt!Flört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Clary
2012-09-14 14:44
#104

Ett självklart ja till donation eftersom jag har ett barnbarn som kommer att behöva ny lever.

Förut har jag kanske velat fram och tillbaka i frågan men när det kommer till ens nära och kära är det lätt för mig att fatta beslutet och om någon sedan har nytta av mina organ i övrigt så är det ok, det gäller ju då någon annans när och kär.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
Geru
2012-09-14 14:49
#105

#103 Visst gör det de. Men o andra sidan är jag inte säker på att död och tortyr är någonting som jag vill relatera till ljus och kärlek, men, som sagt, det beror ju heeelt på hur man ser det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Maikailoa
2012-12-03 10:04
#106

Killed for Organs: China's Secret State Transplant Business

http://www.youtube.com/watch?v=bvAOOwvJMZs&list=UL

Vintersnö
2012-12-03 11:59
#107

Har också hört att man kan "ta över" personlighetsdrag av donatorn om man tar emot ett organ. Men Om det nu är så att det är sant så säger jag ändå ett rungande ja till organdonation, för jag vet att jag själv i alla fall är villig att ta den konsekvensen om det skulle låta mig behålla livet.

Jag förstår absolut ditt resonemang om det verkligen är värt att försöka förlänga kroppens liv, jordelivet är svårt många gånger och jag betvivlar inte en sekund att vi får det otroligt mycket bättre på andra sidan. Men samtidigt känner jag att har jag väl tagit mig besväret att komma hit, med allt vad det innebär, kan jag lika gärna ta vara på tillfället och försöka stanna så länge som möjligt. Åker man bil en kvart in till snabbköpet skyndar man sig gärna hem när man är färdig, men åker man flyg många timmar till t ex Thailand stannar man minst en vecka för att det skall vara värt det. Samma med livet enligt mig. Kanske inte för mitt eget höga nöjes skull utan för att jag hoppas kunna göra någon nytta för mig och tillföra något till världen. Dessutom vet jag att mina nära och kära värdesätter det fysiska livet väldigt högt, och om inte för annat så för deras skull är detta liv viktigt även för mig. Så därför vill jag stanna här så länge det bara är möjligt, med förhoppningen att kanske göra världen lite bättre. Eller i alla fall min familj och mina vänner lite gladare, och lite mindre ensamma.

Jane-Lyzell
2012-12-03 15:24
#108

Ja mycket att fundera över !!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Pandette]
2012-12-03 16:05
#109

Jag skulle donera, jag har ingen användning för kroppen när jag är död.

Men om man är man emot, är man även emot att donera blod då? Och varför?

Och hur kommer det sig att nästa liv är så mycket mer fantastiskt än det här livet? Varför lever vi ens det här livet då, om det andra är så mycket bättre?

Jane-Lyzell
2012-12-03 19:05
#110

Ja du det kan man undra - men viktigt är vårat liv här så nog endast därförGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Pandette]
2012-12-03 20:00
#111

110" Var det ett svar till mig?

Annons:
Jane-Lyzell
2012-12-03 22:04
#112

111 Ja Skämsförlåt glömde skriva nr !

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

vresrosen92
2012-12-04 08:28
#113

Jag registrerade mig som organdonator när jag var 19. Nu är jag 20 och har precis börjar ge blod - något jag kommer fortsätta med så länge som jag kan.

Jag själv ser inte poängen med att vara "självisk" i den här frågan. Jag tror inte att själen kommer få problem om delar av mina organ lever vidare - jag tror istället det kan vara bra för själen, att veta att jag gjort en sista bra sak och kunna ge en annan människa (elr flera andra) möjlighet till ett längre liv. Björntjänst? Nä.. Är det meningen att de ska dö, kommer de göra det i vilket fall som helst och i annat fall finns det så mycket man kan lära sig här på denna jord, så mycket glädje och kärlek, och varför ska man inte ta vara på den?

Don´t worry, Be happy!

[Pandette]
2012-12-04 09:28
#114

Okej, för jag förstod inte alls vad du pratade om.

Vårt liv här är viktigt, och endast därför ska man inte donera organ?

[rore]
2012-12-04 10:49
#115

JAg hade inte tänkt att skriva något, utan i all tysthet och nyfikenhet bara kika runt i trådenSkäms,, men nu så sjuder det av tankar inom mig.

JAg behöver inte ta ställning om donation då jag lider av en sjukdom som gör att jag inte kan/får donera, så då blev ju svaret ganska lätt (för min del)

Jag känner mig väldigt kluven i denna fråga ska jag erkänna. Jag vill inte ta emot och  jag kan inte ge,,,,

Men skulle någon av mina barn bli sjuk,, så undrar jag om jag skulle tänka/känna lika dantObestämd,,,,

även om jag till största delen känner att strävan efter livet för överlevnadens skull,, kanske inte alla gånger är rätt och riktig (beroende på perspektivet/ situationen)

I grund och botten så handlar det mest om den sjuka själv. Om h*n orkar/vill l ta emot eller inte…..

Och någonstans inom mig cirkulerar ett rop, som kanske ska ha sin egen tråd.

Hur ser vi på döden och döendet?

Jane-Lyzell
2012-12-04 12:22
#116

115 Nore - Ja inte en lätt fråga detta - och starta gärna en ny tråd om döden och döende - intresant !

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[rore]
2012-12-04 12:39
#117

Jane! Jag ska filura lite och se om jag kommer på nått.

Jane-Lyzell
2012-12-04 14:25
#118

Låter bra :-)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
blombuketten
2012-12-05 00:21
#119

Man kanske inte ska glömma bort att allting som kan doneras inte handlar om liv eller död. Näthinnan är ju ett exempel på det. Jag tror inte att man gör någon en björntjänst som får möjlighet att kunna använda sina ögon igen.

Dessutom kan man ju donera sin ena njure till någon som behöver en.

[Pandette]
2012-12-05 09:35
#120

Jag tycker det verkar som om vad folk tycker är fel är att hjälpa folk att inte dö. Det kvittar vad det är för hjälp som denne får.

Är det så?

[rore]
2012-12-05 09:59
#121

#120

Det kanske beror på vem som svarar?

Jag tror inte att det finns något rätt eller fel i denna fråga. Vi tänker och känner olika,

Jag tror det är ett personligt val/beslut som vi alla har rätt att ta, oavsett om vi vill ta emot eller donera.

[Pandette]
2012-12-05 10:52
#122

Jag tycker iofs att det är ganska lätt att gå ifrån att anse att folk inte ska få hjälp till att överleva, till att folk ska hjälpas att dö, i alla sammanhang.

Lamina
2012-12-05 11:40
#123

#122 Fast där kan man ju ha lite olika syn. Jag är för dödshjälp, i dom fall där det inte finns chans till överlevnad (vi är ju så barmhärtiga mot våra djur, så varför inte med människor?), men tycker att man verkligen ska göra allt för att rädda ett liv. Alltså är jag organdonator. Tungan ute

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Christina_46
2012-12-05 23:45
#124

Jag skulle vilja vara blodgivare. Men jag har någon form av antikroppar i mitt blod, så det skulle visst inte funka. Synd  Gråter

För den delen tror jag inte att jag passar som organdonator heller.

Iceland
2012-12-07 10:05
#125

Jag känner att när jag dör så får de plocka vad de vill av min kropp. Jag behöver den inte längre. Nu är jag i och för sig ganska ung, men har alltid kännt så här. :)

http://isabellarun.weebly.com/

Annons:
jaerven
2012-12-18 12:37
#126

Som reinkarnationstroende så tror jag nog att man kan få sig en viktig lärdom av att få ett donerat organ.

Jane-Lyzell
2012-12-18 12:48
#127

126 Hur menar du då ?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

jaerven
2012-12-18 12:57
#128

#126

Som reinkarnationstroende så tror jag att vi lever våra liv för att själen skall få lärdommar av de erfarenheter man får i livet.

Jane-Lyzell
2012-12-18 13:18
#129

128 men vad har det med donerade organen att göra ?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

jaerven
2012-12-18 13:26
#130

#128

Det kan väl vara en lärdom för någon som är egoistisk. Att kunna få leva längre eller bättre för att någon oegoistiskt donerat sina organ.

Jane-Lyzell
2012-12-18 16:52
#131

130 ha ha ha Ja du menar så - ha ha ha Tungan ute

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

mobilradio
2014-05-12 11:03
#132

För mig är det självklart att donera, jag skulle inte tveka en sekund om Jane ville ha mitt hjärta.

Bildligt talat alltså ;-)

Annons:
[Rödluvan]1
2014-05-12 11:20
#133

Hysteriskt gammal tråd, men självklart skulle jag donera mina organ.

Så att andra får leva även om jag inte gör det.

Lynxx
2014-05-12 11:36
#134

Never ever! När jag dör så ska hela jag dö.

/L

[Rödluvan]1
2014-05-12 11:43
#135

#134 Varför då?

Davbjo
2014-05-12 13:06
#136

#134: En klar majoritet av dig är inte du. Du består av miljarder individer som kan fortsätta samverka för att rädda livet på andra människor. Varför skulle du neka andra människor den chansen?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Davbjo
2014-05-12 13:10
#137

Jag anser för övrigt att donationssystemet ska vara opt-out. Alla ska vara med från början, och vill man träda ut får man det, men då tar man heller inte emot organ. När man väl tagit emot ett organ ska man heller inte kunna välja att hoppa av.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

JonasDuregard
2014-05-12 13:13
#138

#137 Genialt! 

Men säkert svårt att få igenom politiskt.

Maria
2014-05-12 13:33
#139

#137 Sedan finns det ju en grupp som av olika anledningar inte får donera och detta kan ha skett under livets gång så att säga men jag antar att du inte menar dessa…?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Davbjo
2014-05-12 13:33
#140

#138: Är organdonation verkligen en så het potatis? Jag tycker det är fullt rimligt att man kan bestämma över sin egen kropp, men jag tycker samtidigt att det är rimligt att man själv tar de konsekvenser man då utsätter andra för. Frågan är om detta vore så svårt att sälja in politiskt, men det kanske är sådan mentaliteten är.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Davbjo
2014-05-12 13:35
#141

#137: Som sagt, opt-out. Om du är med i programmet och medicinsk expertis gör bedömningen att dina organ inte kan användas i donation så är du fortfarande med i programmet, ingen ska kunna sparka ut dig från det. Således kan du ta emot organ även om läkarna inte vill använda dina.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Maria
2014-05-12 13:39
#142

#141 Jag tänkte att du menade så. Jag vill passa på att göra en påminnelse om att man förutom blodgivare även kan ge stamceller och rädda liv. Tobiasregistret är ett svenskt register som får fler och fler donatorer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JonasDuregard
2014-05-12 13:46
#143

#140 "Är organdonation verkligen en så het potatis?"

Jag tror en del kommer ha svårt för opt-out tanken.

"Frågan är om detta vore så svårt att sälja in politiskt, men det kanske är sådan mentaliteten är."

Jag tänker att man potentiellt stöter sig med några väljare utan att göra någon direkt vinst (nu låter jag kanske väldigt cynisk).

Om högern skulle föreslå något sådant här så finns det konservativa väljare och möjligen kristdemokrater som skulle ta illa vid sig, och om vänstern gör det skulle paralleller dras endera till kollektivanslutningar (om det är S) eller till det Kina anklagas för att göra med avrättade fångar (om det är V).

Kanske om någon utredning föreslår det att det kunde undvikas att politiseras och då kanske det kunde gå igenom. Att rädda en massa liv borde ju inte vara helt ointressant.

Jane-Lyzell
2014-05-12 13:56
#144

Ja en knepig fråga som var och en ska eller bör ta ställning till🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

mobilradio
2014-05-12 14:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

Om du vill donera dina organ så anmäl det till donationsregistret. Lätt som en plätt. http://www.socialstyrelsen.se/donationsregistret

Kyllan56
2014-05-12 14:53
#146

Jag skulle utan tvekan donera mina organ. Har också tagit ställning för det för massor av år sedan och finns med i organdonationsregistret. 

Efter att ha arbetat massa år på en narkosavdelning har jag varit med om oberäkneliga organtransplantationer. Okända donatorer och kända. För det är inte ovanligt med föräldrar som ger sitt barn en njure o s v. Jag skulle ge mitt barn vilket organ som helst så hen fick leva. Dessutom som avliden har jag ingen nytta av mina organ och kan det hjälpa en annan människa. Så varse god och ta. 

Min kropp får även användas till forskning. Dessutom när man lämnar blod, så donerar man sitt blod. Det räddar otaliga människors liv. Vissa operationer skulle inte vara möjliga om inte blodgivare fanns. Jag tycker alla som kan ska lämna blod så att blodcentraler kan bli självförsörjande.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Jane-Lyzell
2014-05-12 14:53
#147

145. tack för upplysningen för den som vill🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Tarotstollan
2014-05-12 19:19
#148

Jag tycker att detta är svårt att ta ställning till!
Dessutom är jag ju själv inte helt frisk (inte något med donationsbehov).  Jag vet ju hur det är att vara dålig men inte så dålig att mitt liv hänger på om en annan människa vill donera, så att jag får leva vidare efter att den människan är död.
Jag har fyllt i ett donationskort som ligger i plånboken men inte anmält mig till registret.
Sker det så sker det!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Kalli
2014-05-12 20:40
#149

Absolut. Om jag kan hjälpa till att rädda liv så självklart, oavsett om det handlar om att hjälpa till vid en olycka, ge blod eller donera organ.

Om det nu skulle vara att göra personen som tar emot organ en björntjänst (vilket jag inte tror) så tycker jag ändå att det är upp till den enskilde individen att ta ställning. Alltså den individen som tar emot organet. Sen är det såklart även den enskilde individens rätt att avgöra att hen inte vill donera sina organ, men att skylla det på att det är för organmottagerens bästa känns väldigt lågt.

Davbjo
2014-05-13 07:44
#150

#149: Jag håller med dig. Det som lyser igenom i trådar som dessa är en klart osmaklig form av likgiltighet inför andra människors lidande. Det finns inga nobla skäl till att neka andra människor ett fortsatt hälsosamt liv efter den egna bortgången, att försöka sälja in en sådan modell är inte bara underligt, det är också enormt smaklöst.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Maria
2014-05-13 08:01
#151

Vad jag blir mest förvånad över är att det överhuvudtaget finns ett motstånd hos alla de som pratar om själen och andar och livet efter detta.

De om  några borde väl vara övertygade om att kroppen bara är ett skal…????

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jane-Lyzell
2014-05-13 10:41
#152

150- här får du en varning av mig som sajtvärd- delge gärna dina åsikter med nedvärdera inte andras åsikter- du vet inte skälen till deras åsikter i detta och att påstå att de inte är nåbelt etc eller sälja - låter ditt inlägg ligga kvar så alla kan se hur du skriver//Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2014-05-13 10:45
#153

151. Vi vet värdet av nästa liv :-)- alla dör förr eller senare en ofrånkomligt öde.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Rödluvan]1
2014-05-13 10:48
#154

#153 Hade det inte varit trevligt att hjälpa någon leva lite längre, när du inte kan det?

Får jag fråga, resonerar du likadant när det kommer till dina barn och eventuella barnbarn?

Farwuq
2014-05-13 11:12
#155

Jag tror att ingen vill ha mina av sjukdom och mediciner förgiftade organ.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Davbjo
2014-05-13 11:15
#156

#152: Dina varningar är inget jag lägger några värderingar i, när du uttrycker människofientliga och rent vidriga åsikter kommer jag påpeka detta.

Att du ljuger om mig är fruktlöst, jag vet naturligtvis precis varför du skriver som du gör, och det har endast med grava vanföreställningar att göra. Du är, som jag ser det, helt enkelt inte förmögen att processa din omvärld på ett korrekt sätt, vilket nu medför att du propagerar för att man ska låta människor dö osv.

Det kanske vore lämpligt med lite personliga reflektioner från din sida snarare än att attackera de som har mage att påpeka ditt vidriga beteende.

Är du genuint intresserad av att "alla kan se hur du skriver" låter du detta ligga kvar, vi får väl se hur ärlig du är i slutändan.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Jane-Lyzell
2014-05-13 13:21
#157

156 . blir ett praktexempel på en skeptiker som kliver över skanklerna för vad vi accepterar här inne - det blir skrivförbud- //Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Rödluvan]1
2014-05-13 13:22
#158

#157 Han kanske inte är skeptiker, utan bara skeptisk.

Dentaku
2014-05-13 13:41
#159

För mig är det självklart att donera allt som går att använda på min kropp när jag är död, även till medicinsk forskning.

Den enda nackdelen med det som jag kan se är att mina anhöriga kan behöva vänta lite på att jordfästa mina kvarlevor men om man väger det mot chansen att rädda eller förlänga liv är det onekligen ett mycket lågt pris.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Kalli
2014-05-13 14:45
#160

Nu har ju Thursday fått skrivförbud men för att utveckla vad han sa så ville jag själv inte donera mina organ när jag var yngre. För mig var bara tanken ångestframkallande och jag försökte till och med övertala min pappa att inte anmäla sig. 😞

Därmed har jag full förståelse för individer som inte vågar donera även om jag tycker att det är beklagligt. Vad jag inte förstår är hur man kan påstå sig ha nobla skäl till att inte ge någon möjligheten att leva (allra helst om man ställer sig positiv till andra livsförlängande åtgärder som medicinering).

Jag ville (tidigare) inte donera mina organ eftersom jag var skiträdd på ren svenska och mitt beslut då handlade om mig, bara om mig. Det står jag för.

Annons:
Ians
2014-05-13 16:08
#161

Detta är ju egentligen en existentiell fråga, och handlar om mycket mer än bara kroppsdelar.

I mitt yrke ser jag människor som brottas oerhört med dessa frågor, både som snart döende och anhöriga. Mycket både ångest och ilska stiger fram i den processen.

Att tro på ett liv efter detta handlar inte om att man helt släpper sin ångest för att lämna detta, per automatik. Det är en process som tar tid och troligen inte är färdig förrän vi står där vid vägens slut och inte har något annat val.

Hur övertygad man än är så har man en sorg inför själva övergången, och så länge man bär den i sitt hjärta så håller man kvar i det lilla man har och i dem man har runt sig. Att ta ett beslut ang ens kropp och vad som skall göras med den efter själva avfärden, kan därför kännas skrämmande för många, då det blir så påtagligt att vi bara har den till låns här.

Inte alla har en förmåga att se rent kliniskt på sin egen kropp, det handlar inte om att vara egotrippad, självisk eller missunnsam, på något sätt! Utan om en process som måste få  värka färdigt där inne i själen. En stor separations ångest som måste få lov att bejakas den också.

Människor har separationsångest för mycket har i livet, inför flyttar, inför steget från barndom till vuxen, vid skilsmässor, långa resor, nya jobb, ångest för att bli gamla och lämna ungdomen bakom sig etc etc

Då har man all förståelse för den processen, men vill de ha en bit av min kropp, dvs min själs bostad under jordelivet, så skall jag glatt donera bort den och gör jag inte det utan lite gnissel iaf, så anses jag vara kall och hård som inte unnar någon annan ett bra liv.

Det är ju inte det, det handlar om….jag missunnar ingen, men jag kan väl få flytta ut innan ni sliter i den i stycken. Precis lika mycket som jag inte hade sett med glädje på någon som skall ha min bostad efter mig som kommer o byter gardiner och ändrar om som de vill ha det innan jag är färdig med mitt,och klar för att lämna över nyckeln och lämna för gott.

Skuld belägg inte dem som känner svårt inför denna fråga, det handlar om separationsångest, ren och skär separationsångest inte om missunnsamhet eller kallhet inför andras liv och livskvalité i första hand!

Kyllan56
2014-05-13 16:32
#162

Så klokt skrivet Ians. Naturligtvis har det oftast bakomliggande psykologiska orsaker. Men också religiösa. Oavsett vilket behöver det inte betyda att människa är en okänslig människa. Det är inte svart eller vitt.

Under mina år på narkos har jag kommit i kontakt med Jehovas vittnen. Jag har varit med om vuxna människor som säger att det är ok med blodtransfusion, men det får absolut inte stå i journalen. Sedan har det hänt flera gånger att föräldrar som är Jehovas vittnen blir fråntagen vårdnaden när de nekar sitt barn viss behandling, vilket jag tycker är mycket bra.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Jane-Lyzell
2014-05-13 21:00
#163

Så bra skriver Ians - ja var och ens ensak och ingen ska skuldbeläggas för sina egna beslut🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: