Annons:
Etikettfilm-tv
Läst 2137 ggr
Jane-Lyzell
2012-08-28 16:37

Den viktiga syra-bas-balansen

Intresant rekomenderar att titta påSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
mindless
2012-08-28 16:42
#1

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2795&grupp=9346

Under rubriken "Kalk-kalkon i TV4-soffan" kan man få lite perspektiv på detta något märkliga inslag.

Jane-Lyzell
2012-08-28 17:08
#2

Jag är inte förvånad det blir motsättningar likt med LCHF - skolmedecinen vill vara den som ger svar på allt!

Naturligtvis borde sammarbete vara att föredra - allternativt och skolmedecin hand i handGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

mindless
2012-08-28 17:21
#3

#2

Jag förstår faktiskt inte vad du menar med "hand i hand". Antingen gör man en undersökning som visar att det fungerar, och då blir det per definition skolmedicin. Eller så finns det inget stöd för att det fungerar, och då ska man heller inte förespråka det, eftersom man då inte vet vad man talar om.

Svårare än så är det inte.

Jane-Lyzell
2012-08-28 17:34
#4

3 skolmedecinen har mer pengar och resurser för forskning - så enkel är skilnnaden på att göra undersökningar- våra skattepengar går ju inte till mer forskning en  till skolmedecinen!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

mindless
2012-08-28 17:48
#5

Du använder termen skolmedicin som om det vore en person eller ett företag. Skolmedicin är medicin som visat sig fungera.

Vad är vi oeniga om? Om man inte har visat att kalk har en viss hälsogörande effekt är det givetvis orimligt att påstå att denna effekt finns. Hur vet man det om det inte finns någon undersökning som visar detta? Det handlar inte om vem som har mest pengar, det handlar om att man har en grund för sina påståenden. Det är väl inget konstigt med det?

Slutet av ditt inlägg förstår jag inte alls; du får gärna klargöra vad du menar.

Ians
2012-08-29 15:51
#6

Jaha så fick vi en ilsken debatt igen då!

Inom alternativ medicin har man talat om detta länge o det finns människor som faktiskt mår bättre när de reglerar syra-bas balansen.

Ex reumatiker….där man redan på den tiden som det fanns rejäla Hälsohem inriktade sig på att minska syrabildande föda i kosten till just reumatiker.

Många fick stora häslovinster genom ett kost omlägg…dvs de fick mindre värk o blev smidigare i lederna = hade lättare att böja både knån o fingrar.

Så detta är inget nytt alls. Idag äter vi mycket snabbmat, och dricker mycket läsk, kaffe etc som ökar på försurningen i kroppen. Och detta kan vara en avgörande faktor för många med värk.

Inte alla men ett ganska stort antal har mått mycket bättre med tillskott av basiska mineraler o kalk.

För dem är detta ingen Kalkon teori utan ett faktum!

Läste din länk o där får man väll förlovt sagt säga att det dras till sin spets….från mjäll till njursvikt….får man gissa att redaktörerna är skeptiker? Flört

Vad har skolmedicinen att erbjuda som är så fantasiskt, så att man skall dissa alla andra teorier?

För mig som har värk i lederna så kan jag säga inget…förutom värktabletter o i sista hand Cytostatika!

Inga smarriga alternativ det inte!

Kan jag då få lindring via kosten o kosttillskott som iaf inte bryter ner min kropp så tar jag tacksamt emot de råden.

Annons:
Klass
2012-08-29 17:05
#7

När de kommer med rent felaktiga och kanske rentav skadliga påståenden, då tycker jag att det har gått alldeles för långt.

Att någon får sitta och helt okritiskt göra reklam för sina obeprövade produkter är också rätt knasigt. Tycker jag.

Jane-Lyzell
2012-08-29 17:07
#8

7 Hur vet du att det är skadligt`?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Klass
2012-08-29 17:38
#9

#8

För det första:
Hur kan du få "[…] och kanske rentav skadliga […]" till att jag påstår att jag vet att det är skadligt?

För det andra:
Ett friskt pH-värde för människor ligger mellan 7,38 och 7,42 - kvinnan i inslaget påstod att man bör ligga på 7,46. Har man alldeles för högt värde så kan det vara skadligt. Kanske inte redan vid 7,46, men vem kan mäta detta på sig själv i tid och otid?

Ians
2012-08-29 17:47
#10

#7 där håller jag inte med dig. Detta är inte alls obeprövade produkter! Undgick det dig att man i Tyskland faktiskt har ett helt annat förhållningssätt? Och där rekomederar denna typ av behandling!

Dessutom är mannen som var med professor i detta….inte heller gjort på en kaffe rast!

Däremot säger han också att det finns endel överentusiastiska vurmare som tror att detta är svaret på Allt…o DE gör att trovärdigheten sjunker…slutt citat

Mjäll o njurinsuffiens snacket!

Men rätt användt är det ett alldeles utmärkt komplement inom vården att även titta på dessa faktorer. Och inte stirra sig blind på smärtlindring bara….för en ganska stor grupp patienter.

Och som sagt obeprövat är det inte! Och inte ens …rentav skadligt…..om man använder detta på rätt sätt!

Jane-Lyzell
2012-08-29 17:50
#11

9 okay vad baserar du ditt kanske skadligt på då?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Klass
2012-08-29 18:18
#12

#10

Du har rätt! Jag skulle inte ha skrivit "obeprövade", ber om ursäkt för detta! På riktigt! Skäms
Jag borde ha skrivit "onödigt för gemene man", typ.

>"Dessutom är mannen som var med professor i detta….inte heller gjort på en kaffe rast!"

Att en professor påstår saker i ett mys-TV-program (eller överhuvudtaget) betyder inte att det hen säger stämmer. Speciellt inte om det är en ifrågasatt professor: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svensk-forskare-doms-ut_168546.svd

>"Och som sagt obeprövat är det inte! Och inte ens …rentav skadligt…..om man använder detta på rätt sätt!"

(Som sagt, kanske inte oprövat - men onödigt.)
Men vet alla människor som tittade på programmet hur man anväder det på rätt sätt
Jag är rätt cynisk av mig (jag vet, det är kanske dumt), så jag är rädd att det finns människor som har/får vissa åkommor och köper denna produkt i stället för att gå till en riktig läkare för att få en diagnos och för att eventuellt kolla om man verkligen har för surt blod.

Klass
2012-08-29 18:19
#13

#11

Att om man får för högt pH-värde kan drabbas av Alkalos.

Annons:
Ians
2012-08-29 18:40
#14

#13 Acidos är inte heller att leka med Flört så bäst vore väll om doktorn tog till sig detta o hade koll på patienterna istället. detta går ju alldeles utmärkt i tex Tyskland Glad

Som sagt innan En metod funkar inte för allt! Men det gör den inte värd att titta på iaf.

Mig har de då inte  kollat några sådana blodvärden på…men däremot har jag fått 600 alvedon på recept.

Så att vidga sina vyer o se att vi inte har alla svar inom en branch hade kanske varit det mest optimala.

Klass
2012-08-29 18:47
#15

#14

Förvisso. Men får man detta handlar det nog inte bara om felaktig kost, eller?

Jag tycker hur som helst att det är onödigt dumt att ha sådana inslag i programmet.

Klass
2012-08-29 18:53
#16

Det påstås att Nyhetsmorgon gjorde en slags korrigering angående detta på typ 5 sekunder i söndags. Jag såg det inte själv. Någon som gjorde?

mindless
2012-08-29 19:19
#17

#6

Det är lustigt, så fort det anmäls en avvikande mening kommer som ett brev på posten svepande formuleringar om aggression och ilskenhet. På vilket sätt är denna debatt ilsken?

>"Läste din länk o där får man väll förlovt sagt säga att det dras till sin spets….från mjäll till njursvikt….får man gissa att redaktörerna är skeptiker?"

Ja, att journalister som sysslar med kritisk granskning är skeptiker håller jag för självklart. Allt annat vore väl tjänstefel? Och det är möjligt att mjäll var att ta i, men det var i så fall det enda för det fanns i princip ingen gräns för vad som gick att bota med kalk. Och det var givetvis det som var invändningen mot inslaget; att uppenbart partiska personer får sitta och vitt och brett köra säljsnack utan mothugg: att Gertrud Rullander presenteras som patient när hon faktiskt säljer produkterna själv; att det slängs med termer hit och ditt som inte har någon förankring i forskning.

Varifrån har Sara Karlsson fått uppgiften att blodet ska ha ett pH-värde på exakt 7,46. Vad har hon för grund för att påstå att hennes produkter renderar i exakt detta pH-värde? Hur vet hon att detta är något som förändrats över tid?

>"Vad har skolmedicinen att erbjuda som är så fantasiskt, så att man skall dissa alla andra teorier?"

Jag antar att du inte menar generellt, för annars vore det en absurd fråga. Men frågan är vilket fall märklig; om man kan visa att kalk har dessa effekter så är det skolmedicin.

För övrigt känner jag till att det finns vissa indikationer på att kostens sammansättning vad gäller syra och bas har vissa effekter på vår hälda. Det betyder dock inte att vilka påståenden som helst är okej, och det är givetvis i det invändningen ligger.

Jane-Lyzell
2012-08-29 20:27
#18

17 Nåjo - vist finns det en stänk av debatt hets hos dig - så jag håller nog med Ians - du följer skeptikers debatt teknik uti fingerspettsarnaFlört

blir liksom sönder debatt istället för åsikter! du kommer säkert protestera mot det jag skriver med - men det struntar jag i- på minner dig igen om att du är inne på ett troendeforum som är posetiva till alternativa former och skolmedecin.

Om 40 personer har blivit hjälpta av denna metod - så tycker jag det ska fram i ljuset - vad är det så farligt om folk blir friska!

Om du läser biverkningar på till ex blodfettsänkande medeciner - så blir man mörkräddRynkar på näsan - det är skolmedecinen som rent ut sagt förgiftar oss många gånger pg av alla biverkningar! Även blodtrycks medeciner har stora biverkningar osv….

tror inte kalk är så farligt i gämförelse!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

mindless
2012-08-29 20:41
#19

#18

>"vist finns det en stänk av debatt hets hos dig"

Du får gärna konkretisera vari ilskan och hetsen ligger. Annars finns det ingen grund för förändring.

>"Om 40 personer har blivit hjälpta av denna metod - så tycker jag det ska fram i ljuset - vad är det så farligt om folk blir friska!"

Jag kan inte se vem som har motsatt sig detta.

Angående biverkningar har du givetvis rätt (bortsett från att det är vanskligt att läsa sig till bieffekter eftersom man där listar även oerhört ovanliga sådana), och man får helt enkelt göra en avvägning om det är värt att ta en viss medicin. För du påstår väl inte att skolmedicin inte har någon positiv effekt?

Klass
2012-08-29 20:48
#20

#18

Jag ser inget aggressivt eller hetsigt i det mindless skriver, betyder det att det står 1-1 då? Eller är det kanske lite mer konstruktivt att prata om sakfrågan?

Att äta kalk blir ju varken mer eller mindre nyttigt/nödvändigt oavsett vilken debatteknik man använder, eller hur?

>"[…] på minner dig igen om att du är inne på ett troendeforum som är posetiva till alternativa former och skolmedecin."

Vänta lite nu … Menar du att de som är andligt troende även alltid är/bör (?) vara alternativmedicintroende? Håller alla andligt troende med om detta?

>"Om 40 personer har blivit hjälpta av denna metod - så tycker jag det ska fram i ljuset - vad är det så farligt om folk blir friska!"

Hur vet man verkligen om alla dessa 40 personer blivit hjälpta av denna metod och att det inte var något annat? 
Att de har blivit friska är ju självklart jättebra, det håller nog alla (förutom en och annan konspirationsteoretiker) med om.

Att du drar in blodfetts- och blodtryckssänkande mediciner i denna tråd anser jag vara OT. Men vad tror du skulle hända om man tog bort alla dessa mediciner du nämner egentligen? Visst, de skulle kanske slippa biverkningarna, men … Vad tror du?

Annons:
Jane-Lyzell
2012-08-29 21:13
#21

19 Skrattande Jag tror du är så inne i det så du inte ser det själv - helt ok- lägg det åt sidan nu!

problematiken är med skolmedecin att människor litar på doktorerna ochh läser sällan biverkningar fören de börjar må dåligt! eller inte ens då !

Så stark kraft har läkare i tilltro - och särskilt hos våra äldre.

Får man en medecin utskriven så tror alla att man måste äta den - ingen informerar om des biverkningar - inte läkaren , eller apotek- de får man läsa sig till själv i bipacksedlarRynkar på näsan

Vem avgör om det är värt äta medecinen ska du som lekman utan medecin kunskap kunna veta det!?? Nää det borde vara mer information om medeciner och dess biverkningar!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-08-29 21:18
#22

20 Nej jag menar inte att alla är för alternativt men välldigt många - för vi ser vidare och bredare en strikta skeptiker som ska ha evidens hela tidenFlört inget fel i det - men ibland får man gå på sin egen känsla vad som är rätt o fel.

Hur man vet att dom 40 blivit hjälpta sa han i programmet så du får fråga han!

blodfetts- och blodtryckssänkande mediciner är inte ot då det var presis vad de talade om i inlägget bl.a

vi i vest har mycket att lära ifrån öst - när vi talar om förebyggande hälsovård - i kina får du rörelseskeman och andra kostråd - inte medeciner!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

mindless
2012-08-29 21:24
#23

#21

>"Jag tror du är så inne i det så du inte ser det själv - helt ok- lägg det åt sidan nu!"

Jag hade lagt det åt sidan om jag inte hade upplevt det som rätt otrevligt att ständigt få dessa insinuationer kastade på mig. Alltid svepande formuleringar, aldrig något konkret. Du får jättegärna peka på vad mer exakt du menar.

>"problematiken är med skolmedecin att människor litar på doktorerna ochh läser sällan biverkningar fören de börjar må dåligt! eller inte ens då !"

Men det är ju i så fall ett problem som inte ligger i själva skolmedicinen, utan i bemötandet. Min poäng var att skolmedicin är skolmedicin för att man visat att preparaten och metoderna fungerar. Behandling med kalk vore också skolmedicin om man kunde säkerställa de positiva effekterna. Det finns alltså ingen motsättning mellan kalkpreparat och skolmedicin, utan allt handlar om att man ska kunna påvisa den påstådda effekten.

Vad biverkningarna hos blodtryckssänkande preparat har med detta simpla påstående att göra förstår jag faktiskt inte.

Jane-Lyzell
2012-08-29 21:35
#24

23 Då tycker jag du ska titta på hur du utrycker dig och skriver- om du inte förstår att flera inte gillar på det sätt du utrycker dig - du trasar sönder trådar och om jag ska vara ärlig - förstår jag inte varför du skriver här inne på ett troendeforum!?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

AnnikaIII
2012-08-29 22:31
#25

Ja det här var en roligt…..jösses vilken okunninghet det finns hos några här som skriver…förmodligen aldrig varit sjuk, haft någor större krämpor och smärtor som behöver medicineras…för då är det lätt att sätta näsan i vädret och vara smord i mun…..jag kan se att behovet att vara bror/syster duktig och påpeka att vetenskapen vet minsann, är stort och intresset för hur verkligeheten ser ut för en sjuk människan verkar vara lika med 0, är jag förvånad?

Jag tillhör dem som inte klarar av blodtrycks medicin särskillt bra, jag har blodtryck på 200/95 TROTS mediciner, faktiskt flera stycken men se läkarna kan inte svara på hur de ska göra för att hjälpa, de har EN lösning…de skriver ut ett nytt preparat….!

Jag tillhör också dem som blir sjuk av biverkningar och kan inte leva ett normalt liv, men det är ju vetenskapligt beprövat så då måste det funka och då är det väl fel på mej då, för alla jävla biverkningar gör att jag…gått upp kanske 15 kilo, yr hela dan, sover dåligt, svårt att andas, extremt torr hud, torrhosta, kramper i benen så jag sitter upp i sängen och skriker av smärta, giktattacker, ….detta bär jag med mig VARJE DAG….och det delar jag med tusentals människor….men doktorerna skriver ut mer skit.

Nu har jag börjat på en NY medicin igen och en del av biverkningarna börjar ge sig NÅGOT….men de försvinner aldrig, för jag tål inte kemiska mediciner.

Så jag är jävligt glad och tacksam att det finns proffessorer, alternativforskar, samt AMATÖRER som berättar om naturens mediciner som våra förfäder och mödrar har använt under årtusenden, så nu blir det björkaska och kalk, magnesiumtillskott och lite annat för att lindra och hjälpa…

Så kom inte här och spela Allan med en massa fåniga fnoskler, besserwisserattityd och nerklankeri …det är patetiskt….jag kanske hade lyssnat ifall ni själva hade mått dåligt och inte hade någon utväg kvar, eller testat själva och verkligen hade egna erfarenheter av alternativmedicin. 
Dumhet finns överallt och det finns även s.k vetenskapliga forskningar som varit döden för dem som fick äta det dessa piller. Stora skador har skett i vetenskapens namn…vad alternativmedicin kan göra för skada är en piss i Säveån jämförsvis.

Ni borde be om ursäkt faktiskt…jag känner mig kränkt som om jag vore mindre vetande.
Och jag betackar mig från något försvartal i vetenskapensk anda. 
Länge leve frihet och fria val att kliva utanför boxen.

Carpe momento

Klass
2012-08-29 22:53
#26

#25

Du har all rätt att känna dig kränkt (även om jag inte förstår varför du känner att du behöver göra det).

Du verkar resonera som om "vetenskapen" har ett eget medvetande och ett tyckande om hur allt ska vara. Är det så du ser på vetenkap i allmänhet?

Har du använt "björkaska och kalk, magnesiumtillskott och lite annat" länge?Hjälper detta? Skippar du alltså receptbelagd medicin då?

AnnikaIII
2012-08-29 23:02
#27

26

Kommentera det jag skriver i stället för att ställa personliga frågor om hur jag mår, det har jag ju redan berättat.

Nej jag har inte ätit dessa tillskott länge och det skriver jag också….

Vetenskapen idag basera sina tekniker och metoder på kanske ett par 100 år och då tar jag i i överkant medan örtlära är lika gammal som människan….behöver jag säja mer.
När de "första" proffessorna skar upp lik för att se hur människan fungerade innuti på 1800-talet så gick de med icke tvättade händer till en förlossning, kvinnor dog som flugor…..
En Jordemor som visste hur viktigt det var med rent vatten och örter kunde hjälpa en barnaföderska fick förbud, hon var ju inte skolad….
Attityden finns fortfarande kvar i stora mått även om vissa länder inte vänder örtkunskapen ryggen.

Klart vetenskapen har ett eget medvetande…medan vetenskapsmän/kvinnor medvetandegör den med väldigt skiftande resultat.

Carpe momento

Annons:
Jane-Lyzell
2012-08-29 23:28
#28

25 o 27 Det var ord och inga visor detFlört Jag tror damen blivit upprörd, med rätta!Glad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Klass
2012-08-29 23:31
#29

#27

Va? Jag frågar inte hur du mår, det har du ju redan självmant berättat.

Men eftersom du själv drar upp vilka alternativa "mediciner" du avser använda (OK, jag var osäker på om du redan hade testat eller inte eftersom du verkar vara så säker på att dessa skulle hjälpa) så kan det väl inte vara särskilt konstigt att ställa frågor utifrån detta?

mindless
2012-08-29 23:35
#30

#24

Jag har tittat på det jag skriver, och jag kan faktiskt inte hitta vad det är du och vissa andra stör sig på. Det var ju därför jag, i vänlig ton, undrade om du kunde konkretisera vad du menade.

Det var ju tråkigt att höra att du tycker jag trasar sönder trådar. Själv tycker jag att jag diskuterar de givna ämnena, ställer frågor om det jag inte förstår och bidrar med min syn på saken. Att det skulle vara så oerhört provocerande är svårbegripligt.

Jane-Lyzell
2012-08-29 23:36
#31

30 Bara ta in fakta !

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

mindless
2012-08-29 23:39
#32

#31

Jag är ledsen, men det inlägget förstod jag inte.

mindless
2012-08-30 14:47
#33

#25

Jag kan inte riktigt se vad som gör dig så upprörd. Har någon ifrågasatt din upplevelse, din smärta, dina försök att hela din kropp?

Inte för att det på något sätt har med saken att göra, men även jag lider av kronisk smärta. Och inte heller jag är förtjust i att trycka i mig värktabletter. Jag ser mig gärna om efter alternativ, och jag är absolut inte främmande för att det finns lösningar som inte omfattas av den nuvarande skolmedicinen Och den som vill testa alternativa lösningar är givetvis fri att så göra.

Men nu var det inte riktigt där min invändning mot TV4:s inslag låg, utan att två säljare, helt utan mothugg, sitter och lovar guld och gröna skogar, kastar ur sig pseudovetenskapliga haranger och snyter fakta ur näsan.

Jag är fullt medveten om att det finns vissa indikationer på att syra-bas-balansen kan ha vissa effekter på vår hälsa (detta har jag redan skrivit) men ur detta kan man inte härleda allt detta nonsens om försurade kroppar, ett pH-värde på 7,46 och kalk som ett universalmedel mot gud vet vad.

Det handlar inte om, vilket påstods i inslaget, att det inte går att foga ny kunskap till skolmedicinen (ett fullständigt absurt påstående med tanke på den ständiga utvecklingen). Kan man ge stöd för tesen att vissa preparat har vissa hälsoeffekter så blir det en del av skolmedicinen. Svårare än så är det inte. Det finns ingen motsättning mellan "naturliga preparat" och skolmedicin. Det är ju bara att titta på rekommendationen att kvinnor som vill bli gravida ska ta folsyra.

Allt handlar om att den som påstår att den produkt de säljer har vissa effekter, ska kunna ge stöd för detta. Det är väl ändå fullständigt rimligt?

Ians
2012-08-30 17:13
#34

#33 Det har inte slagit dig att vissa saker inte går att söka patent på…och därmed inte är intressanta ur Läkemedelstillverkarnas synvinkel.

Det gör att de inte forskas runt detta likvärdigt…för det finns inga pengar att tjäna i slut änden.

Och att våra läkare styrs av dessa tillverkare….både med sponsring av seminarium…etc etc

Nu är ju inte jag av den åsikten att Läkemedel är alltigenom dåligt….vilket jag ofta säger i mina inlägg…jag är inte rabiat.

Men en viss misstänksamhet till varför vissa saker aldrig når Våra beddgrader har jag allt iaf.

Detta fungerar ju i Tyskland…varför inte här?

Jag skyller inte heller på doktorerna i sig…nu för tiden så ramlar det in så mycket information om än det ena o än det andra…så det är en Omöjlighet att dels hålla sig ajour med allt Och behandla patienter på samma gång.

De gör så gott de kan mao.

däremot kanske de som har övergripande ansvar för vården skulle sätta sig in i även alternativa metoder lite bättre.

För en alternativ metod kan vara toppen för vissa…men hjälper inte för allt o alla! Där i ligger faran när det enbart är Vurmarna o över entusiasterna som får komma fram…..ex kan man behöva ta blodprov lite nu o då, om man ensidigt äter bara en viss del av hela Vitamin o mineral spektrat…i höga doser!

För det kan störa andra balanser, under jakten på att bota En obalans!

Annons:
mindless
2012-08-30 20:02
#35

1. Hälsokostindustrin omstätter en ansenlig summa pengar, varför det uppenbart finns pengar att tjäna på kunskap om vad kroppen behöver.

2. Långt ifrån all forskning sker i vinstdrivande syfte.

3. Det spelar över huvud taget ingen roll. Påstår man att en produkt har en viss effekt (eller att blodet ska ha ett specifikt pH-värde, att människor nu för tiden är mer försurade eller vad man nu fått för sig) bör man kunna ge stöd för detta. Att man inte har tillräckligt med pengar för att undersöka saken må vara synd, men det betyder bara att man fortfarande inte har stöd för det man säger, inte att allt man säger plötsligt blir sant. Eller hur?

mindless
2012-08-30 20:16
#36

Jag skrev i ett tidigare inlägg att radioprogrammet Medierna tog i när de skrev att det påstods att kalk kunde bota mjäll. I stand corrected: På företaget pH-balnas hemsida hittar man faktiskt mjäll bland de åkommor som ska bero på en försurad kropp, och som kan botas med hjälp av deras produkter. Även dåligt humör och barnlöshet ska kunna fixas till.

Seriöst: här måste det väl ringa varningsklockor hos vem som helst?

Ians
2012-08-31 14:47
#37

#35 Egentligen handlar det nog inte så mycket om de enskilda fabrikanternas pengar, när det kommer till vitaminer o mineraler samt örter.

Det handlar om att man inte kan ta patent på en ört i sig….vilket gör det fritt fram för vem som att använda … resultatet av forskningen.

En forskning kostar ju pengar…och dem vill man naturligtvis ha in igen.

Men om vi nu tar  lämnar vår egen horisont en liten stund o pekar på att man i tyskland använder sig av syra-bas tesen inom sjukvården.

Och ser att man mår bättre Där av att reglera denna balans i kroppen. Är det inget Vi kan ta till oss då? Eller är det enbart Vår lilla värld vi skall anamma?

Detta är ju inget nytt i sig, och det används som behandling i andra delar av världen….har De då så fel?

För man kan ju säga vad man vill om dem som var med i programmet…det står ju var o en fritt att bedöma dem.

Men ser man till faktum att ex tyskland har en lång tradition av att låta "skolmedicin" och "alternativ medicin" löpa jämsides….hade de haft det om det var skadligt?

Hade de haft det Om det inte ens var verksamt?

Det finns väl mycket som talar för att de inte haft detta.

Är det då inte dags att man tittar lite åt deras håll och införlivar lite av den kunskap o erfarenhet de har där…istället för att vara regida o enbart stirra sig blind på vad sk experter säger här.

Många gånger skulle man kunna få billigare behandlingar på detta sätt…kalk är ingen dyr produkt precis. Flört som exempel bara.

Ang detta om mjäll….Så håller jag med den professor som var med i programet att vissa entusiaster, som hävdar att detta är svaret på allt skadar mer än de gör nytta i samanhanget.

De undergräver trovärdigheten, genom sitt tunnelseende åt andra hållet! Var sak på sin plats mao

¨Medicin när det behövs och kosttillskott när det behövs….sedan att många går runt med onödiga problem pga brister i kosten, pga den mat vi äter nu för tiden..DET tycker jag att man skall titta lite mer på istället för att bara slentrianmässigt skriva ut mediciner som vi alla betalar dyrt för!

Och så får man kanske inse att Sverige inte är navet i världen o har alla svar på allt….utan man måste se lite hur gör andra o ta till sig det som faktiskt fungerar på andra ställen i världen.

Det skulle lagt lite verklighets baserade krav på över entusiasterna. Och gjort en hel del för behandlings säkerheten..dvs man hade koll på dem som pga sjukdom faktiskt Behöver äta enskilda vitaminer o mineraler ensidigt för att de har rejäla brister.

Ex kan jag nämna att man sällan tar ett helblods status när paienterna har difusa problem..utan man nöjer sig med Hb, sänka etc

(Man tittar sällan på nutritions status i blodet….dvs kollar allt som kan påverka)

Ger det inget så tar man ofta till depression som en anledning till dåligmåendet…en kostsam diagnos för både patient o samhälle.

När  patienten kanske faktiskt har stora mineral brister, och hade varit tillbaka på banan snabbare om man sett till detta istället.

Det finns de som säger att vi visst inte har sämre näringsinnehåll i maten nu än för 50 år sedan…..detta tvistar de olika skolorna o lärde om.

Men man kan ju helt klart säga att vi lever andra liv nu med helt andt´ra krav på oss…och DET förändrar förmågan att ta upp olika näringsämnen + behovet av dem.

Det finns klara indikationer från forskare att vissa tillstånd av långvarig stress etc ger ökat behov av de olika vitaminerna o mineralerna.

Men att utan kontroller ensidigt äta något är inte vist, då det kan störa andra balanser i kroppen tom öka obalansen totalt  hos den enskilde….så då hade det varit bra att även doktorn tittade på detta o inte lämnade den marknaden till överentusiastiska lekmän.

Jane-Lyzell
2012-08-31 15:13
#38

37 os så klokt du ärGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
2012-08-31 15:54
#39

Jag tycker att vi behöver öka vår förståelse till Varför vi blir sjuka…istället för att som i många fall dämpa symtomerna bara.

ex med stress relaterade sjukdomar…som Faktiskt kan ha sitt ursprung i hur våra kroppar tar upp enskilda näringsämnen.

Och listan på vilka sjukdomar Det kan röra sig om kan göras nästan hur lång som helst!

Själv har jag flera ex från mitt eget liv där enkla metoder o billiga saker förändrat mycket.

Och där tom doktorn har sagt efteråt att Javisst så kan det ju vara! Mycket av det lidande jag genom gått innan jag själv funderade ut vad det var som var problemet…eller tom av en slump ramlade på lösningen, hade jag sluppit om man ex tagit ett prov där man analyserade ordentligt hur det stod till med nutritionen.

Så man kanske inte skall stirra sig blind på dem som medverkade i det program som TS handlar om utan…fundera på om de kanske ligger något i det de säger…Även om de har fel i små detaljer…..

Och som sagt innan vidga vyerna o se vad som fungerar på andra håll…di kanske inte är så dumma di där Tyskarna….kineserna….indierna

Även om man inte behöver ta till sig allt….

De som nu tänker dra fram med fanan som det står PLACEBO effekt på…fundera en liten stund till!

För vad jag menar är att…vi betalar så oerhört mycket för den vård vi bedriver i dag att man många gånger inte ens har råd o tid att behandla dem som Verkligen behöver det…till förmån för dyra symtom lindringar…som belastar både köer o ekonomi….

Hade man kunnat skala bort låt oss säga 10% av dem som har migrän tex o söker för detta om o om igen… genom att de faktiskt mår bättre totalt sett av att lägga om sin kost….ta kosttilskott etc Så hade mycket varit vunnet både ur personligt lidande, ekonomiskt och samhällsmässigt.

Till förmån för dem som står i kö långatider utan att ens få behandling. utan sitter hemma till ingen nytta o kostar oss alla pengar.

Låt oss säga att man genom ett kosttillskott kan uppnå detta….är det då inte värt att ens fundera äver den möjligheten då?

Evidensen då? Kan det inte vara en evidens i sig att vissa saker ger bra effekt? Även om det inte gör det på Alla…men d et gör ju å andra sidan inte alla mediciner heller…är de inte evidens baserade?

Jo visst är de det. MEN så har vi ju det faktum att människan inte är stöpt i en o samma form.

Två personer kan ha exakt samma sjukdomsbild o exakt samma förutsättningar….MEN utslaget blir olika…varför det?

Kanske är det så att de i Grunden inte Har samma förutsättningar även om de tillsynes ser ut så.

A kanske inte har samma näringsupptag som B o därmed är problematiken i Grunden helt olika…de har samma sjukdom men av olika orsaker.

Att då tro att de skall reagera exakt samma på samma behandling är inte det en form av …ursäkta uttrycket….idioti rent ut sagt!

Och som sagt det hade varit bra om en läkare höll i kontrollen så man inte skapar större problem än man vill bota Flört

Jane-Lyzell
2012-08-31 16:05
#40

Exakt Ians - när ska ett sammarbete komma till skolmedecin och allternativ vården - tänk så bra det skulle bli!Flört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-08-31 16:09
#41

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/nim-natvarket-foer-integrativmedicin/pressrelease/view/legitimerade-vaardutoevare-faar-ge-integrativmedicinsk-vaard-789230

Pressmeddelande

Legitimerade vårdutövare får ge integrativmedicinsk vård

2012-08-30 18:37

Pressmeddelande                                                                                                                                             20120830

Legitimerade vårdutövare får ge integrativmedicinsk vård

En prejudicerande dom i Högsta Förvaltningsdomstolen (HFD) visar att det är möjligt för legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal att integrera komplementär- och alternativmedicin (KAM) med skolmedicin, också i Sverige.

Intresant läs mer i Länken!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Ians
2012-08-31 16:14
#42

Tack Jane!

[De KAM-metoder som kan bli aktuella är sådana som är accepterade och väl etablerade sedan länge i övriga EU-länder. Det innebär att de har haft ett stort antal användare under många år, alltså är väl beprövade och utvärderade.]

utdrag ur pressmeddelandet.

Exakt detta är vad jag menar!

mindless
2012-08-31 17:10
#43

Jag har aldrig hävdat att mediciner är svaret på allt, och det är möjligt att man inom vården är dålig på att titta på nutrition. Detta är dock en separat fråga.

Allt jag menar är att om man påstår att ett preparat har vissa effekter, ja då måste man ha stöd för det. Det spelar ingen roll om det är en medicin eller om det är kalk, det måste finnas en undersökning som styrker påståendena. Och om man inte skulle ha råd att undersöka saken så är det synd, men det ger som sagt inget frikort.

Du skriver att man inte ska stirra sig blind på vad som händer i Sverige, men det har väl heller aldrig någon menat. Forskning är internationell, och självklart måste man ta in kunskap från hela världen. Dock kanske inte Tyskland är det bästa exemplet med tanke på deras förhållande till homeopati, vilket är uppenbart hokuspokus.

>" Evidensen då? Kan det inte vara en evidens i sig att vissa saker ger bra effekt?"

Jo, naturligtvis. Men detta vet man inte innan man undersökt det systematiskt och eliminerat felkällorna. Att vissa personer upplever vissa effekter är tyvärr inte tillräckligt; hade vi nöjt oss med detta hade vi kanske aldrig fått skäl att sluta med åderlåtning.

Hur som haver, vi verkar vara eniga i att mycket av det som påstods i inslaget saknade grund och det var ju min huvudsakliga poäng. Gott så!

Ians
2012-09-01 01:33
#44

Hur som haver, vi verkar vara eniga i att mycket av det som påstods i inslaget saknade grund och det var ju min huvudsakliga poäng. Gott så!

~~~

Den slutklämmen är nog din egen tolkning av det jag tycker! Vi är rätt oense på de flesta punkter.

Men jag Respekterar det du tycker. Det är en av de få saker vi är överens om Flört

mindless
2012-09-01 10:11
#45

Är vi oense på de flesta punkter? Vilka tänker du på då?

Jag tycker tvärtom att vi verkar ganska eniga. Angående tokerierna i inslaget så lät det precis som att du höll med i om att man inte skulle överdriva kalkets positiva effekt, eller beskriva det som ett universalmedel som fungerar för i princip alla för i princip allt. Det är inte detaljer som är fel när man håller fram kalk som ett universalmedel (även om det skulle finnas positiva effekter). Om jag säger att E-vitamin kan bota cancer och säga att man bör äta ett gram per dag så är detta vansinne, även om E-vitamin är ett livsnödvändigt vitamin.

Sedan förutsatte jag kanske bara att du höll med om att man inte ska påstå sådant man inte har stöd för, som att blodet ska ha ett pH-värde på 7,46 (vilket till och med ligger utanför det rekommenderade intervallet), att människor idag är mer försurade än förr (hur vet hon det?) eller att det inte går att foga ny kunskap till den vetenskapliga uppfattningen av kroppen (vi lär oss hela tiden mer om hur kroppen fungerar; naturligtvis finns det ingen ovilja mot att ta till sig nya rön).

Min huvudsakliga poäng är alltså att man ska ha stöd för det man säger. Menar du på allvar att vi är oeniga om detta? Eller menar du att det finns grund för det som påstods i inslaget? I så fall är vi faktiskt oeniga, men det har jag svårt att tro.

Att kalk har vissa positiva effekter är inte omöjligt, men påståenden kring detta får inte inskränka sig till gissningar och önsketänkande. Då blir det så tokigt som i inslaget.

Med det kanske vi nått vägs ände. Trevlig helg!

Ians
2012-09-01 12:38
#46

Till skillnad från dig så anser jag att man har mer på fötterna än Gissninga o önsketänkande!

För till skillnad från dig så har jag en lite större tilltro till det Tyska vårdsystemet än dig. Faktiskt av den anledningen att man tillåtet alternativa metoder!

Och det finns ganska bra på fötterna ang försurning av kroppen etc från deras erfarenhet.

Detta är skillnaden mellan de som vurmar för alternativa metoder och de som är skeptiska till dem….där emellan kommer alla som kan tänka sig att använda alternativa metoder lite nu o då Flört Jag tillhör den första kategorin! ÄVEN om jag inte är så rabiat att jag anser att jag inte behöver gå till doktorn. Jg vidhåller min åsikt att lite tänk åt det alternativa hållet inom sjukvården hade berikat spektrat av möjligheter för folk att må bra…. + gett en större patient o behandlings säkerhet iom att man då kunde ta prover som visar exakt hur stora bristerna är för den enskilde…o DÄR inte gissat sig till det.

en stor skillnad till din inställning som enl min tolkning verkar gå ut på att det mesta inom alternativ sektorn är rena tokerier o gissningar!

Så att vi är ense i vissa saker gör det inte rätt att påstå att vi verkar avara eniga i att mycket av det som påstods var tokigt…i inslaget.

Det mesta som sas var enl mitt tänk ok…det var bara det jag ville förtydliga!

mindless
2012-09-01 15:13
#47

>" en stor skillnad till din inställning som enl min tolkning verkar gå ut på att det mesta inom alternativ sektorn är rena tokerier o gissningar!"

Jag har aldrig sagt att det inte kan finnas element i den alternativa medicinen som inte har positiv effekt. Allt jag säger är att om du inte har forskning som stöder dina påståenden så är det bara mer eller mindre kvalificerade gissningar. Det stora problemet är att detta inte verkar bekymra någon i branschen, varför de möjligt effektiva behandlingarna delar utrymme med uppenbara tokerier som homeopati, öronvaxljus och irisdiagnostik.

Man måste ju ha en metod för att skilja effekten av åderlåtning från effekten av antibiotika, annars blir det ju bara gissningar. Eller hur? Och den enda metod som visat sig fungera är den vetenskapliga. Desustom, och detta är viktigt, om man kan ge belägg så är det inte längre alternativmedicin utan skolmedicin.

>" Till skillnad från dig så anser jag att man har mer på fötterna än Gissninga o önsketänkande!"

Så var är forskningen som visar vilka effekter kalk har? Om forskningen finns så förstår jag inte varför dessa påståenden möter motstånd från medicinskt håll. Det vore ju inte magi om en viss mineral hade en viss effekt, så om man kan ge belägg så torde detta inlemmas i det skolmedicinska kunnandet. Om man nu inte är konspiratoriskt lagd; intressant nog verkar även detta gå hand i hand med övertro på alternativa metoder.

>" Så att vi är ense i vissa saker gör det inte rätt att påstå att vi verkar avara eniga i att mycket av det som påstods var tokigt…i inslaget."

Så det var inte tokigt att påstå att blodet ska ha ett pH-värde på 7,46, att ny kunskap inte kan fogas till den etablerade vetenskapen eller att kalk kan bota i princip vem som helst från vad som helst? I så fall är vi mycket riktigt oeniga, men jag har ytterst svårt att tro att du ställer dig bakom dessa yttranden.

Att de flesta människor är försurade och att detta är värre idag än förr kanske inte var tokigt i ordets rätta bemärkelse, men det är i alla fall helt snutet ur näsan.

Att kalk kan ha vissa positiva effekter mot vissa åkommor må vara sant (och det känns som att det är din hållning); problemet var att detta inte var vad som hävdades i inslaget. Där lovade man guld och gröna skogar baserat på pseudovetenskapliga resonemang. Och om inte det är tokigt så vet inte jag vad som är det.

Ians
2012-09-01 22:37
#48

Skrattande

ja du mindless…du e rolig du! Här med är vår diskussion över till förmån för vad tråden egentligen handlar om …

Annons:
mindless
2012-09-01 22:43
#49

Jag trodde det var detta tråden handlade om. Men visst, trevlig helg på dig!

Upp till toppen
Annons: