Annons:
Etikettnätverkande
Läst 2269 ggr
Jane-Lyzell
8/22/12, 3:42 PM

Medium Sverige ?

Hur ser ni här inne på hur vi ska få ordning på medium sverige???

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
8/22/12, 3:45 PM
#1

Själv anser jag det är ett måste med Ramar o regler- annars blir det som nu high chaparall i medium sverige.

Frågan är hur vi ska lyckas med det ? Med så många olika viljor Cool

Finns det en lösning - Jag hoppas detGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
8/22/12, 6:21 PM
#2

Det ska finnas ramar och regelverk för att få kalla sig för Medium.
Det behöver inte inebära att alla ska vara stöpta i samma form.
De kan arbeta på olika sätt men det måste ändå finnas en grundsyn på vilka krav som ska ställas på ett medium.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Ians
8/22/12, 9:00 PM
#3

Jag håller med er båda…Jane o Hellas!

Det handlar ju om att man som "konsument" också har rätt till att veta vart ribban ligger!

Som det är nu så kan vilken idiot som helst bara lura folk på pengar…med vilka underliga trix som helst….tänker på en annan tråd om medialbesiktning av hus etc

Jane-Lyzell
8/22/12, 9:38 PM
#4

Ja hur ska vi få till det då?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
8/22/12, 11:21 PM
#5

Ett ordentligt förbund kanske där man har vissa kriterier för att få vara medlem o att kämpa för att upplysa om detta förbund så att de som vill anlita ett medium kan plocka från den listan.

Då bör man kanske var noga med vilka som ingår i styrelsen så att det inte är personer som själva är tveksamheter runt Flört

Jane-Lyzell
8/23/12, 1:32 AM
#6

5 Njae - tror inte på förbund - det har vi provat och funkar inte - det nya lär inte funka heller !

Jag tror på återbygande av föreningar och ett riksförening- där gemensamma riktlinjer finns för etik o moral.

Sammverkan! i förenng!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Ians
8/23/12, 10:35 AM
#7

Ja jag funderade på när jag skrev det …hur det skulle fungera i praktiken….med alla viljor o färgstarka människor som "vet bäst" Flört och alla vill gå Sin väg.

Kanske det du säger är en bättre Om man kan få dessa människor att komma överens Skrattande

Jane-Lyzell
8/23/12, 11:32 AM
#8

7 Jag tror det - är enda sättet - där alla kan synas i en gemenskap med riktlinjer!!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
8/23/12, 11:50 AM
#9

Jag tycker att varje förening ska ha en företrädare med mandat som ingår i ett riksomfattande förbund/förening/grupp (kalla det vad du vill).

Det ska finnas stadgar och självfallet en samankallande instans i form av mötesordförande, sekreterare och ledamot.

Alla deltagare måste även förstå att deras "sätt" inte är skrivet i sten utan deltagarna behöver ha en förmåga att kunna se utanför boxen samt även jämka dvs. ge och ta.
Det behöver även finnas kunskap om konsumentlagar mm.
Jag tycker att mediumskapet och försäljning av dess tjänster på något vis måste jackas in i konsumentlagen som faktiskt finns och gäller…..

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Maikailoa
8/24/12, 2:27 PM
#10

Jag vill säga att jag röstade emot ramar och regler.

Anledningen till detta är att om vi ser till det historiskt så har det inte funnits några regler, antagligen därför att det inte har behövts några, och därför att regler är restriktioner, men anden är fri.

Måhända att det funnits regler mera lokalt, men knappast generellt.

Vad det gäller andens frihet framhåller jag:

Biskop Thomas Frihetsvisa

spirit33
8/24/12, 6:53 PM
#11

Väldigt svårt med ramar och regler, vem eller vilka ska författa dem?

Ramar och regler utgår från att något ska vara mätbart på ett vettigt sätt, men medium generellt och inkluderat de mest kända kan inte leverera något mätbart enligt mig, bara mest dravel som vem som helst kan kläcka ur sig.

Medium är i en gråzon där ofta den som är mest välsmord "lyckas" ta sig fram, tyvärr. Och de flesta av dessa som "lyckas" och har ett namn, är givetvis jättesugna att vara i fronten att starta ett riksförbund m.m.

Det förra förbundet innehöll åtminstonde en äregirig figur utan rent mjöl i påsen(Anders Åkesson). Hur kontrolleras att dessa nya frontfigurer har rent mjöl i påsen?

Jane-Lyzell
8/29/12, 5:25 PM
#12

Risken finns att staten tar saken i egna händer om inte vi mediala gör det - Jag hoppas vi kan nå en lösning till slutFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

lizaohman
8/30/12, 2:39 PM
#13

Funderar så här: man/kvinna börjar med en intresseförening som registreras och de som vill bli medlem beslutar om stadgar. Ordförande och sekreterare i vanlig ordning. Möten en gång i kvartalet (digitala) tills dess stadgarna är stadfästa, dvs majoriteten är överens. En grupp plockas fram (genom intresseanmälan) på ett möte och det blir denna grupp som skakar fram riktlinjerna för vem som får kalla sig medium. Givetvis kan vem som helst kalla sig det, som sker idag, men som får kalla sig ett registrerat medium i denna intresseförening. Någon slags titel som gruppen enas om. Förslagen på riktlinjer och titel m m läggs fram för föreningen på ett möte och kan då antas antingen i sin helhet eller delar. Ifall detta görs proffsigt så kommer mediumtiteln från föreningen att betyda något för gemene man, bli en slags kontrollstämpel och kan också plockas bort ifall klagomål på kvaliteten kommer in i massor. Det betyder att föreningen alltså måste kunna ta på sig att omvärdera ett mediums medlemskap. Låter det stort? Det är det, men det är så jag ser att ett kvalitetsarbete måste göras.

Vad jag vet är det väl så Ramsbergsgården m fl inrättningar arbetar i stort? Med diplom/examen och hela köret. Månne man skulle kunna på de stora utbildningsaktörerna att göra gemensam sak??

Annons:
Jane-Lyzell
8/30/12, 11:52 PM
#14

13 Ja låt oss hoppas det blir något sådant - det är bara det vi har olika läger i sverige idag och alla är ju inte spiritualister , tyvärrFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

mayolica
9/1/12, 12:48 PM
#15

Det är en svår fråga att svara på ?Obestämd Min första tanke var att det självklart måste finnas ramar och regler ,men av någon anledning så ändå röstade jag ändå emot ramar och regler?Obestämd Jag är osäker på hur det ska gå till att genomföra  praktiskt ? Att kunna visa papper på att man är godkänd genom  lyxiga utbildningar går inte att lita på,i vissa fall kan det tom bli tvärtom?  När pengar och status får för stor plats öppnar man upp för intressen och möjligheter till fusk,man tittar kanske mer på papper och skola än på själva personen? Obestämd

Man måste hitta sätt att få det hanterbart som fungerar, det är så många andra frågor som behöver bringas klarhet i innan man fastställer regler och ramar? Man ska ha i åtanke att med regler och ramar skapar man begränsningar på både gott och ont,det är viktigt att helheten blir så bra som möjligt.

Så jag väljer än så länge att hålla frågan öppen som läget är nu?

~ mayolica ~

Jane-Lyzell
9/11/12, 1:36 PM
#16

Det som sker i mediumsverige i dag - är tyvärr att flera seriösa aktörer orkar inte hålla emot allt oseriöst - "De ger upp helt enkelt"

vilket är fruktansvärt olyckligt! och man kan fråga sig varför det är så???

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Klass
9/11/12, 5:55 PM
#17

#16

En gissning:

Det kanske är en lukrativ bransch? Sådant har en tendens att svälla.

Oavsett om det man påstår sig göra/kunna göra stämmer, så finns det en mängd människor som är beredda att betala för detta.

Upp till toppen
Annons: