Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3894 ggr
Lynxx
2012-08-20 21:48

Månens betydelse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Månen viktig för vårt klimat (ljudfil)

Månen påverkar Jordens rotationshastighet samt polaxelns lutning och därmed klimatet & därmed viktig för vår nuvarande existens..

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=791&artikel=4769271

---

Så Månen förtjänar all respekt! Flört

Bild fr 2012-08-10

/L

Annons:
Jane-Lyzell
2012-08-20 23:11
#1

Japp så klartGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
2012-08-21 07:59
#2

I mitt yrke så ser jag en klar skillnad ex på nattro kontra oro under ex fullmåne o under de andra faserna i månens cykler.

så viss påverkas vi enormt av månens dragnings kraft. DET är jag helt övertygad om!

Jane-Lyzell
2012-08-21 20:22
#3

2 Japp när jag var ung följde min mencykel månen -varjge fullmåne var det kört och pmsRynkar på näsan

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

lizaohman
2012-08-22 14:12
#4

#3

Intressant - för egen del är det så längesen så jag minns inte alls. Det var inget jag funderade över, synd nog.

Någon annan som märkt en sådan koppling?

#2

Jag vet inte vad du har för yrke, men det bör ju vara något vårdande, förstår jag. Vetenskapen har konstaterat att människor är oroligare under fullmåne, och märkligt nog allra mest när det är fullmåne på torsdagar, något jag själv känt faktiskt. Något som är välkänt på psykiatriska kliniker (ja, det finns ju det där uttrycket Mångalen :)

Ians
2012-08-22 21:04
#5

#4 Jo men visst jobbar jag inom vården Flört Speciellt våra dementa damer tassar oroligt runt när det är fullmåne.

Klass
2012-08-22 21:54
#6

#4

Nu blev jag nyfiken!
På vilket sätt har "vetenskapen" "konstaterat" detta? Finns det någon rapport om detta som man kan läsa någonstans?

Annons:
Ians
2012-08-22 23:26
#7

#6 du får väll göra som vi andra googla o läsa dig till detta…men jag minns också att jag läst att det finns signifikanta tecken som tyder på att månens faser styr mycket av vårt mående. Möjligen beroende på att mnen styr ebb och flod tex och att vi som varelser består av ganska många procent vatten.

Hur vida det faller under strikt vetenskapliga kriterier kan jag inte svara på. Men googla så kanske Du kan svara på det Flört

Klass
2012-08-23 00:34
#8

#7

Fast det var ju du som påstod detta, varför är det då jag som ska "googla" för att hitta belägg för det du påstår är vetenskapligt fastställt?

Jag har, tvärt emot vad du påstår, läst att alla dessa påståenden inte alls har någon grund i verkligheten.

piotrr
2012-08-23 00:49
#9

Jag har faktiskt googlat jättemycket på det här, och läst ett par böcker, och har över huvud taget lärt mig massor om det, och kan därför konstatera att månens faser nästan inte alls styr vårt mående. Det kan vara lite svårare att sova när det är ljust ute, men det är till exempel inte så att det sker fler brott när det är fullmåne.

Så om det inte går att mäta, vad är det då som skiljer egentligen, och hur vet man det? 

Det är inte det faktum att havet består av just vatten som gör att det rör sig, utan för att det har en annan konsistens än jorden. Människokroppen är så liten, och sitter så mycket fast i jorden när den rör sig, att månen inte har någon effekt alls som går att mäta (haha!)

Vattnet rör sig för att det är väldigt väldigt stort, och för att trögheten i rörelser gör att det dras ut i riktning mot månen lite snabbare än resten av jorden. Typ. Här är en bättre förklaring på engelska:

http://www.vialattea.net/maree/eng/index.htm

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2012-08-23 00:51
#10

Månen är bra av en annan anledning dock: På grund av att vi har en så stor måne som vi har, så har jorden inte träffats av lika många meteoriter som de andra planeterna. Faktum är att vår måne är mycket större jämfört med jorden, än vad alla andra planeters månar är, jämfört med sina planeter. Det betyder att månen dragit till sig en massa meteoriter som annars hade träffat jorden, och kanske dödat en massa djurarter som istället nu utvecklats och överlevt.

Om man inte räknar teorin att månen I SIG är resultatet av att en jättestor meteorit kolliderade med Jorden och slet loss en stor bit!

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Jane-Lyzell
2012-08-23 01:29
#11

Klass o Piotrr

Ebb o flod hoppas jag ni hört talas om - ingen skilnnad men människans inre vatten - vist påverkas vi av månens dragningskraft - likt magnetismen på vår jord.

Som sensetiv - påverkas vi mer en andra - Flört

Att ni vanliga skeptiker inte lter er påverkas är en annan sak:-)

Fråga polisen hur de tycker att fullmånen påverkar och akuten på våra sjukhus!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Klass
2012-08-23 02:42
#12

#11

Menar du att det ska ha något med månens dragningskraft att göra, och att det har samband med ebb och flod?
Varför påverkas vi inte varje dygn i sådana fall?
Varför påverkas vi extra mycket vid fullmåne jämfört med vid nymåne?

Ians
2012-08-23 10:23
#13

#8 Nu skall jag vara lite petig….Det var inte Jag som påstod alls att att vetenskapen bla bla bla

Håll ordning på damerna Flört och inläggen!

Du får gärna komma och titta själv när damer som sover bra annars blir oroligare just vid full måne…..visst kanske inte strikt vetenskapligt bevisat….men det händer trots allt!

Om vi säger så här då….så stillas även ett skeptiker sinne Flört…att många människor upplever oro eller cykler som samanfaller med fullmånen!

Sedan kan vi ju alla fundera på i sitt stilla sinne vad det kan bero på….

Annons:
piotrr
2012-08-23 11:03
#14

#11, JaneLyzell,

> "Ebb o flod hoppas jag ni hört talas om - ingen skilnnad men människans inre vatten - vist påverkas vi av månens dragningskraft - likt magnetismen på vår jord."

Det är tidvatten jag talar om ("ebb" och "flod" är två punkter i tidsvattnet) och det är det jag redan kommenterat i #9.

Det har inget att göra med jordens magnetfält.

Vi "påverkas" av månens dragningskraft, men det gör också varenda pryl på hela jorden, så vi påverkas varken mer eller mindre än vår omgivning.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2012-08-23 11:07
#15

#13, Ians,

Jag har inget emot om du är petig, då kan ju jag också vara det:

Ditt svar #7 var ju ett svar på #6 från Klass, där hen frågade #4 följande:

"På vilket sätt har "vetenskapen" "konstaterat" detta? Finns det någon rapport om detta som man kan läsa någonstans?"

…och då svarade du "du får väll göra som vi andra googla o läsa dig till detta" och så vidare. Så eftersom frågan gällde vetenskap, och du svarade, så har du svarat på ämnet vetenskapliga belägg. Om du inte menade det, så var det kanske olämpligt av dig att försöka svara på #6?

Om man skall vara petig, alltså. Det kan ju också vara kul.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Ians
2012-08-23 11:19
#16

#15 OK…då ger jag väll mig då ang det Flört inget att göra en stor höna av….ursäkta den delen i inlägget innan, då

Men vad tycker du om resten av det jag skrev? i #13

piotrr
2012-08-23 11:25
#17

#13, Ians,

Även saker som folk upplever går att mäta, genom att fråga väldigt många människor under lång tid. Som jag började med att skriva kan man sova sämre när det är ljust ute, och fullmånen kan bli riktigt ljus. Men de symtomen är mindre om det skulle vara molntäcke också.

Jag är säker på att du upplevt vad du upplevt i ditt arbete, men delar av det beror kanske på att man minns saker lite annorlunda när man vet att något var speciellt en viss natt.

Man kan till exempel börja räkna antalet uppvaknanden varje natt, och titta på om det ändras över tid, och vilka nätter det är flest nattvakor.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Jane-Lyzell
2012-08-23 11:28
#18

14 du får nog läsa mitt inläg igen:-)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-08-23 11:30
#19

12 det gör vi och vi som är mer sensetiva en andra påverkas av det mer! När månen är full är de magnetiska fälten bredare och starkare och ebb o flod är även kraftigare - så inte så kontiigt!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
2012-08-23 12:16
#20

#17 Om saker upprepar sig så att det blir ett talesätt i huset…så tänker jag att denna kontroll liksom redan är gjord.

Det finns andra fenomen som man inte har strikt vetenskapliga bevis för utan mer faller under vad de som vurmar för siffror o bevis kallar för upplevelser…men ändock finns de där.

Tex att vid åskväder så har de att göra på förlossningsklinikerna…jag vet inte om det finns några direkta evides för detta…men då jobbar de så svetten lackar med mammor som föder i parti o minut.

Åska är ju också ett natur fenomen som ger ändringar i lufttryck etc o då mycket väl kan påverka oss eftersom vi är en del av modernaturs skapelse. Inget konstig med det mao

Tänker även på djur som flyr ex innan en tsunami…..för även om de inte kan höra den komma så känner de att något är pågång…dvs ändringar i lufttryck etc som förebådar något som kommer att hända.

Är det då så konstigt att vi känner av månens dragningskraft olika vid olika faser?

Annons:
groblad
2012-08-23 17:12
#21

#20

"Är det då så konstigt att vi känner av månens dragningskraft olika vid olika faser?"

Menar du att månens dragningskraft är större när solen lyser på hela den yta vi kan se?

#20

"Åska är ju också ett natur fenomen som ger ändringar i lufttryck etc o då mycket väl kan påverka oss eftersom vi är en del av modernaturs skapelse. Inget konstig med det mao"

Helt riktigt, någon (mätbar för oss människor) påverkan av månens dragningskraft verkar dock inte finnas. Däremot kan säkert dina gamla påverkas av att månen lyser kraftigt när den är full, eller påverkas av att du observerar att "nu är månen full". Du kanske till och med berättat om det för en del av damerna?

Hur mycket månen "lyser" beror dock på andra saker än hur stor dess dragningskraft på jorden är.

Jag vet för övrigt vilken skillnad det kan vara på lugnet om man glömt dra ner lite persienner, en del är otroligt känsliga för ljus.


piotrr
2012-08-23 23:36
#22

#18, Jane,

Du får gärna läsa mitt inlägg hur många gånger du vill, men jag tror inte att du kommer att hitta något nytt i det tredje eller fjärde gången. Säg gärna till om du gör det!

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2012-08-23 23:44
#23

#20, Ians,

> "#17 Om saker upprepar sig så att det blir ett talesätt i huset…så tänker jag att denna kontroll liksom redan är gjord."

Vad kul! Det tänker däremot inte jag, speciellt när det blivit ett "talesätt", för då blir det så väldigt lätt att lägga märke till det mer när man förväntar sig det, och inte lägga märke till det när man inte förväntar sig det, och på så sätt förstärks den förutfattade uppfattningen. Det är bara mänskligt.

> "Det finns andra fenomen som man inte har strikt vetenskapliga bevis för utan mer faller under vad de som vurmar för siffror o bevis kallar för upplevelser…men ändock finns de där."

Oh ja, men fullmåne-hysteri är inte en av dem.

> "Tex att vid åskväder så har de att göra på förlossningsklinikerna…jag vet inte om det finns några direkta evides för detta…men då jobbar de så svetten lackar med mammor som föder i parti o minut."

Att stress kan framkalla för tidiga värkar skulle jag kalla ett vetenskaplig faktum, inte något mystiskt fenomen. (Åska ger alltså höga ljud, som ger ofrivilliga sammandragningar, som kan starta kramper och värkar. Helt vetenskapligt.)

> "Åska är ju också ett natur fenomen som ger ändringar i lufttryck etc o då mycket väl kan påverka oss eftersom vi är en del av modernaturs skapelse. Inget konstig med det mao"

Åska uppstår snarare när två luftlager möts, alltså i kontaktytan mellan hög- och lågtryck. Det är inte så att åskan orsakar förändringen, utan att luft med två olika elektriska laddningar möts och urladdningar uppstår när spänningen hoppar mellan dem, eller upp från marken, eller ner till marken.

> "Tänker även på djur som flyr ex innan en tsunami…..för även om de inte kan höra den komma så känner de att något är pågång…dvs ändringar i lufttryck etc som förebådar något som kommer att hända."

Visst kan de höra den, eller orsken till den, som ett vulkanutbrott eller en jordbävning. Vissa kan känna det i fötterna. Det finns väldigt många djur som har tusentals gånger känsligare öron och trampdynor än vad människor har. Och även om det skulle vara förändringen i lufttrycket som gör det (vilket jag inte tror, eftersom Tsunamivågen är en vågrörelse i vattnet, inte så mycket i luften, och för att orsaken till Tsunamis sällan påverkar luften så mycket) 

> "Är det då så konstigt att vi känner av månens dragningskraft olika vid olika faser?"

Det vore väldigt konstigt om man gjorde det, eftersom månens dragningskraft är exakt densamma i alla faser. Faserna som vi kallar dem är bara en fråga om hur mycket solljus vi ser som lyser på månen, inte avståndet mellan månen och jorden. Det beror istället på var någonstans i sin bana som månen befinner sig. Du kanske minns för några månader sedan när vi hade "supermånen"? DET skulle möjligtvis kunna ge en något högre "dragningskraft" (men jag tror inte det heller - jorden och månen cirklar omkring sin gemensamma jämviktspunkt, och den ligger fortfarande precis innanför jordskorpan. Alltså under jorden.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Klass
2012-08-24 00:25
#24

Varför säger sig ingen känna av månen när den är ny? Borde inte den ha samma dragningskraft ("effekt") som när den är full?

Charles B Rosma
2012-08-24 18:57
#25

Jag har för mig att vår måne flyttar sig ca 3cm längre bort för varje år.

Här är bra program om alla myter om detta. Alla avsnitt här:

http://www.youtube.com/view_play_list?p=8B7E10DA0FE5D35E

Det kan inte bero på om det är fullmåne, alltså att solen lyser på hela, som #21 skriver, utan isåfall hur nära jorden den är vid tillfället om den ska kunna påverka olika..!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Superm%C3%A5ne

“Tide goes in, tide goes out.  You can’t explain that"
- Bill O’Reilly

Klass
2012-08-24 19:26
#26

Så nej, alltså - om nu människor beter sig annorlunda när det är fullmåne än annars (vilket jag inte vet verkligen stämmer i någon stor utsträckning) så beror det på någon slags förväntanseffekt eller att det är ljusare.

Edit: Om kvinnor verkligen förlöser oftare vid fullmåne så skulle jag nog fundera lite till, faktiskt. Men visa mig statistiken som fastställer detta i sådana fall.

Charles B Rosma
2012-08-24 21:16
#27

Kan man kanske säga att månen kan ha en placeboeffekt..?

Typ, man ser att det är fullmåne och har hört alla dessa myter och så agera/reagerar man därefter eller något..?

Annons:
Klass
2012-08-24 21:40
#28

#27

Ja, det var det jag försökte säga i #26. Förväntanseffekt = placeboeffekt.

Charles B Rosma
2012-08-24 23:01
#29

#28 Jag är med…

piotrr
2012-08-24 23:10
#30

#26, Klass,

Jag tror att påståendet (vad det nu har med tråden att göra) var att kvinnor förlöser oftare när det ÅSKAR.

Jag tänker på inlägg #20 nu, citat: "Tex att vid åskväder så har de att göra på förlossningsklinikerna…jag vet inte om det finns några direkta evides för detta…men då jobbar de så svetten lackar med mammor som föder i parti o minut."

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Klass
2012-08-24 23:47
#31

#30

Jag menade inte specifikt denna tråd i det fallet. Det påstås ju lite här och där att det föds fler vid fullmåne.
Att det dessutom skulle göra det när det åskar tillför ju min skepticism ytterligare bränsle.

piotrr
2012-08-25 00:15
#32

Aha, det kände jag inte till. Tackar. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Klass
2012-08-25 00:22
#33

Här är ett exempel från allas vår favoritsajt:

http://newsvoice.se/2011/06/11/fullmanens-effekt-pa-naturlig-barnfodsel/

Hellas
2012-08-26 14:08
#34

Skulle vara intressnt att få reda på vad Skåne polisen och forskare på Malmö Högskola kommit fram till.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ny-teknik-jagar-brottsplatser

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
groblad
2012-08-26 16:53
#35

#34

"Skulle vara intressnt att få reda på vad Skåne polisen och forskare på Malmö Högskola kommit fram till."

Kan tänka mig att vissa brott är fler när månen är full, och vissa andra kanske det är färre av medan vissa inte påverkas alls.

Att det i så fall skulle bero på något magiskt tror jag dock inte på, mer att man kanske gör vissa saker oftare när natten är ljus och tvärt om.


Charles B Rosma
2012-08-26 18:08
#36

#11 "Som sensetiv - påverkas vi mer en andra - Att ni vanliga skeptiker inte lter er påverkas är en annan sak:-)"

Menar du att olika människor kan påverka hur deras "inre vatten" påverkas av månen, om nu månen skulle påverka oss annat än "mentalt"?

#19 "När månen är full är de magnetiska fälten bredare och starkare"

Hur menar du här, vilka magnetiska fält och hur? Varför är dom annorlunda när månen är full?

Sen läste jag din "Förutsägelser 2011" där du säger:

"Det är inte bara på jorden det blir vulkaniska utbrott – även på solen, solen kommer få ett utbrott som gör att mycket av vårat elektriska magnetfält kommer slås ut."

Vill du utveckla hur du menar där, är där vulkaner på solen?

piotrr
2012-08-27 14:34
#37

Solen får utbrott hela tiden. Även de största utbrotten där - var elfte år - har ingen effekt på den mänskliga organismen.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Charles B Rosma
2012-08-27 21:33
#38

Jepp jag vet

Men, vulkaniska utbrott..?

piotrr
2012-08-28 15:16
#39

När jag tänker efter vet jag faktiskt inte om solens protuberanser räknas som vulkanism. Jag tror inte det, eftersom de är laddad plasma som kastas ut av ett uppskruvat magnetfält, medan terrestrial vulkanism är tryckkammare av smält sten som pressas och dras ut av tektoniska rörelser. Det är två helt olika omständigheter med två helt olika orsaker. Men samtidigt kallas det väl vulkanism när jupiters månar sprutar ur sig gasmoln och frusen koldioxid?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Jane-Lyzell
2013-07-27 14:26
#41

Förvånade , Neej🎧

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Upp till toppen
Annons: