Annons:
Etikettlänkgalleri
Läst 2858 ggr
Jane-Lyzell
2012-07-20 14:23

Dansk präst driver ut onda andar i Jesu namn

http://www.dagen.se/nyheter/dansk-pr%C3%A4st-driver-ut-onda-andar-i-jesu-namn/

Just nu pågår en debatt i dansk media om att driva ut onda andar ur hem där det spökar. Och i centrum står den danske prästen Jörgen Jörgensen. Han har varit med om ett 50-tal fall under de senaste åren. - Det är inget hokus pokus. Jag ber andarna lämna huset i Jesu namn, säger han.

Läs mer i länken….

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
lizaohman
2012-07-22 13:43
#1

Tack för intressant läsning!

[kvasthilda 72]
2012-07-22 17:47
#2

Jisses skriver jag bara….

Ska en präst som inte lärt sig sätta sitt ego åt sidan bestämma om en ande är demonisk eller inte och jag blir så förbannad när man skriver om att driva ut andar, för tusan dessa andar är någon son/dotter/mor/far osv vanligt folk som inte hittat till ljuset eller är helt enkelt  rädda???

Joppo
2012-07-22 20:24
#3

Är det inte lite märkligt att en präst håller på med detta? Enligt den (lilla) kunskap jag har om bibeln så stöds väl inte konceptet med andar där? Antingen hamnar man väl i himlen eller helvetet beroende på hur man sköter sig. Det finns väl liksom inget "mellanläge" där andarna kan hänga ut innan de hamnar där… Eller har jag missat nåt?

[Woozy]
2012-07-22 21:58
#4

Det mest intressanta tyckte jag att ingen här reagerat på att prästen tror både på onda andar och demoner FörvånadFlört

Ni som vet vad jag syftar på, vet vad jag menar Cool

Jane-Lyzell
2012-07-22 23:57
#5

Tycker det är coolt han håller seans:-)))

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ghosthunter
2012-07-23 10:20
#6

Jag håller med Joppo, det är märkligt. Och det är alldeles riktigt. Religiösa tror inte på spöken och andar, när vi har hamnat i himlen (alltså enligt kristen tro) så kan dom inte komma till oss. Bara Jesus kan komma till oss.

Men enligt katolikerna så tycks dom ju tro på Demoner, för det är ofta dom som jobbar med exorcism och att driva ut dom. Men det beror väl på att Demoner inte är av mänskligt ursprung och är ett eget väsenGlad

Men sen kan man ifrågsätta prästen här. Varför utgå ifrån att det är ett Demoniskt väsen så fort det börjar att spöka lite hos folk? "Vanliga" andar och spöken kan ju också ställa till med en massa bus ju!!

Men det kanske också har att göra med detta att de religiösa inte tror på att andarna besöker oss och att Demoner är ett eget väsen.

Demoner står det ju om i Bibeln…..

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
kanintass
2012-07-23 21:20
#7

Ghosthunter:

Kan väl börja med att bara påpeka att det står rätt mycket om demoner i bibeln. Speciellt i nya testamentet. När det berättas om Jesus så står det att han både helade människor från sjukdommar och befriade/ drev ut onda andar (demoner) från dem.

Rent allmänt kan man väl säga att enligt kristendommen så är onda andar och demoner samma sak. En demon eller en ond ande är ingen människa och har aldrig varit en människa. De är de änglar som följde med lucifer/satan/djävulen. Anledningen till att många kanske upplever det som att kristna inte tror på sånt är för att många kristna tyvärr är väldigt rädda för en andlig verklighet.

Sara D
2012-07-24 00:37
#8

Det här med att "driva ut andar" har också diskuterats i Svenska kyrkans tidning.Intressant…

http://www.kyrkanstidning.se/ledare/walk-over-till-spokjagarna

Ghosthunter
2012-07-24 08:18
#9

Kanintass - Håller absolut med dig och kolla du så har vi båda skrivit om samma saker och har samma uppfattningTungan ute Är glad för att det finns nån mer än mig som har insett att Demoner inte är av mänskligt ursprung. Men begreppet onda andar är lite annorlunda för mig, jag anser att det är "vanliga" andar som behåller sitt onda sätt att vara på i andevärlden….precis som dom var i vår fysiska dimension.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Woozy]
2012-07-24 10:05
#10

Onda andar är helt vanliga andar. Precis som GH säger.

En on ande går inte att jämföra med en demon.

kanintass
2012-07-25 19:47
#11

Woozy:
Jag vill inte delta i disskussionen om vad en ond ande är. Ville bara säga hur kristendommen ser på en "ond ande". Det finns inte direkt några goda andar i kristendommen. Utan det som betecknas som andar är demoner. Änglarna kallas inte för goda andar utan bara för änglar istället.

Så det hela beror ju helt på vem du frågar. Skulle du fråga en kristen person (oavsett katolik, protestant osv) så skulle den säga att en ond ande och en demon är samma sak. Medan frågar man en inom mer nyandlighet, spiritism, schaman eller liknande så skulle de antagligen tycka att en demon och en ande (oavsett om den är ond eller god) inte är samma sak.

Så beror ju helt på vem man frågar :)

[Woozy]
2012-07-25 21:05
#12

#11

Vet ej vad jag ska svara dig.

Alla har vi olika erfarenheter.

Ghosthunter
2012-07-25 21:41
#13

Kanintass - är inte den helige anden god då?Obestämd

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
yamher
2012-07-26 10:47
#14

man ska inte genralisera, då blir ni inte bättre än många andra som har förufattade meningar.

Dels som redan nämns är rädslan stor för detta område men även faktorer som att många tidigare religioner som i regel haft flera gudar har haft en mer öppen syn på andra väsens existens. För att införa dessa en-guds religioner var det av vikt för dem av ta avstånd från allt som det gamla stod för. Sedan har det hängt med genom alla tider. Till o från har det blommat upp och förföljt dem som har trott på något utan för religionen. Trots det har många människor ändå fortsatt att tro på det vi kallar generellt för det övernaturliga. Som onda andar (och/eller vad en del kallar demoner), tomtar, vättar, skogsrå och att dem som begått självmord kom o hemsökte.

Jag finner det egentligen inte något konstigt att man är mer öppen för det "övernaturliga" i kyrkan. Idag är vårt samhälle kan man föra mer öppna diskussioner om det övernaturliga. Likaså för dem i kyrkan. O trots allt arbetar de dagligen med frågor som är väldigt nära detta område som liv och död, meningen med livet, änglar osv.

När min svärmor gick bort nyligen så kom en underbar präst hem till min svärfar (och vi var med). Han var väldigt öppen för den andra sidan existens även om inte själva samtalet kom att kretsa kring detta. Så i stället för att dra alla över en kam så bör vi väll idag kunna acceptera att det är upp till var o en. Information finns att söka och finna så mycket enklare än att man idag måste följa någon annans åsikt för vad som är rätt o fel. Och vad man finner trygghet i.

Angående den danska prästen, om det nu finns så mycket onda andar etc så är det kanon att han driver bort dem. Men överdriver han och skräms så lär han förstå det med tiden vad han sysslar med…

Alis volat propriis Oskyldig

[Charles B Rosma]
2012-07-27 11:19
#15

#13 Den helige anden är väl gud själv..?

yamher
2012-07-27 22:29
#16

Gud är en gud inte en helig ande…

Alis volat propriis Oskyldig

Ghosthunter
2012-07-27 22:36
#17

Är inte heliga ande Jesus!!Glad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[SweetP]
2012-07-27 23:47
#18

#15,#16,#17 Så här har jag förstått det:  Den heliga anden är en del av treenighetsläran inom kristendom .

Kort: Gud är en,men har tre uppenbarelseformer. Fadern, sonen och den helige anden.

Den heliga anden är den aktiva sidan hos Gud. Den sidan av Gud  som verkar i människan. Tror jag.

[Charles B Rosma]
2012-07-28 01:46
#19

#16 Tja har du inte koll på kristendomen..? Se #18

yamher
2012-07-28 07:33
#20

jodå, men jag svarade för verkligheten inte vad som står i biblen. Det är en stor skillnad =)

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
Upp till toppen
Annons: