Annons:
Etiketttrans-fysiskt-mediumskap
Läst 9373 ggr
Hellas
2012-07-08 11:13

EVP - Ett spännande område

http://lokaltidningen.se/lizz-werneroth-spelar-in-r%C3%B6ster-fraan-andra-sidan-/20110921/artikler/709079441/

Själv är jag extrem novis inom området, ja det är knappt jag kan kalla mig för novis. Jag har vid ett par tillfällen suttit i experimentell EVP Cirkel samt även varit på föreläsning i samband med en Trans/Fysiskt kurs.

EVP ingår i området för det Trans/Fysiska mediumskapet liksom Pcychic art som också är ett otroligt intressant område.

Jag känner inte till att det idag finns regelbundna utvecklingscirklar i ämnet här i sverige men det kanske det gör?

Vad har ni själva att berätta kring EVP och har DU med regelbundenhet suttit och försökt utveckla den här formen av mediumskap?

Tänk tanken att man som medium skulle kunna ta in en sitter och via ett band kunna komunicera direkt med andevärlden :D.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
[Woozy]
2012-07-08 14:08
#1

Jag har spelat in en hel del EVP förr i tiden (gamla lägenheten).

Jag har väldigt många bra EVP med andar. Många pratar svenska, några engelska och en latin (tror jag iaf).

Jag har även EVP där andar pratar med varandra (vid rensningsförsök).

Det är enkelt att kolla om en EVP är äkta, men det tar tid. Man jämför helt enkelt "bokstav för bokstav" med antal svängningar per sekund (Hertz). Andar (EVP) har helt andra svängningar per sekund än vad det mänskliga stämbandet har.

Så det är ganska fascinerande att skeptiker bortser från detta.

Hur kommer EVP in, och vilka är de som pratar? Varför fångar diktafon upp mer ljud än vad det mänskliga örat kan höra?

Med ovanstående fakta om stämband etc så är det ganska fascinerande att skeptiker som lyssnar på EVP inte tror på vad de hör. De litar alltså inte på sitt sinne hörseln.

Jag har erbjudit John Houdi att labba med EVP och IR, men han har inte svarat på det än.

EVP torde vara det bästa beviset idag för att andevärlden existerar enligt mig.

Film och foto är givetvis starka bevis, men de kan manipuleras ganska lätt för de som kan.

EVP har ju som sagt sina Hertz man lätt kan kolla om de är äkta eller ej.

JoHo
2012-07-08 15:01
#2

#1

> Så det är ganska fascinerande att skeptiker bortser från detta.

Inte alls. Det hjälper ändå inte mot att EVP kan förklaras med paredolia i de flesta fall

> Hur kommer EVP in, och vilka är de som pratar? Varför fångar diktafon upp mer ljud än vad det mänskliga örat kan höra?

Enkelt; bruset från tidigare bandmotorer gav en hel del brus. I dag ger även känsliga mikrofoner på t ex iPhone ett brus om den hålls i handen. Detsamma med bra inspelningsutrustning som Zoom. Det är sällan jag hört EVP från t ex en Zoom som är upphängd i gummiband.

> Med ovanstående fakta om stämband etc så är det ganska fascinerande att skeptiker som lyssnar på EVP inte tror på vad de hör. De litar alltså inte på sitt sinne hörseln.

Jo, det är ju det skeptiker gör.

> Jag har erbjudit John Houdi att labba med EVP och IR, men han har inte svarat på det än.

Har du? Inte i den PM-tråd vi håller på med nu va?

> EVP torde vara det bästa beviset idag för att andevärlden existerar enligt mig.

Och DÄR tror jag att många har ett och annat att säga bland andra paranormalister.

Derren Brown gjorde för en tid sedan ett undersökningsprogram där EVP var med. Här ett klipp från programmet. Detta är del 5 av 6 så är ni intresserade kan ni kolla efter de andra på YouTube:

[Woozy]
2012-07-08 15:11
#3

#1

Inte alls. Det hjälper ändå inte mot att EVP kan förklaras med paredolia i de flesta fall

Du har fått EVP av mig så du vet precis vad det handlar om. Bara lyssna igen om du har de kvar.

Enkelt; bruset från tidigare bandmotorer gav en hel del brus. I dag ger även känsliga mikrofoner på t ex iPhone ett brus om den hålls i handen. Detsamma med bra inspelningsutrustning som Zoom. Det är sällan jag hört EVP från t ex en Zoom som är upphängd i gummiband.

Snälla John.

Gällandes brus (vitt brus) så hjälper de andarna att kommunicera.

En Iphone är ganska värdelös att spela in EVP med då den är ganska okänslig + att den har brusreduvering. All utrustning med brusreducering är mer eller mindre dömda innan man börjar jobba med det.

Om Zoom är den maskin jag minns (orkar inte googla) så är den värdelös för EVP då den brusreducerar för bra. Dock så är det en mkt bra maskin för det den är byggd för.

SÅ hur menar du att klockren anderöst skapas då?

Så gott som alla mina EVP är inspelade när diktafonen ligger på stabilt underlag, tex en bänk eller bokhylla.

Jo, det är ju det skeptiker gör.

Nä det gör de ju inte, eftersom de inte vill höra det de hör. (in-the-box).

Har du? Inte i den PM-tråd vi håller på med nu va?

Jo i den tråden vi för nu.

Och DÄR tror jag att många har ett och annat att säga bland andra paranormalister.

Ja det tror jag säkert. Men som du ser så skrev jag oxå att det var min teori.

Hellas
2012-07-08 16:03
#4

Vilken typ av inspelnings instrument anses idag vara det bästa att använda sig av och behövs det dyr utrustning?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[Woozy]
2012-07-08 17:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nu vet jag att John inte har tid att svara, men jag undrar hur man kan vifta bort en klockren inspelning. En inspelning lika klar som en levande människa hade pratat in.

Hur i hela friden kan en skeptiker tolka det som paredolia???

Den kvinnliga anden säger på ren svenska: Det här är helt underbart.

-hur kan man vifta bort såna bevis? -jag förstår inte det.

#4

Det är nog ganska svårt att veta, men AO är att det INTE får finnas brusreducering. Jag själv har en Olympus som funkar ruskigt bra.

Kommer inte ihåg benämningen, men det är en gammal modell som inte finns att köpa idag.

Zoom som JH nämner är totalt värdelös för EVP. Jag var tvungen att googla för att se om jag mindes rätt gällandes Zoom och det gjorde jag.

Åter till min diktafon så har jag swtängt av allt vad brusreducering heter. Har man det på så lär man inte få speciellt många EVP.

Bidrar med en bild på Zoom H2

[Woozy]
2012-07-08 18:25
#6

Jag ska bjuda er på en EVP där en kvinnlig ande säger "give me cigarette".

Jag pratar med medier därav levande röster.

Jag har försökt att klippa så att inte dessa mediers röster känns igen.

Lyssna gärna på filen 5-10 ggr.

I min värld så är det en anderöst.

I skeptikernas värld så är det paredolia. *suckar*

Tyvärr så har jag inte tillgång till hela mitt "bibliotek" med EVP, men lite har jag i den här datorn.

Finns det nån som kan Latin här? Jag har en EVP där jag tror anden pratar latin.

Annons:
Hellas
2012-07-08 18:45
#7

Spännande Woozy, så snällt av dig att dela med dig Kyss

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[Woozy]
2012-07-08 18:47
#8

Det är så lite så Kyss

Jag tycker det är ganska fascinerande med EVP.

Självklart delar jag med mig i den mån jag kan för att skydda mediets röst.

JoHo
2012-07-08 20:39
#9

#6

Snabbt, innan jag åker till Blackpool en vecka:

> Jag ska bjuda er på en EVP där en kvinnlig ande säger "give me cigarette".

Kan inte hålla med. Först hörde jag nada. bara en katt som jamade bakom folk. Sedan letar jag i huvudet efter någon som säger det du skrev att någon skulle säga.
Kan få ut "sittarätt" möjligen men inte "give me a cigarette" alls.

Inser du inte att det är redan när du SKRIVER vad folk "ska höra" som paredolian startar? Människans hjärna är evovlverad att hitta ansikten och känna igen människoröster. Det har vi sedan urminnes tider för att vi ska kunna överleva.

Paredolian gör att vi ser Jesus i rostade bröd, ansikten på bilder etc etc. Men det fungerar också på röster. Det är t ex denna mänskliga funktion som gör att vi hör meddelanden när hårdrock spelas baklänges (minns snacket om "Stairway to Heaven"? Lägger ett klipp längst ner)

NÄSTA gång du lägger upp en fil så se till att inte säga vad "anden" säger så får vi höra vad alla andra tror. Lägg också upp den otvättade filen så alla kan höra originalfilen också.

Ofta är det faktikst viskningar av riktiga människor som kommer fram men som man glömt bort fanns med eller trodde de var tysta. Det finns så många olika förklaringar men det är en OMÖJLIGHET att sitta här och spekulera och lyssna på tvättade filer där paredolian är redan markerad innan man lyssnar.

PROBLEMET med dessa personliga anekdoter är en psykologisk funktion vi människor också har per automatik.

Richard Wiseman tar upp detta fenomen i sin bok Paranormality däer han beskriver det som så här:

****

En person (A) berättar för person (B) att han såg ett UFO komma flygande över himlen i går.

Person (B) frågar om inte det kunde vara ett moln på himlen då det fanns sådana i går.

Person (A) går vidare och träffar person (C) och berättar samma historia om ufot men denna gång säger han "Igår såg jag ett UFO som flög över hiimlen, men det var inte ett moln".
Person (C) säger"Inte ett moln, men det kan ju ha varit ett vanbligt flygplan?".
Dagen går och person (A) stöter ihop med person (D) och berättar sin historia "Igår såg jag ett UFO flyga över himlen men det var inte ett moln eller ett flygplan"

Och så vidare…

*****

När anekdoterna kommer in i en sådan karussell som jag nämner ovan är det omöjligt att sitta och säga "jomen jag tror att det är…" då de logiska slutsatserna är elliminerade av person (A).
Tillför sedan detta med falskt minne och viljan att det verkligen SKA vara ett UFO. Well, omöjligt uppdrag.

> Jag har försökt att klippa så att inte dessa mediers röster känns igen.

Varför det?

> I min värld så är det en anderöst.
I skeptikernas värld så är det paredolia. *suckar*

Det BEHÖVER det inte vara men extrordinära påståenden kräver extraordinära bevis. DU vill att det är en ande. Punkt!
Men har tanken slagit dig att det kanske INTE är en ande. TÄNK OM (säger inte att det ÄR) en deltagare som lutar sig till någon och viskar (sitter inte rätt" eller "har du en cigarett?".

Om man försöker tänka rationellt måste man se saken från olika sidor och med olika möjligheter. "Om det INTE är en ande, vad kan det vara då?" Man använder sig av rationellt tänkane och tillför Ochams rakniv innan man kan komma med ens den enklaste slutsats.

Läs mer om E.V.P

Nu åker jag och jobbar i Blackpool.

[Woozy]
2012-07-08 21:20
#10

Jag visste att du JH skulle anmärka på filens namn.

Som du vet så döper jag filerna så att jag ska hitta de när jag söker.

Nästa gång så ska jag döpa filen till Kalle Anka Skrattande

Seriöst så blir jag orolig över din hörsel.

Att lägga ut HELA ljudklippet gör jag inte av hänsyn till dess medier som medverkar. Och för den delen så spelar det ingen roll om jag enbart delar med mig av det intressanta i ljudklippet, eller hela filen, för innehållet är ju detsamma.

Så du tror alltså att nåt av dessa medier går och viskar att de vill ha en cigarette på Engelska, och dessutom med en röst som låter bra mkt äldre än vad dessa medier är (var?)

Jag hoppas du hör hur sjukt det låter.

Skeptiker VÄGRAR inse fakta. Blir de överbevisade så skjuter de ifrån sig sanningen och hittar på nån "trolig" orsak/förklaring, istället för att få upp ögonen för att det finns paranormala saker.

Skeptiker har en inbyggd brandvägg för paranormala saker. -inte konstigt att de aldrig får uppleva nåt. Tungan ute

Bidrar med ett nytt EVP.

Skulle vilja att alla som lyssnar på detta skriver det ni hör anden säger.

JoHo
2012-07-08 21:55
#11

#10

Supersnabbt nu:

I inledningen av post #6 skriver du: "Jag ska bjuda er på en EVP där en kvinnlig ande säger "give me cigarette".

Nästa gång så ska jag döpa filen till Kalle Anka Skrattande

> Seriöst så blir jag orolig över din hörsel.

Jag med. Om jag inte hör det du skriuver att "anden" ska säga efter att ha lyssnat dussinet gånger och du redan skrivit vad spöket säger.

> Att lägga ut HELA ljudklippet gör jag inte av hänsyn till dess medier som medverkar.

Av hänsyn för vad?

> Så du tror alltså att nåt av dessa medier går och viskar att de vill ha en cigarette på Engelska, och dessutom med en röst som låter bra mkt äldre än vad dessa medier är (var?)

Skrev att det KAN vara så. Inte att jag trodde det. Om man tänker på vad du tror att spöket säger och jag får inte till det MEN skulle kunna tänka mig att spöket /mediet/persone viskar "har du en cigarett" så KAN det vara så. Jag VET inte, skriver bara vad det KAN vara.

> Jag hoppas du hör hur sjukt det låter.

Nej, oerhört logiskt i sammanhanget faktiskt. Men kanske ingen av de församlade rökte så där sprack den tanken. Men jag har hört EVP som visat sig vara någon som viskar till en annan ovetandes om inspelningen.

> Skeptiker VÄGRAR inse fakta.

Inte alls. Bara det är fakta så. I detta fallet är det en lös kanon du avfyrar, tycker jag.

> Blir de överbevisade så skjuter de ifrån sig sanningen och hittar på nån "trolig" orsak/förklaring, istället för att få upp ögonen för att det finns paranormala saker.

Precis. Det är därför du är paranormalist och jag skeptiker. Jag försöker först avgöra möjliga slutsatser som det KAn vara innan jag kan påstå att något är något som påstås. Jag, för min del, förstår inte varför du utan att tveka och benhårt direkt anser det vara paranormalt utan att undersöka omständigheter runt om?

> Skeptiker har en inbyggd brandvägg för paranormala saker. -inte konstigt att de aldrig får uppleva nåt.

Kanske finns en annan orsak till att vi skeptiker aldrig får uppleva några paranormala fenomen också. Har du funderat på det?

JoHo
2012-07-08 22:03
#12

Angående filen. Hör något i slutet (?). Skulle gissa på att någon säger/growlar (eller något låter som) "bro" eller "grov" eller "bov" eller "bro". Skulle gissa på "grov".

NÄSTA ljudfil du lägger upp skulle vara kul om du kunde ha med lite mer efter ljudet samt att du bifogar den rena filen innan du rensar bort frekvenser. Viktigt att det finns ordentligt med tid före och efter SAMT originalfilen.

Varför är spökena så enstaviga? De kan ju prata bättre via ett påstått medium och säga i alla fall några sammansatta meningar. Varför väljer spöken ett så komplicerat sätt att "kommunicera" med vanliga människor som på detta viset? Dolt i en ljudfil?

Nu måste jag slutföra packning. Avskyr skriva på iPhone i hastet.

[Woozy]
2012-07-08 22:19
#13

#11

Jag med. Om jag inte hör det du skriuver att "anden" ska säga efter att ha lyssnat dussinet gånger och du redan skrivit vad spöket säger.

Trots att jag berättat vad anden säger, så kan du inte höra det oavsett hur många ggr du lyssnat?

Om du nu inte har nåt fel på hörseln, törs man fråga vad du har får gammal antik dator?

Av hänsyn för vad?

Eftersom jag inte kontaktat alla dessa medier och frågat om de vill medverka på internet så vore det väl väldigt korkat av mig att dela ut hela ljudklippet?

Skrev att det KAN vara så. Inte att jag trodde det. Om man tänker på vad du tror att spöket säger och jag får inte till det MEN skulle kunna tänka mig att spöket /mediet/persone viskar "har du en cigarett" så KAN det vara så. Jag VET inte, skriver bara vad det KAN vara.

Exakt. Vad det KAN vara. Men nu ligger det inte till på det sättet.

Teoretiskt sätt så kan det ju vara en gammal hes dam som sitter vid busshållsplatsen nedanför och gorma över en cigarette. -men nu var det inte så. Tro mig när jag säger att man lär sig med tiden om ljuden kommer från lägenheten eller ej.

Nej, oerhört logiskt i sammanhanget faktiskt. Men kanske ingen av de församlade rökte så där sprack den tanken. Men jag har hört EVP som visat sig vara någon som viskar till en annan ovetandes om inspelningen.

Så bara för att du har upplevt det så betyder det att det alltid är så i alla dessa olika tillfällen?

Inte alls. Bara det är fakta så. I detta fallet är det en lös kanon du avfyrar, tycker jag.

Håller inte alls med dig. Jag skjuter skarpladdat. För skarpladdat tydligen.

Precis. Det är därför du är paranormalist och jag skeptiker. Jag försöker först avgöra möjliga slutsatser som det KAn vara innan jag kan påstå att något är något som påstås. Jag, för min del, förstår inte varför du utan att tveka och benhårt direkt anser det vara paranormalt utan att undersöka omständigheter runt om?

Tror du inte att jag spenderat timmar, dagar och år av alla dessa händelser? Tror du inte att jag analyserar innan jag delar med mig?

Isf så tror du fel.

Kanske finns en annan orsak till att vi skeptiker aldrig får uppleva några paranormala fenomen också. Har du funderat på det?

Kan det ha med det här att göra???

http://truthfall.com/pseudoscepticism/

#12

Angående filen. Hör något i slutet (?). Skulle gissa på att någon säger/growlar (eller något låter som) "bro" eller "grov" eller "bov" eller "bro". Skulle gissa på "grov".

Prova lyssna sen när du inte är så stressad.

NÄSTA ljudfil du lägger upp skulle vara kul om du kunde ha med lite mer efter ljudet samt att du bifogar den rena filen innan du rensar bort frekvenser. Viktigt att det finns ordentligt med tid före och efter SAMT originalfilen.

Jo jag förstår att du vill det. Jag önskar jag kunde det utan att avslöja alla dessa medier som varit hemma hos oss. -varför är du så nyfiken på vilka medier som varit hos oss?

Varför är spökena så enstaviga? De kan ju prata bättre via ett påstått medium och säga i alla fall några sammansatta meningar. Varför väljer spöken ett så komplicerat sätt att "kommunicera" med vanliga människor som på detta viset? Dolt i en ljudfil?

Det har jag oxå grunnat på, men alla EVP är inte enstaviga. Jag har en del EVP där det är ganska intelligenta ljud. Men du har rätt i att det är vanligast med enstaviga ljud. iaf enligt min erfarenhet.

Den här frågan får jag bolla över till riktiga medium. Jag är inget medium, jag är bara en helt vanlig snubbe som haft otur, samt bott på fel ställe.

Annons:
[Woozy]
2012-07-08 23:20
#14

Är det nån annan ute i etern som vill lyssna på detta klipp och berätta vad ni hör?

JoHo
2012-07-09 00:01
#15

Snabbt: struntar fullständigt vilka påstådda medium du jar hemma. Det är viktigt för sammanhanget att höra före och efter SAMT den oredigerade filen. Låtit två personer till lyssna. De kom med olika men en annan kom med grov igen. Säg inget ännu. Vänta en vecka och se vad folk säger. Hitta gärna fram filen och Lägg upp före efter samt en "ren" ljudfil.

[Woozy]
2012-07-09 00:04
#16

Varför är det viktigt att höra tex en minut före och en minut efter?

Vad menar du med ren ljudfil?

Joppo
2012-07-09 02:09
#17

Kalle Anka-filen:

I mina öron låter det som om någon i slutet säger "Groft". Det låter också som om denna "röst" är manipulerad på något sätt, typ som om dess hastighet är halverad.

[Woozy]
2012-07-09 08:13
#18

#17

Jag manipulerar ALDRIG mina filer.

Det enda jag gjort är att klippa ur de ur originalfilen.

Ibland kan jag höja volymen på filen, men det har jag ej gjort nu då det inte behövdes.

JoHo
2012-07-09 09:30
#19

#16 Vill höra hur det låter en stund innan och en stund efter. Om det finns någon naturlig orsak till oljudet. Med "ren ljudfil" menar jag originalfilmen innan den "tvättats" i ljudredigeringsprogram. Kanske du inte alls gjort någit alls med filen men de flesta EVP har man ju "rensat" vissa frekvenser etc. Så okomprimerad och så oredigerad som möjligt.

[Woozy]
2012-07-09 11:02
#20

#19

Ahh okej då vet jag varför du vill höra före och efter.

Nej jag tvättar inte mina filer. Jag tycker inte det blir bättre av att städa bort brus etc. Det enda jag kan göra i vissa fall är som jag skrev tidigare är att höja volymen på inspelningen.

Som du vet så har jag ju spelat in för min egen skull och inte andras.

Dels för att det kan vara väldigt bra att ha allt på "band" vad medier sagt, och så ett stort plus om det fastnar EVP.

Jag måste tyvärr gå igenom originalfilerna igen för att kunna fylla ditt önskemål. Får se när och om jag orkar det.

Annons:
[Woozy]
2012-07-09 11:02
#21

Denna tråden är läst just nu 404 ggr och endast 20 inlägg… WOW

lizaohman
2012-07-09 11:04
#22

6

Jag hör mycket tydligt ciggarette, men jag tycker att klangen är mer svensk än engelsk/amerikansk. Innan dess hör jag inte vad som sägs. Möjligen kan jag höra Give, halvsväljandes, men mellan det och ciggen så hör jag ingenting som kan tolkas som ord och tiden känns för kort för att innehålla hela den mening du m fl hör. Jag kan absolut inte uppfatta att rösten är gammal/äldre. Nu ska jag lyssna på nästa. Tack snälla för att du lägger upp dessa ljudfiler, detta är  en jättespännande diskussion!!!

lizaohman
2012-07-09 11:12
#23

# 10

Ja, vad säger han? För det låter som en manlig röst. Jag valde att inte lyssna på människorna, så jag inte skulle tolka det rösten säger som ett svar. Om jag är svensk (vilket jag ju är) så kan jag höra Hurdå. Någon med annat modersmål kanske hör något annat.

[Woozy]
2012-07-09 11:16
#24

#22

Tack för att du lyssnade Glad

#23

Jag väntar med att berätta vad anden säger.

Kul att du tog dig tid å lyssna. Hoppas flera gör det Tungan ute

[Woozy]
2012-07-09 11:41
#25

Detta EVP bryr jag mig inte om att döpa om filen (sorry John).

Denna kvinna viskar nånting på nåt språk jag inte känner igen. Men jag tror det kan vara på Latin. Nån som kan höra vad hon säger?

Detta EVP har jag blivit gråhårig utav.

Hellas
2012-07-09 11:52
#26

#10 Hugo eller Dugå tycker jag det låter som.

Jag tror inte att du manipulerat ljudfilerna Woozy Kyss.

Däremot kan jag förstå önskan om att höra original, det är som med fotografier, man vill hellst ha RAW formatet :D

Det här är hur spännande som hellst och även om det efter undersökningar isar sig finnas naturliga förklaringar så tycker jag det är väldigt värt att lägga ner tid på.

En fråga, hörde du rösten irl eller fanns de bara på bandet när du lyssnade av i efterhand?

Jag har aldrig hört en röst irl i samband med bandinspelning

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Joppo
2012-07-09 12:08
#27

#25 Jag tycker det låter som någon vanlig människa i rummet viskar på svenska, men det är ju inte helt lätt att höra. Kan du beskriva lite i vilket sammanhang ljudupptagningen är gjord? Typ plats och vilka människor som befann sig runtomkring mikrofonen etc?

Har du förresten försökt att isolera viskningen från de andra rösterna? Jag är inte så haj på just ljud, så jag vet inte hur svårt det är att göra, men du kanske har koll om det är möjligt.

Annons:
[Woozy]
2012-07-09 12:52
#28

#26

Jag är ärlig. Jag skulle aldrig manipulera nånting utan att säga det.

Det här EVP jag har är inspelade för min egen skull. För att jag skall kunna berabeta i den takt jag känner/orkar.

Jag förstår att ni vill ha originalfilen. Det hade jag oxå velat om jag var i era kläder. Grejen är det att originalfilen är 2-3 timmar lång. Jag personligen har inget emot att dela med mig av min röst, men hade jag varit medium i detta fall så hade jag ogillat att nån annan hade lagt mig ute på internet.

#27

Jag har lyssnat typ en miljon ggr på denna kvinnliga ande och jag kan inte förstå ett enda ord, så därför så har jag uteslutit både Svenska och Engelska. Det närmsta jag gissar på är Latin (så som Latin låter på filmer etc).

Ska jag vara ärlig så vet jag inte exakt vilka medier som var i lägenheten vid just det här EVP, men jag har endast spealt in med diktafonen vid tre tillfällen och vid två tillfällen så var det Elisabeth Lannges elever.

Det sista tillfället så var det ett helt annat medium.

Du vet, det här ju två år sen eller mer jag spelade in detta.

När medier har kommit till oss så hälsar vi de välkomna givetvis. Många medier brukar vilja ha ett glas vatten medans de arbetar. Sen så sitter jag och tjejen i soffan och väntar på att de ska bli klara.

Det är inte som på Det okända att vi följer medier med intresse i lägenheten. Vi vet ju vad som finns där och var bara intresserade av att medierna skulle få bort alla andar och stänga portalerna.

När det gäller Lannges grupp så ropade de på mig och jag gick dit och pratade. Annars så sitter vi som jag sa i soffan och väntar. Vi har inte ens velat ha information om vilka andar som var där.

Så mina EVP innehåller mkt prat medier emellan, och/eller att jag pratar (läs ovan).

När det gäller diktafonen så har jag alltid frågat medierna om det är ok att jag spelar in, för att jag eventuellt skall kunna berabeta i efterskott.

Diktafonen har jag alltid haft på ett stabilt underlag typ bokhylla eller byrå. Jag har försökt att rikta diktafonen så den skall kunna ta upp allt ljud i lägenheten men det är omöjligt. Har jag diktafonen i vardagsrummet och medierna var i datarummet så hör jag bara svagt prat från medierna.

Så för att gå tillbaka till EVP så har diktafonen varit under uppsikt hela tiden av mig och min tjej.

Dessa EVP har således pratats in från vardagsrummet, för annars så borde det höras mkt mkt svagt.

Har medierna ropat på mig från datarummet att jag skulle komma dit så har jag tagit med mig diktafonen isf.

Nej tyvärr så kan jag ej isolera EVP. Jag önskar jag kunde det, men jag vet inte hur.

Jag har ett annat intressant EVP där en kvinnlig ande pratar med våran katt btw Glad

Fast det får bli senare för nu måste jag iväg. Jag är katt och husvakt åt en kompis som bor på landet, så jag kommer tebax om några timmar.

Hoppas du blev nöjd med svaren. Annars får du precisera de.

[Norpan88]
2012-07-09 13:20
#29

#14 Woozy på klippet i #14 hörs det tydligt på slutet hur en mansröst frågar: Hur då? Med hes och mörk röst.

lizaohman
2012-07-09 14:51
#30

Latin? Om man tänker sig att det är latin, så hör jag Ave, dvs en bön.

[Woozy]
2012-07-09 15:44
#31

#29

Okej Glad

#30

Hmm intressant.

Om det är en bön så tror jag att jag vet varför.

Tack

[Woozy]
2012-07-10 11:30
#32

Puttar.

Jane-Lyzell
2012-07-10 22:05
#33

Intresant Woozy - ja Evp är intresant - vi fick ett bra bevis av evp i helgen här - då en person fick en anhörig igenom - med typpiskst för just den personen/anden- det är coolt - när man kan identifiera !

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Woozy]
2012-07-10 23:46
#34

#33

Då tolkar jag det som att vi kan labba igen? FlörtTungan uteGlad

Annons:
Jane-Lyzell
2012-07-10 23:47
#35

34 Självklart:-)))

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Woozy]
2012-07-10 23:51
#36

Kyss

[Woozy]
2012-07-11 14:16
#37

Undran….

Vart är alla skeptiker???

SItter jag på för starka bevis månntro? Cool

spirit33
2012-07-11 19:44
#38

#37

Du får väl starta en tråd på Skepticism iFokus, om du vill ha svar av skeptiker.

Jag tror att de flesta skeptiker likt mig tycker att det är meningslöst att hävda några bevis utifrån brus och bakgrundsljud. Vad ska man säga?… Jaha, du tycker att du har bevis, det tycker inte jag.

Höjer du förresten ljudet på själva påstådda andepratet och låter det övriga vara normal ljudnivå?

[Woozy]
2012-07-11 19:57
#39

#38

Höjer du förresten ljudet på själva påstådda andepratet och låter det övriga vara normal ljudnivå?

Nej jag besitter inte den kunskapen att kunna filtrera ut specifika ljud.

Iså så hade jag ju enbart lagt upp ljud på anden.

Höjer jag volymen på inspelningen så skriver jag det.

Använder jag brusreducering så skriver jag det etc.

spirit33
2012-07-11 20:13
#40

#39

Ok, då vet jag.

Starta en tråd på SiF som jag skrev, kanske kan vara av intresse?

Klass
2012-07-11 20:24
#41

#38

Jag håller med. Ämnet känns ganska meningslöst så länge det inte kommer något banbrytande.

Att det går att tolka inspelade ljud och läten som om någon/något uttalar något mer eller mindre begripligt på något språk anser jag vara en av de största lågoddsare genom tiderna.

Annons:
Joppo
2012-07-11 20:48
#42

Jag håller också med Spirit33 och Klass. Dina inspelningar går liksom att tolka lite hursomhelst och eftersom de också är inspelade i en helt okontrollerad miljö, ligger betydigt närmare till hands att tro att de har ett naturligt ursprung.

Ghosthunter
2012-07-11 21:24
#43

Åh, det börjar bli vanligt för mig…..har väl några 100 EVP-inspelningar. Det bästa är när man får svar på en fråga, för då vet man att det är intelligent (en ande närvarande) för man kan också spela in kvarvarande energiljudGlad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Hellas
2012-07-11 21:38
#44

Har någon av er som är skeptiker en känsla äver vilka instrument som är bäst att använda vid ljudupptagning?
Jag är som sagt novis men tycker det är ett spännande område och jag funderar på hur man på ett någorlunda bra sätt kan sätta upp en inspelning som är hållbar, kanske inte vetenskapligt men ändå så att ett intresse skapas för EVP

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Ghosthunter
2012-07-11 21:42
#45

Hellas - fråga du en skeptiker om det så lär svaret bli att det inte finns nån som spelar in EVPTungan ute

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Hellas
2012-07-11 21:46
#46

#45  Haha, nä, då får vi väl rita kors i taket :notworthy:

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Klass
2012-07-11 22:07
#47

Om någon hittar ett bra sätt att göra ett vetenskapligt (ja, jag vet att detta är ett uttjatat uttryck - men det är än så länge det bästa sättet vi har att mäta verkligheten på) protokoll på hur man skulle kunna avgöra huruvida ljudupptagningar kan ta upp andars meddelanden, så har vi en bra början.

Att utgå från ingenting särskilt, eller från att "vi vill höra ljudformationer som kan tolkas som specifika ord/meningar i vilket språk som helst från diverse inspelningar vi gör" är inte speciellt trovärdigt om ni tänker efter. Eller?

[Woozy]
2012-07-12 06:41
#48

#42

Jag håller också med Spirit33 och Klass. Dina inspelningar går liksom att tolka lite hursomhelst och eftersom de också är inspelade i en helt okontrollerad miljö, ligger betydigt närmare till hands att tro att de har ett naturligt ursprung.

Vad då inte kontrollerade miljöer?

Du vet ju inte ett smack om EVP.

Svara på frågan istället vad det är som hörs på mina inspelningar och av vilka är de gjorda av (rösterna alltså).

Ta och lyssna på mina filer igen, och tänk efter riktigt ordentligt.

Du har filerna och det står dig fritt att ljudanalysera de (om du ens vet hur man gör).

Jag har erbjudit John Houdi att medverka vid EVP-inspelningar.

Han är den enda skeptiker som jag visar respekt för.

Återstår och se om han vågar ställa upp eller inte.

För oss troende (vetande) så är EVP en bekräftelse.

Som sagt du har ljudmaterialet. bara börja analysera det.

Här bjuder jag på ett till EVP inspelat i datarummet.

Annons:
Joppo
2012-07-12 11:01
#49

#48 Värst vad du blev defensiv och förolämpande då…

Jag har aldrig påstått att jag är någon slags auktoritet på EVP, men när ljuden är inspelade i din lägenhet där det samtidigt rör sig en massa människor så är det ju en väldigt okontrollerad miljö, som rimligtvis innebär att ljuden kan alstras på alla möjliga sätt. I filen som du tror innehåller någon som snackar latin, så tycker jag till exempel att det ligger närmare till hands att tro att det är någon i rummet som viskar, till exempel någon av Langes elever. I filen där någon snackar som en nedspeedad orch och säger "Groft" har jag ingen direkt vettig förklaring, men det innebär ju inte att det inte finns någon.

Om ljuden däremot vore inspelade i ett tomt rum som var isolerat från kontamination utifrån, så vore det ju en annan femma. Det är det jag menar med en kontrollerad miljö.

Min kunskap om ljudanalys är typ obefintlig ur en teknisk synvinkel. Dock har jag ju två öron som fungerar utmärkt Flört

[Woozy]
2012-07-12 11:10
#50

#49

Jo men tror du inte vi skulle ha sett om folk (medier) skulle gå fram till diktafonen och viska?

Samma som det som verkar va Latin.

Eller anden som vill ha en cigarette.

Hade du vetat hur nogrann jag är när det gäller EVP så hade du nog förstått lite bättre.

Sista EVP är inspelat i datarummet med dörren stängd och ingen hemma. Vad är det för ljud och vart kommer de ifrån?

Och gällandes att du har två öron hjälper väl ingen om andra vill höra. Dessutom så är min diktafon bra mkt mer känsliga än öron.

När det gäller Lannges "elever" så var det första gången de kom två st medier och en "ljudtekniker". Han spelade in han med.

Han, jag och min tjej satt i vardagsrummet. Tror du inte vi tre hade sett om ett medium hade stått nära och viskat?

Du skulle behöva va med nån gång så får du se hur det går till. Men frågan är hur.

Hellas
2012-07-12 11:26
#51

Jag tror att man som första steg gör mer okontrollerade inspelningar, ofta är de kanske inte ens "menade" att bli.
Jag antar att Woozys inspelningar egentligen gjordes för att dokumentera mediumens arbete och inte för att fånga upp EVP (rätta mig Woozy om jag har fel).

Men när man sitter och utvecklar EVP fenomen så görs det i cirkelform som alla andra former av mediumskap.

Om jag själv skulle börja utveckla detta skulle jag till att börja med ha en samling personer på mellan 2-4 st varav en är cirkelledare.
Sedan sätter man sig i ett lämpligt rum samt tillser även att ljud som naturligt finns runtomkring oss observeras och i förväg dokumenteras så att man i efterhand kan utesluta dessa. Självfallet vill man inte ha människor som springer runt i övriga rum i huset.

Sedan skulle jag starta upp cirkeln med en "öppningsbön" där endast cirkelns nära och kära är välkomna och därefter är vi alla tysta. Man kan även med jämna mellanrum be om kontakt men det är alltid cirkelledaren som styr det hela.

Det som är intressant med en EVP cirkel är att medlemmarna inte behöver vara medium, man ska som medlemm sitta "ouppkopplad" mot andevärlden.
Däremot tror jag inte det är bra att i första skedet ta in rena skeptiker som från början bestämt sig för att det inte går, det ger fel och negativ energi.

Jane får rätta mig om mina tankegångar är fel Flört

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[Woozy]
2012-07-12 11:30
#52

#51

Jag antar att Woozys inspelningar egentligen gjordes för att dokumentera mediumens arbete och inte för att fånga upp EVP (rätta mig Woozy om jag har fel

Du har helt rätt.

Vore jag ute efter "rena" EVP så har man ju så lite folk som möjligt runt omkring sig.

Det här EVP jag delat ut är klipp från hela rensningsförsöket (förutom två EVP).

Däremot tror jag inte det är bra att i första skedet ta in rena skeptiker som från början bestämt sig för att det inte går, det ger fel och negativ energi.

Jag tror det är så sant så. -tyvärr, för nog hade det varit ganska skoj å ha med skeptiker så de får se själva Cool

Jane-Lyzell
2012-07-12 13:13
#53

51 Håller med dig i allt utom en sak- och det är att det måste finnas ett medium! - det behöver inte nödvändigtvis vara ett medvetet sådant - utan någon som figurerar som det!

alla former av mediumskap sker via ett medium - "Sinnet" - även EVPGlad

Så i ditt förslag kommer en figurera som medium - medvetet eller omedvetet:-)))

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Woozy]
2012-07-12 15:16
#54

#53

Jag håller med dig där (jag kan ju inte det du kan).

Jag har funderat en del kring EVP och Jag har ett hundratal EVP där medium försökt rensa. Det är då det kommit så mkt intelligenta EVP.

Vid enstaka ggr jag spelat in själv så är det mest konstiga ljud och korta meningar. Så därför så måste det finnas ett medium som kan öppna upp ordentligt.

Rätta mig om mina teorier är fel.

[Charles B Rosma]
2012-07-12 16:03
#55

#53 Menar du att det måste vara med ett medium för att "rösten" (evp:et) ska höras?

Alltså att anden(?) pratar genom mediet?

Annons:
Ghosthunter
2012-07-12 16:18
#56

Inte sjutton behövs ett medium för att spela in EVP. Jag har spelat in mycket EVP, som sagt, och jag är långt ifrån ett medium. Det är ju inte ett medium som snackar, det är ju direkt från andarna ju.

Vi är omringade av andar och dessa talar med en röst som våra öron inte kan snappa upp och genom att ta t.ex en diktafon, så får man med rösterna…..så enkelt är det med det.

Jag tycker egentligen inte att det är ett dugg märkligt, det kommer sig naturligt för mig som har spelat in så mycket och det är enkelt om andarna vill alltså!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Jane-Lyzell
2012-07-12 16:58
#57

55 Njae - för att evp ska kunna manifisteras på bandet! för att avtrycket ska kunna ske!

56

 Jag skrev inte nödvändigtvis ett medvetet medium!Flört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Woozy]
2012-07-12 17:36
#58

#55

Nä jag mena att det går bra mkt bättre om det är ett medium med och öppnar upp.

Givetvis kan man spela in EVP ändå.

Ghosthunter
2012-07-12 18:23
#59

Det räcker att andarna är närvarande. Det hela handlar om frekvens. Andarna talar ofta i frekvenser som våra öron normalt inte snappar upp, ibland hör vi dock andarna med våra blotta öron…..det måste tyda på att dom även kan ändra frekvens till våran.Flört

Det är iaf min egen erfarenhet och många andra med mig!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Jane-Lyzell
2012-07-12 18:43
#60

58 -59

Något levande person eller djur måste finnas som sändare /motagare!

annars fungerar det inte - fredrich jörgensen var den som förde fram evp och det visade sig att det inte fungerade om inte han var i närheten!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ghosthunter
2012-07-12 18:51
#61

Nä, du kan nog aldrig övertyga mig om din teori. Hur kan man då t.ex spela in EVP när man inte ens är närvarande? Detta har hänt mig många ggr och det är jättemånga som har fått fantomröster på utrustning där ingen människa eller djur har varit närvarande.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Hellas
2012-07-12 19:48
#62

#61 Jag vet ju inte hur det är men enklast är ju att testa sig fram.
Jag tror ju att cirkelform alltid är det mest optimala sättet för att utveckla olika mediumskap som spiritualismen förespråkar.

Men….rent lgiskt sett så är andevärlden inte dum utan räknas som intelligenta.
Varför skulle de lägga ner så mycket energi på att manifestera sig via EVP om det inte finns någon mottagare?

Sedan kan man ju aldrig vara säker på om det kommit yttre påverkan som fångats upp av banspelaren.

Enda gången jag skulle lita på en sådan bandupptagning är om det sker i ett ljudisolerat rum.

I min kontakt med andevärlden söker jag bevis och det optimala är att en ande kommer igenom som blir igenkänd och som dessutom kan berätta någonting unikt som endast hör till den själen.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
[Charles B Rosma]
2012-07-12 19:57
#63

#56 "Vi är omringade av andar och dessa talar med en röst som våra öron inte kan snappa upp och genom att ta t.ex en diktafon, så får man med rösterna…..så enkelt är det med det."

Hur menar du här?

Snackar andarna med en annan frekvens (?) Men när du spelar in dom på diktafonen så skulle det ändra sig så att man kan höra det sen?

Hur skulle det gå till?

[Charles B Rosma]
2012-07-12 19:58
#64

#60 "Något levande person eller djur måste finnas som sändare /motagare!"

Hur menar du med sändare/mottagare, att ljudet skulle komma från dem?

Jag uppfattar det som om ljudet kommer från "ingenstans" liksom…

Se även #55

[Charles B Rosma]
2012-07-12 19:59
#65

Woozy och/eller Ghosthunter, har ni inte fångat något som går att höra vad dom säger, och att det är något "vettigt"?

varför skulle en ande be om en cigarett t.ex?

Kan ni inte lägga upp fler exempel här?

Jane-Lyzell
2012-07-12 20:08
#66

61 det finns alltid något djur de kan använda - rotter o mös t ex.

Sen ska du vara välldigt säker på att det inte är radiovågor eller andra oförberädda ljud som finns i husen- bilar som kör förbi - ledningar som skallrar etc….

Hur ska du kunna kontrolera dessa ljud om du själv inte är närvarande!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-07-12 20:10
#67

64 Nej inte ifrån dem utan igenom demFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Klass
2012-07-12 20:46
#68

Jag kan inte annat än att jämföra EVP med att t.ex. se figurer bland molnen. Ibland kan ett moln se ut som en teddybjörn, men inte tror vi väl att det finns teddybjörnar bland molnen? Eller?

Jane-Lyzell
2012-07-12 21:07
#69

68 Nja inte riktigt samma sak - EVP likt alla former av mediumskap så ska man söka bevis för vem som kommuniserar - det går faktiskt!

Konstiga ljud av varierande slag - räknas inte i min värld som evp - det är mest ljud.

E= elektroniska V= röst P = Fenomen

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Ghosthunter
2012-07-12 21:09
#70

Hahaha….det börjar ju att urarta….jag lägger inte ner mer energi för att snacka om nåt som jag vetSkrattande

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Hellas
2012-07-12 21:10
#71

#68 Det är just därför man ska vara extremt nogrann i sina förberedelser och även se (lyssna) kritiskt med sina öron.

Om det kommer en röst som låter som en stammande mormor och att hon dessutom vänder sig till rätt person i cirkeln och berättar om en eller flera detaljerade saker som endast hon själv vet om och som personen, genom efterforskningar, kan bekräfta så är jag benägen att tro det kan handla om annat än paradolia.

Givetvis så ska man vara flera personer som hör samma sak och som John skriver ska man lyssna på bandet var och en för sig utan att ha förutfattad mening om vad det kan komma att innehålla.

Kan man sedan göra om samma sak genom att sitta i experimentell cirkel egelbundet under flera år, ja då kanske det kan vara någonting att börja diskutera.

Men alla cirklar är barn i början och det kan till att börja med vara knäpptyst på band efter band under låååång tid. Sedan kan det börja dyka upp skräp innan det ens börjar likna någonting.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Klass
2012-07-12 21:28
#72

#71

Det låter onekligen intressant! Vore kanske spännande att vara med. Men jag tänker ändå att när man sitter och aktivt letar efter något som låter som ord eller meningar så kommer det förr eller senare att inträffa. Som sagt, lite som att leta efter mönster i t.ex. molnformationer.

piotrr
2012-07-12 22:29
#73

Hur jämför de olika personerna sina anteckningar då? Lyssnar de tillsammans eller var för sig? Skriver de ner exakt vad de hör och låter en tredje person läsa anteckningarna?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

spirit33
2012-07-12 22:37
#74

#72

Ja så är det självklart, den som söker finner. Jag har följt lite EVP, och förstår faktiskt inte vad det är som är så otroligt att finna något som låter som röster i brus och bakgrundsljud. Jag tror inte det minsta lilla på det fenomenet… Då hade det givetvis inte bara förekommit i enstaka grupper… utan varit ett utbrett fenomen som har testats och åter testats på ett seriöst sätt.

Hellas
2012-07-12 22:58
#75

#73 Hur skulle du själv göra i en liknande situation?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
2012-07-12 23:41
#76

EVP spelas in under korta sekvenser om 1- 2 minuter - längre kan man inte hålla koncentrationen på andra ljud och tystnaden.

Man får skilja på EvP vid cirkelarbete som kan komma spontant på ett band - att sitta lyssna igenom timtals med band - tar aldeles för mycket energi - för evp.

Man bandar en kort sekvens med fråga eller önskan - lyssnar igenom , för att se om man har kontakt - uppmuntar vidare i nästa sekvens - lysnar igenom osv-…..

När vi talar om ande röster på Band så ska det ske med goda intentioner och alltid i bevisbörda med nära o kära.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
spirit33
2012-07-12 23:51
#77

#73

Det finns mig veterligen inga seriösa försök att utesluta naturliga förklaringar. Anteckningar förekommer nog inte överhuvudtaget utan en mer allmän uppfattning bland inblandade uppstår. Inget vetenskapligt m.a.o. Jag kan ha fel men jag har varken sett eller hört några seriösa tester, och jag hör och ser mycket inom den mediala svängen.

JH förklarar enligt mig hur saker och ting går till på ett korrekt sätt. Naivt tänkande är inte till fördel för att undersöka påstådda fenomen vill jag lova. Naivitet är motsatsen till att ta reda på hur saker egentligen ligger till.

Gång på gång får vi höra hur andligt sökande blir lurade, även de mest luttrade(enligt dem själva)… Och givetvis hänger det samman med önsketänkande, brist på logik, naivitet och sist men inte minst oförmågan att inse att ett påstående(böcker, film, media) faktiskt kan innehålla rena och skära lögner för att boosta en karriär.

Skeptisism hör ihop med den mediala marknaden… utan den skulle vi vara tillbaka på grottnivå och måla taskiga streckgubbar på väggarna.

[Woozy]
2012-07-13 05:51
#78

#65

Jag har ju lagt upp klockrena EVP, men visst jag ska se om jag har nåt där mediers röst inte hörs.

varför skulle en ande be om en cigarett t.ex?

Ja du, hur i hela norden skall jag veta det?

Ett svar jag fått av medium är att när andarna kommer in i vår dimension så får de tillbaka "symptomen" de hade när de levde.

[Woozy]
2012-07-13 06:02
#79

#68

Jag kan inte annat än att jämföra EVP med att t.ex. se figurer bland molnen. Ibland kan ett moln se ut som en teddybjörn, men inte tror vi väl att det finns teddybjörnar bland molnen? Eller?

Då har du väldigt knepigt sätt att jämföra på.

Har du en äkta EVP så kan du kontrollera och analysera till dö-dagar om du vill. Du kan även kontrollera om det är äkta eller inte genom att analysera frekvenserna.

[Woozy]
2012-07-13 06:05
#80

#71

Givetvis så ska man vara flera personer som hör samma sak och som John skriver ska man lyssna på bandet var och en för sig utan att ha förutfattad mening om vad det kan komma att innehålla.

Håller inte med dig där.

Det är skillnad på att lyssna på EVP för att höra att det existerar. Sen är det en annan sak vad som sägs.

Hörförståelse är en sak. EVP´s existerande en annan.

[Charles B Rosma]
2012-07-13 08:31
#81

#67 Ja det var så jag menade

Men Ghostbuster här säger ju här att h*n spelat in ljud utan att det varit någon där

#76 "EVP spelas in under korta sekvenser om 1- 2 minuter - längre kan man inte hålla koncentrationen på andra ljud och tystnaden."

Så du menar att om man lämnar en "bandspelare" på i ett rum själv, och det blir "röster" på den så kan det absolut inte vara andar?

#70 Jaha då var det dags att stoppa huvudet i sanden, eller?

[Charles B Rosma]
2012-07-13 08:33
#82

#78 "Jag har ju lagt upp klockrena EVP, men visst jag ska se om jag har nåt där mediers röst inte hörs."

Ska det vara klockrena bevis? Är detta bland det bästa material du har, då har du nog ett ganska klent "fall"

Och jag frågar igen;

Snackar andarna med en annan frekvens (?) Men när du spelar in dom på diktafonen så skulle det ändra sig så att man kan höra det sen?

Hur skulle det gå till?

[Woozy]
2012-07-13 10:30
#83

#81

"EVP spelas in under korta sekvenser om 1- 2 minuter - längre kan man inte hålla koncentrationen på andra ljud och tystnaden."

Nä man kan spela in längre givetvis, men det är skillnad på att spela in, och att spela in.

#82

Ska det vara klockrena bevis? Är detta bland det bästa material du har, då har du nog ett ganska klent "fall

Det är klockrena bevis för att nån icke levande pratat in på diktafonen.

Nädå jag har bättre material, men om du hängt med lite så vet du att jag av respekt inte vill "hänga" ut mediers röster.

Snackar andarna med en annan frekvens (?) Men när du spelar in dom på diktafonen så skulle det ändra sig så att man kan höra det sen?

Här måste jag säga att jag inte har nåt svar på din fråga. Jag har själv funderat ett antal ggr över hur andar kan fastna som EVP.

Det sägs att andarna nyttjar vitt brus för att kommunicera via EVP.

Det är därför en diktafon/mobiltelefon med inbyggd brusreducering är ganska värdelös. Visst kan man få med EVP med det, men man missar det mesta.

Jag har en liten fråga jag grunnat på den sista tiden: Hur många av er som lyssnat på mina EVP sitter med laptop?

Ett tips är att använda bra hörlurar.

Annons:
Jane-Lyzell
2012-07-13 13:35
#84

Flört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-07-13 13:42
#85

http://www.leopoldreport.com/Inspel.html

Av Anders Leopold Hon hette Lena, Friedrich Jürgensons radiokontakt på andra sidan. Eller heter. För rimligen bör hon finnas där än i dag - redo att med sin viskande röst ge ett nyckelord till den som söker och är uppmärksam som bevis på att kontakt är etablerad. För er som är intresserade av att själva med hjälp av bandspelare söka kontakt med "andra sidan" (Jürgensons metod presenteras här intill) kan mycket väl Lena ha stor betydelse för ett lyckat resultat. Freiburg-universitetets chef, professor Hans Bender, hörde henne första gången hemma hos Jürgenson då de just diskuterade det märkliga i att det fanns en kontaktperson på andra sidan. -RASMUS, viskade hon mitt i deras samtal. Det var namnet på en av hans kvinnliga (!) Medarbetare i Freiburg. Ett nyckelord riktat direkt till Bender - dessutom ett namn som Jürgenson inte hade någon kunskap om.

Läs mer i länken:-)))

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Woozy]
2012-07-13 13:50
#86

kan bara hålla med det sista som sades "oavsett om du tror på det eller inte, prova".

Som jag skrev tidigare så ser jag EVP som det bästa beviset för andevärlden. Det går att bevisa att dessa ljud inte är mänskliga.

Jane-Lyzell
2012-07-13 14:02
#87

86 fast jag vill nog påstå att de röster jag hört är mänskliga som vilken människa som helst - de har den röst de hadde i detta livetFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Woozy]
2012-07-13 14:05
#88

#87

Jo jag har oxå hört röst ropa mitt namn (gamla lägenheten).

Det lät precis som en levande människa.

Även min tjejs namn har ropats.

En gång satt jag i datarummet och tjejen kommer in och undrar vad det är. Så hon trodde det var jag som ropade på henne, men det hade jag ju inte gjort. Glad

spirit33
2012-07-13 14:37
#89

#88

Sånt händer väl hela tiden med jämna mellanrum när hjärnan får fnatt? Varför skulle det ha något med andevärlden att göra, och hur vet du att "rösterna" på banden är från andevärlden? Bara för att medium säger att det är det, så betyder det inte på långa vägar att det är sant… De har ingen aning heller, hur mycket de än slår sig för bröstet.

Det är sånt här jag tycker är naivt tänkande och som inte direkt gynnar andlighetens trovärdighet… alls.

[Woozy]
2012-07-13 15:36
#90

#89

Nu är du ute och cyklar.

Sånt händer väl hela tiden med jämna mellanrum när hjärnan får fnatt?

Hade du varit det minsta medial så hade du kunnat skilja på fnatt och verklighet.

Varför skulle det ha något med andevärlden att göra, och hur vet du att "rösterna" på banden är från andevärlden?

Har du inte hängt med från början av tråden?

Bara för att medium säger att det är det, så betyder det inte på långa vägar att det är sant

Vart har jag sagt att det är medium som säger att det är andar som pratar?

De har ingen aning heller, hur mycket de än slår sig för bröstet.

Nu är du ute oh cyklar igen.

Det är sånt här jag tycker är naivt tänkande och som inte direkt gynnar andlighetens trovärdighet… alls.

Är det nån som tänker naivt så är det du.

Annons:
Jane-Lyzell
2012-07-13 15:59
#91

så håller vi oss till sak inte person, tackFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Woozy]
2012-07-13 16:11
#92

agree Glad

[Woozy]
2012-07-13 17:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Jag har letat som en tok på nätet efter bokstaven H´s frekvens men det här är det närmsta jag kommer.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Formant

Som ni ser så börjar detta EVP på H och frekvensen 43 Hertz.

EVP´t säger "hello" och jag har markerat bokstaven h.

Summa sumarum är att inget mänskligt stämband kan generera ett H med denna låga frekvens. Därför vet man att det är ett äkta EVP.

[Woozy]
2012-07-13 17:24
#94

Ljudfilen igen.

[Woozy]
2012-07-13 17:26
#95

Hmm ljudfilen vill inte skickas upp, men den heter Kalle Anka.zip (bara kolla högra upp i listen).

[Charles B Rosma]
2012-07-13 17:52
#96

#83 "Nädå jag har bättre material, men om du hängt med lite så vet du att jag av respekt inte vill "hänga" ut mediers röster."

#86 "Som jag skrev tidigare så ser jag EVP som det bästa beviset för andevärlden. Det går att bevisa att dessa ljud inte är mänskliga."

Ja, är där inte alltid någon liten hake… Tänk att kunna bevisa för hela världen att döda snackar med oss genom att säga något helt obegripligt på en "bandspelare", och så kan man inte det, pga en sådan sak, typiskt..!

Skulle inte mediumet kunna gå med på att bli "uthängd" (hur h*en nu skulle bli det av att höras på "band"?) för att göra mänskligheten en så stor tjänst och äntligen bevisa att döda snackar med oss..?

Jepp, jag har lyssnat. T.o.m tagit bort brus och annat snack för att testa. Men tyvärr…  (+ att jag inte vet om du bara skojar med oss) det låter som någon i rummet viskar på två av dom

[Woozy]
2012-07-13 18:10
#97

#96

Skulle inte mediumet kunna gå med på att bli "uthängd" (hur h*en nu skulle bli det av att höras på "band"?)

Lugn å fin Flört

Jepp, jag har lyssnat. T.o.m tagit bort brus och annat snack för att testa. Men tyvärr…  (+ att jag inte vet om du bara skojar med oss) det låter som någon i rummet viskar på två av dom

Varför skulle jag skoja?

Lyssna igen!

Hur tar man bort oönskade röster?

Annons:
spirit33
2012-07-13 19:06
#98

#90

Du är rolig du! Läs igenom dina kommentarer en gång till och försök att hitta något konstruktivt i dem. Det enda du säger är att jag är ute och cyklar.Obestämd

Hade du varit det minsta medial så hade du kunnat skilja på fnatt och verklighet.

Ska vi mäta vilken som är störst, ha ha. Jag har varit med allt för länge för att inse att liknande kommentarer betyder att det inte finns någon erfarenhet, utan handlar mer om naivitet och önsketänkande. Det är något jag har sett mer eller mindre i många år. Du får väl gå på dina nitar som många andra om du så önskar, inga konstigheter.

Mig får du svårt att övertyga om några EVP.

Hur visste du förresten att "rösterna" kom från andevärlden?

[Woozy]
2012-07-13 19:11
#99

#98

Mig får du svårt att övertyga om några EVP.

Jag försöker inte övertyga nån.

Hur visste du förresten att "rösterna" kom från andevärlden?

Läs #93

spirit33
2012-07-13 19:25
#100

#99

Läs #93

Hur skulle det inlägget förklara att det är "röster" från andevärlden?

[Woozy]
2012-07-13 19:27
#101

#100

Har du läst #93 och länken så har du svaret på din fråga.

Ghosthunter
2012-07-13 19:57
#102

#98 jag känner Woozy och har varit hos honom så jag vet vad som händer där (eller hände rättare sagt, för han har flyttat till en annan adress)

Problemet ligger i att ni skeptiker inte har varit på platsen och varit med när inspelningen har gjorts, så därför, enligt parapsykologisk forskning, så har ni rätt…..men om ni verkligen hade varit med, under kontrollerande förhållande, så hade ni blivit ganska överraskande.

Jag själv är så van med EVP att jag mest är ute efter vad dom vill säga, så att jag kan lösa mysteriet i ett visst spökhus!Flört

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Klass
2012-07-13 20:21
#103

Men Woozy et al,
vad är det som bekräftar att ljuden som ibland låter som om någon säger något, verkligen kommer från andevärlden (vad nu det är?)?
Är det verkligen bensäkert att det inte är andra ljud, typ ljud som ibland bildas när man har på en inspelningsutrustning? Hur vet man detta med säkerhet?

[Woozy]
2012-07-13 20:32
#104

#103

Läs #93 Så har du svaret på din fråga.

En människas stämband kan inte generera dessa ljud med dessa frekvenser (Hertz).

Jag är bensäker på att det inte är andra ljud. Har man bott i en sjukt hemsökt lägenhet i över 6 år så vet man vilka ljud som är naturliga eller ej.

Däremot så har jag gjort fel/gått bet en gång gällandes morrande ljud, men jag hittade orsaken till ljudkällan (kurrande mage).

Som sagt så är det väldigt tidsödande att sitta och analysera bokstav för bokstav när det handlar om EVP, men mig veterligen så är det det enda sättet att kolla så det inte är mänskliga ljud.

Jag förstår inte vad det är för slags ljud som kan bildas med inspelningsutrustning? -speciellt när diktafonen ligger på stabil plats, tex bokhylla.

Än en gång så är dessa EVP inte gjorda för EVP, utan jag ville kunna gå igenom mediers arbete i lugn och ro, om jag ville det. Det var då jag upptäckte alla dessa EVP. Och tyvärr så är ju våra röster med oxå givetvis.

Men Charles B Rosma visste tydligen hur man separerar rösterna, så jag väntar med spänning på information om hur man gör.

Annons:
Ghosthunter
2012-07-13 20:45
#105

Man lägger en diktafon på ett s.k hemsökt ställe och man får med en massa röster och ljud som man inte hör med sina fysiska öron….det behöver inte nödvigvistvis vara ett hemsökt ställe, man kan få det var som helst…ni skeptiker…varför inte börja att spela in? Jag har flera hundra och ni är välkomna att lyssna!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Woozy]
2012-07-13 20:49
#106

#105

Jag tror faktiskt skeptiker har provat detta. Konstigt vore annars.

Men nu när jag beskrivit hur man gör (#93) så tror jag de får lite vatten på sin kvarn.

Däremot så tror jag det underlättar en hel del med ett medium som öppnar upp. Jag vet att det går få EVP ändå, men chansen lär ju inte minska med medium med Glad

Klass
2012-07-13 20:58
#107

#104

Jag är med på att det inte behöver vara en människa som utsöndrar dessa ljud som kan uppfattas som om någon/något låter som om något säger något som kan uppfattas som ord. Men vad är det som säger att det är en ande som får det att låta som det gör? Varför skulle det inte kunna vara något med inspelningsutrustningen eller vad som helst annat?

Vad, exakt, är det som bekräftar att det är något utomjordiskt (eller vad vi ska kalla det) som låter?

spirit33
2012-07-13 21:01
#108

#101

Har du läst #93 och länken så har du svaret på din fråga.

Tyvärr så ger det inga som helst svar på att det är "röster" från andevärlden. Det är din egen tolkning, som enligt mig rimmar illa.

#104

Ok, direkt från hjärtat med hård ärlighet, så har jag hittills inte träffat någon som har ett hemsökt boende, som inte har blivit hjälpt av att förändra sitt tänkande. Alla jag träffat på i sådana situationer vill tolka allt till att det är andevärlden, och tolkar alla intryck till att det är andevärlden. Men om man som medium har auktoritet och förtroende hos kunden, så kan man säga nästan precis vad som helst… Och säger man det magiska ordet… "nu har jag rensat, så nu finns inget kvar", så är det ett psykologiskt trick att få kunden att tro att det är så.

Inget av det du skriver är några som helst nyheter för naivt troende, jag har träffat många av dem. Jag har givetvis varit naiv också i vissa avseenden, men har alltid haft ett analytiskt sinne som ställer till bekymmer för mitt troende… vilket jag är oerhört tacksam för.

[Woozy]
2012-07-13 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

#107

Jag är med på att det inte behöver vara en människa som utsöndrar dessa ljud som kan uppfattas som om någon/något låter som om något säger något som kan uppfattas som ord.

Tack. Dock så är det många som uppfattar dessa ord.

Men vad är det som säger att det är en ande som får det att låta som det gör?

Det är faktiskt en mkt bra fråga. NÅT är det ju.

Gällandes filen "Kalle Anka" där en ande säger enligt mig och många andra "hallo" finns faktiskt på film oxå. Filmkameran stod i hallen och filmade in i vardagsrummet. Det var även en diktafon under kamerastativet (då diktafoner har bra mkt bättre känslighet än en videokamera).

Filmen är inspelad i IR. Jag bifogar en skärmdump på ett ansikte i tavlan, som tittar åt olika håll.

Jag kan givetvis inte säga till 100% att det är ansiktets röst (Hallo), men chansen är ganska stor.

Sen för att återgå till dessa EVP och vilka som gjort dessa röster så får jag lita på min medialitet.

Jag är öppen för att det kan vara aliens oxå, men nån levande människa är det garanterat inte.

[Woozy]
2012-07-13 21:17
#110

#108

Tyvärr så ger det inga som helst svar på att det är "röster" från andevärlden. Det är din egen tolkning, som enligt mig rimmar illa.

Nä jag har förstått att inga bevis duger för dig. No offens.

Ok, direkt från hjärtat med hård ärlighet, så har jag hittills inte träffat någon som har ett hemsökt boende, som inte har blivit hjälpt av att förändra sitt tänkande.

Okej. Så det betyder att du känner halva Sverige?

Alla jag träffat på i sådana situationer vill tolka allt till att det är andevärlden, och tolkar alla intryck till att det är andevärlden.

Ja det finns många som tror att alltför mkt är paranormalt. Men det betyder ju inte att den paranormala världen inte finns, eller hur?

Men om man som medium har auktoritet och förtroende hos kunden, så kan man säga nästan precis vad som helst… Och säger man det magiska ordet… "nu har jag rensat, så nu finns inget kvar", så är det ett psykologiskt trick att få kunden att tro att det är så.

Låter som du blivit utsatt av bedragare.

Inget av det du skriver är några som helst nyheter för naivt troende, jag har träffat många av dem. Jag har givetvis varit naiv också i vissa avseenden, men har alltid haft ett analytiskt sinne som ställer till bekymmer för mitt troende… vilket jag är oerhört tacksam för.

Är du rädd för andevärlden?

spirit33
2012-07-13 21:42
#111

Nä jag har förstått att inga bevis duger för dig. No offens.

Du har missuppfattat… det finns inga bevis vad jag kan se. Du endast tror att det är bevis, men så är det ju inte alls.

Okej. Så det betyder att du känner halva Sverige?

Nej, det betyder att jag träffst på många som påstår liknande saker som du.

Ja det finns många som tror att alltför mkt är paranormalt. Men det betyder ju inte att den paranormala världen inte finns, eller hur?

Hmm, ja precis som din bild i #109… Vad är det man ska se? Du agerar som en typisk nybörjare inom det mediala. Ledsen, men jag tycker det är vad det verkar. Ju mer man utforskar inom den andliga svängen, ju mer inser man att man inte har en aning om alla de påståeenden som cirkulerar. Man inser till slut att det mesta är nonsens för att att höja sin egen person.

Låter som du blivit utsatt av bedragare.

Inte utsatt men en och annan har passerat ja… Oundvikligt är jag rädd för efter några år i svängen.

Är du rädd för andevärlden?

Att jag inte är naiv betyder givetvis inte att jag är rädd, utan betyder i mitt fall att jag har träffat på alla varianter av medier, sitters, troende och fan och hans moster. Du kanske kan förklara vad som gör att du tror att jag är rädd? Kan bli intressant.

Annons:
[Woozy]
2012-07-13 21:45
#112

#111

Jag väljer att inte svara dig mer, då tråden börjar spåra ur.

Du tror på det du vill tro på.

Gör en ny tråd om du vill fortsätta.

spirit33
2012-07-13 21:56
#113

#110

Jag kan tipsa dig om att när du ska börja åka ut till kunder och undersöka… Så experimentera lite med kundens önsketänkande. Om kunden upplever en herrans massa aktivitet i sitt boende, så säg att du behöver vara själv en stund, och ta då fram mobilen och spela lite Wordfeud i tio minuter…

… Sen går du ut till kunden och säger självsäkert att du nu har rensat lägenheten på ett par vilsna andar. Du kan till och med klämma till med att du har haft kontakt med hens farfar och han säger att hen har varit orolig över familjen och att det är dags att släppa taget nu… Blir lite extra krydda.

Då ska du få se på hur hjärnan fungerar när den inte längre tror… Sen säger du givetvis till kunden att du inte gjort något utan det är kunden som har förändrat sitt tänkande.

Hellas
2012-07-13 22:00
#114

Den här tråden handlar inte om ifrågasättande om EVP så släpp den här diskussionen ni nu har eller ta den via PM.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

spirit33
2012-07-13 22:21
#115

#114

Varför inte då? Det är väl klart att jag kan skriva om min erfarenhet i samband med EVP. Att jag efter min erfarenhet inte köper EVP, är väl lika aktuellt i tråden som om man tror på det… Det blir lite mer balans då kanske?

Det är väl intressant med en utveckling av diskussionen, som mellan mig och Woozy? Varför i herrans namn ska alla intressanta diskussioner tas i PM… Det är ju ett forum där fler än två ska kunna ta del av den. Vill ni inte ha ärliga diskussioner utifrån många års erfarenhet här?

Hellas
2012-07-13 22:35
#116

#114 Vart skriver du om dina erfarenheter?
Istället för att kritisera andras erfarenheter är det istället bättre att du själv berättar om dina.

Att diskutera innebär att man delar med sig av egna erfarenheter, inte bara slår ner på andras upplevelser.

När gjorde du själv en EVP instpelning?
Hur gick det till?
Har du kvar bandinspelning
Varför är du idag övertygad om att det inte fungerar?

KAN du någonting alls om EVP och vilka förklaringar har du kring detta.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

spirit33
2012-07-13 22:56
#117

#116

Jodå, jag har gjort en del försök och hittat "röster" i inspelningar, men det har inte gett mig någonting egentligen, det går att hitta dessa "röster" bara man letar… precis som Klass skrev om molnformationer. Det är inte konstigare än så.

Är det känsligt för dig att jag kritiserar EVP? I så fall varför?

Om du läser mina inlägg igen, så kan du se att jag upprepade gånger hänvisar till min egen erfarenhet. Sen kan givetvis en diskussion innebära ett ifrågasättande av andras upplevelser, inte sant? Det är väl ingen som dör om det diskuteras lite mer än vanligt. Hur vettigt är det att läsa en massa(enligt mig) flum utan verklighetsförankring bland era nya sökande människor. De kanske vill höra lite av baksidan i mediumsvängen? Det är ju inte direkt så att det delas med av baksidorna… det mörkas allt för ofta.

Ghosthunter
2012-07-13 23:05
#118

jag fattar inte varför detta ska bli en sån stor sak? Det är ju bara till att rigga upp en diktafon och se om det händer något…kom till mig om ni vill höra äkta EVP. Hur enkelt som helst!Glad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Hellas
2012-07-13 23:13
#119

#117 Är det känsligt för dig att jag kritiserar EVP? I så fall varför?

Jaa, jättekänsligt jag får stora självan….Cool

Nejdå, det är inte känsligt däremot så är jag, som startat tråden mer intresserad av din story än att läsa om dina antaganden om Woozys upplevelser.

Dessutom var min kommentar inte bara riktad till dig.

Hur tycker tex. DU med din erfarenhet att en utveckling /test av detta ska gå till.
Även om man inte tror på själva fenomenet så är det väldigt intressant att höra en konstruktiv idé på hur man på ett bättre sätt ska kunna banda EVP för att utesluta att det inte handlar om mänskliga ljud eller andra läten som man kan förklara.

Jag är intresserad och inte bara av troendes erfarenheter.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
2012-07-13 23:14
#120

#118 Jag håller med, vad är egentligen problemet?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[*Maggan*]
2012-07-14 00:53
#121

#118, 120

Det är väl samma gamla vanliga "problem" Troende versus Skeptiker - samma diskussioner som bara vevar på i olika trådar och aldrig mötas de tu Flört

Vad beträffar EVP så skulle jag helst vilja lyssna på dem utan att någon annan i förväg talar om för oss vad "anden säger". Var och en kan ju uppfatta på sitt sätt, men får man "facit" i förskott är risken stor att man blir ledd åt ett visst håll och givetvis hör samma sak.

Medan man å andra sidan kanske skulle höra något helt annat om man fick "klara" sig själv….

[Woozy]
2012-07-14 01:11
#122

#121

Det är väl samma gamla vanliga "problem" Troende versus Skeptiker - samma diskussioner som bara vevar på i olika trådar och aldrig mötas de tu

Jag har med ett känt medium kommit fram till att vi kommer bjuda in skeptiker för att deltaga i EVP-inspelningar. Dock är det inte bestämt när, och med vilka skeptiker. Glad

Vad beträffar EVP så skulle jag helst vilja lyssna på dem utan att någon annan i förväg talar om för oss vad "anden säger". Var och en kan ju uppfatta på sitt sätt, men får man "facit" i förskott är risken stor att man blir ledd åt ett visst håll och givetvis hör samma sak.

Jag håller med till 100%, men eftersom skeptikerna inte "kan" höra vad som sägs så talade jag om det. Det intressanta med mina EVP är inte vad som sägs, utan att de sägs.

Medan man å andra sidan kanske skulle höra något helt annat om man fick "klara" sig själv….

Har man bara bra ljud så tror jag nog de flesta hör samma sak. Men du kan inte sitta med en laptop och tro att du skall höra alla frekvenser. En laptop filtrerar för att inte skada högtalarna.

[*Maggan*]
2012-07-14 01:20
#123

aha men det förklarar kanske saken. Både jag och skeptikerna har Laptops Skrattande

[Woozy]
2012-07-14 01:21
#124

Flört

spirit33
2012-07-14 01:49
#125

#120

Problemet är väldigt enkelt… ifrågasättande är inte populärt. Det lustiga med erat skeptikersnack är att jag har varit i den mediala branschen i 15 år. Så fort någon ifrågasätter så handlar det givetvis om skeptiker som förstör tråden.

… Ljus och kärlek, klingar av med åren. Man inser tillslut att man är en helt vanlig människa med dessa underbara möjligheter att välja det man vill göra.

Nu verkar det Hellas som att EVP ligger dig varmt om hjärtat annars hade du nog inte reagerat på samma sätt.

Vad är det som talar för att det skulle existera EVP från andevärlden? Jag kan förstå att det är en kul grej för somliga.

Annons:
spirit33
2012-07-14 01:59
#126

#122

Jag har med ett känt medium kommit fram till att vi kommer bjuda in skeptiker för att deltaga i EVP-inspelningar.

Ursäkta, men måste kommentera detta. "Känt medium" brukar innebära att de talar om hur det är… vilket de inte har en aning om. Jag tycker inte att dessa kända medier ska vara närvarande om jag skulle få bestämma. Jag har träffat de flesta och de vet lika lite som dig vill jag lova… om du nu inte redan visste det.

Det blir gärna lite guru-stämning i dessa forum om kända medier. Det som jag kan säga är att de ofta säger sig veta, när de i själva verket inte har en aning.

[Woozy]
2012-07-14 06:46
#127

#126

Istället för att hålla på och klanka ned och sabba tråden, så borde du vara glad och tacksam för att vi kommer bjuda in skeptiker.

Du ifrågasätter inte. Du sågar.

Jag tvivlar starkt på att du varit i den mediala branschen alls.

Sabba inte tråden. Sabba inte detta test med skeptiker inblandade!

Kom inte hit och säg vad andra medier kan och inte kan!

Jag hoppas verkligen att moderator INTE stänger denna tråden.

Jag ber dig vänligt men bestämt att du lämnar denna tråden ifred.

Har du nåt personligt emot mig så ta det via PM!

Hellas
2012-07-14 09:07
#128

#125 Fortfarande ingen berättelse kring din egna erfarenheter?

Nu verkar det Hellas som att EVP ligger dig varmt om hjärtat annars hade du nog inte reagerat på samma sätt.

Om Du hade läst ordentligt sås ser du att jag är totalnovis och inte vet någonting, det är ett intressant område och om sanningen ska fram så blir det ännu mer intressant ju mer sådana som du hackar ner på andras upplevelser.
Speciellt då DU säger dig ha "erfarenhet" som vi inte får se någonting av.

Med din "Erfarenhet" borde du även veta att LJUS och KÄRLEK strofen avskaffades för länge sedan härinne så kom inte med den harrangen.
Denna tråd handlar om EVP och inte om att ge Ljus och kärlek till kleti och pleti.

Jag har Nu bett dig ett flertal gånger att lägga ner din nuvarande ton och jag ber dig återigen, vänligt men bestämt att försöka hålla en bra diskussionsnivå i den här tråden.
Det är INTE ok att tjaffsa med moderatorer här på sajten.

Jag kommer inte kommentera detta någonting mer utan raderar kommande otrevliga kommentarer från din sida.
Som alla andra är Du gäst hos oss och passar inte klimatet så kan Du lämna rummet, se det här som en varning.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
2012-07-14 09:11
#129

#127 Vistänger inte tråden och sådana som spirit333 gör ner sig själva, däremot uppmanar jag alla att hålla en god ton.

Det finns även anmälningsknapp att använda!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
2012-07-14 09:15
#130

#123 Det blir gärna lite guru-stämning i dessa forum om kända medier. Det som jag kan säga är att de ofta säger sig veta, när de i själva verket inte har en aning.

Precis som Du själv gör då, Du säger dig ha 15 års erfarenhet men inte ser vi röken av det.

Så patetiskt att klanka ner på att det finns planer på att faktiskt göra någonting tillsammans med skeptiker Skrikandes.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[Woozy]
2012-07-14 09:34
#131

#129

Ok, jag har faktiskt inte ens tänkt på anmäla-knappen.

#130

Så patetiskt att klanka ner på att det finns planer på att faktiskt göra någonting tillsammans med skeptiker

Kan bara hålla med. Det är så tråkigt när "vissa" förstör för andra skeptiker/troende.

Imorse så var jag bra nära att hoppa av projektet, men jag stannar.

Jag tyckte det var en ypperlig idé att ta med skeptiker på detta. Sen kan man diskutera efteråt gällandes eventuella EVP. (vi kan ju inte lova EVP då det är andarna som bestämmer).

Jane-Lyzell
2012-07-14 11:00
#132

Oj då lite mera hövlighet är jag tacksam-herregud vad svårt det ska vara!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
spirit33
2012-07-14 11:28
#133

Ojdå, det var värst vilka reaktioner. Ja ja, ska inte kommentera här något mer. Jag läste igenom mina kommentarer en gång till och kan egentligen inte se att det var så farligt.

Hellas läs #117, där drar jag kort om mina erfarenheter av EVP.

Hellas
2012-07-14 13:10
#134

#133 Står ingenting om vare sig din erfarenhet, vilka tekniker du använt om ni suttit i cirkelform mm. Jag förstår inte varför andra människor ska avskräckas att ställa upp en bandspelare och utföra tester på grundval av din påstådda erfarenhet.

Jag förstår inte heller hur DU kan såga en planering kring att bjuda in skeptiker till försök att få fram EVP. Det är ju nästan så man kan tro att Du själv har någonting personligt att förlora på en sådan samankomst.
Som tidigare sagts….Patetiskt!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[Charles B Rosma]
2012-07-14 13:45
#135

#97 Vad menar du?

Hur och varför skulle dom bli "uthängda" av att höras, det är ju bara korta bitar/klipp? Har du frågat dom om det är OK?

Jag hade gärna velat höra dina så säkra bevis för andevärlden…

Har du lämnat dom till någon "forskare" eller liknande? (seriös)

[Charles B Rosma]
2012-07-14 13:47
#136

#97 + #104 Tja, brusreducering + ta bort det som inte ska höras bara.

Du har ju "ljudredigeringsprogram" (#93)

Jag har rensat filerna och på två av dom låter det som någon viskar i rummet och micken har fångat upp det och det tredje är någon som hostar/harklar sig kanske..?

Det är inte hallo/hello.

[Charles B Rosma]
2012-07-14 13:49
#137

#104 "En människas stämband kan inte generera dessa ljud med dessa frekvenser (Hertz)."

Men du påstår ju själv att dom snackar med en frekvens som vi inte kan höra.

Den ska sen på något mycket mystiskt sätt automatiskt omvandlas till frekvenser som vi då kan höra.

Det måste ju innebära att den frekvensen INTE är den frekvensen som spöket snackar med från början, utan den som är omvandlad på "bandet", eller?

[Charles B Rosma]
2012-07-14 13:51
#138

#109 Du/ni snackar om andra frekvenser. Det kan ju vara vad som helst som ni/vi inte hör som skapar dessa "ljud" då.

En lastbil eller något tungt som kör förbi, ett flygplan eller ett djur osv… Det behöver inte komma ifrån rummet ni sitter i eftersom du inte hör det "live" isåfall

Varför skulle det vara just bara spöken som är förklaringen?

Sen undrar jag varför och vad skulle anledning vara för spöken att snacka med oss (vilja ha cigaretter mm) utan att vi ens kan höra det, om vi inte tillfälligtvis har med oss inspelningsutrustning?

Joppo
2012-07-14 13:59
#139

#136 CBR

Det skulle vara intressant att höra ljuden när de blivit bortfiltrerande från skräp. Om Woosy går med på det kanske du kan lägga en samlad sekvens av dem?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Jane-Lyzell
2012-07-14 19:52
#141

138 Håll dig till trådämnet ochJag vill påpeka att vi är mediala personer med ett uppriktigt intresse i de tester vi gör - att få dem sönderhackade av er skeptiker - som troligen inte själva testat EVp hör inte hit- ha gärna era åsikter men hoppa inte på dem som seriöst försöker ge förklaringar.

Jag har stängt ditt inlägg 140 och du får en varning NU!!- skärp dig annars stänger jag dig ute!

Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Woozy]
2012-07-14 21:28
#142

#135

Hur och varför skulle dom bli "uthängda" av att höras, det är ju bara korta bitar/klipp? Har du frågat dom om det är OK?

Försök att respektera att jag inte lägger ut material utan andras tillåtelse!

Jag hade gärna velat höra dina så säkra bevis för andevärlden…

Ja det är bara att lyssna igen så hör du.

Har du lämnat dom till någon "forskare" eller liknande? (seriös)

Svar ja.

#136

#97 + #104 Tja, brusreducering + ta bort det som inte ska höras bara.

Jo jag vet mkt väl vad brusreducering är. Jag förstår inte vart du vill komma.

Du har ju "ljudredigeringsprogram" (#93)

Ja självklart. Hur tror du annars jag ska kunna analysera?

Jag har rensat filerna och på två av dom låter det som någon viskar i rummet och micken har fångat upp det och det tredje är någon som hostar/harklar sig kanske..?

Det är inte hallo/hello.

Skaffa riktiga hörlurar.

#137

Men du påstår ju själv att dom snackar med en frekvens som vi inte kan höra.

Vart har jag sagt det?

Den ska sen på något mycket mystiskt sätt automatiskt omvandlas till frekvenser som vi då kan höra.

Vart får du det påståendet ifrån?

Det måste ju innebära att den frekvensen INTE är den frekvensen som spöket snackar med från början, utan den som är omvandlad på "bandet", eller?

Vad då omvandlad? Förstår du inte #93?

#138

#109 Du/ni snackar om andra frekvenser. Det kan ju vara vad som helst som ni/vi inte hör som skapar dessa "ljud" då.

Som vad då. En humla med pannlampa?

En lastbil eller något tungt som kör förbi, ett flygplan eller ett djur osv… Det behöver inte komma ifrån rummet ni sitter i eftersom du inte hör det "live" isåfall

Tror du inte jag skulle märka om en lastbil eller ett flygplan drar förbi? Jag kan inte svara för vad medier hört eller inte.

Varför skulle det vara just bara spöken som är förklaringen?

Ordet spöke är väldigt brett ord.

Sen undrar jag varför och vad skulle anledning vara för spöken att snacka med oss (vilja ha cigaretter mm) utan att vi ens kan höra det, om vi inte tillfälligtvis har med oss inspelningsutrustning?

Nu kan jag inte svara för vad alla medier fått in. Men andar som inträder våran dimension får sina "symtom" tillbaka.

#139

Det skulle vara intressant att höra ljuden när de blivit bortfiltrerande från skräp. Om Woosy går med på det kanske du kan lägga en samlad sekvens av dem?

Jag heter Woozy, med z.

Jo han är mer än välkommen att filtrera bort de levande människors ljud. Han sa han kunde det i tidigare tråd och jag väntar fortfarande på resultatet.

spirit33
2012-07-15 03:12
#143

#134 Hellas

#133 Står ingenting om vare sig din erfarenhet, vilka tekniker du använt om ni suttit i cirkelform mm. Jag förstår inte varför andra människor ska avskräckas att ställa upp en bandspelare och utföra tester på grundval av din påstådda erfarenhet.

Nja, jag har inte refererat till något specifikt arbete nej. Men jag har varit delaktig tillsammans med en kollega som stätt med utrustning. Och vilket har skett vid besök hos personer som upplevt aktiviteter i sitt hem. Själva inspelningsutrustningen vet jag inte så mycket om, mer än att kollegan var väldigt seriös och hade god erfarenhet av inspelningar och ljud.

Ingen cirkelform nej… Cirkelform tenderar till att höja sitt eget ego, inte ofta att det finns ett kritiskt tänkande i dylika former är jag rädd.

Varför i hela friden skulle folk avskräcka s av mina texter… Det är väl inte vidare rimligt att någon skulle göra det. Det kan väl vara kul att experimentera med EVP för vissa.

Jag förstår inte heller hur DU kan såga en planering kring att bjuda in skeptiker till försök att få fram EVP. Det är ju nästan så man kan tro att Du själv har någonting personligt att förlora på en sådan samankomst.
Som tidigare sagts….Patetiskt!

Jag tror minsann att du får läsa mina inlägg en gång till… Var har jag sågat en planering av kring inbjudandet av skeptiker? Nu får du nog tagga ner några hack. Jag vet och förstår att det är känsligt med kritik mot en del anliga fenomen(en del känsligare), men jag kan inte skriva annat än det jag skriver.

Kan väl inte vara roligt att bara höra den possitiva biten av saker och ting, eller värst verklighetsförankrat om inte annat. Jag skriver om mina upplevelser kring EVP och däromkring, passar det inte på detta forumet, så går det utmärkt kan jag tänka mig att slänga ut mig.

[Woozy]
2012-07-15 07:55
#144

#122

Ursäkta, men måste kommentera detta. "Känt medium" brukar innebära att de talar om hur det är… vilket de inte har en aning om. Jag tycker inte att dessa kända medier ska vara närvarande om jag skulle få bestämma. Jag har träffat de flesta och de vet lika lite som dig vill jag lova… om du nu inte redan visste det.

Exakt VAD är det medium/jag inte har en aning om?

Sen säger du att du har träffat de flesta medier och att de vet lika lite som mig. Exakt vad vet du om vad medier kan, och vad jag kan?

Du har träffat de flesta medier. Jag måste få gratulera dig. Du är nog den ende som träffat de flesta medier i världen GRATTIS.

Jag personligen tycker du snackar en massa gojja.

Referenser tack!

[Charles B Rosma]
2012-07-15 12:51
#145

#142 "Försök att respektera att jag inte lägger ut material utan andras tillåtelse!"

Inga problem, jag bara undrar varför och om du frågat dom om du får lägga ut det

"Jo jag vet mkt väl vad brusreducering är. Jag förstår inte vart du vill komma"

Det är ett svar på din fråga. Du frågade hur jag gjort för att höra, jag svarade…

"Ja självklart. Hur tror du annars jag ska kunna analysera?"

Tja, du säger själv att du inte gör något med filerna, så det borde väl innebära att du helt enkelt bara lyssnar på dom…

"Skaffa riktiga hörlurar."

Ja hör jag inte vad du hör så är det såklart fel på min utrustning, bra där!

Jag har "rensat" filerna och hör mycket väl att det inte sägs ett smack!

"Vart har jag sagt det?"

Du säger att det sägs att dom använder vitt brus. Vitt brus är väl många frekvenser inom ett tex frekvensområde (?)

Om det inte är frekvenser som vi inte hör men sen hör, vad är det då?

"Vart får du det påståendet ifrån?"

Ja igen, det var en fråga jag ställde innan. DU kanske ska skaffa rikgtiga glasögon så du kan läsa vad som skrivs istället.

"Vad då omvandlad? Förstår du inte #93?"

Jo och där säger du att H har en frekvens på "bandet/filen". MEN eftersom den inte hörs orginal/live utan av någon konstig anledning ska vara omvandlad när du spelat in den och sen lyssnar

Då kan det inte vara samma frekvens. Först hör du den INTE sen hör du den! Hur skulle det då kunna vara samma frekvens?

"Tror du inte jag skulle märka om en lastbil eller ett flygplan drar förbi?"

Nej det kan du omöjligt göra om du inte hör (eller ser) den, precis som du inte hör spökena! Eller du märker dom när dom snackar in ljuden?

"jag väntar fortfarande på resultatet."

Jag kan tyvärr inte lägga ut det, det får du respektera.

Men eftersom du har ljudredigeringsprogram själv och verkar hålla på med detta, varför kan du inte själv ta bort bruset och andra röster mm så man bara hör spökena?

[Woozy]
2012-07-15 13:10
#146

#145

Jag orkar inte svara dig på allt gång på gång.

Så här funkar det

Om jag ska analysera en ljudfil så lägger jag in det i programmet.

Där ser jag grafer på ljudkurvorna av inspelningen.

Sedans så ser jag på graferna där der finns ljud och kan "snabbspola".

Du tror väl inte jag sitter med Mediapleyer och lyssnar i tex tre timmar (om nu den inspelningen är så lång).

Sedan så brukar jag inte använda brusreducering då jag tycker det blir för burkigt ljud.

Än en gång

Det har visat sig att andar på EVP använder helt andra frekvenser (formanter) än vad det mänskliga stämbandet kan generera.

Så jag förstår inte varför du inte begriper en sån enkel sak???

Du har ljudfilerna. Eftersom du är expert på ljud, så kan du analysera i lugn och ro!

jag väntar fortfarande på resultatet."

Jag kan tyvärr inte lägga ut det, det får du respektera.

Jo jag respekterar att du inte kan separera rösterna åt, men du behöver inte ljuga om det!.

Men eftersom du har ljudredigeringsprogram själv och verkar hålla på med detta, varför kan du inte själv ta bort bruset och andra röster mm så man bara hör spökena?

Som jag skrev tidigare så tycker jag brusreducering förstör materialet.

Gällandes hur man separerar ljud som pratar mun i mun, vet jag inte hur man gör. Jag tror det är ganska omöjligt att separera de åt. Det kanske går med väldigt avancerade program och mkt tid.

Eftersom du besitter både det programmet och den kunskapen, + att vi är flera som vill höra rena andeljuden, så förstår jag inte varför du inte visar slutresultatet?

Eftersom nu du inte har nån sån fil att lägga upp (etfersom den inte finns) så kan du visa med skärmdumpar hur du gör?

Annons:
[Charles B Rosma]
2012-07-15 13:57
#147

#146  "Jo jag respekterar att du inte kan separera rösterna åt, men du behöver inte ljuga om det!."

För det första har jag inte sagt att jag separerar rösterna. Din grej är tydligen INTE att LÄSA vad som skrivs/läsförståelse, så igen, kanske DU ska skaffa glasögon istället för att säga till andra att skaffa grejer.

Jag säger att jag "tagit bort brus och annat snack" #96

Och sen att börja påstå att jag ljuger, då är du nog lite fel på det på flera sätt. Men det är ju briljant och intelligent, att påstå att den andre ljuger, därför har du rätt…

"Eftersom nu du inte har nån sån fil att lägga upp (etfersom den inte finns)"

Här visar du ju exakt hur DU kommer fram till saker!

Jag kan inte lägga upp filerna för där blir information i dom som jag inte vill andra ska få/se. Det vet du om du sysslar med tex ljudfiler..!

Jag är f.ö ingen expert på ljud, men lite sunt förnuft det räcker långt…

Du påstår att spökena snackar in på "band" utan att du hör det när dom gör det. När du lyssnar på inspelningen, DÅ hör du dom.

Innebär det inte att "orginalljudet" som spelas in, INTE är samma som det du lyssnar på?

Om det är så, kan du INTE använda det ljudet (som inte är orginalljudet) till att "bevisa" något (#93), eller?

Förklara annars gärna för mig hur ett ljud som först inte hörs men sen hörs kan vara samma ljud, med samma frekvenser tex!

Jag skulle också gärna vilja veta hur du märker om ett flygplan flyger över huset/rummet du är i om du varken ser eller hör det..!

Men nej, sådana tramsiga orsaker (säger inte att det är det här) eller något annat kan det inte vara, det MÅSTE vara spöken, jomentjennare!

AnnikaIII
2012-07-15 14:38
#148

Kan elektriciten vara den "bärvåg" som andarna använder sig  utav för att de skall höras då våra fysiska öron kanske inte har den känsligheten att uppfatta dessa ljud/röster/fenomen. Vad jag vet så finns det någon form av "elektromagnetisk" energi i inspelningsapperatur, de kan ju inte fungera endast på luft, eller?
När en ande vill göra sig hörd, så används denna elektromagnetiska våg för att bära fram ljudet. Den teorin funkar för mig i alla fall. 
Även seriöst intresserade vetenskapsmän inom varierande områden vet att olika typer av "förstärkare" behövs för att ha en teori/hypotes/antagande att jobba vidare med för att kunna "bevisa" vad som bevisas skall. Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att enorma elektriska impulser behövs för att visa på t.ex det som sker i Cern verkligen sker för utan deras experiment skulle vi inte få en bild av vad som i folkmun kallas ´"gudagnistan.

Det är samma princip när en ljudupptagning sker i experimenterade syfte för att fånga upp ljud som normalt inte örat uppfattar….och att förneka att det ÄVEN kan vara andar som gör sig hörda är att stänga dörren till nya upptäckter….man behöver inte tro men en öppen dörr kan visa sig vara väldigt givande i slutänden, åt det ene eller det andra hållet. Men att stänga den helt är inte särskillt intelligent, tycker jag.

Att säja att andar inte finns bara för att mina öron inte hör dem, så som jag har hör annat runt mig, är inte godkännt för mig, då jag tror att andar är av lite annat virke. Att bevisa motsatsen är välkommet också och innan det sker så är det en öppen och intressant forskning som behövs för att just bevisa det ena eller det andra innan dess bör man kanske vara lite ödmjuk inför Universum olika gåtor.

Carpe momento

[Charles B Rosma]
2012-07-15 16:03
#149

#148 "Att säja att andar inte finns bara för att mina öron inte hör dem, så som jag har hör annat runt mig, är inte godkännt för mig"

Vad jag vet så är det väl ingen som säger så i denna tråden heller..?

Men här sägs att eftersom något ljud fastnat på någon inspelning, så ska det vara "säkra bevis" på att det finns spöken!

I mina öron är DET inte godkänt.

"Att bevisa motsatsen är välkommet"

Det går inte att bevisa att något INTE finns..!

AnnikaIII
2012-07-15 16:27
#150

# 149, säjer du ja…men jag antar att du menar att du TROR att de INTE finns…..för mig veteligen har varken du eller någon annan bevisat det….eller har jag missat nåt.?

Carpe momento

[Woozy]
2012-07-15 16:45
#151

#147

Jepp, jag har lyssnat. T.o.m tagit bort brus och annat snack för att testa. Men tyvärr…  (+ att jag inte vet om du bara skojar med oss) det låter som någon i rummet viskar på två av dom

För det första har jag inte sagt att jag separerar rösterna

Exkat vad betyder "annat snack" ???

Jag är f.ö ingen expert på ljud, men lite sunt förnuft det räcker långt…

Det är ju helt klart du är expert eftersom du kan separera rösterna åt.

Du ville ju inte lägga ut de pga av respekt. Respekt åt vem???

Exakt VAD är det du respekterar i mina ljudfiler???

-det är ju bara min röst + andarnas röster som hörs i de filer jag lagt upp!

Du får min tillåtelse att lägga upp dina redigerade filer av mitt material, så shot man, shot.

Du påstår att spökena snackar in på "band" utan att du hör det när dom gör det. När du lyssnar på inspelningen, DÅ hör du dom.

Ja vad är det med det då? -tycker du det är konstigt att en diktafon för 1600:- har bättre känslighet än min hörsel?

Innebär det inte att "orginalljudet" som spelas in, INTE är samma som det du lyssnar på?

Det är väl klart det är samma ljud. Vad skulle det annars vara???

Jag skulle också gärna vilja veta hur du märker om ett flygplan flyger över huset/rummet du är i om du varken ser eller hör det..!

Om jag inte ser eller hör det så kan jag ju inte märka utav det. INget konstigt med det. Har jag sagt nåt annat? Däremot så kan jag lova dig att jag hör när plan lyfter.

För övrigt. -Vet du vad Doppler-effekt är för nåt?

Men nej, sådana tramsiga orsaker (säger inte att det är det här) eller något annat kan det inte vara, det MÅSTE vara spöken, jomentjennare!

Har du nåt annat förslag??? -förutom pratande lastbilar och pratande flygplan.

#148

Kan elektriciten vara den "bärvåg" som andarna använder sig  utav för att de skall höras då våra fysiska öron kanske inte har den känsligheten att uppfatta dessa ljud/röster/fenomen.

Andar behöver eneriger precis som vi levande. Jag kan givetvis inte svara på din fråga då det är teorier hur andar förmedlar ljud på diktafoner.

Givetvis så har jag hört "levande" röster i den gamla lägenheten oxå, men det är inget svar på din fråga. Jag vet faktiskt inte vad som skiljer mellan "diktafonröst" och "levande" röst när det gäller energiåtgång för andarna.

Säger jag att jag vet, så ljuger jag.

Tänker man sig tillbaka i tiden så använder ju analoga diktafoner/bandspelare.

Jag vet inte om du har läst, men jag har kunnat se andeorber IRL väldigt många ggr, och det är inte ovanligt att de drar sig mot kopplingsdosan i taket (och försvinner).

Så jag tror inte du är helt fel ute att andarna nyttjar elektriciteten.

Vad jag vet så finns det någon form av "elektromagnetisk" energi i inspelningsapperatur, de kan ju inte fungera endast på luft, eller?

Jodå, många "spökjägare" använder EMF-mätare. En populär sådan är K2. Men hur EMF påverkar en diktafon vet jag faktiskt inte.

Låt oss säga att EMF skulle kunna störa ut en diktafon, -så förklarar det inte hur det kan komma intelligenta ord. Det torde bli digitala störningar då (utan intelligenta ord).

Jag och en kompis har "labbat" en del gällandes EMF. Men jag vill inte påstå att vi är doktorander Cool

När en ande vill göra sig hörd, så används denna elektromagnetiska våg för att bära fram ljudet. Den teorin funkar för mig i alla fall.

Jo den teorin kan stämma mkt väl, men vi får inte glömma bort att andar kommunicerar på väldigt många olika sätt. Jag vet inte om anden kommunicerar på det "bästa sättet" för att vi skall få informationen.

Även seriöst intresserade vetenskapsmän inom varierande områden vet att olika typer av "förstärkare" behövs för att ha en teori/hypotes/antagande att jobba vidare med för att kunna "bevisa" vad som bevisas skall.

Jo men då ställer jag frågan: Vad är en "förstärkare" egentligen???

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att enorma elektriska impulser behövs för att visa på t.ex det som sker i Cern verkligen sker för utan deras experiment skulle vi inte få en bild av vad som i folkmun kallas ´"gudagnistan.

Eftersom ALLT är energier, så kan jag bara hålla med.

Det är samma princip när en ljudupptagning sker i experimenterade syfte för att fånga upp ljud som normalt inte örat uppfattar….och att förneka att det ÄVEN kan vara andar som gör sig hörda är att stänga dörren till nya upptäckter….man behöver inte tro men en öppen dörr kan visa sig vara väldigt givande i slutänden, åt det ene eller det andra hållet. Men att stänga den helt är inte särskillt intelligent, tycker jag.

Man ska givetvis inte köpa allting då andevärlden inte är vetenskapligt bevisad. Men när det handlar om intelligenta energier så får man sig en tankeställare. Sker det väldigt ofta, så börjar man se mönster.

Ta tex #109 där jag la in en skärmdump av en film där ett ansikte syns i tavlan och tittar åt olika håll. Sådant kan man givetvis inte blunda för.

Att säja att andar inte finns bara för att mina öron inte hör dem, så som jag har hör annat runt mig, är inte godkännt för mig, då jag tror att andar är av lite annat virke.

Kan bara hålla med.

Att bevisa motsatsen är välkommet också och innan det sker så är det en öppen och intressant forskning som behövs för att just bevisa det ena eller det andra innan dess bör man kanske vara lite ödmjuk inför Universum olika gåtor.

Håller med igen.

Men för egen del så VET jag att nånting finns. Jag kommer så småningom presentera mera EVP och filmer som visar på nåt paranormalt. I min värld så är det andevärlden.

Tids nog så kommer vetenskapen uppfinna metoder för att bevisa att andevärlden finns. Tills dess så nöjer jag mig med mina foton, filmer och EVP + allt jag upplevt/upplever.

Vetenskapen har "nyligen" fått bevis på att det finns nio dimensioner. Så jag är rätt säker att kunskapen kommer komma ifatt gällandes andevärlden Glad

[Woozy]
2012-07-15 16:47
#152

#150

På 1920-talet så "klubbades" av skeptikerrörelsen att det man inte ser, det finns inte. Och så är det fortfarande. Flört

AnnikaIII
2012-07-15 17:02
#153

#152, tackar för respons….på mitt inlägg.

Hmmm….1920 det är 92 år sedan….måste medge att det är lång tid. Hade hoppats på att lite utveckling skulle ha skett under den tiden. Det är mycket man inte ser som finns, det är bara att vänta tills det synns…..som baciller…dom finns men inte fasen ser jag dom om jag inte använder ett mikroskop…det är väl likadant med t.ex andar bara att vänta in rätt "mikroskop" så ser/hör vi dom också.

Carpe momento

Annons:
[Charles B Rosma]
2012-07-15 17:56
#154

#150 Det går inte att bevisa att något INTE finns..!

Däremot går det utmärkt att bevisa att något finns, så varsågod..!

AnnikaIII
2012-07-15 18:02
#155

#154  hujedamig så trist med ord som bara kastas fram å tillbaka, tillför inget….ha en fin söndag..

Carpe momento

Denna kommentar har tagits bort.
Jane-Lyzell
2012-07-15 20:59
#157

PÅMINNER OM RESPEKT FÖR VARANDRASkrikandes

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Woozy]
2012-07-15 20:59
#158

#156

Så kort. Igen, var i helvete skriver jag att jag SEPARERAR rösterna?

Hur gammal är du?

Jag skriver att jag tagit bort "annat snack" med det menar jag, vad jag förmodade var mediumet som du inte vill ska hängas ut, som snackar i bakgrunden. För det är väl inte bara spöken som hörs?

Så "tagit bort" är inte samma sak som separera? Kan du lägga ut de filerna så får jag lyssna?

Jag behöver inte din tillåtelse till något, igen du greppar inte va? Om du som du påstår hållt på med detta länge och kan lite om ljudredigering så vet du väl att det samlas information i filerna. Det vill jag inte att någon annan ska kunna se, därav lägger jag inte ut filerna.

Skojar du med mig?

Men varför gör inte du det, ta bort bruset och dom andra rösterna och lägg upp dom..? Det blir väl det samma som om jag skulle gjort det, vad är problemet?

För att jag inte vet hur man tar bort de levandes röster. -tänkte du skulle skicka upp filerna så får vi andra se hur det går till. Iaf höra på resultatet.

Läser nu att det är du som snackar i bakgrunden, det innebär att du inte varit nära mikrofonen när ljuden ska ha spelats in? Då har du ju inte ens koll på den.

Tror du jag bor i en herrgård på 1800 kvadrat?

Jo jag har haft full koll på min diktafon.

Du är ju inte alls med i matchen här. Du begriper inte ens när man bemöter/svarar på dina påstående.

Vi säger väl så (så du blir nöjd).

"Tror du inte jag skulle märka om en lastbil eller ett flygplan drar förbi?"

Det kan du INTE om du inte ser eller hör det, fattar du verkligen inte vad jag menar här? Att det kan vara hur många förklaringar som helst till ljudet, som du inte har en aning om.

Googla på "Doppler-effekt".

Så det finns hur många förklaringar som helst enligt dig när en ande säger tex hello, eller give me cigarette??? Kan du lista 10st?

Jag säger inte heller att det ÄR "pratande lastbilar och pratande flygplan", igen har du problem med läsförståelsen och hittar på egna tramsiga tolkningar som du påstår jag sagt/skrivit. Mycket fult agerande och ointressant att bemöta.

Googla på "Doppler-effekt".

Men, DU säger att INGET ANANT ÄN SPÖKEN kan vara orsak till dessa ljud!

Nej det har jag inte sagt!

Så om den spelar in en frekvens som du inte kan höra, och spelar upp den sen så du hör den. Är det samma frekvens då?

Läs om, läs rätt.

Det kan det inte vara, då hade du inte hört den då heller. Därmed kan du inte använda den som i #93

Vart har jag skrivit att jag hört IRL i #93?

Och ja, jag vet vad Doppler-effekt är.

Va bra. Då kan vi utesluta alla rörliga föremål som tex flygplan, lastiblar, bilar, motorcyklar, cyklar med rostig kedja etc.

Jag personligen tycker att du skall läsa om det jag skrivit i #93 och fundera lite på vad det är jag syftar på. Förstår du ändå inte så tycker jag vi tar det via PM! För du trasar sönder denna tråden.

Respektera TS!!!

[Woozy]
2012-07-16 15:39
#159

Jag måste bara få dela med mig av ett helt underbart EVP.

(jag pratar med medium medans detta hörs).

Jag orkar inte hålla på och döpa om filerna hela tiden, så de heter vad jag uppfattat EVP som (för att JAG ska kunna hitta filerna vid behov).

Jane-Lyzell
2012-07-16 16:18
#160

IntresantGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Klass
2012-07-16 16:38
#161

Men inget är väl klarlagt, eller? Jag uppfattar hela grejen som en tolkningsfråga. Alltså, om man utgår från att någon (en ande) säger något så uppfattar man det som så, annars förmodligen inte.

Men vad är det som, objektivt, säger vad det är som låter? Kan inte dessa inspelningsmekanismer generera ljud i sig själva, t.ex? Alltså ljud som inte hörs när man spelar in utan endast när man spelar upp? Det har väl hänt förr?

Om det nu är något som bildar ord på dessa inspelningar - vad, exakt, är det som bekräftar att det verkligen är döda människor som åstadkommer dessa?

Det kan väl vara något helt annat som vi männisor inte upptäckt ännu? Eller?

[Woozy]
2012-07-16 17:07
#162

#161

Kan inte dessa inspelningsmekanismer generera ljud i sig själva, t.ex? Alltså ljud som inte hörs när man spelar in utan endast när man spelar upp? Det har väl hänt förr?

Hur skulle det gå till menar du?

En digital diktafon som hittar på egna ljud?

Vi gör så här……

Starta en ny tråd istället, så får den här tråden handla om EVP, där folk skickar upp sina filer, så får vi andra lyssna.

Jag tycker denna tråden redan är sönderspekulerad, och jag vill inte ha den låst. För jag tycker det är mkt fascinerande med EVP. Säkerligen många andra med.

Inte för att jag INTE vill diskutera EVP och hur de uppstår, men jag vill respektera TS och alla läsare.

Jane-Lyzell
2012-07-16 17:08
#163

161 det är därför man ska jobba med evp med nära o kära så det går att bevisaFlört Vem som talar!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Woozy]
2012-07-16 17:16
#164

Andar kan dom Tyst

[Woozy]
2012-07-16 17:16
#165

Meh.. Nu kom inte filen med Obestämd

Jag provar igen.

[Woozy]
2012-07-16 17:17
#166

Ja nu kom den med Glad

Helle Eriksson
2019-11-03 13:49
#167

Hej Jag undrar vad som är bäst att använda när jag ska spela in EVP? Vad rekommenderar ni? Kasettbandspekare? Diktafon? Eller vad? 

Tack snälla!

Annons:
NiklasTyreso
2019-11-03 20:01
#168

Det var en tråd på andarängarochdemoner.ifokus för några månader sedan där ett särskilt program rekommenderades som möjliggjorde uppspelning på olika hastigheter. Jag har bara gjort några försök med telefon och bara fått några konstiga knäppande ljud.

Jane-Lyzell
2019-11-03 22:58
#169

167 Det allra bästa är gamla rullbandspelare sen kommer vanliga gamla tejp-bandspelare  och sen ny digital diktafon. Men det behövs även ett Medium

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: