Annons:
Etikettom-sajten
Läst 668 ggr
Jane-Lyzell
6/5/12, 1:29 PM

Underlätta för synskadade när du skriver

Att läsa med skärmläsare kan vara jobbigt när folk använder förkortningar och upprepar samma tecken i sina inlägg.

När man är synskadad och ska läsa på datorn så använder man ett tilläggsprogram som talar om vad man skriver. Detta program talar även om för oss exakt vad som står på skärmen.

När ni skriver inlägg i de olika trådarna är det bra om ni inte använder förkortningar. Förkortningar gör det mycket svårt för oss synskadade att få ett sammanhang i vad som står på skärmen. Det är mycket bättre att ni skriver ut hela ordet i dess fulla längd för då hör vi ordet och inte något konstigt. Programmet översätter och läser förkortningar som hela ord.

Det finns ett problem till för oss som har skärmläsare. Det är detta ofog att sätta ut många likadana tecken efter vissa ord.

Exempelvis: ?????

Dessa fem frågetecken läser skärmläsaren "FRÅGA FRÅGA FRÅGA FRÅGA FRÅGA" och ni kan själva förstå hur jobbigt detta blir att lyssna till. Sådana sidor undviker man i största möjliga mån och det drabbar er som skriver genom att vi inte besöker sidorna. Undvik alltså att skriva samma tecken flera gånger efter varandra.

SvenA
Sajtvärd på Synskadade iFokus

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Kerstina-61
6/6/12, 2:04 AM
#1

Tack för informationen! Glad
Är ju lätt att skriva t.ex. !!! för att verkligen uttrycka att man är BESTÄMD i sitt påstående. Eller som beskrivs flera ??? för att starkt understryka att man verkligen inte alls förstår frågan etc.

Jag har inte haft en aning om hur dessa program fungerar och hur vårt sätt att skriva påverkar detta program för hörselskadade, men NU VET JAG! Glad

Tack SvenA och Jane! Glad

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

AnnikaIII
6/6/12, 8:23 AM
#2

Ja, det var ju en intressant info, ska verkligen tänka på det.

Carpe momento

Jane-Lyzell
6/6/12, 11:08 AM
#3

Ja jag tror att man får tänka till just för dem- alla ska ju kunna läsaGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

millam
6/7/12, 12:37 AM
#4

Bra att ni informerar! Vet absolut inte hur olika program fungerar, trots att maken är synskadad. Har dock ingen aning hur man hittar den tjänsten. Både jag och han sitter med största möjliga text på skärmen, och förstoringsglas i högsta hugg i ena handen. Hur får man skärmläsare?

Jane-Lyzell
6/7/12, 11:46 AM
#5

4 tror att landstinget håller med sådana eller försäkringskassan- eller synskadades förbund- hoppas någon vet!Flört

Fråga inne på synskadade iFokus de måste ju veta- jag ska be dem svara här får vi seGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: