Annons:
Etikettövriga-mediala-områden
Läst 3517 ggr
JoHo
2012-05-31 11:14

Telefonmedium/spålinjer/siare/tarotlinjer

Jag söker för ett projekt någon som haft erfarenhet av att ringa till telefonlinjer.

Jag har fått en fråga av en journalist på SVT som vill komma i kontakt med någon som ringt en siare/spålinje ed, och som känner sig missnöjd. Hör av er till mig, så vidarebefordrar jag till journalisten. Ni får självklart vara anonyma om ni vill det

PM:a mig om du ringt någon av dessa nummer så är jag glad och tacksam.

EDIT: Insåg att det kan bli fel att lista olika telefonnummer så jag tog bort dem.

Annons:
Hellas
2012-05-31 16:22
#1

Skriver det jag skrev på ÖN

Jag tycker det är en jättebra idé, äntligen en aktivitet som jag stöttar till 100%.

I min värld då det gäller mediumskap eller vägledning så ska man inte ha missnöjda kunder, det SKA ställas extremt höga krav.

Självfallet kan en sittning misslyckas men hanterar man det korrekt så har man ändå en nöjd kund.
En missnöjd kund ska tex. alltid få pengarna tillbaka oavsett om man som medium tycker det varit en bra sittning. Kunden har alltid rätt i det fallet.

Jag skulle helst önska att alla telefonlinjer överlag skulle förbjudas, inte bara spålinjer utan allt.

Jag själv har aldrig ringt en telefonlinje så jag kan tyvärr inte ställa upp men hade gladeligen gjort det om jag haft den erfarenheten.

Lycka till!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

JoHo
2012-05-31 16:29
#2

#1 Tack Hellas för din öppenhet och önskan att hjälpa till.

Jane-Lyzell
2012-05-31 18:30
#3

1 Kan bara instämmaFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Jolli]
2012-06-01 18:43
#4

2 Du tror inte att det kan vara så att de gamla New Agearna förlorar i inkomst och vill därför ta bort det?

sven-g
2012-06-01 20:00
#5

Mycket tveksam till den typen av verksamhet, visst fungerar även detta genom telefon, men prislappen tilltalar inte mig.

Hellas
2012-06-01 21:16
#6

#4 Jolli, du kanske ska utveckla din fråga, med tanke på att du svarar #2 som i sin tur har svart mig så kallar du mig, indirekt, för en gammal New Age anhängare som förlorar pengar pga. telefonlinjer.

Är det så Du menar eller har du bara uttryckt dig plumpt?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
[Jolli]
2012-06-01 21:46
#7

Väntar på tvåans svar.Och har inte tid just nu med dig.

Hellas
2012-06-01 22:15
#8

#7 Jolli, jag tycker inte om din attityd, om du har frågor som specifikt ställs till en medlem och som inte tål frågor från andra personer ber jag dig vänligen att fortsättningsvis använda dig av PM.

Jag vill att antingen skriveer Du om va u själv har för tankar kring det här TV progrmmt eller så kliver du av den här tråden, en massa trams och tjafs har varken jag eller de andra moderatorerna tid med.

Vill du sedan diskutera New Age och inkomstförsämringar föreslår jag att du skapar en egen tråd eftersom vi inte tillåter OT inne påSpiF

Se det här som en varning!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

JoHo
2012-06-01 22:28
#9

#4 Jag försöker verkligen förstå hur det är rent psykologiskt att tro på stenar, spöken, healing etc, etc. Det är så svårt att få grepp om det hela då många tror på vissa saker men anser att något annat är helt förkastligt. Andra tycker tvärt om. Sällan man stöter på någon som tror på allt påstått paranormalt men det är enorma grupperingar där vissa tror på saker som de inte tror på när man ser på saker de inte tror på. Låter det förvirrat? Ja, det ör det också. Jag försöker få ett grepp på det hela och försöka förstå den grundläggande tanken bakom det hela. Jag tror mer och mer att det handlar om en tillhörighet mer än att man blint tror. Att det sedan kommer in samvetslösa aktör som struntar i vilket, bara de tjänar pengar på folks vilja att tro på alla sorters paranormala fenomen är ju bara en grymt tråkig bieffekt. Jag ser så ofta hur jag, om jag absolut inte hade någon moral eller etik, lätt skulle kunna tjäna stora pengar på folks vilja att tro och tillhöra en gruppering. Men nagelfar och letar. Ett enkelt svar på din fråga är alltså omöjlig då det inte finns logik ibland när det gäller vad en del tro på för paranormala fenomen eller inte.

white lady
2012-06-02 08:41
#10

Hej JohnHoudi.

Nu var det ett tags sen vi hördes.

En ganska enkel fråga har jag.

Skulle det inte vara bra om ni ( jornalister och andra som jagar dessa oseriösa som varken har moral eller etik ringde upp dom )

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

JoHo
2012-06-02 08:51
#11

#10 När jag var programledare för Skeptikerpodden gick vi ut på alla tänkbara forum och bad paranormalister höra av sig. Vi fick få napp. Vi mailade vissa påstådsa medium om och om igen (Terry Evans bl a) och ingen hörde av sig. Vi funderade på att ringa men var då övertygade att detta skulle se ut som om vi "jagade" eller "attackerade" eller "kränkte" de påstådda mediumen i era ögon så vi tog kontakt via mail för att undvika sådana påståenden. Bi vet ju vilket liv det blev när jag ringde upp en föreståndare för en butik som sålde en speciellt laddad trollstav… Vissa öppna påstådda medium som t ex Per Ola Tornell mailade tillbaka och bad mig ringa upp, vilket jag gjorde. I detta fallet är jag inte med alls. Jag förmedlar en kontakt och kommer vara med i programmet för att förklara cold reading och liknande. Det är riktiga journalister med mångårig erfarenhet av granskande journalistik som gör detta OCH de har givetvis ringt upp på alla olika sätt för att visa hur oseriös bransch denna betallinjeverksamhet är. Tror at du mer än bäl fått svar på din fråga?

[Jolli]
2012-06-02 13:42
#12

8 Va märkligt du uppför dig.

Ians
2012-06-02 16:44
#13

#12 Håller med Hellas! OM du vill ha en diskussion med enbart en av dem som skrivit i tråden….så var snäll och skicka pm till just denna person.

Ditt svar i inlägg #7 kan tolkas som rent otrevligt!

Fler inlägg från Dig, som inte bör/får besvaras eller diskuteras, av fler än den du vill rikta dig till….kommer  att tas bort!

mvh

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
white lady
2012-06-03 08:26
#16

# 11

Jo jag förstår, men de som är Medium eller arbetar med sånt anser nog er som oseriösa.

Va det gäller betallinjeverksamheter så är det säkert både osäkra o viljesvaga individer som söker dessa tjänster.

Och jag tror inte dom skulle dela med sig av sina besvikelser.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

JoHo
2012-06-03 09:15
#17

#16

> Jo jag förstår, men de som är Medium eller arbetar med sånt anser nog er som oseriösa.

Njae, de ser oss nog som ett hot, tyvärr. Några som ställer jobbiga, rationella frågor som kan störa deras världsbild eller inkomst.

De inser inte att skeptiker skulle vara glada om just detta påstådda mediet eller påstådda paranormala visar sig vara den person som är den första i världen någonsin att kunna påvisa paranormala fenomen under kontrollerade former. 
Faktum är att detta skulle vara en fjäder i en skeptikers hatt.

> Va det gäller betallinjeverksamheter så är det säkert både osäkra o viljesvaga individer som söker dessa tjänster.

Njae, både vanliga påstådda medium/tarotläsare/healers/etc och liknande på betallinjer lever på människors sorg och rädsla. Det kan (och är) alla sorters människor från det du beskrev ovan till oerhört starka människor som drabbats av sorg av t ex en bortsprungen katt eller någon nära anhörig som dött.

Att sitta på en betallinje och ha uppgiften att enbart hålla kvar dessa människor i sorg så länge som möjligt måste vara krävande även för den mest kallhjärtade människa som finns

> Och jag tror inte dom skulle dela med sig av sina besvikelser.

Om du menar besvikelser hos de som jobbat på betallinjer så har flera hört av sig och vill berätta.
Om du menar besvikelse hos de drabbade så är det svårare då de känner sig dumgjorda och lurade. Mest känner de sig dumma. De vill inte visa "hur dumma de var" offentligt, vilket också gör att sådana okänsliga personer fortfarande kan tjäna pengar på sin påstådda paranormala tjänst.

Vi får väl alla hoppas att dessa journalister granskar den oseriösa verksamheten hårt. Jag vet ju att många som t ex skriver här är oerhöert medvetna om att det figurerar många oseriösa aktörer i olika branscher (detta har ju många av er paranormalister skrivit här) och önskar att dessa försvinner från marknaden.

[Månkatten]
2012-06-03 19:32
#18

#16 Hur kan du veta att medium ser er som ett hot? Har du några bevis för det? Verkar mer som ett önsketänkande från din/er sida.

JoHo
2012-06-03 19:34
#19

#18

Är det #16 white lady du verkligen frågar här?

[Månkatten]
2012-06-03 20:08
#20

# Nej, tack för att du uppmärksammade mig om det Glad Det är naturligvis dig jag frågar John Houdi. (#17).

Annons:
JoHo
2012-06-03 20:19
#21

#21 Ok, då svarar jag. Jo, man TROR och hoppas att påstådda medium skulle se skeptiker som något bra. I mitt fall har jag en längre tid varit ute på olika forum i mitt riktiga namn och aldrig under alias (för jag vill visa mitt ärliga uppsåt) för att kunna nå påstådda medium och kunna kommunicera med dem på ett kreativt sätt. Detta så jag ska kunna höra deras version av vad de ser och upplever samt i vissa fall ifrågasätta de som kommer med påståenden om paranormala krafter som de inte vill visa. Att många påstådda medium ser skeptiker som hot är det ingen tvivel om. Det ör cäl egentligen bara att läsa OBJEKTIVT på de olika forumen och se hur synen på skeptiker är. I mitt fall har det gått så långt att jag får mail med olika hot och liknande då och skickat till min epostadress. I vissa fall har påstådda medium (och paranormalt övertygade) skickat påhittade saker om mig och vad jag gjort till personer som t ex Börje Peratt enbart för att avrtmåla och smutskasta mig och mitt namn. T om min familj och barn har blivit indragna i detta, vilket jag starkt ogillar. Givetvis finns det massor av oseriösa aktörer som vet mycket väl vad de håller på med. De ser skeptikers "framfart" som ett hot mot sin inkomst och idoldyrkan. Andra ser skeptiker som ett hot mot sin världsbild och den samvaro och sociala liv de byggt upp tillsammans med andra aranormalister. De känner sig hotade så därav svartmålas alla skeptiker och de dras över samma kam av de flesta. Givetvis finns det undantag och flera av dem har jag i dag en kreativ dialog med som har ömsesidig respekt. Det är dessa jag nått genom att andra paranormalister och påstådda medium känt sig hotade. Hoppas detta var någorlunda svar på din fråga?

[Månkatten]
2012-06-03 22:07
#22

#21 Tack! Det var bra svar på min fråga Glad

Hellas
2012-06-08 10:42
#23

Puttar upp den här tråden ifall det är någon som missat den.
Jag tycker att det här är ett bra initiativ och struntar i att det råkar vara en skeptiker som i det här fallet agerar som mellanhand.

Vill även påminna om att tråden inte handlar om skeptiker kontra troende….rätt eller fel, pajkastning utan det är en helt vanlig simpel fråga som ställs.

Lycka till!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: