Annons:
Etikettandlighet
Läst 995 ggr
[sökerskan]
5/20/12, 9:32 AM

Tron på mammon

lägger in en artikel från Aftonbladet med lite citat: "Humanisterna kritiserar folk som tror på spöken – men inte tron på aktier" "Frågan är emellertid inte vem som har rätt eller fel. Huruvida faktum att Gud är för stor för att få plats i ditt huvud är ett bevis för att Gud inte finns. Frågan är hur verklig vår självbild som rationella och förnuftstyrda egentligen är. När dessa motståndare till vidskep else rasar så är det nästan alltid mot någon liten F-skattande kristallhelare. Men om det nu vore övertro, kvacksalveri och massillusioner man vill bekämpa – varför ger man sig då inte på finansbranschen"

Annons:
Magi-cat
5/20/12, 10:12 AM
#2

bra artikel det där Cool


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[sökerskan]
5/20/12, 10:19 AM
#3

#2 ja det var du som fann den…jag sprider så gärna vidare! den var ovanligt rak på sak.

mindless
5/20/12, 7:40 PM
#4

Ni som tycker artikeln är bra, vad är det som gör den bra? Jag kan förstå om man till äventyrs uppskattar alla rallarsvingar som riktas mot Humanisterna, men vad är det som Kielos säger som är värt någon eftertanke? Bygger inte hela artikeln på något konstigt "det är synd om barnen i Afrika så varför bryr ni er om allt det här andra"-resonemang?

Jag tycker inte Kielos argumenterar särskilt övertygande kring varför det skulle vara Humanisternas (som organisation) uppgift att diskutera och verka mot en osund aktiemarknad (även om det kan vara en relevant diskussion). Humanisternas medlemsbas spänner från höger till vänster, och rimligen omfattar den även kritiker till rådande ekonomiska ordning. Frågan är varför organisationen Humanisterna bör driva denna fråga.

Att vissa analyser kring aktiemarknaden kan vara felaktiga och tveksamma är inte likvärdigt med att man låter tron på obevisbara företeelser ligga till grund för ens beteende. Resonemanget kring "den osynliga handen" var osedvanligt korkat (faktiskt). Detta är en metafor som syftar på högst reella konsekvenser av rationella agenters agerande. Ytterst få, om ens någon, tror på den som en metafysisk kraft.

Nej, jag får faktiskt inte kläm på vad Kielos försöker säga. Hjälp mig!

Maikailoa
5/20/12, 8:05 PM
#5

#4 Hjälp dig själv Gesus, och stig ned ifrån korset.

mindless
5/20/12, 8:27 PM
#6

# 5

Det där får du gärna utveckla, för jag kan inte säga att jag riktigt förstod innebörden i detta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: