Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2014 ggr
Ians
5/5/12, 11:42 PM

Hur skeptisk skall man få vara?

En fråga som osökt kommer i mitt huvud är: Hur skeptisk skall man få vara och ändå få lov att breda ut sig i trådar?

När man inte tillför något till diskussionen, utan bara är med o skriver o skapar olust hos dem som är genuint intresserade av ämnena.

Grupperna är ju ifs öppna för alla. Men kanske bör man vara lite mer på som moderator o stoppa dem som inte tillför något , utan bara mal på i någonsorts mantra med sitt eget race.

Anledningen varför jag ställer den frågan är för att jag träffar på endel sådan text i en annan grupp. Och har börjat fundera på om det inte är moderatorernas plikt att sätta stopp för sådant så det blir mer intressant för dem som Vill diskutera?

Att vara skeptisk är en sak, det får vi ju alla lov att vara emellanåt. Men när det bara blir arrogant och sarkastiskt från vissa Varjegång. Så bör man kanske stoppa vederbörande.

När inläggen mer eller mindre bara innehåller Tillmäten som ….dumma i huvudet, lurade, charlataner, kavacksalvare, korkade etc är det kanske inte är så upplyftande för flertalet av dem som ingår i en intressegrupp, att läsa. Om inte vederbörande har något mer intressant att tillföra än just det.

Vad tycker ni?

De som ägnar sig åt sådana inlägg har ju fritt fram att skriva nedlåtande om någon ger sig in på deras "tomt" och påstår saker som inte hör till gruppens egentliga intresse. Ellerhur?

Och då får man ju liksom skylla sig själv när man sticker in näsan i getingbot! Flört

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Ians
5/5/12, 11:57 PM
#4

Det bidde lite fel i "grupperningen" i början så därför är de första kommentarena bort tagna.

Tänker att vi kan ha en öppen diskussion ang vad vi accepterar här i vår grupp!

spirit33
5/6/12, 12:27 AM
#5

Det låter väldigt konstigt. Är det inte berikande med en variation i diskussionerna?

Jag ser inte många dumma inlägg såsom du beskriver det.

Det handlar ofta om dåligt självförtroende som gör att så kallade "skeptikers" inlägg påverkar negativt, i många fall. Det spelar väl ingen roll om någon ifrågasätter vad som skrivs här. Det är väl bara att svara så gott och ärligt man kan. Kan man inte svara så är det bara att säga… Jag vet inte.

Om denna sida ska förespråka spiritualismen, så är kritiska tankar kring arbetssätt och filosofi inte alls främmande, utan välkommande.

Elpida
5/6/12, 9:29 AM
#6

Nu tror jag att jag vet vilken tråd du menar Ians och där hade det nog varit på plats med åtminstone en pekpinne om hur man tilltalar varandra och bemöter folks åsikter med respekt. Jag tycker oxå det är bra med diskussioner, alltid lär man sig ngt nytt, men när det är uppenbart att personen inte är intresserad av en diskussion utan snarare är enbart nedvärderande (eller tom elak) i sina kommentarer utan att tillföra något nytt tycker jag man måste sätta punkt.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Annons:
JonasDuregard
5/6/12, 10:09 AM
#7

"När inläggen mer eller mindre bara innehåller Tillmäten som ….dumma i huvudet, lurade, charlataner, kavacksalvare, korkade etc är det kanske inte är så upplyftande för flertalet av dem som ingår i en intressegrupp, att läsa."

Jag trodde ni tog bort sådana inlägg direkt?

Om någon kallar någon annan "dum i huvudet" inne på Skepticism så tar jag bort det, så det är nog inte att de är för skeptiska som är problemet då Glad.

Det låter som att du egentligen menar "hur nedlåtande/oartig får man vara" snarare än hur skeptisk. Jag är till exempel alltid skeptisk men jag är aldrig oartig (så gott jag kan i alla fall). Nedlåtande kommentarer täcks väl redan av reglerna så dem kan ni väl varna/ta bort när de dyker upp.

Sen skulle jag kunna förstå att man ibland vill undvika ifrågasättande även om det är artigt, men det är ju en annan fråga. Jag tycker det skulle vara synd att förbjuda det.

Hellas
5/6/12, 10:29 AM
#8

Ians, menar du Spiritualism iFokus eller är det mer i generellt för det du ger exempel på känner jag inte riktigt igen från SPiF?

Det är självklart att man modererar bort Personliga påhopp sedan kan det alltid bli diskussion kring vad som är PP och inte, det är inte alltid det är enkelt att skilja på sak och person.

Jag upplever dock att vi oftast har ett bra klimat härinne även om det ibland hettar till från både skeptiker och troende.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Ians
5/6/12, 11:02 AM
#9

Hellas, jag menar generellt och kanske rubriken skulle vara hur nedlåtande o oartig får man vara precis som Jonas skriver i #7

Hur mycket skall man som intresse grupp tillåta? Eller hur mycket måste man stå ut med i sitt eget forum, för att inte belackarna skall skrika…..att man redigerar bort allt som inte passar forumets åsikter.

Visst diskussion ÄR berikande, men och jag säger men, ett evigt malande om samma sak är bara irriterande o tröttsamt.

Det är inte det att man inte tål andra åsikter, Men då får det vara åsikter presenterade på ett belevat o socialt accepterat sätt. Inte en massa åsikter om de andra som skriver eller rent arroganta inlägg. DET är INTE en diskussion det är påhopp!

Att det skulle handla om dåligt självförtroende för att man blir irriterad när man blir kallad otrevliga saker…det vet jag inte riktigt om jag håller med om. Snarare irritation över brist på respekt hos motparten isåfall.

Vill säga att det är bra att Jonas här gör klart vad som accepteras inne hos skeptikerna, för det är ju oftast några få av dem, som agressivt anser att de blir bort redigerade utan orsak. Trots att de mycket väl vet att de hade blivit bort redigerade "hemma" också om de uttryckt sig så där.

Nu skall inte detta tolkas som att jag inte gillar de som har ett skeptisk sinne o inte sväljer allt, som skrivs i intresse sajterna. Det ger must till diskussionen att se saker från olika håll. Men ett få tal går verkligen över gränser ofta, och skriver upprepningar hela tiden evidens evidens evidens…..hur dum får man vara, etc etc

Det är väll dem jag menar, dem vars komentarer inte tillför något annat än att trådarna blir otroligt långa. Fulla med frustration över en som inte vill, eller har förmåga att se något på något annat sätt än sitt eget. Och dessutom inte är på hemmaplan Flört

Om jag är hemma hos min granne som har enl mig "knepiga åsikter" så drar jag mig tillbaka efter en kort diskussion, och inser att vi kommer inte längre i detta.

Så vad jag menar är att man som moderator kanske skall vara snabbare att se detta o inte låta gäster mala på ….det var det jag undrade hur ni andra ser på detta

Hellas
5/6/12, 11:32 AM
#10

#9 OK, ja det var så jag också uppfattade inlägget, då har jag inte missförstått….

Bra inlägg föresten Kyss

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
5/6/12, 6:11 PM
#11

Kan bara instämma i denna diskution - finns ingen andledning låta - de som petneraliserar andra få ordetFoten i munnen

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: