Annons:
Etikettinspiration
Läst 1468 ggr
[kvasthilda 72]
2012-05-01 09:19

bevis eller inte

♥ För dem som tror behövs inga bevis. ♥  Men för dem som inte tror är inga bevis möjliga ♥ Mycket tänkvärda ord… Kram på er från Kvastis

Annons:
yamher
2012-05-01 10:28
#1

sant i mångt o mycket

Alis volat propriis Oskyldig

Jane-Lyzell
2012-05-01 10:57
#2

Den var inte dum den:-))

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

orsakverkan
2012-05-02 12:01
#3

Tycker ni att den beskrivningen är korrekt? Eller låter den bara bra?

liawilson
2012-05-02 18:12
#4

njae..vet inte om jag håller med faktist..Man kan vara skeptiskmen bli övertygad av ett bevis..;)

*Kärlek & lycka*

yamher
2012-05-02 18:31
#5

det finns en inre styrka i de orden. Men att kräva ett fysisk hållbart bevis för den som är skeptisk eller sökande… tja då håller det väll inte, men ni skulle inte se en elefant traska förbi heller…

Alis volat propriis Oskyldig

Jane-Lyzell
2012-05-03 01:13
#6

Jag tycker nog orden är välldigt braTungan ute

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
orsakverkan
2012-05-03 09:22
#7

#5 #6 Är inte orden väldigt simplistiska? En uppdelning mellan troende/skeptiker och tro/skepticism på ett äverdrivet förenklat och verklighetsfrämmande sätt?

Har ni inte saker ni just nu inte tror på? T ex att er granne har en drake i sitt garage eller att er bäddmadrass är fylld med 500-lappar? Finns det då inget som kan övertyga er om motsatsen?

Och finns det ingenting ni tror på eftersom ni anser er ha tillgång till goda bevis? Eller tror ni alltid helt utan bevis? Ni tror som ni gör oavsett vilka bevisen är för eller emot?

Jag tvivlar, men om ni verkligen vill skriva under på ovanstående får jag tro er…

Jane-Lyzell
2012-05-03 10:31
#8

7 ha ha den var bra:-) - finns mycket jag inte tror på med - men andevärlden vet jag finns därför är min tro om den orubbligSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

orsakverkan
2012-05-03 11:38
#9

#8 Du har alltså inte ett öppet sinne?

"Men för dem som tror är inga motbevis möjliga" ?

Jane-Lyzell
2012-05-03 12:41
#10

9 Jo vist har jag ett öppet sinne- om någon skulle motbevisa mig så vist - men mina egna UPPLEVELSER KAN INGEN GE MOTBEVISCool

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Delfinen
2012-05-05 13:08
#11

Om någon kan motbevisa att jag inte har upplevt det jag har upplevt är jag villig att diskutera för att tänka om.

Jag har kommit till det stadiumet att jag behöver inte bevisa någonting för någon. Jag vet vad jag har sett, känt, hört och känt lukten av.

För mig räcker det med att JAG vet att det jag har upplevt har jag upplevt.

Andra behöver inte tro på samma som jag, behöver inte tro på att det jag har upplevt stämmer, behöver inte ens förstå.

MEN…..jag vill bli bemött med respekt och acceptans för det som är en del av mitt liv.

Jag köper inte hellar allt rakt av som folk berättar….tror inte på allt folk berättar……vissa saker kan jag inte ta till mig……men jag visar respekt och acceptans för motpartens ord och upplevelser.

Så länge man inte kan bevisa att något inte stämmer eller är sanning kan man heller inte säga med bestämdhet att det inte stämmer eller är sant.

yamher
2012-05-05 14:51
#12

kanon bra skrivit Delfinen o du med Jane. Det kommer till en punkt med det mediala iaf, då man helt enkelt har blivit  bekräftad att det man ser och hör från andra sidan stämmer. att man dessutom förstår att man inte kan bevisa det för andra. Genom att veta vad jag ser o hör o inte tvekar o tvivlar o e stark i min "tro" så ser jag bättre o hör bättre (risken att misstolka minskar) och bekräftelsen tillbaka blir tydligare (av min omgivning o personer som jag möter också)

Där av stämmer uttrycket. Men inte utifrån ett vetenskapligt perspektiv, men att ha kontakt med andra sidan lyder inte under dagens vetenskap heller…

Alis volat propriis Oskyldig

Ghosthunter
2012-05-05 18:43
#13

Helt rätt Kvastis………….läs min signatur här nedanFlört

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
yamher
2012-05-05 19:31
#14

ha ha sant GH det var ett bra citat

Alis volat propriis Oskyldig

Ghosthunter
2012-05-05 20:07
#15

yamher - ja och ganska kaxigt ocksåFlört….men jag har samma uppfattning som Swedenborg här!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

yamher
2012-05-05 21:20
#16

jag med faktiskt. Har man varit med om det så vet man ;)

Alis volat propriis Oskyldig

liawilson
2012-05-06 09:03
#17

jag har också varit med om det, men för många skeptiker skulle nog inte "mina" bevis" räcka-hur starka dom än är..

*Kärlek & lycka*

Ghosthunter
2012-05-06 09:18
#18

Det spelar ingen roll vad man än säger till en skeptiker, dom har alltid hur många argument och teorier som helst…..oftast helt korkade teorier!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Jane-Lyzell
2012-05-06 18:14
#19

Man ska inte kasta pärlor efter svinFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[kvasthilda 72]
2012-05-06 18:18
#20

Jag måste allt säja att jag själv tror inte på allt, jag är skeptisk mot homeopati men visst kan jag ändra på mig om jag skulle prova och det verkligen fungerade men som sagt jag är skeptisk…

Jag vill respektera alla iallafall för det dom tror/inte tror på men jag håller inte med jämt,,,

Annons:
Ghosthunter
2012-05-06 18:47
#21

Jane - precis..hahaSkrattande

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

JonasDuregard
2012-05-06 20:19
#22

#18 Och hur tror du skeptikerna ser på dig? Som en receptiv och samarbetsvillig meddebattör? Som någon med smarta teorier?

Det är alltid lätt att skylla på att andra inte lyssnar.

orsakverkan
2012-05-07 15:53
#23

#18 & #19 Uppskattar er ärlighet. Nu vet vi bättre vilka vi inte bör ödsla vår tid på. Finns säkert andra med betydligt öppnare sinnen och ödmjukare inställning.

Ghosthunter
2012-05-07 18:34
#24

HahahaSkrattande

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

mindless
2012-05-08 15:06
#25

På svaren i tråden verkar det ju inte alls som att någon tror utan bevis. Samtliga säger ju sig ha belägg i form av egna upplevelser, och att det är dessa belägg som lägger grunden för tron på andar.

Att då raljera över att andra - som inte har belägg i from av dessa upplevelser - inte tror på andar, låter märkligt. Vad har man för grund för påståendet att dessa personer inte skulle låta sig övertygas givet att bevis presenterades?

Så jag ser inte riktigt varför ett visdomsord bestående av två tveksamma för att inte säga felaktiga påståenden skulle vara tänkvärt. Snarare ogenomtänkt.

Ghosthunter
2012-05-08 17:49
#26

Knastervarning utfärdas!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: