Annons:
Etikettredskap-hjälpmedel
Läst 3005 ggr
[NeferNefer]
4/4/12, 11:41 AM

Fråga om andars bokstavskunnande

Jag satt och tittade på Most Haunted och började fundera. De plockar fram ouijabordet i många av avsnitten, men spökena från den tiden som husen är från, det är väl inte säkert att de var läs- och skrivkunniga? Om de är jordbundna och ingenting lär sig på andra sidan på grund av det, hur kan de då stava budskap med hjälp av glaset? De allra flesta fick ju inte lära sig läsa förrän på 1800-talet. Utbildning var förbehållet de rikas barn och prästerskapet. Kanske några till. Men den stora majoriteten skulle hjälpa till med jordbruket eller arbeta i gruvor eller fabriker, de kunde inte undvaras för att gå i skola. Förstår ni hur jag menar? Har de inte lärt sig läsa och skriva när de levde här, hur kan de då kommunicera via ouijabord?

Annons:
Jane-Lyzell
4/4/12, 11:49 AM
#1

Bra frågaFlört och allt beror ju på om ´man tror på jordbundna andar eller inte!?

Det andliga språket är menatlt - telepati och det räcker med att mottagaren är läskunnig för att få resultat!

Nu har jag inte sett dessa program - men tänk på att TV inte alltid är sanningObestämd

Jag vet ju inte hur det hanterar ouijabordet - det är jätteviktigt , att den som styr det blundar - alla ska blunda utom den som skriver ned bokstäverna!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[NeferNefer]
4/4/12, 11:53 AM
#2

Nej, tv är absolut inte alltid sanning. Men jag tänker, om vi nu utgår från att det är sant det vi ser och andarna styr glaset mot bokstäver, hur vet de vad bokstäverna betyder, om de aldrig lärt sig läsa? Det är som om vi från andra sidan skulle sitta och försöka texta ett meddelande med hjälp av kinesiska tecken (ja, om vi inte kan dem, den som kan dem kan tänka sig arabisk skrift eller hieroglyfer eller nåt annat den inte kan). Det skulle ju inte gå, eftersom vi inte förstår vad tecknen betyder.

I och för sig var det ett par av avsnitten där de inte fick några meddelanden bokstaverade, men bordet rörde sig våldsamt istället. Det kan ju vara andens sätt att visa att den inte kan kommunicera på det sätt som de försöker med, kanske. Eller?

Jane-Lyzell
4/4/12, 11:58 AM
#3

2 alla kommunikation går igenom ett medium(någon av dem fungerar som det medvetet eller omedvetet)

därför kan det styras igenom mediumets eget kunnande/vetande- är inte svårare en så!

Sen utvecklas alla andar på andrasidan - så varför skulle de inte behärska skrift!?

Att bordet ruskade våldsamt är troligen andens frustration att de inte förstår vad den vill säga…..

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[NeferNefer]
4/4/12, 12:03 PM
#4

Jo, men jag tänkte, att ponera att det finns jordbundna andar (de säger det i programmet, att andarna för evigt är fast där. Det låter trist, och det är sorgligt att de inte försöker hjälpa dem när de ändå är där, i så fall), om det skulle stämma så kan de ju inte lära sig något på andra sidan.

Jag tror som du. Ruskandet verkar väldigt frustrerat. Och när de ändå har ett medium med sig, varför ens gå omvägen via ouijabordet? … kom jag att tänka på nu.

Jane-Lyzell
4/4/12, 12:46 PM
#5

4 Nu är jag inte av den uppfattningen att det skulle finnas Jordbundna andar som sitter fast - Det fins dem som frivilligt håller sig kvar av olika anledningar och behöver vara det med! under x antal tid!

De har alla hjälp på andrasidan av sina hjälpare inspirerare ingen lämnas ensam o övergiven - det är Hollywod tema……

När de är mogna går de vidare - till dess låt dom vara ifredCool

Tacka sjutton för de blir irriterade - när en massa filmteam ska skapa sensation med deras existensRynkar på näsan

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[NeferNefer]
4/4/12, 12:53 PM
#6

Den uppfattningen är mycket bättre än tv-teamets uppfattning att de är fast för evigt. Och den tror jag mer på.

Men, en annan fråga då, som inte har med ouijabord att göra. Det fanns en hemsk serie från USA som gick ut på att leta efter döda kändisars andar. Jag blev mycket illa berörd vid flera tillfällen, men en av de mest sorgliga var Marilyn Monroe, som genom  mediet sa att hon så gärna vill gå vidare, men att det faktum att så otroligt många människor fortfarande är fixerade vid henne håller henne kvar här. Kan verkligen människors fixering hålla kvar andar? Så om någon sörjer en död älskad under väldigt lång tid och inte kan släppa den, är det då svårare för den döda att gå vidare?

Annons:
Jane-Lyzell
4/4/12, 1:06 PM
#7

6 återigen endast Tv - fixering håller ingen ande kvar här !

Alla andar har gått vidare - det är kärleken emellan världarna som gör at de ibland kan komma tillbaks och bry sig i våra liv! Måste finnas en relations koppling, personlig.

andarna evolverar en då även om en sorg blivit en fixering- normalt set bör ju en stor sorg ha haft sin kulmen mellan 1-3 år - man kan ju alrig glömma dem man saknar - men det till fixering är lång skillnad.

At andarna känner en sorg för den som sörger för mycket och för länge - Ja - det gynnar ju ingen - anden har ju det bra på andrasidan och är lycklig där - men ser man att ens kära på denna sidan sörjer för mycket och för länge blir det smärtandde för anden med!

Man bör söka dem i derans nya existens inte hålla kvar i deras gamla utjänande kropp.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[NeferNefer]
4/4/12, 1:31 PM
#8

Mycket klokt. Då behöver jag inte tycka synd om Marilyn mer Glad

Elpida
4/4/12, 1:50 PM
#9

Vilka bra frågor NeferNefer!!!! Glad

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Ians
4/4/12, 2:32 PM
#10

Tänker att den där uppfattningen om att människor fastnar kommer från kyrkan från början….att ex människor som "tagit sina liv" inte går vidare pga sin synd att själva göra slut på sitt liv.

Och att de då straffas genom att inte få komma till "himmlen" utan fastnar mellan världarna evigt för dömda.

Ang analfabeter o skrivkunnighet….så är ju själen evig o en mkt högrestående varelse än under Jordelivet…då den är fast i sin mänskliga roll..

Så personligen tror jag att alla andar är både läs o skrivkunniga på en nivå som överträffar det vi tragglar med här….

Att andar då kan skriva trots att de varit okunniga i sitt jordeliv är inte förvånande alls.

Däremot så tror jag inte på Hollywood tänket runt andar alls…..det är myter som skapats av folktro o kyrkliga föresällningar genom århundranden….

Och enbart görs i syfte att tjäna pengar på folks kittlande önskan att få bli skrämda….av det okända.

Som gammla historier från "krösa Majas" tid om troll o knytt bakom varje sten o träd i skogen…..

[NeferNefer]
4/4/12, 2:37 PM
#11

#10: Ja, kyrkans vanföreställningar har verkligen ställt till med mycket … det är synd. Skrämma folk i onödan. Och att kyrkan (kyrkorna, kanske jag ska aäga, för kyrkan är ju inte enhetlig) fortfarande har sån enorm makt över så många människor, det är mer skrämmande än vad de själva kan tänkas hitta på att säga till sina följare, tycker jag.

Ghosthunter
4/4/12, 9:53 PM
#12

Det beror på att du får utbildning i andevärlden innan du går vidare till himlen (Enligt Swedenborg) och det tror jag på!Flört

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: