Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1004 ggr
Ians
2012-03-27 11:38

Måste man vara troende....

Tro på Gud tex för att kunna vara medial….eller kan man vara ateist o ändå tro på någon form av existens efter detta livet?

Det finns ju kristna som tycker att hinduer o buddister är ateister för de inte tror på en gud, utan har flera Gudar….men de tror likväl på flera liv…liv efter detta mao

Så i vilken bemärkelse skall man säga att de "Nyandliga" är troende?

Och vad lägger man in i ordet Tro?

Skall man kalla de som tror på paranormala förekomster för Nyandliga..alls?

Ja hur tror Du?

Annons:
Jane-Lyzell
2012-03-27 12:17
#1

Inom spiritualismen är alla trosformer välkomna även atteister - jag tror på den stora anden kraften i allt!

Har alltid haft tron på en större makt med mig sen barn - då uppvuxen i ett ateisthem - ingen som sa något om det hemma , så det var ett inre vetande och kontakt- jag hade inom mig, som aldrig felades migKyssSen vad man kallar den kraften ja Gud kanske eller annat spelar ingen roll!

ordet troende  tolkas ju olika efter olika bedömmare - vi som tror har ett sett att se det- många skeptiker ser det som religon - det tror inte jag vi medium gör- iallafall inte jag själv!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
2012-03-27 13:49
#2

Mitt eget troende hamnar någonstans emellan 2-3 jag tror nämligen på gud som en samanhållande länk för de universala krafterna.

Men köper inte allt som sägs i kyrkor o kapell för det…..mycket är människors egna påfund, för att reglera o styra andra.

Jag tror på en egen komunikation med Gud….o att jag kan få svar här o nu o där jag är i livet!

Fria viljan är en helig regel som skall tas på stort allvar o med Stor ödmjukhet….

" gör mot andra vad du vill att de skall göra mot dig" "älska din nästa så som dig själv"

Resten är bara kommentarer!

Tassar jag då runt i livet o bara älskar människor? Nej för tjyven jag är ju människa o har mina Bra o mindre bra dagar jag också!

Men jag syftar aldrig eller har aldrig intentionen att göra någon direkt illa! Även om jag också har ett rättvise tänkande som får människor som inte har det att uppleva det så ibland! Flört Men det Görs inte i andran av att komma åt någon.

Till belackare säger jag som Nanne grönwall…"skit i vad jag gör pisse nisse…jag kan ha rutig soffa o prickig gardin…"

Så i flera fall kan jag nog ses som udda andlig….trots att jag söker roten o inte litar så mycket på trädkronans sus…..för den susar åt andra hållet om vinden vänder iaf Glad o den kan ha vackert bladverk o ståtlig stam….medans rötterna är ruttna! "glöm det du ser…lita på vad du känner"

Så kommer du närmare sanningen! Och ha en rejäl klick med goda vänner som vågar säga vad det tycker de dagar de blåser snålt! Så klarar man sig långt i livet!

jaerven
2012-03-27 16:12
#3

Jag tror på reinkarnation, och att religionerna egentligen bara är tolkningar av minnesfragment från tidigare liv och perioderna mellan reinkarnationerna.

[Woozy]
2012-03-27 16:38
#4

Jag valde mittenalternativet Glad

Magi-cat
2012-03-27 17:04
#5

annat sätt


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Hellas
2012-03-27 19:51
#6

Jag valde mitt emellan alternativet jag med, för´några år sedan hade jag valt  alternativ 3 trots att jag är "troende" så inte behöver man ha en andlig tro bara för att man är medial eller tror på ett liv efter detta.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
[Norpan88]
2012-03-27 20:34
#7

Jag valde Gud och Jesus.

Skogshumblan
2012-03-27 20:47
#8

Bra och spännande fråga!

Jag valde mittalternativet, jag tror inte på Gud utan på universums goda.

Men jag tror att medialitet finns hos alla, och lika väl hos ex kristna eller andra som har Gudar i sin tro, de kanske beämner det som något annat, som att man ex har profetians gåva som finns inom kristendomen.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Upp till toppen
Annons: