Annons:
Etikettoff-topic
Läst 917 ggr
Ians
2012-03-20 15:00

Spelar det roll?

Är det noga med Vem ett medium haft som mentor?

Tex är det så per automatik att ett medium speglar sin lärares kunskap..ex om man själv känner sig kritisk till just den läraren…

Eller kan det tom vara så att ett medium kanske tom kan vara bättre än sin lärare?

Är det i såfall tom  kanske så att man i första hand skall se till vad vederbörande levererar o inte till vem som varit mentor?

Kanske kan ett mediokert medium vara bättre på att lära ut än att leverera själv?

Hur ställer Du dig till denna fråga?

För det öppnar ju för en annan fråga….vilken skola/lärare är bäst…och vem skall man gå i träning hos för att anses seriös…finns det bara rätt o fel här?

Annons:
Jane-Lyzell
2012-03-20 15:08
#1

 tog mittensvaret - svåra svarsalternativ - då jag skulle vilja ha med rätt mentor ellr skola är viktigt! - för då vet man standarden på mediumet!- sen räknas ju som sagt resultatet mäst!Skrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
2012-03-20 15:22
#2

Själv tar jag oxå mitten alternativet pga att jag mött en Virrpanna som många skulle bli förvånade om de visste vem mentorerna varit…

Tom de själva gissar jag Flört

Framför allt så måste det ju vara personens intuition o förmåga att leverera som är det man går efter om man anser att någon är skicklig eller inte…..

Men det är min åsikt i all enkelhet.

Visst är det väll så att man även vill se att de gått kurser hos en som är seriös….men man får inte förglömma individens ansvar i sitt mediumskap. Även de skickligaste lärare gör sina misstag ibland!

För de kan lära ut tekniken men inte intuitionen o det sätt som individen sedan utvecklar sitt mediumskap . För det är ju inte meningen att eleven skall vara en kopia av sin lärare.

Där kan det fallera rejält vill jag lova! Och det har ju inte med varken lärare eller metod att göra till syvendes o sist…utan det ansvar som individen har själv för sitt mediumskap….gentemot sina klienter.

Jane-Lyzell
2012-03-20 15:31
#3

tekniker är endast för at komma till rätt frekvens eller förändrat medvetande tillståndGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

millam
2012-03-20 21:59
#4

Bryr mig inte det minsta vem som varit mentor.

Mediets kunskaper, vad det mediet kan förmedla till mig och hur, så jag lär mig, att det synkar mellan oss, det är det absolut viktigaste! Och så förtroendet såklart! Att mediet alls är utbildat är inte så viktigt, bara ens kunskaper och förmåga att föra det vidare.

Indiania
2012-03-20 22:02
#5

Jag tog också mittensvaret. Glad Tänker så här det kan ha varit en mycket bra mentor men det är ju inte säkert eleven har tagit till sig lika bra.

" Var nära naturen - var när dig själv "

millam
2012-03-20 22:14
#6

"5" eller tvärtom..Glad

Särskilt misstänksam blir jag om mediet gör en stor affär ifall  h?n haft en känd mentor.. då är det dags att dra öronen åt sig!

Mitten klickade jag också på!

Annons:
Indiania
2012-03-20 22:17
#7

#6 Exakt, det är lika illa det! Glad Det bästa är nog att " känna " in själv!

" Var nära naturen - var när dig själv "

mayolica
2012-03-20 23:50
#8

mitten.

~ mayolica ~

lizaohman
2012-03-21 10:31
#9

Mitten här osso

Ians
2012-03-21 10:39
#10

Det är fler som tänker som jag ser jag…..att mediumet tom kan rida på att h*n haft en känd mentor…och att många då glömmer att det är vad Personen sj presterar inte vem som lärt ut!

Men visst är det också så att en bra lärare är A och O!

Och man hoppas att vederbörande tagit till sig kunskapen på rätt sätt….

men att någon har en känd lärare borgar inte per automatik för att det blir bra i slut änden….Alltid.

Bra att fundera lite på hur man egentligen tänker runt en så viktig fråga.

mayolica
2012-03-22 13:55
#11

Jag skulle hellre välja ett medium utan utbildning som käns äkta,än någon som skyltar med en lyxig utbildning utan känsla.

jag tror inte att det hjälper med en fin och lyxig utbildning och bra lärare om personen inte redan har "gåvan" jag tror att man föds som medium/healer eller blir"kallad"till det.

Visst kan det vara jätteviktigt med en bra lärare, som kan stödja mediumet på vägen i h*ns personliga mediala utvekling.många behöver hjälp med att lära sej hantera och använda "sina gåvor"på rätt sätt,men fins inte "kallet" så käns det som att själva mediumskapet blir själslöst på något sätt.

~ mayolica ~

Ians
2012-03-22 14:06
#12

Bra inlägg Mayolica!

Hellas
2012-03-22 14:08
#13

Jag tittar på helheten, jag vill veta vilken mentor /Skola personen gått i eftersom det ändå visar vilken typ av metod h*n använder.

Det är på samma sätt som att en healer skriver att den arbetar med Re4ike eller Andlig Healing.

Däremot så har det inte någonting med kvalité att göra, där bildar jag mig hellre en egen uppfattning samt lyssnar på andras vitsord.

Så för min del är det till viss del viktigt att få veta vilken skola personen kommer från så att den filosofin passar in på mina egna värderingar.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Ians
2012-03-22 14:15
#14

Bra tillägg till diskussionen det också Hellas!

För somsagt kan det ju indikera inriktningen…men att vitsord också måste vägas in i helheten inte bara att man stirrar sig blind på en viss mentor.

vi har ju en diskussion om AÅ pågång här inne o han hade självaste Iris Hall som sin mentor…tror hon vänder sig i sin grav när hon ser sin förre adepts framfart!

Så Rätt mentor är ingen garanti alls!

Jane-Lyzell
2012-03-22 15:02
#15

14 Nej tyvär är mentorn endast vad den har med sig i etik moral o kunnade - eleven är ju den som sen ska efterleva det - som i AÅ fall inte riktigt blev rätt - för om man ska dömma eleverna efter de gör är helt o fullt mentorernas fel - skulle i såfall Iris vara oärlig!

Vilket jag som du skriver Ians tvivlar stark på och nog gråter hon i sin himmel tror jag!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

jaerven
2012-03-22 16:26
#16

Jag tycker att mentorns roll i hur ett medium slutligen blir, verkar väldigt liten. En bra mentor kan lära sina elever etik och moral och ett gott kunnande, men hur eleven utnyttjar dessa lärdomar är ju helt individuellt. Att ha goda förutsättningar garanterar ju inte något. Dessutom hade den mest mediala människa jag träffat aldrig fått någon utbildning, eller vad jag vet, träffat något medium.

Kerstina-61
2012-03-23 00:18
#17

Jag håller med dig, Hellas, att helheten är viktig. Men inte alltid då jag går på en seans att jag vet vilken mentor som deta medium har/har haft. Jag svarade mittenalternativet då det är det första jag oftast möts av..att se hur mediumet jobbar på plats, utan att jag vet vilken mentor som är aktuell.

Sedan är detta relativt. Vad är bra, vad är dåligt??
Jag var på en seans för något år sedan. Jag har ju inte så stor erfarenhet som många här, men tycker ändå mig veta hur ett bra medium ska/bör arbeta. I alla fall enligt den lära jag gått nu i snart 7 år. 

Jag vet inte alls vilken mentor detta medium har, men tyckte hela seansen var konstig. Hon hade ca 25 länkar varav ca 3 blev igenkända.
Publiken tyckte över lag hon var JÄTTEBRA! Jag tyckte inte det…då kraven på mig är att få minst 8 igenkända på en timma.

Hon var duktig på att läsa av den som budskapet var till, Hon kunde berätta om magkrämpor, knäskador och annat personligt. Jag tyckte det verkade som en psykic-läsning. Men publiken var imponerad!
Så vem som är duktig, det beror ju på vem man frågar.

Min mentor (Andrummet, Katarina Knutsson) säger till oss att gå hos flera olika lärare, Att se det som ett smörgåsbord och ta till oss, det vi tycker verkar passa oss. Jag  tycker det är oerhört sunt tänk! Så därför ser jag fram emot att åka till Ramsbergsgården, till England (i april) och vad det nu kan bli mer. :-))

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Jane-Lyzell
2012-03-23 00:24
#18

25 länkar o 3 igenkända lät ju inte så braRynkar på näsan

Ja så kan det gå när inte haspen e på- det tragiska i kråsången är just att medialitet blandas med mediumskapet!

En medial demonstration är just en medial demonstration (psychic) medans en Seans är just en seans(kontakt med andevärlden, nära o kära)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Kerstina-61
2012-03-23 00:45
#19

#18 Det är även min uppfattning, att en sådan seans är inte enligt de riktlinjer jag lärt mig.

Dessutom så  tog hon rad efter rad…å länkade med budskap. Sa de fick ta det med sig, om de inte kände igen anden. När hon gått igenom hälften av raderna av publiken, då gick de hem som hade "fått" ngt. 
De visste nu att hon skulle fortsätta på nästa sidan av de som satt i publiken och att de inte skulle få ngt mer så de gick hem, en efter en.

Jag satt som ett stort ? å de som satt runtom tyckte hon var alla tiders Gråter Kände att om jag skulle sagt ngt så skulle jag verkat vara en riktig besserwisser Cool

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Jane-Lyzell
2012-03-23 00:48
#20

19 Ja märkligt hur en del jobbar och hur en del människor accepterar vilka saker som helstTungan ute

Nu är de go natt!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Kerstina-61
2012-03-23 01:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#20
ja,alla är vi olika Cool
Ja, nu är det natti…sov så gott,, Jane och ni andra som funderar på detsamma

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Upp till toppen
Annons: