Annons:
Etikettandlig-inspiration
Läst 1180 ggr
Joppo
2012-03-17 15:37

Varför är ni troende så arga på James Randi?

En sak som slog mig när jag läst i tråden om James Randis partner är att flera av er paranormalister verkligen ogillar James Randi. 

Utifrån mitt  perspektiv har jag dock lite svårt att förstå varifrån all denna ilska och även misstro kommer ifrån. Jag menar när jag läser det ni skriver om honom så framstår han som nån slags ond skeptikerdiktator som åker runt och med våld och tortyr tar fram motbevis mot det ni tror på.

Ta till exempel på saker som sagts i tråden: "Randi spyr gallor", "förföljelse av oliktänkande"_, "förnedrings-TV" och "hatkampanj"

_Nu är min kunskap om James Randi inte jättestor eftersom jag ganska nyligen börjat intressera mig såna här saker, men min bild av Randi och hans organisation stämmer inte alls med det ni säger.

För det första så tycker jag han framstår som en ganska lugn och harmonisk herre som verkligen inte spyr galla eller ägnar sig åt förföljelse av oliktänkande. 

För det andra så borde ju ni paranormalister se hans tester som möjligheter snarare än något som motarbetar er sak. Här har ni alltså en man som erbjuder er seriöst anordnade tester där ni kan bevisa era förmågor och dessutom vinna en miljon dollar. Detta är väl fantastiskt? Om jag hade en övernaturlig förmåga skulle jag ansöka direkt.

Just det angående testerna, så undrar jag också hur ni ser på dem. Ni skriver en del väldigt dåliga saker om dem och jag undrar varifrån ni hämtat denna information. Här är några citat: "**_[ej]underbyggd eller vetenskaplig utformad" , "Randi mörkar positiva resultat" & "sjuka tester"

_**Kan ni vänligen konkretisera vad det är för fel på hans tester? Jag upplever dem som seriösa och framförallt objektiva. På vilket sätt är de sjuka? Det är ju knappast så att han flyger runt med en helikopter och kidnappar paranormaliser och tvingar dem under hot att erkänna att deras förmågor är bluff. 

Som jag skridvit tidigare så känns det som om ni ger er på budbäraren bara för att hans tester visar på att det ni tror på inte existerar, men jag antar att ni har en annan åsikt?

Vänligen Joppo

Annons:
Ians
2012-03-17 16:50
#1

En bra diskussion om vi kan hålla oss till ämnet o inte löjlig göra varandra! Eller förringa varandras åsikter….

Så reglerna är för att hålla denna tråd öppen…respekt o inga personangrepp på dem som diskuterar TACK!

Jag håller ett hök öga på Er mao Flört

sven-g
2012-03-17 19:57
#2

Detta med tester av medium är, tvungna att göras på ej vetenskapligt vis.
Det går aldrig att få samma resultat, pga att tex andevärden pratar vi symboler och bilder, dvs det är en tolkning av en rebus av intryck.
Så även om mediumen kommer ca till samma resultat, kan detta inte räknas till evidens.
Så oavsett hur rätt ett Medium har, måste detta testas flera gånger med samma resultat.
Och hur märkligt det kan låta, så är ett bra resultat räknat bara mot att det bara är tur.
Allt detta kommer att få en förklaring en dag, jorden var platt men blev rund.

Hellas
2012-03-18 10:25
#3

För mig är James Randi varken det ena eller det andra, med andra ord, jag är ganska oberörd av honom som person och även oitresserad av hans tester eller utlovade "belöning".

Jag har i ärlighetens namn inte ens bemödat mig med att titta på en Youtube film med karln, så ointressant är det för mig.

Därför har jag inte heller gett mig in i diskussionen kring honom som florerar på olika ställen. Jag har ingen åsikt och vill inte heller ha en sådan.

Anledningen att jag svarar är för att så få andra personer har svarat.

*Gäsp* Glad

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Ians
2012-03-18 11:06
#4

Tittade igenom endel youtube klipp med honom igår…o visst ger han ett bedrägligt Tomte intryck….med sitt vita skägg o vänliga röst…..

Men jag hör också vad han säger….att hans mål är att avslöja allt han inte förstår sig på som lögner o gallematias….

Främst för att rädda de unga från att förledas att tro ex på Gud etc

Visst det finns riktiga skojare därute inom både kyrkor o andlighet…..MEN när man tenderar att dra alla över en kam så känner åtminstonde jag att hela mitt inre protesterar.

Om jag vill tro på högremakter som helar o läker o ett liv efter detta så skall man inte behöva försvara det i nä o nu…..mot människor som tar sig en aggresiv ton o en raljerande attityd….inte heller om man väljer att i första hand kurera sig med örter….även om jag inte är rabiat o framhärdar i det om det inte Den gången hjälper…då går jag till en doktor!

Det som främst gör mig negativ till dessa bättre vetande människor är att de inte Alls kan se att det finns de som tror annorlunda…utan tom på politisknivå vill skapa lagar som begränsar den andra sidans valfrihet…..

ch degraderar dem till icke tänkande varelser som behöver beskyddas från irrläror….

Personligen attackerar jag inte min omgivning med en übermentalitet vare sig i andliga eller medicinska frågor…..jag kan föreslå ex en örtbehandling för ngn som är sjuk i tex förkylning….ngt som jag av egen erfarenhet har haft god effekt av…..och många andra oxå oftast….vill inte personen det o inte tar emot mitt råd så får det vara så….Alla har rätt till sina egna val.

Jag har oxå egen erfarenhet av meddelande från "andrasidan" som fått de som fick meddelandet att få en förklaring till varför …..

Erfarenheter som jag inte kan vetenskapligt förklara…..o till människor jag inte ens känner…..men de har trots allt funnits!

Att de fått förklaringar o kunnat gå vidare med sina liv känns gott i min själ…..Skall jag då förneka att jag tror på denna typ av meddelande ? Eller låta människor som inte tror på detta skapa lagar framför min näsa som gör att jag kan åka i fängelse om jag känner att någon vill förmedla något, som kan hjälpa de som lever här o nu?

Nej….säger det i mitt innre Det vill jag inte medverka till! Alltså känner jag att Mr Randi är endel av denna "mobb" mot det paranormala som måste motverkas innan det är ett faktum att vi som tror är kringskurna med lagar som förbjuder andlighet.

Som en klok kvinna sa…." när tågen börjat rulla mot Auschwitz, då är det försent att protestera…det skulle man gjort långt innan!"

Att det sedan finns rena skojarna inom alla branscher Det köper jag, o man skall inte tro på allt man ser o hör… ex hittade jag klipp med ett mkt känt medium i USA som jag ställer mig o alltid har ställt mig tveksam till…men det är MIN åsikt… o min känsla av detta medium….

Men jag tror att vi alla har en själv sanerande röst inom oss…om vi bara vågar lyssna o inte köper allt som "glimmar"….och inte låter oss förledas av Storheten som omger en "Guru"…känns det tveksamt så håller jag mig ibakgrunden tills jag ser vart åt det lutar…..Där i ligger mit förnuft!

Ofta kommer dessa kritiker i en form som ser snällt o beskedligt ut som Tomten Randi…..men bakom ryggen håller de piskan som skall få de som tror att rätta in sig i leden…om det inte går med lock så går det med pock!

Därav min kritik mot ex Randi.

Jane-Lyzell
2012-03-18 13:33
#5

Joppo du får nog läsa på om Randi- han är ju guru för alla skeptiker!Cool

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

lizaohman
2012-03-19 12:23
#6

# 1 Den tråden gjorde mig nedstämd. När jag var liten kallade mina äldre kamrater mig för Flickansomalltidsägervadhontycker - kort och gott, hmmm. Med åren har jag lärt mig att kanske, ibland, eventuellt, hålla inne med återmälen. Allra allra oftast har ju människor egentligen inte tänkt såra en. Hoppas jag. Och har de det, så får det stå för dem!

Personligen är jag mycket obrydd om vad andra tänker och tycker, när det kommer till kritik mot min egen tro. Jag har aldrig haft problem med att respektera andra människors idéer. Om de är olika mina så blir jag intresserad. Man vet ju aldrig när någon är "skickad" för att upplysa en, tänker jag. Trivs med att diskutera, med andra ord. Jag har med intresse följt Randis arbete i några TV-program och förstås blivit besviken på att ingen bevisat honom fel och snott åt sig en mille. Men inte är jag arg på honom. Lika lite som jag är arg på andra människor som inte tror i min omgivning. Jag är väl optimist, för jag inbillar mig att människor nog kommer på hur det ligger till, förr eller senare. Så inte är jag arg på Randi, fast jag är "troende" (ett uttryck som jag egentligen inte gillar, det är så kategoriserande).

Annons:
Joppo
2012-03-19 13:36
#7

Tack för era svar. Jag ska försöka svara när jag får lite mindre att göra på jobbet. Det är lite mycket just nu :)

Tuva-Lena
2012-03-19 15:57
#8

Lika lite som man kan tvinga en människa att tycka om en, så kan man tvinga en skeptiker att ändra åsikt. Det är hans/hennes åsikt. Enda felet i såna här diksussioner är att man inte kan respektera oliktänkande, det är där man skall lägga ner energin tycker jag. Att visa varandra respekt även om man tycker olika.

Tänk vilken utveckling vi skulle gå till mötes, för oftast är det ju olikheterna som ger resultat i slutändan. Många nobelpristagare har bivit hånade för att dom tänkt annorlunda - innan det visar sig längre fram att, jo visst, dom hade ju rätt. Glad  Sedan kan man se det på ett annat sätt också: tänk om det inte fanns dom som ifrågasatte, då skulle vi aldrig få en chans att marknadsföra oss heller. Det gäller bara att utse dom bästa marknadsförarna först ..Flört

Och, döda fiskar flyter med strömmen mina vänner..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2012-03-19 17:38
#9

Känner att ja måste klargöra en sak….Jag är inte Arg på Mr Randi! Så trådens rubrik är egentligen lite missvisande…

Jag tog däremot tillfället i akt att skriva vad jag tycker om hans gärning.Visst skall det finnas kritik o visst är inte min mission att omvända skeptiker…

För som Tuva skriver så är det bra att det finns kritiker, som håller dialogen levande. Och ifrågasätter så  att man genom den öppenheten sanerar bort det som är rena skiten!…vad som är ok och inte i andlighetens namn. För visst finns det många som bara vill tjäna pengar!

Som jag skrev innan Allt är inte guld som glimmar!

vad jag däremot ställer mig bekymrad till är att många av dessa sk skeptiker med högröst o raljerande ton försöker att kring skära de som tror på annat vis än dem genom lagar o förordninga….i en enligt dem anda tt man skall beskydda de stackars krakarna som inte vet bättre!

Och DET bekymrar mig…..att mäniskor inte skall få tro som de vill för att det finns andra som tom är beredda att stifta lagar för att hålla dem på plats. Vi skall värna om vår rätt att tro som vi vill o tycka vad vi vill! Innan det är försent! Och inte låta oss förledas av att de som väljer att enbart tro på tekniskvetenskap skall vara de som sätter standarden för vad som är ok och inte!

Det finns starka krafter i detta som man bortser från…ex så finns det olika extrem Religiösa falanger som välkomnar dessa "anti troende" För att få en rensning som gagnar dem!

De ser på allt som inte är deras eget som ngt sprunget ur Satans domäner! De finns i alla religioner …..och de rider på skeptikernas vetenskapliga  vågor o har sina lobbyister som skriker högt om lagar som reglerar!Inom alla statsskikt numer….

Vad de glömmer är att när de väl utrotat allt som inte är i deras eget intresse så kommer turen till dem själva…ex healing som inte utförs av pastorer etc är sett som Sataniskt o demoniskt i många kretsar…..

Dessa ulra religösa falanger gör allt som står i deras makt för att utrota Allt som inte är förenligt med deras tro…och ser all annan form av tro än just dem som ett hån mot Gud…som tillvarje pris måste utrotas.

Så man kan säga att i skeptikernas bakvatten lurar en sorts Moderna Korsriddare! Syftet är det samma det är bara metoderna som förändrats! Sett ur den synvinkeln har jag mycket lite till överst för Tomten Randi! För visst ser han ut som en tomte o låter både vänlig o snäll…men syftet är inte att iförstahand bevisa att det finns substans i det paranormala utan att med sin sk pris summa förlöjliga de troende…..

"titta här erbjuder jag tom En miljon, till de som kan bevisa att det finns Riktiga tomtar o troll…och Ingen varken kan eller vill det!…För att det är som jag säger Bara bluff o båg" Vem skulle inte vilja tjäna en miljon på ett så lätt sätt…om de verkligen Är som de säger? !!!

Så drar han vidare på sitt korståg genom världen i sitt "ädla" syfte att Frälsa de de missledda från sin egen dumhet! Och hans vänliga yttre får människor att lyssna…Men det finns ingen tomte bakom den masken eller organisationen …..Inte heller tror jag att någon , någonsin skulle få dessa miljoner hur mycket de än bevisade! Däremot tror jag att mkt faligare krafter lurar i hans bakvatten…politiska krafter som är beredda att snärja allt som inte är korrekt, eller tjänar dessa politiska syften!….

Arg är jag inte på Mr Randi..men jag är mkt misstänksam mot det egentliga syftet! Och anser att man måste tala ur skägget innan vi sitter där o inte får tro som vi vill eller leva som vi vill…..ett bra ex är de restriktioner som nu sveper över europa ang örter och en laglig restrektion hur man får använda dem…Också i syfte att "Skydda" de stackars medborgarna från dessa förvillande örtmedicinare som bara vill tjäna pengar på människors olycka!

Eller hur?!! Obestämd Bakom står stora Läkemedelsföretag som inte vill ha någon form av konkurrens! Och deras Lobbyister!

Varför tar de då inte bara patent på dessa ört mediciner? Enkelt! Man kan inte ta patent på en ört! Och därmed inte tjäna miljadrer…Då lagstadgar man Mot användningen av dem! HA!

Snabbt glömmer man att Läkemedels företagen inte på något sätt är ute efter medborgarnas väl o ve i förstahand …utan värnar om sina egna vinster! De är heller inga tomtar!

Men säger ngn inte är det läkemedelsföretagen som skapat dessa lagar! Det är ju sund kritik o vetenskapliga sk bevis…..mmmm

De heter Skeptiker !!! Di där vetenskaps ivrarna! Som stått i förgrunden o låtit drevet gå mot de "Troende" där också….o som gammelgäddan ivassen lurar de som är de egentliga vinnarna i detta Läkemedels jättarna!

Upp till toppen
Annons: