Annons:
Etiketterurkraftartikel
Läst 1281 ggr
Hellas
2012-03-11 15:02

Urkraft i Älvblåst och Urin

Eftersom vi har en Forumgrupp som heter "Urkraft" så vill jag dela med mig av det jag läste idag.

Källa Shenet.se

Älvablåst
I Småland har folklivsforskare räknat ihop
till åtminstone elva sorters älvablåst, häftigt kliande utslag som kom hastigt
på. Det vanligaste botemedlet var att blåsa tillbaka, ofta genom en ihålig
stjälk av brännässla - som ju ger nässelutslag.
Man kunde t. ex. blåsa genom en nässelstjälk ner i ett glas vatten som man sedan tvättade eksemet med.
I Jämtland kunde vittrorna straffa en om man råkat ligga där de tvättat sitt bakbord; utslagen var märken efter deras brödnagg.
Enklast var då att gå tillbaka till stället och tvätta sig igen och slå ut tvättvattnet på platsen.
Visste man inte var det hade hänt, fick man tvätta sig i brännvin vari 60 myror hade dränkts och sedan ta på sig underkläder som legat på en
myrstack.

Urin
Ett vanligt läkemedel för utslag och hudsprickor har varit urin - inte alls dumt, eftersom dess ammoniak är klådstillande och karbamiden fuktbindande.
På eksem i allmänhet har man använt kourin, och på eksem på armar, ben och fötter den egna urinen, båda helt färska.

Egen urin rekommenderas fortfarande ibland som huskur och har rapporterats läka eksemsår så snabbt som på ett par dagar och till och med ta bort eksemet för alltid.
I svenska Finland pissade man inte på utslaget utan på förvittrade stenar - kanske med tanken att utslaget skulle vittra bort på samma sätt.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

  • Redigerat 2020-09-10 12:07 av Niklas
Annons:
Jane-Lyzell
2012-03-11 15:11
#1

Intresant dettaGlad Urin är ju känt för mycket läkande efekt!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
2012-03-11 16:13
#2

En är liksom glad att medicinsk forskning har gått framåt…….Flört

Jane-Lyzell
2012-03-11 17:17
#3

2 ha ha ha joFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
2012-03-11 20:58
#4

#2 Haha, ja visst är det liksom gôtt att det idag finns andra metoder.

Fast kniper det så kan man ju ta stjälken på en brännässla och blåsa på eksemet, eller vid dubbel effekt, kissa först, blåsa sen.

Man får väl bara hoppas på att stjälken inte bränns, då behöver även läpparna behandlas Tyst

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: