Annons:
Etikettlänkgalleri
Läst 1639 ggr
Jane-Lyzell
2012-03-08 12:53

Köp av spökhus behandlas i norsk domstol

http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=239855

Måste den som säljer ett hus upplysa köparen om eventuella spöken i huset? Den frågan har blivit rättssak i Norge.

Köparen av ett 50-talshus i Nord-Frons kommun i Gudbrandsdalen anser sig lurad, eftersom han inte blev informerad om att okända krafter driver sitt spel i byggnaden. Han vägrar att fullfölja den muntliga uppgörelsen och betala det överenskomna priset, 1,3 miljoner kronor (drygt180 000euro).

På tisdag började Nord-Gudbrandsdals tingsrätt behandla ärendet. Det stora medieintresset har gjort att behandlingen sker på kommunhuset i Vinstra i stället för tingshuset i Vågå.

Läs mer i länken…

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Ians
2012-03-08 16:27
#1

Förvånad Det skall bli kul o se hur det går!

Lynxx
2012-03-08 16:32
#2

De beror på…säljer man till en skeptiker…så behövs det inte informeras om spöken (eftersom man inte kan bevisa deras xistens, vetenskapligt).

(för övrigt e muntliga avtal inte ens värda pappret de e skrivna på) ;-)

/L

Jane-Lyzell
2012-03-08 17:45
#3

Om det går igenom i rätten - så måste ju rätten godkänna spökenSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Woozy]
2012-03-08 19:05
#4

-har lite dåligt samvete pga den här tråden, för jag sa inget om vad som skedde i den gamla lägenheten till de nya hyresgästerna. Obestämd

[NeferNefer]
2012-03-08 19:25
#5

Och de som ägde mitt hus innan mig sa inget heller. Men de har frågat flera gånger efteråt om vi har märkt något konstigt, utan att vilja precisera. Nä, men den person som är här är väl inte så konstig, tycker jag, han är mest trevlig och tittar vad vi gör, så jag svarar såklart nej på frågan. Inte har vi märkt något konstigt heller.

[Woozy]
2012-03-08 19:26
#6

#5

Allt är ju relativt Glad

Annons:
[NeferNefer]
2012-03-08 19:29
#7

#6: Sant Glad

Jane-Lyzell
2012-03-08 19:49
#8

4 Det ska du inte ha dåligt sammvete förFlört det är hyresvärdens plikt inte din!

5. Märkligt beteénde att smyga tillbaks och fråga märkliga frågor, hmmObestämd

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Woozy]
2012-03-08 19:52
#9

#8

Kyss

Kerstina-61
2012-03-09 04:12
#10

Ja, detta blir mycket intressant att se vad som händer i den norska tingsrätten Glad

Då jag suttit med på många rättegångar som stödperson i tingsrätten (I Sverige) så försökte jag sätta mig in i hur ett sådant här fall skulle diskuteras mellan åklagare)målsägare och misstänkt…
Hur såg spöket ut?
Hur var h*n klädd?
Betedde sig spöket hotfullt?
Skrattande
Men är rätt säker på att en åklagare aldrig skulle ta det till TingsrättenFlört

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Elpida
2012-03-09 07:52
#11

Ja det ska verkligen bli spännande att se utgången - för som Jane säger måste ju rätten mena att det finns spöken eftersom de öht tar upp fråganFlört

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Jane-Lyzell
2012-03-09 12:42
#12

10 Ha ha ha ha Skrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

white lady
2012-03-09 13:06
#13

# 10 Dagens ASG.  Skrattande

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
Klass
2012-03-10 01:46
#14

Om de påstådda andarna hängde med köparna, då?

Ghosthunter
2012-03-10 17:37
#15

I bl.a USA och England finns mäklarfirmor som säljer hus som är hemsökta för dom som vill bo i ett hemsökt hus. Men om det skulle kunna bli en rättegång om eventuella spökerier uteblir vet jag inte. Jag vet att jag har vänt på frågan nu, men visst är det en häftig affärsidé……för jag tror det finns många som vill bo i ett hemsökt hus….jag t.ex!!Skrattande

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Jane-Lyzell
2012-03-10 17:40
#16

Beror ju på vem som hemsöker i så fallFlört- fast nu är jag av den övertygelsen att alla har påhälsningar ifrån andevärlden där de bor mer eller mindre- så garantier blir kanske svårt!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ghosthunter
2012-03-10 17:46
#17

Ja, garantier blir svårt. Men i vissa hus finns det platsbundna spöken och risken eller chansen kan ju vara ganska stor. Men sen kan man ju ifrågasätta dessa mäklares ärlighet…..dom vill ju naturligtvis sälja så mycket dom kan!Glad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

ellen1960
2012-03-10 19:38
#18

Jeg tror ikke det går igjennom. Det står ingenting i våre lover om spøken, så hvilken paragraf skal de bruke?

Jane-Lyzell
2012-03-20 13:09
#19

http://www.aftenposten.no/bolig/Spokelser-er-ikke-mangel-ved-huset-6788828.html#.T2hyYsVOhWI

Kjøper fikk ikke medhold i retten etter at han nektet å betale budet da han fikk høre om spøkelser.

läs mer i länken!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

lizaohman
2012-03-20 14:15
#20

Jag frågade faktiskt tidigare ägare om det spökar i huset innan jag köpte det. Huset är gammalt och stort så det får plats många benknotor att skramla med. De såg faktiskt lite skärrade ut men svarade nej. Jo hoppsan, här kastas det böcker efter mig ("Djävulens nycklar") och svischar runt skuggor. Men det är ju bara att säga åt dem att lugna ner sig. Då blir det tyst som i graven moahahaha. Jag tror inte maken och jag drar till oss något negativt och inte är vi ett skvätt rädda heller. När boken kastades efter mig så storskrattade jag när jag såg titeln. Det är dock irriterande när saker försvinner eller flyttar på sig. Men jag ska inte svära på att det är någon annan än jag som flyttar på grejjerna, kan vara rätt så tankspridd faktiskt! Jag har också sagt åt "dem" att hålla klaffen för ett tag var det ett evinnerligt ropande och dunsande som bara jag kunde höra. Om de nu är så bra på att flytta saker, har jag sagt högt, så kunde de väl ta ett tag med dammsugaren då och då!!

Annons:
Jane-Lyzell
2012-03-20 14:35
#21

20. Ha ha ha - härlig inställning!Skrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
2012-03-20 15:55
#22

#20…fniss!

ellen1960
2012-03-20 16:55
#23

Neste gang jeg kjøper hus skal jeg spørre: Finnes det spøken her, m de svarer nei. skal jeg si"hva synd, jeg vil helst ikke være ensam, så da tar jeg et annet hus"

Jane-Lyzell
2012-03-20 17:03
#24

23 ha ha ha fnissSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: