Annons:
Etikettlänkgalleri
Läst 3788 ggr
Jane-Lyzell
2012-03-06 17:09

Samlade Anklagelser på VoF del 2

Sökerskan skrev ett bra inlägg på ett Skepticism iFokus och jag fick tillåtelse att kopiera det - hit! - dessa artiklar är intressanta!

Sökarens inlägg hittades i den här tråden på: Skepticism ifokus

Sökaren har funnit nedanstående länksamling här:
Källa: Annika Dahlqvist

En länk att rekommendera är den av fd Vof:aren professor Germund Hesslow

"Jag, och många andra har under åren fått utnämningen som "Årets förvillare" av föreningen Vetenskap och Folkbildning. Detta har skadat oss alla oerhört, eftersom föreningsnamnet låter så seriöst.

VoF är i stället en förening för elakhet och förföljelse mot oliktänkande. De förhärligar vetenskapliga studier och sväljer allt med hull och hår oberoende av ekonomisk sponsring av forskare. De sparkar alltid neråt mot maktlösa människor men aldrig mot den resursstarka marknaden och etablissemanget.
De inskränker yttrandefriheten genom att försöka sanera bort allt tänkande som inte stämmer med deras eget, och skrämma människor till tystnad.

Jag kan här samla länkar till artiklar om VoF:"

Dan Larhammar och hans dolda jäv

Makarna Larhammar del 2

Larhammaraffären del 3

När känslorna tog överhanden

Dan Larhammar lierad med läkemedelsindustrin

Skeptikerföreningen Vetenskap och Folkbildning delar säng med läkemedelsindustrin

VoF skadar svensk forskning

Affärsintressen och konservatism bakom internationell skeptikerrörelse

VoF har ett oförskämt tonläge

Dags för VoF att utse sig själva till decenniets förvillare

Sökare och besserwissrar

Sankt Göran som riddaren av den sorgliga skepnaden

Per-Anders Forstorp:
The construction of pseudo-science

Den skeptiska rörelsen som vetenskapens publika väktare

Sammanfattning av ovanstående av Göran Brusewitz

Folkbildare sätter krokben för sig själva SvD 071210

Kurs i vetenskapsextremism Robert Hahn

Sven Ove Hansson: Vetenskap med villfarelse

Sanna Ehdin:
På vetenskapens bakgård

Offentlig förnedring

Förvillarföreningen

Förvillande bra

Vad är VoF

Sannas brev till rektor för Uppsala Universitet

Att tukta en rumpnisse ur Alternativjournalen mars -10

Hjälp till att hitta Garvarns identiet Akadementia 100810

VoF:s härskartekninker 101004

100831 Robert Hahn, själv förföljd av VoF, har startat en blogg.

Jesper Jerkert på den vetenskapliga arenan Robert Hahn 100831

Sven Ove Hanssons etiska dilemma Robert Hahn 100716

VoF angriper Vidarkliniken igen 101002

Så avfärdas alternativmedicinen Robert Hahn 101009

Att forska utan kompetens Robert Hahn 101016

Sven Ove Hanssons ruttna filosofi Robert Hahn 101211

Ny sajt: Vetenskap och forskning blogginlägg  101125

Inlägg om skämtsidor om VoF 101203

Skeptikerföreningen VoF känner sig kränkt 101208

Män som hatar kvinnor Ur Vetenskap-folkbildning.nu

Föreningen Vetenskap och folkbildning utsatt för dubbel humorattackSassersson 101213

Sven Ove Hansson blev Årets Förvillare 101216

VoF:s nära förestående sotdöd vetenskap-folkbildning.nu 101216
Motionen vid VoF:s årsmöte, som avslogs. Mars 10

VoF:s styrelse under lupp Inlägg i bloggen Nymodernism 110109

Vetenskap och Folkbildning har trampat i klaveret Prof Germund Hesslow på Newsmill 110112

VoF präglas av kompetensbrist, politisk extremism… Rickard Berghorn på Newsmill 110112

Vetenskap som folkbildning har trampat snett Börje Peratt på Newsmill 110124

Här kan du läsa den första tråden om detta ämne över 240 inlägg lång http://spiritualism.ifokus.se/discussions/4f46784fd3b4fd2e07000d4e-samlade-anklagelser-pa-vof?discussions-1

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
2012-03-06 17:17
#1

Jag vill Passa på alla som deltar i diskutionen att återgå till TS - att inte bredda ut diskutionen- vet det är svårt men… om alla anstränger sig så går det!Flört är lite för mycket of topic!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

jizzy
2012-03-06 17:25
#2

Hej. Oj, jag som är totalt oinsatt i ämnet (jag hittade länken till denna tråd via iFokus slumplänkar i högermenyn), blev lite nyfiken på vad du skrev/citerade: "De förhärligar vetenskapliga studier och sväljer allt med hull och hår oberoende av ekonomisk sponsring av forskare. De sparkar alltid neråt mot maktlösa människor men aldrig mot den resursstarka marknaden och etablissemanget. De inskränker yttrandefriheten genom att försöka sanera bort allt tänkande som inte stämmer med deras eget, och skrämma människor till tystnad." Jag orkar tyvärr inte läsa igenom alla länkarna, orkar du ge mig en sammanfattning som bevisar det du skriver?

JoHo
2012-03-06 17:26
#3

Kan väl börja den nya tråden med att efterlysa det jag frågade om tidigare, som visst gick alla förbi: Vad tycker NI VoF ska göra för att blidka er? Ska de strunta i ifrågasätta saker som någon påstår att de kan göra som hittills är omöjligt enligt vetenskapliga normer? Ska de kanske lägga ner verksamheten? Vem tjänar mest på det, tror ni? Kom med förslag nu. Var inte blyga. Att hitta fel och brister är ju jätteenkelt som man kan se i TS. Men kan ni på ett konstruktivt sätt ge förslag på hur VoF bör vara, bete sig, vad de ska undersöka, vad de inte ska undsöka och ifrågasätta. Låt oss få denna del två att bli en positiv tråd nu. Take it away!

Jane-Lyzell
2012-03-06 17:27
#4

2 Nää du får allt läsa självFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

jizzy
2012-03-06 17:30
#5

#4: Jag har tyvärr inte möjlighet till det av olika anledningar, så då får jag tacka för mig. Gråter

Jane-Lyzell
2012-03-06 17:31
#6

3 Jag tycker de ska ha utbildade personer som sätter sig in i alla frågor - särskilt då det gäller mediumskap- att sammarbeta med parapsykologerna !

De bör vara opartiska och inte partiska till det de utreder eller forskar!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
2012-03-06 17:32
#7

5 finns annat att ta del av på forumet -som inte har lika mycket länkar som denna trådenFlört synd om endast 1 tråd intreserar dig! hoppas du hittar annat!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

JoHo
2012-03-06 19:01
#8

Bra, Jane. Fortsätt. Mer konstruktiv kritik och tips.

white lady
2012-03-06 19:18
#9

Jag sitter fortfarande med frågan.

Av vilken andledning VOF och dessa så kallade humanisterna har sådant behov och intresse av Medium ?

Vad är problemet ?

1 /  Är det kundernas ekonomi  ?

2 /  Eller är det kanske rädslan över att det faktiskt funkar ?

3 /  Frågan är ju om dessa gröna gubbar,typ som Sturmark och gänget. Skulle dom verkligen acceptera något medium ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Hellas
2012-03-06 19:27
#10
sven-g
2012-03-06 20:40
#11

Det vore en fördel om VOF och de sk Humanisterna, var lika ödmjuka som vetenskapen är.

[MargaretaA]
2012-03-06 21:53
#12

#3

Jag tycker Vof också kunde ägna lite granskning åt den "etablerade" vetenskapen och inse/erkänna att allt inom vetenskapen inte bara är "Guld som glimmar".

Börja gärna med denna artikel; Beställningsjobb och köpt tystnad

Om det sedan ger mersmak kan de fortsätta med

Forskningsfusket av Ralf Sundberg

Sedan kan vi alltid ta en diskussion om Vetenskap och Forskning!

Ians
2012-03-07 00:54
#13

kopierar här in ett inlägg jag gjorde i förra tråden…eftersom den tråden stängdes…så kanske inte JH sett detta inlägg Flört

Nu lägger jag mig i igen…..

Det är inte ok att dra in familjer i sin kritik av någon..där håller jag med dig JH…

Och att du inte kan stå för och klä skott för Alla skeptikers åsikter…är också rimligt…

Vilket också är rimligt omvänt…att det Finns rötägg i alla brancher gör inte resten till syndabockar per automatik…

Var o en skall ha rätt att ses o bedömas enskilt….o avsett vad mot parten tycker o detta!

Att jämföra ett mediumskap med Showbiz…där är du ute på hal is JH….blanda inte ihop begreppen, tack!

Ett medium är inte ute efter att roa sina åhörare…….lika lite som att Du som illusionist är ute efter att ge människor tröst i sorg, eller att vägleda människor till en större förståelse för de prövningar de har….vilket ofta gör livet lite lättare i svåra stunder..Sorg livskriser o personlig utveckling har mkt lite eller rättare sagt  INGET med Showbiz att göra.

De som söker ett medium har alltså helt andra mål än att bli roade…..Med all respekt  för ditt gebit….Men  Allt har sin tid mao.

Så håll isär begeppen

Annons:
JoHo
2012-03-07 07:34
#14

#13 Tack. Du verkar nte förblindad som många andra utan är en riktig humanist. Nej, det var nte jag som jämförde med showbiz. Det var Jane som började jämförelsen. Enda jag kan säga är att om t ex storseanser presenteras som underhållning och inget annat skulle jag inte ha något alls emot det hela.

Ians
2012-03-07 07:51
#15

#14

Så då är det bara själva facket man stoppar det i och inte företeelsen Du har ngt emot….?

JoHo
2012-03-07 09:06
#16

#15 Är man ärlig och säger som det är att det är bara på låtsas och gjort enbart i underhållningssyfte så är det gvetvis okej. Även okej att ta bra betalt. Då är det ju faktiskt en föreställnng. Det är ju LITE åt det hållet Terry Evans säger när han pressas av media, vilket är smart av honom. Nu ska jag inte störa er mer, som jag lovat tidigare.

Ians
2012-03-07 09:19
#17

hahahaha du får allt till det så det kan reta någon varje gång Flört

kram

Jane-Lyzell
2012-03-10 13:36
#18

http://saraduppils.blogspot.com/2012/03/allman-forvirring-tycks-rada-i-kritiken.html

Allmän förvirring tycks råda i kritiken mot medium - en liten historielektion för s.k. skeptiker

Jag har under lång tid undersökt människors tro på andar och väsen samt människors mystika upplevelser av nämnda. När jag började behandla ämnet för ca 10 år sedan, var det inte många som pratade om denna tro, även om medium kritiserades på sina håll.

På sista tiden har det varit många diskussioner kring medium och de som tror på andar. Ju mer jag aktivt har deltagit i diskussioner med s.k. skeptiker, desto mer har deras retorik skrämt mig som religionsvetare.

Läs mer i bloggen!/Länken

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Neutralis
2012-03-10 16:22
#19

#18

Sara har diskuterar lite inne på Skeptisicm iFocus, där hon får en lite mer nyanserad debatt.

Det märks i hennes blogg att hon är kraftigt partisk, när hon skriver om skeptikers okunskap m.m. Det finns givetvis lika många olika typer av skeptiker som det finns olika typer av människor, så det är ju bara dumt.

Jag som är väldigt skeptisk till det mesta inom detta… bygger inte min uppfattning utav okunskap, utan utav lång erfarenhet och utövande inom många av de andliga grenarna… Vilket man istället skulle kalla att jag bygger mina skeptiska tankar genom kunskap.

Jane-Lyzell
2012-03-10 16:37
#20

19 ha ha ha … ursäkta men  du skriver en lite mer Nyanserad debatt- Ja jisesSkrattande

Det jag inte förstår med dig då som säger sig ha så mycket kunskap om det andliga och mediala - och konverterat till skeptiker - vore det då inte bra om du gick ut med vem du är IRL - som ett föredömme och så att vi troende kan se om dina grunder bär sig i dina påståenden!

Fritt val vara anonym - men jag personligen tycker det är ännu viktigare- att du då visar vem du är - så vi kan bedömma dina erfarenheter! för som det är nu är det endast du själv som påstår du har erfarenhet! Inget som vi kan bekräfta!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Joppo
2012-03-10 17:07
#21

På tal om Neutralis erfarenheter skulle jag också tycka det var otroligt intressant att få tal del av dem. Det har jag tänkt på flera gånger faktiskt. 

Jag har dock full förståelse för om Neutralis vill vara fortsatt anonym. Om hen tog bladet från munnen så misstänker jag att hen skulle hamna i en rejäl "shit storm" från de svenska paranormalisterna. Man kan väl även tänka sig att Sassersten & co skulle börja med sina mindre trevliga tilltag.

Neutralis
2012-03-10 17:15
#22

#20

Ojdå, mitt inlägg skapade en reaktion, skoj.

Jag tror att du redan från början har insett att jag har den erfarenheten jag påstår, genom alla diskussion som förekommit under åren, så den gubben går inte. Men att du är oerhört nyfiken på vem jag är, råder det inga tvivel om, ha ha.

Nej, jag gör klokt i att värna om min anonymitet… tycker jag i alla fall.

Fokusera på vad jag skriver istället, inte vem jag är… för min egen del spelar det ingen roll vem den är som skriver, jag bedömmer innehållet bara. Det finns en hel uppsjö med medier som säger att de har erfarenhet och kunskap men som inte visar sig alls när de pratar eller skriver.

Jane-Lyzell
2012-03-10 17:44
#23

22 där går våra meningar i sär - jag tycker inte det du skrivit alltid pekar på du har erfarenhet , tyvärr - Din egna teori JA- men…..

så jag tror du skulle göra mer sensation om du talade om vem du är och står öppet för dina åsikter!

vist är jag nyfiken, men inte det som är drivande till det jag skriver- snarare som Joppo skriverFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-03-10 17:45
#24

21 den avataren är bättreSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[MargaretaA]
2012-03-10 18:21
#25

Avatar #22

Varför vill du inte dela med dig av dina erfarenheter till nytillkomna som inte varit med i flera år?

Det kan du nog göra utan att riskera din anonymitet.

Maggan nyfiken Tungan ute

Neutralis
2012-03-10 18:42
#26

#23

Där går våra meningar i sär - jag tycker inte det du skrivit alltid pekar på du har erfarenhet , tyvärr - Din egna teori JA- men…..

Jo, det kan jag väl förstå att du tycker, men det handlar nog mer om att jag inte håller med om vad du skriver många gånger. Ja, du vet nog vika ämnen det handlar om. Jag tycker som bekant inte att du har den erfarenhet som du utgör dig att ha, baserat på vad du skriver.

Jag förstår att det kanske skulle bli lite rabalder om jag gick ut öppet, och jag förstår att det kan uppfattas fegt att inte sticka ut näsan, men jag har mina skäl till det.

Neutralis
2012-03-10 18:48
#27

#25

Avatar #22

???… Inget mer för dig nu, he he.

Varför vill du inte dela med dig av dina erfarenheter till nytillkomna som inte varit med i flera år?

Jag har kontunerligt kommenterat i detta forumet och tidigare på ÖN innan jag blev utslängd, så visst har jag delat med mig i mån av tid och lust… och jag är fortfarande kvar här.

Annons:
[MargaretaA]
2012-03-10 18:52
#28

#26

Vaddå är du nån slags kändis på banan eller?

Sedan anser jag absolut att det är viktigt VEM som säger saker?

Tror du att t ex Jane hade fått den respons hon har fått här på fokus (på både gott och ont) om hon hade framträtt anonymt?

[MargaretaA]
2012-03-10 18:54
#29

#27

okej sorry men jag har nog missat en del Rynkar på näsan

Neutralis
2012-03-10 19:18
#30

#28

Jaha, nej jag har aldrig brytt mig om VEM det är som säger något, utan VAD de säger. Är väl lite mer extrem åt det hållet än normalt kanske.

Jag skulle absolut reagera på samma sätt gentemot Jane även om hon var anonym. Hur andra hade reagerat bryr jag mig inte så mycket om.

Edit: Nej, ingen speciell kändis är jag, men bananer är gott.

#29

Skrattande

[MargaretaA]
2012-03-10 19:25
#31

#30

okej då är vi nere i OT-träsket nu då - men jag tycker det är jätteviktigt om den som uttalar sig heter Fredrik Reinfelt eller Svea Svensson.

Det beror väl på omständigheterna liksom…

Neutralis
2012-03-10 19:43
#32

#31

Jo, jag förstår vad du menar. Men jag är lite mer så att om Fredrik Reinfelt uttalar sig om saker som är orimliga enligt mig, så reagerar jag. Säger Svea samma sak… så reagerar jag.

Givetvis blir vi påverkade av vår tidigare uppfattning av personen, vilket kan göra att man generellt lättare håller med en person som man gillar och vice versa… Men där brukar jag vara lite motvals ibland, jag tycker inte att man behöver vara överens bara för att man gillar någon.

Jane-Lyzell
2012-03-10 19:48
#33

26 då är vi två som tycker lika om varandra då - hadde ju varit trevligare för mig om jag viste dina erfarenheter- vem du är - så det blir lite trist och töntigt med anonyma påståenden om mina erfarenheter!

Nu går vi till baka till TS - igen Glad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[MargaretaA]
2012-03-10 19:55
#34

#32

okej. Kul diskussion - men vi får väl hitta en mera lämpad tråd Flört

#33

sorry Jane Skäms

Annons:
Jane-Lyzell
2012-03-15 22:36
#35

http://www.awoo.se/ 

Nu slås påsarna ihop- ja jisesObestämd

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-03-18 13:48
#36

Flört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

JoHo
2012-03-18 20:45
#37

En fråga bara: Vad har Awoo 2012 med trådens ämne att göra?

Jane-Lyzell
2012-03-18 21:33
#38

37 är inte det uppenbart !!!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

JoHo
2012-03-18 22:57
#39

#38 Nope, det är inte uppenbart. Förklara gärna vad Awoo 2012 har med "Samlade Anklagelser på VoF" att göra?

Jane-Lyzell
2012-03-20 12:42
#40

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/nyateismen-diskvalificerar-sig-sjalv_6937601.svd

Med frispråkiga män som Richard Dawkins, Christopher Hitchens, Sam Harris och i vårt land Christer Sturmark i spetsen har nyateismen under ett decennium varit en kraftfull röst i det offentliga samtalet kring tro och religion. Kraftfull, men förbluffande aggressiv, kanske bör tilläggas. En studie av dessa centrala förkunnare visar tydligt att de nutida ateisternas främsta företrädare lagt sig till med en häpnadsväckande intolerant, ibland närmast totalitär inställning.

Läs mer i länken!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Klass
2012-03-21 21:29
#41

Eftersom ni envisas med att klumpa ihop hela skeptikerrörelsen, samt Humanisterna, i denna tråd med föreningen Vetenskap och Folkbildning (trådens rubrik är faktiskt "Samlade Anklagelser på VoF") och att 2 personer tyckte att Jane skrev ett jättebra inlägg när hon citerade och länkade till ett debattinlägg skrivet av två "fellows" från den kristna tankesmedjan Claphaminstitutet i SvD (med, i skrivande stund 2003 kommentarer!), är det inte mer än rätt att någon (råkade bli jag) länkar till svaret på detta:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/humanism-ar-varken-intolerant-eller-aggressiv_6941373.svd

Med tanke på tråden om James Randis partner och mångas oblyga skadeglädje över den situationen så är det kanske inte så konstigt att ni (jag menar inte alla - ni vet vilka ni är) även i denna tråd inte bemödar er att skilja på sak och person, på äppelen och päron eller ens på köbrickor och fotbollsdomare. Därför är det, på något sätt, förståeligt att ni klumpar ihop som ni gör.

Annons:
Jane-Lyzell
2012-03-22 02:08
#42

http://saraduppils.blogspot.se/2012/03/vad-bekymrar-christer-sturmark.html

Vad bekymrar Christer Sturmark?
Herr Sturmark är en man som inte viker sig så lätt i konflikter. Med en självsäker (?) attityd jämnar han människor som har en annorlunda livsåskådning än han, med marken. Även om det betyder att han titt som tätt måste ta hjälp av sin talande gröna groda. Sturmark verkar rätt obekymrad över det mesta i livet, dock är det något som bekymrar honom.

Vad är det då som ger honom och (troligtvis) även de andra nyateisterna extra mycket rynkor i förtid?

Är det?:

- Faktumet att vi lever i en tid där människor söker olika former av andlighet och passar in det i sin livsåskådning?

- Att tron på andar faktiskt ÄR en livsåskådning (till skillnad mot vad herr Sturmark nyligen hävdade i Aftonbladet)?

- Att ca 50% av Europas befolkning tror på andar, andra entiteter och paranormala fenomen?

Läs mer i länken!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-03-23 12:02
#43

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sturmark-har-kapat-humanismen_6947095.svd

Sturmark har byggt upp en huliganrörelse

Christer Sturmark representerar inte humanism utan ateism och naturalism. Som ordförande för Humanisterna har han kapat humanismen och byggt upp en huliganrörelse, skriver Börje Peratt, ordförande Humanism & Kunskap.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: