Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2136 ggr
Hellas
3/3/12, 12:13 PM

Slutsatser

Vad kommer det sig att vi människor är så snara att dra egna slutsatser utan att egentligen ha mer på fötterna än egna gissningar och sedan göra dessa till en global sanning?

Jag tror att vi dessutom är ännu snabbare att döma ut varandra på ett forum istället för att ställa oss frågan…är detta verkligen rimligt?

Vad har hänt eftersom det är sådan misstro mellan människor eller är det så att beroende på vad vi själva har i kappsäcken så tolkar man in en herrans massa annat i en text som en person skriver.

Om jag drar det till sin spets, har vi sämre läsförståelse idag mot vad man tidigare hade.
Att vi stavar sämre är ingen nyhet men kan det även vara så att vi tolkar orden och meningarna på ett annat sätt än vad man gjorde "förr".

Kan det även vara så att vi som är "känslomänniskor" och många gånger intuitiva tar in de egenskaperna då vi läser ett inlägg och då omedvetet även plusar på med våra egna slutsattser samt gör dem till en sanning.

Det jag menar är, om man läser en text och själv uppfattar den negativt kommer man då även utgå ifrån att textförfattaren menar att vara negativ?

Måste man som skribent verkligen lägga in "glada gubbar" för att ingen ska missförstå?

Jag vet själv, som moderator, hur jag ibland skriver "tänk på ditt tonläg" eller att jag ber medlemmar i en tråd att hålla en "trevlig ton" i tråden Förvånad….
När jag tänker efter så är det en ganska korkad kommentar, jag hör ju faktiskt inte tonläget utan det är jag själv som läser in och formar ett tonläge i mitt huvud samt förutsätter att det är "så det är".

Det blir ganska röriga tankar det här men kanske någon förstår…och inte tar det här som en negativ text :)

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Ians
3/3/12, 12:47 PM
#1

Bra tankar Hellas!

Oftast läser man texten med sin egen röst, formar ett tonläge Flört och beroende på sinnes stämning tolkar man budskapet i texten.

Ironi och tillspetsningar kan lätt läsas som sanningar o utifrån det tolkar man text författarens budskap…och man blir arg, upprörd eller road

Egentligen helt beroende på ens egen sinnesstämning…

Di glada gubbarna kan vara en indikation på hur den som skriver tänker….och en vägvisning på hur de vill att man som läsare skall uppfatta det de skrivit .

ex

Häxkonster Skrikandes

Häxkonster Flört

Häxkonster Förvånad

Jane-Lyzell
3/3/12, 2:43 PM
#2

2 Bra förklaring Ians - så vist är våra små smilisar bra att haTungan ute

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
3/3/12, 3:29 PM
#3

Men det jag undrar då är vart förmågan att kunna se objektivt på en mening tagit vägen.

Om jag skriver "Tallrik" så är det ett substantiv i sin enkelhet, varken mer eller mindre.

Jag som skribent kanske inte menar vare sig FlörtGladKyssSkrikandesGråter

Tallrik Flört
Tallrik Glad
Tallrik Kyss
Tallrik Skrikandes
Tallrik Gråter

Utan endast:
Tallrik

Det är här problemet kommer, läsare idag har då inte förmågan att kunna läsa ordet för vad det är, kanske på grund av vanan att det måste omgärdas av en känsla och då lägger läsaren till sådant som egentligen inte står skrivet.

Jag kan ibland till och med tycka det är respektlöst och oförskämt att lägga läsare lägger in en känsla i det som skrivits och förvanskar det skrivna ordet.

Man ser det ofta härinne och det är i nio fall av tio det då blir missförstånd och det slutar med att ingen förstår varför tjaffset egentligen startade.

Själv kan jag bli riktigt kokande om jag skriver en mening som sedan en annan person förvanskar och förfular bara för att det kanske är en känsla just den personen bär på.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
3/3/12, 3:49 PM
#4

#1 Ja det var en bra förklaring IANS och skönt att du förstod min röriga text Kyss

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

millam
3/3/12, 6:42 PM
#5

Hellas- bra text! Så är det säkert många gånger. Jag tror också att många av våra meningsskiljaktigheter börjar från ingenting och oavsiktligt om man tänker efter- ibland har iaf jag fått känslan när det varit full kaos på ett tråd-  vad hände? Hur startade detta egentligen? Det måste vara ett missförstånd..

Ibland är det faktiskt lättare att prata, det skrivna ordet kan var och en tolka efter eget tänke och humör- visserligen gör man det med det talade ordet också, med då ser och hör man och kan uppfatta signalerna i röstläge och kroppsspråk..

Fjäril
3/3/12, 10:44 PM
#6

Jättebra skrivet!

Mycket handlar om uppfattningsförmågan av den som tolkar texten, men också sinnesstämningen för stunden. Ibland kan man nästa "välja" hur man ska tolka det man läser.

Det är svårt att bli förstådd/förstå någon exakt när man inte ser ansiktsuttryck osv FlörtGlad

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Smålänning
3/3/12, 10:54 PM
#7

Bra skrivet Hellas!

Jag har ibland tolkat meningar som kritik… fast det inte är det. Särkilt i ett förhållande kan det vara så. Men hoppas på få en diagnos på det snart.. har utredningar på gång. Men det behöver såklar inte vara det;)

Goder kväller

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

[MargaretaA]
3/3/12, 10:59 PM
#8

Min erfarenhet efter tio år på Internetforum att det är lika viktigt att skriva rätt som att läsa rätt. Inte helt lätt alla gånger….

Upp till toppen
Annons: