Annons:
Etikettnätverkande
Läst 2008 ggr
Jane-Lyzell
3/1/12, 7:39 PM

Troende & Skeptiker

Jag blir välldigt brydd av alla dessa olika läger i sammhället - varför kan man inte mötas!?

Herregud vi är ju människor som bor på samma planet och borde kunna enas!

Vart har respekten tagit vägen för varandra Rynkar på näsan Det som pågår nu är ju inte klokt rent ut sagt! - vuxna människor som beter sig ……..Ja, jag blir välldigt tudelad i allt detta! Hur ska vi någonsin kunna mötas i sammförstånd om dessa stridigheter får fortsätta !

hur får vi ett stopp ??? Vill ni ha ett stopp ??? Ja vill det!

Jag tror det mästa beror på rädslor för någon som är anorlunda liknade som med rasism mm……. Jag själv är för fred - inte för krig!

så hur ska vi kunna mötas - Troende och Skeptiker??? Hur tror du det går att lösas? ska vi träffas och ha fest tillsammans ellerSkrattande så alla får se vi är alla Lika!

Kom gärna med tipps ifrån bägge lägren och snälla håll det på en trevlig nivå!Flört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
chik
3/1/12, 7:58 PM
#1

Annat..Tryckte jag ..

Det som inte syns men som kan skönjas själar runt o med mig o ett liv efter detta på jorden tills jag har uppnått det jag är satt till."Det Tror jag på…

Jag har hela mitt liv blivit ifrågasatt o det är inget som bekymrar mig eller gör mig arg ledsen..

Utan jag har stor förståelse för de som inte har samma tänk som jag..Klart att de ser mig som konstig tokig galen..

Men jag ser ju även att de som säger att det är för ljus o kärlek.Ja de kan vara så giftiga. Inget ljus o kärlek om man inte har samma tänk som de..O vist""Vi tänker o är olika.Bara o gilla läget…

O hur man möter varandra..Ja det vet jag inte..Respekt o empati…Fast det måste man ha i sig..Tror jag.

Lena.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Hellas
3/1/12, 7:59 PM
#2

För det första:
Rent konkret så har vi exakt samma intresse, det "Övernaturliga" på ett eller annat sätt kittlar, berör och triggar saker inom oss.
Att kunna vara överens om att vi faktiskt har samma intresse är väl ett steg i rätt riktning.

Pratar man sedan Spiritualism kontra skeptiker så finns det, tro det eller ej, ytterligare en beröringspunkt, Spiritualismen är en Skeptiskt troende organisation så skeptismen har vi gemensamt.
Problemet är kanske att bägge läger vill "bestämma" och sätta ramverket för HUR man ska vara skeptisk och det är här det blir fel för mig.

Mina allra bästa och äldsta vänner är råskeptiker och vi har inga som hellst bekymmer med det och oftast har vi de bästa festerna som slutar i ottan.
Tyvärr ses vi alldeles för sällan bara.

Sedan finns det faktiskt de som inte vill att vi ska bli enade och dessa intressenter finns i bägge lägren Rynkar på näsan

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
3/1/12, 8:12 PM
#3

Hmm - blev någe knas när jag skrev - Ja hellas särsklit det sista du skriver är ju det som är värst- hur komma till medling där !???

Att skricka bevis , bevis - blir endast löjligt - hur ska man igenligen kunna bevisa det paranormala !??

Det går ju utanför alla ramar av sunt förnuft och Naturliga lagar - så hur ska man kuna bevisa - den kunskapen finns inte en som kan mäta det!

låt oss hoppas det kommer - men undertiden - kan det bara vara så att en del tror andra inte utan att gå till dessa extrema atacker som vi nu sett i massmediaRynkar på näsan

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
3/1/12, 8:13 PM
#4

1 Håller med dig i mycket där chic- inte mycket ljus o kärlek ibland inte från bägge lägrenRynkar på näsan

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Lady-Oona]
3/1/12, 8:31 PM
#5

Vii behöver inte tycka lika, prata lika, vara överens eller ens ha särskillt många beröringspunkter i överig….jag efterlyser….RESPEKT  för olika…jag tror inte att det finns de och oss, dom och vi….det finns OLIKA och det gör ju livet väldigt intressant.

Jag är öppen och mer än väl medveten om att naturligtvis finns människor som skor sig på andras bekostnad, säj vilken bransch som inte gör det?

Jag är också väldigt öppen för och vill väldigt gärna att de som inte är seriösa (ur ett spiritualistiskt perspektiv, eftersom detta är en spiritualistiskt forum) ska "rensas" bort eller i alla fall kalla sig något annat och förklara vad de gör eller inte gör.

Jag tycker att det är viktigt att inte attackera andra, kalla dem för t.ex bedragare, bluffmakare, kriminella, utsugare m.fl skällsord inte är acceptabelt och framförallt inte personangrepp, förföljelse och åsikt förtryck….och det gäller båda lägre, detta ska inte tolereras eller förkomma.

så det var lite ur min tankevärld…

Joppo
3/1/12, 8:43 PM
#6

Haha Skrattande Jag tycker din idé om fest låter som ett spännande tillställning. Vilket kaos det skulle bli Skrattande

Annons:
[MorganLeFey]
3/1/12, 9:05 PM
#7

Vi är inte lika eftersom vi inte har samma förutsättningar. Och vi ska inte heller vara lika.

Precis som när det är fråga om rasism eller andra uppfattningar om etnicitet, så tycker jag att huvudfrågan är att acceptera olikheterna. För det är ju olikheterna som gör oss så speciella som människor.

Problemet med sk skeptiker är att de verkar rädda för något. Kanske är det så att det är första gången de lever här och inte har någon som helst referens.

[MargaretaA]
3/1/12, 9:11 PM
#8

Det går inte att stoppa - vad/hur man än väljer att leva så finns det alltid  folk som tycker att det är det fel.

jag har sett det tre ggr i mitt liv så här långt;

Först - tidigt 80-tal när jag dissade dagis och blev hemmamamma på heltid. Då fick jag hela feminst/jämställdhetsmaffian på mig.

Sedan som troende på "spöken" (förenklat) - tvingas jag försvara mig från kreti/pleti VoFare och Sturmarkister som kallar såna som mig för.. ja ni vet vad…..

Idag som LCHF-are. Som sådan kallas man lat, glupsk, dum i huvet, miljöidiot och tickande hjärtinfarkstbomb av dem som är betalda för att säga det och har sålt sin heder.

Vad ska komma härnäst - jag bara undrar….

Jag väljer att fortsätta leva efter min egen övertygelse och det finns ingen som kan hindra mig.

och ingen kan hindra er andra att göra detsamma Skrattande

Joppo
3/1/12, 9:23 PM
#9

**#7 Problemet med sk skeptiker är att de verkar rädda för något. Kanske är det så att det är första gången de lever här och inte har någon som helst referens.

**Det här tycker jag är ett märkligt uttalande som jag inte alls känner igen mig i.

Personligen är jag skeptiskt lagd för att jag är intresserad av sanningen och nyfiken på hur saker och ting fungerar. Om någon påstår något så vill jag ha så bra bevis som möjligt för att det verkligen stämmer. Rädsla har alltså ingenting med det hela att göra. 

Sen hur man nu når fram till sanningen är ju en rätt komplicerad fråga. Bra vetenskapliga studier anser jag vara en bra källa till sanningen, men jag är också medveten om att forskningsresultat kan vridas och vändas på, så att resultaten blir missvisande…

[MorganLeFey]
3/1/12, 9:29 PM
#10

# 9 - Detta var ett antagande eftersom jag inte alls vet hur ni tänker/känner. Det som jag egentligen inte förstår mig på är varför ni blir så arga.

Att vara skeptisk är bra i alla sammanhang. Man ska inte köpa allt som man läser,  hör eller ser utan att ifrågasätta. Kruxet är att inte låsa sig i sin skeptisism, utan vara öppen för att det finns andra sätt att se på världen än hur just jag ser den. Precis som att acceptera att det finns andra folkslag med helt annorlunda kultur än den som jag är uppväxt med.

Sanningen, vilken är sanningen? För det kan ju vara så att min sanning inte överensstämmer med din sanning. Men det är ok för min del - så varför är det inte ok för din del?

Jane-Lyzell
3/1/12, 9:47 PM
#11

6 Ha ha ha kanske blir värsta slagsmålenFlört hualigen!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
3/1/12, 9:48 PM
#12

10 Härligt inläg - RESPEKTGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Joppo
3/1/12, 9:57 PM
#13

# 9 - Detta var ett antagande eftersom jag inte alls vet hur ni tänker/känner. Det som jag egentligen inte förstår mig på är varför ni blir så arga.

Jag vet inte riktigt varifrån du får att vi skulle vara arga. Visst finns det rötägg bland skeptikerna, men det tycker jag det gör i ert "läger" också. En sak som jag tror gör att vissa skeptiker blir arga är att vissa troende har en vana att hela tiden undvika frågor och flytta målstolparna hela tiden. Sånt gör i alla fall mig irriterad.

**Att vara skeptisk är bra i alla sammanhang. Man ska inte köpa allt som man läser,  hör eller ser utan att ifrågasätta. Kruxet är att inte låsa sig i sin skeptisism, utan vara öppen för att det finns andra sätt att se på världen än hur just jag ser den. Precis som att acceptera att det finns andra folkslag med helt annorlunda kultur än den som jag är uppväxt med.

**Det håller jag med om. Jag personligen tycker att den extrema skeptisismen är lite väl okreativ och konserverativ. Nya idéer måste såklart släppas fram också.

**Sanningen, vilken är sanningen? För det kan ju vara så att min sanning inte överensstämmer med din sanning. Men det är ok för min del - så varför är det inte ok för din del?

**Jag menar den absoluta sanningen. I vissa frågor finns det såklart ingen sådan, men i de ämnen där de går att få fram så är jag intresserad av att få veta exakt hur det ligger. Finns det utomjordingar? Kan man prata med andar? Fungerar telepati?

Jag skulle tycka att det vore jätteintressant om något av dessa saker existerade på riktigt, men jag vill ha bra belägg för att tro på dem. 

Du får såklart ha din egen sanning.

Annons:
Klass
3/1/12, 10:04 PM
#14

Jag tror att det är stor skillnad hur man uppfattas när man skriver jämfört med hur man pratar IRL. 
Hade inte Internet eller dessa forum funnits så hade det nog inte varit lika aggressivt som det nu verkar vara.
Det är vad jag tror i.a.f..

Jag ser mig själv som betydligt mer raljant när jag t.ex. pratar med mina kollegor på fikarasterna än vad jag är här på forumet. Ingen av mina kollegor har kallat mig mobbare eller liknande, som jag (som medlem av skeptiker-gruppen) blivit på Internet.

Jane-Lyzell
3/1/12, 10:09 PM
#15

13 Som medium måste jag säga att jag själv är otroligt skeptiskt till mycket i vår bransh och med rätta - så jag tror ni skeptiker tror att vi troende inte är skeptiska!

alla dem jag känner är välldigt skeptiska till fenomen etc… och sväljer långt ifrån allt med hull och hår - vist finns de dem som är "oute whith the feries" så att säga- vilket inte är bra - det brukar vara i början av deras mediala upptäckter - då allt tas för andlighet!

Vi lite mognare spiritualister eller medium - vi vet att allt inte är andevärlden och påstår inte heller det - finns många andra förklaringarFlört

Vi inom spiritualismen suar aldrig att utveckal oss eller forska för vår egen skull och varige år blir mer att förstå och utverdera - därför bla jag går parapsykologi nu - vill se vart vi kan för sk Vanliga människor ge bevis på evidens bacis - vilket blir inte så lätt om d läser mitt förra inlägg lite högre upp!.

Men man får ju försöka - vilket jag tycker att alla skeptiker ockå borde göra - tror inte en enda skeptiker anmälde sig till kursen som parapsykologerna håller - varför då??

Nu tillräknar jag dig till en av de mer öppna skeptiker och visar respekt- så Jag hoppas vi kan finna svar åt dig och alla andra som tvekar!

Beundrar vetenskapen och des vetenskapare som verkligen förstår att det okända är det att sträva efter att försöka förstå - att upprepa det man redan vet _ är ingen utmaning!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
3/1/12, 10:11 PM
#16

14 Håller med dig - förstår du skillnaden varför!?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
3/2/12, 12:29 AM
#17

Joppo lite länkar åt dig att tragladig igenom:-)))

tror du kommer gilla dem!

http://parapsykologi.se/att%20lasa.html

http://parapsykologi.se/

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[MorganLeFey]
3/2/12, 12:54 AM
#18

# 14 - Finns det utomjordingar?

Ja det finns

Kan man prata med andar?¨

Ja det kan man

Fungerar telepati?

Ja det gör det

Jag har tyärr aldrig träffat en utomjording, inte vad jag vet. men jag har träffat min ena guid under en healing och vissa meditationer och denna underbara varelse är inte av denna jord.

Prata med andar är inte min specialitet. Däremot kan jag känna fysiskt när en ande är i rummet. Det har också hänt att jag hört andar och även sett dem.

Telepati - jag har aldrig gjort något test, men jag har varit med om vänner som stått mig väldigt nära , till exempel att man vill ringa till den andra - upptaget - för att den andra ringer. Att man tänker på samma saker samtidigt och börjar berätta om det man tänker på. Det har hänt mig väldigt ofta och speciellt med en kvinna,

Men det skulle vara kul med ett vetenskapligt test!

Joppo
3/2/12, 10:30 AM
#19

#17 Jag ska försöka kolla på det när jag får tid. Det verkade vara ganska omfattande texter vid första anblick :) Dock verkade det seriöst utfört och det gör det såklart mer intressant.

#18 Som sagt du får tro precis vad du vill Flört Personligen anser jag dock inte att det finns några tillräckligt starka bevis för någon av dessa saker för att anse dem bevisade. Utomjordingar TROR jag existerar, men det baserar jag bara på att Universum är så enormt stort att det borde finnas massor med andra planeter med liknande förutsättningar som på jorden. Jag tror dock inte att vi fått besök av dem här på Jorden.

Tuva-C
3/2/12, 12:33 PM
#20

*följer tråd*

Annons:
Elpida
3/2/12, 2:04 PM
#21

Känns väl oftast som att det bara behövs lite respekt och acceptans - ibland måste man mötas i att man helt enkelt inte tycker lika. Kanske prestigen i att "ha rätt" och "vet bäst" sätter in ibland. Jag tycker det är superintressant oftast att följa trådar. Jag menar, hur många gånger har inte saker och ting varit vetenskapligt bevisat, kanske i flera hundra år, för att det senare ska uppdagas att det inte alls var så. Det kommer nya rön hela tiden och det är väl skönt att vi inte accepterar allt vi ser och hör, då skulle ju utvecklingen aldrig komma framåt!

Men, respekt och ödmjukhet - sen kan vi nog festa natten långFlört

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Jane-Lyzell
3/4/12, 10:29 PM
#22

Inte många skeptiker som verkar vilja skriva i just denna tråden - man kan ju undra varför?Flört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

blombuketten
3/4/12, 10:40 PM
#23

#22. Ja varför tror du?

white lady
3/4/12, 10:47 PM
#24

# 22 Jane. Ärligt talat börjar jag fundera på om det finns sunda skeptiker på detta Forum.

Jag har haft en underbar helg med ett 50- tal Ateister och skeptiker.

Så ärligt talat detta är inte sunt det  som sker här../( min uppfattning bara )

Kyss

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Jane-Lyzell
3/4/12, 10:51 PM
#25

24 Du har förmodligen rättKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

helenahi
3/5/12, 6:20 AM
#26

#24 o #25 jag delar er uppfattning om att det är ett konstigt beteende, jag har också kompisar som tror och inte tror Flörtmen aldrig att dom icke troende kräver bevis, jag är fullt medveten om att har man inte upplevt och känt av energierna från andevärlden så är det svårt att förstå att det går att ha någon sorts kontakt. Men det går att vara mycket goda vänner ändå:))

tro hopp och kärlek...

[sökerskan]
3/5/12, 8:31 AM
#27

begreppet skeptiker/troende…vad är det?

en konstruktion för internet-forum-världen

jag har många vänner som inte direkt tror på andevärlden, övernaturligheter…ett liv efter detta etc men dom kallar sig inte "skeptiker".

och vi har inga som helst problem att festa med varandra! 

men om några människor (dom får kalla sig vad dom vill) försöker köra ner sitt synsätt på existensen ner i halsen på mig och om jag trots upprepade tillfällen bett dem hålla upp och respektera min personliga tro och mina egna upplevelser då är kontakten inte längre ömsesidig.

på samma sätt anser jag inte att någon grupp har rätt att tvinga sig på mig för att "testa" mina erfarenheter med sina mätinstrument, avkräva mig "bevis" och ställa mig till svars…som om jag hade någon skyldighet att redogöra för min andliga tro med deras begränsade vetenskapliga måttstockar.

har svårt för doktriner som ska framställas som den rena sanningen oavsett om det är fanatiskt religiösa, vetenskapliga eller politiska.

Annons:
white lady
3/5/12, 8:53 AM
#28

Det största problemet är. Tycker jag då. Att vissa människor inte fattat att det inte finns något onartuligt eller mystiskt.

Då beror det enbart PÅ OKUNSKAP  *_*

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

helenahi
3/5/12, 9:40 AM
#29

#white lady, man kan ju vända på det.

och det beror på kunskap. Flört

tro hopp och kärlek...

Jane-Lyzell
3/5/12, 2:30 PM
#30

26 Ja vist är det konstigt -kan ju bero på att vanliga skeptiker inte har behov att trycka ned oss troende utan visar respekt för "olika"Flört Precis som det bör vara - jag menar vi hetsar väll inte skeptiker eller jagar dem för de inte tror!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
3/5/12, 2:31 PM
#31

27 Exakt - bra inläggSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Tuva-C
3/5/12, 5:36 PM
#32

Jag skulle gärna hålla en normal diskussion med någon som är intresserad av vad jag tror på, men då vill jag helst slippa att få slängt nedvärderande ord, dryghet och allmänna besserwisser-fasoner i ansiktet på mig. Känns inte jätteutvecklade då för min del.

Sen är det ju så klart att man träffar på dom "värsta skeptikerna" på just sådana här forum och jag är övertygad att deras personlighet också spelgas in i deras skeptikerroll. Är man en besserwisser irl så tror jag att man lätt kan bli en av de "värre" skeptikerna också. Jag tror att det finns mer respekt bland skeptiker gentemot troende än vad man råkat stöta på (för dom syns och hörs ju inte lika mycket Flört ).

Magi-cat
3/5/12, 6:09 PM
#33

flera kloka ord här ovan…..

jag kryssade "vet inte", beroende på att……det beror på……hur man ser det och vad man menar……

Egentligen….(äh hur ska jag säga, det blir alltid så mycket missförstånd)….finns det bara ett och detta  ETT är inte så bara, det är mer än summan av delarna. Det är en förening av världarna som är något större, en större vetskap. Kanske existerar den redan på en annan nivå, bortanför tidochrum, medan vi här i formens värld valt eller blivit satta att stöta och blöta i labyrinten för att forma och skava de vassa kanterna, lära oss söka och finna, roa oss (ja faktiskt), lyfta blicken ovan horisonten och vinna kunskap på en mer erfaren och berikad nivå än om vi bara satt och spelade harpa efter samma noter och njöt av att alla tycker som vi.

Missförstå mig inte nu (eller gör det, vilket som) jag VILL ha en förening av de båda tankesätten, de båda världarna, men inte till vilket pris som helst och allt har sitt pris i formens värld. Därav mitt "vet inte". Det får inte vara att den ena sidan ger upp för den starkare, att den ena sidan förnekar och förbjuder den andra. Där måste man sätta stopp, eller helst innan. De båda vågskålarna måste, åtminstone, väga jämnt.

Så långt idéerna. Men idéerna bärs av människor. Jag är intresserad av och nyfiken på mänskligheten och dess sätt att forma och uppfatta sin värld och skapa idéer. Samt av de enskilda personerna, i många fall…

Jag har flera väldigt nära och kära vänner som är aktiva i en skeptikerorganisation. De förser mig med sina alster, som jag också läser från pärm till pärm. Vi har inga som helst problem med att umgås, därför att vi respekterar varandra och varandras tankesätt och det skulle inte falla någon av oss in att börja testa eller ställa till svars, ännu mindre ändra på sig. Jag förstår inte alltid hur de kan resonera som de gör, hur de kan komma fram till de slutsatser de gör. Och de förstår inte hur jag blivit sådan jag blivit. :-) Men vi respekterar varandra, berikar varandra, ömsesidigt, och har definitivt väldigt roligt på våra fester.

Musiken blir vackrare om den spelas i flera stämmor, OM de är harmoniska.

Det är den här respekten som jag skulle efterlysa lite mer av på en del forum….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jane-Lyzell
3/5/12, 6:33 PM
#34

 32 och 33 Ja vi får aldrig sluta hoppas och drömma att det faktiskt går att mötas i respekt!Flört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Upp till toppen
Annons: