Annons:
Etikettinspiration
Läst 8071 ggr
Jane-Lyzell
2012-02-28 14:33

LCHF- Min väg!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har börjat med Annika Dahlgqvist  kosthållning - något som är så omskrivet från  skeptiker negativt - måste ju bara vara braKyss

började den 17 februari - alltså en och en halv vecka ungefär - oj vad det händer grejer i kroppen - förstärker med Kokos oljan- så det ska gå lite fortare få igång fettförbränningen!

All beläggning som jag haft på tungan är borta - den är numera skär o fin som den ska - känner mig lite piggare och klarare i knoppen- har inte lika mycket vätska heller i benen!

Jag liksom känner ibland då kroppen använder underhudsfettet - (helcoolt)- precis som "Nu tankar vi lite här ifrån" märklig men skön känsla - ja det kanske blir fart på gamla kärringen igen, så småning om!

Rekomenderar alla överviktiga att prova - jag har inget som helst sötsug - är inte hungrig- äter bara det goda sovlet på tallriken - ja bättre kan det ju inte bliSkrattande

Tack Annika Dahlqvist och min egen mentor i detta Kerstin Heyman som  fått mig att börja med dettaKyss

På köpet får man näringslära och man ser hur skadligt fel fetter är och framförallt Socker- haualigen!

Går du själv på LCHF - skriv gärna och berätta hur det går för dig!

Nedan en blid på mig precis innan jag började - här tillsammans med Elisabeth Lannge!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Lady-Oona]
2012-02-28 15:26
#1

Låter nåt det…..eftersom det  är så omdkrivet så finns det hur mycket som helst BRA material om LCHF och tusentals recept….som är både goda nyttiga och mättande….så kör..!!!

karlsgåva
2012-02-28 15:52
#2

Maken och jag har kört LCHF  sen 20.2..

4.5 kg. har vi gått ned tillsammans. I dag var maken på sitt ordinariel läkarbesök för koll av bltr. och blodsocker.  Han är tablettbehandlad för diabetes. Blodtryck helt normalt. värde blsk. 6.6. + viktnedgången. Läkaren undrade, och frågade om han möjligen gick på LCHF, då kommer du att få förhöjt kolesterol upplyste han om. Ja, den som lever får se. Själv har jag blivit av med en massa vätska, genom att springa på toa både dag och natt. Mår lite illa emellanåt, och har ofta huvudvärk, annars mår jag prima, och har aldrig upplevt det så positivt att bli av med övervikten.Flört

white lady
2012-02-28 16:02
#3

Vad vacker du är Jane  Skrattande

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Jane-Lyzell
2012-02-28 16:04
#4

2 Välkommen in KarlsgåvaKyss

Härligt det går så bra - hoppas ni läser Anikas bok - där står allt som läkaren sa till din man - hon skriver det är nonsen om jag läste rätt!

Får du huvudvärk så drick mer vatten och ät lite salt(av någe slag)

Kör ni med Kokkos oljan med ?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-02-28 16:04
#5

3 ha ha ha tack goa duKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[skymningsaga]
2012-02-28 18:14
#6

Oh vad kul att höra om resultat. Jag har själv mer än 40 kg övervikt men har så svårt att hålla. Så följer gärna och ser hur det går för dig jane. Jättebra kämpat. Jag själv vet hur svårt det är.

Annons:
Jane-Lyzell
2012-02-28 18:18
#7

6 Tack behöver suportGlad

Har du provat LCHF?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[skymningsaga]
2012-02-28 18:26
#8

Nej har ej testat. Har provat viktväktarna och GI men det fungerade inte och hade svårt att hålla dieterna

[MargaretaA]
2012-02-28 18:34
#9

Grattis på hälsans väg Jane Skrattande

Jag har kört i ett år och gått ner 17 kg plus blivit av med en radda av olika krämpor som jag trodde berodde på åldern (50+), men nu är jag lika frisk och pigg som en 20-åring. Jag kommer aldrig att gå tillbaka till en massa kolisar igen. Big Pharma och Big Agra får klara sig utan mina slantar Flört

Vill du ha peppning så rekommenderar jag kolhydrater.ifokus.se Där finns många hjälpsamma och kunniga LCHF-are som gärna hjälper och peppar nybörjare.

Lycka till! Glad

Jane-Lyzell
2012-02-28 18:56
#10

9 vad härligt att höra Maggan - vad glad jag blir för din skull!Glad

Jag hoppas jag också kommer dit - Ja ju mer man studerar allt skräp vi äter blir man mörkrädd!

Det var lite lustigt första gången jag skulle gå in i affären och handla enbart för LCHF - hur många hyllmetrar man gick förbi som man annars köpte i onödan Flört

ska bli med iFokus LCHF med så klart! - Dessväre är det mycket olika läror! ska ta en titt! annars får ni komma in och peppa mig iblandKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-02-28 18:58
#11

8 prova - det bästa jag gjort på länge inget sötsug ingen matlust - ja har tappat kaffelusten med - dricker endast 1-2 koppar nu - förut betydligt mer - suget är borta!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
2012-02-28 19:21
#12

Detta följer jag med spänning! Glad Lycka till!

Jane-Lyzell
2012-02-28 19:29
#13

12 tackKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Hellas
2012-02-28 20:58
#14

Jätteroligt, hejja hejja Kyss!

Det jag funderar lite på Jane är om det inte är knöligare med LCHF med tanke på att du även är vegetarian eller kanske det är enklare på det viset?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
2012-02-28 21:11
#15

14 dom säger det ska vara svårare - men det tycker inte jagFlört

Tack för hejapåropenKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

profca
2012-02-29 09:56
#16

Lycka till :)

Elpida
2012-02-29 10:08
#17

Härligt Jane!!!! Lite extra promenader på det där och du kommer rasa i vikt!Kyss

Jag skulle gärna leva mer efter LCHF men det är så jobbigt att laga två maträtter hela tiden. Resten av famliljen är ju inte så intresserade…Försöker nöja mig med kolhydrater de dagarna jag tränar. Sötsuget har faktiskt minskat en del - men jag tror aldrig jag övervinner det heltSkämsOskyldig.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Ians
2012-02-29 11:13
#18

Aha du är vegetarian …vad äter du då som innehåller sålite kolhydrater som möjligt?

Åt lchf innan men mina leder mådde inte bra av kött…så detta följer jag med ännu mer spänning!

Elpida
2012-02-29 11:22
#19

#18 Det är lite mitt problem oxå, det här med för mycket kött. Men jag  väljer fisk och bönor många gånger istället. Quorn är oxå förträffligt till det mesta.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Jane-Lyzell
2012-02-29 11:28
#20

Tack 16Glad

17 Tack goa du!Kyss

 Japp så fort isen smält här blir det mer promenader och när mitt knä blivit bättre blir det ZUMBA - som är din förtjänst jag hittade- det är ju skit kul!

Jag har turen som har en man som hoppade på sammtidigt så vi äter bägge LCHF - ska försöka få in sonen på det med - fast där blir det mer en övergång tror jag - blir svårare där då det får vanlig mat i skolan eller ja vegetariskt med fisk äter han!

Min man var värdens gottegris - han har inget sötsug alls nu och inte jag heller - jag tror det har med Kokosoljan att göra- det tar bort allt sug - till omed på Kaffe. Pröva oljan den är suverän!Glad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
2012-02-29 11:38
#21

18 Jag äter mycket ägg , grädde, keso, Ost i mängder och olika varianter.Mycket ovan jord grönsaker ,Avocado, Nötter i olika varianter, solrosfrön sen soja produkter och corn. går hur bra som helst- man saknar inte kolhydrater!

Kokosoljan förståss är magisk - den är nog den som gör det funkar!!

Man måste ju ha omega 3 med - från fisken - räcker inte med linfrön, tyvärr

så jag får blunda och be stackars fiskarna om ursäkt och svälja ner denCool

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
2012-02-29 11:40
#22

Nu gör jag slag i saken jag oxå….har ett medlemskap på… matdagboken.se

De har även veg recept såg jag nu….så jag passade på att bli plus medlem under ett år så jag har tillgång till recept o att spara recepten.

Tack för inspiratrionen jane!

lizaohman
2012-02-29 11:52
#23

Håller tummarna för dig, Jane, och alla andra som funderar på att börja!

Jag fick diagnosen diabetes för några år sedan och eftersom jag vägrar acceptera att det inte ska finnas hjälp för precis allting så började jag leta och ramlade på professor Dahlqvist m fl. Efter en vecka började vattnet dras ur kroppen och vikten rasade. Fick brist på magnesium, så det har jag alltid hemma numera. Magnesium är vattenbundet, enkelt uttryckt. Det första hälsotecknet var att magkatarren försvann. Vid det laget hade jag läst på så pass mycket om LCHF att maken också började med den "nya" kosten för att bli fri från IBS (tarmproblem) och han fick också snabbt bukt med magkatarr och viss irritation i tarmarna.Jag kunde snart sluta med min diabetesmedicin!

Var inte rädd för förhöjt kolesterol, kroppen producerar kolesterol själv för att laga cellerna, så det är livsnödvändigt. Becel får inte längre använda Hjärtsymbolen, eftersom det är skadligt att sänka kolesterolet för mycket. Det finns olika sorters kolesterol och det skadliga kolesterolet finns dessutom i olika storlekar och alla storlekar är inte skadliga (handlar om att vandra i kärlväggarna). Jag har vägrat äta skadliga mediciner för kolesterolhöjningen. Dessutom brukar kolesterolvärdet sjunka så småningom.

I början åt vi mycket nötter, men trots det höga kolhydratinnehållet så gick vi stadigt ner i vikt. Ett försök på Uppsala Universitet där alla åt samma mat, men hälften av gruppen åt 200 gram nötter och andra halvan 200 gram godis varje dag, gick nöthalvan ner i vikt. Med det vill jag ha sagt att man inte ska stirra sig blind på enbart kolhydratmängden, för det finns dåliga och mindre dåliga kolhydrater. Kroppen är så väldigt komplex och kosten mycket individuell. Inte minst för att vi bär på olika genetiska koder från olika delar av världen. Så inte ska man vara rädd att äta grönsaker!

Nä, nu ska jag sluta predika, märks att man är lärare. Håller med om att kolhydrater.ifokus är en härlig sajt med många sköna människor. Mitt på förstasidan finns Mikaels Frågor & Svar, som jag rekommenderar alla att läsa. Rekommenderar också Kostdoktorn.se.

Gillar inte kött själv, mer än ibland och vissa sorter, och jag har hört vegetarianer säga att det inte är något problem även om grönsaker anses ha högt kolhydratinnehåll. Men som sagt - har man inte diabetes, astma, IBS m fl sjukdomar orsakade av för högt kolhydratintag, så ska man gå sin egen, personliga väg till hälsa - även om den går via högre andel kolhydrater. Vägen är helt individuell. Själv är jag sockerberoende och för att inte trigga fram ett sockersug, så äter jag normalt en låg andel grönsaker och kompletterar med ägg, kyckling, fisk och kött (när maken lagar maten). Till det riktigt, ekologiskt smör och närproducerad vispgrädde.

Tips: ta inte kokosolja på kvällen eftersom den kan störa sömnen.

Tips: försök gärna inkorporera ägg-gula i kosten eftersom ägg är i det närmaste den perfekt sammansatta maten. Äggvitan kan man använda för att göra oopsie-bröd, recept finns på kolhydrater.ifokus.

Till sist: för viktnedgång gäller samma universella regel som alltid, överätning och därmed mer energi IN än vad som går UT, ger inte kroppen chansen att ta av reserverna. Tyvärr är oftast hunger/mättnadsignalerna ur funktion när man överkonsumerat kolhydrater en längre tid och det tar tid att lära sig när kroppen inte behöver mer näring. Försök sluta äta när du är NÖJD istället för mätt.

Lycka till alla som tar klivet!

lizaohman
2012-02-29 12:00
#24

Ska tillägga att jag vid sidan av de betydande hälsovinsterna har gått ner 15 kilo och jag tror det är precis detsamma för maken. Nu är det ingen bra idé att mäta med vågen, det är bättre att använda ett vanligt måttband och skriva upp måtten. Kroppen släpper på fettet lite som det har lust över kroppen. En kvinna skrev att hon en vecka inte minskat någonstans utom runt halsen! Fettet omförvandlas till viss del till muskler och muskler väger mer än fett, så det kan vara lite deprimerande att stå stilla i vikt en längre tid.

Om jag kunde sluta med grädden och istället använda mig av ägg-mjölk (recept på kolhydrater.ifokus) så skulle hormonet som är kung över mittendelen av kroppen släppa på fettlagren Tungan ute Men grädde är så förtvivlat gott! Kanske sockersuget som gör sig gällande där…

Jane-Lyzell
2012-02-29 12:05
#25

23 Välkommen in här lizaohman - kul se dig här inneSkrattande

Tack för bra inlägg om LCHF - jag har inga problem med Kokosoljan på kvällen - när jag sover så sover jagGlad

Men vad menar du med grönsaker anses ha högta kol´hydrater och vilka grönsaker menar du då?

(lärare takter - då är vi tvåFlört , så ingen fara)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-02-29 12:08
#26

22 Härligt Ians vad glad jag blir för din skull - rekomenderar kokos oljan- den köper du antingen på hälsokosten eller ica brukar ha kung Markattas olja

Det ska vara kallpressad - börja försiktigt i början - en matsked morgon o kväll sen kan du öka!

Man kan bli lite illa mående första tiden - men drick då vatten och ät lite salt eller salta nötter!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-02-29 12:12
#27

24 Grattis - vad härligt - Jag har ingen våg och är inte intreserad av hur mycket i kilo jag går ned - jag gör detta för hälsans skull - ett måste!

Håller med att mäta är nog bättre- Kanske man någon gång i framtiden kommer gilla gå att shoppa kläder igenGlad

Lite lustigt detta med fettfördelningen - jag känner ju hur det liksom slurplar bort på vissa ställen - Helt sjuktFörvånad

"Vem behöver fettsugning- här sker det per automatik"

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
lizaohman
2012-02-29 12:20
#28

En del grönsaker har högre procentandel kolhydrater än andra, t ex underjordsgrönsaker (tumregel). Röda grönsaker är sötare och har därför fler kolhydrater (tumregel).

Men det handlar ju om mängden som man stoppar i sig. En del, t ex diabetiker, kan inte äta så många kolhydrater per dag och måste välja noggrant bland grönsakerna.

Lägsta andelen kolhydrater per 100 gram har bl a:

  • Blomkål
  • Broccoli
  • Squash
  • Haricot Verts
  • Sparris
  • Vitkål
  • Aubergine
  • Svamp
  • Gurka
  • Sallad
  • Spenat
  • Avocado

Högsta andelen kolhydrater per 100 gram har bl a:

Ärter, morot, lök, majs, vattenkastanj, vitlök, ingefära. Men man använder ju lök/vitlök/ingefära som krydda, så det handlar ju inte om så stora mängder och alltså har man ingen anledning att utesluta dessa kryddor. Fast visst är det gott med mycket lök…

Fotnot: Tomat är inte en grönsak och rätt söt, så den kan trigga sötsug hos en del.

Jane-Lyzell
2012-02-29 12:25
#29

28 Aha , tack Jo jag vet att underjord grönsaker ine håller mer - bra tabell du spalltat upp åt oss Flört

Äter nästa bara ur den stapeln!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Lady-Oona]
2012-02-29 12:36
#30

http://www.kostdoktorn.se/

http://airamsmat.webblogg.se/ en jättebra blogg med god mat, hon har i alla fall samarbetat med Annika D…och om den finns kvar så har hon nån sorts shop i Örebro med bra mat.

Jättelycka till…kram

Jane-Lyzell
2012-02-29 12:40
#31

30 åh tack för tippsKyss- i Örebro lalalalal……Flört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
2012-02-29 13:27
#32

Savoykål innehåller 3,6 kolh/ 100 gr

vitkål  innehåller 4.0 kolh/100 gr

inga stora skillnader …jag bara jämförde kolh innehåll och det

Går att göra smaskiga saker med  savoykålen  oxå…

Jane-Lyzell
2012-02-29 13:35
#33

32 kanon - ska försöka lära mig baka LCHF brödet med!Glad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Elpida
2012-02-29 15:27
#34

Jag ställer mig sällan på vågen, jag använder spegeln och kläderna i stället som "måttriktare"Glad

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Annons:
Hellas
2012-02-29 17:26
#35

Jag funkar inte med LCHF men jag tror ju på att varje människa är en unik varelse och att det som inte passar den ena fungerar utmärkt på den andre.

Det ska bli roligt att följa er i den här tråden!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Ians
2012-02-29 18:28
#36

Har mätt o vägt allt jag ätit …lagat o ystat! Och har lyckats få i mig samanlagt

Frukost/lunch + middag:

fett…51 gram

protein…40 gr

kolhydrater….30 gr

Och jag är rejät mätt just nu!

Egentligen handlar det nog om för min del att tänka igenom vad jag äter o planera…annars går jag mest runt på mackor! Tyst

[MorganLeFey]
2012-02-29 20:35
#37

Vilken tur att jag tittade in här på sajten!

Jag måste gå ner i vikt men har inte riktigt kommit överens med mig själv om vilken metod jag ska använda, om jag ska räkna kalorier eller kolhydrater.

Jag behöver gå ner 20 kg och har ett sötsug som är jättejobbigt. Har testat kolhydratmetoden förr och gick ner väldigt snabbt.

Nu har jag bestämt mig, jag gör som du Jane!

Glad

Pagan
2012-02-29 21:04
#38

kan ju tipsa om, utifall att man tröttnar på tung o fet frukost så åt jag nötter, linfön och solrosfrön som jag malde ner och åt med naturell eller vaniljyoughurt. Efter ett tag var jag såååå less på omeletter och gårdagensmiddag.

Lycka till jane, jag gick ner 12 kg och mådde skitbra, men så var det ju det där med potatis, ris och pasta……jag blev jäkla trött på brocolligratäng och coleslaw, fast nu belv jag ju faktiskt lite sugen igenTungan ute

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[MorganLeFey]
2012-02-29 23:29
#39

# 38 - Jo det är ju mitt aber också, jag vill gärna äta bröd på morgonen. Sen kan de vara, bara jag får mitt fullkornsbröd med leverpastej och ett ägg på morgonen……..

Nötter och frön i yoghurt blir ju lite som müsli.

Det är en bra metod om man vill bli över med sockerberoendet och gå ner snabba kilon. När jag gick ner 23 kilo så började jag med kolhydrat (jag skriver inte LCHF eftersom jag inte äter så mycket fett) så gick jag ner 12 kilo på åtta veckor. Därefter gick jag över till kalorimetoden och gick ner resten, men det tog lite längre tid.

I slutet på 70-talet blev det populärt med kolhydratmetoden. Det var en amerikansk läkare (inte Atkins) utan någon annan som gav ut en liten bok om vad man skulle äta plus näringstabeller. Jag kommer ihåg att han sade att man aldrig skulle gå under 40 kolh och aldrig över 60. Jag går lite efter hans metod men sätter mini till 30-35 gr kolh per dag.

Jag har dock aldrig provat den "riktiga" LCHF.  Tror jag skulle få problem med mina gallstenar.

Hur som helst så ska jag köra igång nästa vecka för då är renoveringen av mitt sovrum klart och jag behöver inte göra några fysiska ansträngningar.

Jane-Lyzell
2012-03-01 01:05
#40

Oj vad glad jag blir att fler hänger på - lycka till nu alla - så får vi peppa varandra - GRATTIS  till oss allaSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-03-01 01:06
#41

39 Vet du jag tror din galla mår bra om du äter rätt fettFlört kolla in kokosoljan

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
2012-03-01 01:10
#42

http://www.lchfcenter.se/2011/12/15/mer-kokosolja-%C3%A5t-folket!-6178455

Lite om Kokosoljan - finns massor med mer länkar googla får ni seFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-03-01 16:36
#43

Kämpar vidare - eller rättare sagt - det går som smör i solskenSkrattande

Hoppas det går bra för er andra medKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
2012-03-01 16:47
#44

Japp! Skrattande

Lite blodsocker fall här på eftermiddagen..åtgärdas just nu med Ouornbiffar och varm savojkålssallad…..smaskigt! Och strax är jag på banan igen!

Äter mer än jag gjorde innan…..men då blev de ofta mackor när jag var Vrål hungrig! Eller lite choklad!…som akut "mat"…innan jag gick in i väggen!

Då kan man bli lite darrig på manchetten när man drar ner kolhydraterna!

Måste komma ihåg att dricka vatten oxå!….8 glas om dagen är lagom…..får nog i mig 3 max!….så det får jag sätta upp på mobilen som påminnelser!

Heja på Jane….nu kör vi så det ryker i tofflorna Flört

[MorganLeFey]
2012-03-01 16:52
#45

# 42 - Jane, jag har inte provat på kocosoljan, men ska absolut göra detta!

Var köper man kokosolja?

Jane-Lyzell
2012-03-01 19:04
#46

44 heja heja - dricker du kokkosoljan med ?- om inte gör det - då slipper du sockerkänningarna!Glad

45 den köper du i välsorterade Ica affärer (finns säkert andra med) "Kung Markatta" Kallpressad kokkosolja.

Eller så finns det på hälsokosten - fast där är den något dyrare!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Pagan
2012-03-01 19:21
#47

Låter så himla härligt Jane, sååå peppad, man blir ju sååå gladSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Ians
2012-03-01 19:26
#48

#46 Har kokosolja i morgon kaffet…än vågar jag inte ta mer än det…..igår fick jag rusa fort till toa…..Tyst

Håller på o tränar upp mig, så sedan skall det bli 3-4 msk /dag….Men som sagt en får vara lite försiktig i början!

Dessutom har jag ett Oerhört vältränat socker behov Flört så räknar kallt med att få endel känningar några dar framöver! Svettas tex endel xtra….o den lille huvudvärken….som ifs av hjälps med vatten i stora lass !

Denna vegetariska Lchf var min modell! Tack igen för inspirationen!

Annons:
Jane-Lyzell
2012-03-01 19:26
#49

47 TackKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[MorganLeFey]
2012-03-01 20:56
#50

# 48 - Oj har det laxerande effekt?

Hellas
2012-03-01 21:15
#51

#50 Tror att det har det om man inte vänjer kroppen sakta med den typen av fett.
Det är egentligen samma med Bönor, är man van bönätare så klarar man magen och luften Cool galant, inga problem!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[MorganLeFey]
2012-03-01 21:21
#52

Då gäller det att inte nysa eller hosta Tungan ute

Jane-Lyzell
2012-03-01 21:51
#53

50-52 ha ha ha - det kan nog vara olika för mig har det motsatt efekt - mer stoppande - men jag är ju inte som andra:-)))

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-03-01 21:52
#54

48 Heja dej Ians- ju mer kokos olja desto mindre sockersug!Flört

så glad jag kunat inspirera!Skrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Kerstina-61
2012-03-02 01:07
#55

En härlig tråd med mycket glädje och pepping Skrattande

Jag hade mitt första besök idag hos dietist. Jag gick upp mycket pga. mediciner jag måste äta. En gång i tiden köpte jag alla lightprodukter som fanns att uppbringa. Sedan när det började diskuteras om LCHF och att det var bra med fet mat och faktiskt skadligt med light så la jag av alla lightprodukter.

Numera har vi fet grädde, Bregott, smör..mm.
Min dietist sa att hon förstod att vi..(även min sambo) gått up i vikt. Hon förespråkade light och lättprodukter. Sa att LCHF kunde öka risken för hjärt och kärlsjukdomar då det var farligtmed fettet.

Jag frågade henne om hon tyckte jag skulle börja med lightprodukter igen . Hennes svar var att det är kaloriintaget som avgör om du går upp/ned i vikt så jag skulle äta mat med så lite kalorier som möjligt.

Sedan sa hon att risken var mycket stor att man inte kunde fortsätta leva på LCHFkost och återgår i gamla vanor och riskerar gå upp i vkt igen.

Min kusin har gått ned bra med LCHF och mår mycket bra i kroppen och knoppen Glad Nu blev jag förvirrad idag och vet inte riktigt hur och med vad jag ska börja mitt "nya liv" Obestämd

Jag hejjar på er här och tycker det är roligt läsa tråden.
Får se vilken väg jag ska ta..för att gå ned jobbiga kilo.Cool

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Annons:
Jane-Lyzell
2012-03-02 01:16
#56

5 rekomenderar at läsa annika Dlhqvists bok- den kommer göra dig klokare:-)))

Tack för peppingKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Lynxx
2012-03-02 11:11
#57

Grattis till er alla som vunnit denna nya insikt! Skrattande

Ta de lugnt bara - & ta det pö om pö. En allt för snabb omställning kan ge div. obehag - det tar tid för kroppen & ämnesomsättningen att ställa om.

Gå in på kolhydrater.ifokus.se

…å kolla vidare.

---

Lågkolhydratskost mest effektiv

"Nu visar forskning att en diet låg på kolhydrater är den mest effektiva både när det kommer till viktminskning och sjukdomsprevention."

Slumpmässigt blev deltagarna tilldelade en av dessa dieter:

en kalorirestriktiv, lågkolhydratkost två dagar i veckan

en lågkolhydratskost som tillät obegränsat med proteiner och hälsosamt fett två dagar i veckan

en klassisk kalorifattig medelhavsdiet sju dagar i veckan.

"Resultaten visade att de båda sporadiska lågkolhydratsdieterna var överlägsna klassikern från medelhavet i viktminskning, minskning av kroppsfett och för att sänka insulinnivåerna."

https://svt.se/2.108068/1.2633042/lagkolhydratskost_mest_effektiv

/L

Jane-Lyzell
2012-03-02 11:22
#58

57 TackKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Lady-Oona]
2012-03-02 12:46
#59

Allt måste ske med måtta, det förtår nog var och en och att det även finns människor som inte kan vara lika strikta med te.x LCHF pga en sjukdomsbild som inte passar den typen av mat och fet mat löser inte alla sjukdomar, det fattar väl också en genomsmart person.

Jag kan inte äta strikt LCHF även om jag skulle vilja, då jag får en giktattack med en gång och det önskar jag inte min värsta ovän (fall jag hade nån) det är det smärtsammaste som finns.

LCHF är jätte bra för de flesta överviktiga och för diabetiker men det finns undantag där också, vi är ju inte stöpta i samma form.

Jag tror också att det är viktigt att komma ihåg…att LCHF är inte en batningsteknik utan en livsstil och ett val och man går inte tillbaka till gamla vanor "för att gå upp" dit man var förrut. Vilket ofta är ett motargument från de som tror/tycker LCHF är skit.

Att vara överviktig, som jag är, och tro att det går att äta t.ex LCHF ett år eller så och sedan gå tillbaka till t.ex gamla vanor…det funkar inte. Är man känslig för kolhydrater så är man och det är man för alltid.

Jag själv äter en GI kost men med mer LCHF-tänk än klassisk GI och så får vi se vart det lutar.

Jag håller tummarna och hejar på  med hög röst för de som kämpar och vill ändra sin livsstil…HÄRLIGT …..KÖR PÅ…Skrattande…vi kan väl kansle byta recept här inne vid nåt tillfälle, eller knep å så….

Elpida
2012-03-02 13:51
#60

#59 Oona, lika klok som vanligt. Och naturligtvis passar det inte alla, vi är som sagt individer hela högen. Jag kan inte heller leva strikt efter LCHF eftersom min magen inte klarar av för mycket av kål, lök, bönor, nötter osv. Jag försöker leva efter att äter jag kolhydrater äter jag istället fettfattigt och vice versa - det funkar för migCool. Det som lockar mig med lchf är ju att äta renare mat, utan tillsatser och skit!

Jag stämmer in i heja på-kören - ni är superduktiga!!!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Jane-Lyzell
2012-03-02 14:29
#61

Kyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Lynxx
2012-03-02 14:59
#62

Jepp var & en får anpassa sig efter sina egna förutsättningar.

De e därför man ska ta det stegvis.

Många har förstört sin metabolism, med många år av bantning, svält & överätning. Då kan man inte förvänta sig att man kan ändra radikalt på detta & tro att det inte tar lång tid att rätta till konsekvenserna av så många års påfrestningar.

Det ta tid - flera år. Vi västerlänningar har inte det tidsperspektivet - allt ska ske på 14 dar - har inte det hänt, som vi förväntar oss, så dömer vi ut det.

---

Först & främst; Sluta med det onödiga & gå in för att välja bra råvaror & inte färdiglagat, charkvaror & sånt som innehåller tillsatser! Där finns största bovarna till ohälsa.

---

Men…det svåra e att bara äta lite smaskens som innehåller sött - det triggar sötsuget. Slutar man helt - försvinner sötsuget - elr iaf hålls i schack.

De e precis som med drog- elr alkoholberoende - de går inte att ta bara "en öl" - för då e man rökt!

----

Ja köpte ngr LCHF-receptböcker i går, på bokrean.

https://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=quickfirstpage&quickvalue=lchf&title=lchf&fromproduct=False

/L

Annons:
lizaohman
2012-03-02 16:34
#63

60 Elpida:

Hej Elpida :)  Jag vet inte om du är vegetarian? Men annars så är just lök och bönor något som innehåller mycket kolhydrater och brukar undvikas - särskilt bönor, men lök äter jag som krydda. En köttbit stekt i riktigt smör med bearnaisesås och favoritgrönsaker är annars standardmat för en LCHF-are. Byt ut köttet mot fisk eller kyckling när du har lust. Byt ut potatismos mot blomkålsmos - bara några tips i mängden. Nu vill jag inte komma med pekpinnar mot dig, det är absolut inte min mening, men jag känner att det kan vara en god idé att ge en annan vinkel, så att vi inte skrämmer iväg de som vill ge LCHF ett försök.

När man är uppe och igång så är nötter också undantag för de flesta och särskilt jordnötter tillhör den sorts nötter som inte är en nöt, så den brukar det varnas för. Själv är jag diabetiker och måste vara strikt, men jag har inte problem med magen längre, så hasselnötter och mandel är godis för mig men väldigt sällan. Och ibland, tillsammans med kokosolja, livräddare när jag är någonstans där maten är alltför kolhydratrik. Kosten inte är speciellt fettöversvämmande eller annorlunda. Poängen är att det inte handlar så mycket om att lägga till utan att klara sig utan potatis, mjöl, ris, pasta, socker och att välja tillbehör som man gillar och klarar av att äta. Så kan alla äta, vad man än kallar sig för :D

Smör istället för margarin och grädde eller äggmjölk i kaffet istället för mjölk är typiska enkla knep för att gå på fettdrift istället för sockerdrift. Men konstigare än så behöver det inte vara.

59 Lady Oona:

Trevligt att se din glada nuna :)

Gikt är en av de saker som INTE kosten hjälpt mig med, men jag hade å andra sidan gikt innan LCHF också. Många andra hälsovinster, men tyvärr fortfarande gikt. Gikt triggas ju utav kost som innehåller puriner, t ex fläskkött, vilket jag alltså undviker - men inte har jag märkt någon skillnad när jag bytte ut margarin mot smör eller mjölk mot grädde. Och inte blir gikten värre av att man inte äter spannmål och socker. Det finns ju inget tvång att äta vissa saker. Men visst är jag medveten om att gikt verkar olika för människor, precis som alla reumatiska sjukdomar. Det blir ju lite mer grönsaker för mig numera än innan LCHF och jag har t ex upptäckt att jag måste vara extremförsiktig med färsk spenat! Som är så gott :(

ellen1960
2012-03-02 19:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Heia Jane, jeg eter også LCHF jeg har bantat 22 kg, slik så jeg ut da jeg var 50 år

ellen1960
2012-03-02 19:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Og sli ser jeg ut nå

[MargaretaA]
2012-03-02 19:55
#66

#64

wow!

tack för bilderna ellen - du är verkligen en inspiration för oss 50+ att inte ge upp Skrattande

ellen1960
2012-03-02 21:35
#67

Det gjelder å holde ut selv om det går tregt i begynnelsen. De første ukene sto det stille, men så plutselig gikk det fort og de 22 kiloene var borte på 5 måneder. jeg har hatt stabil vekt det siste året

Jane-Lyzell
2012-03-02 23:56
#68

64 wow tack för du visar - blir man ennu mera peppad - vad duktig du varit:-)))Glad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-03-03 00:00
#69

62 och 63 Oj så mycket kloka ord och bra tipps - tack !Kyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
ellen1960
2012-03-03 00:17
#70

Jeg hadde hjelp av å være med på forumet på www.ketolyse.no

Jeg spiser også kokosolje, den jeg spiser heter Cocosa og kjøpes på helsekost butikker. Det er også lurt og spise fisk av og til , ihvertfall var det det for meg(fet fisk f,eks sild uten sockerlake) laks ørret eller sei

Ians
2012-03-03 12:32
#71

Underbart Ellen!

Säger som Jane det ger inspiration!

Sedan vill jag kommentera några inlägg om att göra radikala förändringar för fort…

Sj tillåter jag mig sj just nu lite fler kolhydrater nu i ingången…tex åt jag i förrgår 52 gr kolhydrater……

Min normala konsumtion innan låg på säker 200-400 gr kolhydrater per dag.  Då jag kunde äta en choklad kaka på 200gr i ett naffs 52 gr kolh/ 100gr och en massa smörgåsar istället för mat….varje dag Skäms

Så 52gr kolhydrater är en piss i Oceanen för mig……och gör livet drägligt just nu.

Och jag borde gå ner i vikt tillslut om jag tajtar till det oavsett om jag enligt renläriga lchfare ligger högt i kolhydratsintag…just nu iaf.

Vad jag hamnar på i slutänden….det får jag se Flört

Att jag inte väger 200 kg på mitt sätt att äta innan tyder enl min mening på att jag trots allt inte är speciellt kolhydrats känslig….har legat på en stadig övervikt i flera år….utan varken speciellt mk upp eller ner.

Så man måste nog känna in vad ens egen kropp klarar o behöver och inte falla för att vara duktig…och därmed göra livet svårt för sig själv + att man oftast då misslyckas i slutänden.

kokosolja är topppen !

Elpida
2012-03-05 10:39
#72

#63 TAck  för tips! Jag är som sagt inte ren LCHF:are utan kör min egen blandning så jag är inte något bra "språkrör" . Jag har fått tipset att först steka och sedan koka kålen i grädde så ska magen kunna bryta ner det bättre och inte bli så gasbildande. Det kanske gäller samma sak för blomkålen som jag inte heller klarar med magen just nu?

Jordnötterna visste jag om men jag brukar köra på hasselnötter och mandel i lagom portioner. Skulle försöka få tag i kokosolja och fiberhusk men får nog skicka efter. Vilket är bästa, och billigaste, stället att beställa ifrån tycker ni?

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Trollvind
2012-03-05 12:38
#73

Vad mycket inspiration och glädje i den här tråden Skrattande

Jag blir riktigt sugen på att haka på, men känner mig lite tvehågsen. Jag har provat LCHF tidigare flera gånger och har aldrig riktigt tagit mig förbi omställningsperioden. Men det kanske är så att jag gått ut för hårt för snabbt. Det låte lite så när jag läser nu.

Jag har precis nyligen fått veta att jag har Fibromyalgi och doktorn menade att det skulle bli bättre med värken och stelheten om jag går ner i vikt och kommer igång med mer rörelse.

Så nu HAR jag ju en väldigt bra anledning att anstränga mig lite extra. Flört

En fundering om kokosfettet… hur får ni i er det? Rätt upp och ner på en sked eller blandar ni det i maten?

Ians! Vilken bra idé att kolla matdagbokens vegetariska matsedel. Jag har ett konto där, så det ska jag kolla upp. Jag har nämligen börjat känna av att kroppen inte vill ha så mycket kött längre.

Hm… jag gör nog ett försök och hänger med gänget här. Fast det blir lite egna regler så jag inte går för fort fram.

Jane-Lyzell
2012-03-05 14:37
#74

72 Kung Markatt finns i välsorterade Mat affärer (ica) billigast tror jag - sen finns det på Hälsokosten!för kokos oljan!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-03-05 14:44
#75

73 Kanon om du börjar med deta - tror det kommer hjälpa dig bra med din fibbroGlad särskilt då med kokkos oljan med- det är ett bra fett som håller sig flytande vid 25 grader så de smörjer kroppen kan man säga!

Tii skillnad emot andra oljor den enda andra oljan som är ok är olivoljan .

Kokkosoljan tar bort hunger och söttsug! Jag löser upp det i varmt  vatten på morgon innan frukost ioch kväll innan middag och dricker det(enklast) Man kan bli lite illamående på morgonen om det sker så ät lite innen du tar oljan eller drick en kopp Te eller något innan.

2 msk 2 gr om dagen - är vad jag tar!

Att du valt bort kött kommer också att hjälpa dig få bukt med din fibbro- Lycka till!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-03-05 14:44
#76

KÄMPA PÅ - KÄMPA PÅ VI HAR LÅNGEN VÄG ATT GÅ NEDKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
ellen1960
2012-03-05 16:21
#77

#73 jeg spiser det rett fra en matskje(ikke spesielt godt) men det gjør at en føler seg mett og i balanse

karlsgåva
2012-03-05 16:32
#78

Oj, va många inlägg.

Kämpar på, men i går var gallan riktigt besvärlig ,uppkörd och supermätt ,efter min hasselnötspaj och blomkålsmos med massor av ost och grädde, och i går blev det blomkålsplättar av resterande mos plus ost igen. Man får anpassa sig lite efte don och person, så funkar det nog bra. Maken är stolt som en tupp, efter 14 dagar drygt så har han nog gått ner dryga fyra kg. Jag ligger efter en bit, och klarar inte att äta frukosten. Det blir ett ägg och lite kaffe.

Känns att man redan orkar mer, så idag har jag varit själv på en ganska lång skogspromenad med Ranja.  Vi kämpar på Jane av bara den <3<3<3Cool

[Woozy]
2012-03-05 17:30
#79

Va kokosolja bra när kroppen binder för mkt vätska?

Ians
2012-03-05 17:46
#80

#72 Bifoods kokosolja är kall pressad och bra  pris…finns på hälsokosten i plastbyttor…

Båe i en vanlg kallpressad variant runt 50 lappen och en extra virgin variant något dyrare

Den vanliga har ingen lukt eller smak o den andra smakar o luktar kokos!

ett tips !

Jane-Lyzell
2012-03-05 18:42
#81

78 Bra kämpat - vad duktiga ni ärKyss

79 Javist är den det!!! - min vätska håller på att försvinna av den och LCHF.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Woozy]
2012-03-05 19:22
#82

#81

Då blir det att inhandla lite då.

Hur mkt skall man ta varje dag?

Jane-Lyzell
2012-03-05 19:48
#83

82 Jag tar 2 msk morgon och innan middag - fast pröva dig fram - skrev i en tråd längre upp!(75)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Woozy]
2012-03-05 19:55
#84

Okej… Tack Kyss

sven-g
2012-03-05 21:53
#85

Har prövat nu detta i två dar, idag fick jag ont i huvudet som jag inte haft på åratal, tror det är sockret. Igår ca 40gr kolhydrater idag ca 30 hitills.

Jane-Lyzell
2012-03-05 21:59
#86

85 Oj bra jobbat Sveng drick massor med vatten!- det är bra du får huvudvärk - det är utrensning - du får ta det i några dar! - kämpa vidare!Flört Tar du Kokosoljan med?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

sven-g
2012-03-05 22:02
#87

Nä ost skiva eller lite grädde om suget blir för stort

sven-g
2012-03-05 22:04
#88

Har ett mål att försöka hålla mig under 50, bör nog vara ca med min storlek

Jane-Lyzell
2012-03-05 22:33
#89

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172417269

Våra kroppar och hjärnor reagerar på socker. Men på olika sätt och vi tål sockerchockerna olika bra. Somliga får humörsvängningar och sömnproblem, andra blir sugna på substanser som stimulerar på liknande sätt, som alkohol och nikotin.

http://www.annaskipper.se/Filer/duarvadduater-2011/Sockrets-effekter-pa778-kroppen.pdf

Sockrets effekter på kroppen
Våra kostvanor skapar stress. Redan som små äter vi på tok för
stora mängder tomma näringsfattiga kalorier. Tomma kalorier
gör oss obalanserade, trötta, irriterade och olustiga och vi tappar
initiativförmågan att göra saker. Det finns en myt att överviktiga
människor är lata. Jag förstår fullkomligt var den myten kommer
ifrån. Vi har ju fel bränseblandning i mitokondrien, kroppens
energifabrik och blir svullna av alla kolhydrater som ju binder
vätska. Inte nog med det så blir dopaminnivåerna i obalans och
detta sammantaget gör att vi inte orkar.
Vi är så grundlurade av livsmedelsindustrin och gammalmodiga, ej uppdaterade kostrådgivare, så allt vi orkar är att sitta
och fortsätta äta! Energin sjunker samtidigt som vi får dåligt
samvete över att saker inte blir gjorda – och då blir vi rastlösa.
Kanske börjar vi på fem saker samtidigt, utan att få någonting
klart. Trötthet parad med rastlöshet gör att vi sover sämre, både
kortare tid och med sämre sömnkvalitet. Detta resulterar i sin
tur i att vi tycker att vardagen är tråkig, trälig och tung. ”Det är
så jobbigt” är väl snart ett av de vanligaste svenska uttrycken!
I och med denna kluvna känsla – att vara trött och samtidigt
rastlös – blir vi stressade med allt vad det innebär. För att orka
tar vi till snabbmat som ger snabb energi men fungerar dåligt på
en kropp vars matsmältning och ämnesomsättning fortfarande
är som på stenålder……..

Läs mer i länkarna!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[MorganLeFey]
2012-03-06 00:50
#90

Nu har jag bestämt mig, jag ska börja i övermorgon på onsdag.

Och jag ska gå ut hårt i två veckor, Vecka tre ska jag lägga på ett litet fullkornsbröd om morgonen.

Och så ska jag ut och köpa en bok om detta där man kan få menyförsalg. Har någon av er någon att rekommendera?

Annons:
ellen1960
2012-03-06 09:07
#91

På facebook er det en side som heter LCHF recept #90

389 Jeg er av den sorten som reagerer veldig på sukker, eller karbohydrater får jeg fler enn 15 om dagen utløses mine ætstørningar(bullimi) så LCHF var en mirakelkur for meg. Oskyldig

jeg går nå til en lege som er spesialist på LCHF og tar blodprøver og samtaler

Jane-Lyzell
2012-03-06 12:27
#92

90 wow heja heja - vad glad jag blir att fler provarSkrattande

Igentligen inte så kompliserat - använd råvaror och så lite färdigrätter som möjligt!

Mycket grädde och feta ostar äter du kött så fett kött!

Ta bort Ris , psta , potatis och underjordgrönsaker - ät mer ovanjord grönsaker - ta bort frukt som är en riktig socker fälla - läs gärna boken sockerbomben!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[MorganLeFey]
2012-03-06 17:12
#93

# 92 - Har börjat lite försiktigt idag! Vet att de första dagarna är jobbiga men sedan stabiliserar blodsockret sig.

Jane-Lyzell
2012-03-06 17:19
#94

93 Bra jobbat - pepping pepping- du klarar detKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Lynxx
2012-03-06 17:22
#95

Grädde & mjölk kan hindra viktnedgång - tänk på det.

Mjölkprodukter kan vara en av bovarna vid div allergier (typ pollen- etc.)

(mjölk e egentligen till för småttingar - inte vuxna)

Den som tål ägg kan testa att ersätta mjölk med s.k. äggmjölk.

Div. länkar till hur man gör:

https://encrypted.google.com/search?hl=sv&&q=%C3%A4ggmj%C3%B6lk%20site:kolhydrater.ifokus.se

Ost e förstoppande…tänk på det ifall maggen e trög.

/L

Jane-Lyzell
2012-03-06 17:49
#96

95 Bra tipps - fast för vegetarianer är nog mjäölkprodukterna ett måste särsklit grädde! och som vegetarian hindrar det inte viktnedgången!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

sven-g
2012-03-06 20:09
#97

Min dag började med ägg och bacon, mellan mål ost+ grädde middag kålgryta dvs vitkål + brynt fläskfärs, om en timme ca dax för ost och grädde.
Känner ett dj sug är som man var utan snus.

Annons:
Jane-Lyzell
2012-03-06 20:21
#98

97 Bra kämpat Sveng - heja heja- drick mycket vatten med!Skrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[MargaretaA]
2012-03-06 21:36
#99

#79

Va kokosolja bra när kroppen binder för mkt vätska?

Bästa sättet att undvika vätskeansamling är att undvika bröd och mjölmat för det suger ju i sig vatten som inget annat. Det är bara testa och se vad som händer när du lägger en bit bröd i vatten - det suger i sig hur mycket som helst.

Eller blandar vatten med mjöl - det blir klister - och det tar flera dagar innan smörjan har passerat hela vägen genom mag/tarm-kanalen.

Aj! jag får ont i magen bara av att tänka på det! Skrikandes

[Woozy]
2012-03-06 21:38
#100

#99

Tack för svaret.

-äter inte speciellt mkt bröd alls, men kroppen binder vätska som en tampong känns det som. Obestämd

[MargaretaA]
2012-03-06 21:58
#101

#100

Fråga på kolhydrater.ifokus.se Glad

Ians
2012-03-07 01:08
#102

#100 Woozy….äter du pasta, musli etc så är det samma sak med det

Även stora mängder frukt etc ALLT med höga kolhydrats nivåer binder vätska i kroppen

Sedan beror det på hur känslig ens kropp är…hur mycket vätska man binder.

Lynxx
2012-03-07 05:00
#103

Man kan ju alltid prova att göra eget bröd - på LCHF-vis:

http://www.lchfgourmet.se/baka-med-lchf/lchf-brod/

Kolhydrater är vätskebindande. 1 gram kolhydrater binder 2,7 gram vatten. Så ett kilo socker binder nästan tre kilo vatten!

Så när man drar ner kraftigt på kolisar - så minskar man i snabbt vikt första veckan. Så alla blir glada att de går ner 5 kg - men de e bara vatten som försvinner.

Sedan kan det ta tid för kroppen att våga tro att denna nya näringstillförsel kommer att vara bestående - så den törs släppa på sina lager av fett.

/L

Lynxx
2012-03-07 05:20
#104

Margarin!?

Ni äter väl inte margarin?!

Margarin är ingen naturlig produkt, inte det minsta! När man gör margarin - så tar man någon billig olja - typ palmolja, som fraktats hit i tankbåtar (på tillbakavägen har tankbåten en annan last. Ibland kemikalier som inte alls är något man borde stoppa i munnen, tror ni tankarna är klinisk rena när det sedan är dags för olja igen?).

Viktigaste anledningen till att BOJKOTTA PALMOLJAN är att regnskogar huggs och bränns ner i rasande takt för att tillgodose den stora efterfrågan på palmolja. Inom 10 år kommer de vilda orangutangerna att vara utrotade - till största delen pga detta. Och den tropiska regnskog som är borta förblir borta. Den går inte att återskapa.

Palmolja används i en rad olika produkter:
- ingår som råvara i tvål, tvättmedel, salvor, oljor, kosmetika, smörjmedel och fettsyror.
- ingår som vegetabiliskt fett i livsmedel. I stort sett alla margariner  innehåller palmolja. Den är en billigare ersättare för kakaofett och ingår därför ofta i choklad. Vanlig i kex, flingor och glass. Chips är ofta friterade i palmolja. Plus en lång rad fler produkter där den billigare palmoljan används som vegetabiliskt fett.

Om det endast står vegetabiliskt fett på innehållsdeklarationen kan man nästan vara säker på att produkten innehåller palmolja.

Margarintillverkning:
Extraktionsbensin för att utvinna fettet ur oljefröer.

Aceton för att ta fram den del av oljan som har rätt egenskap.

Syrabehandling med fosforsyra och neutralisering med lut där man tar bort bla lecitin och fria fettsyror.

Blekning med blekjord som minskar mängden färgämnen.

Deodorisering (med vattenånga) där man tar bort smak och luktämnen samt eventuella lösningsmedelrester.

Vissa fettråvaror härdas eller omestras för att ge en önskvärd smältpunkt och konsistens; Genom behandling med vätgas och nickelkatalysator adderas väte till de omättade fettsyrornas dubbelbindningar varvid mättnadsgraden och smältpunkten höjs. Vid sk omesterifiering används natriummetylat och efter raffineringen kan små mängder av metanol förekomma.

Smör: ”Man tar grädde - så vispar man det länge. Voila!”

Vilket av dem Väljer Du???

/L

Annons:
[Woozy]
2012-03-07 06:45
#105

Jag kan inte hitta kolhydrater.ifokus i min lista Obestämd

Lynxx
2012-03-07 07:05
[Woozy]
2012-03-07 07:07
#107

Tack Glad

Kerstina-61
2012-03-07 11:48
#108

#104 Så sant det du skriver om palmoljan att det förstör regnskogar och allt det medför MEN…det finns företag som odlar egna palmer och på så vis utvinner palmfett.  T.ex. Alpnäring som tillverkar kryddor och hudvård, de odlar sina egna palmer. :-))

Tack för recept på brödet Skrattande

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Jane-Lyzell
2012-03-07 11:57
#109

104 Hualigen så hemskt((

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-03-07 12:08
#110

http://www.bittensaddiction.com/

Rekomenderar om socker och beroende!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

sven-g
2012-03-07 20:45
#111

Fn tycker det verkar svårt att komma ner i kolhydrater igår 37 idag redan uppe i 37 varav 25 är mejeriprodukter ca lika igår, ska försöka hitta typ ersättning.
Börjar må lite bättre

Annons:
Jane-Lyzell
2012-03-07 21:06
#112

11 kanon- hejaKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
2012-03-08 11:15
#113

Efter några dagars fuskande….De har ju varit Synd om mig Oskyldigåkte kana i en grusad nerförsbacke o slog i rygg, huvud o arm!

Så har jag tagit tag i mitt nya Veg lchf liv igen……!

För inte blir det bättre av o äta godis…men det lindrar gott när man är skavd o öm!…Inget botar allt så bra som lite chokelad! Flört

Men som sagt nu är jag på G igen!

Jane-Lyzell
2012-03-08 12:39
#114

113 heja hejja- det går bra med selleri också istället för choklad - du kan äta ren choklad - men inte marraboFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Trollvind
2012-03-08 16:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Nu har jag varit igång några dagar tack vare inspirationen ni sprider i den här tråden Skrattande. Känns riktigt bra faktiskt.

Dagens lunch:

Ians
2012-03-08 16:25
#116

#115…………mmmm…ser riktigt gott ut! Tungan ute

Jane-Lyzell
2012-03-08 17:43
#117

115 SmaskensSkrattande Heja på!

Jag kämpar vidare - ska funka….JaaaaSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

sven-g
2012-03-08 19:48
#118

Idag bakslaget svärnit i röva, måste ta lavemang i morgon inte kul.
Detta får inte upprepas då blir det att återgå till hur man ätit Rynkar på näsan

Annons:
Jane-Lyzell
2012-03-08 19:51
#119

118 du måste dricka mycket vatten Sveng- coccos oljan borde hjälpa till med magen - ät linfrön med:-)))

Motion  och massage på magen i tarmområdet bästa medecinGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Woozy]
2012-03-08 19:54
#120

Måste få tillägga gällandes linfrön (då jag själv har problem med rörsystemet).

Hela linfrön är för tarmen då magen inte kan smälta hela linfrön.

Krossade linfrön är således för magen.

Hoppas det hjälper SvenG.

[MargaretaA]
2012-03-08 20:03
#121

Mycket intressant om kokosolja. Kan det hjälpa mot Alzheimer?

sven-g
2012-03-08 20:05
#122

Vart får man tag i kokos olja, kollat skafferiet inget linfrö måste vänta tills i morgon, provat varit ut och gått, fick sitta på toa med nått som var på väg men kom inte ut, gorde ont av fn. Ev måste jag åka akut in på lassarettet, vet inte om jag klarar köra bil själv.

Jane-Lyzell
2012-03-08 20:13
#123

122 - drick ljummet vatten och massera tarmarna försiktigt - Risinolja brukar ju göra susen - men om du har problem med detta sen förr rådgör med sjukan!

Kokos olja köper du i välsorterade (Ica) affärer "Kung Markatta"

Hälsokosten har varianter av det med!

Lycka till med att fu ut de som nu ska utCool

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[MargaretaA]
2012-03-08 20:16
#124

#122

hos hälsokostbutiken. Köp inte de vanliga butikernas dynga i silverpapper. Det är inte alls samma sak.

Jane-Lyzell
2012-03-08 20:23
#125

121 Wow- finns hopp få tillbaka min hjärna dåFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Woozy]
2012-03-08 20:26
#126

#125

Mot min med Glad

sven-g
2012-03-08 20:31
#127

Har nog ätit fel tror jag mycket ost och ägg grädde fläskkött + vitkål blomkål brockoli, mycket the pga socker sug.

[MargaretaA]
2012-03-08 20:43
#128

#127 Sven

Låter som typisk LCHF-mat, men jag tror du tampas med övergångsbesvär fortfarande. Ge inte upp - det blir bättre Glad

Hellas
2012-03-08 20:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#129

Jag köper kallpressad cocosolja på Hälsokost som både smakar och doftar gott.

Jag köpte den för att använda i hudvårdsprodukter men den går lika bra att äta.

Kostar lite mer men det var det värt

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
2012-03-08 20:53
#130

Upps vilken stor bild Cool

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[Woozy]
2012-03-08 20:54
#131

Kallpressat skall man alltid köpa, för den blir ej varmare än 40 grader vid tillverkningen.

[MargaretaA]
2012-03-08 20:55
#132

#129

japp där är den. och för dem som inte gillar smaken av cocos så finns även en smaklös variant.

Annons:
[MargaretaA]
2012-03-08 20:58
#133

#132

haha "smaklös" klingade kanske lite fel. menade neutral cocosolja som inte smakar cocos Tungan ute

sven-g
2012-03-08 21:34
#134

Nu hittat en gammal lavemang spruta på vinden i gammelstugan gummibälgen är hel men sprucken, så nu prova olja vaselin och varmvatten.
Fy fn vilket skitsnack.

sven-g
2012-03-08 23:04
#135

Nu är ok igen men fiick lov att spola ut allt inget kom själv.
Men det känns jätte skönt nu, illa måendet och trummskinnet på magen har återgått till normalt.
I morgon köpa det ni rekomenderat, detta önskar jag ingen.

Jane-Lyzell
2012-03-08 23:31
#136

135 Skönt du mår bättre - sktibraFlörtCool

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Trollvind
2012-03-09 09:06
#137

Åh hugaligen vad jobbigt Sven G Förvånad. Jag har periodvis haft liknande problem. Ett bra tips är att äta följande blandning varje morgon:

  • 1/2-1 fikon klippt i bitar läggs i ett glas
  • Strö över 1 msk ljusa psylliumfrön (finns på Willys)
  • Täck med vatten och låt stå över natten

Det blir ett slags gelé som gör det lätt att få i sig de där fröna. Fikon är väl inte direkt LCHF men under en övergångsperiod borde det vara ok tycker jag, med tanke på att mängden är så liten. Man kan utesluta dem men de gör att smaken blir lite bättre. Det smakar inte illa annars, men det är inte gott heller.

Jane-Lyzell
2012-03-09 12:38
#138

137 vilket bra tippsSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-03-09 13:28
#139

Skrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
2012-03-09 13:32
#140

Skrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-03-09 13:39
#141

Skrattande Hon är min idol nuKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-03-09 13:41
#142

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-03-09 13:50
#143

Skrattande Råd!!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-03-09 13:59
#144

Skrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-03-09 14:13
#145

forskningGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-03-09 14:16
#146

Glad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
2012-03-09 14:26
#147

Glad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
2012-03-09 14:50
#148

Kul att det fungerar för er även om det blivit lite tjall på magen i vissa fall Flört.

Jag håller mig till normalkost jag, eftersom Kolhydratsfattig kost inverkar negativt på min muskulatur dvs. jag tappar muskler istället för fett men vi är alla skapt på olika sätt och så många människor som idag äter LCHF och som är nöjda kan ju inte ha fel.

HejaHeja

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

lizaohman
2012-03-09 15:13
#149

Toppenfilmer, Jane!

Jag tror att professor Dahlqvist ska vara med även i år på LCHF-kryssningen, men vi kan inte åka tyvärr Gråter

lizaohman
2012-03-09 15:18
#150

Hellas: om du tänker dig att du äter X antal kalorier per dag = all näring kroppen behöver och behåller antalet kalorier MEN ökar fett och ökar protein men minskar kolhydrater så garanterar jag att du bygger muskler, även när du sitter i TV-soffan Tungan ute

Jane-Lyzell
2012-03-09 15:58
#151

148 Jag tror du känner det i ett första skede då kroppen ställer om sig Hellas - det vänder sen:-)

Se filmerna är min rekomendation - Stark KvinnaGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-03-09 15:59
#152

149 Ja vist är dom bra - hittade dom på youtube - man blir mera peppad av dem efer att ha tagit in vad hon säger!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
2012-03-09 16:50
#153

#150, 151 Nu är det ju så att jag regelbundet har gjort mätningar med elektroder på just muskelmassa, fett och vätska och det har varit så otroligt tydligt att då jag äter för lite kolhydrater så tappar jag enbart muskler.

Mätningarna har jag gjort under ett års tid.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Ians
2012-03-09 17:16
#154

#153…Som Annica säger själv …vi är så olika som personer o har olika kroppar….så man får pröva ut vad som fungerar för ens egen kropp!

Individuellt!

Tänk om det var så enkelt att ett sätt att äta passade alla!

Jane-Lyzell
2012-03-09 17:45
#155

153 Oj då märkligt - konstigtCool men tappar man inte muskelmassa om man går ned i vikt generellt!???

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
2012-03-09 18:21
#156

#155 Jodå, det gör man om man går ner i vikt på fel sätt eller äter felaktig.
Det är någonting vi verkligen har fått lära oss med en Cyklist i familjen där de ska väga minimalt men behålla musklerna Flört.

Men som jag tidigare sagt, allt är individuellt och för mig funkar det inte med LCHF.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
2012-03-09 18:23
#157

#154 Precis Ians, det är det jag skriver i inlägg #148 Kyss, alla är olika och det som inte fungerar på en person funkar jättebra för den andre.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[MargaretaA]
2012-03-09 18:59
#158

#141

Jag har alltid tyckt att du och Annika har mycket gemensamt - inte för att jag vet om hon tror på andar - men bortsett från det…

Världen behöver fler tuffa kvinnor som står upp för vad de tror på - även när det blåser snålt - och inte ber om ursäkt för sig! Flört

Jane-Lyzell
2012-03-09 19:44
#159

158 Ha ha ha tack goa Maggan- vilken komplemangKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Kerstina-61
2012-03-10 01:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#160

Det som gör mig "skeptiskt" (Personligen) är att dessa " dieter" sedan måste hållas. Om man går tillbaka till sitt tidigare "liv" så gå rman upp i vikt igen.

Jag kan inte tänka mig leva utan smörgås, potatis, pasta mm livet ut.
Det är det som gör att jag inte kan gå ned i vikt enligt LCHF
men jag är jätteimponerad av er som tagit detta livslånga beslut Glad

Jag inväntar min dag då jag kan känna styrkan i att hitta min väg.
Har gått ned i vikt tidigare med viktväktarna, men det är lika dant..jag ramlar tillbaka i gamla  vanor och går upp mer än jag vägde innan

Hejjar på er här i gruppen och håller alla tummar å tår för det ska gå bra för er alla

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Annons:
[Woozy]
2012-03-10 09:32
#161

Jag tror inte på att ta bort potatis.

Potatis har varit basföda hur länge som helst. Det är ju nåt annat man måste skära ned på.

Jane-Lyzell
2012-03-10 11:25
#162

160 När man kommer till en punkt i livet där man förstår at maten vi stoppar i oss är det vi blir i kropp o själ - då förstår man värdet av just Annikas reveletonerande diet - eller livsstil.

Jag rekomenderar dig at läsa hennes bok - åtminstionde lyssna på youtube inläggen jag lagt in! Vi är sååå lurade av etablissemanget i dag vad vi ska äta! Okunskapen håller människor i ett fängelse av onyttigheter som långsamt förgiftar kroppen.

Det är en livsväg att välja - vill man fortsätta - som i mitt fall hälsan blir sämre o sämre och vikten mer o mer - då måste man välja!Döden eller livet - Jag valde livetGlad inte för jag är rädd för döden(finns ingen död) - utan med omtanke om mina barn och i vetskap att jag har såå mycket mer att uträtta här på jorden - så en skylldighet att ta ansvaret  för mitt eget tempel!

kokkosoljan detta livselexir - tar bort allt sug av pasta, potatis , godis, smörgås socker etc….

-socker bomben - läs boken handlar om ett tidigt beroende som följer hela livet och fortsätter till många blir alkoholister eller drågberoende - pga vad vi äter - ruggigt!

Tack Annika Dalkvist att du finns för oss och har kunskapen som läkare i all denna djungel av lisvmedels industrins onytigheter!

Det är inte mycket man kan köpa i en afär när man läser innehållsförteckningen - det mesta är det socker i eller transfetter mm……

alla väljer väg - jag har valt livet - Kerstina se på youtube klippen åt minstonde!

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-03-10 11:30
#163

161 - läs inlägg 162 Flört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

sven-g
2012-03-10 16:46
#164

Vad nu gäller cocosoljan verkar det vara kortids hjälp, idag tvingats att jobba åtta timmar isträck utan några former av intag, blev skakig gick över efter födo intag. Lite svårt detta pga den typen av jobb som jag har, men jag är envis.
Igår 12 kolhydrater idag ätit nu 26 kämpar på.
Hur många kommer ni upp i.

[MargaretaA]
2012-03-10 17:15
#165

Kerstina #160

Ja LCHF blir en livsstil för många. Jag hade också svårt att avstå från potatis och bröd i början, men man vänjer sig. Och när man märker hur otroligt mycket bättre man mår utan så är det inte svårt att avstå. Av bröd får jag numera bara rejält magknip och potatis känns helt meningslöst…

Jane #162

haha Jane har hamnat i missionärsstadiet Skrattande

Sven-G #164

Det är lite skakigt i början innan man har lärt sig så det är bra att du inte ger upp.

Börja dagen med en rejäl frukost på t ex omelett/äggröra på fyra ägg och några skivor bacon stekta i generöst med äkta smör. Det står man sig på i minst fem timmar.

Koka sedan några ägg och ha med som färdkost så behöver du aldrig vara hungrig.Ägg är bland de mest näringsrika livsmedel som finns. Innehåller allt utom C-vitamin

jag håller mig till max tio gram kolisar/dag och då väljer jag C-vitaminrika grönsaker som kål i olika former. Broccoli, Blomkål och vitkål  har blivit stapelvara.

Jane-Lyzell
2012-03-10 17:51
#166

165 ha ha ha Jane missonärenSkrattande

Jo de e nog så- man blir liksom lyriskOskyldig

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-03-10 17:56
#167

164 hur fasen mäter ni kolhydtrater - det gör inte jag - ser bara till at inte äta någraGlad

Kokkosfettet är ingen grej man bara har i början - det är ett livselexir- fore everFlört äter du det blir du inte hungrig eller faller i blodsocker - det är grymt!

Jag har fallit en gång i blodsocker sen jag började - emot att var o varannan dag dimpa i lågt socker - de e för fasen en revolutionCool

se på filmen om kokkosoljan sveng- man får tillbaka minet med- suveränt!

Nu missionerar jag igenTungan ute

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[MargaretaA]
2012-03-10 18:02
#168

Jane #167

Här kan man lägga in allt man äter under en dag och få svart på vitt. Ett väldigt bra redskap i början när man är osäker. En matvåg är bra att införskaffa så man vet hur många gram man äter av olika livsmedel Flört

http://minmat.net/

Jane-Lyzell
2012-03-10 18:07
#169

168 Tack - men sånt trams skiter jag iCool

Jag är varken intreserad av kilon eller kolhydrater - jag läser på förpackningarna och äter där efter !

då tappar jag lusten om jag måste väga o mäta allt - fy tusanRynkar på näsan

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[MargaretaA]
2012-03-10 18:16
#170

#169

Man måste inte alls - men för vissa är det till stor hjälp. Särskilt dem som vill gå ner i vikt.

själv hade jag hamnat på en platå (vågen stod still i flera månader) och insåg till slut att jag nog hade lite för mycket grädde i kaffet. Bytte ut den mot cocosolja och nu har det lossnat igen.

För vissa så kan 5 gram kolisar hit eller dit faktiskt göra skillnad Förvånad

Jane-Lyzell
2012-03-10 18:17
#171

Okay - tack MagganKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

sven-g
2012-03-10 20:27
#172

Om det inte var att gå ner i vikt skulle jag äta lite vildhallon med socker och mjölk nu, eller vaniljsås med äppelkaka. Avsluta med munk eller nått annat smarrit och kaffe

[MargaretaA]
2012-03-10 20:56
#173

#172

Hallon med vispgrädde/keso utan socker är LCHF-arens tröst Tungan ute

och vill du ha den söta smaken utan socker  - gå till ICA. Flört

http://www.ica.se/ICAs-egna-varor/Artiklar/ICA-Stevia/

lizaohman
2012-03-10 23:13
#174

Nä, väga och räkna är inget man behöver bekymra sig om i början. Undvik vissa matvaror och att använd tumregeln max 5% kolhydrater så är det lättast. Att läsa på förpackningarna ger en så småningom en god känsla för vilka matvaror som är kolhydratrika.

När man fått in sina nya ätvanor så kan man göra stickprov på dagsförbrukningen och se hur många kolisar man egentligen får i sig. Viktigast förstås för diabetiker som måste vara strikta som tusan men alla kan efter ett tag behöva få en uppfattning om hur man egentligen "sköter sig".

För de som vill gå ner i vikt och inte lyckas trots 5% regeln, så är det antagligen fråga om överintag av energi och då måste man tyvärr räkna kalorier. Signalsystemet hunger/mättnad är mycket ofta skadat när man överkonsumerat kolhydrater under många år.

Själv har jag hållit på så mycket så kroppen reagerar när det blir fel åt ena eller andra hållet. Många måste få i sig en del kolisar för att må bra, men förstås inte från mjöl/socker/stärkelse. En del som jag stött på inne på kolhydrater.ifokus måste hålla nollan. Det ni!!!

Annons:
[MargaretaA]
2012-03-10 23:28
profca
2012-03-10 23:46
#176

Efterlyser män som går den smala vägen Flört Här är en i alla fall. Men just nu är det lite trögt med formen. Det blir väl bättre när solen piggat upp ett tag så man orkar ta itu med sig själv. Funderade på en sak. De är veäl ingen som tror att man byger muskler med kolhydrater? Muskler byggs med protein *flexar biffmuskeln*. undantaget är väl prippsmuskeln Cool fast öl är ajabaja.

[MargaretaA]
2012-03-10 23:56
#177

#176

Kolhydrater har inte byggt denna läckra kropp Tungan ute

http://coltingblogg.com/about/

lizaohman
2012-03-10 23:56
#178

Nej, profca, det är det nog egentligen ingen som tror. SÅ annorlunda är ingen att man trotsar naturlagarna, men den optimala sammansättningen av kosten varierar från person till person. Själv kan jag inte äta så mycket protein eftersom jag är diabetiker, så jag måste äta mer fett än dig som inte har den typen av sjukdom. Kokosolja är då en livräddare! Förresten - skulle inte du sitta med tenta istället för att vara ute och surfa??Oskyldig

sven-g
2012-03-11 08:36
#179

#176 Jag ska förställa en man Glad

Lynxx
2012-03-11 23:38
#180

En nätbutik - för de som ev. vill kolla vad som finns:

LCHF-butiken - Stark utan stärkelse

http://www.lchfbutiken.se/

/L

Jane-Lyzell
2012-03-11 23:44
#181

Tackar- stå på er alla LCHF - kämpa vidareGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Lady-Oona]
2012-03-12 12:54
#182

Kämpa på alla….beundrar er som gör det…..kramar

Ians
2012-03-13 06:55
#183

jag åteföll till chokelad dieten under mitt tre nätters pass i helgen…..blir ju så trött ibörjan av mindre kolhydrater….så nu får jag ta mega trötthet denna veckan när jag skall tillbaka på banan igen Obestämd skit skit skit!

Men nödvändigt!

Tror ni jag blev jäötte pigg av chokeladen? Nej ! så det var rätt onödigt!

Så nu tillbaka på banan…svettandes o trött!

Jane-Lyzell
2012-03-13 11:00
#184

183 förstår dig de första 14 dagarna var jobbiga tycker jag - nu känns det bättre o bättre - så hååål ut IansKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
2012-03-13 11:04
#185

japp så får det bli…jobbar inte så mkt de närmaste 14 dgrn så jag har lättare att stå ut då!

Jane-Lyzell
2012-03-13 11:09
#186

185 Kanon - och jag tjatar om kokosfettet - det gör verkligen skillnad i kroppen- jag är jätte impad av det!Glad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
2012-03-13 11:14
#187

jag tar ca 1 msk i kaffet varje morgon…o känner mig redo för en dos på em också nu….blev ju lite kass i magen ibörjan Tyst

Jane-Lyzell
2012-03-13 11:18
#188

187 iiiiiiiiiiiiiiiiii i kaffet - vad äkligt!Förvånad

Jag löser upp i lite varmt vatten och sväljer som medecin- jag tar 2 msk morgon och kväll(innan middag) på morgone moste jag få i lite youghurt eller nått , först, annars mår jag illa av kokkosen.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Ians
2012-03-13 17:51
#189

De e faktiskt inte så äckligt alls! Men jag kör ju med smaklöst kokosfett…. kokos smak o kaffe Obestämd…..som kokostoppar med kaffe minus socker….mja de kanske inte skulle vara så dumt m lite kokossmak iallafall faktiskt!….när man tänker efter Glad O en blir mjuk om läpparna oxå Flört

Jane-Lyzell
2012-03-13 17:54
#190

189 Ha ha ha Glad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
2012-03-13 17:57
#191

jo så får man väll vara lite nyfiken….märks det ngt på vågen/måtten ännu? Jane……

Jane-Lyzell
2012-03-13 17:59
#192

191 - Jo ja känner mig smalare - inte så mycket men mera kraft - har varit på promenad flera dagar i rad och längtar ut mer o mer! Magen har som liksom ramlat nedFlört

Jag har ingen våg!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
2012-03-13 18:12
#193

Toppen! o vågen kan en lika gott skippa man blir mest stressad av det….mät dig istället! Går lika bra med gammla kläder som sitter lösare o lösare Flörtmer ork o sug efter promenix är väll bra resultat så här långt!

go go go !

Jane-Lyzell
2012-03-13 18:26
#194

Kyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Hellas
2012-03-13 19:45
#196

Så inspirerande ni är Kyss

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Ians
2012-03-13 20:45
#197

En får tacka Oona!

Två jättebra länkar! Skrattande

sven-g
2012-03-13 20:55
#198

Börjat må riktigt bra känner mig piggare orkar mera, motionerar.
Men det snöre jag klippt i max buk mått, minskade det bara första dagarna på sen ökat  till den längd jag klippt av.
Tycker det är märkligt pga av att jag motionerat rätt mycket, har nu minskat fettet till ca normal dos.

Jane-Lyzell
2012-03-13 21:18
#199

195 Härliga länkar - hoppas fler läkare lyssnar nuGlad

198 Härligt SVeng Glad Kämpa på…….

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
2012-03-13 21:28
#200

Det händer lite skojiga saker med kroppen ibörjan…..ex kan din motion vara en bov i dramat….kroppen svullnar lite när man börjar motionera mera…men det går över.

Dessutom kan endel gå upp lite ibörjan av dieten innan kroppen helt ställer om till fettdrift…

Kanske skall man hålla koll på kalorierna också ÓM man äter veg.lchf det innehåller lite mer kolhydrater så då får man vara lite försiktig.

Däremot skall man äta så mkt fett man kan så man blir mätt ordentligt….ett tips så du inte biter dig i tummen….

Drar man ner förmkt på fettet så blir en gärna mer hungrig. Och då är det lätt att man äter mer av det som innehåller kolhydrater.

ex innehåller 1 msk kokosfett ca 115 kcal …äter man vegetariskt har man kalorimässigt råd med ngr msk/dag utan problem.

sven-g
2012-03-13 21:46
#201

Jag håller nu nere både calorier och kolhydrater, tagit bort ost och grädde, tar nån sked cocos olja till the på kvällen så inte man blir för hungrig. Så nu äter man grönsaker och kött, med vatten till, det var väl fn om inte man ska minska.

Jane-Lyzell
2012-03-13 21:52
#202

Glad så mycket bra råd i tråden så man blir saligFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Lynxx
2012-03-13 23:37
#203

Jepp!

----

Bra länkar Lady-O Skrattande

/L

Ians
2012-03-14 10:43
#204

201>>> ja det vore f-n! Flört

Allt kommer i sinom tid….ibland så är kroppen lite motsträvig bara….men det kommer var så säker!

Stress är en annan orsak till att kroppen gärna vill behålla kilona….stress tydér ju enl kroppens logik på att nu vankas det oår….bäst o spara så en överlever Detta också!

Så att försöka ta det lungt o ta det med ro hjälper endel också

En liten länk där de som vill läsa mer om stress o viktnedgång, samt få lite andra bra tips, kan kika in…

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/

kram

Ians
2012-03-14 12:11
#205

Hittade en ny användning för kokosfettet…..en msk eller två i en grönsakssoppa som annars innehåller alldeles för lite fett….mättade goare och smakade smaskens av lite mer fett.

Fett är ju en smakbärare det får man inte glömma!

Recept på min tjocka soppa…kan användas som sås till squash pasta om man vill det.

4 port

1 gul lök finhackad

2 dl linser gärna röda

1 vitlöks klyfta pressad

1 grönsaksbuljongtärning

5 dl vatten ca

kokas tills linserna blir mjuka…..tillsätt:

1-2 tsk sambal olek

2 tsk paprika pulver

något varv med svartpeppar kvarnen

Franska örter ca 1 tsk

1 burk tomat kross

1-2 msk tomat pasta

låt små puttra en stund till…färdigt! vid serveringen tillsätt ev 1-2 msk kokosfett för att höja fetthalten o där med mättnads känslan.

Jane-Lyzell
2012-03-14 12:55
#206

smaskens Ians!

Här kommer en länk till DR Dahlqvist logg- mycket intresat om smör!

http://annikadahlqvist.com/2012/03/13/at-inte-det-som-myror-inte-vill-ha/

Ät inte det som myror inte vill ha

13 mars, 2012 By Annika Dahlqvist 15 Comments

Margarin uppe till höger, lättmargarin nere till vänster, smör nere till höger.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Lynxx
2012-03-14 14:04
#207

T.o.m. myror e smartare än många människor Förvånad

De e smöret som gör'et!

/L

Jane-Lyzell
2012-03-14 15:25
#208

JappSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Bybo
2012-03-16 11:16
#209

Heeeej!

(sorry, jag bara scroolade ner utan att läsa, men ska)

Va kul Jane, att du mår fint.

Min pappa, åt alltid fett och riktigt smör osv…nå väl, om mig nu då ;))

*****

Jag har typ käkat Lchf sedan i Maj. Är inte påläst om risker osv, MEN, som jag är/har varit: Överviktig, ont i knäna (fotbollen) högt blodtryck, diabetes i släkten, och slipper humörsvängningar iom blodsocker som for fram och tillbaka tidigare osv….Så, just nu tycker jag det är viktigare med lchf, och jag mår toppen :))

Testa en gång för några år sedan..men mådde bläääk *skumt*

En sak till (plus mycket annat som jag inte minns just nu *S) jag äter bra mycket mer grönsaker nu :))

Jooo, redan efter 2 veckor, så blev mina knän mycket bättre…så coolt, och det berodde inte på någon viktnedgång dårå…

Jag varken väger eller mäter mig, och väger inte heller käket…funkar så bra så…

På köpet har jag visst gått ner i vikt ganska mycket. Folk undrar, samt att jag inte kan ha vissa byxor då de ramlar av. Och, även skönt att se mitt vanliga ansikte igen hehehe

Annons:
Jane-Lyzell
2012-03-16 11:37
#210

209 Nämen oj så roligt Bybo- du kan vara ståltSkrattande

Tack för du delar med dig - så härligt höra er som hållt på ett tag, tack!

Det peppar till att fortsätta - Jag känner själv hur det bara blir bättre och bättre- får mer kraft -vilket är underbart!

Jag varken väger eller mäter heller - funkar ju endå- så skööönt!

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Bybo
2012-03-16 11:48
#211

Tack. Och, är glad för din skull "syrran :)) Kraaam

Jane-Lyzell
2012-03-16 11:57
#212

KyssPöss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

sven-g
2012-03-17 13:33
#213

Orättvist jag har inte stått på nån våg, men jag klippte till ett snöre på maxmått över buken, tyvärr har det inte blivit längre snarare kortare.
Trotts att sista veckan även dragit ner på kalorier, och ökat motionen.
Min kropp är som mig, bäst att spara kan vara bra att ha.
Ska nog pröva att äta munk, och semlor samt dajm iställe.

Ians
2012-03-17 13:45
#214

Ge inte upp Sven-g det kommer det kommer om man bara just inte ger upp!

sven-g
2012-03-17 14:13
#215

Lite deppigt detta min kompis gick ner 8 kilo på en månad, och fortsätter gå ner, jag har mera kilon än han.

[Woozy]
2012-03-17 14:14
#216

Skickar lite peppar-energi till dig sven-g.

Ge inte upp.

Annons:
Jane-Lyzell
2012-03-18 00:09
#217

Stå på dig sven - det lättar senSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

sven-g
2012-03-18 11:36
#218

Kompisen var hit nyss, uppmuntrade mig, sa motionera mera :(

[Lady-Oona]
2012-03-18 12:07
#219

Motion får komma sen Sven, hitta bra matvanor först, en sak i taget och ha förtroende för dig själv, "alla andra" har inte alltid rätt svar för just dig.

Lycka till! Glad

Jane-Lyzell
2012-03-18 13:09
#220

Man måste ha en stor portion TååålamodGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

sven-g
2012-03-18 14:21
#221

Räknar dessa kolhydrater hur man än gör blir dom många, pga magen äter jag nu linfrö två gånger om dagen, många kolhydrater.
Äter nu bara grönsaker och kött, idag står en hare på spisen och puttrar, till blir det blomkål brockoli samt isbergs sallad, och några glas vatten.
Trotts detta blir det kolhydrater, minimerat fett intaget försöker hålla mig under 1500 kc om dan.
Dvs äter nästan bara buk fyllning.
Sen i kväll ca 6 km stavgång.
Så här ser ca en dag ut, blir det inga resultat tappar jag motivationen.
Vist går det att öka till att gå 2 mil om dan, men vete fn om jag hinner därför denna nivå.

lizaohman
2012-03-18 15:13
#222

# 73 Trollvind:

Jag har också fibro och en av de snabbaste hälsovinsterna, när jag ökade på fett och protein (för att minimera muskelförlust) men avstod i möjligaste mån från kolhydrater, var att grundvärken försvann. Yippih!! Överansträngning - särskilt i händerna - ger fortfarande värk, men det dagliga molandet är borta. Lite spikmatta då och då smörjer åxå bra och förstärker hälsovinsten! Hoppas, hoppas det går bra för dig med!

Angel3
2012-03-18 16:03
#223

Wow, vilken intressanta inlägg. ett tag körde jag LCHF men som vanligt så slutade jag. Men jag mådde så bra och kroppen och själen var så pigg och hade så mycket energi under tiden jag inte åt kolhydrater.
Känner att det är dags igen att dra igång det. Jag är ju en sockerråtta och behöver få bort sockret ur min kropp.
Reserverade boken Sockerbomben som jag ska läsa.

Tycker det är svårt att veta vilka frukter jag får äta. Jag tycker om frukt och äter flera om dagen.

Även bönor och linser tycker jag om, det får jag väl inte äta???

Annons:
lizaohman
2012-03-18 16:23
#224

Angel 3:

Frukt är inte en del av LCHF, de innehåller alldeles för mycket kolhydrater. Bär är bättre när man vill ha något extra till efterrätt t ex. Bäst är hallon, som innehåller 5 gram kolhydrater per 100 gram.

Bönor och linser innehåller höga halter av kolhydrater. På Kolhydrater.ifokus anses de inte ens vara människoföda, liksom alla sorters frön - utom physalisfrön mot förstoppning.

Men var och en får prova ut vilken kost som passar en själv bäst. Testa med att göra en tråd på Kolhydrater.ifokus där du presenterar dig själv - ålder, vikt, tidigare matvanor, ev sjukdomar - så får du drösvis med tips, recept och hjälp av alla de slag!

Tips: läs Frågor & Svar som Mikael ställt iordning, jag tror man numera hittar denna länk mitt på Förstasidan. Här kan du lära dig hur kroppen fungerar och ställa dina frågor direkt. Mikael är mycket duktig på träning också, ifall du sysslar med sådant!

Jane-Lyzell
2012-03-18 16:28
#225

221 kämpa på sveng - Glad Det går långsamt i början sen ska det gå av bara fartenSkrattande kroppen måste hinna ställa om sig på rätt förbränning!

enligt LCHF ska du ha fett!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2012-03-19 13:07
#226

Nu har tråden blivit så lång så startar en ny tråd - del 2 i detta:-)) och låser denna!

Gruvlig huvudvärk i dag - vet inte om det har med dieten att göra - kanske!?Cool

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: