Annons:
Etikettandlighet
Läst 2601 ggr
Hellas
12/29/11, 4:45 PM

Olika Tro

Ja visst har vi olka tro, mycket på grund av uppväxt och vad vi har med oss i ryggan.

Själv var jag en övertygad Ateist under många år tills jag en dag insåg att även Ateister har en tro….en tro på????

Vad tror du på och vad facinerar dig, kanske lockar lite extra så att du gärna sitter uppe lite längre en kväll för att få se på just "den" dokumentationen.

Själv har jag många lockelser har insett

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
[Evangeline90]
12/29/11, 8:07 PM
#1

Vad fick dej att bli "troende" igen då? Om du nu skulle utveckla.? Var det en speciell upplevelse eller vad var det.

För några år sen ansåg jag mig oxå nästan vara ateist (jag skulle definiera ateism med att inte tro på något, även om det bara menas att man inte tror på någon gud.) Men jag har alltid varit en sökare och att avsäga mig en tro på det andliga/ gud medmera räcker inte för mig. För det första känner jag bara att det måste finnas något mer, något som startade allt detta, det måste finnas en Mening med våra liv, ja, allt liv. För det andra känner jag bara obehag för att inte tro på nåt. Jag blir rädd och deprimerad- för då skulle det ju innebära att livet inte har någon mening alls och att inget händer efter döden. Jag kan inte acceptera att vi bara skulle leva en gång sen inge mer. Att påstå att universum är ett meningslöst jippo utan som helst mening är för mig oförståligt och obehagligt.

Men jag respekterar de somn tycker så, men skulle jag tycka så, ja… jag skulle inte vara lycklig i alla fall.

[Evangeline90]
12/31/11, 5:25 PM
#2

Så, Hellas! Vad var det nu som gjorde dig troende igen?

Hellas
12/31/11, 5:34 PM
#3

Hej Evangeline90, jag firar in nya året så jag kan inte svara…men återkommer

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[Evangeline90]
12/31/11, 7:05 PM
#4

Okej, ingen fara! ^^

Jane-Lyzell
1/1/12, 5:07 PM
#5

själv född i ett ateist hem - men hela tiden haft med mig andevärlden ioch vetat det finns en andevärld - och känslan av en större kraft som är allrådande över allt!Flört bara vetat även om mina föräldrar aldrig talade om det!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Pagan
1/1/12, 9:25 PM
#6

jag är troende, fast inte på vad en kristen skulle säga GUD allsmäktig eller så.

Lockelserna är många, utvecklingen och känslan är att inte stagnera, vill veta mer och utforskar ständigt. Svårt att svara mer utförligt än så. Många frågor som ständigt söker svar och svaren ger frön till fler frågor som söker nya och fler svar. Upplevelser och insikter som berikar och som åter vill ha svar…….Är ganska övertygad om att de verkliga svaren finns inom mig själv, men det är ganska outforskatFlört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Geru
1/1/12, 11:14 PM
#7

Hmm, jag är inte ateist, men jag är inte troende heller, jag bara är:p

Det är lite mer åt "Jag bryr mig verkligen inte om en gud finns eller inte finns". Och typ "Väljer du att tro på det så är det ditt val, men pracka inte på andra din tro":p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Pagan
1/1/12, 11:45 PM
#8

#7 bara rätt å slätt anti?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Geru
1/2/12, 12:29 AM
#9

#8 Nope, inte anti, då skulle jag ju vara emot gud och vara en riktig ateist:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Pagan
1/2/12, 12:42 AM
#10

hmm, men om du så tvärsäkert vet vad du INTE tror på - varför då inte försöka närma dig vad du FAKTISKT tror på?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Geru
1/2/12, 12:43 AM
#11

#10 Som jag skrev, I don't give a fuck:p Är inte intresserad. Intresse saknas:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Pagan
1/2/12, 12:53 AM
#12

Rätta mig om jag har fel - men befinner du dig - med dina svar i en tråd som handlar om "olika tro"?? Om du går in i en sådan tråd och besvarar de frågeställningar som finns där - kan du då sakna intresse? Sorry men ditt "I don`t give a fuck" is a false - like in finn fem fel typTungan ute

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Geru
1/2/12, 1:14 AM
#13

#12 Ah, du missförstår. Jag är intresserad av disskutionen, men inte av tron:p Intressant att höra andra människors sätt att tänka på och synpunkter:)

Så jo, jag kan sakna intresse för själva ämnet:p

Jag tror inte på en gud, inte vad jag vet iallafall. Men jag förnekar samtidigt inte att någonting sådan inte finns - för det vet jag ju inte?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Pagan
1/2/12, 1:18 AM
#14

Hmmm, en sökare lik mig själv då måhända. Nej ingen kan ju veta med 100% säkerhet om Gud finns, kan ju vara så att du som jag letar efter svaren på fel ställeFlört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Geru
1/2/12, 1:20 AM
#15

#14 Ah, njae. Jag är en väldigt see it to belive it person, så om det är så att nissen skulle finnas, så för att förtjäna min uppmärksamhet så måste han då visa sig. Annars orkar jag helt enkelt inte bry mig:)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Pagan
1/2/12, 1:30 AM
#16

Så h*n måste ….typ…..knacka dig i huvudet dåSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Geru
1/2/12, 1:32 AM
#17

#16 Någonting sådant:)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Pagan
1/2/12, 1:38 AM
#18

hmm låter som rena rama Budda tänketSkrattande han väntade och väntade han medFlört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Geru
1/2/12, 1:39 AM
#19

#18 Haha :P Jag väntar inte:)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Pagan
1/2/12, 1:42 AM
#20

Skrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Skogshumblan
1/4/12, 1:04 AM
#21

Min tro har ändrats radikalt! Som liten valde jag själv att gå i söndagsskola och blev sen kvar i kyrkan  och den tro som kristenheten har på Gud. Fram tills för ca 18 månader sen var det allt jag levde och trodde, gud och det som sägs om det hela i kyrkor och bibeln.

För lite mer något år sedan kändes det som att en annan verklighet öppnade sig för mig. Jag kan inte säga när exakt för det var så stegvis och stilla som behövdes för mig i den totala livskaos jag fanns i då för 18 månader sen. Men jag brukar likna det vid att jag plötsligt insåg att den tillvaro jag tidigare haft inte längre fanns. Det var som att jag då jag var troende kristen levde under en upp-ochnervänd skokartong som stod under en stjärnklar himmel. I kartongens tak fanns små små hål, men bara så många som överheten tyckte och allt som fanns var rädslan ,osäkerheten på det som fanns utanför kartongen. Det som vi inte sett men hört om fanns där. På det mer religiösa/ andliga planet tvivlade jag starkt på om jag verkligen dög och vem som skulle ta emot mig om jag föll.

Så för ett år sen ungefär insåg jag att något hänt. Skokartongen var borta! Jag såg hela den fina stjärnhimlen som fanns och upptäckte att jag inte längre var rädd och osäker, att allt som fanns därute var för mig att upptäcka. Mörkret var inte mörker utan vacker blå stjärnfylld himmel, det var kärlek och jag dög.

SÅ jag tror inte på Gud, det är för litet och begränsande. Jag tror på universums goda, det som finns i alla oss. Jag tror på själarnas pilgrimsfärd genom olika liv, erfarenheter och tider och jag tror på mig som en viktig del i pusslet som är vi här och nu!

( Shit vad djup jag blev!)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Jane-Lyzell
1/4/12, 2:17 AM
#22

21 shit så bra skrivet - tack för du delar med dig- blev berörd av det du skrevGlad vad härligt du kommit till insikterKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Skogshumblan
1/4/12, 2:34 AM
#23

Jane Kyss tillbaka. Utan sajterna jag hittat här hade jag inte suttit här idag och varit den jag är. Du och ni har alla bidragit på era egna sätt.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pagan
1/4/12, 11:17 AM
#24

Så härligt SkogisSkrattande stora steg att ta. Grattis!!

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Hellas
1/4/12, 11:32 AM
#25

Skogshumblan, så otroligt bra och fint skrivet, tack för att du delar med dig Skrattande

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Skogshumblan
1/4/12, 11:42 AM
#26

Tack alla, kul att vi kan dela våra tankar.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Hellas
1/4/12, 11:43 AM
#27

Som jag själv skrev inledningsvist så har jag sett mig som en Ateist.
Jag är ju inte ens döpt gubevars Cool!

Men jag insåg för ett antal år sedan att jag visst har en tro och jag har haft den med mig hela tiden.
Jag har alltid, även under min Ateistiska tid, haft en Tro på att det inte finns några Gudar och det är faktiskt en Tro det med.

Jag har en Tro på mig själv och min egna Ande.
Jag har en tro på att, varje levande individ och även växt har sin specifika ande och att allt detta tillsammans bildar "Gud", skillnanden är bara att jag inte kallar det för "Gud".

Att vara Ateist är för mig att inte Tro men jag har ju en tro även om den inte går hand i hand med de traditionella religionerna.

Kort och Gott, idag är jag ingen Ateist därför att jag erkänner mig till att ha en Egen Tro.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Jane-Lyzell
1/4/12, 12:57 PM
#28

23 tack det värmer hjärtatKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
1/4/12, 12:59 PM
#29

27 Jag är nog en andlig troende och ateist till religonernas dogmer Flört eller alla dogmer oavsett!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[MargaretaA]
1/4/12, 4:09 PM
#30

Jag är också uppfostrad i ett ateistiskt hem och kallar mig ateist vad beträffar organiserade yttre-styrda religioner. Däremot har jag alltid sedan tidiga barnaår "vetat" att det finns något mer "därute".

#21

Väldigt bra beskrivet skogshumblan. Jag jämför att bara tro på den fysiska verkligheten är som att leva i ett hus utan fönster och dörrar. Man vet bara vad som finns därinne för det är det enda man har sett.

Men den som har fått en glimt av "utanför" vet att det finns något mer. Flört

Skogshumblan
1/4/12, 6:07 PM
#31

Tack Maggan. :) Gillar din liknelse om huset. Väldigt bra.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Morphogenesis
1/6/12, 3:55 AM
#32

Hej,

Börjar med att säga att jag inte är här för att argumentera eller säga emot, jag vet vilket forum det är och är genuint intresserad.

Är själv ateist, dvs jag tror inte på någon gud. Tror heller inte på någon andevärld, själar, you name it, ingenting övernaturligt.

Det jag är nyfiken på är det återkommande att "veta att det finns någonting mer". Just den här säkerheten, är det någonting ni brukar ifrågasätta? Jag gissar på ett ja på den frågan, men det vore intressant att veta hur man ifrågasätter det mot sig själv liksom. Är det här liksom en känsla? Baseras det på upplevelser?

Ännu en gång, är inte här för att trolla, argumentera eller ifrågasätta någons tro, jag finner det hela väldigt intressant eftersom jag själv inte tror på någonting.

Geru: kolla upp agnostiker =)

Geru
1/6/12, 4:12 AM
#33

#32 Ah! Ett trevligt ord som passar in ungefär så som jag står. Jag håller ögonen öppna för saker. Men tror inte jag kommer att se någonting sådant som får mig att tro på vare sig själar eller andar.

Det betyder dock inte att spökhus inte är läskiga som fan. Om någon förstår vad jag menar.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Hellas
1/6/12, 11:30 AM
#34

#32 Morphogenesis, Jättebra frågeställning, tack.

Jag ifrågasätter mig själv ideligen, jag tycker det är A o O att försöka vara någorlunda självkritisk och öppen för att det finns naturliga förklaringar.

Det är även svårt att ifrågasätta branchen i sig om man inte samtidigt kan ifrågasätta sig själv.

Men själva vetskapen, det här att "veta" att det finns ett liv efter detta. ja visst är det förunderligt.
Själv har jag genom att få bekräftelse av andra inte bara en gång utan under flera år insett att jag kan inte bara nonchalera det jag upplevt.
Det händer även att jag ser dem rent fysiskt och då kan jag ännu mindre förneka det hela.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Skogshumblan
1/6/12, 11:52 AM
#35

Håller med  Hellas i det hon skriver och tycker det är jättebra och intressant fråga Morphogenesis!

För mig har ingenting av vare sig min fd. kristna tro eller den här tron jag har nu varit eller är självklar eller något jag inte vrider och vänder på. Dels gillar jag att grubbla och vrida och vända på saker och dels ger jag inte mycket för att inte kunna ifrågasätta/ bli i frågasatt i  det man anser sig tro/veta eller liknande. ( Givetvis ska det vara schyssta former men det är ju självskrivet Glad).

Gäller troende som skeptiker!

För min del handlar min tro om att jag upplevt saker som jag inte kan förklara eller bortförklara, jag har sett/ känt och på andra sätt upplevt för mycket för att kunna säga att det inte finns.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Joppo
1/6/12, 12:00 PM
#36

#34 Det vore väldigt intressant att få veta lite mer om de bekräftelser du upplevt. Skulle du vilja berätta lite mer om exempelvis de tre mest omvälvande upplevelserna?

Värt att poängtera är att jag inte är ute efter att analysera sönder dem eller "debunka" dem, utan bara är nyfiken vad det är du baserar din tro på Glad Jag har också full förståelse för om du inte vill dela med dig av så pass personliga upplevelser på ett publikt forum, men som sagt så vore det uppskattat.

[MargaretaA]
1/6/12, 3:02 PM
#37

#32

Jag har också haft några få andekontakter som jag "vet" inte var inbillning men det är hemskt svårt att beskriva hur det känns. Det är möjligen fel att använda ordet "vet" men jag kan inte komma på något bättre.

För min del handlar det om en mycket stark känsla eller "gut feeling" som inte låter sig ignoreras. Dessutom hade jag "minnen" i tidiga barnaår om vart jag kom ifrån innan jag s a s damp ner i min (nya) familj (före födelsen alltså). Det sägs vara vanligt att barn har liknande minnen, men tyvärr bleknar dem när man blir större och livet här och nu tar överhanden.

Jag vet att det kanske låter flummigt men det är som sagt väldigt knepigt att beskriva. Glad

Hellas
1/6/12, 4:51 PM
#38

#36 Joppo, jag startade en ny tråd istället och ja, jag har några upplevelser som jag kan berätta om men det gör jag inte idag.
men det finns fler som har sina berättelser, vi får se om någon vill berätta.
Det finns en viss erfarenhet av att få berättelser sönderhackade vilket gör att folk inte vill dela med sig i öppna forum, trist men sant.
Bra fråga Skrattande

Ny tråd: Bekräftade upplevelser

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

JamesRandig
1/7/12, 12:56 AM
#39

Blir nyfiken på om det finns några kristna medium? För det står ju i bibeln att folk som håller på med sånt ska dödas.

Själv är jag ateist and loving it! Jag är ansvarig för det jag gör, inför mig själv och mina medmänniskor. Inga andra chanser, inget nästa liv, inget roligare efter detta. Det är det här jag har och jag gör det bästa av det. :)

Jane-Lyzell
1/7/12, 1:03 AM
#40

39 dom flesta medium är kristna!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
1/7/12, 1:04 AM
#41

39 Du kommer få mycket överaskningar den dagen det är dags kliva över på andra sidan:-)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
JamesRandig
1/7/12, 1:16 AM
#42

#40: Så vad säger du om det bibelstycket då? Att den som håller på med sånt som du gör ska dö? Det är väl inte så trevligt?

#41: Hehe, jag tror inte det. Men finns det en andevärld ska jag vara lite tydligare med det än vad alla spöken hittills har varit. Att bara säga "jag heter kanske anna och gillade korsord" till den ena flummiga människan efter den andra känns inte så värt.

Du kommer däremot inte få någon överraskning alls när du dör, för du kommer inte märka nåt. Bara en evighet av ingenting. Lite synd. Skulle gärna vilja förmedla ett "vad var det jag sa?!". Cool

Jane-Lyzell
1/7/12, 1:35 AM
#43

42 citera gärna vilket bibelstycket - vilken vers?

De ni skeptiker inte tycks förstå att mediumskap går igenom mediums hjärnor i mentalt mediumskap(visserligen i alla mediumskap)

en clairvoyant sittning är den minst rena av alla mediumskapen - trans är mer tillförlitligt och mer ren kommunikation(äkta trans) och i fysiiskt mediumskap kan du som ande komma helt rent igenom - uppge alla identifikationer du vill - namn gata personnr - etc sko nummer om du så vill!- Men dit kommer ni skeptiker aldrig - fär ni vill inte se det!

Jag vet att ni som är på våra troende forum - är här av en orsak - eran själ . vill det!

Även om ni tror vi talar till era döva öron så lyssnar er själ - det är därför jag överhuvud taget kommuniserar med er!

Kan jag som medial hjälpa en av era slumrande själar att förstå att livet efter detta fortsätter- så är det värt all spott o spä ifån er!

I dom mörkaste vatten behöver ljuset spridas som mest - och ni simmar i svarta havet!

Önskar ni skulle vakna innan dags gå över - men ……..

Go natt och du du kliver över i andevärlden varige nattFlört Dröm sött!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Delfinen
1/7/12, 1:47 PM
#44

Jag är långt ifrån Ateist men kallar mig heller inte för troende. Har märkt när jag pratat med folk att troende är lika med religiös och får alltid frågan om jag är kristen, jehovas, pingstvän etc etc.

Jag har valt att rätt och slätt kallat mig för andlig vilket jag äv en det har märkt att många jag pratar med tolkar som religiös men är det närmaste jag kan komma om jag måste sätta ett namn.

Jag tror på en högre makt men sätter inte namnet gud på den. Använder hellre ord som universum, alltet, eller rätt och slätt  DET beroende på vad som diskuteras och med vem jag diskuterar.

Jag tror även på att vi har och även kommer att leva flera liv, tror på att det finns änglar,  skyddsänglar, kraftdjur etc. Tror även på att det finns både det som är gott och även mindre gott " där ute "

Har nog alltid trott på att andevärlden, att det finns dom som kan ha kontakt med andra sidan, höra, se, känna etc. Och efter att jag upptäckte min egen mediala sida även om den är på väldigt låg nivå och jag inte kan tolka eller förstå särskilt mycket så har  jag blivit ännu mer övertygad. Kan  inte förneka det man själv upplever, ser eller hör.

Upptäckten av min mediala sida var det som räddade mig från att inte gå under psykiskt. Så för mig är det en stor gåva som jag är enormt tacksam för.

Upp till toppen
Annons: