Annons:
Etikettandlighet
Läst 3562 ggr
Hellas
12/29/11, 4:40 PM

New Age

Vad är New Age för dig?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Jane-Lyzell
12/29/11, 9:26 PM
#1

Finns både bra och dålig - men för mej står det mest för ogrundat flum, tyvärr!Obestämd

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
12/29/11, 9:46 PM
#2

Fast jag tror ju inte att allt är flum, det är bara det att mycket är flummigt vilket kan göra att vi gamlingar inte ser för dimmorna Tungan ute.

Men vart börjar "New Age".

Det finns de som anser att Spiritualismen är "New Age".

Frågan är om själva benämningen är olika laddat beroende på vem man pratar med

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[MargaretaA]
12/29/11, 10:43 PM
#3

För mig började New age på 90-talet när jag som sökare snubblade över en del böcker. Bl a Tomas Frankells bok Vägen hem från rädsla till kärlek. Den blev sönderläst och botade mig från den dödsångest jag led av då och lärde mig att upptäcka budskapen i livets alla små händelser.

Tyvärr står New age numera mest för kommersiellt dingeldangel som man kan vara utan - men jag har böckerna kvar. Bara för säkerhets skull Flört

Om spiritualism är New age törs jag inte uttala mig om. Det beror på vad man menar med "Den nya tiden" eller "Nyandligheten" som är de svenska begreppen.

Jane-Lyzell
12/29/11, 11:57 PM
#4

New age började med flower power på 60 talet Tungan ute

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[MargaretaA]
12/30/11, 12:03 AM
#5

#4

suck jag vet. Enda anledningen till att jag önskar att jag var tio är äldre och fått vara med Flört

Pagan
12/30/11, 5:35 PM
#6

Termen New age har fått en felaktig stämpel tycker jag – ny tidsålder – vattumannens tidsålder – Age of Aquarius - är väl egentligen inte flum, eller Flower power även om den ofta förknippas just med Hippie kulturen från 60 talet. Hur vi ser på oss som människa, själ, ande, miljön och dess påverkan, världen och universum – New age har öppnat upp för massa nya perspektiv. Alternativa behandlingsmetoder, kristaller och sten, terapier ja en massa….

Termen New age användes först av William Blake 1809 mannen som sade ” "Fantasin är inte ett tillstånd: den är människans själva existens." I förordet till Milton skriver han om just New Age, fast å andra sidan menar han att den nya tidsåldern ska innehålla mer kraft och kärlek i ljuset av Jesus. Kanske inte riktigt vad jag själv sammanfattar New age med. Alice Bailey är ju också en tidig föregångare, redan på tidigt 30 tal myntade hon begreppet i sammanhang av självhjälp, positivt tänkande och buddism mm. Där är ett spår jag själv förknippar det med. Vi snackar massa år av ”ny” tidsålder. Det tar lång tid för människan att landa i nytt tänk minsann.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Hellas
12/30/11, 5:51 PM
#7

#6 Pagan, jag har börjat fundera lite åt samma håll (tack för ditt intressanta inlägg).

Jag har alltid varit så säker i att "New Age" handlar om FlowePower, 60-70 tals flum.

Men så säg jag att en kvinna kallade Spiritualism för "New Age" och inte känner jag mig som en New Ageare Obestämd!

Men låt oss säga att en person rakt av använder sig av Vikingatidens sätt att arbeta med andliga ritualer.
Det är klart att den personen då tycker att Spiritualismen är Newage

New Age har som du skriver, fått en lite tråkig klang, det blir nästan som ett nedvärderande ord som man använder till just "flum".

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
12/31/11, 12:32 AM
#8

Alice Bailey - kom ju fram till att det var hennes högre jag som var det som hon kanaliserade!?

William Blake - smart killeFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Pagan
12/31/11, 12:43 AM
#9

Jamen visst, Skrattande Kanske vi ska börja döpa om New age i stället för det börjar bli lite old age med den termen eller.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Jane-Lyzell
12/31/11, 1:21 AM
#10

9 Ha ha ha Old age har jag inget emotSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Pagan
12/31/11, 1:22 AM
#11

Skrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[stass]
12/31/11, 12:53 PM
#12

För mig är new age rent flumm och ens egna fantasifoster, bara ljus och kärlek, harmoni och rosa vibrationer, och en säkert alldeles trevlig tyllflyktsort när man inte vill se världen eller har det lite kämpigt. Men får mig mest att tänka på låten: Jag vill måla hela världen lilla mamma, bara solsken varge dag…

Spiritualismen är mer välgrundad och antagligen har nyandligheten lånat en del därifrån och från andra traditioner.

sven-g
12/31/11, 6:04 PM
#13

Fortsättning på Hippie och Flower Power kultur men utan droger, men lika flummigt.

Annons:
Jane-Lyzell
1/1/12, 5:10 PM
#14

12 och 13 kan bara hålla medGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Lady-Oona]
1/1/12, 9:11 PM
#15

Jag håller inte alls med….New Age är ett intressant begrepp och har en klang av mystik och nytänkande…under New Age ligger allt som bryter mot det invanda.

Österländskt tänkande infiltrerade det Västerländska….

Västerländs medicin fick konkurenter av Alternativ medicin/behandligar….healing vaknar till liv mer synligt för allmänheten.

Kärnfamiljen byttes ut mot mer friare familj/sammanboende former.

Vegankost/ekololgisk odling utan gifter

/alternativa skolforme för barn i alla åldrar

Nya tekniker, sanering av gifter i miljöer, odlingssätt, giftfritt, bättre mat, nya sparformer, studier av andra kulturers tekniker och användandet av naturresuser….

Andling vetenskap inte bara tro….ifrågasättande av regeringssystem, fredmarscker, bojkottning av utsugning av regnskogar, nej tack till kärnskraft, Amnesty, Greenpeace ansågs från början vara flumm…alternativa nobelpriset….plus mycket mycket mera är NEW AGE, ETT NYTT SÄTT ATT TÄNKA, AGERA OCH FRAMFÖR ALLT REAGERA…

En ny tidsålder, ett nytt sätt att bemöta sig själv och världen….söka sig till inre sanningar och inte bara lyssna till prästen.

New Age är absolut inte "Flower Power flum"…jag var själv Flower Power tös…med blommor i håret och vi hade inte så mycket medvetenheten om personlig och andlig utveckling, vårt intresse låg i att få slut på krig och svält….visa världen att det gick att älska allt och alla, vi protesterade på samhällets slöseri med resurser, gick i marscher och skrek slagord.."dagis åt alla" klädda i blommiga kjolar…och peacemärken på våra tygväskor…vi var föregångar till både Greenpeace och Amnesty. Vi ordnade alternativa julaftnar till behövade, bodde i kollektiv och lyssnade på varandra.

Den sanna New Age andan ligger i det vi just nu håller på med….flummet finns ENDAST i det som är tingentangel i s.k andliga butiker som bakom kulisserna har icke genomtänkta healingmetoder, snurriga medium som kanaliserar trams osv….flummig blir det när det inte finns en grund, en förklaring, ett syfte, en baskunskap och källhänvisningar till källor som bottnar i urgamla kunskaper…då är det FLUM…men New Age är så MYCKE större än så …dessa två ord ska absolut inte säjas i samma mening…det är en för många en förolämpling, det har inte med varandra att göra, det är två olika företelser.

Flummigt är det när människor är/var omtöcknade av sprit, droger mm och lallade runt i samhället med halvhjärtade urfllippade manifestationer där det inte finns något hjärta med. De som flummade red på vågen av det nya och trodde att nu behöver jag inte göra något, samhället ska vara fritt.. bla bla bla…när det i stället i äkta New Age anda var tvärtom.

Heja New Age, utan det skulle jag inte sitta här och skriva det jag gör och inte vara aktiv i det andliga sökandet jag brinner för.

Ja det var är och är mina reflektioner och jag tror att det är vikgit att vi håller oss till fakta om vi kan och inte slentrialmässigt uttrycker oss lite vagt och slarvigt över New Age och även kommer inhåg att allt överhuvudtaget är flummigt för den som inte har undersökt själv…så välkommen i gänget alla flummisar i den här gruppen!!

Puss på er därute Kyss

Pagan
1/1/12, 9:12 PM
#16

AmenSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Jane-Lyzell
1/1/12, 11:38 PM
#17

15 Oj då här blandar du hej viltGladHåller med och endå inte!

Tror du blandat in nytänknande i new age - och som jag skrivit med är ju New age bra i mycket nytänk - men bör ifrågasättas!

Oftast är new agen ogrundat(påhitt och egotänk, alla kan själv)

Njaee - New age alla kan tillsammans skulle jag villja säga - men inga egotrippar!

Jag är också barn av min tid - då sittandes på cafepan i stockholm hummandes västerländska mantror - anamandes andras filosofier och mantror - och hippi tänket m, flumma runt i………..

Vi sjöng nattional teatern och vurmade för världsfred - kärlek åt alla och med alla- är det något som den tiden lärt mig är att förmycket kärlek kan skada, den egna självkänslan av påverkan av flummet i new age tänket!

slogs för träden . almarna i kungsträdgården etc…- då som nu skövlade ego personer/ledare över andra follovers som följde dem- struntandes i hur de själva mådde iallat detta, njae New age en tid att minnas och lära ifrån - men defenetivt inte anamma och göra det samma som under flower power tiden

vilket är det som skeer i både sammhälle och andlighet just nu!

Vi ska inte tillbaks till detta - utan utvecklas ur det för allas bästa!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
1/1/12, 11:43 PM
#18

skulle nog villja säga att new age är nu mera oldage att ta lärsom ifrån! i vår nya tidsålder!Flört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Pagan
1/2/12, 12:50 AM
#19

Flera som tänker flum här - När du tänker på New Age -

Vad är det första du tänker på?

Är den tanken sann?

Vad betyder New Age egentligen?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[farfarture]
1/2/12, 4:21 AM
#20

New Age ett utryck för att sammanfatta flertalet religioner som uppkommit efter Kristendom / Judendom med flera .

Icke att förväxlas med orenhet även kallat flum inom lägre kretsar .

Flertalet individer inom andliga rörelser lever renhetsliv utan droger eller annan för kroppen förgörnade medel .

Väl mött Ture //

Annons:
[stass]
1/2/12, 10:00 AM
#21

Ja precis, new age är ett samlingsord för ett flertal trosriktningar och skolor så som: Theosofin, astrologin, trolldomstraditioner, diverse naturreligioner, antikens läror, yoga, västerlänska religioner m.m

Allt blandades ihop i en gröt utan substans och grund.

Jane-Lyzell
1/2/12, 3:45 PM
#22

Frigörelser i från dogmer - är väll new age - men som alla frigörelser kan det gå överstyr!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Lady-Oona]
1/2/12, 4:47 PM
#23

New age…..Ny era….nytt sätta attt tänka….nytt sätt att göra saker och ting på…

Flum…bara luft och inget att landa på…

Begreppet finns inom alla områden och ger människan en rejäl utmaning….utan nytänkande kan vi inte överleva som ras.

Ingen utveckling utan nya tankar, idéer och förfarande.

Flummet är det som automatisk försvinner, spelar ut sin roll och får inget gehör längre då grunden var för lös.

Kristendomen var EN NY ERA, new age en gång….och slog bort det gamla. Det som var före kristendomen är nu tillbaka ibland i en ny skepnad för återigen försöka vinna marka hos t.ex troende,.

Det händer också att det gamla som kommer tillbaka omvandlas till oerkännlighet och då blir det på gränsen till flum….

Ja, New Age är en blandning av allt…som skiljer sig från hur det var igår, tänktes igår, användes igår…

ellen1960
1/3/12, 5:34 PM
#24

jeg må bare innrømme at jeg ikke har reflektert så mye over begrepet. kanskje er det jeg tror mye likt med new age bevegelsen, men jeg liker ikke å sette et navn på min nye tro, da jeg vil være "freelanser" Flört

Upp till toppen
Annons: