Annons:
Etiketturkraft
Läst 13050 ggr
Elpida
12/28/11, 8:26 AM

Entiteter..

Jag var nyss innen på en annan sajt och läste. Ordet entitet kom upp i texten, vilket det gjort på ganska många ställen på sistone. Jag skulle vilja att någon förklarade för mig exakt vad man menar med en entitet. Är det en "ond ande", något elakt man skickar på någon annan man inte tycker om, en "fallen ängel" eller vad är det egentligen för något? Arbetar entiteten på egen hand, tar egna initiativ eller är det något man åkallar när man vill göra något mindre snällt. Blir man besatt av en entitet???

Förklara för den okunnige..

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Annons:
chik
12/28/11, 11:19 AM
#1

Elpida, Du är inte ensam om detta.Med ord""

----entitet kan lika gärna utgöras av exempelvis en idé eller en teori. Enligt SAOL är betydelsen av ordet entitet: "väsen, ting, föremål"..

Här kan man läsa lite mer

När jag ser alla dessa ord som jag inte har en aning om vad de betyder.

Men det passar in i meningen..

Ja då tänker jag att det är kanske en liten ord vrängare..So försöker o göra orden svårare o tolka!!

Mina små egna tankar,o hur orden påverkar Mig…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Jane-Lyzell
12/28/11, 2:36 PM
#2

tror andliga använder det när de inte riktigt kan förklara vad det är! - lite som med UFO(som ju betyder oidentifierat flygande föremål)Skrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Elpida
12/28/11, 2:38 PM
#3

#1 Tack för länken Chik!

Ja, det är så där med ord ibland… en del kanske är mer svårförklarade än andra.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Hellas
12/28/11, 4:07 PM
#4

Första gången jag hört någon använda ordet är på iFokus och då i samband med Demoner och andra "mörka" väsen.

Men jag vet inte alls om Entitet egentligen innefattar all typ av energi, både ljus och mörk men att det på iFokus blivit ett samlingsord för lägre energier/väsen.

Många gånger används ord i syfte att det ska "låta" mer än vad det egentligen är. För visst kan det vara svårare att ifrågasätta någonting då språkbruket inte är vardagligt?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Elpida
12/28/11, 6:26 PM
#5

Det är första gången jag kommer i kontakt med ordet här på iFokus oxå. Tycker bara det är lite märkligt när det plötsligt börjar dryftas om mörka Entiteter både här och där.. då blir man ju lite nyfiken på var det kommer ifrån…

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Hellas
12/28/11, 6:37 PM
#6

#5 Håller med dig och visst är det märkligt, jag är av den tron att vissa människor har behov av att bli uppmärksammade och känna sig viktiga.
De börjar då använda sig av termer som normalt inte används samt prata om mörker och dysterhet.
Givetvis har de själva svaret på problemet med dessa "Entiteter" och hur man ska stävja de små rackarna.

Ps….givetvis ser jag allt detta som Trams

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
stina63
12/28/11, 7:29 PM
#7

Har aldrig hört orden innan förren jag läste de häromdagen, Men jag tycket de är så konstigt att det alltid ska vara så konstiga ord till vissa saker.Obestämd

Joppo
12/28/11, 8:04 PM
#8

I sammanhangen som jag hört ordet här på iFokus så har jag tolkat det som en mer politiskt korrekt term för demoner, onda andar och liknande. Anledningen till att det börjat användes så mycket tror jag beror på att just ordet demon fått en väldigt negativ klang på grund av de senaste tidernas diskussioner.

Jämför till exempel "hypnosterapeut som tar bort entiteter" med en "exorcist som driver ut demoner". Det första exemplet låter betydligt trevligare, även fast de i grund och botten utför samma tvivelaktiga "arbete".

[Lady-Oona]
12/28/11, 10:00 PM
#9

ENTITY är ett ord från engelskan som betyder ENHET om det handlar om politik eller ENHETLIGHET som ett begrepp och till sist VÄSEN…..

Entitet är den svengelska varianten och förmodligen har det börjat användas av dem som läser engelsk/amerikansk litteratur i ämnet och översatt det beroende på vad boken handlar om….

VÄSEN är det rätta ordet i våra kretsar och vi behöver inte svänga oss med impoterade uttryck jag personligen tycker inte att det är nödvändigt.

Ett väsen är ett väsen, ljust som mörkt, gott som ont, änglalikt eller demoniskt,

Det kan också betyda, varelse, gestalt, individ, skapelse….

Men det finns ju mode i allt…

Så jag själv skulle aldrig använda mig utav det, varför skulle jag?

(ordet Entitet finns inte i Nordstedst svenska ordbok?)

stina63
12/28/11, 11:00 PM
#10

Varje dag lär man sig något nytt, De har jag gjort idag med med ordet Entitet Flört

Jane-Lyzell
12/28/11, 11:26 PM
#11

Tror det kommer ifrån de engelska jaga spöken programmen om jag inte mins fel - entety!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Elpida
12/29/11, 8:31 AM
#12

#9 Då var det som jag trodde. Man kan ju undra om man börjar svänga sig med de här orden för att kunna ge väsen andra nya egenskaper på samma gång då…Obestämd Har läst ganska horribla saker om vad "entiteter" skulle åstadkomma. Mest påminner det ju om att folk skulle bli besatta till höger och vänster av onda andar… Men då kommer vi ju iofs in på exorcism, det kanske lockar en del..

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

[Lady-Oona]
12/29/11, 10:21 AM
#13

Elpida…ja det är till att göra sig märkvärdig och kalla saker efter sin godtycklighet eller sin rädsla…det är inte så bra i alla sammanhang då den "oinvigde" inte har så mycket att gå på. För det finns ju inga hänvisningar till t.ex litteratur eller annat.

Jag själv är för information av alla de slag, inge endast en sort i en enda riktning…så info info info.

Klart att de får nya egenskaper, det är få som verkligen är insatta i t.ex den medeltida demonläran, änlgalärar, gudsuppfattningen…ja man kan döpa om vad som  helst för att få uppmärksamhet…ta t.ex Sananda som är Jesus nya namn??? enligt amerikanska modellen…alltid hittar man väl några nya anhängare att tjäna en slant på, eller hängivenhet, alla vill vara "uppstigna mästare"…

Väsen duger gott…..

Annons:
Jane-Lyzell
12/29/11, 1:58 PM
#14

Läser en av silver birch böckerna och om jag inte mins fel läste jag just i natt om eniteten - den egna lägre energin av sin egen kropp- sug på den ni!

att man ska hålla den i chack!(balance) och inte låta den ta över (djuriska, vilda, negativa , okunskap)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: