Annons:
Etikettmedialitet
Läst 3190 ggr
Hellas
12/16/11, 5:34 PM

Psychic och Clairvoyance

Avknoppad från tråden Coldreading??

Psychic och Clairvoyance……vad är vad och hur sjutton vet man som medial utövare skillnad?

Ja hur fungerar det egentligen när man läser av ett foto och är det skillnad på foto och foto?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
[MargaretaA]
12/16/11, 5:49 PM
#1

Bra Hellas Glad

Lägger in tråden jag talade om tidigare. Skulle vara kul att höra vad ni övriga tänker om den.

Vill tillägga att när jag skrev den var jag helt ny på ÖN och inser nu att jag gav för mycket hjälp. Men jag tycker fortfarande att Magdalena var helt outstanding!

Som jag frågade henne då frågar jag nu - vart fick hon informationen ifrån?

Joppo
12/16/11, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Får jag testa mina psykiska förmågor lite?

Ok… Koncentrerar mina energier mot dåtiden… Öppnar forntidschakrat… Sedär! Jag fick kontakt tror jag. Min tillbakablick gav mig denna information:

Du fotade bilden med exakt en sån här kamera:

[MargaretaA]
12/16/11, 8:26 PM
#3

#2

ja men det kan du nog fiska reda på ändå. Bättre kan du Joppo Skrattande

[outgrundlig]
12/16/11, 11:03 PM
#4

Hellas, där säger du något som jag också undrat över. Dessa termer…..ord? Vem har kommit på dem? Så undrar jag.

Jag undrar även…det vi får till oss…var får vi det ifrån….?

För mig betyder det inte så mycket varifrån vi får tag i det ifrån….bara vi inte missbrukar det. Det är en himmelsvid skillnad. Det skall kommunicera till den vi säger det. Det skall tala till den som tar emot det, så att denna fattar. (att man inte kan ha fått det från googleTungan uteFlörtskojar lite…men ändå)

Skön tråd! Kan väcka mycket tankar!

Neutralis
12/17/11, 2:13 AM
#5

#1

Ja, du gav alldeles för mycket info inledningsvis… jättelätt att med "shotgun"-teknik gissa med generella påståenden. Hen gissar rätt och gissar fel, inget märkvärdigare än så. Om någon kommenterar dig efter din information, så krävs det väldigt speciella påståenden… som inte jag kan uppfatta existerar iaf.

Jane-Lyzell
12/17/11, 11:30 AM
#6

4 vår medium historia "spiritualismen" har dessa benämningar på mediala förmågor!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[MargaretaA]
12/17/11, 12:09 PM
#7

#5

ja jag var alldeles ny på den tiden och visste inte bättre.

Men om hon t ex såg hästar och att farsan var osams med grannkärringen så måste jag ju bekräfta att det stämmer - eller hur?

Jane-Lyzell
12/17/11, 12:15 PM
#8

5 där måste jag faktiskt hålla med!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[outgrundlig]
12/17/11, 7:15 PM
#9

#6 Ja, det förstår jag nu då att det är där det kommer från.Gladtack.

För mig är det bara ord Jane.

Att kanalisera i verkligheten och känna en ande eller ta emot saker som kommer till en. Vem i hela världen har satt ord på detta? Delat upp det i kategorier….dem hinner man ändå inte med att hålla ordning på när man väl står där och tar emot.Skrattande dock kan jag se att det finns människor som kan behöva denna uppstyltning på saker och ting men den är inte relevant för själva mottagandet från andar eller annat.

Jag menar ju naturligtvis såhär att andevärlden skrattar åt oss ibland och våra benämningar på allt som sker på fysiskt plan. De pladdrar ju på och visar så gott de kan.

För mig och även andarna så är det viktiga väl, att sakerna kommer fram, budskap o annat, till rätt person. Sedan vad det kallas är av mindre betydelse för andar och för mig. Så tycker jag faktiskt.

Därför tycker jag det är en viktig o go tråd. Det är bra att shaka loss saker och ting lite så man kan tänka klart.

-------------------------

Jane-Lyzell
12/17/11, 7:22 PM
#10

9 tyvärr og - håller jag inte med dig där - det är det som blir flum!

Att andevärlden inte bryr sig om vad det heter är en sak - men de som ska idka sig själva som instrument(medium) och kallar information från den egna sinnet för andevärlden - är ute och sycklar i new age flum - enligt mig!

Jag brukar säga Tro - det kan vi göra i kyrkorna - här vet vi!Skrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[outgrundlig]
12/17/11, 7:34 PM
#11

#10 Vems sinne, andens eller den levande personens eller sitt eget sinne?

Jane-Lyzell
12/17/11, 7:52 PM
#12

11 den som är motagare av informationen vare sig den är andlig, psyckic eller klärvoyant! Det vill säga mediumet som levererar intrycket till mottagaren(sittern)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[outgrundlig]
12/17/11, 8:25 PM
#13

#12 Förstår jag dig rätt om jag förstår då att du menar….

Mediumet får det från sitt eget sinne…det som den säger till sittern?

Den får inte information från andevärlden utan enbart från sitt eget sinne. Vad är ditt namn på det då? Är det Flum? Då har jag förstått dig rätt och jag är ense med dig.

Eller?

Annons:
Hellas
12/17/11, 8:39 PM
#14

Jag tycker det ör ett krav att som Medial och/eller Medium veta om man arbetar Psychic eller Clairvoyance.

Psychic= Då har min inte kontakt med andevärlden utan arbetar utifrån den egna intuitiva sidan.

Observera!
Det är inga fel att arbeta Psychic och att se en person som är skicklig är en fröjd….
Det som däremot INTE är en fröjd är då en Person säger sig kommunicera med andevärlden men som i själva verket endast arbetar Psychic.

Seriösa Medium talar om att "Nu arbetar jag Psychic" eller "Nu arbetar jag Clairvoyance".

Ett Medium måste ha fallenhet för bägge metoderna medan en Vägledare /Medial person endast behöver vara Psychic.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[outgrundlig]
12/17/11, 8:52 PM
#15

#14 Mediumen är mediala och mediala väljer inte alltid att vara ett arbetande medium.

Jo, de bör nog säga vad de är bäst på om inte annat….att säga…ibland hoppar en ande in och pratar men annars så läser jag av psychic.

Psychic för mig är att känna av den personen man har framför sig. Obekant för mig men kan känna av när Andra medium känner och gör så.

Din sista rad undrar jag över? måste ha fallenhet för….

Vad är skillnaden mellan ett medium och medial förutom att den ene inte arbetar fulltid med det?

Hellas
12/17/11, 9:12 PM
#16

#15 Många undrar vad det är för skillnad med att vara Medial och att vara Medium.

För mig är det en klar skillnad.

Medial = Kan arbeta Psychic, läser av människor, vägleder via Tarot eller Siar. Letar efter försvunna människor mm.

Medium = Kan utöver ovanstående kommunisera med våra nära och kära som befinner sig på andra sidan.

För mig handlar inte ordet "Medium" om att man måste arbeta heltid med att prata med andevärlden.

Jag kallar mig inte mig själv "Medium" men självfallet, skulle jag göra en regelrätt sittning imorgon under en stund så är jag "Medium" just då, jag arbetar ju Mediumistiskt.

OM jag läser av en person och OM jag då skulle få kontakt från andevärlden skulle jag be den energin återkomma vid ett annat tillfälle då jag arbetar Clairvoyance. Det handlar om disciplin.

Ja så tänker lilla jag Skrattande!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[outgrundlig]
12/17/11, 9:32 PM
#17

Tack för ditt svar HellasSkrattande

O lilla jag tänker som Websters New World Dictionary över vad Medium betyder. Likadant så betyder Medial liknande. Medium= Medial.

Därför är det så viktigt att inte hitta på mera ord för allt detta för det förvirrar bara människor istället för att hålla det enkelt.

Ordet/orden kommer från latinets (medius) som betyder = mitten, i mitten.

I mitten av vad?

Klart att det är i mitten av en sitter och andevärlden eller var vi nu hämtar info från.

Om man då tar information från sittern så är man inte ett medium enligt om jag skall gå på ordboken. För då är man inte i mitten…då är man framför.

Så tänker lilla jag…som bara vill föra fram via mig det som andarna sägerSkrattande liksom vara i mitten, antingen genom att arbeta som sådan eller bara vara jag.

Spiritualismen kommer ju ifrån England så de borde ju gå på de goda engelska ordböckernas betydelse och inte bilda så många betydelser för något som egentligen är så enkelt.

Men jag har all förståelse för att skeptiker tror att info kommer ifrån att man läser av via frågor som ställs…o det är oetiskt gjort. Men att läsa av/känna en person görs också omedvetet…men det är inte andekontakt….inget medialt/mediumistiskt.

Jane-Lyzell
12/17/11, 9:49 PM
#18

17

O lilla jag tänker som Websters New World Dictionary över vad Medium betyder. Likadant så betyder Medial liknande. Medium= Medial.

Medium - betyder att tala igenom!

Därför är det så viktigt att inte hitta på mera ord för allt detta för det förvirrar bara människor istället för att hålla det enkelt.

Ingen som hittar på det har funits i flera hundra år!

Ordet/orden kommer från latinets (medius) som betyder = mitten, i mitten.

Nej

I mitten av vad?

Klart att det är i mitten av en sitter och andevärlden eller var vi nu hämtar info från.

Länk emellan världarna!

Om man då tar information från sittern så är man inte ett medium enligt om jag skall gå på ordboken. För då är man inte i mitten…då är man framför.

Då är du här o nu(inte i andevärlden) och är således ett psychic medium

Så tänker lilla jag…som bara vill föra fram via mig det som andarna sägerSkrattande liksom vara i mitten, antingen genom att arbeta som sådan eller bara vara jag.

Hur vet du att det är andarna som talar igenom lilla du?

Spiritualismen kommer ju ifrån England så de borde ju gå på de god engelska ordbäckernas betydelse och inte bilda så många ord för något som egentligen är så enkelt.

Nej - Det kommer inte ifrån england - faktiskt var vi i sverige med Emanuel Swedenborg , som är spiritualismens fader , var  först! Den Moderna spiritualismen kommer ifrån Amerika och föddes 1848 med Systrarna Fox.

Men jag har all förståelse för att skeptiker tror att info kommer ifrån att man läser av via frågor som ställs…o det är oetiskt gjort.

Det är rappakalja!

Men att läsa av/känna en person görs också omedvetet…men det är inte andekontakt….inget medialt/mediumistiskt.

Läsa av är medialt som är psychic!

Men det är inte mediumistiskt (som är ande kontakt)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[outgrundlig]
12/17/11, 10:48 PM
#19

Så på det viset, det är svenskt från början, man lär sig något nytt var dag. Kanske därför som det blir förvirrat för vanliga människor när de använder ordet med latinskt ursprung och mening.

Känner du till att människor har levt innan detta livet och kan känna i ordens betydelse att något inte stämmer med det som sägs för att vi har med oss saker från förr som inte stämmer med nuets uppfattning av ord med nya betydelser och uttryck som folk svänger sig med?

Så är det för mig när det gäller detta ämne som vi nu diskuterar. Jag känner i mitt inre att något är inte som det skall. Därför tyckte jag denna tråden var intressant men vet inte nu längre.

Jag tänker inte ge mig in i leken som skeptiker startat med att stylta upp och fetstila och svara osv. o sedan skall jag svara på det o igen o igen o igen.

Jag menar inget illa med det jag säger och det gör inte du heller.

Låt oss ta detta enkelt. Du o jag är väl inga som är fiender eller?

Jag säger ju bara att ordet kommer från latinet Medius och TRODDE att spiritualismen kom från England.

Du säger NEJ om det ordets betydelse. Då vill jag veta mera….och ja vill inte ha ordets betydelse från 1900-tal eller annat. Jag vill veta hur du så säkert kan säga nej till det jag säger om latinet.

Fanns spritualismen innan latinets språk fanns?

Att man är en länk mellan världarna är jag helt med på. Det är att vara i mitten.

Jag vet när andarna talar igenom mig lika mycket som du vet när de gör det genom dig.

Att vara framför en sitter och vara psychic är det samma för mig…jo jag skriver ju det med men använder inte dina ord. Bara vanlig bondsvenska.

Sedan skriver du..det är rappakalja….fattar inte vem det är riktat till? Jag skriver ju att det är oetiskt eller…?

Sedan de två sista styckena du skriver….du svänger dig med ord och det gör mig förvirrad istället för att bara skriva rakt på vad du menar med dina egna ord.

Du måste om du nu vill att jag skall förstå, förklara dig på ren svenska hur det är i verkligheten så jag kan förstå dig med dessa sista raderna.

Hellas
12/17/11, 11:23 PM
#20

#19 Outgrundlig, inte ska du ta illa vid dig, vi samtalar bara och självfallet har vi olika uppfattning på grund av det vi tidigare lärt oss och sist men inte minst vår egna tro i hur det ligger till.
Alla har dessutom olika sätt att uttrycka sig på vilket gör att man måste utgå ifrån att den som skriver gör det med gott uppsåt.

Läs igenom det Jane och även jag själv har skrivit igen.
Ta till dig det som känns ok för dig och lämna resterande därhän.
Om du har några frågetecken om någonting som du känner att du vill veta mer om så skriv det.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
[outgrundlig]
12/17/11, 11:33 PM
#21

#20 Tar jag illa vid mig?Skrattande Säger jag det?

Nej, men jag tror att jag uppvisar tålamod och vill lära mig, förstå, få fram mina tankar. Det kan uppleves jobbigt kanske. Som om jag inte förstår. Jag är en vanlig en som frågar. För jag vill lära mig men jag vet också vissa saker även om jag inte är en sprituellt lärd person. Och jag tror någonstans på att vi kan mötas någon dag.

Faktum är att jag inte längre förstår trådens ursprung, det var nog fel av mig att gå in i den och tro att jag skulle få en förklaring på detta som du undrade över.

Så jag tackar för mig Hellas. Förlåt mig om tråden spårat ur och den inte fått den mening du ville. Kram

Jane-Lyzell
12/17/11, 11:48 PM
#22

19 det var därför jag komenterade din tråd på det sätt jag gjorde) - för du fråga om samma sak hela tiden!Flört

blir jobbigt att svara På samma sak om o om igen!

tycker du ska läsa om mina svar till det du själv skriver - förstår inte hur du kan missuppfatta - det jag skrev om Rapakalja- blir för mig välldigt konstig - det är bara titta på vad du själv skrivit och vad jag svarat!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
12/17/11, 11:52 PM
#23

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Joppo
12/17/11, 11:53 PM
#24

För mig som "utomstående" ter sig ert ordbruk märkligt måste jag säga.

Att ett medium som fungerar som en tolk mellan andevärlden och sittern kallas medium tycker jag låter logisk. Det stöds också av dess latinska ursprungsbetydelse vilket innefattar att vara emellan samt att förmedla något.

Att däremot kalla sig medium/medial när man pysslar cold reading/intuition/"psychic" tycker jag är märkligt. Eftersom informationshämtandet sker från sittern så överför ju inte "mediumet" någon information från två skilda källor vilket gör att ordet medium känns missvisande.

Tror ni inte att detta språkbruk kan vara ganska förvillande för era kunder? Jag skulle gissa på att de flesta som går till ett medium förväntar sig att det har andekontakt och inte pysslar med att få fram informationen genom att läsa av sittern på olika sätt. Dock så lockar nog titeln medium fler kunder än cold reader, så jag kan förstå varför ni"förvanskat" betydelsen av ordetFlört

http://sv.wikipedia.org/wiki/Medium_%28parapsykologi%29

Jane-Lyzell
12/18/11, 12:14 AM
#25

24 som novis kan jag förstå förvirring - men att använda sina mediala förmågor i psychic väg är ingen skillnad på hur du förmedlar som medum i  andekontakt!

du som medium (oavset vilken form) är endast en mellan väg - du som verktyg/insrument/mottagare/ - tar emot på samma sätt igenom dig själv- dina egna 5(6) sinnen.

vilket är det som är det svåra att förstå - för många! - de tror de tolkar ande kontakter när det igentligen läser av psychic.

Mottagaren är ju dessamma och mottas på exakt samma sätt - igenom de mänskliga sinnerna!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[outgrundlig]
12/18/11, 12:23 AM
#26

Att förlita sig på Wikipedia är lika med att en blind leder en blind….vem som helst kan lägga in svar på vad saker betyder i denna sajt…ja jag sade sajt…..nutidens påfund att samla saker….och vem som helst kan lägga till…kanske blir något borttaget som inte passar ägaren av sajten.

Ville bara informera om detta. Jag använder aldrig denna källa när jag söker svar på ord t.ex. eller annat överhuvudtaget. Den är inte seriös på det sätt att den ger ut grunden och sedan kan andra bygga på….med sina egna saker…hade den gjort det så hade den varit bra men inte som det nu är/bara ett tips i all välmening.

Jane-Lyzell
12/18/11, 12:35 AM
Annons:
Jane-Lyzell
12/18/11, 12:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

sök på Medium!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[outgrundlig]
12/18/11, 12:53 AM
#29

Som jag sade…du och jag är väl inga fiender eller…både du och jag vet väl att vi sitter imellan när vi kanaliserar/för vidare…..mellan andevärlden och sittern.

Det är det enda jag sade att ordets latinska ursprung var. O du sade nej. Istället för att svara, jaa.

Svårare än så är det inte vad gäller detta ords betydelse i sitt URSPRUNG. Det du kommer med är på senare år som dess betydelse utvecklats….och förklaras….och det bestrider inte jag. Men ser att det är lättare att förstå för mig om jag kollar ursprunget…..o ser sedan hur andra hittar på mer o mer…precis som bibeln ändrats….men jag kan ta till mig senare tids förklaringar också …men kan känna i min märg att det är sant… och det är nog inte lika sant…. o det är sådär…..förstår du hur jag menar? Vill du förstå hur jag menar?

Jane-Lyzell
12/18/11, 1:53 AM
#30

29 Nu får du nog skilja på medium o medium i ordens bemärkelse:-)

Och vad de används till! idag!

 skit i ordet - det är skillnaden emellan psychic och clarvoyance - det handlar om -- och jag försöker förklara det för dig!

men det verkar inte gå in!

Det är ingen som hittar på - det är din tolkning! bibeln är över 2000år gamal - medans den moderna nedtecknade spiritualismen är ung ett par hundra år- så så mycket omskrivet och påhitt är det inte i den historiken! som att gjämföras med bibeln!

I bibeln finns även om skrivet om siare och andra  orakler- uppenbarelser och Änglar, budbärare etc.. såå

det mediala har alltid funnits med! inget nytt under solen!

Självklart är vi inga finender - och förstår inte din tolkning i det!

Däremot verkar det svårt att förstå vad jag skriver! - go nattKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[outgrundlig]
12/18/11, 11:31 AM
#31

Då har vi nog samma problem tror jagSkrattande att förstå vad vi skriver.

Hur som så tackar jag för era svar.

Fantasygirl91
12/19/11, 3:25 PM
#32

Jag har massor med bilder i mitt huvud hela tiden. Jag undrar om det är klärvoajans.

Jane-Lyzell
12/19/11, 4:33 PM
#33

32 vist kan det vara det - läs i trådenGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Lady-Oona]
12/20/11, 12:24 PM
#34

Skit i orden…..vi i Sverige har inte använt ordet "medium" särskilt länge…i vårt språk fanns ord som "en som ser"/sierska, synsk…båda dessa ord kommer från påståendet "att se"….man sa detta "en som ser" med viss förståsigpå attityd och det förväxlades INTE med begreppet att se till vardags…

.jag har pratat med män och kvinnor en del tyvärr döda nu elller mycket gamla… och när jag nämner mediumskap (att se och tala med de döda) så vet de inte vad ett medium är men när jag förklarar vad ett medium gör…så får jag tillbaka….aha "en med gåvan" "Åh, en som ser" eller "jasså en synsk"---det är uttryck som vi svenskar använde förr innan vi adopterade det franska/latinska ordet medium….

Vad jag vet så är det inget medium, en synsk eller en med gåvan som har skrivit varken på Wikipedia eller i vanliga uppslagsböcker vad ett medium är/gör utan detta är skrivet utav män och kvinnor som inte själva har någon erfarenhet av just "gåvan" och då blir det lätt att skribenter skriver av varandra men någon regelrätt forskning är inte gjord eller att några medium är tillfrågade. Och vad det gäller Wikipedia så kan vem som helst skriva där och passar inte texten vissa så tas den rent sonika bort eller byts ut.

Ett medium är en person som använder sitt sjätte sinne…en utökad känslighet av sina fem sinnen. Det sjätte sinnet är inte alltid erkännt men det är inte samma sak som att det inte finns.

Ett medium ser, hör, känner, upplever, doftar med en djupar och tydligare känsla än andra…ibland kallas det medialitet, ibland stark intuition, ibland känslighet, ibland nåt annat….

Ett medium har tagit denna känslighet på allvar och upplever att även andra verkligeheter blir en del av vardagen som att t.ex förnimma andra världar, där de dödas rike är ett utav dem.

Det finns massor av människro som gör detta men inte alla vill tala om det då vårt samhälle anser att det inte är sant eller inte fungerar eller att det endats är bluff och båg. Inte konstigt att det smygs och är tyst i stugorna.

Medial, synsk, seende, har gåva, uppleva lite extra, intuitiv m.fl. namn är en del av människans inre förmågor och det går att utveckla detta på olika sätt och ibland även kontakt över gränserna med t.ex de dödas rike.

Som att måla, en del målar hus en del blir en ny Rembrandt….men det används färg och pensel lik förbaskat…och en del gör en riktig tavla…fuskar med datakonst…men dessa bilder saknar mycket, finns ingen känsla och äkthet.

ja ja nu så har jag babblat på lite…långt som vanligt!!

Ha en fin dag.

Annons:
Bybo
12/21/11, 4:07 AM
#35

Äsch, asså, och sorry, har inte läst allt i denna tråd. Men, tycker liksom att, även en som är "medial" kan få kontakt med andevärlden, och inte den som enbart är ett medium…öööh…jag blir lite virrig.

Jojo…jag vet detta med kanal, coolreading osv…medn, ändå ://

Ah, jag kör, känner på känsla oavsett jag blir kanaliserad eller nåt annat…hm…

Bra, om man berättar hur man arbetar..och så! :))

Hellas
12/21/11, 9:27 AM
#36

#35 Gumms, ett medium är alltid medial så visst har du rätt.

Men väldigt många människor är enbart mediala utan att kunna ta kontakt med andevärlden och det är då det blir tokigt om man går ut och annonserar sig själv som medium trots att man enbart arbetar Psychic

Men det är bara det att när man för tillfället tar kontakt med andevärlden så arbetar man Mediumistiskt :).

Antingen arbetar man Psychic eller Clairvoyance+Psychic (Mediumistiskt)

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: