Annons:
Etikettinspiration
Läst 5193 ggr
Labolina_73
2011-12-14 17:30

Cold reading??

vad betyder det? vad menar man med det? :-/

MVH Linda

Annons:
[Lady-Oona]
2011-12-14 19:05
#1

Cold reading är ett uttryck som skeptiker använder om ett mediums arbete och med det menar de att ett medium läser av sin klient och inte har någon kontakt med andevärlden.

Uttrycket används inte av medium själva.

Om du googlar på nätet så hittar du ganska mycket skrivet om begreppet coldreading.

Labolina_73
2011-12-14 19:13
#2

Tack så mycket…

såg det i en annan tråd och undrade vad det var..

//Linda

Jane-Lyzell
2011-12-14 19:42
#3

1 tack bra svarSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Neutralis
2011-12-15 04:39
#4

#1

Uttrycket används inte av medium själva.

Jodå, det gör det. I alla fall av dem som vet vad det innebär och inte har anledning att dölja dess innebörd.

Vad menar du med att uttrycket inte används?

Allamej
2011-12-15 09:53
#5

Coldreading är ett ord för att beskriva hur en person som kallar sig medium, egentligen läser kroppsspråk, tonfall i rösten microuttryck i ansiktet och små tics som man inte kan stoppa om man inte är otroligt medveten om dom och på så vis slänger ur sig en massa metkrokar, det är alltid nån som nappar, och när dom gör detta så läser "mediumet" av den personen, ser när han börjar gå fel, och när han kommer rätt.

Detta kan användas inom förhörsteknik och där hör det egentligen hemma.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Lady-Oona]
2011-12-15 09:59
#6

#4…de medium jag känner och även de jag inte känner …säjer i stället psychic….att använda sin mediala förmåga och inte ha andekontakt men ändå kunna ge information.

Det finns även många medium som arbetar med slutna ögon för att undvika just psychic arbete.

Påståendet att medium enbart läser av, medvetet eller omedvetet är något som kritiker, skeptiker och icke troende säjer….ett seriöst medium vet skillnaden och ett seriöst medium berättar det också ifall de arbetar genom andekontakt eller medialt.

Och de som undersöker och är genuint intresseread av fenomenet mediumskap ska vara så pass påläst i ämnet att de vet detta.

Annons:
Allamej
2011-12-15 10:07
#7

Jag vet att det inte var riktat mot mig men jag sa aldrig att alla medium använder sig av denna metod.

Man brukar kunna kontrollera hur medial någon är genom att kolla prislistan, om det är hutlöst dyrt, gå inte ens dit, slöseri på fina sulor. Om du får råd och hjälp gratis, utan något krav på kompenstion så kan du räkna med att du träffat på ett upphöjt medium.

Och om någon undrar, ja jag anser att man ska hjälpa människor och inte sig själv till människors plånböcker.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Jane-Lyzell
2011-12-15 11:19
#8

5 ushamej detta klippet var inte kul - och jag skulle vilja kalla det riktigt dåligtRynkar på näsan skulle inte vilja kalla detta coold reeding utan rappakalja!

Att läsa kroppsråk är ett måste som medium för att du ska se hur medelandet landar hos den som får det- så man inte kör på om personen blir välldigt berörd etc…

alla människor läser varandras kroppspråk - även skeptiker! det är inte coold reeding= som skeptikerna kallar fusk, tycker det i stället skulle kalla det fusk reeding.

coold reding antar jag kommer ifrån gurun Randi him self - och sedan har skeptikerna tagit det som en sanning, likt hot reding ocksåRynkar på näsan

Bedragare har alltid varit  seriösa mediums akillishäl - Människor som luras för att få pengar - de är inga medium utan bedragare och de vet att de är just bedragare medGuld i mun

Att kända TV medium  gör dåliga framträdanden nu å då tycker jag i o försig inte är konstigt - med det tryck att prestera som det har - försvarar dem inte(för de har sitt egna ansvar) som i deta klippet - skulle han sagt , "sorry verkar inte funka så bra idag" , och lagt ned- men med en showe i tv är det nog inte så lätt - så han jobbade nog endast psychic här- och det blev som det blev.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Allamej
2011-12-15 11:43
#9

Jane,  James van Praag hade ju en show, jag tror den hette beyond eller liknande. Dom som var publik i det programmet fick fylla i enkäter om sina liv och avlidna släktingar, dom sa att det var för att han skulle veta vilka han skulle kontakta men det var ju enbart för att han skulle kunna slänga ut en metlina

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Lady-Oona]
2011-12-15 11:46
#10

#9…ja det är bra med sådana här videosnuttar som visar på HUR det INTE ska gå till, kan ju var bra info för de som inte är insatta in hur en seans bör gå till men som alltid finns det inga garantier för någonting….det gäller att fråga fråga fråga innan man går på en seans vad mediumet säjer sig kunna.

Jag har också hört att deltagare får skriva på olika dokument…inte nåt jag gillar och går man ut offentligt på det här sättet så bör man kanske har lite mer på fötterna. Men det är min åsikt.

Jane-Lyzell
2011-12-15 11:58
#11

6 Att arbeta med slutna ögon är ingen garanti för att inte läsa av psychic - OonaFlört

Psychic är avläsning av auran - energin runt om kring en person! som är anden - den personens hela väsen - där då tid nutid och framtid fins - alltså en synnerligen medial förmågaGlad det kan vilket medium som helst läsa med eller utan ögonen öppna!

Men att fiska information, och använda sittarnas ansiktsutryck för att forma det som sägs eller omforma medvetet = det som skeptikerna kallar coold reeding - och jag kallar fusk!

Men att andvända ansiktsutryck /kroppspråk för att se hur det landar är en helt annan sak - vilket inte skeptiker förstår! - det är etik och moral som alla mediium bör ha med sig!

Skeptiker vet inte skillnaden - vad som är vad och tar menatlisters arbete för att vara samma som mediums- NEJ - det är däremot coold reding(uträknade) där menatlisten lägger orden i munnen på den de talar med!(eller i medvetandet) i alla fall då vi talar om reedings och t ex derren brown tror jag han heter o liknande. kallar dem mentalist/magiker - de kör med fusk för att luras!I mammons tjänst Guld i mun endast för pengar!

Sen har vi mentalist /medium som t ex Uri Geller - där det används i godas tjänst för männskligheten- där telepati är en stor del! Och han har testat sig för vetenskapen x antal gånger - men på grund av goda resultat så ratas det ned av skeptikerna!

Ja ja , bara konstatera vi lever i oolika världar - skeptiker och troende!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
2011-12-15 12:02
#12

#9 Ojojoj, var det så illa till och med, ja då är det inte ens Coldreading Förvånad.

Herregud, han kan ju till och med ha haft en liten Text TV där han då läste innantill.

James Von Prag har aldrig varit en favorit för min del och att få läsa det du skriver gjorde det inte bättre.

Vem vet, karln kanske en gång har varit seriös men i och med framgångar och pengabegär så började Mammon att tala.

#10 Håller med dig Oona, BRA att sådant här visas så att vi alla vet och förstår hur det INTE ska gå till.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
2011-12-15 12:02
#13

4 Jo det finns ett medium som använder det och det är min vän Elisabeth LangeGlad

Tyvärr för indroktunerad av skeptikerSkrattande eller inte , jag tror hon och skeptikerna tror de talar samma språk - men de gör det inte!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
2011-12-15 12:03
#14

9 har du bevis för det at det är sant? - låter mycket märkligt!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
2011-12-15 12:07
#15

För mig är inte Coldreading Psykic utan det handlar enbart om att fiska och läsa av det fysiska kroppsspråket och även rösten förstås.

Att känna in Auran eller den Eteriska energin lägger jag inte in i begreppet Coldreading.

För mig är Coldreading någonting man gör med sin Syn och till viss del med sin hörsel.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Allamej
2011-12-15 12:30
#16

Jane, när showen gick på tv4 så kollade jag upp honom, jag kan göra det igen men det var vittnesmål om hur det gick till runt hans show. Dock är det svårfunnet och bara på engelska eftersom det inte är många svenskar som varit med på hans tv program.

Men googla James van Praag och hans show, kanske du har tur direkt.

Jag är fullkomligt medveten om att man använder sig av microuttryck när man jobbar som medium. På så sätt kan man även ta reda på om någon är redo för den information man har till dennnaperson. Om inte så får man släppa.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Neutralis
2011-12-15 13:26
#17

#6

de medium jag känner och även de jag inte känner …säjer i stället psychic….att använda sin mediala förmåga och inte ha andekontakt men ändå kunna ge information.

Ok,då förstår jag… du skiljer inte mellan psychic och CR. Den stora skillnaden mellan dessa är att med psychic används en övernaturlig förmåga medans med CR används diverse tekniker som vem som helst utan övernaturlig förmåga kan använda.

Jane-Lyzell
2011-12-15 15:47
#18

17 tror jag kan svara för Oona där- hon menar att skeptikerna tolkat när ett medium arbetar psychic som coldreedning- när det igentligen är psychic!(skeptikerna förstår inte skillnaden)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Lady-Oona]
2011-12-15 21:04
#19

Tack Jane…jag är för trött just nu för att gå in i nån lång diskussion… och #17 ja det är ugefär vad jag menar.

Neutralis
2011-12-15 22:30
#20

#18

Hon menar att skeptikerna tolkat när ett medium arbetar psychic som coldreedning- när det igentligen är psychic!(skeptikerna förstår inte skillnaden).

Varför skulle de inte förstå skillnaden? Jag förstår skillnaden och kan bara säga att kritiken från skeptiker är befogat, det jag har läst. Vet inte vad du har läst som inte stämmer men rent generellt bland medier så är det väldigt känsligt att ta upp coldreading. Anledningen tror jag är att det är oerhört många som utnyttjar tekniken i sitt andliga arbete… främst skulle jag säga omedvetet enligt min erfarenhet, de vet inte bättre för att ingen har upplyst dem.

Annons:
Jane-Lyzell
2011-12-15 22:32
#21

20 gör du det?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Woozy]
2011-12-16 08:48
#22

#14

Jag har oxå sett på tv där folk sagt att så är fallet.

[Woozy]
2011-12-16 08:49
#23

Alla människor som skall läsas av intervjuas före "showen". Sen i slutet av programmen så intervjuas de som fick vara sitter mm.

Jane-Lyzell
2011-12-16 12:46
#24

23 du menar som bevis - hmm men då kommer skeptiker säga som i James van prag att de fiskar inormation till mediumet - så hur man en gör har vi rumpan bakRynkar på näsan

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Allamej
2011-12-16 13:27
#25

Jane, tror du att jag är en skeptiker?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Jane-Lyzell
2011-12-16 13:32
#26

25 O nejKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[MargaretaA]
2011-12-16 15:55
#27

Vad är det för metod som används om man t ex lägger in en bild och mediala personer sedan kan få fram info från den?

Annons:
Jane-Lyzell
2011-12-16 15:59
#28

27 psychic och Klärvoyanse

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[MargaretaA]
2011-12-16 16:05
#29

#28

Inte andekontakt alltså?

Jane-Lyzell
2011-12-16 16:06
#30

29 troligen inte!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Klass
2011-12-16 16:08
#31

#27 Maggan

Barnum och gissningar, t.ex?

Jane-Lyzell
2011-12-16 16:10
#32

31 ja om man är omedial som ni skeptiker heter det såFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[MargaretaA]
2011-12-16 16:19
#33

#31

jag lade ut en bild på ÖN en gång. En bild av ett hus och inget mer. Det var bl a en otroligt duktig tjej som som fick fram mycket som stämde. Hon var tonåring och gick på högstadiet… vet inte vem hon var - har aldrig sett till henne mer - varken före eller efter denna tråd….

Joppo
2011-12-16 16:23
#34

#27 Hej Maggan. Det var inte igår. Saknar du att kunna gå in på SiF eller är det skönt att slippa oss? Flört

Jag tror namnet du söker är Psykometri. Den termen används i "Det okända": http://www.youtube.com/watch?v=IoayYumEkOM

Personligen tror jag dock mer på Klass förslag i #31, men jag är ju också en trångsynt tråkskeptiker utan mediala förmågor.

Annons:
[MargaretaA]
2011-12-16 17:06
#35

#34

haha låt oss lämna SiF därhän Joppo - som du redan vet så recenserar jag inte gärna andra sajters moderering. Flört

Psykometri är väl när man håller något fysiskt i handen och känner av? Det kan man inte göra med en bild på Internet.

Hellas
2011-12-16 17:07
#36

#27 Jag är av en annan mening än vad Jane är (japp, vi kan ha olika åsikter Kyss).

Jag är helt övertygad om att man kan få kontakt med Andeväsen genom att tona in på ett fotografi och öppna upp sig mot andevärlden.

Däremot…..jag skulle aldrig vilja ha ett foto där den avlidne finns avbildad.
Det skulle bli alldeles för mycket Psychik och även om man skulle ha en kontakt så skulle det absolut inte vara trovärdigt.

Jag har läst av naturbilder helt förutsättningslöst.
Jag har varken vetat varför de ska läsas av eller vem det är som är intresserad.
Vid många av de tillfällena har jag haft mina mest träffsäkra stundet med just de där små detaljerna som man så gärna önskar att man kan få till sig som bevis för att andevärlden verkligen existerar.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[MargaretaA]
2011-12-16 17:16
#37

#36

Stämmer bra överens med mina iaktagelser. Jag har ju fått följa rätt många bildavläsingar och ibland verkar det helt klart vara andar inblandade. Fast inte alltid Flört

Jane-Lyzell
2011-12-16 17:22
#38

36 förnekar jag inte men det var inte det som frågades HelenaCool

se mitt inlägg 30.

fast igentligen går ju tråden i från trådämnet nu! - så kanske ska göras en ny tråd med vad psyckik klärvoyance etc är!

Vist kan man tona in på ett foto eller föremål (psychic ) för att sen gå vidaare upp på länk(om man är mediumistisk) vilket då blir an ande kontakt!

Glad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
2011-12-16 17:26
#39

#38 Förstod dä gullet Kyss

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[MargaretaA]
2011-12-16 17:27
#40

#38

sorry Jane menade inte att gå OT - det bara blir så iblandSkäms

Jane-Lyzell
2011-12-16 17:30
#41

38 Japp jag vetGlad händer oss alla!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Klass
2011-12-16 19:34
#43

#33 Maggan

Det låter intressant, helt klart. Har du kvar det så vi kan se vad hon skrev o.s.v?

[MargaretaA]
2011-12-16 19:38
#44

#43

ja i Hellas nya tråd Glad

Klass
2011-12-16 23:13
#45

#44 Maggan

Har läst lite flyktigt. (Lite jobbigt att man måste logga ut för att kunna läsa, men det problemet förstår du nog.)

Det är, seriöst, ganska fränt - helt klart. Men jag kan ändå inte se något som är uppseendeväckande. Om hon skulle kunna göra om det där (fast lite bättre då förstås) under kontrollerade former, med minst 10 andra, för henne, okända fotografier … då!

[MargaretaA]
2011-12-16 23:29
#46

#45

Kul att du är lite impad i allafall. Som jag sa vet jag inte vart flickan tog vägen. Har inte sett till henne varken före eller efter denna tråd.

Klass
2011-12-16 23:57
#47

#46 Maggan

Ja det är synd, det kanske fanns något där att "jobba" vidare på.

[MargaretaA]
2011-12-17 00:08
#48

#47

kan du då förstå hur synd jag tycker det är att övningar liksom denna till 99% sker i det fördolda?

Det är så trist för allt som många intresserade går miste om Rynkar på näsan

Annons:
Klass
2011-12-17 00:32
#49

#48 Maggan

Ja det är synd, helt klart. Det förstår jag.
Alla dessa "övningar" borde dokumenteras och gärna filmas. Men allra helst borde de ske under kontrollerade former så att de till och med kunde få komma med bland andra vetenskapliga undersökningar.

Som det är nu verkar allt vara så spretigt, på något sätt.

[MargaretaA]
2011-12-17 00:40
#50

#49

ja det är synd. Som det är nu ser man det sällan på "öppna" sajter. Fråga inte mig men fråga respektive sajtvärdar varför det är så. Varför får vi bara se toppen av isberget i det offentliga? Om ens det….

Neutralis
2011-12-17 01:55
#51

#21

???

#36

Hur avgör man ifall det är psychic eller en mediumistisk förmågs som tolksr ett fotografi(eller annat)?

Hellas
2011-12-17 10:36
[Gesus]
2011-12-20 21:19
#53

Cold reading, James Van Praagh… Då kommer jag!

#6 "de medium jag känner och även de jag inte känner …säjer i stället psychic….att använda sin mediala förmåga och inte ha andekontakt men ändå kunna ge information."

Ja jag har undrat hur"medierna" i tex Det okända kan gå runt och säga saker som HAR HÄNT! Typ, här känns det som ni hört ljud, sett ngn osv. (jag vet hur det funkar i verkligheten) Men det får dom inte från ngn ande då alltså?

Utan dom har mer än 1 "förmåga" (att tala med döda) som ni säger här psycic, hur fungerar det?

Joppo
2011-12-20 21:55
#54

Språkpolisen härFlört… Kan någon snäll moderator vänligen ändra trådtiteln? Felstavningen bränner i mina ögon varje gång jag ser den och dessutom kan det ju vara bra om den är rättstavad om någon söker efter "cold reading" i framtiden.

Intressant tråd för övrigt.

sven-g
2011-12-20 22:06
#55

Cold reading anser jag det var det som Birkan Tore gör på gårdagens program av det okända.
När han får som han säger in en kvinna, då kan allt det han sa om kvinnan läsas i den kvinnas ansikte som den sk länken skulle påstås vara till.
Detta kallar ja Cold Reading.

Annons:
[Gesus]
2011-12-20 22:14
#56

På tal om James Van Praagh så har han tagit det hela ett steg längre än cold reading, Han bara frågar rent ut istället!

Hellas
2011-12-20 22:15
#57

#54 Jag har varit på väg några gånger men av ngn anledning har jag avstått.
Men du har rätt, ska man söka efter en tråd så är det bättre att det är någorlunda rättstavat.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: