Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2030 ggr
Hellas
2011-11-26 12:46

Adventstider

Härliga ljuvliga advent, ja så kan jag känna, det är mysigt, ombonat och det sjuder av godsaker överallt.
Människors trötta leenden börjar lysa upp och affärernas lockrop är glada och sprudlar i alla dess färger.

Har Du några speciella traditioner 1 advent?

Kanske Glöggen förbereds eller julgodis ska tillverkas?

Vad händer hemma hos dig?

Hos mig åker den undangömda slitna kartonen fram som är döpt till "Advent".
Eller nja, i är var den inte sliten, förra året gick den sönder så 2011 ligger alla adventssaker i en modern plastlåda.
Saknar den gamla kartongen lite, den hade hängt med i många år.

För visst är det så att Juletider innebär tradition och vi vill inte gärna byta ut det gamla invanda mot någonting nytt……inte ens den gamla slitna kartongen som tejpats ihop åtskilliga gånger.

Nu ska jag gå och tillverka min Adventsstake!

Må så bra alla Gullvippor där ute

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Elpida
2011-11-27 09:32
#1

Jag har faktiskt tjuvstartat i år. I vanliga fall dricker jag inte glögg förrän 1:a advent men i år kunde jag inte hålla mig. Tog mig några glas redan förra helgen Glad. Jag har slängt upp lite stjärnor och bytt gardiner i matrummet. Mycket mer än så blir det nog inte eftersom vi kommer att tillbringa december med att renovera i nya huset!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

[Lady-Oona]
2011-11-27 12:05
#2

Firar ju inte advent egentligen men min själs älskade SKA ha adventljusstakar i fönstren å så blir de det….svag som jag är. Nja det är ju fint också.

I vanliga fall så gör jag i ordning en ljusstake, en rund stor sådan som det får plats 4 ljus i. Dessa ljus är färgade, ett vitt för norr och det vita folket, ett gult för öster och det gula folket, ett svart för söder och det svarta folket , ett rött för väster och det röda folket….det bildar en cirkel, jorden och så tänder jag ett ljus för jordens folk, ett ljus varje adevents dag och på Vintersolståndet 22 december gör jag en ceremoni för fred, ljus och kärlek till hela jorden och människan.

Så det blir ingen mossa, små tomar  och kottar utan kristaller, stenar och kanske någon växt i min ljusstake. Det här är något jag "uppfunnit" själv och har delat med mig av den här traditionen till massor av människor som inte vill fira den kristna högtiden advent.

Ja har inte gjort någon iår men det är inte för sent än…det är så rörigt här pga reperationer som jag fått.

Ha det ljuvligt där ute….kram på er!

Bybo
2011-11-27 12:30
#3

Pling! Firar inte direkt. Slänger upp gamla (fina) pappersstjärnor, och en elektrisk adventstake, och som alltid en massa levande ljus.

Ibland har jag köpt glögg, men icke denna gång.

Sedan väntar jag med lussebullarna till Lucia, och resten till Natten före Julafton. Vill inte tjyvstarta *fniss*

Har även jag slitna kartonger för julpynt o dyl. Ibland är dessa svåra att finna. Och snacka om julgransfoten…ofta får jag "panikleta"

Glaaaaa Advent!

Jane-Lyzell
2011-11-27 22:10
#4

Min älskade man och barn hadde adventspyntat när jag kom hem ifrån Sundsvall - jättegulligt och jag blev jättegladKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Knäckehäxan
2011-11-27 23:23
#5

Jag har adventsljustakar i fönstren. Mest för att jag tycker det ser så mysigt ut, skulle antagligen om jag fick för de övriga familjemedlemmarna sätta upp dem mycket tidigare.

Mjuk pepparkaka bakas och barnen får bygga ihop adventsljustaken med mossa, tomtar, kottar, stenar..de gör den precis som de själva vill ha den och jag brukar hälla på glitter, sen kan jag sitta och titta på den och låtsas att jag vandrar i småfolkens, älvornas, tomtarnas och stenfolkens värld (eller så är det inte på låtsas) ;)

Julmust ska det också drickas!

Sen försöker jag hitta på ett pyssel för varje advent. Idag har barnen målat glaslyktor. Jättefina! Tonårsdottern är verkligen konstnärlig och Skoldottern vill göra lika som henne. Lilleman målade hela sin röd, både på insidan och utsidan och Tonårspojken vill till moderns fasa inte vara med och pyssla längre. :)

Hellas
2011-11-27 23:27
#6

Så fint det låter, själv har jag inte bakat, det har jag rationaliserat bort sedan barnen flyttade hemifrån. Jag får återuppta det när det kommer barnbarn.

Nu ska jag gå och sussa till ljudet av den vinande stormen som drar över norden.
Kram och godnatt!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Knäckehäxan
2011-11-27 23:44
#7

Är så glad att 3/4 vill göra allt än så länge..man får njuta så länge det varar! :)

Kram o godnatt!

Kerstina-61
2011-11-29 01:05
#8

Mysig tråd. Jag riktigt ser hur det lyser, doftar glögg och pepparkaka i era hem Glad

#1 Jag GLÖMDE köpa glögg!! Så det blev först idag vi smakade på den Tungan ute
#4 Måste vara rena drömmen att komma hem till ett adventsklart hem Skrattande

Jag tar det inte så "allvarligt" men tycker det är mysigt med alla små lampor. Min sambo överraskade idag med att ha köpt nya stjärnor på fot som jag önskat till vardagsrummet :-) Det blev jättebra Glad

När det gäller baket så blir det inte så mycket, men sen jag fick barnbarn så har jag inför pepparkaksbak med dem. Min dotters barn är 7 och 9. Nu är sonens flickor 1 och 3 så den stora tjejen kan nog vara med i år Kyss Eller så får barnens mammor vara med i år och alla barnen:-) Jag kan inte ha hand om alla barnen själv plus bak.
Brukar se till att detta är gjort innan lucia.

Nästa vecka blir det grynkorvstillverkning med svärmor. Jag införde detta förra året då hon la av efter att svärfar gick över…jag bad att hon skulle visa mig och hon tycker det är jättekul nu att återigen få göra traditionell grynkorv till julbordet ;-)) (Fast det var ju inte adventstradition direkt Cool)

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

[Ambrosia]
2011-11-29 15:13
#9

Hej.

Jo jag hade adventsfika hos mig i går. Min faster Karin och mina föräldrar var här. Hade satt upp adventsljustakar och några tomtar innan.

Sen hjälpte de mig att sätta upp julgardiner i två fönster och en fin julstjärna. Jag fick en handgjord tomte och en lite julblomma av min faster. De var jätte snällt. Men tomten ser lite läskig ut. Men men förhoppningsvist kommer jag väl tycka om den framöver. Man kan ju alltid hoppas ;). Men det var jätte snällt av min faster att jag fick de två fina gåvorna.

Vi drack glögg och åt pepparkakor med glasyr på (hade inte bakat själv). Men det var jätte gott och mysigt. 

Så var första advent. :)

Hoppas ni med hade en fin första advent.

Kram från Ambrosia :)

Upp till toppen
Annons: