Annons:
Etikettmentalt-mediumskap
Läst 4120 ggr
Jane-Lyzell
11/15/11, 2:01 PM

Grrrrrrr! del 2 test utförande?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

http://spiritualism.ifokus.se/discussions/4eb1d0ad88f47272a8006a58-grrrrrrr

(del 1 här i länken)

Ja här kan vi nu - ge förslag om hur ett test ska gå till!!!

Något som slår mig vad är det ni vill testa igentligen - medúmet(mig i detta fallet om det blir av) mina mediala gåvor - eller ande kontakt??

I de inlägg ni skrivit baserar ni mycket på psychic som vi säger i våran värld - att mediumets egna medla gåvor ska testas! är det det ni vill ? - eller är det test för Ande kommunikation???

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Fjäril
11/15/11, 8:44 PM
#1

<3

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
11/15/11, 8:51 PM
#2

Jane, jag förstår om du blir uppjagad och irreterad över alla som söker bevis och  som "kräver" att medium ska bevisa sina förmågor.

Du vet lika mycket som jag att meningen med det hela är inte att bevisa något. Den som vill veta, den söker också.

Hur många sk bevis som än ges varje dag, så kommer ändå aldrig räcka eller tillfredställas. Vi utsätts dagligen för prövningar och det här är just ett sådant!

Jag vet att det försekommer påhopp, både här och där men det är faktiskt som så, att "tiga är guld"

Jag kände bara att jag ville skicka dig mina varma tankar och samtidigt tala om att jag verkligen förstår din frustration, men vi vinner i längden på att helt enkelt inte ge oss in i dessa diskussioner.

Vi får vara starka tillsammans. Jag skickar mina tankar till dig nu och hoppas att du kan skaka loss ilskan som du utsätts för.

Kram!

Sajtvärd på Övernaturligt

Jane-Lyzell
11/15/11, 8:58 PM
#3

2 Tack fina du för de orden och förmodligen har du rätt!!!

Ja vi får se hur det blir med allt!

kram JaneKyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Fjäril
11/15/11, 9:06 PM
#4

Jag har sett dina tidigare inlägg (i andra trådar) och du verkar besitta en fin och utvecklad gåva, så du om någon behöver inte hävda dig el bevisa något! Vi ska inte vara otrevliga mot de som inte tror som oss, men för den sakens skull ska vi inte bara sitta där och ta emot. Jag vet själv hur saker kan låta märkligt (som vi uttrycker inom andligheten) därför bör vi förstå att de som inte tror som oss reagerar. Vi måste arbeta för att lyssna på varandra, inte slänga skit! Jag vet att man lätt hamnar i den där känslan du har nu, vilket innebär att man drar åt sig annat och man blir arg för minsta sak. Men det ska vi råda bot på - du får ljusenergier av mig!

Sajtvärd på Övernaturligt

Jane-Lyzell
11/15/11, 9:09 PM
#5

ha ha ha tack för detCool lite ljus behöver jag säkertSkrattande

Njae arg blir jag sällan nu för tiden - utan endast trött - när man måste förklara om och om igen!!!!

Nej inte behöver jag hävda mig - det är andra som vill!

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
11/15/11, 9:18 PM
#6

Fjäril, så fint skrivet och så sant, vi vänder nu sida och ser frammåt istället.

Jag tycker själv att det skulle vara underbart att kunna lägga fram bevis men jag ser även svårigheterna i det.
Men, jag tycker väl inte att det är Mediumet som ska testas utan möjlighet till Andekontakt.
Man skulle ju egentligen kunna använda flera medium som inte ens visar vilka de är. Då aksnek det skulle vara enklare att få till testsituationer som alla är nöjda med.

Ingen behöver känna att de riskerar att bli omskrivna i flera år efter testerna ifall att det hela inte fungerar

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Fjäril
11/15/11, 9:35 PM
#7

Tack själv Hellas! Jag känner ändå (trots att jag vet att du menar väl) att det bästa vore att lägga detta åt dåtiden och sikta framåt nu. Det är så mycket som händer runt oss och vi behöver fokusera på vad vi tror på, inte på att få andra att tro som oss (genom bevis) Jag har själv känt flera gånger att "testa mig då, så ska jag bevisa för dig" men jag har lika snabbt ångrat min tanke. Meningen med allt är att vi ska stärkas i vår egen tro/vetskap och känsla, inte låta energin dras från oss. Jag förstår som sagt "skeptikerna" eftersom de inte upplevt det vi pratar om. Det blir vår uppgift att förstå dem! Jag möter personer dagligen (ej bara inom andligt syfte) som pratar om saker jag inte alls "tror" på. De förklarar, jag lyssnar, jag säger min åsikt och vi skiljs med orden "vi tror olika helt enkelt" och just då var det kanske en mening med det! Kram på er!

Sajtvärd på Övernaturligt

Jane-Lyzell
11/17/11, 11:54 AM
#8

http://skeptikerpodden.se/ 

Här backar skeptikerna om tester och då nämns jag peronligen - lyssna gärna på deras höga hästar om hur världen snurrar i sammhället!- herregud - att de ska sitta som experter och dömma vad som är ok eller inte!!

ganska rolig förklaring till varför det inte ska testas - så rekeomenderar er alla att lyssnaFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

orsakverkan
11/18/11, 7:29 AM
#9

Ja lyssna gärna på senaste Skeptikerpodden. Vi diskuterar test av paranormala förmågor utifrån skeptikernas perspektiv. Vi frågar oss huruvida det finns någon vinst i det hela. Men vi levererar inga klara svar eftersom vi är av lite olika åsikt och ingen av oss är ovillig att ändra sig.

Jane-Lyzell
11/18/11, 10:47 AM
#10

9 hmmm eller hurFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Klass
11/18/11, 10:58 AM
#11

#0 Jane-Lyzell

Det är egentligen nästan omöjligt att testa något luddigt påstående. Men om någon kan komma med ett konkret påstående om vad hon/han kan, vore en bra början.

Ex: Någon påstår att han/hon kan "(utan att se) känna på sig när någon levande människa tittar på honom/henne". Det skulle gå alldeles utmärkt att testa.

Ex: Någon påstår att han/hon ibland kanske kan få någon slags kontakt med någon avliden persons ande som han/hon ibland kan tolka så det blir ett meddelande till den avlidnes anhöriga. Det är nog skitsvårt att testa.

Mediumet måste alltså börja med att säga exakt vad han/hon kan åstadkomma och hur/när/hur ofta o.s.v. det yttrar sig.

Så, kan du eller något medium du känner göra det?

orsakverkan
11/18/11, 1:03 PM
#12

Saken är den att de flesta påstådda paranormala förmågorna är extremt osannolika, i alla fall enligt mig. Att kunna kommunicera med döda är ungefär lika troligt som att människor skulle kunna leva utan hjärnor.

Om det ska vara tiden, pengarna och mödan värt att testa t ex mediala förmågor bör mediet åtminstone kunna formulera sina förmågor på ett tydligt sätt samt vara övertygad om att hon/han klarar av ett välkontrollerat test. Annars är hela processen ett stort slöseri åtminstone för skeptikerna. Vi har ingenting alls att vinna på sådant.

Klass
11/18/11, 1:34 PM
#13

#12 orsakverkan

Det var ungefär det jag försökte få fram, men på ett sätt som kanske var lika luddigt som vissa mediums påståenden. Glad

Annons:
Jane-Lyzell
11/21/11, 3:24 PM
#14

Klass och orsakoverkan

Det är detta som är problemet - du orsaken skriver vad har ni skeptiker att vinna på det- hallå handlar det om vem som vinner - NEJ jag tror inte det!

de ni skeptiker och faktiskt en del troende med inte förstår att ett medium endast är ett redskap verktyg oavsett mediumskap - alltså kommuniktaionen går i 3 steg - Ifrån anden (vem som nu vill kommunisera) igenom anden(mediumet) och till anden (mottagaren)

Det är mediumets utvecklingskvalite som gör skillnad i kvalite på informationen som kommer! (därför så viktigt med utveckling/träning) inte för andevärlden lika mycket som för just mediumet att förstå sin egen mottagningsfrekvens!

Jaha jag undrar om det någon sin kommer kunna mätas fram - det jag skulle kunna tyckas vore intresant är att mäta rent fysiologiskt vad som sker vid kontakt med andevärlden!

Det menala medimskapet är det absolut svåraste att bevisa med evidens för det är så berode av mediumets utveckling.

Trans blir också svårt då inget medium av vad jag vet idag - kan förmedla nära och kära tillfredställande för att det skulle kunna testas(där är det mest guider)

Det är det fysiska mediumskapen där bevisen ligger bortanför allt rimligt tvivel - men då är det tyvärr komplikationer med att det är så påverkat av negativitet och att vi tyvärr inte har något färdigutvecklat medium i det ennu i sverige!

Jag hoppas att David Thompsson som demonstrerar sina gåvor i fysiskt mediumskap runt om i världen kommer att låta sig testas för vetenskapen.

Kanske det är så att ni skeptiker måste göra er egen personliga resa i mediaiteten för att förstå - tror inte ni kommer få era svar via forum eller liknade!, tyvärr

Sök och ni skall finna - gör er egen forskning i detta , utveckla er själva under x antal år - så kan ni sedan utala erFlört

Jag kommer att fördjupa mig i parapsykologerna nu och testa mig den vägen(om allt går som jag vill)

Hoppas ni får era svar i erat skeptiker mörker!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

ellen1960
11/21/11, 4:17 PM
#15

Det er veldig veldig svårt å få en skeptiker til å bli troende! Og om et medium, kommer med såkalte bevis, vil en skeptiker i fleste fall komme med innvendinger som at det kan ei bevises, det var slumptreff eller cold reading.

Jeg har for lengst sluttet å prøve å bevise noe for en skeptiker. Mest fordi en ikkke "ser" det jeg ser pga at de i den sammenhengen ikke vil se.

Jeg syns litt synd på skeptikere, for jeg føler de er en dimensjon fattigere enn meg.

Selv har jeg vært åpen for mye gjennnom hele livet. Men jeg sluker ikkke alle "budskap" som en sannhet, det må stemme med noe inni meg.

For om lag et år siden fikk jeg lagt en tarot legging. Mitt spørsmål var hva jeg skulle fylle tiden med nå i denne "mellomfasen" i livet. Leseren så veldig mye guddomelighet i kortene, og når hun tolket alt under et  trodde hun det var meningen at jeg skulle skrive en bok om alt jeg har opplevd i livet, i forhold til hvordan guddommelige vesener energier og hendelser har hjulpet meg i et vasnkelig liv………Jeg vet jo om utrolig mye som har skjedd med meg, mange episoder mange konkrete inngripen fra engler hjelpere , avdøde slektninger og venner, men å skrive en bok var veldig skremmende for meg, så der trodde jeg det var en feiltolkning fra mediet. For tre dager siden var jeg hos et helt annet medium, med samme spørsmål, og jeg fikk det samme budskapet. Jeg sa som det var at jeg hadde gørt dette for et år siden, men at å skrive ikke er min sterke side, selv om jeg har mye å fortelle om. Men at denne gangen ble en slags bekreftelse på forrige budskap. Hun sa jeg bare skulle begynne å skrive, så ville hjelpen komme. Så nå har jeg begynt, selv om jeg først var skeptisk(dåg på et annet plan enn en skeptiker)

Det går lettere å skrive en jeg trodde, så får jeg se hvor dette ender.

Til skeptikere vil jeg si. Om dere ikke vil tro så kommer ikke troen, for dere stanger av.  Og til oss. Skal vi bruke krefter på å overbevise de som ikke vil. Elller skal vi bruke gaver på de som mener selv det er til hjelp for dem?

Selv velger jeg det siste!  Og kanskje vil en skeptiker i mine omgivelser en dag ønske å kunne tro litt

Jane-Lyzell
11/21/11, 4:26 PM
#16

15 tack för härligt inlägg och intresant om din bok kommer utGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[outgrundlig]
11/21/11, 7:47 PM
#17

#15 Ellen, tack för dina goa ord! Jag önskar dig all lycka med att skriva. Jag ser ju bara i ditt inlägg att du skrivet gott o följsamt….så detta kommer gå bra….meddela bara när vi skall köpa bokenFlört

orsakverkan
11/21/11, 9:45 PM
#18

#14 Såhär "lätt" är det Jane - ifall ett medium påstår sig kunna förmedla objektiva fakta så kan detta också testas av oberoende parter. Objektiva fakta är namn, utseendebeskrivningar, specifika händelser, m.m.

Om man däremot inte är duktig på att leverera fakta kan jag heller inte se värdet i att besöka ett medium. Att förmedla vaga beskrivningar kan vem som helst. Och med lite övning i cold reading, m.m. kan man t o m bli riktigt övertygande. Borde inte den "äkta varan" vara ännu bättre och mer träffsäker? Vad är "äkta" mediumskap värt om det inte överträffar bluffmakares prestationer?

Och varför skulle det krävas flera års utbildning eller erfarenhet för oss skeptiker för att mediala förmågor ska kunna testas? För mig låter det som ett försök att slippa undan granskning.

Forskare / vetenskapsmän / skeptiker behöver inte en massa personlig erfarenhet för att kunna testa diverse fenomen. Det som krävs är noga konstruerade testprotokoll som man kommit fram till i samarbete med individen man ska testa. På detta sätt kan man testa mediumskap, homeopati, kall fusion, levitation, psykometri, akupunktur, evighetsmaskiner, osv.

Men som sagt - innan det kan bli intressant med testdiskussioner måste testpersonen lyckas formulera sina förmågor på ett tydligt och testbart sätt. Annars slösar vi bara varandras tid.

Och jag är ärligt talat lite förvånad över hur svårt detta verkar vara. Varför söker sig folk till medium och andra paranormalister ifall dessa inte ens kan förklara vad kunden ska kunna förvänta sig?

Tänk om jag gick till, låt oss säga, en psykolog som sa:

"Du och jag ska prata lite så får vi se vad som händer. Jag vet inte hur jag tar mig till men ibland lyckas jag säga en del vettiga saker. Andra gånger är mina råd sämre. Jag känner att din diagnos börjar med ett "M", kanske ett "P". Låter det rätt? Känner du ibland lite oro och ångest? Ja, jag tyckte mig väl känna det…"

Om ni medier vill bli sedda som seriösa och trovärdiga kanske ni ska börja visa att ni kan leverera.

[outgrundlig]
11/21/11, 10:00 PM
#19

#18

När jag läser din text så förstår jag inte så mycket.

Du säger att det verkar lätt? I dina ord i början…

Är du en vetenskapsman som säger detta eller vem är du. För vad jag känner till så vet inte vetenskapsmännen något som helst om att mäta dessa energier som vissa människor kan känna naturligt hos sig.

Det borde du veta! O så ser jag dig säga till Jane att detta är lätt????

Ok, så mät då energierna av andar som kommer igenom o vad de säger. Så tänker jag när jag ser dina ord. Jag kan ha fel om vad du menar men jag fattar inte dina ordval.

Och sålunda fattar jag inte ditt problem om du nu tycker det är lätt? Sök dina vänner och samfund o mät på bara.

Eller vart vill du komma?

sven-g
11/21/11, 10:24 PM
#20

Det finns ingen mening att prövas av skeptiker, för skeptiker är troende i sitt

Annons:
orsakverkan
11/21/11, 10:25 PM
#21

#19 Det är inte (de påstådda) energierna som ska mätas, utan deras effekter.

Och nu talade vi inte direkt om några energier, utan mediala läsningar.

[outgrundlig]
11/21/11, 10:31 PM
#22

Och Medium är troende i sitt SvenGlad….Vi är alla lika troende….det gäller nog bara att hitta sina vänner som kan hjälpa en med det man tror på och gå vidare…därav att jag undrar varför han fråga Jane om något som han kan få svar på från sina ev. vänner….genom att mäta och kan de inte mäta…ja då kan de inte det…ännu…..men det kanske kommer en dag då de har instrument. Så varför nu hålla på och tjötaTungan uteFlört

[outgrundlig]
11/21/11, 11:00 PM
#23

#21 Aha, Å då vill du komma till vadå? Det är fortfarande dina vetenskapliga vänner som kan ge dig svar. Och kan de inte mäta…effekterna,  så står vi där vi där….o tjötar….Flört Nu lägger jag mig….natti!

Jane-Lyzell
11/21/11, 11:09 PM
#24

18 men varför inte mäta energierna rent vetenskapligt - det vore väll det bästa!!! för att se vad som sker rent energimässigt när en ande är i närheten!

fortfarande förstår du inte hur medium arbetar - det ser jag i dina påståenden om hur medium ska leverera evidens!

ja ja ja - Skeptiker är nog från Mars och vi troende från VenusCool

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Klass
11/21/11, 11:17 PM
#25

Många här verkar tro att vetenskap handlar om att använda något slags komplicerat instrument eller liknande. Så behöver det alltså verkligen inte vara.

En 9-åring kan utföra en vetenskaplig undersökning!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=mNoRxCRJ-Y0#t=78s

orsakverkan
11/22/11, 9:20 AM
#26

#24 Om det verkligen sker något energimässigt när andar är i närheten så kan detta givetvis mätas. Det gäller bara att veta vilken slags energi man ska mäta, var detta ska ske och när. Kan du formulera ett sådant testprotokoll Jane?

Detta är dock ett stickspår från huvudfrågan - hur man testar mediala förmågor. Än så länge verkar ingen ens kunna formulera vilka förmågor de påstår sig ha. Så vi befinner oss på ruta 1.

Jane-Lyzell
11/22/11, 12:25 PM
#27

26 Nu är det inte jag som har behovet att testa - om jag är ett sant medium - det är ni skeptiker som har det behovet för att kunna tro! Det är ni som anklagar oss medium för att vara falska och vill ha evidens inte vi!

Men jag kan tänka mig att man har olika mätare dels mäta hjärnaktiviteten , hjärta , puls etc dels mäta temperaturen runt mediumet dels ha en ska spök mätare(vad det nu är, som burrar)

Sen blandar ni som ni har förstånd till - det vill säga ni vet inte hur mediumskap fungerar!

Jag har sagt redan från början vad vill ni undersöka - mediumets mediala gåvor eller ande kommunikation(bevis på efterlevande) ???

Det är 2 skilda saker!

Att läsa av en annan person i ett dolt rum är mediumets egna förmågor att läsa av psychic som det heter och har inget med andevärlden att göra - så ett sådant test visar endast det mediumets mediala förmågor! att läsa av vem som sitter bakom en dåld vägg t ex.

Däremot om man ger en sittning(när eller kär från andra sidan) till någon bakom en dold vägg - så är det den mediumistiska förmågan hos ett medium du testar då.

så två olka förmågor som ni verkar blanda ihop!'

"Ett medium är alltid psychic medans en som är psychic inte nödvändigtvis är ett medium."

Sen behöver inte medium vara duktiga psychic om det är mediumistiska och tvärt om om det är mest psychic!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
orsakverkan
11/22/11, 1:45 PM
#28

#27 Jag som skeptiker känner inget större behov av att testa medier för min egen skull. Jag anser det högst osannolikt att mediumskap skulle kunna fungera.

Samtidigt anser jag att det borde ligga i ert intresse att påvisa att ni har de förmågor som ni går ut med i er marknadsföring. Samma sak gäller för alla produkter och tjänster. Man ska ha belägg för det man påstår. Detta saknar ni helt, vilket gör er marknadsföring etiskt tvivelaktig.

---

Vad anser du att mätning av hjärnaktivitet, puls, temp och så vidare ska kunna visa? Att det sker förändringar?

Spökmätare - vad är det och hur fungerar sådana?

---

Gällande medium kontra psychic. Detta är du experten på givetvis. Just därför är det du som ska försöka beskriva dina förmågor och utifrån detta formulera ett bra test.

Jane-Lyzell
11/22/11, 2:04 PM
#29

28 jag kommer göra det via parapsykologerna - nu orkar jag inte förklara mer för dig- inte just nu ialla fall!(är sjuk)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

orsakverkan
11/22/11, 2:32 PM
#30

#29 Krya på dig!

Jane-Lyzell
11/22/11, 2:51 PM
#31

30 tack det behövsGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Neutralis
11/22/11, 4:17 PM
#32

#27

Sen blandar ni som ni har förstånd till - det vill säga ni vet inte hur mediumskap fungerar!

Jag vet mycket väl hur det fungerar och tycker skeptikers argument är att ta på allvar. De flesta förstår hur man ska kunna testa något och det orsakverkan skriver är mycket vettigt.

Jag har sagt redan från början vad vill ni undersöka - mediumets mediala gåvor eller ande kommunikation(bevis på efterlevande) ???

Som du kanske vet Jane så spelar det ingen som helst roll om det är Psychic eller Mediumistiska förmågor som testas… Båda metoderna är enligt utövarna övernaturliga och är vid ett lyckat seriöst test sensationellt.

Jane-Lyzell
11/22/11, 4:38 PM
#33

32 Där går våra meningar isär - jag tycker det spelar en stor roll- vilka förmågor som testas!!!!

Om du ska testa ett medium så är det den mediumisktiska kontakten som ska testas inte den mediala!

Om du ska testa psyhic förmågor så är det just det man ska testa och inte de mediumistiska!

2 helt skilda gåvor!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Neutralis
11/22/11, 5:36 PM
#34

#33

Ja, det är vad jag skriver, men vilken av dem man testar spelar ingen roll då det vore ett genombrott att något övernaturligt verkligen existerar.

Annons:
Joppo
11/23/11, 3:20 AM
#35

Angående test av andar så är det en grej jag funderat över.

Kan andar se genom materia som är icke genomskinlig för oss människor? Om vi säger att jag skulle skriva en sifferkombination på en lapp och lägga den i trälåda, skulle anden då kunna "krypa" in lådan och därefter berätta för mediumet vad numret är?

*Edit* Förtydligande: I mitt exempel tänker jag mig att trälådan står på bordet framför mediumet.

/J

Jane-Lyzell
11/23/11, 11:58 AM
#36

35 i fysiskt mediumskap ja- skulle jag svara direkt!

men i mentalt - Har aldrig provat och det blir för mycket mediumet i det testet- men att testa mediumets egna mediala förmågor så skulle kunna gå! om mediumet har förmågan att se på det viset!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Joppo
11/23/11, 3:05 PM
#37

#35 Bara så vi pratar om samma sak: Med fysisk mediumskap menar du då att någon försätter sig i trans och sedan med hjälp av en ande kan interagera med den riktiga världen? Alltså t.ex flytta saker, skriva nåt på en lapp eller koka snabbmakaroner?

Vad menar du med att det blir för mycket för mediumet? Skulle det krävas allt för mycket mental kraft att förmå anden att utföra själva "uppdraget"?

Jane-Lyzell
11/23/11, 3:33 PM
#38

37 Fysiskt mediumskap är materialisationer och lite av det du skrev mm - nje inte koka makaronerFlört

Alltså anden är oberoende av mediumets kropp och tal(förutom att den använder sig av mediumet men det är en annan sak!)

Det jag menar att det kan bli för mycket är just det - det är individuellt för varige medium- menar helt enkelt att mediumet kanske inte har den förmågan att läsa saker i en ask!(psychic eller remot control)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Neutralis
11/23/11, 3:35 PM
#39

#37

Hon menar att det blir psychic förmåga som testas förmodligen eftersom en ande inte behövs för att "psykometrisera" en låda som det heter. Det blir som att ett medium håller i ett kuvert med ett kort i och ger info om kortet.

Testet är fullt genomförbart med sifferkombinationer i en låda. Problemet är bara att hitta någon som klarar det. Det är nog inga problem att hitta någon som påstår sig klara det. Men att binda ihop dessa två och komma till skott ser jag som snudd på omöjligt, men man vet alldrig.

Det är en sak att ge vaga påståenden utifrån ett kort, en helt annan att faktiskt pricka en sifferkombination. Men det är klart det finns rum för en del misslyckande, då det säg är tio siffror. Kanske räcker att pricka sju eller ännu mindre om man anger i vilken ordning? Det där har andra bättre koll på än jag.

[Woozy]
11/23/11, 4:27 PM
#40

Är ju enkelt att bevisa att det okända finns… Skrattande

Att bevisa ett mediums tolkningsförmåga jämte informationen de får till sig är betydligt svårare att bevisa.

Jane, som du vet så har jag lite ideer på tester vi kan göra.

Jag kan vara där på 70 minuter Glad

Fast inte idag för jag skall på bandy idag Cool

Joppo
11/23/11, 4:44 PM
#41

#39 IntressantGlad

Jag har funderat på ett enkelt test som jag kallar andememory. Det går helt enkelt ut på att man lägger olika memorykort i lådor som mediumet sedan ska säga vad de innehåller. För att testat ska bli dubbelblint, dvs att testaren inte  heller vet vad lådorna innehåller, tänker jag mig att man först lägger korten i en säck och sedan fyller lådorna inuti säcken utan möjlighet att se dem.

När lådorna sedan är fyllda(10 st) får mediumet att använda sina krafter för att ta reda på vad korten i lådorna föreställer. För att ta bort eventuella tolkningssvårigheter av svaren, så tänker jag mig att mediumet ges en identisk memorykortlek och svarar genom att placera det kort som de anser vara korrekta vid respektive låda. För att testet ska bli ytterligare mer rättivsande bör det också göras ett antal gånger för att minimera inslaget av slumpen.

Sen gör man exakt samma test fast med en icke medial person och jämför resultaten.

Nu gör jag inte anspråk på att detta test skulle vara vetenskapligt korrekt, men om mediumet har kontakt med andevärlden borde det  i så fall statistiskt sett få ett mycket bättre resultat än den icke mediala.

Annons:
Jane-Lyzell
11/23/11, 4:55 PM
#42

40 Ja vi kanske ska testa du o jagSkrattande ingen dum ide faktiskt!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
11/23/11, 4:57 PM
#43

41 Nu blir jag välldigt tveksam till att andevärlden skulle ställa upp på sådanan lekar, men man vet ju aldrig!

däremot som ett test av mediumets psychic gåvor skulle det fungera om du använders zeen symboler eller likande!

pst ska tala om en sak jag är ganska bra på menory:-)))

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Joppo
11/23/11, 5:07 PM
#44

#43 Om mediumet hellre vill använda några andra typer av kort/symboler så är det okej för mig, så länge testet går till på det sätt jag beskrivit.

Pst. Jag kan tänka mig det. "Mamma, sluta fuska med andarna hela tiden… Jag vill också vinna nån gång!"

Jane-Lyzell
11/23/11, 5:29 PM
#45

44 ha ha ha ja någe sånt var de allt - fick nästa spö för de trodde jag kikat på julklapparnaTungan ute när jag viste var de innehöll - räkte ju med att hålla på paketen!

ditt test blir psychic inte andebevis kontakt då!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Joppo
11/23/11, 7:47 PM
#46

Om jag får krångla lite så förstår jag inte riktigt vad du menar med: "ditt test blir psychic inte andebevis kontakt då!"

Om mediumet på nåt slags sätt lyckas frammana/kontrollera anden och får den att kolla inuti alla lådorna så att svaren blir korrekta, så skulle det ju ge bevis för att det finns andar?

Jane-Lyzell
11/23/11, 8:04 PM
#47

46 Javist - men jag är inte så säker på att andevärlden ställer upp på det!, prova om du vill men inte med mig!

andevärlden är till för att hjälpa sörjande emellan världarna och ge filosofi - inget annat!Flört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Woozy]
11/23/11, 10:36 PM
#48

Jane, jag ringer nån dag så kan vi se vad vi kan hitta på för skoj. Skrattande

Annons:
Jane-Lyzell
11/23/11, 11:10 PM
#49

48 Ja gör det:-)))Glad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Joppo
11/23/11, 11:21 PM
#50

_"andevärlden är till för att hjälpa sörjande emellan världarna och ge filosofi - inget annat!"

_Det här uttalandet var intressant tycker jag. Vad reglerar vad andarna får/kan göra? Har de ingen egen vilja?

Jane-Lyzell
11/24/11, 12:04 AM
#51

50 jo då vist har det de i sin värld - däremellan gäller de univeriella lagarnaFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Joppo
11/24/11, 12:17 AM
#52

Då blir min följdfråga: Vem är det som bestämt de universiella lagarna?

Påpekas bör kanske att jag inte är ute för att sätta ditt dig eller så, jag är bara intresserad av att förstå hur ni paranormalister resonerar.

Jane-Lyzell
11/24/11, 12:33 AM
#53

52 Jag tror inte du kommer kunna förstå - men gör ett försök!

Det som troende brukar kalla Gud  och som jag själv kallar den stora Anden - alltet allt som är! skaparen av universum! i din värld the big bang……Glad

De univeriella lagarna har sedan förmedlats genom generationer ifrån andevärlden igenom medium! en av de största medium som funnits på vår jord (om han nu fans i den personifieringen) Jesus.

de univeriella lagarna är samling av många lagar som gäller alla och allt oavsett troende eller ickeFlört det inkluderar t ex  naturlagarna, som säger det man sår får man också skörda!

Man kan inte odla potatis och förvänta sig morötter!…….

så som svar ,den som bestämmer är den som skapat allt- fast bestämmer är ett konstigt ord - då det igentligen förljer de naturliga univeriella lagarnaTungan ute det är ett flöde…….som gäller alla! allt är!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Joppo
11/24/11, 1:07 AM
#54

Jag märker att du och jag tänker fundamentalt annorlunda Skrattande

Tack för svaret i varje fall. För att sammafatta det hela, så skulle testet jag föreslagit inte fungera pga av att Den stora Anden/Gud inte möjliggör en sådan typ av kommunikation mellan andevärlden och vår. Har jag uppfattat det hela korrekt? Är anledningen till denna spärr eller vad man ska kalla den, ett slags skydd för att man inte ska använda andarna för en massa fuffens eller vad är poängen?

chik
11/24/11, 9:11 AM
#55

Det här undrar jag med över.."""andevärlden är till för att hjälpa sörjande emellan världarna och ge filosofi - inget annat!""

Vad Menas???

För om ett medium har en sittning…Så kommer ju oftast någon diffus fram…

varför kan det inte gå o få klara besked???

Någon måste väl kunna ge ett klart besked..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Annons:
Neutralis
11/24/11, 10:35 AM
#56

#54

Nej, testet skulle inte fungera p.g.a. att ingen förmodligen skulle klara av det… eller jo, det skulle förmodligen visa att mediet failade. Jag har mött en herrans massa medier och ingen av dem har vad som krävs vågar jag påstå. Men jag lämnar utrymme åt de jag inte träffat.

Joppo
11/24/11, 11:53 AM
#57

#55 Det har jag också reagerat på. Egentligen skulle det ju inte vara så svårt att klargöra om det verkligen är en ens döda anhörig man pratar med om den gav lite mer specifik information. Anden skulle ju kunna börja med att säga sitt personnummerGlad

#56 Jo, den uppfattningen delar jag också. Dock är det intressant att få veta varför de mediala hävdar att det inte skulle funka.

Jane-Lyzell
11/24/11, 11:59 AM
#58

54 Jag tror nog att andevärlden kan gå med på det men det måste ske av rätt syfte !

Därför behöver tester med andevärlden inblandad vara väl genomtänkta och i sammarbete med ande världen!

Det testande mediet måste ha fått klartecken att testet är ur ett gott syfte för att hjälpa i sådanafall er skeptiker!

Om det finns den möjligheten så tror jag vist det går - men om det inte finns den viljan ifrån skeptikerna att vilja få svar - så är det med strösta sannorlikhet att inte ande världen går emot den skeptiksa viljan(fria viljan, en av de universiella lagarna)

Mediumet som låter sig testas får inte heller göra det ur egen vinnings skull - utan det måste fylla ett högre syfte en egot!

så du ser det är inte helt enkelt med andevärlden inblandatFlört

Däremot psychic kan du testa alla!

Tack för du visar respekt även om du inte tror på det jag sägerGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
11/24/11, 12:01 PM
#59

55 har du varit på sitning själv?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
11/24/11, 12:03 PM
#60

57 samma fråga till dig - har du varit på någon sittning?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Joppo
11/24/11, 3:14 PM
#61

#57 Självklart ska ni vara med och utforma och godkänna testet innan det görs. Det enda som är viktigt är att det blir så exakt så möjligt och inte innehåller moment som inbjuder till en massa tolkningsmöjligheter.

#60 Nej. Jag har lyssnat på några inspelningar av storseanser och några få privata sittningar. Jag har även anhöriga som besökt medium och berättat. Utifrån det jag hört hitills så finner jag det osannolikt att dessa medium haft kontakt med andevärlden eller om de nu haft kontakt så har den varit väldigt dålig.

Joppo
11/24/11, 4:50 PM
#62

@Jane: Vad exakt menar du med "psychic"? Du skriver bland annat: "Däremot psychic kan du testa alla!"

Annons:
Playja
11/24/11, 8:40 PM
#63

Detta test kommer aldrig hända… tror jag, Men välkommnar det! Hoppas innerligt jag har fel.

ellen1960
11/24/11, 8:52 PM
#64

#55

Jeg synes budskapene jeg har fått har vært tydelige nok. 1 at jeg skulle bruke tidden nå til å skrive en bok

et annet budskap, at min venn på den andre siden ikke ville blande seg inn i mine valg, for han viste jeg kommer velberget gjennom og jeg lærer av dem saamt at han er der og venter på meg og vil at jeg skal klare av livet bedre enn seg selv

[outgrundlig]
11/24/11, 9:09 PM
#65

#64 Flört Låter gott!

Neutralis
11/24/11, 10:31 PM
#66

#64

Låter som att det skulle passa de flesta sitters.Flört

Klass
11/25/11, 12:30 AM
#67

#58 Jane-Lyzell

Du säger "Däremot psychic kan du testa alla!".

Vad innebär det? Vad är det? Finns det någon som påstår sig kunna/vara detta? Hur skulle man kunna testa det?

Neutralis
11/25/11, 1:29 AM
#68

#67

Jag tar mig friheten att svara, Jane får rätta mig om hon har annan uppfattning.

Det betecknas ofta(beroende på uppfattning) som att ett medium kan ha två generella förmågor:

1. Mediumistisk förmåga

2. Psychic förmåga

Mediumistisk förmåga innebär kort att mediet kan "tona" in sig på andevärldens vibrationer och därigenom få information från dem direkt, vilket kan innebära kontakt med din pappa och förmedla /bevisa honom och i andra sammanhang guider, änglar och en del annat, men i huvudsak annhöriga om det ska vara enligt spiritualismen. Detta kan ske genom så kallade seanser med publik eller privatsittninger och det finns några olika former av dessa.

Psychic förmåga innebär att mediet utnyttjar sina egna inneboende krafter, vilket kan innebära att "resa" iväg med sinnet och beskriva en annan plats, läsa av ett tarotkort, beskriva detaljer om levande människor, hitta föremål eller beskriva en sifferkombination i en försluten trälåda t.ex.

Psychic förmåga behöver alltså ingen hjälp av andevärlden, medans den mediumistiska förmågan tar information från andra sidan. Det är därför det sägs att man kan vara ett psychic medium utan att vara mediumistisk. Att tillägga är att ett medium med mediumistisk förmåga även kan vara psychic medium(viktigt för många).

Jaha, det var den korta redogörelsen… Jane har säkert en mycket längre och lite mer specifik som jag inte orkar gå in på om det behövs. Det är i alla fall så de flesta spiritualister anser att det fungerar.

Klass
11/25/11, 1:38 AM
#69

#68 Neutralis

Tack! Tror jag fattar skillnaden.

Då borde alltså en psychic-förmåga gå alldeles utmärkt att testa.

Synd att det inte är lika enkelt om man ska blanda in andevärlden.

Så. Finns det människor med äkta psychic-förmåga?

Annons:
Joppo
11/25/11, 1:50 AM
#70

#68 Shit, vilken koll du har! Skrattande Tack för infon.

Neutralis
11/25/11, 2:13 AM
#71

#69

Då borde alltså en psychic-förmåga gå alldeles utmärkt att testa.

Japp, inga som helst problem.

Synd att det inte är lika enkelt om man ska blanda in andevärlden.

Ja, där kan man stöta på patrull.

Så. Finns det människor med äkta psychic-förmåga?

Hmm, nja är väl lite tveksam… även fast jag själv har "nyttjat den gåvan". Det är lätt att irra bort sig själv och tro sig ha förmågor som egentligen har kommit fram genom gammal hederlig intuition med allt vad det innebär. Vet inte helt enkelt, men det vore hur lätt som helst att sätta förmågan på prov.

Jag kan ta mig själv som exempel med vad som kan förväxlas med psychic… Jag har ända sedan jag varit barn alltid försökt anpassa mig till omgivningen och alltid försökt gjort som det har förväntats(enligt mig). Detta har inneburit att jag har varit extremt uppmärksam på andra människors beteende… jag uppfattar direkt hur människor för sig, utrycker sig, och kommer att agera. Detta bottnar i ett bekräftelsebehov där jag hela tiden har gjort "analyser" på andra människor så att jag vet hur jag ska vara… en kameleont med andra ord.

Om man utnyttjar denna egenskap i form av medium… så kan man enbart med den komma långt. I själva verket så kanske man skulle vara inlåst eller vara psykolog.Flört

Neutralis
11/25/11, 2:17 AM
#72

#70 He he, jo jag har varit mitt i stormens öga i många år, så jag har ganska bra koll på det mesta i dessa sammanhang.

chik
11/25/11, 6:23 AM
#73

Jane #59. Om jag har varit på någon Seans? ja med  Jill Pettersson o jörgen.Gustavsson…O några till som jag har glömt namnet på…

Sen har jag gått kurs hos Anne Johansson..

O så har jag varit på sittning hos en Dam som spelade in på band..

Vad har det för betydelse om jag har varit på något??????

Lena.P är jag i verkliga livet.

Jane-Lyzell
11/25/11, 1:56 PM
#74

68 tack bra förklaringGlad så slapp jag:-)))

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
11/25/11, 2:02 PM
#75

73 Det har betydelse om du själv fått medelande eller inte - för du kan inte avöra om det är svamel om det inte är medelande direkt till dig självFlört

Vad jag inte förstår är hur skeptiker (dåda sidor) får för sig att ande vännerna våra nära o kära skulle komma med annat en ren normal kommunikation!??? varför skulle dom de - de är dem samma som innan de gick över!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Neutralis
11/25/11, 2:24 PM
#76

#75

Här håller jag inte med. Om min farsa eller morsa skulle dö skulle de givetvis inse att det krävs specifika bevis för att visa att de finns på andra sidan. Det räcker inte med vanligt prat om väder och vind… Det är bara en ursäkt för medium att inte behöva prestera, alternativt att de inte kan prestera p.g.a. ingen/dålig kontakt.

I allra flesta fall tillskrivs dem på andra sidan mer intelligenta än oss och kan göra en herrans massa saker. Frågan är bara varför de skulle vara så dåliga på att visa vilka dem är genom ett medium, med vettiga påtagliga bevis? Då är de helt plötsligt inte värst intilligenta!

Annons:
Joppo
11/25/11, 2:36 PM
#77

#75 Nu kan jag väl bara prata för mig själv, men det som främst gör mig skeptisk är att informationen som andarna kommer med är så pass ospecifik. Om anden skulle kunna säga t.ex sitt personnummer så skulle jag definitivt kunna tro på att ni verkligen har kontakt. Men när de flesta andar bara säger en massa allmängiltiga uttalanden som stämmer in på de flesta människor så har jag svårt att tro på det.

Du kan ju testa att spela sceptic bingo nästa gång du hänger ut på en storseans så förstår du vart jag vill komma: http://www.skepticblog.org/2011/06/23/edward-to-edward/ Flört

En fråga till Jane eftersom du verkar ha koll: Hålls det nåt harmoniexpo eller liknande i närheten av Örebrotrakten? Det vore intressant att få kolla in hur ni jobbar IRL

orsakverkan
11/25/11, 3:24 PM
#78

+1 till #76

[MargaretaA]
11/25/11, 3:51 PM
#79

Intressant tråd!

Lämnar ett litet avtryck så jag kan följa den Glad

sven-g
11/26/11, 8:53 PM
#80

Tror inte att om det gäller saker i lådor, att någon som vistas i samma lokal som testet, får under inga omständigheter varit i kontakt med föremålen. Dvs ingen i lokalen ska veta mera än mediumet. Tror det är jätte lätt att sabba ett sånt test, bara att någon i lokalen sett föremålen ligga i vissa lådor. Sedan någon annan som ej vistas där, ändrat innehåll i lådorna. Därför är det nog mycket lätt att bli grundlurad, om man tex skulle lägga tarot kort vart föremålen finns.

Hellas
12/29/11, 11:44 PM
#81

;)

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Delfinen
1/10/12, 4:21 AM
#82

Har länge funderat på vad det är som gör att skeptiker vistas, läser, deltar i ett forum som har en inriktning som dom överhuvudtaget inte tror på.

Jag skulle aldrig lägga ner så mycket tid, kraft och energi att varken läsa eller delta i någon som jag inte är intresserad av eller tror på. Något som jag anser vara svammel, fantasier och flams.

Många skeptiker  tjoar om bevis….som dom sen genast försöker mala sönder…..varför skall man bevisa något som motparten ändå inte tror på? Spelar det någon roll för någon som ändå inte tror om något går att bevisa eller inte?

Jag har av många ( i det verkliga livet ) blivid klassad som allt från paranoid, knäpp, psykfall till fullkomligt idiot för det jag tror på. I början försökte jag förklara, försvara det jag tror på men det spelar ingen roll vad man gör, vad man säger. Har någon bestämt sig för att inte ha ett öppet sinne  så är det slöseri med energi.

I dag struntar jag i vad folk säger, vill dom anse mig knäpp, psykfall, flamsig eller vad dom nu vill kalla mig är det deras problem, inte mitt. Det som betyder något för mig är att jag själv vet vad jag ser, hör, känner och upplever och har inget behov av att varken bevisa eller försvara det.

Då jag inte har någon IRL att varken bolla tankar med, lära av eller diskutera med så är forum som detta guld värt. Är här för att i första hand lära mig mer, försöka föstå och kunna tolka mina upplevelser men ibland drar jag mig för att skriva för oftast slutar det med att trådar trasas sönder av vissa skeptiker.

chik
1/10/12, 8:45 AM
#83

Den inblicken jag har fått i den värden som ligger över oss, Den har jag o den vet jag finns..

Men jag förstår inte varför det skall vara så svårt o ge klockrena svar till någon…

Klockrent menar jag..Saker som bara sitaren kan veta…

Som Jane säger om packet…john.H. kunde ju slå in o Jane säga var det var i..

Sen ligger det ju på J-H. o förklara varför han inte tror på det Jane har gjort…Bollen blir ju lite förflyttad..  Bara en tanke…

Eller O.B.S. parkering o bara en bil som har en person i. Vilken..

Så vist finns det många saker man kan göra som bevisar om man kan. O kan, kan man ju när man går ut med det…

Eller tänker jag fel????

Klart att andarna vill hjälpa till..Då blir dom erkända o inte satta i dunkel.

För min egen del så kan jag inte o litar inte på mig själv…Men jag vet att OM jag hade litat på mina kunskaper o varit en tävlingsmänniska så hade jag ställt upp o litat på mina hjälpare hade varit med..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Annons:
ellen1960
1/10/12, 12:13 PM
#84

Det finns et medium, som tegner den hun har kontakt med på andre siden, desverre husker jeg ikke navnet på henne, men det syns jeg er veldig interessant

Jane-Lyzell
1/10/12, 4:35 PM
#85

83 det är psychic du beskriver och inte andekontalt!

Hur vet du andarna vill hjälpa till???? eller ens får???

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
1/10/12, 4:37 PM
#86

84 finns många:-))) - vist är det intresant ! Jag målar själv ibland- kanske skulle göra det någon dag som ett test:-)))

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
1/10/12, 4:38 PM
#87

82 Bra inlägg och jag håller medGlad räcker ju att man själv vet!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

ellen1960
1/10/12, 5:02 PM
#88

ah…nei det er nok andekontakt

chik
1/11/12, 10:29 AM
#89

Ellen#84. Kan det vara Camilla du tänker på??

Jane# 85…Så Pass!!!..

Psychic art är en form utav mediumskap, psychic artist´s har förmågan att kommunicera med andevärlden och tillåtas bli influerad av andevärlden så att de kan göra sig till känna med ett porträtt.

Psychic art är nog den minst kända formen av mediumskap och speciellt här i Sverige.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Jane-Lyzell
1/11/12, 1:28 PM
#90

89 Psychic art heter det i england där Mia har gått i skola och jag skulle vilja översätta det hellre med  Spiritual art /andlig konst.

som medium i england är du psychic medium oavsett vad du gör!- vad det verkar - har nog mer med översättning att göra en att medium endast är psychic.

vist är det en form av mediumskap - systrarna Bang och Corel porsh mest kända av dem!

Det är andekontakt inte psychic - alltså mediumskap!

Det du beskriver med känna av saker är spychic eller spykometri! och det är endast en medial förmåga - har inget med andekontakt att göra- mer en den egna andens känslighet!Flört här o nu!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
1/11/12, 3:31 PM
#91

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

ellen1960
1/11/12, 9:40 PM
Upp till toppen
Annons: