Annons:
Etikettoff-topic
Läst 699 ggr
Jane-Lyzell
11/8/11, 2:09 PM

Mobbing och Barn!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur förklarar vi för våra barn och barnbarn vad mobbning är? Här är hur en lärare i New York gjorde det för sin klass. Hon bad dem att göra följande övning: Barnen skulle ta varsitt pappersark. Sedan blev de tillsagda att skrynkla ihop det stampa och slå på det och men utan att riva det. Så bad hon barnen vika bladet, titta på hur smutsigt, fyllt med märken och ärr arket var. Så ombads barnen att …säga förlåt till pappersarket. Fast de hade bett om ursäkt och att de hade försökt att släta ut det, var det fortfarande skrynkligt. "Dessa märken kommer aldrig att försvinna, oavsett hur mycket du försöker ta bort dem. Detta motsvarar vad en mobbare gör mot andra. Även om du säger förlåt efteråt, kommer ärren aldrig försvinna." Barnens ansiktsuttryck sade att budskapet hade önskad effekt.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
11/8/11, 2:11 PM
#1

http://blog.unicef.se/2011/11/07/dagens-undanflykt-%E2%80%9Ddu-vet-ju-hur-han-ar%E2%80%9D/

Dagens undanflykt: ”Du vet ju hur han är”

7 november 2011

Idag drar vi igång den tredje kampanjveckan på temat ”UNICEF gillar inte att man skyller ifrån sig”. Jakten på undanflykter och bortförklaringar där barns rättigheter kränks fortsätter. Tack till alla er som engagerat er hittills!

Flera exempel på undanflykter vi fått in handlar om barn och mobbning. En känsla av hopplöshet och maktlöshet präglar exemplen när det gäller hur problemet har hanterats av de ansvariga i skolan. Dagligen läser vi i media om mobbning i skolan. Här är ett axplock av några artiklar från de senaste dagarna:

”Felicia var rädd att gå på rast”

”Hennes plågoande slog till när ingen såg”

”Mobbad elev får 160 000 kronor”

”Kalmarskola sågad – stöttade inte mobbad elev”

”Alla barn ska väl få känna sig trygga i skolan?”

Den mest anmärkningsvärda undanflykten hittade vi dock i en artikel i Gefle Dagblad idag:”Man känner sig så maktlös”

Läs mer i länken!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
11/8/11, 8:21 PM
#2

Tack Jane för en fin och så viktig tråd.

Jag läste en artikel för ett tag sedan som fastnat i mitt minne, den handlar om Oliva som uppmanades att förlåta sina tidigare mobbare…..för att de inte skulle må dåligt.

Att förlåta är inte alltid det bästa

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
11/8/11, 8:22 PM
#3

Kyss

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
11/8/11, 8:25 PM
#4

2 jag mins den med - och jag kan bara hålla med- som mobbad själv som barn - sitter ärren där ennu - de går aldrig att helt släta ut som i huvudinlägget!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Kalendula
11/8/11, 10:59 PM
#5

Detta gäller ju inte bara mobbning, utan att bli slagen o psykiskt misshandlad i en relation med.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Upp till toppen
Annons: