Annons:
Etikettandlighet
Läst 2328 ggr
Hellas
11/4/11, 3:08 PM

Vad är "Andlig" för dig?

Ja vi svänger oss med ord lite hit och dit och det pratas om att Vara andlig eller oandlig.
Att leva i Ljus och Kärlek mm.

Men vad lägger Du för värderingar i ordet "Andlig"

Jag kan tycka det är ganska elakt att säga till en person att denne är "Oandlig".
För vem har egentligen rätten att ens göra en sådan bedömning?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Naznaz
11/4/11, 4:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag skulle vilja veta mer om andlig och oandlig!

Vem kan kalla sig andlig, hur skall man veta det och vem avgör om man är andlig eller ej!

Kram/Naznaz

Hellas
11/4/11, 4:53 PM
#2

#1 Precis så är mina tankar med Naznaz.

Jag blir ibland så förvånad över människor som talar om för andra människor vad de är och inte är.

Vem bestämmer vad som verkligen är Andligt och Kärleksfullt?

Ja troligen är det som med allt annat, vi har olika bakgrund med oss i ryggsäcken och ser därför på detta med olika ögon.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
11/5/11, 12:32 AM
#3

Ha ha ha ha Oskyldig Ja i ljus o mörker brukar jag säga om detCool

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Elpida
11/5/11, 8:15 AM
#4

Oj, det måste jag nog fundera vidare på först… Bra fråga Hellas!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

chik
11/5/11, 8:50 AM
#5

"Andlig" Ja då Googlade jag…

Så jag kan nog inte svara på din fråga……

Men vara ett med Universum""

Är att behandla andra som du själv vill bli behandlad….

O att alla är olika o tycker o utrycker sig efter vad de tror..

Ett svårt ord för mig….

Jag är nog bara"""

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Lady-Oona]
11/5/11, 9:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

ANDLIG….ja det har ju nästan blivit ett skällsord, tyvärr. Jag håller med att själva ordet används nog lite respektlöst idag och det är synn då jag känner att ANDLIGHET är ett så stort, för mig.

Kroppen…ja den kan vi se och ta på…

Själen….vårt medvetande, vårt psyke

Anden…..upplevelsen av det obesvarade, längtan, Gud/Gudinna, tankar, tro och känslor om Ljuset, Kärleken och Univerum-

Kroppen behöver mat, rörelse, dryck, sömn, njutning. Den behöver/begär

Själen behöver känslor, utmaningar, Drömmar. Den tänker och känner, undrar och undersöker allt som man möter i livet, i vardagen. Den Vill/önskar

Anden för oss till platser där vi kan känna in det okända. Anden skänker oss stillhet och lugn. Anden manar oss att inte ge upp, öppnar våra sinnen, lär oss att inte ta något för givet, visar oss kärlekens olika mysterier och får oss le när vi känner kontakten med Universums alla möjligheter. Den Vet

Ha en fin dag därute…..Glad

Annons:
[Ravenna]
11/5/11, 12:43 PM
#7

#0 "Men vad lägger Du för värderingar i ordet "Andlig""

Hur jag än försöker så kan jag inte komma närmare betydelsen av "Andlig" genom att använda värderingar, koncept, ord. Andlighet och andligt är ju endast ord, men som har blivit väldans laddade. Värde-laddade! Varför är vissa ord mer "laddade" än andra?

När något laddas på detta sätt, med värde, med identitet (det här är jag), då dröjer det inte länge innan konflikter uppstår. Ord står mot ord.

Ser ni vad jag faktiskt säger här? Ord står mot ord. En tanke mot en annan tanke. Vad sjutton har detta för betydelse för vem du faktiskt är? Kan ett koncept rubba dig ur balans? Kan ett ord som andlig ge eller ta bort något alls från det du ÄR? Naturligtvis inte. Du är och förblir orörd av allt detta.

Ibland är det kring ordet "Gud" som människor bråkar, ibland är det "Andlighet". Vad kommer sen och vem bestämmer vad som är vad?

När egot ses igenom som den illusion det verkligen är (en samling tankar om "mig"), finns inga såna här frågor kvar. Inga uppdelningar i det ena och det andra. Då är allt andligt. Allt. Från skitiga strumpor och svettiga illaluktande fötter, till rosor och solsken. ;-)

Vem har rätt och vem har fel att kalla sig andlig? Vilken tramsig fråga, bara utifrån egot är detta viktigt. Egot som ser endast separation, mitt och ditt, jag och du, här och där, rätt och fel. Det där är en föreställning som spelar upp sig i sinnet. Är inte det människor kallar andlighet också en föreställning i sinnet? En dröm?

Kyss

Jane-Lyzell
11/6/11, 9:29 PM
#8

Nog är det mer andlighet i kyrkan en vad det är i new age och medialitet!Rynkar på näsan

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Naznaz
11/18/11, 8:25 PM
#9

Det känns som alla letar efter någonting och inte vet vad det är(sade en kollega till mig).

Det blir mer och mer strävan efter andlighet alla letar efter det .Glad

Jag blir alltid tillfrågad hur jag kan vara så lugnt i det hela omkring mig!

Bra fråga brukar jag säga till dem och säger till dem att söka inom sigGlad, och att vara nöjd och ge en hand när någon behöver det.Glad

Kram/Naznaz

Kram/Naznaz

christel70
11/18/11, 10:27 PM
#10

Andlighet för mig är att vara ett med universum.

Att leva efter dess lagar att det man skickar ut får man tillbaka.

Att ha ro i sin själ och att man finner lugnet.

Att se det fina i världen och verkligen uppskatta det vi har runt omkring oss.

Att vara en bra medmänniska och hjälpa den som behöver hjälp utefter sin förmåga.

Att kunna känna glädje och harmoni och att leva i sin egen sanning.

Ja det var lite av min syn på andlighet.

Medarbetare på Tarot

Naznaz
11/18/11, 10:41 PM
#11

Jag instämmer christelGlad Bra skriven.

Kram/Naznaz

Kram/Naznaz

signemo
11/19/11, 10:00 AM
#12

Andlig.  ordet hm.

En person som har en förmåga på ett fint sätt vara en medmänniska.Utan att förhäva sig själv.

Med det menar jag nog att kunna hjälpa i det tysta, utan att hela tiden söka egen bekräftelse.

Att göra saker för en annan persons skull.

JA en kärleksfull medmänniska kanske

Var rädda om varandra

ellen1960
11/19/11, 12:06 PM
#13

For meg er en åndelig person, en som tror på krefter i universet som ikke kan bevises…..men som ikke bare tror på det men prøver å leve etter den gode ånds budskap

Annons:
[GunillaR]
11/21/11, 5:54 PM
#14

Ibland kan jag tänka om en person. speciellt efter att ha varit inne och diskuterat på olika forum här på iFokus

- men herregud, den där människan har ju ingen som helst kontakt med sin andlighet

Och det är just så jag menar, att alla är vi andliga längst inne. Men somliga av oss har valt bort denna bit i detta liv. Kanske för att det är enklare utan att "tänka" med hjärtat. Kanske det är enklare att gå efter givna regler, statistik och vetenskapliga bevis. För då behöver man inte gå djupt i något ställningstagande.

Men somliga av oss har valt kontakten med hjärtat, och då kan det många gånger vara mycket svårt att förstå att alla inte har valt denna väg.

Mads
11/21/11, 6:14 PM
#15

Att vara andlig, ja för mig har det nog betytt att jag är andligt/spirituellt/medialt intresserad och troende. Skulle aldrig falla mig in att kalla någon oandlig. Tror alla har en egen andlighet på ett eget litet sätt. Sin egen tro och även om den inte alltid är förenlig med min så gör det inte personen mindre andlig.

Kramar & litta ljus på det / Madde

Amor Vincit Omnia

Upp till toppen
Annons: