Annons:
Etikettövriga-mediala-områden
Läst 931 ggr
Jane-Lyzell
2011-10-25 14:52

Läkare får praktisera healing

http://ekuriren.se/nyheter/inrikes/1.1232106-lakare-far-praktisera-healing 

Det är inte fel av en läkare att ägna sig åt healing. Det fastslår Socialstyrelsen efter 17 månaders utredning, rapporterar SR Kalmar.

En läkare i Vimmerby anmäldes då han utövade healing i sin verksamhet. Då lämnade han sitt läkarjobb eftersom han riskerade att bli av med legitimationen. Men Socialstyrelsen har nu gett honom rätt.

Läkaren understryker att han följer EU:s regler och att de flesta europeiska länders sjukvård praktiserar healing.

SkrattandeSkrattandeSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
chik
2011-10-25 16:32
#1

Ja hörde det med å radion..

Bara o Gratta läkaren..

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Ravenna]
2011-10-25 18:34
#2

Ja, jag hörde det också i morse på radion. Blev glad. Så här: Skrattande

Jane-Lyzell
2011-10-25 19:41
#3

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Fredrik1
2011-10-26 15:27
#4

#1

Härligt att höra! Äntligen börjar Sverige komma ikapp resten av världen i fråga om healing.Glad

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Neutralis
2011-10-26 15:34
#5

Nja, det står nog kvar på samma fläck och stampar… Det som däremot skulle göra skillnad är en vetenskaplig grund att healing fungerar utöver placeboeffekten… Och då pratar jag inte om taskigt utförda experiment, utan en ordentlig studie som inte går att blunda för… Då ska ni se på f*n.

Jane-Lyzell
2011-10-26 16:28
#6

5 Det vore bra tycker jag med riktig djupforskning om healing!

Jag tror nämligen på ett bra sammarbete mellan healers och sjukvården i sammarbeteSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Ghosthunter
2011-10-26 16:35
#7

Jag hörde också det på radion och det tycker jag var bra. Hoppas att healingen blir acceptabelt fullt ut även här i Sverige som t.ex i England, där man, på många sjukhus, får välja mellan vanlig behandling och healing (dock ej all åkommor)Glad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Lynxx
2011-10-26 17:55
#8

Det har gjorts tester - enl min tidigare healer, bl.a. på Karolinska Institutet.

Men…de lades ner & tystades ner - & "glömdes bort" pga för bra resultat!

Ty detta ses som ett hot mot den traditionella vården & forskningsanslagen! Prestige, revirpinkande, risken att förlora ansiktet, etc. - bland läkare, forskare m.fl. - sätter stopp för/bromsar mycket av utvecklingen - åxå inom många andra områden.

/L

Ghosthunter
2011-10-26 18:09
#9

Ja och sen så är ju naturligtvis läkemedelsföretagen oroliga också för att dom ska tappa i produktion och försäljning.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Neutralis
2011-10-26 18:11
#10

#8

Det har gjorts tester - enl min tidigare healer, bl.a. på Karolinska Institutet.

Hmm, detta känner jag igen mycket väl i andliga sammanhang… Uppgifter som bygger på luft.

Om man funderar lite kring detta så kan man ana att om din healer kände till dessa tester så borde andra också gjort det, vilket är omöjligt att tysta ner. Många vill gärna höja sig själva och vad de håller på med och då passar sådana uttalanden in i mallen… det höjer hans trovärdighet som healer.

Det finns ingen anledning att motverka en forskning inom healing, däremot så måste det finnas en vettig antydan till att det fungerar utöver placebo.

Jane-Lyzell
2011-10-26 18:53
#11

10 Måste fråga en sak - vad är det för fel på placebo!???

Vad gör placebo enligt dig?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2011-10-26 18:53
#12

dubbelt

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Neutralis
2011-10-26 19:37
#13

#11

Menar du att det är ok med enbart placebo i healingsammanhang?

Placebo är en effekt av tron på att något fungerar… Vilket innebär att många människor tror sig bli hjälpta av något eller någon, när det i verkligheten är helt deras egen förtjänst. Det vore vettigare att få folk att inse sina egna inneboende psykologiska möjligheter genom att inse hur de fungerar som människa.

Annons:
Neutralis
2011-10-26 19:42
#14

Jag föregår med ett svar… Många andligt intresserade pratar om en pågående medvetandehöjning… gäller den även kunskap om sitt eget sinne och vad det kan åstakomma? En liten tanke som slog mig appropå att en del kan lura sig själv med placebo.

Jane-Lyzell
2011-10-26 19:42
#15

13 om nu healingen startar en posetiv placeboeffekt - vad är farligt i det?

Kroppen är självläkande och människans hjärna är dess motor - Frisk eller inte frisk!

Att ge healing är att vara en kanal för healing energin som sedan hjälper och startar självläkningsprosessen i den fysiska kroppen och sinnet.

Man kan säga man väcker kroppens egna läkningsprosess och påskyndar läkningsförloppet eller helandet!

Om människor då av placebon av healingen blir friska - är inte det bra då??

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2011-10-26 19:45
#16

14 Varför säger du att man lurar sig själv med placebo !? tror du blandar ihop när läkare har gjort experiment med sockerpiller och riktig medecin !

Placebo är en stark orsak till att människor blir friska och nocebo till att människor blir sjuka!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Neutralis
2011-10-26 20:56
#17

#15

13 om nu healingen startar en posetiv placeboeffekt - vad är farligt i det?

Farligt vet jag inte men är det placeboeffekt så innebär det att healingen inte har den effekt den utger sig att ha. Vore väl bra att människor förstår sin egen kapacitet istället för att lägga över äran åt någon annan.

Att ge healing är att vara en kanal för healing energin som sedan hjälper och startar självläkningsprosessen i den fysiska kroppen och sinnet.

Man kan säga man väcker kroppens egna läkningsprosess och påskyndar läkningsförloppet eller helandet!

Jaha… som du förstår så går det att påstå vad som helst när man inte behöver backa upp det med evidens.

Om människor då av placebon av healingen blir friska - är inte det bra då??

Nja, tycker det är rent oetiskt att påstå att något ger effekt när det inte gör det… Men visst förstår jag att du med flera som bedriver kurser och behandlingar med healing tycker att det är helt ok.

Neutralis
2011-10-26 21:03
#18

#16

Placebo är just placebo… Att det finns en speciell healingplacebo innebär bara att man försöker kringå den negativa klangen i dess innebörd, då kan folk relatera placebo till något annat i healingsammanhang som är positivt… vilket låter som en lek med ord och inte betyder något, men som kanske för någon bakom ljuset.Förvånad

Jane-Lyzell
2011-10-26 21:08
#19

17 ni tror ju inte på healingens effekt och därför som jag ifrågasätter varför effekten av placebon i healing skulle vara fel - om en person blir frisk av Placebo så är det väll bättre en att bli sjuk av en som säger att du aldrig kommer bli frisk(nocebo) som många läkare gör - ger döds dommen till folk.(baraför deras läkarvetenskap inte räcker till)

Sen är healing så mycket mer en bara placebo - men ingen ide gå in på det med dig!Glad

Du talar om oetiskt - oj då skulle du ta och rensa på våra redan fungerande skuhus och läkare - det är oetiskt många gånger i deras diagnoser, hit o dit som det inte vet men antar!

slår vad om att du har minst 1 person du känner som blivit fel behandlad inom skolmedecienen!

Jag kan säga jag stött på 100 tals om inte tusentalsRynkar på näsan

Som healer får man höra de mest hår resande behandlingar av passienter inom skolmedecinen!, tyvärr och man önskade att dessa passienter var så starka att det orkade anmäla det - men de är oftast för sjuka för att ha orken till det!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Neutralis
2011-10-26 21:22
#20

#19

Alla människor är felbara även läkare… men oavsett kvalité på sjukvård, som givetvis varierar från fall till fall och mellan olika läkare… så förlitar de sig på beprövad vetenskap som genom forskning visat sig fungera… Det är kruxet som skiljer healing och sjukvård.

Sen är healing så mycket mer en bara placebo - men ingen ide gå in på det med dig!Glad

Det är just effekter utöver placebo som är intressant och som skulle upptäckas i ganska simpla studier. Men som sagt, det är lätt att säga att healing kan bota diverse åkommor, men svårare att påvisa det… Det är kalla fakta.

Annons:
Jane-Lyzell
2011-10-26 22:02
#21

20 ingen sund healer påstår de kan bota med healing - det är förbjudet enligt lag, tyvärr!

vilket är ganska lustigt då det inte tros på dess effekt!

Som sagt jag ställer mig järna till forskningens förfogande som healer!

vore jätte intresant!Skrattande då jag vet att det fungerar!

vore en dröm arbeta på sjukhus med ett forskningsprojekt just med healingen! jag brinner för dens klarifiering i sjukvården!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Neutralis
2011-10-26 22:26
#22

#21

ingen sund healer påstår de kan bota med healing - det är förbjudet enligt lag, tyvärr!

Är det verkligen det? Strunt samma… omformulering: Det är lätt att säga att healing har fått en åkomma att försvinna, men svårare att påvisa.

vilket är ganska lustigt då det inte tros på dess effekt!

Det är givetvis ett skydd gentemot klienterna i så fall… att en healer inte kan påstå sig bota något som det inte finns belägg för, antar jag.

Som sagt jag ställer mig järna till forskningens förfogande som healer!

vore jätte intresant!Skrattande då jag vet att det fungerar!

vore en dröm arbeta på sjukhus med ett forskningsprojekt just med healingen! jag brinner för dens klarifiering i sjukvården!

Då måste du nog börja kontakta lite folk som kan testa dig för vad du påstår… och kanske utföra egna seriösa studier som du kan ha som underlag för att locka testare. Sätt dig in i hur seriösa studier utformas(om du inte redan har gjort det) och sätt igång. Om det är solklara positiva resultat, så kanske det kan locka lite mer opartiska personer som kan göra en studie.

Jane-Lyzell
2011-10-26 23:55
#23

22 Det är detta som är kruxet - jag vet inte hur man gör sådanan studier - jag har fullt upp med mitt jobb - så ingen tid till att angagera mig  i det - jag skulle gärna se sjukhuset utför sådan forskning på plats - där man kan ta blodbrover och röntgen etc….

för att dokumentera healandet! jag har inte sådant material eller maskiner!Flört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Neutralis
2011-10-27 00:16
#24

#23

Nej, det är kanske inte så lätt att skaffa sig varken tid eller kunskap att sätta sig in i det. Du kanske ramlar på någon som har rätt kunskaper och vill hjälpa dig med det…

Jane-Lyzell
2011-10-27 02:02
#25

24 ja vi får hoppas det!Glad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2011-10-27 21:42
#26

http://www.secourong.com/research.php

Länk om forskning av healing!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Neutralis
2011-10-27 22:09
#27

#26

Hmm, det här är en stor del av problemet tror jag… Troende som inte är insatta eller inte orkar/kan sätta sig in i utförda studier och ger en länk till en sida som har skrivit om enligt dem positiva resultat inom healing eller annat.

Frågan som jag ofta undrar är: Läser någon nånsin de studier som presenteras på den länkade sidan???… Eller är inställningen att bara för att någon skriver att något är bra… så är det det?

Det jag rekommenderar att göra är att läsa studier och kritiskt granska dem… och hittar man en bra så anger man vilken studie och vad den kommit fram till… Det ger en mer ärlig och öppen dialog/diskussion och framförallt något att diskutera.

Annons:
Jane-Lyzell
2011-10-27 22:14
#28

27 där håller jag med dig - man ska vara kritisk till alla forskningar inte bara healingFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2011-10-31 19:18
#29

http://roberthahn.nu/2011/10/15/healing-i-sjukvarden/

Blir vi som övriga EU?

Det finns ytterligare en aspekt på dessa två ärenden som jag hoppas få lära mig mer om. Jag har hört att vårt begrepp ”vetenskap och beprövad erfarenhet” juridiskt sett övertrumfas av uttrycket ”etablerad praxis” som finns inom EU. Både homeopati och healing används inom hälsovården i andra europeiska länder och anses där vara en naturlig del av utbudet.

Det kan kännas märkligt för mig som är svensk läkare att healing används på utländska sjukhus, men man är uppenbarligen mer öppen för alternativa tankemodeller i andra länder än vi är i Sverige. Den vanligaste formen av healing består i att behandlaren med sina händer lätt berör sin klient varvid en läkande kraft eller ”positiv energi” överförs via en energikanal från en annan dimension av verkligheten. Behandlaren är alltså bara ett redskap för läkningen. Likt medialitet bygger healing på ett energibegrepp som vetenskapligt sett är okänt för oss, och i båda fallen anses behandlaren vara redskap för en utomsinnlig kraft. Bäst kan healing liknas vid en blandning av taktil massage och psykoterapi, och i båda de fallen har vi endast skraltiga vetenskapliga modeller för hur det hela fungerar (men det gör både taktil massage och psykoterapi).

Jag inser att många VoFFsingar kommer att få ångest av beskeden jag ger idag. Det är kanske dags att byta fokus på sommarkampanjerna. Variation förnöjer. Det blir intressant att få se vilken kändis som skall få en överdos healing.

läs mer i länkenSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Lynxx
2011-11-01 00:13
#30

Såg att ett par av dessa fördomsfulla kallade det humbug i SvD-artikel.

Ngt som visar vad deras respekt går för - vad gäller för andra sanningar än deras egen. Deras revirpinkande trångsynthet &  inskränkta, 4-kantiga lilla värld - där deras, bara deras & inget annat än deras sanning e den enda sanningen.

De e ju otroligt motlut för t.ex. healingen att ta sig igenom denna kompakta mur av okunnskap, som praktiskt taget alla inom vård & forskning besitter.

De e ju en otrolig tur att man bor i ett land där man kan välja själv - att ta två Alvedon & kom tillbaka om 14 dagar, om du inte blivit bättre (om du fortfarande lever då).

Eller anv healing & likn. & bli bättre - dessutom utan de biverkningar som medicinen ger.

Så de som vill knalla runt i vården & bli hänvisad än hit - än dit - utan att bli hjälpt elr friskare - får naturligtvis göra det. Det e ju deras förlust.

Så får jag använda mig av andra alternativa lösningar. Vilket hjälper mig - ngt som inte läkaren lyckas med - för de förstår inte ens problemet.

/L

Neutralis
2011-11-01 16:39
#31

#30

Såg att ett par av dessa fördomsfulla kallade det humbug i SvD-artikel.

Ngt som visar vad deras respekt går för - vad gäller för andra sanningar än deras egen. Deras revirpinkande trångsynthet &  inskränkta, 4-kantiga lilla värld - där deras, bara deras & inget annat än deras sanning e den enda sanningen.

Nja, det är väl inte trångsynt att begära att påstådda effekter av healing kräver evidens för att tas på allvar av alla. Ganska trångsynt att begära att alla ska köpa det med hull och hår utan någon forskning som stöttar, inte sant?

De e ju otroligt motlut för t.ex. healingen att ta sig igenom denna kompakta mur av okunnskap, som praktiskt taget alla inom vård & forskning besitter.

Hmm, jag är ganska övertygad om att de besitter stor kunskap. Bara för att de inte godkänner alternativa behandlingar tyder inte på okunskap… utan snarare krav på just evidens.

Eller anv healing & likn. & bli bättre - dessutom utan de biverkningar som medicinen ger.

Som du kanske förstår så menar kritiska människor att en behandling behöver ha en påvisad effekt utöver placebo för att ens kunna ge biverkningar.

Så de som vill knalla runt i vården & bli hänvisad än hit - än dit - utan att bli hjälpt elr friskare - får naturligtvis göra det. Det e ju deras förlust.

Ja, det kan vara rent av dödligt att skippa vården i vissa fall… så visst kan det innebära stora förluster för familj och vänner.

Lynxx
2011-11-04 11:50
#32

De besitter säkert stor kunskap - inom sitt område.

Men…de ska INTE in & uttala sig om & kalla sånt de INTE har kunskap om - för humbug etc.

Då bevisar de bara att de e fulla av fördomar - är trångsynta, inskränkta & ett gäng patetiska nollor - vad det beträffar kunskap om healing etc.

Dagens vetenskap inte har de verktyg som krävs för att kunna förstå vad det handlar om.

De letar under gatlyktan efter nyckeln de tappat borta i mörkret! Så de kan leta på bäst de vill - de hittar inget med dagens metoder.

För den som har en hammare som enda verktyg - ter sig allt som en spik.

De kan dunka sina huvuden blodiga mot väggen, bäst de vill (det finns ju de som inte gör annat än tillverkar plåster).

Vi andra letar upp en dörr istället (& köper aktier i det företag som tillverkar plåster)

---

**Som du kanske förstår så menar kritiska människor att en behandling behöver ha en påvisad effekt utöver placebo för att ens kunna ge biverkningar.
**

Om det saknar effekt - vad spelar det då för roll om de ger healing i tillsammans med konventionell vård? Om det saknar effekt - vad spelar det då för roll om man ger homeopatiska medel tillsammans med konventionell vård? Som man gör i så många andra länder - utom i självgoda, inskränkta, lilla ankdammen Sverige.

Ja, det kan vara rent av dödligt att skippa vården i vissa fall… så visst kan det innebära stora förluster för familj och vänner.

Ännu värre e att så många skadas & dör pga felaktig vård - typ inkompetens & slarv. TROTS vetenskapligt bevisning & beprövad erfarenhet. Hur många har skadats/dött pga de fått healing i kombination med vanlig vård - i andra länder där healing används regelbundet inom vården?

Jag har varit till både läkare & healer - så jag har erfarenhet av båda & använder mig av båda. Där vården inte har haft ngt att erbjuda - har healingen varit ett bra kompliment.

Det har inte skeptiker & den stora majoriteten av de inom vården provat på. Även om allt fler inom vården börjar göra det numera - alltså även läkare.

Så det rör på sig - vartefter det kommer nya generationer - som inte e så prestigefyllda & inlåsta i sitt tänkande.

---

Att komma till läkare - med eksem/torra,flagnande hudpartier, sårskorpor som inte läker på benen, pga kvicksilverförgiftningen från mina amalgamfyllningar - & få en salva mot rosacea, hjälper inte ett dugg mot orsaken. Men…att påtala för läkaren att det beror på tandfyllningarna - e som att tala till en vägg. De vet inte ett smack! Eller vill inte veta!

Att jag går till healer för att få energi, för att ens orka göra det mest basala i tillvaron - det funkar alltså inte enl. "de lärde" - eftersom det inte går att bevisa vetenskapligt.

Detta trots att det funkar för mig & många andra. Det handlar inte om placebo - för då skull det inte funka på djur - vilket det gör. Vare sig det går att bevisa vetenskapligt elr inte.

Så jag/vi struntar högaktningsfullt i skeptikernas tjat & vad vetenskapen kan, elr inte kan bevisa. De befinner sig på pottstadiet fortfarande - rent kunskapsmässigt, inom detta område.

Vetenskapen e som flugan som studsar & studsar mot fönsterglaset men inte kommer ut. Man kan öppna fönstret bredvid, utan att det gör ngn skillnad - den studsar vidare mot samma fönster som tidigare. Fantasilös & oförmögen att tänka i nya banor.

/L

orsakverkan
2011-11-04 16:36
#33

#26 & #27 Han ni läst vad det står om studierna de räknar upp? I flera av dem står det i klartext att healingen inte hade signifikant effekt. Och i många av de andra fanns varken blindning eller randomisering.

Ofta är syftet med publicering av sådana listor att ge ett sken av vetenskaplighet bara för att listan är lång. Ingen orkar kolla upp och läsa studierna…

Upp till toppen
Annons: