Annons:
Etikettövningar
Läst 1445 ggr
Naiz
2011-10-24 17:04

Vad ser ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa!

Jag är nyfiken på att se vad ni har att säga om denna bild? :)
Om ni ser/känner något speciellt?

Annons:
Hellas
2011-10-24 20:54
#1

Spännande, kan du ge de som vill öva lite feedback sedan?

Dvs. känner du till platsen så om någon får fram något så går det att bekräfta.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Naiz
2011-10-24 22:00
#2

Absolut :) Jag kan säga till dom som vill, vad jag vet om platsen :)

Naiz
2011-10-24 22:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En till bild från samma gård.

chik
2011-10-25 07:52
#4

kan ju inte se så här.

Men jag kan ju tycka.

Varit en stor o fin gård, o så kom eländet o tog över. o ingen som kunde driva vidare.

Så tragisgt när det blir så här..

Hoppas att du berättar vad som har gjort detta..

Lena.

Lena.P är jag i verkliga livet.

lenau
2011-10-27 18:11
#5

På första bilden känns en gammal man. Arbetsklädd med stövlar och blåklädd. Känns som han är uppväxt på gården. Jobbar med gamla redskap. Kan även smida? Ser ingen kvinna med den mannen. Gammal ungkarl!? Gillar hästar!

Andra bilden: Känner en kvinna och två barn. En flicka och en pojke som leker. Syskon. Besökare? Känns mer som ett platsminne.

[Lady-Oona]
2011-10-27 20:29
#6

Jag ser på bilden me det röda huset, tragedi…någon kan har dött i den laden, kanske begick själmord.

Gården är gammal och jag ser även familjemedlemmar som emigrerade till USA. Där har gått en bitter man  här och sörjt de gamla tiderna.

Gårde övergick till slut till att användas som ren bostad men det gick inte lyckligt och förmodligen har det även funnits de med t.ex alkoholproblem.

Mannen som byggde gården hade starka Drömmar och i böjran gick det bra men hans äktenskap var inte lyckligt. Ser även att en kvinna miste ett spädbarnhär.

En dräng har bott i det lilla vita huset en gång i tiden, han var nog snäll men lite trög i huvudet,som det hette då. Jag har även legat en tvättstuga i det vita huset.

Det har funnits mycket finagamla möbler här en gång men de är borta sedan länge.

Jag ser kor och här skrammel av mjölkhinkar, kvinnor i sjarletter och stickekoftor.

Uppe på vinden i boningshuset ser jag en vävstol och linor för att hänga tvätt.

Ja, det var en bråkdel av vad jag kände in…

Ha en fin kväll!

Annons:
Fdtr
2011-10-28 16:30
#7

Oj, har inte tid nu, hoppas den ligger kvar i helgen och att jag kan ta mig tid då.

Det är ingen vits att ha huvudet upp i det blå om du inte har fötterna stadigt förankrade på jorden.

Naiz
2011-10-28 18:02
#8

Denna tråd kommer finnas kvar, du behöver inte känna dej stressad :)

[kajmal--]
2011-10-28 18:04
#9

har det begåts ett mord där?

Fdtr
2011-11-02 08:53
#10

Helgen kom och gick med massa oväntade händelser men här kommer min avkänning till slut, kul att du inte redan berättat om gården.

Den första bilden

Först tänkte jag Finland men jag tror nog att jag nöjer mig med att resa norrut och kanske österut i Sverige. Eller så kanske folket på gården hade anknytning till Finland?

Det känns som det varit en ganska förmögen gård, en av de större gårdarna i trakten. Ser mycket folk samlat sommartid, kanske var det en samlingplats för midsommarfirande eller så kanske det är fest efter att man tagit in höet.

Det har funnits både glada och sorgliga tider här. På något sätt känner jag av en "mörk" energi, det kan vara en riktigt elak människa som kommit till gården tex. Eller att flera olyckor drabbat gården och de boende och glädje har bytts mot bitterhet och sorg.

Från att ha varit en spridlande, sprittande energi förknippad med stället så känner jag istället en seg och nästan stagnerad energi. Det känns nästan som en levnadsglad kvinna som gått bort och mannen har supit ner sig efteråt och struntat i allt i sin sorg.

Musiken har tystnat och sommaren är slut och mörker och kyla träder in i dess plats. Kanske har mannen förlorat mer än frun i nån sjukdom, kanske även barnen strök med, det är en känsla av att blivit övergiven, lämnad ensam kvar i stor sorg och bedrövelse.

Lett till förfall av gården och kanske även självmord. Inte nödvändigtvis ett uppenbart fall utan mer att man gått ut på tunn is och inte brytt sig om den håller eller inte.

Det känns som det finns någon slags koppling till design och hantverk på gården. Snickeriverkstad??? Det känns som de inte enbart levt på jordbruk utan även livnärt sig på något kreativt.

Det känns som det i nutid kan komma och gå ganska mycket folk här. Får en bild av hästar men det ser egentligen inte ut som någon stallbyggnad i mina ögon. Någon/några tror jag kan ha en känsla av närvaro ute på gårdsplanen, att någon tittar på dom eller att man skymtar något skrymt i ögonvrån.

Det känns som en positiv energi, inget att vara rädd för, mer som en gårdstomte eller något sådant som hör till platsen.

Den andra bilden, vitt hus

Det känns lite anonymt, nästan som det varit en verksamhet i huset istället för ett bostadshus. Möjligen bostad på övervåningen men på nedervåningen känns det mer som någon yrkesverksamhet.

Känns som tidsperioden vi kan prata om är 1880-1910, jag är inte bra på varken årtal eller namn men de siffrorna har kommit tillbaka till mig under tiden jag tittat på bilderna. Jonas eller Jonasson är det enda i namnväg jag fått.

Hoppas något kan stämma överens.

Det är ingen vits att ha huvudet upp i det blå om du inte har fötterna stadigt förankrade på jorden.

Upp till toppen
Annons: