Annons:
Etikettlänkgalleri
Läst 1860 ggr
Jane-Lyzell
2011-09-27 01:37

Medialitet och Schizofreni

http://roberthahn.nu/2011/08/07/medialitet-och-schizofreni/

Det finns beröringspunkter mellan medialitet och schizofreni. I båda fallen kan ju personen uppleva sig höra röster och att utifrån kommande tankar inplanteras i huvudet (tankestörningar). Det finns dock skillnader, och en viktig sådan är att ett medium kan kontrollera intrycken vilket en schizofren person inte kan. I det senare fallet medför oförmågan att personligheten bryts ner.

 Läs mer i länken…..

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Elpida
2011-09-27 08:22
#1

Detta har jag funderat över många gånger. Jag undrar hur många som varit mediala som blivit inlåsta som "tokar" och om det finns de med schizofreni som har bedömts som budbärare från andevärlden.. Det måste ju ha funnits schizofreni i princip lika länge som det funnits människor. Inte kunde man veta för tusenden år sedan om en människa pratade med gudarna eller var sjuk…

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Jane-Lyzell
2011-09-27 13:34
#2

Ja vist är det så - men doktor Han skriver att det är ganska lätt se skillnadGlad om man har kunskapen - så vist borde psykiatrin läsa mediumskap och tvärt om - vore ett drömm seanerieSkrattande

Här en länk som jag tycker går in i denna diskutionen: Om självmord och psyk medisinering….http://jannel.se/suicidpsykofarmaka.pdf 

Ett av de fenomen som beskrivs i ovanstående artiklar är

Akatisi är ett  tillstånd som bevisats driva personer till självmord (och till våldshandlingar mot andra).

av neuroleptika och antidepressiva medel.

Personerna kan inte sitta still, måste röra sig, vill .krypa ur skinnet., känner att de håller på att bli galna. Tillståndet kallas akatisi (från grekiskans a [inte] och káthisis

den extrema inre rastlöshet , som direkt kan orsakas,

[sitta]) och är helt och hållet skapat av de psykiatriska preparaten (alltså inte av någon form av .underliggande sjukdom.).

Att fenomenet inte har med personens psykiska problem att göra . utan att det är helt och hållet skapat av psykofarmakan . har konstaterats i studier där friska försökspersoner fick ta preparaten, och då drabbades av dessa effekter.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[GunillaF]
2011-09-27 14:36
#3

#2 Nu hänger jag inte riktigt med i ditt resonemang Jane.

Menar du att mediala och/eller schizofrena är mer självmordsbenägna än andra, eftersom du tycker att det som står i länken "går in i denna diskutionen"?

Jag kanske läste dåligt, för jag fann inget om det i det du hänvisade till.

Iof är schizofreni en psykisk sjukdom men….

Jane-Lyzell
2011-09-27 16:07
#4

3 Jag tänker så här att flera som är inom psykiatrin kanske inte borde vara där(pasienter alltså) - utan i stället har en medialitet och då om det medisineras kan de istället bli katatrof som i dessa lex Maria inom psykiatrin med psykofarmaka - som skapar symptom! läs hela länken så förstår du mer!Glad

Menar att personer som medisineras med psykofarmika är mer självmordsbenägna!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2011-09-27 16:11
#5

http://pillerpengarpsykvard.aftonbladet.se/2011/09/stora-skillnader-i-vantetid-mellan-lanen/ 

En anställd inom psykiatrin skriver till mig. Han beskriver läget som ”hopplöst”. En överväldigande majoritet av hans patienter har suicidrisk, ändå är väntetiderna för att få ett besök hos honom mellan åtta och tio månader. Vårdgarantin löser landstinget oftast genom att patienten får träffa en AT-läkare som inte kan så mycket om psykiatri, skriver han………. läs mer i länken!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2011-09-27 16:25
#6

http://jannel.se/suicidpsykofarmaka.pdf 

Det här är en unik rapport om självmord och psykofarmaka. Aldrig tidigare har
uppgifter av detta slag redovisats för allmänhet och politiker i Sverige.

Av de ovanstående diagrammen förstås att många personer fick psykiatriska
preparat av flera olika klasser (inte bara olika lugnande medel eller olika
antidepressiva medel). Så till exempel fick 29 % (98 personer), av de 338 personer
som fick psykofarmaka, behandling med neuroleptika och antidepressiva medel och
lugnande medel/sömnmedel under sista året före självmordet.
Det här betyder inte att när ett preparat sattes in så togs ett annat bort. Tvärtom
betyder det att i de allra flesta fall fick personer många olika psykiatriska preparat
samtidigt.

Fakta är uppenbara: De kvinnor och män som här begått självmord, har i
överväldigande hög grad gjort det efter att ha fått behandling med stora mängder
psykiatriska preparat, inom ett år före och vid tiden för självmordet.

Ett av de fenomen som beskrivs i ovanstående artiklar är den extrema inre
rastlöshet, som direkt kan orsakas, av neuroleptika och antidepressiva medel.
Personerna kan inte sitta still, måste röra sig, vill ”krypa ur skinnet”, känner att de
håller på att bli galna. Tillståndet kallas akatisi (från grekiskans a [inte] och káthisis
[sitta]) och är helt och hållet skapat av de psykiatriska preparaten (alltså inte av
någon form av ”underliggande sjukdom”).
Att fenomenet inte har med personens psykiska problem att göra – utan att det är
helt och hållet skapat av psykofarmakan – har konstaterats i studier där friska
försökspersoner fick ta preparaten, och då drabbades av dessa effekter. Akatisi är ett
tillstånd som bevisats driva personer till självmord (och till våldshandlingar mot
andra).
Och tillståndet beskrivs i FASS (Farmaceutiska Specialiteter i Sverige),

där det till och
med för neuroleptika anges som vanligt (det vill säga förekommer hos 1-10 % av de
patienter som får medlen, se exempelvis FASS-texten för Zyprexa 7). Akatisi skapas
också av antidepressiva medel, som också som vanlig skadeverkning har det
närliggande tillståndet agitation, där personer känner att de måste röra sig, vrida
händerna etc, med en känsla av ångest eller spänning (se FASS-texten för det
antidepressiva medlet Cymbalta 8). Akatisi och agitation är del av det
biverkningsspektrum som antidepressiva medel har, och som börjar med
sömnsvårigheter, nervositet, irritation, och fortsätter mot mer allvarliga effekter som
agitation, aggression, akatisi och olika maniska tillstånd 5.

I ovanstående artiklar och referenser framgår den stora mängd skador som
bevisligen skapas av antidepressiva medel och neuroleptika. De sätt på vilka dessa
medel bidrar till eller direkt orsakar fenomen som leder till självmord finns också
utförligt beskrivna.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Hellas
2011-09-27 19:47
#7

Åh vilken bra tråd, jag måste få lov att erkänna att kag inte har läst i länkarna, jag sitter och jobbar men tar en paus just nu.

Jag har vid några tillfällen berättat om en man som levde i början av förra seklet och som av sin styvmors hjälp blev klassad som svagsint.

Jag har läst den här mannens dagbok i original och det han skriver är så fantastiskt vacker att stråna på armarna reser sig och man blir tårögd.
Det är så klart och tydligt att han är medial och oerhört sensitiv.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
2011-09-27 23:33
#8

Ja Robert Hahn har mycket på sin lyraGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Kerstina-61
2011-09-28 12:29
#9

Väldigt intressant och skrämmande. 
Jag har inte läst länkarna (skummat lite) men ska göra det
då jag har ro nog til det.

Jag har ju sett på nära håll hur läkare ställer diagnoser, skriver ut psykopharmaca och gör patienter till missbrukare.
Vi har här, där jag bor haft väldigt mycket suicid där unga personer fått lämna jordelivet. Min son har mist 7 "vänner" under 2010 där alla utom en var suicid.

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Jane-Lyzell
2011-09-28 13:40
#10

9 Ja ursh det är hemsktGråter

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Mads
2011-09-28 14:00
#11

Visst finns det säkert de förr som man misstog för att vara psykiskt sjuka när de kanske egentligen bara var väldigt mediala och inte visste själa hur de skulle hantera detta.

Men jag jobbar med schizofrena patienter idag och där finns inga tvivel om att dessa människor är riktigt psykiskt sjuka och behöver verkligen sin medicinering för att överhuvudtaget kunna fungera utanför en låst avdelning. Dessa patienter är mycket farliga ofta, både gentemot sig själva och andra. Jag ser ingen medialitet på mitt jobb som blivit missförstådd, jag ser bara otroligt svårt sjuka människor.

Amor Vincit Omnia

Jane-Lyzell
2011-09-28 14:10
#12

11 ja det är ju det Dr Hahn skriver också att det är lätt reda ut vad som är vad inom medialiteten! så lika lätt hoppas vi åt andra hållet:-))

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2011-09-28 14:12
#13

Däremot att så många inte får den psykvård de borde är skamligt har personligen en som mist sin son pg av inga platser - han tog självmord som utväg!Rynkar på näsan

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Mads
2011-09-28 16:33
#14

# 13 Visst är det tyvärr så, min bästa vän tog sitt liv för att hon inte fick någon hjälp.

Amor Vincit Omnia

Jane-Lyzell
2011-09-28 18:10
#15

14 Ja fy så trist det är i dagGråter

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

JohannaEkroth
2011-09-28 22:23
#16

Mycket intressant artikel…

Att det är skillnad på spöken och hjärn-spöken vet vi ju, men inte vilken skillnad, men nu när man läser det, så är det ju egentligen självklart. En schitzofren person kan inte göra någonting åt sina hjärn-spöken, har absolut ingen kontroll över dem och de styr dennes liv.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JereMina
2011-09-28 22:26
#17

Hanna, det stämmer bra det Flört

Jane-Lyzell
2011-09-30 01:03
#18

http://pillerpengarpsykvard.aftonbladet.se/2011/09/granskning-pagar-varfor-dog-ehline/

Granskning pågår: Varför dog Ehline?

Jag och Lina arbetar nu med att kontakta alla de många anhöriga som hört av sig till oss och berättat om självmorden inom psykiatrin. Vi vill veta hur det kunde ske. Var de vårdades och vem som bär ansvaret.

En av dem vi pratar med är Lillemor.

I går var det på dagen fyra år sedan Lillemor begravde sin dotter Ehline, 31. I många år hade Ehline kontakt med öppenpsykiatrin och fick efter hand allt starkare  medicin utskriven.

Lillemor säger att Ehline tog sitt liv, av journalerna fick hon senare veta att det inte var första gången hon försökte. Dagen innan hondog var mor och dotter tillsammans hos psykiatrikern. Då fick Ehline ännu en gång tabletter utskrivna – trots risk för överdos.

– Det är som att ge en back öl till en alkoholist, säger Lillemor.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Mads
2011-09-30 09:27
#19

Men det finns ju skillnad på självmord inom psykiatrin och schizofreni, detta inlägg känns väldigt blandat och lite rörigt…:)

Amor Vincit Omnia

Jane-Lyzell
2011-09-30 11:57
#20

19 Det är blandat i två synvinklar det är det som gör det spännande tråden! Det går in i varandra!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Upp till toppen
Annons: