Annons:
Etiketturkraft
Läst 5241 ggr
Hellas
9/17/11, 4:46 PM

Skapa sin egna Trumma

Är det någon här som tillverkat sin egna trumma eller funderar på att kanske göra det?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
[Lady-Oona]
9/17/11, 6:13 PM
#1

Trumman, shamanens häst…trumman som ljuder i takt med dina hjärtslag…kan vara ett underbart hjälpmedel i många sammanhang.

Att resa med hjälp av trumman kan ta dig långt in i dig själv eller lång ut i Universum, rytmen ger en viss trygghet då det påminner dig om när du låg i mammas mage, fullständigt beskyddad.

Att göra sin trumma själv säjs vara det bästa och jag själv håller med, men för den sakens skull betyder det inte att en köpt trumma inte skulle fungera, för det gör den. Men att göra den själv så har du byggt in dina känslor och´din kraft i trumman och det ger en extra energikick.

När jag gjorde min trumma så var det kallt oc blött. Skinnen kom från en get och efter slakt så skrapades det rent och sedan fick jag och min gode vän detta skinna somlades i en bur i rinnande vatten utomhus så att det inte skulle mögla eller ruttna. Efter ett tag var skinnet mjukt och följsamt, Jag tog upp det skinn jag skulle ha och lade det över en lite spång i en bäckfåra, där det fortfarande rann lite vatten, En grov sten använde jag sedan för att skrapa bort frett, ruttet kött och päls..det tog tid och stank vedervärdigt. Skinnet var sladdrig och blött, gled och triskades, jag var genomsur och stel som is mina fingrar men till slut ar jag nöjd. Jag sjöng och reklamerade ord till Gudinnan och talade till min kommande trumma, bjöd in andar och Gudinnor till min arbetsplats. Så småningom spände jag skinnet över en träram och drog ihop det med senor. Den fick nu ligga och torka…äntligen det stora tillfället när jag skulle slå på trumman för första gången…vilket ljudddd…jag njöt. Veckor senare invigdes hon i skogen tillsammans med Pan och trumman är min följeslagare i alla väder…

Om du har tillfället att tillverka ldin trumma själv så gör det…du kommer inte att ångra dig.

Hellas
9/17/11, 6:22 PM
#2

Oj, vilket jobb att lägga ner, ja då förstår jag att man verkligen vårdar sin Vän ömsint och med kärlek.
Jag tror inte att jag har tålamod med att tillverka en egen trumma, dessutom är jag nog lite finkänslig när det gäller skinntillverkningen.
kanske man kan köpa ett fins skinn och göra resten själv.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Indiania
9/17/11, 6:39 PM
#3

Jag gjorde en egen trumma i älghud med tallvirke runt om, det var jobbigt att göra då skinnet var så tjockt men vi hade riktigt kul på kursen.

Skinnet låg i blöt och var klart att använda.

" Var nära naturen - var när dig själv "

Jane-Lyzell
9/17/11, 7:17 PM
#4

tack o lov fick jag en trumma den fann mig så att sägaSkrattande ja så kan det vara med att trumman söker sin ägareFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Lady-Oona]
9/17/11, 9:19 PM
#5

Jane , ja det är inte ovanligt att trumman hittar en….då är det ingten idé att säja nej…den dyker upp nån annanstans i alla fall…he he…

Jane-Lyzell
9/17/11, 10:18 PM
#6

5 ja så är det en gamal indiansk schaman sa "jane du måste ha en trumma" 2 år senare kom den hem till mig, igenom poesi björnen

Ja så kan det gå - trumman bestämmer och trummar - jag är endast verktygetGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Upp till toppen
Annons: