Annons:
Etiketturkraft
Läst 5423 ggr
Hellas
2011-09-17 16:37

Vad är en Völva?

Ja vad är egentligen en Völva och hur kan man idag koppla ihop Völvan med Spiritualism….går det att blanda?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
[Lady-Oona]
2011-09-17 16:53
#1

Völvan….trollkvinnan, mediumet som reser i trans. Völvan var en kvinna som tillsammans med sitt sångarfölje vandrade från ställe till ställe, ibland inbjuden. Hon hade sin stav, den använde hon som axeln mellan världarna. Ordet Völva användes under vikingatiden men varianter finns som VALA, stavbärerskan…Völvan utförde sejd med hjälp av sina sångare.

Det byggdes upp en sejdhäll, så att Völvan skulle synas, en tron, en upphöjd plats där hon satt, Ögon var förbundna eller att en speciell huva användes för att stänga ljuset ute. Hon satt still och satte sig själv i trans med hjälp av de galdrar (högljudda sånger /ljud) som medhjälparna uttryckte när de stod i ring runt Völvan. Efter ett tag så släppte Völvan iväg sin VARD, (delar av sitt medvetande), lät den resa in i VÄVEN, andra världar, andevärlden, andra dimensioner och där kunde hon uppleva allehanda ting som hon sedan tog med sig tillbaka till gruppe som bett om en sejd och tillsammans kunde hennes upplevelser tolkas. Det som Völvan förmedlar är ofta på vers, prosa, fabler, symboliska berättelser, (gudar och Gudinnors språk). Ibland under gynnsamma förhållanden så kunde en del utav publiken komma fram till Völvan och ställa direkta frågor om sig, byn, skörden, krig, och annat som var viktigt. När det var dax att komma tillbaka så sjön sångarna igen och det lockade varden tillbaka till Völvan som gick ur sin trans. Transen kunde vara mycket djup eller ytlig…det kan skilja från gång till gång.

Det som Völvan har kontakt med är olika andeväsen och ett medium ska ha bevisligen en anhörig som ger budskap. Men själv förfarandet att hämta budskap från andra världar är den samma. Tekniken är också lika det är var man lägger fokus som skiljer.

Tron på Völvan var stor och det är en urgammal teknik att låta gudarna tala genom representanter på jorden…och det finns fortfarande. Det är endast benämning och ett visst arbetstekniska saker som skiljer det hela åt.

Völvan är förbindelsen mella denna och andra världar, precis som mediumet är. Jag har gjort spiritualistiska seanser med min stav i handen men inte gjort någon form av anderesa för att hämta informatin/budskap utan endast mentalt mediumskap och det fungerat alldeles utmärkt.

Ja det var lite om vad jag vet…och lärt mig….

Skogshumblan
2011-09-17 16:59
#2

Beror säkert på vem du frågar. Men som jag lärt mig och faktiskt själv ser på det är völva en kvinna ( kan för all del tänka mig en man men i gammal tradition var det enbart kvinnor som fick sia!) som i stort och smått ser framåt i tid och rum för att hjälpa och vägleda andra. Vilka redskap och sätt denna person använder är för mig sekundärt, så länge hon gör det som funkar bäst för just henne. Kanske är hon också en läkekunnig klok gumma!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Jane-Lyzell
2011-09-17 19:35
#3

Jag tycker det är mer likheter en skillnader emellanGladsärskilt ifrån välvan ifrån förr !

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: